#کارگاه_پژوهشی
#وبینار
📚 کارگاه منبع شناسی
🎤با ارائه: حجت الاسلام دکتر روح الله پورعابدین
📆زمان: پنجشنبه ۲۸ بهمن ماه ۱۴۰۰
⌚️ساعت: ۰۹:۰۰ تا ۱۲:۰۰
💻 در بستر فضای مجازی از طریق سامانه lms2 به نشانی:
🌐https://azg.lms2.hozehkh.com/ws/c7isayak3nj
🔹پژوهش مدرسه علمیّه الزّهرا (سلام الله علیها)شهرستان گناباد.
•┈┈••••✾🔆✾•••┈┈•
🌐معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان:
📚 https://eitaa.com/joinchat/1846018082C067d491c5f
🔎 @howzehpajohesh
#کارگاه_پژوهشی
#وبینار
👨🏫کارگاه مهارت یادگیری و مطالعه
🎤با ارائه سرکار خانم رمضانیان
📆زمان: چهارشنبه ۲۷ بهمن ماه ۱۴۰۰
⌚️ساعت: ۱۹:۰۰
💻 در بستر فضای مجازی از طریق سامانه lms2 به نشانی:
🌐https://azg.lms2.hozehkh.com/ws/etexzvd3xbf
🔹پژوهش مدرسه علمیّه الزّهرا (سلام الله علیها)شهرستان گناباد.
•┈┈••••✾🔆✾•••┈┈•
🌐معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان:
📚 https://eitaa.com/joinchat/1846018082C067d491c5f
🔎 @howzehpajohesh
#فصلنامه_علمی_تخصصی
معرفی رویکردهای محتوایی و موضوعات ویژۀ دوفصلنامۀ علمی تخصصی مطالعات اعتبارسنجی حدیث
دوفصلنامۀ علمی تخصصی «مطالعات اعتبارسنجی حدیث» که از سوی معاونت پژوهش حوزه ی علمیه خراسان و با همکاری گروه رجالو حدیث این معاونت منشتر میشود؛ اهداف و رویکردهای اصلی محتوایی خود را در قالب سه رویکرد محتوایی کلی زیر که هر یک حداقل شش زیرموضوع را دربرمیگیرد، دنبال میکند.
✅دانش رجال و گسترۀ آن
1.دانش رجال و گستره های مختلف آن
2.روایط میان رشته ای رجال و دیگر دانش های حدیثی و غیر حدیثی
3.روشهای کاربرد و اعتبار¬سنجی حدیث در دانش¬های مختلف
4.حجیت استنباطات رجالی
5.جایگاه حدیث در دینشناسی
6.اهمیت دانش رجال و جایگاه آن در علوم اسلامی
✅روششناسی پژوهش¬های رجالی
1.روش رجالی دانشمندان کهن شیعه
2.شیوهشناسی نگارشهای رجالی
3.سندشناسی
4.واژهشناسی الفاظ جرح و تعدیل کتب قدما
5.نقد و ارزیابی روشهای تالیف رجالی متقدم و متاخر
6.اعتبار سنجی محتوایی منابع حدیثی
✅جریانهای کهن و نوپدید اعتبارسنجی
1.روش رجالی عالمان برجسته ومعاصر
2.رجال و مستشرقان
3.نقدهای دوسویه،تاثیرات وتأثرات متقابل،پژوهش های معاصرعامه دررجال امامیه
4.حدیث و چالشهای فراروی آن در دوران معاصر
5.جریانهای نوپدید اعتبارسنجی حدیث
6.نقل به معنا و گسترۀ آن
اساتید، طلاب، پژوهشگران و علاقهمندان حوزه ی رجال و حدیث میتوانند مقالات خود را در چارچوب محورها و موضوعات تعیین شده یا دیگر موضوعات همخوان که در این فهرست گنجانده نشده است، به نشانی سامانۀ http://vsh.journals.hozehkh.com ارسال نمایند.
🔎 @howzehpajohesh
🌐 مسائل زنان و خانواده:
از نظریه تا عمل 🌐
⚜️ برگزاری دوره آشنایی
با مطالعات زنان در مشهد ⚜️
دانشکده زن و خانواده و نمایندگی دانشگاه ادیان و مذاهب در مشهد با همکاری هیئت اندیشه ورز خانواده، تعلیم و تربیت و سبک زندگی معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان و نمایندگی جامعه المصطفی در خراسان در نظر دارد دوره آشنایی با مطالعات زنان بصورت #مجازی و #حضوری در مشهد برگزار نماید.
اساتید برگزارکننده:
دکتر مجید دهقان
دکتر اعظم خوش صورت موفق
دکتر سمیه عرب خراسانی
دکتر خدیجه برزگر
دکتر داوود حسین پور
دکتر سهیلا پیروزفر
✅ #مهدکودک
✅اعطای #گواهینامه معتبر
✅ #تخفیف ۵٠ درصدی برای طلاب
📆مهلت #ثبت نام تا ٣ اسفندماه
جهت ثبت نام و کسب اطلاعات بیشتر:
🆔 ایتا @Admin63
📞شماره همراه 09178196083، (ساعات پاسخگویی از 8 الی 14)
✅ آدرس مکان برگزاری:
میدان امام خمینی، انتهای خیابان فیاض بخش ، بین ثامن الائمه ۲۰ و ۲۲ ، ساختمان گلستان امام رضا علیه السلام
آدرس سایت دانشکده:
https://fwf.urd.ac.ir/fa/cont/402
•┈┈••••✾🔆✾•••┈┈•
🌐معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان:
📚 https://eitaa.com/joinchat/1846018082C067d491c5f
🔎 @howzehpajohesh
#نشست_علمی
💠 نشست نقد و بررسی: با عنوان: فرآیندها و مدلهای تربیت، ارتقا و ارزشیابی محققان اسلامی (مدل تربیت محقق علوم اسلامی حجت الاسلام و المسلمین آذربایجانی)
🔹با ارائه: حجت الاسلام و المسلمین دکتر مسعود آذربایجانی، عضو هیئت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه
⚪️ ناقدین:
🔹دکتر سیدمصطفی احمدزاده، عضو هیئت علمی پژوهشکده اسلام تمدنی
🔹دکتر علیرضا صابری نوقابی، عضو هیئت علمی مرکز تخصصی آخوند خراسانی ره
🔹دبیرعلمی حجت الاسلام و المسلمین مصطفی دُرّی
📅 شنبه 1400/11/30 ساعت 13:00
🌐لینک وبینار:
👉 https://b2n.ir/j42464
•┈┈••••✾🔆✾•••┈┈•
🌐معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان:
📚 https://eitaa.com/joinchat/1846018082C067d491c5f
🔎 @howzehpajohesh
🔰آغاز به کار سومین دوره پودمانی اقتصاد هیئت اندیشهورز اقتصاد حوزه علمیه خراسان
🔷🔷در این دوره که به همت هیئت اندیشهورز اقتصاد و الگوی پیشرفت اسلامی معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان و به عنوان سومین دوره پودمانی اقتصاد برگزار میشود، حدود ۲۰ نفر از طلاب فاضل و برگزیده حوزه علمیه خراسان پس از طی مراحل مختلف، پذیرفته شدهاند.👇👇👇
✅بیان چشماندازها و اهداف دوره
✅معرفی برنامههای نیمسال اول دوره
✅شرح آییننامه آموزشی دوره
✅معرفی اجمالی طرح نظام مسائل فقهالاقتصاد
✅ارائه متون و درسنامههای آموزشی دوره
🔶🔶گزارش جلسه افتتاحیه را در نشانی زیر دنبال نمایید:
🌐https://eco.hozehkh.com/33026/
@eghtesadhozehkh
#هیئت_اندیشه_ورز_اقتصاد_و_الگوی_پیشرفت_اسلامی معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان
•┈┈••••✾🔆✾•••┈┈•
🌐معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان:
📚 https://eitaa.com/joinchat/1846018082C067d491c5f
🔎 @howzehpajohesh
دفترچه پذیرش .pdf
7.57M
📒دفترچه راهنمای پذیرش حوزه علمیه خراسان
سال تحصیلی ۱۴۰۲_ ۱۴۰۱
💠 پذیرش نخبگاني حوزه علميه خراسان در گام دوم انقلاب
ارزش طلبگي به اين است كه شما خود را براي كاري آماده مي كنيد كه هيچ كاري جايگزين آن نيست؛ طلبگي از همه ي تخصّصهاي موجود تأثيرش بيشتر است؛ شما طبيبان روحاني و هدايتگران مردم هستيد.
امام خامنه اي حفظه الله
•┈┈••••✾🔆✾•••┈┈•
🌐معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان:
📚 https://eitaa.com/joinchat/1846018082C067d491c5f
🔎 @howzehpajohesh
✅سلسله نشست های علمی زبان و معارف قرآنی 9
📎با محوریت:فروق معنایی اوزان مشتقات مثل صیغ مبالغه و صفت مشبهه و... در قران کریم
🎤با حضور:حجت الاسلام و المسلمین قدیمی نژاد
⏰زمان:یک شنبه اول اسفند ماه ساعت 13
🌐لینک:https://navvab.lms2.hozehkh.com/ws/tb1omwy489a
#واحد_پژوهش_مدرسه_علمیه_عالی_نواب
•┈┈••••✾🔆✾•••┈┈•
🌐معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان:
📚 https://eitaa.com/joinchat/1846018082C067d491c5f
🔎 @howzehpajohesh
📢📢طلاب و مبلغین مدارس و مراکز تخصصی تربیت طلاب خراسان رضوی هم اکنون میتوانید جهت شرکت در فراخوان بزرگترین عملیات فرهنگی معنوی کشور در دهه کرامت" پانزدهمین دوره جشن های مردمی و معنوی زیر سایه خورشید سال 1401" با در نظر گرفتن شرایط ذیل ثبت نام نمایید:
🖊️شرایط ثبت نام:
1️⃣اتمام حداقل سطح 1 حوزه
2️⃣توانایی حضور در ده روز ایام دهه کرامت 1401 (12 الی 22 خرداد ماه1401)
3️⃣توانایی و سلامت جسمانی
4️⃣شرایط سنی حداقل 23 و حداکثر 40 سال
🔔🕐🕙زمان ثبت نام: 29 بهمن لغایت 6 اسفند ماه سال 1400
❇️ روش های ثبت نام:
📳 ارسال عدد 77 به سامانه پیامکی 100088
📶 مراجعه به سایت www.javanan.org
📶 ثبت نام از طریق لینک
https://p.javanan.org/15zskh
•┈┈••••✾🔆✾•••┈┈•
🌐معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان:
📚 https://eitaa.com/joinchat/1846018082C067d491c5f
🔎 @howzehpajohesh
#روشعلمیتحقیق در یک نگاه
❇️ واحد پژوهش مدرسه علمیه ولیعصر کرمانیها (عج)
•┈┈•••🔅•••┈┈•
🌐معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان:
🔎 https://eitaa.com/joinchat/1846018082C067d491c5f
📚 @howzehpajohesh
#پایگاه_اطلاع_رسانی_حوزه_علمیه_خراسان
#پذیرش_حوزه_علمیه
📱برای سهولت داوطلبین ثبت نام در حوزه علمیه خراسان ، گزینه ثبت نام حوزه بر روی نوار بالای پایگاه اطلاع رسانی حوزه قرار گرفت.
✔️سایت حوزه علمیه خراسان👇
https://www.hozehkh.com/
🔗لینک ثبت نام:👇
https://sanjesh.hozehkh.com/#/dashboard
•┈┈••••✾🔆✾•••┈┈•
🌐معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان:
📚 https://eitaa.com/joinchat/1846018082C067d491c5f
🔎 @howzehpajohesh
202030_585326989.pdf
3.73M
🔰نخستین شماره دوفصلنامه الهیات پژوهشی حکمت-اخلاق-فقه و حقوق منتشر شد.
🔻اولّین شماره از این نشریه در بهمن ماه 1400 منتشر شد در این شماره 6مقاله در سه رشته حقوق، کلام اسلامی و اخلاق و تربیت اسلامی هر رشته دو مقاله به چاپ رسیده است.
✅موضوعات و نویسندگان مقالات به شرح زیر می باشند:
1. نقش قاضی تحکیم در داوری خانواده – نویسندگان: دکترمهدي محمدي نسب و امیرحسین عباسی
2. نقش ولی قهری درازدواج فرزندان - نویسندگان: حجت الاسلام عارف حمداللهي و محمدشکوری
3. بررسی اجمالی معاد جسمانی و اشکالات آن - نویسندگان: حجت الاسلام مصطفي رفسنجاني مقدم و علی رجبی
4. بررسی رفتار شناسی حضرت یعقوب نسبت به فرزندان با رویکرد تفاسیرمعاصر - نویسندگان: حجت الاسلام مجید خرسندی و مهدی انجامی
5. تربیت اخلاقی فرزندان، ارزش ها والزامات - نویسندگان: حجت الاسلام غفور مرادي و شکرالله سجادی
6.بررسی دیدگاه های مختلف در رابطه با خلود در جهنم - نویسنده: امیرحسین شجاع
واحد پژوهش مدرسه علمیه آیت الله صدوقی(ره)
•┈┈••••✾🔆✾•••┈┈•
🌐معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان:
📚 https://eitaa.com/joinchat/1846018082C067d491c5f
🔎 @howzehpajohesh
📷#گزارش_تصویری
🔺 اعضای شورای نشر آثار علمی حوزه علمیه خراسان با آیت الله سید مصباح عاملی مدیر این حوزه دیدار و گفت و گو کردند.
🔰لینک گزارش تصویری:
https://www.hozehkh.com/photogallery?id=42602
•┈┈••••✾🔆✾•••┈┈•
🌐معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان:
📚 https://eitaa.com/joinchat/1846018082C067d491c5f
🔎 @howzehpajohesh
کارگاه روش مطالعه
مدرس: استاد دکتر مرتضی باصری از مدرسان با تجربه در تدریس روش مطالعه و تندخوانی
جلسه یکم: سهشنبه ۳ اسفند ۱۴۰۰ ساعت ۱۵
موضوع: «تبیین ضرورت و اهمیت روش مطالعه در موفقیت تحصیلی»
ویژه طلاب محترم سطح یک مدرسه علمیه سلیمانیه
نشانی مجازی:
https://soleimanie.lms2.hozehkh.com/ws/studyskills
#پژوهش_مدرسه_علمیه_سلیمانیه_مشهد_مقدس
•┈┈••••✾🔆✾•••┈┈•
🌐معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان:
📚 https://eitaa.com/joinchat/1846018082C067d491c5f
🔎 @howzehpajohesh
#معرفی_علما_و_مفاخر_علمی
#خواجه_نصیرالدین_طوسی
🔹 «عزیزان من! بیش از دهها سال، عزت ملت ما، غرور ملت ما، افتخار ملت ما پامال شد. انقلاب، ما را به خود آورد و متوجه به خودمان کرد. کشور ما با این سابقهی تاریخی، با این سابقهی علمی، با این ذخائر عظیم علمی و فکری که ما داشتیم، با آن بزرگان علمیای که کشور ما در دوران جهالت و غفلت دنیا اینها را تربیت کرده - «ابنسینا» ها، «محمدبنزکریا» ها، «فارابی» ها، «خواجه نصیر» ها و چه و چه [...] ما به خود آمدیم. خوشبختانه کارهای خوبی انجام گرفته، ظرفیتهای خوبی آشکار شده؛ ما پیشرفت کردیم و انشاءاللَّه پیشرفت خواهیم کرد.»
رهبر معظّم انقلاب اسلامی حضرت امام خامنهای حفظهالله - ۱۳۹۰/۰۷/۱۳
➖➖➖➖➖
✍🏻 820 سال پیش در چنین روزی، خواجه نصیرالدین طوسی، علامه، فیلسوف، متکلم، ریاضیدان، منجم پزشک ایرانی و از سرشناسترین چهرههای تاریخ اسلامی و مفاخر حوزه علمیه شیعه به دنیا آمد.
✅ مرور دوران زندگانی پربرکت آن عالم فرزانه و محقّق بینظیر، برای طلاب و پژوهشگران بسیار درسآموز است؛ به همین مناسبت، کانال معاونت پژوهش حوزۀ علمیه خراسان، سلسله مطالبی را تقدیم شما عزیزان میکند.
✳️ با ما همراه باشید.
•┈┈•••🔆•••┈┈•
🌐معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان:
📚 eitaa.com/joinchat/1846018082C067d491c5f
🔎 @howzehpajohesh
#معرفی_علما_و_مفاخر_علمی
#خواجه_نصیرالدین_طوسی
💠 مروری بر زندگینامۀ خواجه نصیرالدین طوسی رضواناللهعلیه
🔰 قسمت نخست، ابتدای زندگی
🔹 محمّد بن محمّد بن حسن، مشهور به خواجه نصیرالدین طوسی و ملقّب به «استاد البشر»، «افضل علما»، «سلطان فقها»، «سرآمد علم»، «اعلم نویسندگان»، «عقل حادی عشر» و «معلم ثالث» محقّق طوسی، علامۀ همهچیزدان، فیلسوف، حکیم، متکلم، منجّم و ریاضیدان شیعه قرن هفتم هجری و نویسنده کتابها و رسالههای بسیاری در علوم اخلاق، منطق، فلسفه، کلام، ریاضیات و نجوم و همچنین بنیانگذار رصدخانه مراغه و در کنار آن کتابخانه مراغه با بیش از ۴۰۰ هزار جلد، در ۱۱ جمادیالاول سال ۵۹۷ قمری در طوس به دنیا آمد.
🔹 او در کودکی قرآن کریم، صرف، نحو و آداب را فرا گرفت. سپس با راهنمایی پدرش، مقدمات ریاضیات را نزد کمال الدین محمد آموخت. همچنین فقه و حدیث را نزد پدر و جدش که خود از فقها و محدثان آن عصر بودهاند فراگرفت؛ استاد دیگر او داییاش نورالدین علی بن محمد شیعی بود که مطابق با نظر برخی از مورخان، منطق و حکمت را به او میآموخت.
🔹طوسی پس از وفات پدرش، از طوس به نیشابور رفت که در آن زمان محل اجتماع علما و دانشپژوهان بود. او کتاب اشارات اثر ابوعلی سینا در فلسفه را نزد فرید الدین داماد و کتاب قانون او در طب را نزد قطبالدین مصری فراگرفت و در جلسات درس سراجالدین قمری، ابوالسعادات اصفهانی و دیگران شرکت کرد. همچنین با فریدالدین عطار در این شهر ملاقات کرد. او همچنین نزد کمال الدین بن یونس موصلى نیز شاگردی کرد که در اکثر علوم، مخصوصاً علوم ریاضى سرآمد بود. از سالم بن بدران مازنى مصرى که از بزرگان فقهای امامیه بود هم قسمتى از کتاب الغنیة ابن زهره را که در اصول فقه است فراگرفت.
•┈┈•••🔆•••┈┈•
🌐معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان:
📚 eitaa.com/joinchat/1846018082C067d491c5f
🔎 @howzehpajohesh
#معرفی_علما_و_مفاخر_علمی
#خواجه_نصیرالدین_طوسی
💠 مروری بر زندگینامۀ خواجه نصیرالدین طوسی رضواناللهعلیه
🔰 قسمت دوم، حضور در قلعههای اسماعیلیان
🔹 خواجه نصیرالدین طوسی، پس از حمله مغولان به ایران و بروز ناآرامی خصوصاً در منطقه خراسان، مدتی در شهرهای مختلف سرگردان بود تا آنکه به دعوت ناصرالدین، فرمانروای قلعههای اسماعیلیان در خراسان، به قهستان (جنوب خراسان) رفت و در آنجا به درخواست ناصرالدین، کتاب تهذیب الاخلاق و تطهیر الاعراق نوشته ابوعلی مسکویه رازی را به فارسی ترجمه کرد، مطالبی به آن افزود و آن را به نام ناصر الدین، اخلاق ناصری نامید. تاریخ تألیف این کتاب، ۶۳۰ تا ۶۳۲ق بوده است.
🔹 وی همچنین در آنجا کتابی در علم هیئت بهنام الرسالة المعینیة، به نام معین الدین، فرزند ناصرالدین، تألیف کرد. قلعههای اسماعیلیان، تنها نیروی مقاوم در برابر حملات مغولان دانسته شده است. در وضعیتی که شهرهای خراسان و نیشابور بهطور کامل بهدست مغولان افتاده بود، این قلعهها سالهای طولانی مقاومت کردند و تسلیم مغولان نشدند.
🔹 علاءالدین محمد، رهبر اسماعیلیان، پس از آنکه خبر حضور خواجه نصیر طوسی نزد ناصرالدین را دریافت کرد، خواجه نصیر را به پیش خود خواند و او به همراه ناصرالدین، به قلعه میموندژ (الموت قزوین) رفت و رهبر اسماعیلیان استقبال ویژهای از او کرد. خواجه نصیرالدین طوسی تا هنگامی که فرزند علاءالدین محمد، رکن الدین در حمله دوم مغول تسلیم آنها شد، در قلعه اَلَموت نزد او ماند.
🔹 برخی از مورخان بر این باورند که حضور خواجه نصیر و اقامت او در قلعههای اسماعیلیان از روی اختیار نبوده، بلکه او را مجبور به این کار کردهاند؛ با این حال، برخی نیز بر این باورند که خواجه طوسی نزد اسماعیلیان وزارت مطلق داشته و به چنان جایگاهی دست پیدا کرده که به او لقب خواجه کائنات داده بودهاند. کسانی که معتقدند خواجه نصیر طوسی مجبور به حضور نزد اسماعیلیان شده و در قلعههای آنان زندانی بوده، به جملات شکوهآمیز او در پایان شرح اشارات استناد میکنند که از وضعیت روزگار و زندگی خود نالیده است.
•┈┈•••🔆•••┈┈•
🌐معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان:
📚 eitaa.com/joinchat/1846018082C067d491c5f
🔎 @howzehpajohesh