eitaa logo
پژوهش حوزه علمیه خراسان
11.2هزار دنبال‌کننده
7.9هزار عکس
364 ویدیو
488 فایل
1. ارتباط با مدیر کانال پژوهش @s_m_mirzadeh 2. ارتباط با مسئول و کارشناس نمایشگاه کتب حوزوی @Abbasizadanbh 05132008166 ⛔️انتشار پست های این کانال فقط با ذکر آدرس کانال مجاز است⛔️
مشاهده در ایتا
دانلود
📖 (پیام ششم) ✳️روش های مطالعه صحیح و اصولی 3️⃣روش سوم: روش دقیق خوانی هدف از این مرحله این است که مطالب کامل و دقیق درک شده و بصورتی سازمان یافته و منظم در حافظه نگهداری شود. برخی از فنون موجود که می‌تواند به روش دقیق خوانی کمک کند عبارتند از: ✾1.تکنیک خلاصه برداری به نوشتن عبارت ، مفاهیم و موضوعات کلیدی متن پرداخته ، بطوری که در مرور مطالب ، با نگاه کردن و خواندن خلاصه‌ها ، همه مطالب خوانده شده را یادآوری کند. یک روش بسیار مطلوب این است که از خلاصه‌ها نیز دوباره خلاصه برداری شود. ✾2.تکنیک سازماندهی مطالب این تکنیک باعث افزایش درک و سرعت یادگیری و سهولت در بازیابی مطالب آموخته شده می‌شود. برای سازماندهی مطالب استخراج سه بخش از متن اصلی مورد مطالعه لازم است که عبارتند از: موضوع اصلی: موضوعی که تمامی مطالب را در بر می‌گیرد و بقیه مطالب حول و حوش آن می‌چرخد. نکته‌های اصلی: خطوط و اندیشه‌های اصلی و مهم هستند که در مجموع موضوع اصلی را می‌سازند و از صراحت بیشتری برخوردار است. نکات جزئی: اطلاعات جزئی‌تر هستند که بصورت مثالها ، نمونه‌ها ، عکس و تصویر اطلاعات واقعی مطرح می‌گردند. ✾3.تکنیک علامت گذاری در متن در این تکنیک علامتهایی را بر روی متن اصلی انجام داده ، از قبیل علامت گذاری به شکلهای مختلف در متن ، خط کشیدن زیر عبارات مهم ، حاشیه نویسی و ... ، این موارد بسته به صلیقه‌های افراد متفاوت می‌باشد. اما نکته مهمی که در هر نوع علامت گذاری حائز اهمیت است این است که ، بهتر است همانند تکنیک سازمان دهی ، مطالب را در سه دسته مجزا) موضوع اصلی ، نکته اصلی ، موارد جزئی ( قرار داده و آنها را با علامتهای مختلف نشان دهید. در کنار روش مطالعه عوامل محیطی نیز در میزان یادگیری تأثیر دارد. یک محیط مناسب باعث توجه و تمرکز بهتر و بیشتری می‌شود. ✾4.حذف عوامل مزاحم فکری مواردی هست که بخش عظیمی از وقت و فعالیت ذهنی را موضوعاتی به خود مشغول می‌دارند که هیچ رابطه با موضوع ندارند، موضوعاتی مانند: رفتار معلمان و استادان ، افزایش شهریه و نوع رفت و آمد و … برخی از موضوعاتی هستند که موقع مطالعه اگر به آنها فکر شود از کارایی مطالعه می‌کاهد. برخی حتی خیال پردازیهایشان را موقع مطالعه انجام می‌دهند؛ که به شدت فکر را آشفته کرده و تمرکز را از بین می‌برد. توصیه کلی این است که اگر ذهن خود را از افکار مختلف پاک کنید تا بر روی موضوع مورد مطالعه تمرکز کنید، مطالعه را کنار بگذارید و زمانی مطالعه را شروع کنید که سرحال، علاقمند و متمرکز هستید. ✾5.فراهم کردن محیط مناسب محل و مکانی که مطالعه در آنجا انجام می‌شود باید مناسب باشد. منظور از محل مناسب مکانی است که آرام ، ساکت و دور از عوامل مزاحم محیطی باشد، این باعث تمرکز بهتر روی موضوع مطالعه می‌شود. بعضی افراد محل و زمانی را برای مطالعه انتخاب می‌کنند که بسیار شلوغ و پر سرو صدا است و بعضی از افراد رختخواب را برای مطالعه انتخاب می‌کنند و توقع یادگیری سطح مطلوب را دارند، ولی از این حقیقت غافلند که این محلها بدترین محل برای مطالعه است. ⬅️ادامه دارد.....🔻 💢تهیه کننده محتوا: واحد پژوهش مدرسه حضرت خدیجه (س) •┈┈••••✾•🌿🌼🌸🌺🌿•✾•••┈┈• 💐دوستان‌تان را دعوت کنید؛❣️ 💢معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان: 🆔 https://eitaa.com/joinchat/1846018082C067d491c5f 📚شناسه در سروش و ایتا 🆔 @howzehpajohesh
📖 (پیام هفتم) ✳️روش های مطالعه صحیح و اصولی 4️⃣روش چهارم: روشPQRST این روش از روش های مطالعه شش مرحله دارد و به فارسی آن را «پس‌ختام» نامیده‌اند. مراحل روش PQRST عبارتند از: ✾1.مطالعۀ اجمالی مطالب(پیش خوانی): هدف در این مرحله نگاه سراسری به مطالب است؛ به‌گونه‌ای‌که در عنوان مباحث، تصاویر و بخش‌های مختلف تمرکز شود. آنچه در این مرحله مهم است درک موضوع مطلب، آشنایی با بخش‌های اصلی و فرعی آن و نیز ربط منطقی میان مباحث مختلف است. ✾2.پرسش از خود(سؤال کردن): لازم است برای افزایش تمرکز و دقّت و سرعت در فهم مطالب پس از آنکه نگاه اجمالی به مطلب کردیم از خود بپرسیم که چه چیز از مطالب درک کرده‌ایم. ✾3.مطالعۀ دقیق و جزئی(خواندن): در این مرحله باید مطالب را به‌طور دقیق و کامل با درک کلّیات و جزئیات بخوانیم. در حین خواندن مطالب باید در نظر داشته باشیم به سؤالاتی که در مراحل قبل در ذهن‌مان نقش بسته پاسخ دهیم. استفاده از تکنیک‌هایی مانند: نوشتن نکات مهم، خط کشیدن زیر نکات مهم، حاشیه‌نویسی (در یادگیری مطالبی که اهمیت چندانی ندارد مؤثر است) خلاصه‌نویسی (نوشتن آنچه درک کرده‌ایم)، کلیدبرداری (نوشتن کلمه‌ای کوتاه و پُرمعنی که دیدن آن تداعی‌کنندۀ مفهوم جمله باشد) و دیگر تکنیک‌هایی که به یادگیری کمک می‌کند در این مرحله مؤثر است. باید توجه داشت که هیچ‌یک از این تکنیک‌ها به‌تنهایی برای یادگیری مؤثر کافی نیست. ✾4.تفکر دربارۀ مطالب: در این مرحله باید به مطالبی که خوانده‌ایم فکر کنید و دانسته‌های خود را از نظر معنایی به هم ربط دهید. تفکر در حین مرحلۀ خواندن و نیز پس از آن مؤثر است. ✾5.از حفظ گفتن: در این مرحله باید مطالبی که خوانده‌اید را به‌ یاد آورید و اگر مطلبی را به یاد نمی‌آورید مجدد آن را مطالعه کنید. در پایان هر بخش مطالب را از حفظ بگویید. ✾6.مرور مطالب: اگر می‌خواهید برای امتحان آسوده‌خاطر باشید لازم است موضوعات اصلی و نکات مهم در پایان هر فصل را مرور کنید تا از آموختن همۀ مطالب آسوده‌خاطر شوید. ⬅️ادامه دارد.....🔻 💢تهیه کننده محتوا: واحد پژوهش مدرسه حضرت خدیجه (س) •┈┈••••✾•🌿🌼🌸🌺🌿•✾•••┈┈• 💐دوستان‌تان را دعوت کنید؛❣️ 💢معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان: 🆔 https://eitaa.com/joinchat/1846018082C067d491c5f 📚شناسه در سروش و ایتا 🆔 @howzehpajohesh
📚آشنایی با نشریات علمی تخصصی 📕دوفصلنامه علمی ـ تخصصی « آموزه های قرآن و عترت » 💢این نشریه حاصل تلاش مدرسه تخصصی قرآن و عترت و معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان مي باشد. 💠صاحب‌امتیاز: معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان 🔰مدیرمسئول: آیت الله سیدمصباح عاملی 👤سردبير: حجت الاسلام والمسلمين مهدی مقامي ✴️ موضوعات: حوزه قرآن و عترت، با رویکرد انعکاس جدیدترین دستاورهای علمی و نظریات قرآنی و حدیثی ❇️این نشریه با مجوز انتشار از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، داراي شماره 85437 مي باشد 🌐آدرس سایت: http://qae.journals.hozehkh.com/ ☎️برای کسب اطلاعات بیشتر و ارسال مقاله به این نشریه: 05132008327 🔸نمایه مقالات اين نشريه در پايگاه سيويليكا (Civilica) به آدرس: www.civilica.com/Journal-JR_QAE=دوفصلنامه-آموزه-های-قرآن-و-عترت.html 💎قیمت این نشریه 20,000 تومان می باشد که جهت تهیه این نشریه با 50 درصد تخفیف و صدها عنوان کتاب دیگر با تخفیف حداقل 20 درصد می توانید به انتشارات حوزه علمیه خراسان مراجعه کنید. آدرس: مشهدمقدس – خیابان امام خمینی (ره) حدفاصل امام خمینی 32 و 34 ☎️شماره تماس : 32008609 - 051 📚معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان: 🆔 https://eitaa.com/joinchat/1846018082C067d491c5f 🌐شناسه کانال در سروش و ایتا: 🆔 @howzehpajohesh
🔰 لوح | ، خرمشهر دیگر می‌شود حضرت آیت‌الله خامنه‌ای: «ما میگوییم مبارزات همه‌جانبه‌ی ملّت فلسطین -مبارزات سیاسی، مبارزات نظامی، مبارزات اخلاقی و فرهنگی- باید ادامه پیدا کند تا کسانی که غاصب هستند، تسلیم رأی ملّت فلسطین بشوند. از همه‌ی مردم فلسطین اعمّ از مسلمان و مسیحی و یهودی فلسطینی و آن کسانی که در خارج فلسطین تبعید‌شده‌ی از فلسطین هستند، نظرخواهی بشود، و اینها معیّن کنند که چه نظامی در فلسطین حاکم باشد و همه تسلیم آن باشند؛ مبارزه تا این زمان باید ادامه پیدا کند و ادامه پیدا خواهد کرد.» ۱۳۹۸/۰۳/۱۵ 🖨 farsi.khamenei.ir/photo-album?id=45653 📚معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان: 🆔 https://eitaa.com/joinchat/1846018082C067d491c5f 🌐شناسه کانال در سروش و ایتا: 🆔 @howzehpajohesh
⁉️چرا از فلسطین حمایت می کنیم:(۱) 1⃣ آِیات قرآن: الف) آیات عام: آیاتی که دستور نبرد همگانی با همه دشمنان و متجاوزان به بلاد اسلامی می دهد - «در راه خدا بجنگید با کسانی که با شما مسلمانان و مؤمنین می جنگند، ولی تجاوز گر نباشید(بقره، 190) - «چرا در راه خدا و (در راه) مردان و زنان و کودکان که (به دست ستمگران) تضعیف شده اند، پیکار نمی کنید؟!» (نسا/75) ب)آیات خاص: اگر در (حفظ) دین (خود) از شما یاری بطلبند، بر شما لازم است آن ها را یاری کنید(انفال/73) - هر طایفه ای که به جنگ تجاوز کارانه روی آورد، سایر مسلمین باید با آنان پیکار کند تا به فرمان خدا باز گردند(حجرات، 15) 2⃣ روایات: «امام علی:همواره دشمن ظالم و یاور مظلوم باشید(نامه47نهج البلاغه) پیامبر :هر کس فریاد دادخواهی هر مظلومی (مسلمان یا غیر مسلمان) را بشنود که مسلمین را به یاری می طلبد، اما به کمک او نشتابد مسلمان نیست (وسائل،، ج 11، ص 108، باب 59) 3⃣دلیل عقلی و انسانی: دفاع از مظلوم، واضح ترین وبدیهی ترین مساله فطری است که هر عقل سلیمی آن را تایید می کند . آن قدر بدیهی است که حتی متجاوزان نیز به بهانه یاری ملت های ضعیف و حمایت از حقوق بشر، دست به بزرگ ترین جنگ ها می زنند ⬅️ادامه دارد....👇 •┈┈••••✾•🌿🌼🌸🌺🌿•✾•••┈┈• 💢معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان: 🆔 https://eitaa.com/joinchat/1846018082C067d491c5f 📚شناسه در سروش و ایتا 🆔 @howzehpajohesh
⁉️چرا از فلسطین حمایت می کنیم: (۲) ➡️....ادامه پیام قبلی 4⃣ منافع و امنیت ملی : اشغال فلسطین، ایجاد یک کانون استعماری ضداسلامی ـ در قلب جهان اسلام ـ در جهت نابودی جهان اسلام و جلوگیری از شکل گیری تمدن اسلامی است. -اگر اسرائیل در فلسطین اشغالی پیروز شده و ثبات یابد، بی شک نقشه اشغال جهانی خود (بویژه از نیل تا فرات و ادعای تصاحب بسیاری از اماکن اسلامی) را عملی خواهد کرد. آنگاه امنیت ما مورد خطر جدی اسرائیلی ها قرار خواهد گرفت. 5⃣ فلسطین قبله گاه اول مسلمین دارای اهمیت معنوی و استراتژیکی است و شکست فلسطینی ها به نام اسلام ثبت خواهد شد. 6⃣ اصل عدالت طلبی و استکبار ستیزی(135 نساء)و نفی سبیل(نفی تسلط غیرمسلمان بر مسلمان-141 نساء) و قانون جمهوری اسلامی(اصل11) نیز تایید میکند 7⃣ برای اثبات اصل ایمان، اول باید به طاغوتها و استکبارها کفر ورزید(فَمَنْ يَكْفُرْ بِالطَّاغُوتِ وَ يُؤْمِنْ بِاللَّهِ فقد استَمْسَكَ بِالْعُرْوَةِ الْوُثْقى‏ ) •┈┈••••✾•🌿🌼🌸🌺🌿•✾•••┈┈• 💢معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان: 🆔 https://eitaa.com/joinchat/1846018082C067d491c5f 📚شناسه در سروش و ایتا 🆔 @howzehpajohesh
✅دلایل غلط بودن ادعای حق تاریخی یهود بر سرزمین فلسطین ؟ 1- پیش از بنی‌اسرائیل اقوام دیگری مانند کنعانیان، حتیان در حوالی شهر هبرون، عموئیان در ناحیه عمان، موآبیان در شرق بحرالمیت، ادومیان در جنوب شرقی زندگی می‌کردند. 2- فلسطینیان امروز(نه اسرائیلیان)، فرزندان همان فلسطین و کنعانیان و سایر قبایل اولیه هستند که در این کشور ساکن شده بودند که به یهودیت گرویدند و بعدا همین یهودیان به بت‌پرستی، وسپس به مسیحیت و سرانجام به اسلام، گرویدند (رودنسون، ماکسیم، اعراب و اسرائیل، ترجمه رضا براهنی، (تهران: خوارزمی، 1348)، صص 265) 3-«آرتور کستلر» نویسنده یهودی گوید: تقریباً نُه دهم یهودیان اروپا و امریکا از تبار خزرهای ترک هستند و ربطی به اسباط دوازده‌گانه بنی‌اسرائیل و قوم موسی«ع» در فلسطین ندارند و همینها هستند که پس از جنگ جهانی دوم از اروپا به فلسطین رفته و اسرائیل را به وجود آورده‌اند. (کستلر، آرتور، قبیله سیزدهم، ترجمه جمشید ستاری، (تهران: نشر آلفا، 1361)، ص 19) 4-ژوزف رینخ* که یک سیاستمدار فرانسوی یهودی‌الاصل است گوید «اساساً صحبت کردن در مورد وجود نژاد یهود، یا از روی غرض‌ورزی است و یا از روی جهل و نادانی، زیرا نژاد عرب سامی وجود داشته و نژادی تحت عنوان نژاد یهود وجود نداشته است و یهودیان هرگز نژادی را تشکیل نداده‌اند. •┈┈••••✾•🌿🌼🌸🌺🌿•✾•••┈┈• 💢معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان: 🆔 https://eitaa.com/joinchat/1846018082C067d491c5f 📚شناسه در سروش و ایتا 🆔 @howzehpajohesh
💠 💠 📚در زمینه فعالیت انتشارات📚 انتشارات حوزه علميه خراسان در راستاي فعاليت‌هاي تحولي خود و جهت گسترش دامنه فعالیت انتشارات، ترویج فرهنگ مطالعه و کتابخوانی و ارائه خدماتی بیشتر و ارزنده به طلاب و پژوهشگران معزز، در نظر دارد مسابقه طرح و ایده های برتر در زمینه فعالیت انتشارات این حوزه را برگزار نماید، موضوعات طرح و ایده: 1️⃣ طرح‌های اقتصادی برای تداوم و گسترش دامنه فعالیت انتشارات؛ 2️⃣ اصول مشتری مداری انتشارات حوزه علمیه خراسان؛ 3️⃣انتشارات چه انتظاراتی از طلاب و پژهشگران را می تواند محقق کند؛ 4️⃣ اگر مدیر انتشارات باشید چه طرح‌هایی را اجرا می‌کنید؟ 5️⃣چه نوع خدماتی از سوی انتشارات با استقبال عموم مواجه می شود؟ 6️⃣نقش انتشارات در گسترش فرهنگ مطالعه و کتابخوانی؟ ✅🌟🌟هدایا:🌟🌟 💳به طرح‌هاي برتر كارت هديه خريد كتاب: بين 2،000،000 تا 10،000،000 ريال از سوي انتشارات حوزه علميه خراسان اهداء خواهد شد. ⏳ مهلت ارسال: 31 خرداد 99 🌺علاقه مندان می توانند طرح و ايده خود را در قالب تكميل فرم مربوطه به معاونت پژوهش ارسال نماييد. 🔰 فرم مسابقه را در پیام بعدی دانلود کنید و بعداز تکمیل به یکی از ادمین های زیر بفرستید: https://eitaa.com/Ahmad_1563 @smm32008136pajohesh ☎️جهت اطلاعات بیشتر : 05132008165 •┈┈••••✾•🌿🌼🌸🌺🌿•✾•••┈┈• 💐دوستان‌تان را دعوت کنید؛❣️ 💢معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان: 🆔 https://eitaa.com/joinchat/1846018082C067d491c5f 📚شناسه در سروش و ایتا 🆔 @howzehpajohesh
فرم مسابقه طرح و ایده برتر در زمینه فعالیت انتشارات حوزه علمیه خراسان.doc
حجم: 263.7K
🌺علاقه مندان می توانند طرح و ايده خود را در قالب تكميل فرم مربوطه به معاونت پژوهش ارسال نماييد. 🔰 فرم مسابقه را دانلود کنید و بعداز تکمیل به یکی از ادمین های زیر بفرستید: https://eitaa.com/Ahmad_1563 @smm32008136pajohesh ☎️جهت اطلاعات بیشتر : 05132008165 •┈┈••••✾🌸✾•••┈┈• 💐دوستان‌تان را دعوت کنید؛❣️ 💢معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان: 🆔 https://eitaa.com/joinchat/1846018082C067d491c5f 📚شناسه در سروش و ایتا 🆔 @howzehpajohesh
فرم مسابقه طرح و ایده برتر در زمینه فعالیت انتشارات حوزه علمیه خراسان.pdf
حجم: 152.3K
🌺علاقه مندان می توانند طرح و ايده خود را در قالب تكميل فرم مربوطه به معاونت پژوهش ارسال نماييد. 🔰 فرم مسابقه را دانلود کنید و بعداز تکمیل به یکی از ادمین های زیر بفرستید: https://eitaa.com/Ahmad_1563 @smm32008136pajohesh ☎️جهت اطلاعات بیشتر : 05132008165 •┈┈••••✾🌸✾•••┈┈• 💐دوستان‌تان را دعوت کنید؛❣️ 💢معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان: 🆔 https://eitaa.com/joinchat/1846018082C067d491c5f 📚شناسه در سروش و ایتا 🆔 @howzehpajohesh
📖 (پیام هشتم) ✳️روش های مطالعه صحیح و اصولی 5️⃣روش پنجم: روشSQ3R این روش یکی از مفیدترین روش های مطالعه است که در سال ۱۹۴۱ توسط فرانسیس رابینسون (Francis Robinson) به منظور بهبود یادگیری کارآموزان ارتش طراحی شد. این روش وادارتان می‌کند درباره‌ی متنی که می‌خوانید فکر کنید. برای شروع، قلم و کاغذ بردارید و پنج مرحله‌ای را که در زیر آورده‌ایم، حین مطالعه پیاده کنید. 1.نقشه‌برداری(S) ابتدا به طرح کلی متن و شیوه‌ی سازماندهی مطالب نگاه کنید. محتوای متن را خیلی سریع از نظر بگذرانید. به تصاویر، نمودارها، تیترها و زیرتیترها نگاهی بیندازید. در این مرحله، باید بتوانید از طرح کلی متن یک نقشه‌برداری ذهنی انجام دهید. این کار کمک‌تان می‌کند وقتی به مطالعه‌ی دقیق‌تر متن مشغول شدید، یادتان بیاید که چه نکاتی در نزد نویسنده مهم‌ و اساسی بوده‌اند. 2.طرح پرسش(Q) درباره‌ی تیترها، زیرتیترها و کلماتی که بولد (پُررنگ) یا ایتالیک (با فونت کج) نوشته شده‌اند، پرسش طرح کنید. مطالعه‌ی کامل متن: در این مرحله باید با مطالعه‌ی کامل متن، پاسخ پرسش‌هایی را که در مرحله‌ی قبل ساخته‌اید از داخل متن پیدا کنید. 3.تمرین و تکرار (2R) پاسخ‌هایی را که پیدا کرده‌اید، بازخوانی کنید و از روی همین پاسخ‌ها یادداشت بنویسید. سپس از خودتان امتحان بگیرید تا مطمئن شوید که پاسخ همه‌ی پرسش‌ها را می‌دانید. 4. مرور مطالب(R) پس از مطالعه‌ی کامل متن، پاسخ هر پرسش را مرور کنید. اگر متوجه شدید پاسخ پرسشی را جا انداخته‌اید، فورا در داخل متن به دنبال جواب پرسش جامانده بگردید. در آخر، یک بار دیگر پاسخ تمامی پرسش‌ها را مرور کنید. ⬅️ادامه دارد.....🔻 💢تهیه کننده محتوا: واحد پژوهش مدرسه حضرت خدیجه (س) •┈┈••••✾•🌿🌼🌸🌺🌿•✾•••┈┈• 💐دوستان‌تان را دعوت کنید؛❣️ 💢معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان: 🆔 https://eitaa.com/joinchat/1846018082C067d491c5f
📖 (پیام نهم) ✳️روش های مطالعه صحیح و اصولی 6️⃣روش ششم: روش OK4R یکی دیگر از مهمترین روش های مطالعه این روش است. این روش توسط دکتر والتِر پاوک (Dr. Walter Pauk) طراحی شد. دکتر پاوک بعد از اینکه تعداد زیادی از دانش‌آموزانش نتوانستند نمره‌ی قبولی کسب کنند، به فکر طراحی این روش شش مرحله‌ای افتاد. این روش همانند روش قبلی به درک مطلب و یادآوری نکات کمک می‌کند. 1.بررسی اجمالی(O) ابتدا مقدمه، فهرست مطالب، تیترها و خلاصه‌ی درس را بخوانید تا یک دید کلی از متن پیدا کنید. 2.ردیابی مفاهیم کلیدی(K) بعد از بررسی اجمالی، یک بار دیگر متن را خیلی سریع بالا و پایین کنید تا مفاهیم کلیدی درس برای‌تان مشخص شوند. یادتان باشد مفاهیم کلیدی معمولا در همان پارگراف اول عنوان می‌شوند. به کلماتی که به صورت بولد یا ایتالیک نوشته شده‌اند و همچنین تصاویر و نمودارها دقت کنید. مطالعه‌ی کامل متن: متن را از ابتدا تا انتها کامل مطالعه کنید. در این مرحله قادر خواهید بود متن را با سرعت بیشتری بخوانید، چرا که با انجام دو مرحله‌ی قبلی تقریبا دست‌تان آمده که نویسنده درباره‌ی چه محتوایی صحبت می‌کند. 3.یادآوری نکات(R) کتاب را ببندید و سعی کنید نکات مهمی را که مطالعه کرده‌اید به یاد بیاورید. می‌توانید نکات مهم را در قالب کلمات کلیدی یا جمله یادداشت کنید تا این اطلاعات بهتر در ذهن‌تان نقش ببندند. 4.بازبینی(R) مراحل قبل را بازبینی کنید تا اطلاعات به خوبی در ذهن‌تان حک شوند. سعی کنید بین اطلاعات جدیدی که یاد گرفته‌اید با اطلاعاتی که از قبل می‌دانستید، ارتباط برقرار کنید. همچنین باید ارتباط بین مفاهیم جدیدی را که یاد گرفته‌اید، درک کنید و به اهمیت هر نکته پی ببرید. 5.مرور مطالب(R) اندکی به خودتان استراحت دهید تا ذهن‌تان سرحال شود. سپس مطالب مهم درس را مرور کنید و نکاتی را که فراموش کرده‌اید دوباره مطالعه کنید. 6. استراحت و شروع دوباره (R) البته که به خاطر سپردن همه‌ی نکات و اطلاعات کار آسانی نیست. اما با امتحان کردن روش‌های مختلف مطالعه و درک مطلب به تدریج متوجه خواهید شد که کدام روش برای‌تان مناسب‌تر است. دیگر اینکه اگر قسمتی از متن برای‌تان سخت بود، بیش از حد روی همان قسمت مکث نکنید. هر وقت یک پاراگراف را چند بار خواندید و باز برای‌تان مبهم بود، اندکی به خودتان استراحت دهید. بعد از اینکه استراحت کردید، دوباره از نخستین مرحله‌ی یکی از روش های مطالعه شروع کنید. ⬅️ادامه دارد.....🔻 💢تهیه کننده محتوا: واحد پژوهش مدرسه حضرت خدیجه (س) •┈┈••••✾•🌿🌼🌸🌺🌿•✾•••┈┈• 💐دوستان‌تان را دعوت کنید؛❣️ 💢معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان: 🆔 https://eitaa.com/joinchat/1846018082C067d491c5f