#خبر_پژوهشی
#هیئت_اندیشه_ورز
🔶 نشست علمی با عنوان زن و خانواده در بیانات مقام معظم رهبری برگزار میشود
💢برگزار کننده: #هیئت_اندیشه_ورز_خانواده_تعلیم_تربیت_و_سبک_زندگی معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان💢
💠استاد نشست: سرکار خانم دکتر رقیه فاضل
زمان: 27 و 28 اردیبهشت ماه ساعت 14 تا 16
نشست به صورت آنلاین و از طریق سامانه lms حوزه علمیه خراسان خواهد بود
لینک شرکت در نشست علمی:
http://lms.hozehkh.com/panel/
•┈┈••••✾•🌿🌼🌸🌺🌿•✾•••┈┈•
💢معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان:
🆔 https://eitaa.com/joinchat/1846018082C067d491c5f
🌐شناسه در سروش و ایتا
🆔 @howzehpajohesh
✅معرفی #برگزیدگان_خواهر
در چهاردهمین فراخوان آثار پژوهشی حوزه علمیه خراسان
•┈┈••••✾•🌿🌼🌸🌺🌿•✾•••┈┈•
💢معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان:
🆔 https://eitaa.com/joinchat/1846018082C067d491c5f
🌐شناسه در سروش و ایتا
🆔 @howzehpajohesh
✅معرفی #برگزیدگان_خواهر
در چهاردهمین فراخوان آثار پژوهشی حوزه علمیه خراسان
•┈┈••••✾•🌿🌼🌸🌺🌿•✾•••┈┈•
💢معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان:
🆔 https://eitaa.com/joinchat/1846018082C067d491c5f
🌐شناسه در سروش و ایتا
🆔 @howzehpajohesh
✅معرفی #برگزیدگان_خواهر
در چهاردهمین فراخوان آثار پژوهشی حوزه علمیه خراسان
•┈┈••••✾•🌿🌼🌸🌺🌿•✾•••┈┈•
💢معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان:
🆔 https://eitaa.com/joinchat/1846018082C067d491c5f
🌐شناسه در سروش و ایتا
🆔 @howzehpajohesh
#خبر_پژوهشی
#هیئت_اندیشه_ورز
🔶 نشست علمی با عنوان زن و خانواده در بیانات مقام معظم رهبری برگزار میشود
💢برگزار کننده: #هیئت_اندیشه_ورز_خانواده_تعلیم_تربیت_و_سبک_زندگی معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان💢
💠استاد نشست: سرکار خانم دکتر رقیه فاضل
زمان: 27 و 28 اردیبهشت ماه ساعت 14 تا 16
نشست به صورت آنلاین و از طریق سامانه lms حوزه علمیه خراسان خواهد بود
لینک شرکت در نشست علمی:
http://lms.hozehkh.com/panel/
•┈┈••••✾•🌿🌼🌸🌺🌿•✾•••┈┈•
💢معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان:
🆔 https://eitaa.com/joinchat/1846018082C067d491c5f
🌐شناسه در سروش و ایتا
🆔 @howzehpajohesh
#فصلنامه_علمی_تخصصی
📚آشنایی با نشریات علمی تخصصی
📕دوفصلنامه علمی ـ تخصصی « پژوهش هاي اسلامي زن و خانواده »
💢این نشریه حاصل تلاش معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان با همکاری هیئت اندیشهورز خانواده، تعلیم و تربیت مي باشد.
💠صاحبامتیاز: معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان
🔰مدیرمسئول: آیت الله سیدمصباح عاملی
👤سردبير: سرکار خانم محبوبه گندم آبادی
✴️ موضوعات: پژوهشهای خانواده، زن و تربیت اسلامی با رویکرد انعکاس جدیدترین دستاورهای علمی و نظریات مرتبط با خانواده ،تبادل اندیشه در حوزه زن و خانواده
❇️این نشریه با مجوز انتشار از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، داراي شماره ثبت 85440 مي باشد
🌐آدرس سایت:
http://iwf.journals.hozehkh.com/
☎️برای کسب اطلاعات بیشتر و ارسال مقاله به این نشریه: 05132008327
🔸نمایه مقالات اين نشريه در پايگاه سيويليكا (Civilica) به آدرس
www.civilica.com/Journal-JR_IWF=دوفصلنامه-پژوهش-های-اسلامی-زن-و-خانواده.html
💎قیمت این نشریه 20,000 تومان می باشد که جهت تهیه این نشریه با 50 درصد تخفیف و صدها عنوان کتاب دیگر با تخفیف حداقل 20 درصد می توانید به انتشارات حوزه علمیه خراسان مراجعه کنید.
آدرس: مشهدمقدس – خیابان امام خمینی (ره) حدفاصل امام خمینی 32 و 34
☎️شماره تماس : 32008609 - 051
•┈┈••••✾•🌿🌼🌸🌺🌿•✾•••┈┈•
💐دوستانتان را دعوت کنید؛❣️
💢معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان:
🆔 https://eitaa.com/joinchat/1846018082C067d491c5f
📚شناسه در سروش و ایتا
🆔 @howzehpajohesh
#حدیث_پژوهشی
🍃 امام علی علیه السلام فرمودند 🔽
🔷 ألا لا یَستَحیِیَنَّ مَن لا یَعلَمُ أن یَتَعَلَّمَ فَإنَّ قِیمَةَ کُلِّ امرِئٍ مَا یَعلَمُ🔹
🔶 آگاه باشید که آن که نمى داند، نباید از آموختن شرم کند؛ زیرا ارزش هر کس به چیزى است که مى داند 🔶
📚 منبع: غررالحکم ح 2787.
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
❣️دوستانتان را دعوت کنید؛
💢معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان:
🆔 https://eitaa.com/joinchat/1846018082C067d491c5f
🌐شناسه در سروش و ایتا
🆔 @howzehpajohesh
#کلام_بزرگان
💠حضرت آیت الله العظمی امام خامنه ای (دام عزه)
🔷 از همه این حرف هایی که گفته شد مهمتر مسئله علم و تحقیق و پژوهش است...
پول فی نفسه اقتدار نمیآورد. آنی که اقتدار میآورد، دانش است. امروز اگر آمریکا پیشرفتگیِ علمیِ خودش را نمیداشت، نمیتوانست در دنیا اینجور زورگوئی بکند و در همهی مسائل عالم دخالت بکند...
ثروت هم اگر به دست می آید از ناحیه علم به دست می آید علم را اهمیت بدهید. اینی که من سالهاست روی مسئلهی علم، تحقیق، پژوهش، پیشرفت، نوآوری، شکستن مرزهای علمیِ موجود تکیه میکنم، به خاطر این است. بدون انواع دانش، اقتدار کشور امکانپذیر نیست. دانش اقتدار میآورد
دیدار جمعی از نخبگان علمی کشور ۶/آبان/۸۸
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
❣️دوستانتان را به جمع پژوهشگران حوزه علمیه خراسان دعوت کنید؛
💢معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان:
🆔 https://eitaa.com/joinchat/1846018082C067d491c5f
🌐شناسه در سروش و ایتا
🆔 @howzehpajohesh
✅معرفی #برگزیدگان
در چهاردهمین فراخوان آثار پژوهشی حوزه علمیه خراسان
•┈┈••••✾•🌿🌼🌸🌺🌿•✾•••┈┈•
💢معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان:
🆔 https://eitaa.com/joinchat/1846018082C067d491c5f
🌐شناسه در سروش و ایتا
🆔 @howzehpajohesh
#معرفی_نرم_افزار_پژوهشی
#مجموعه_آثار_میرداماد_رحمه_الله
🔰محتوا :
• متن 29 عنوان کتاب در 48 جلد از آثار سید محمدباقر میرداماد استرآبادی و دیگر آثار مرتبط با ایشان، از قبیل:
– شرح الصحیفة السجادیة
– التعلیقة علی الکافي
– مصنفات میر داماد
– جذوات و مواقیت
– القبسات
– الأفق المبین
– الصراط المستقيم في ربط الحادث بالقديم
– تقویم الإیمان
– ضوابط الرضاع
– دیوان اشراق
• متن قرآن کریم به همراه ترجمه: فارسی، اردو و انگلیسی
• ارائه چند دوره لغتنامه
✳️✅امکانات و قابلیت ها :
• امکان محدودکردن کتب برنامه بر اساس: کتب مورد علاقه، کتابهای اخیر، کتب مرتبط، موضوعات، زبان (فارسی و عربی) و پدیدآورنده
• دسترسی به 7 عنوان از آثار مرتبط با یکدیگر، در بخش «کتب مرتبط»
• کتابشناسی و گزارش اجمالی درباره محتوای منابع و شرححال نویسندگان کتب
• امکان ایجاد میز پژوهشی جهت انجام و ثبت پژوهشهای کاربر
• چند دوره لغتنامه با قابلیت جستوجو و ارتباط با متن
• قابلیت جستوجو در آیات قران کریم
• دسترسی به ابزار پژوهنگار جهت یادداشتبرداری از کتب برنامه و ساماندهی آنها
• امکان بهروزرسانی برنامه از طریق اینترنت و ارسال نظر توسط کاربر
•┈┈••••✾•🌿🌼🌸🌺🌿•✾•••┈┈•
💢معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان:
🆔 https://eitaa.com/joinchat/1846018082C067d491c5f
🌐شناسه در سروش و ایتا
🆔 @howzehpajohesh
#کارنمای_پژوهش_مدارس _سال1398
🔶 واحد پژوهش مدرسه علميه الزهرا (سلام الله علیها) شهرستان بجستان
🔹 شرح فعالیت های واحد پژوهش مدرسه را در سال 1398 در پیام بعدی 👇👇👇👇 مشاهده فرمائید:
•┈┈••••✾•🌿🌼🌸🌺🌿•✾•••┈┈•
💢معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان:
🆔 https://eitaa.com/joinchat/1846018082C067d491c5f
🌐شناسه در سروش و ایتا
🆔 @howzehpajohesh
🔹 با توجه به اینکه غلبه بر مشکلات موجود در جامعه، متکی به انجام پژوهش هایی گسترده و کاربردی در حوزه های مختلف است؛ سامان دادن به فعالیت های پژوهشی مدارس علمیه و طلاب جوان و خوش استعداد از اهمّ وظایف مدیران حوزه های علمیه به شمار می آید.
از طرف دیگر با توجه به مطالبات رهبر معظم انقلاب از حوزه های علمیه و علی الخصوص حوزه علمیه خراسان در مورد تربیت اندیشمندان و نظریه پردازان علوم دینی و ایجاد تحول در حوزه علمیه، ضرورت برنامه ریزی برای ارتقاء فعالیت های پژوهشی طلاب حوزه های علمیه بیش از پیش حس می شود.
بر این اساس، مروري گذرا خواهیم داشت بر اهم فعالیت های واحد پژوهش مدرسه علميه الزهرا (سلام الله علیها) شهرستان بجستان در سال98 که با حمایتهای معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان صورت گرفته است.
🔹 نشست های علمی پژوهشی
📙 برگزاری مستمر نشست های علمی- پژوهشی در زمینه های مختلف، روح پژوهش و تحقیق را احیا و پرورش می دهد، بر این اساس واحد پژوهش مدرسه علميه الزهرا (سلام الله علیها) شهرستان بجستان در این سال تحصیلی نشست های علمی با موضوعاتی همچون « تاثیر فضاهای مجازی و اجتماعی در بروز پدیده های طلاق و راهکارهای آن، هر طلبه یک پژوهشکر، نقش نشاط و شادی در سبک زندگی اسلامی، وظایف اخلاقی تربیتی زن در برابر همسر، نقش حضرت زهرا(س) در دفاع از حریم ولایت» برگزار نموده است
🔹کارگاهها
همچنین در راستای گسترش توان طلاب در امر پژوهش ، کارگاههای پژوهشی با موضوعاتی از جمله« اصول و روشهای مقاله نویسی، آشنایی با عرفانهای کاذب و نوظهور، تکنیک های مطالعه فعال، اصول و روشهای خلاصه نویسی، مدیریت زمان و برنامه ریزی» برگزار نموده است
🔹ساماندهي و تجهيز كتابخانه و واحد رایانه
در بخش کتابخانه واحد پژوهش مدرسه با مشورت اساتید مدرسه کتب کمک درسی جدیدی خریداری و در کتابخانه مدرسه قرار داده است، علاوه بر این جهت استفاده آسان تر طلاب، تمامی کتابهای کتابخانه در نرم افزار پارس آذرخش ثبت و رده بندی گردیده است.
اختصاص اتاقی به عنوان فناوری اطلاعات و تجهیز 3 دستگاه رایانه به نرم افزارهای اسلامی نور جهت استفاده اساتید و طلاب یکی دیگر از فعالیتهای این بخش بوده است.
🔹 ارائه مشاوره های پژوهشی
طلاب در طول تحصیل و نگارش مقالات و انتخاب موضوع تحقیق با مشکلاتی مواجه می شوند و در این شرایط است که نیازمند مشاوره برای خروج از مشکلات و انتخاب مسیر صحیح هستند.
در این عرصه نیز واحد پژوهش این مدرسه همواره با استفاده از اساتید موفق، آماده ارائه خدمات مشاوره ای به صورت فردی و گروهی بوده و در طول این سال مشاوره های لازم جهت برطرف کردن مشکلات طلاب در عرصه تحقیق و پژوهش ارائه نموده.
🔹 نشریه علمی مدرسه
با هدف ایجاد انگیزه در طلاب و تقویت مهارت نویسندگی و مشارکت بیشتر طلاب در امر پژوهش، نشریه علمی_ پژوهشی مدرسه با نام «رهنامه پژوهش» در این مدرسه راه اندازی شد.
🔹 بازديد از مراكز علمي و نمايشگاه ها
نمايشگاه آثار و فعاليتهاي پژوهشي علاوه بر اینکه فرصت مناسبي است تا طلاب با آثار پژوهشی و زمینه های مطالعاتی و تحقیقی در حوزه علوم و معارف اسلامی آشنا شوند، موجب می شود ظرفيتها و قابليتهاي موجود در ميان اساتيد و طلاب مدرسه، جهت همكاري و نيز پرورش استعدادها آشكار گردد، در این راستا به همت واحد پژوهش مدرسه، طلاب از نمایشگاه پژوهش و فناوری استان خراسان و همچنین از کتابخانه و پژوهشکده مکتب نرجس(سلام الله علیها) بازدید نمودند.
🔹 برگزاری نمایشگاه کتاب و آثار پژوهشی
برگزاری نمایشگاه کتاب به مناسبت هفته پژوهش، نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی به مناسبت دهه فجر در سطح شهرستان ، نمایشگاه کتاب و نرم افزار در مدرسه جهت استفاده طلاب، نمایشگاه کتاب در هفته دفاع مقدس و معرفی کتب زندگی نامه شهدا و نمایشگاه کتب و آثار طلاب در رابطه با حضرت زهرا(س)؛ یکی دیگر از اقدامات واحد پژوهش این مدرسه می باشد که در سال 1398 صورت گرفته است.
🔹 تشکیل شورای پژوهشی، تهیه ، نصب و بروزرسانی تابلو اعلانات پژوهشی، برگزاری 5 فراخوان آثار پژوهشی برگزاری مسابقه کتابخوانی، از دیگر اقدامات واحد پژوهش این مدرسه در سال 1398 می باشد
و هم اکنون با توجه به تعطیلی مدارس، فعالیتهای واحد پژوهش در عرصه فضای مجازی فعال بوده و با تولید محتوا و انتشار آن در کانال پژوهشی مدرسه و همچنین راه اندازی کانال کتابخانه مجازی در سطح شهرستان و بارگزاری انواع کتب و کتب درخواستی افراد، سعی دارد جهت آموزش طلاب و بهره برداری آنها از کتب و مطالعه در این تعطیلات، فضایی مناسب را فراهم آورد
•┈┈••••✾•🌿🌼🌸🌺🌿•✾•••┈┈•
💢معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان:
🆔 https://eitaa.com/joinchat/1846018082C067d491c5f
🌐شناسه در سروش و ایتا
🆔 @howzehpajohesh
#مهارت_پژوهشی
📖 #روش_صحیح_مطالعه (پیام اول)
✅شرایط مطالعه
🔰بکارگیری شرایط مطالعه یعنی بهره وری بیشتر از مطالعه
شرایط مطالعه ، مواردی هستند که با دانستن ، بکارگیری و یا فراهم نمودن آنها ، می توان مطالعه ای مفیدتر با بازدهی بالاتر داشت و در واقع این شرایط به شما می آموزند که قبل از شروع مطالعه چه اصولی را به کار گیرید ، در حین مطالعه چه مواردی را فراهم سازید و چگونه به اهداف مطالعاتی خود برسید و با دانستن آنها می توانید با آگاهی بیشتری درس خواندن را آغاز کنید و مطالعه ای فعال تر داشته باشید :
1️⃣ آغاز درست :برای موفقیت در مطالعه ،باید درست آغازکنید؛
2️⃣ برنامه ریزی : یکی از عوامل اصلی موفقیت، داشتن برنامه منظم است؛
3️⃣ نظم و ترتیب: اساس هر سازمانی به نظم آن بستگی دارد؛
4️⃣ حفظ آرامش: آرامش ضمیر ناخود آگاه را پویا و فعال می کند؛
5️⃣ استفاده صحیح از وقت؛
6️⃣ سلامتی و تندرستی: عقل سالم در بدن سالم است؛
7️⃣ تغذیه مناسب: تغذیه صحیح نقش مهمی در سلامتی ذهن دارد؛
8️⃣ ورزش : ورزش قدرت تمرکز را تقویت میکند؛
9️⃣ خواب کافی: خواب فراگیری و حافظه را تقویت می کند؛
🔟 درک مطلب:آنچه در حافظه بلند مدت باقی می ماند، یعنی مطالب است.
⬅️ادامه دارد.....🔻
💢تهیه کننده محتوا: واحد پژوهش مدرسه حضرت خدیجه (س)
•┈┈••••✾•🌿🌼🌸🌺🌿•✾•••┈┈•
💐دوستانتان را دعوت کنید؛❣️
💢معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان:
🆔 https://eitaa.com/joinchat/1846018082C067d491c5f
📚شناسه در سروش و ایتا
🆔 @howzehpajohesh
#مهارت_پژوهشی
📖 #روش_صحیح_مطالعه (پیام دوم)
⁉️چگونه در هنگام مطالعه تمرکز داشته باشم ؟ (14 روش)
تمرکز_حواس در هنگام مطالعه، کلید اصلی و اساسی درک و فهم مطالب است و کلید اساسی تمرکز حواس، استفاده از روش هایی است که باعث تقویت و پرورش مهارت های لازم برای این کار است. این روش ها عبارتند از:
1️⃣طرح سؤال
طرح سؤال پیش از مطالعه دقیق، فرد را وادار می کند تا به طور فعالانه و با تمرکز، دقت کافی، انگیزه و علاقه، به مطالعه بپردازد. طرح سؤال هنگام مطالعه، یکی از روش هایی است که خواننده را فعال و به طور عمیق او را درگیر مطالعه می کند و سبب برانگیختن جدیت و تلاش وی به هنگام مطالعه می شود.
2️⃣تندخوانی
مطالعه سریع یا تندخوانی، فرصت جولان به ذهن نمیدهد و سبب برقراری تمرکز حواس هنگام مطالعه می شود ولی اگر سرعت پایین باشد ذهن وقت اضافه می آورد و از این شاخه به آن شاخه میپرد.
3️⃣ خواندن اجمالی
در این روش خواننده مطالب را سازمان دهی کرده، آنگاه هدف از مطالعه، مقدار زمان و میزان دشواری کتاب را تخمین می زند و با صرف نظر کردن از جزئیات به نمونه گیری سریع از نکات اصلی می پردازد.
4️⃣جدیت در مطالعه
به محض نشستن پشت میز مطالعه، خواندن را با جدیت شروع کنید؛ زیرا اگر سریع مشغول به کار مطالعه شوید، تمرکز حواس زود به دست می آید. اجازه ندهید چیزی جز مطالعه، ذهن شما را مشغول کند. تصمیم بگیرید و مقدار زمانی را برای مطالعه مشخص کنید و خود را به مدت زمانی خاص محدود کنید. در این زمان، از مطالعه دست نکشید و به مطالعه ادامه دهید؛ اما زمان مطالعه را طولانی نکنید. بیهوده وسواس به خرج ندهید و بهانه تراشی نکنید. به خود تلقین کنید که فرد بااراده ای هستید و می توانید هر درسی را به خوبی مطالعه کنید.
5️⃣ استفاده از راهنما به هنگام مطالعه
استفاده از یک راهنما، چون انگشت سبابه، مداد و...، باعث تمرکز حواس بهتر، عادت به روان خواندن، جلوگیری از برگشت برای دوباره خواندن و اتلاف وقت و جلوگیری از خستگی چشم و ذهن می شود.
6️⃣خط کشیدن زیر مطالب مهم
7️⃣ داشتن علاقه به مطالعه
سعی کنید با ایجاد انگیزه های نیرومند و در نظر گرفتن هدف هایی که برایتان مهم و جالب توجه است، نسبت به مطالعه، شوق و علاقه پیدا کنید. موقعیت هایی را که نمی توانید در آنها تمرکز حواس داشته باشید، تجزیه و تحلیل کنید؛ احساسات خود را مورد بررسی قرار دهید و بدایند که چه عواملی افکار شما را دگرگون می کنند. افکار منفی و بیمارگونه را از خود دور کنید و هر موقعیت را تا حدی که می توانید، به طور منطقی، تعبیر و تفسیر کنید.
⬅️ادامه دارد.....🔻
💢تهیه کننده محتوا: واحد پژوهش مدرسه حضرت خدیجه (س)
•┈┈••••✾•🌿🌼🌸🌺🌿•✾•••┈┈•
💐دوستانتان را دعوت کنید؛❣️
💢معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان:
🆔 https://eitaa.com/joinchat/1846018082C067d491c5f
📚شناسه در سروش و ایتا
🆔 @howzehpajohesh
#مهارت_پژوهشی
📖 #روش_صحیح_مطالعه (پیام سوم)
8️⃣ تعیین زمان و مکان مطالعه
یکی از راه های برقراری تمرکز حواس، این است که مطالعه در ساعتی از روز انجام گیرد که برای فرد، مناسب تر است؛ اما تخمین مناسب ترین زمان برای مطالعه، کاری دشوار است و به عادات فرد بستگی دارد. برخی افراد عادت دارند تا نیمه های شب بیدار بمانند و با استفاده از سکوت و آرامش شبانه، با خیال راحت و آسوده مطالعه کنند؛ اما برخی دیگر عادت دارند شب زود بخوابند و صبح زود از خواب بیدار شوند و به مطالعه بپردازند.
9️⃣ یاد بگیر که بگویی نه
زمانی که تصمیم به مطالعه گرفتید دیگر درخواست های دیگران نباید موجب شود تا زمان برنامه ریزی شما به هم بخورد، یاد بگیرید به دیگران بگویید الان نه، زمان دیگری را به شما اختصاص میدهم.
🔟. کاستن حواس پرتی های ناشی از شرایط بدنی
خواب نامنظم و فعالیت ها و عادات غذایی نادرست، می توانند از علائم و مشکلات مربوط به تمرکز باشند؛ به عنوان مثال، سنگینی معده و سیری بیش از حد، یکی از زمینه های عدم تمرکز به هنگام مطالعه است. شما باید از خوردن غذاهای پرحجم خودداری کنید؛ زیرا با سرازیر شدن خون به سمت دستگاه گوارش، از بنیه حسی و ذهنی شما کاسته می شود. همچنین باید بدانید که صبحانه کافی و مقوی، نقش مهمی در ایجاد و برقراری تمرکز حواس در طی روز خواهد داشت.
🔸11. یادداشت برداری هنگام مطالعه
یادداشت برداری، نوعی تکرار درست است که هم سبب تمرکز حواس و هم موجب بیشتر به خاطر سپردن مطلب می شود. یادداشت برداری خوب، کاری جدی و فعال است که موجب اندیشیدن می شود. برای برقراری تمرکز حواس جهت نوشتن، هماهنگی چشم و مغز (به منزله نوعی یادگیری تجسمی چند بعدی) با عاملی بی نظیر است که تمرکز حواس را تقویت کرده، فهم مطالب و سرعت یادگیری را افزایش نباشید.
🔸12. نظم مکانی، تمرکزحواس را تقویت می کند.
«شاکتی کوالن» در کتاب بازتاب های نور، می نویسد: «هر وضعیت درونی، انعکاسی بیرونی و محیطی دارد و هر وضعیت محیطی، بازتابی درونی»؛ یعنی وضعیت منظم پیرامون شما، به نظم فکری و درونی شما کمک می کند. بنابراین، قبل از مطالعه، دو سه دقیقه هم که شده، به مرتب کردن اتاق یا میز مطالعه خود بپردازید و این مسئله را جدی بگیرید.
🔸13. تسلیم حواس پرتی های بیرونی نشوید.
این کار را در موقعیت های متعدد، مانند موارد زیر تمرین کنید: در کلاس های درس بگذارید افراد بیایند و بروند و سرفه کنند؛ بدون این که کوچک ترین نگاهی به آنها بکنید؛ گویی آن جا نیستید. بین خودتان و استاد، تونل برقرار کنید. وقتی با کسی در حال گفت وگو هستید، توجهتان را به او معطوف کنید؛ به صورتش بنگرید و به گفته هایش توجه کنید و بقیه دنیا را از ذهنتان بیرون کنید.
🔸14. یادداشت عوامل حواس پرتی
برخی از اوقات، افکار دیگری غیر از موضوع مطالعه، به سراغ ذهن شما می آید و حواستان را پرت می کند. بهترین و مؤثرترین راه برای مقابله با این حواس پرتی باقی مانده، نوشتن آنها بر روی یک برگ کوچک کاغذ و اختصاص دادن زمانی برای فکر کردن درباره این مسائل است. یادتان باشد که حواس پرتی را نیز مانند نکات مهم کتاب که فرا می گیرید و ثبت می کنید، باید جایی تخلیه کنید. اگر ننویسید و بگویید باشد برای بعد، توانایی ذهنی خود را کم کرده اید. هر چیزی را که در حین مطالعه به خاطرتان می آید و عامل مزاحم تلقی می شود، گوشه ای یادداشت کنید و بار ذهنی مربوط به آن را تخلیه کنید.
⬅️ادامه دارد.....🔻
💢تهیه کننده محتوا: واحد پژوهش مدرسه حضرت خدیجه (س)
•┈┈••••✾•🌿🌼🌸🌺🌿•✾•••┈┈•
💐دوستانتان را دعوت کنید؛❣️
💢معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان:
🆔 https://eitaa.com/joinchat/1846018082C067d491c5f
📚شناسه در سروش و ایتا
🆔 @howzehpajohesh
شيوه تنظيم تقريرات.pdf
127.5K
📕 #تقریرات_درس_خارج
•┈┈••••✾•🌿🌼🌸🌺🌿•✾•••┈┈•
💐دوستانتان را دعوت کنید؛❣️
💢معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان:
🆔 https://eitaa.com/joinchat/1846018082C067d491c5f
📚شناسه در سروش و ایتا
🆔 @howzehpajohesh
فرم ارزیابی تقریرات دروس خارج سال 97-96.pdf
74.4K
📕 #تقریرات_درس_خارج
•┈┈••••✾•🌿🌼🌸🌺🌿•✾•••┈┈•
💐دوستانتان را دعوت کنید؛❣️
💢معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان:
🆔 https://eitaa.com/joinchat/1846018082C067d491c5f
📚شناسه در سروش و ایتا
🆔 @howzehpajohesh
#فصلنامه_علمی_تخصصی
📚آشنایی با نشریات علمی تخصصی
📕دوفصلنامه علمی ـ تخصصی « مطالعات اعنبار سنجی حدیث»
💢این نشریه حاصل تلاش گروه رجالپژوهی و معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان مي باشد.
💠صاحبامتیاز: معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان
🔰مدیرمسئول: آیت الله سیدمصباح عاملی
👤سردبير: حجت الاسلام سید محمد جواد شبیری
✴️ موضوعات: دانش رجال و اعتبارسنجی حدیث(دانش رجال الحدیث و گسترههای مختلف آن، اهمیت دانش رجال و جایگاه آن در علوم اسلامی، بررسی دیدگاههای معارض با دانش رجال الحدیث، روابط میان رشتهای دانش رجال و دیگر دانشهای حدیثی و غیرحدیثی، بازخوانی مبانی و رویکردهای مذهبی و کلامی دانشیان رجال و تاثیر آن بر دیدگاههای رجالی آنان) و روششناسی پژوهشهای رجالی) روش پژوهش و ارزیابی در منابع رجالی و حدیثی شیعه، روش اعتبارسنجی روایی دانشمندان کهن شیعه ،شیوهشناسی نگارشهای رجالی و حدیثی ماهیت شناسی مصطلحات رجالی و حدیثی ، مفهوم شناسی واژهها و عبارت های توصیفی رجالی)
❇️این نشریه با مجوز انتشار از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، داراي شماره85486مي باشد
🌐آدرس سایت:
http://vsh.journals.hozehkh.com/
☎️کسب اطلاعات بیشتر و ارسال مقاله به این نشریه: 05132008327
🔸نمایه مقالات اين نشريه در پايگاه سيويليكا (Civilica) به آدرس www.civilica.com/Journal-JR_SVH=دوفصلنامه-اعتبار-سنجی-حدیث.html نمايه سازي شده است.
آدرس انتشارات: مشهدمقدس – خیابان امام خمینی (ره) حدفاصل امام خمینی 32 و 34
☎️شماره تماس : 32008609 - 051
💢معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان:
🆔 https://eitaa.com/joinchat/1846018082C067d491c5f
شيوه تنظيم تقريرات.pdf
127.5K
•┈┈••••✾•🌿🌼🌸🌺🌿•✾•••┈┈•
💐دوستانتان را دعوت کنید؛❣️
💢معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان:
🆔 https://eitaa.com/joinchat/1846018082C067d491c5f
📚شناسه در سروش و ایتا
🆔 @howzehpajohesh
فرم ارزیابی تقریرات دروس خارج سال 97-96.pdf
74.4K
•┈┈••••✾•🌿🌼🌸🌺🌿•✾•••┈┈•
💐دوستانتان را دعوت کنید؛❣️
💢معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان:
🆔 https://eitaa.com/joinchat/1846018082C067d491c5f
📚شناسه در سروش و ایتا
🆔 @howzehpajohesh
#هیئت_اندیشه_ورز
💻اولین نشست مجازی #اقتصادنا
🔰آشنایی با بازار سرمایه (#بورس)؛ تأملی بر ابعاد فقهی و اقتصادی
🎤#دکتر_عادل_پیغامی (استادیار اقتصاد دانشگاه امام صادق علیه السلام)
⚠️⚠️⚠️اگر دغدغه اقتصادی و شرعی فعالیت در بورس دارید با ما همراه باشید.
✅شرکت برای عموم آزاد است.
📆۵شنبه اول خردادماه ٩٩ 🕙١٠-١٢ صبح
🔶جهت شرکت در نشست و دریافت لینک به نشانی زیر در پیامرسانهای تلگرام، سروش، بله و ایتا مراجعه کنید:
@eghtesadhozehkh
#هیئت_اندیشه_ورز_اقتصاد_و_الگوی_پیشرفت اسلامی معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان
•┈┈••••✾•🌿🌼🌸🌺🌿•✾•••┈┈•
💐دوستانتان را دعوت کنید؛❣️
💢معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان:
🆔 https://eitaa.com/joinchat/1846018082C067d491c5f
📚شناسه در سروش و ایتا
🆔 @howzehpajohesh
۰•━══❀✨✨🔅﷽🔅✨✨❀══━•۰
#حدیث_پژوهشی
شاه کلید پژوهش چیست؟
🔻عن رسول الله (صلی الله علیه وآله): العلمُ خَزائنُ و مَفاتیحُها السوالُ. (تحف العقول، ج 2، ص 41)
🔻دانش گنجینه هایی است که کلیدهای آن سوال است.
✅پانوشت: با نگاهی دیگر می توان گفت: این روایت افزون بر «سوال از معلم» بر «سوال از خود» نیز قابل انطباق است.
پژوهش غالبا با مشاهدۀ یک «مشکل» جرقه می خورد و با پرسشِ محقق از خود درباره چیستی، چگونگی و چرایی آن روی ریل می افتد. پس کلید بازکردن گنجینه های دانش، طرح پرسشهای دقیق است.
اتفاقا یافتن پاسخ نیز از مسیر درک درست و عمیق صورت مسئله می گذرد. نقل شده از انیشتین پرسیدند: «اگر برای حل مسئلهای پیچیده فقط یک ساعت زمان داشته باشی، چگونه این کار را انجام میدهی؟» پاسخ داد: «۵۵ دقیقه را به فهمیدن صورتمسئله اختصاص میدهم و ۵ دقیقه برای یافتن راهحل وقت میگذارم.»
•┈┈••••✾•🌿🌼🌸🌺🌿•✾•••┈┈•
💐دوستانتان را دعوت کنید؛❣️
💢معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان:
🆔 https://eitaa.com/joinchat/1846018082C067d491c5f
🌐شناسه در سروش و ایتا
🆔 @howzehpajohesh
#مهارت_پژوهشی
📖 #روش_صحیح_مطالعه (پیام چهارم)
✳️روش های مطالعه صحیح و اصولی
1️⃣روش اول: منحنی فراموشی:
منحنی فراموشی که توسط هرمان ابینگ هاوس، روانشناس مشهور آلمانی، پایه گذاری شد بیان می کند که مغز ما خواه ناخواه بخش مهمی از مطالب را مدتی پس از اینکه آنها را مطالعه کرده ایم یا در یک کنفرانس مربوط به آن شرکت کرده ایم از یاد می برد. او به این فکر افتاد تا بصورت جدی با این مشکل مقابله کند و به همین منظور هم نظریه منحنی فراموشی را به عنوان یکی از روش های مطالعه و یادگیری پایه گذاری کرد. منحنی فراموشی به ما می گوید که دانش ما نسبت به یک موضوع پس از مطالعه آن تا80 درصد در حافظه مان ثبت می شود. اما اتفاق تلخ زمانی می افتد که ما دیگر به سراغ خلاصه نویسی هایمان نمی رویم، و اینگونه است که تنها پس از مدتی دیگر هیچ چیزی راجع به آن مطلب به خاطر نمی آوریم.
❓ راه حل مقابله با منحنی فراموشی چیست؟
برای این کار لازم است که مراحل زیر را بپیماییم، آنوقت خواهید دید که چقدر ساده می شود از فراموشی ناشی از مرور نکردن مطالب جلوگیری کرد و تمام مطالب را درحافظه خود ثبت کرد:
1.بین ۲۰ تا ۳۰ دقیقه بعد از کلاس یا کنفرانس مطالب را دوباره مرور کنید.
2.بعد از یک روز این عمل را تکرار کنید.
3.در پایان شما بعد از گذشت یک هفته و بعد ۱۰ روز، باز هم مطالب را دوره می کنید.
4.اما اگر به دنبال آن هستید که این مطالب هیچ گاه از ذهنتان پاک نشوند، می توانید بعد از گذشت یک ماه هم دوباره مطالب را مرور کنید.
🔻ادامه دارد⬅️
💢تهیه کننده محتوا: واحد پژوهش مدرسه حضرت خدیجه (س)
🆔 @howzehpajohesh