#آیات_موضوعی_خانوادگی
🌺جزء ۱۲ قرآن
✅موضوع : تربیت فرزندان در نگاه قرآن (بخش اول مباحث امروز)
✨وَهِيَ تَجْرِي بِهِمْ فِي مَوْجٍ كَالْجِبالِ وَ نادى نُوحٌ ابْنَهُ وَ كانَ فِي مَعْزِلٍ يا بُنَيَّ ارْكَبْ مَعَنا وَ لا تَكُنْ مَعَ الْكافِرِينَ «هود/۴۲»
و آن (كشتى) آنها را از لابلاى امواجى همچون كوه پيش مىبرد. (در اين هنگام) نوح، فرزندش را كه در گوشهاى قرار داشت صدا زد (وگفت:) اى پسرم! (ايمان بياور و) با ما سوار شو و با كافران مباش.
✨قالَ سَآوِي إِلى جَبَلٍ يَعْصِمُنِي مِنَ الْماءِ قالَ لا عاصِمَ الْيَوْمَ مِنْ أَمْرِ اللَّهِ إِلَّا مَنْ رَحِمَ وَ حالَ بَيْنَهُمَا الْمَوْجُ فَكانَ مِنَ الْمُغْرَقِينَ «هود/۴۳»
(پسر نوح) گفت: بزودى به كوهى پناه مىبرم تا مرا از آب حفظ كند. (نوح) گفت: امروز جز (براى افراد مؤمن) و كسانى كه مورد رحم قرار گرفتهاند، هيچ حافظ (و پناهگاهى) در مقابل قهر الهى نيست. (در اين هنگام) موجى ميان آن دو جدايى انداخت و او (پسر نوح) غرق گرديد.
🌺🌺🌺
🚨نکات مهم داستان زندگی حضرت نوح که در مباحث خانواده میخواهیم از آن بهره بگیریم .
👈داستان پسر حضرت نوح است که جزو غرق شدگان شد حالا چرا ؟
1⃣یک دلیلش میتواند اشاره به #مادر همین پسر باشد که جزو ناصالحان بوده که درسوره تحریم به این نکته اشاره شده
✨ضَرَبَ اللَّهُ مَثَلًا لِلَّذِينَ كَفَرُوا امْرَأَتَ نُوحٍ وَ امْرَأَتَ لُوطٍ كانَتا تَحْتَ عَبْدَيْنِ مِنْ عِبادِنا صالِحَيْنِ فَخانَتاهُما فَلَمْ يُغْنِيا عَنْهُما مِنَ اللَّهِ شَيْئاً وَ قِيلَ ادْخُلَا النَّارَ مَعَ الدَّاخِلِينَ «تحریم/۱۰»
خداوند براى كسانىكه كفر ورزيدند، همسر نوح و همسر لوط را مثال زده است كه اين دو زن، همسر (و از خانواده) دو بنده صالح از بندگان ما بودند، ولى به آن دو خيانت كردند. پس در برابر (كيفر) خداوند، براى آن دو زن هيچ كارى از آن دو پيامبر ساخته نبود و به آنان گفته شد: به آتش وارد شويد با وارد شوندگان.
🚨پس انتخاب همسر خیلی مهم است و در تربیت فرزندان هم نقش دارد.
2⃣دلیل دیگر انحراف پسر حضرت نوح میتواند #همنشینان_نامناسب باشد که در تفسیر نور آقای قرائتی آمده است که :
👈 همنشينى با كافران، حتّى پسر پيامبر را نيز از آئين حقّ جدا مىسازد. «لا تَكُنْ مَعَ الْكافِرِينَ» سعدى در اين باره مىگويد:
پسر نوح با بدان بنشست
خاندان نبوّتش گم شد
👈 سالم بودن خانواده به تنهايى كافى نيست، محيط كفرآلود مايهى بسيارى از انحرافات مىشود. «لا تَكُنْ مَعَ الْكافِرِينَ
🚨پس معلوم میشود که والدین بایستی به دوستان و همنشینان فرزندانشان حساس باشند.
➖➖➖
🚨درباره این قسمت آیه "انه عمل غیر صالح" هم مطرح شده
قرائتهای مختلفی در عبارت «عمل غیر صالح» موجود در آیه ۴۶ سوره هود وجود دارد.
👈 مشهور آنرا به صورت اسمی«عَمَلٌ غَیْرُ صالِح» یعنی به رفع «راء» قرائت نموده و معتقدند، اگر چه پسر نوح از خانواده او است، ولى صالح نیست؛ براى اینکه او از نظر عمل، غیر صالح است. و اگر خداى تعالى او را عمل غیر صالح خوانده از باب مبالغه است. همانطور که وقتى بخواهى در عدالت شخصی مبالغه کنى، میگویى او سرا پا عدالت است: «هو عدل»، یعنى او آنقدر داراى عدالت است که میتوان گفت او خود عدالت است. فرزند نوح(ع) نیز آنقدر با بدان نشست و در اعمال زشت و افکار نادرستشان غوطهور شد که گویى وجودش تبدیل به یک عمل غیر صالح شد.
👈اما گروهی دیگر آنرا به صورت فعلی و به کسر "میم" و فتح "لام" و به فتح "راء"، قرائت کردهاند: «عمِلَ غیرَ صالح». و تقدیر آن چنین است: «عمِلَ عملا غیرَ صالح». در این قرائت موصوف حذف شد و صفت جایگزین آن شد؛ یعنی او عمل غیر صالح انجام داده است؛ عمل مشرکانه، کفرآمیز و تکذیب که همه اینها اعمال غیر صالح است. و بدین سبب از مجموعه اطرافیان نوح(ع) که خصوص صالحان از خواص حضرتشان بودند خارج شد.
📚برگرفته از نکات قرآنی استاد قرائتی
@hagigatevasel
#آیات_موضوعی_خانوادگی
🌺جزء ۱۲ قرآن
✅نکات قرآنی در رابطه با تربیت فرزندان (بخش دوم مباحث امروز )
✨إِذْ قالُوا لَيُوسُفُ وَ أَخُوهُ أَحَبُّ إِلى أَبِينا مِنَّا وَ نَحْنُ عُصْبَةٌ إِنَّ أَبانا لَفِي ضَلالٍ مُبِينٍ «یوسف/۸»
آنگاه كه (برادران او) گفتند: همانا يوسف و برادرش (بنيامين) نزد پدرمان از ما كه گروهى نيرومند هستيم محبوبترند. همانا پدرمان (در اين علاقه به آن دو) در گمراهى روشنى است.
اقْتُلُوا يُوسُفَ أَوِ اطْرَحُوهُ أَرْضاً يَخْلُ لَكُمْ وَجْهُ أَبِيكُمْ وَ تَكُونُوا مِنْ بَعْدِهِ قَوْماً صالِحِينَ «یوسف/۹»
(برادران به يكديگر گفتند:) يوسف را بكشيد يا او را به سرزمينى دور بيافكنيد تا توجّه پدرتان مخصوص شما شود و پس از انجام طرح (با توبه) گروهى شايسته باشيد.
🚨آیات سوره یوسف به نکات مهمی در رابطه با تربیت فرزندان اشاره میکند،
1⃣اول اینکه والدین سعی کنند که #عدالت بین فرزندان خود را رعایت کنند
2⃣دوم اینکه والدین سعی کنند که اگر تفاوتی هم بین فرزندانشان قائل میشوند علت آن را به فرزندان خود توضیح دهند تا مشکلی ایجاد نشود در خانواده
🔺اما داستان زندگی حضرت یوسف از این قرار است که:
دو نفر از پسران حضرت يعقوب، ( #يوسف و بنيامين) از يك مادر و بقيه از مادرى ديگر بودند. علاقه پدر به يوسف، به دليل #خردسال بودن يا به دليل #كمالاتى كه داشت، موجب #حسادت_برادران شده بود.
🚨فرق است ميان تبعيض و تفاوت. تبعيض؛ برترى دادن بدون دليل است. ولى تفاوت؛ برترى بر اساس لياقت است. مثلًا نمرههاى يك معلّم، تفاوت دارد، ولى اين تفاوت حكيمانه است، نه ظالمانه.
👈علاقهى حضرت يعقوب به يوسف، حكيمانه بود نه ظالمانه، ولى برادران يوسف، اين علاقه را بىدليل پنداشتند و گفتند: «إِنَّ أَبانا لَفِي ضَلالٍ مُبِينٍ»
👈- حسادت موجب مىگردد افراد بزرگسال سن و شخصيّت خود را فراموش كرده و با كودكان كينه توزى كنند. (با توجّه به اينكه يوسف كوچكتر بود، بزرگترها به او حسادت ورزيدند) لَيُوسُفُ ... أَحَبُّ إِلى أَبِينا*
👈 اگر فرزندان احساس تبعيض كنند، آتش حسادت در ميان آنان شعلهور مىشود. «أَحَبُّ إِلى أَبِينا مِنَّا»
👈 حضرت يعقوب به همه فرزندان محبّت داشت. منتها یوسف را بیشتر دوست داشت قرآن میفرماید: «أَحَبُّ إِلى أَبِينا مِنَّا» (برادران مىگفتند: يوسف محبوبتر است، يعنى ما نيز محبوب هستيم)
📚برگرفته از نکات قرآنی استاد قرائتی
@hagigatevasel
هدایت شده از ️حقیقت واصل
#آیات_موضوعی_خانوادگی
🌺جزء ۱۲ قرآن
✅موضوع : نکات قرآنی در رابطه با تربیت فرزندان (بخش سوم امروز)
✨أَرْسِلْهُ مَعَنا غَداً يَرْتَعْ وَ يَلْعَبْ وَ إِنَّا لَهُ لَحافِظُونَ «یوسف/۱۲»
او را فردا با ما بفرست تا (در صحرا) بگردد و بازى كند و قطعاً ما نگهبانان (خوبى) براى او خواهيم بود.
🌺🌺🌺
✅در داستان زندگی حضرت یوسف نکات خوبی در رابطه با تربیت فرزندان میبینیم
1⃣_برادران یوسف از حربه بازی و گردش برای دور کردن یوسف از پدر استفاده کردند و حضرت یعقوب موافقت کرد معلوم میشود که #بازی یکی از نیازهای کودک است و والدین بایستی به آن توجه کافی را داشته باشند .
👈 انسان، نيازمند تفريح و ورزش است و چنانكه در اين آيه مشاهده مىشود قوىترين منطقى كه توانست حضرت يعقوب را تسليم خواسته فرزندان كند، اين بود كه يوسف نياز به تفريح دارد.
✅✅در روايات آمده است: مؤمن بايد زمانى را براى تفريح و بهرهبردارى از لذّتهاى حلال اختصاص دهد تا به وسيلهى آن، بر انجام ساير كارها موفّق گردد. «نهج البلاغه/حکمت ۳۹۰»
2⃣نه تنها ديروز، بلكه امروز و حتّى آينده نيز به نام ورزش و بازى، جوانان را از هدف اصلى جدا و در غفلت نگه خواهند داشت. بازىها را جدّى مىگيرند تا جدّىها بازى تلقّى شود.
👈استكبار و توطئهگران، نه تنها از ورزش سوءاستفاده مىكنند، بلكه با هر نام پسنديده و مقبول ديگرى نيز، اهداف شوم خود را تعقيب مىكنند.
🔺نکته های قرآنی:
👈- تفريح فرزند بايد با اجازهى پدر باشد. «أَرْسِلْهُ»
👈کودک و جوان، نيازمند تفريح و ورزش است. «يَرْتَعْ وَ يَلْعَبْ»
👈 برادران از وسيلهاى مباح و منطقى براى فريبدادن سوءاستفاده كردند. أَرْسِلْهُ ... يَرْتَعْ وَ يَلْعَبْ
👈- اگر پدر و مربّيان دلسوز براى اوقات فراغت و تفريح و بازى كودكان و نوجوانان برنامهريزى مناسب داشته باشند، ديگران نمىتوانند از اين فرصت سوءاستفاده كنند. (برادران يوسف از نياز يوسف به ورزش سوء استفاده كردند) «يَرْتَعْ وَ يَلْعَبْ»*
👈- در بازى و تفريح كودكان مواظب باشيم آسيب نبينند. «لَحافِظُونَ»*
👈- گاه اصرار زياد بر يك موضوع نشان دهنده نقشه و توطئه است. (در آيه قبل «إِنَّا لَهُ لَناصِحُونَ» و در اين آيه «إِنَّا لَهُ لَحافِظُونَ»)
📚برگرفته از نکته های استاد قرائتی
@hagigatevasel
بسم الله الرحمن الرحیم
بیانات جلسه بیست وهشتم استادعلیزاده پیرامون آسیب شناسی مباحث مهدویت:
درجلسات پیش درموردکشتارهایی که درزمان ظهوراتفاق میفتدبه تفصیل بیان شدکه تمام روایاتی که درموردخونریزی وکشت وکشتارهای بیش ازحددرزمان ظهوربیان شده همگی کاذب بوده وازجهت سندی مرسل بوده ومرفوعه هستند مثل روایت فضل بن شاذان ازامام صادق(ع)بیان میکنندکه خضرت فرمودند:«حضرت مهدی آنقدرازانسانهارامیکشدکه تاساق پاراخون فرامیگیردتاآنکه شخصی ازفرزندان پدربه اواعتراض شدیدی میکند »👈البته چنین روایتی مرفوعه بوده ومشکل سندی داردوازطرفی هم محتوا ودلالت آن ناقص است چون ممکن است سوق دراین روایت به معنی نام شهریامحلی مثل سوق الأهوازباشدخصوصادراین روایت مذکورسخن ازخون به میان نیامده است وچنین بنظرمیرسدکه سوق مکان ویامحل خاصی باشد.
_روایتی ازامام صادق(ع):«امام به حدی از ظالمان راخواهندکشت که جاهلان گوینداگراین مردازذریه محمد(ص) بود٬ترحم میکرد»👈طبق این روایت یکی ازآسیبهااینست که امام زمان ازذریه پیامبرنیست.👈این روایت هم ازحیث سنداشکال داردچون درسندآن احمدبن عثمان وجودداردکه فردی مجهول است
1⃣روایتی از زربن جیشمیگویدازحضرت علی شنیدم که فرمود:«خداوندبواسطه مردی ازما٬فتنه هاوآشوبهارابرطرف میسازدوآنان(فتنه گران) راخواروذلیل میگرداندوبرآنان جزشمشیرواردنمیکندشمشیربردوش نهاده و۸ماه به شدت مبارزه میکندتااینکه میگویندبه خداسوگنداین ازفرزندان فاطمه نیست٬اگرازفرزندان فاطمه بودبه مارحم میکرد »
2⃣عیسی بن خشاب ازامامحسین میگوید:«عرض کردم آیاشماهم صاحب این امرهستید؟فرمودندکه نه صاحب امر رانده شده ودورافتاده٬خون خواه پدرش دارای کنیه عمویش است شمشیرش را۸ماه بردوش خودمینهد»
3⃣امام باقر:«امام شمشیررا۸ماه بردوش مینهد وبه شدت مبارزه میکندتااینکه خداراضی شودابوبصیرگویدبه امام باقرعرض کردم:چگونه رضایت خدارامیداند؟فرمود:خداوند دردل ایشان رحمت قرارمیدهد»تمام روایاتی که درمورد۸ماه شمشیربردوش گرفتن امام عصررابیان میکنندازحیث سندضعیف هستند.درسندروایت اول ودوم عمربن قیس٬عیسی بن خشاب وجوددارندکه هردومجعول هستندوروایت سوم نیز ابن ابی حمزه واقع شده که اوهم موردتضعیف قرارگرفته وازطرف دیگرممکن است مقصودازاین احادیث٬مدت عملیات تهاجمی لشکریان حضرت باشدکه درطول۸ماه ادامه خواهدداشت.
سوال:آیابیشترقتلهاکه توسط حضرت صورت میگیرد٬ازمسلمانان است؟
پاسخ: روایات دلالت نداردکه کشتارهافقط درمحدوده مسلمانان است وحضرت ظالمان وکافرانرانمیکشدوچه بساماروایاتی داریم که بیان میکنندکه معاندانی که مانع ایجادحکومت امام زمان باشندآنهاراشامل میشود.۲)اگرچه اسامی بعضی ازجماعاتی که توسط حضرت واصحاب آن حضرت به قتل میرسنددرروایات ذکرشده امااین دلالت نداردبراینکه قتل وکشتاردردست های دیگراتفاق نمیفتد.۳)فرض براین باشدکه بیشترقتلهاارسرزمین مسلمانان باشداین امری غیرمنتظره نیست بلکه کاملامطابق باقواعدکلی است چون ماروایات داریم که بلادکفربادیدن کرامات وانجیل وتورات واقعی و...به حضرت ایمان میآورند.۴)کثرت قتل دربین مسلمانان به جهت پاکسازی آنهاازعناصرنامطلوب است درجوامع اسلامی حجت برای مردم تمام شده ولذاعذری ازهیچکس پذیرفته نیست.
یکی ازمشکلات امام عصرکه باآنهاروبرومیشود٬مشکل انخرافات وبرداشت هاوتفسیرهای نادرست درراه ودین خداواصول وفروع احکام الهی بوجودآمده است که قرنهادرذهن جامعه نفوذکرده است👈مثل وهابیت
_بخشی ازکشتارهادرجامعه اسلامی شاید به این علت است که مسلمانان باحربه اسلام درحالی که برضداسلام است به جنگ برمیخیزندوامام باقاطعیت باآنهاروبروخواهدشد.
لذا ازمیان مسلمانان٬همه مسلمانان نیست ودراین زمینه بدون مطالعه نبایدحرف زد.
سوال:آیاامام زمان بعدازظهوربااعراب به جنگ برمیخیزد؟
پاسخ:مجلسی به سندخودازامام صادق میفرماید:«بین ماوعرب چیزی یه جز ذبح باقی نمیماندآنگاه حضرت بدست مبارک خودبه حلقشان اشاره نمود.»👈۱)ظاهرحدیث این است که عرب هریک ازاهل بیت رابه قتل خواهندرسانید.
۲)امام صادق اشاره به جنایات وذبحی که منصورعباسی درعصر آن حضرت نسبت به بنی هاشم وذریه پیامبرداشته ومطابق تاریخ تعدادزیادی ازآنهارابه قتل رسانیده است وربطی به ظهورامام عصرندارد.
طبق مطالب گفته شده پس مسلمانان٬عرب وهرکس دیگری که دین راوارونه جلوه دهدویاآنهایی که انحراف پیداکردندبه جنگ باامام برمیخیزندوامام نیزباآنهاجنگ خواهدنمود.
اللهم عجل لولیک الفرج
قرآن ما تحمیل نمی کند بلکه به تفکر وا میدارد.
باشیخ بهایی همراه باشید.
@sheykhbahayi
جلسه ششم (مقام خلیفه اللهی).m4a
6M
🚨سلسه مباحث قرآنی شناخت انسان در قرآن
🌺صوت جلسه ششم توسط استاد محترم سرکار خانم صفرعلیزاده
👈این مباحث سلسه وار #روزهای_زوج ماه مبارک رمضان تقدیم عزیزان علاقه مند میشود
@hoze85
حوزه علمیه خواهران الزهرا(س)خوی
#گزارش_مشاور_محمدلو (۱۴) سلام علیکم طلاب عزیز طاعات و عبادات قبول درگاه حق 1⃣در ادامه مباحث مشاور
#گزارش_مشاور_محمدلو (۱۵)
بسم الله الرحمن الرحیم
سلام علیکم طاعات و عبادات مقبول درگاه حق تعالی
1⃣طلاب عزیز دیشب ۳ مبحث در خصوص تربیت فرزند باتوجه به آیات قرآنی قرار دادم حتما بخونید .
🔺اشاره قرآنی در داستان پسر حضرت نوح به نقش #مادر و #همنشین در تربیت فرزندان
🔺اشاره قرآنی به داستان حضرت یوسف و بحث #عدالت بین فرزندان و جلوگیری از حسادت برادران
🔺اشاره قرآنی به داستان حضرت یوسف و اشاره به بحث #بازی در کودکان
که در کانال حقیقت واصل و کانال حوزه این مباحث قرار داده شده
@hagigatevasel
🔺لطفا مباحث آیات خانوادگی روزانه کانال حقیقت واصل در ماه مبارک رمضان را حتما بخونید .
👈و اگه لازم به توضیح و تبیین بیشتر هست حتما در گروه بصیرت افزایی مطرح کنید
👈در ادامه سلسله جلسات مشاوره امروز هم یک سری مطلب داریم .
2⃣در خصوص تربیت فرزند امروز بحث تربیت جنسی کودک
3⃣ در خصوص ناهنجاری های کودکان بررسی بحث مربوط به #استرس
4⃣یک بحث اخلاقی هم در خصوص #انصاف
5⃣ان شاءالله یک برنامه جدید هم برای مباحث مشاوره و گروه بصیرت افزایی دارم . به این صورت که ان شاءالله دو روز از هفته و اگر استقبال بشه سه روز از هفته را به مباحث مشاوره اختصاص میدیم که با دوستان گروه با همدیگر بحث کنیم :
👈در ۳ موضوع
ازدواج _همسرداری_تربیت فرزند
👈ان شاءالله ساعات بحث در گروه متعاقبا در گروه اطلاع رسانی میشه که دوستان وقت خود را تنظیم کنند برای حضور در گروه و شرکت در مباحث
🔺جمع بندی تمام بحثهای گروه را هم ان شاءالله در کانال حوزه و کانال مباحث بصیرت افزایی و کانال گنج نهفته ویژه خانمها قرار میدم 👇
@gangenahofte
👈ان شاءالله فعلا هفته ای یک جلسه مباحث همسرداری
👈هفته ای یک جلسه هم مباحث تربیت فرزند داریم
که بعدا اگه خدا بخواد ۳ جلسه میشه
👈مباحث هم در گروه بصیرت افزایی مطرح میشه
🚨🚨بحث امروز گروه بصیرت افزایی هم بررسی #عوامل_ارتباطهای_حرام و #راههای_پیشگیری از آن میباشد .
که دوستان از دیشب فرصت داشتند و امروز هم فرصت دارند که در گروه بحث کنند و نظر بدند.
👈 امشب پنج شنبه ساعت ۱۰ شب هم ان شاءالله بحث را جمع بندی میکنیم .
و مطالبی جمع بندی را یا همین امشب یا فردا صبح در کانال حوزه قرار میدم ان شاءالله
🌺ان شاءالله مطالب امروز مربوط به مشاوره مفید باشد.
✅✅علاوه بر گروه بصیرت افزایی در مشاوره های خصوصی هم در خدمت شما عزیزان هستم .
📝محمدلو مشاور حوزه علمیه خواهران
@hoze85
حوزه علمیه خواهران الزهرا(س)خوی
#تربیت_فرزند ✅بحث بعدی در تربیت کودک بحث #بازی های کودک است آزادی دادن و #بازی و تفریحات کودک در
🚨آموزش #تربیت_جنسی برای کودکان
🔺در ادامه سلسله جلسات تربیت فرزند امروز بحث مهمی را داریم که دغدغه خیلی والدین هم هست
✅به منظور انگیزه های مذهبی و بهداشتی و منطقی رعایت این نکات لازم است.
✅✅توجه داشته باشید که اگر تربیت جنسی درکودکان درست انجام شود از #بلوغ_زودرس در کودکان جلوگیری میکند.
✅در این میان لازم است
1⃣مراقبتهای لازم جنسی پدر ومادر در ارتباط با یکدیگر
2⃣مراقبتهای لازم جنسی پدر و مادر در ارتباط با فرزندان رعایت شود.
🚨نکات مورد توجه
۱_در قرآن اشاره شده به اینکه فرزندان هنگام ورود به اتاق پدر ومادر اجازه بگیرند .
۱_جداسازی بستر خواب فرزندان از همدیگر در روایات اشاره شده که فرزندان وقتی به سن ۷ سالگی رسیدند بسترهایشان ازهم جدا شود.
۲_اجتناب والدین از تحریک کلامی و تصویری کودکان 👈والدین مراقب لباس پوشیدن و سخن گفتن و حرکات خود در مقابل فرزندان خود باشند
۳_دختر ۶ ساله را نامحرم نبوسد و بر زانوی خود ننشاند.
۴_بازی با آلت تناسلی وسینه ها ورانهای کودکان ممنوع
۵_هنگام عوض کردن جای کودک یا دستشویی بردن کودک مراقب باشند که کودکان دیگر نگاه نکنند.
۶_بچه ها را در اتاق خلوت تنها نگذارید در اتاقی که بچه ها بازی میکند باز باشد که امکان رفت وآمد برای والدین امکان پذیر باشد.
۷_از بدو تولد نوزاد، دختران را به شیوه دخترانه و پسران را به شیوه پسرانه بزرگ کنید. برای مثال: نوع لباس، اسباب بازی و غیره با توجه به جنسیت آنان انتخاب شود.
۷_پوشاندن عورت کودکان 👈عریانی بچه ها ممنوع
۸_#تقویت_حیا در خانواده ، و یاد دادن شرم وحیا از کودکی به بچه ها که حیا از ایمان است.
۹_اجتناب از بیکاری و تنهایی کودکان و نوجوانان
۱۰_کوتاهی زمان استحمام
۱۱_پوشاندن لباسهای زیر نخی و غیرچسبان برای کودکان و نوجوانان
۱۲_ مراقب باشید که بچه ها تا خسته نشدند به رختخواب نروند یا اگر در رختخواب بودند حتما دستها و پاهایشان بیرون از لحاف باشد.(برای جلوگیری از خودارضایی)
👈در صورت بروز علائم غذاهای سرد برای افراد گرم مزاج مصرف شود.
۱۳_برای سلامت روحی کودکان ونوجوانان مان از نگاه کردن به برنامه های ماهواره ای پرهیز شود.
۱۴_اهتمام به نماز در منزل و مسجد و تشویق کودکان و نوجوانان به نماز که نماز بهترین وسیله برای جلوگیری از منکرات است . (ان الصلاه تنهی عن الفحشاء والمنکر)
🚨در دوره جوانی هم فراهم کردن زمینه ازدواج به موقع فرزندان درصورت لزوم
📝 تهیه مطالب توسط محمدلو مشاور حوزه
🚨علل مشکلات ناهنجاری کودکان میتواند ناشی از :
۱_عوامل ژنتیکی
۲_عوامل خانوادگی
۳_عوامل خارج از خانواده
۴_عوامل فرهنگی و اجتماعی
👈خانواده ها باید هنگام بروز مشکلات همه این عوامل را بررسی کنند
🚨علل مشکلات ناهنجاری کودکان میتواند ناشی از :
۱_عوامل ژنتیکی
۲_عوامل خانوادگی
۳_عوامل خارج از خانواده
۴_عوامل فرهنگی و اجتماعی
👈خانواده ها باید هنگام بروز مشکلات همه این عوامل را بررسی کنند
🚨عوامل ایجاد استرس در کودکان چیست
کودکان در حین رشد و بلوغ یاد میگیرند که با استرس مواجه شوند و به آن واکنش نشان بدهند. بسیاری از عواملی که موجب استرس میشوند، برای بزرگسالان قابلمدیریت هستند، اما برای کودکان بسیار پیچیده و آزاردهندهاند، درنتیجه حتی تغییرات کوچک نیز میتوانند بر احساس آرامش و امنیتِ کودکان خدشه وارد کنند.
📍موارد زیر از رایجترین عوامل ایجاد استرس در کودکان هستند:
👈نگرانی درمورد تکالیف یا نمرات مدرسه؛
درد، جراحت، بیماری و …؛
👈حجم فعالیتها و مسئولیتها در مدرسه، و غیره؛
👈مشکل با دوستان، آزار دیدن و زورگوییِ سایر بچهها یا فشارهایی که از سمت گروه به کودک وارد میشود؛
👈تغییر مدرسه، نقل مکان یا مسائل و مشکلات خانوادگی، و غیره؛
👈داشتن افکار منفی نسبت به خود؛
👈تغییرات جسمی و فیزیکی (مثلا در دورهی بلوغ) در دختران و پسران؛
👈وجود مشکلات در خانواده؛
🚨چطور به کاهش استرس کودکان در مدرسه کمک کنیم؟
شاید کودکان از استرسی که بر آنها وارد میشود باخبر نباشند. والدین میتوانند با مشاهدهی علائم و نشانههای فیزیکی و احساسی یا تشدید حالات نامناسب کودک، از وجود استرس در کودکان خود باخبر شوند.
🚨نشانههای فیزیکی استرس در کودکان
👈کاهش اشتها یا تغییرات دیگر در
👈عادات غذایی کودک؛
👈سردرد؛
👈دلدرد یا دردهای شکمی بیدلیل؛
👈نشانههای فیزیکی خاص بدون وجود بیماری یا مشکلی مشخص؛
👈کابوسهای شبانه؛
👈اختلال در خواب کودک.
🚨نشانههای رفتاری یا احساسی استرس در کودکان:
👈نگرانی و اضطراب؛
بروز یا تشدید ترس (ترس از تاریکی، تنهایی یا غریبهها)؛
ناتوانی در استراحت کردن؛
وابستگی شدید به والدین؛
عصبانیت، گریه و ناله؛
ناتوانی در کنترل احساسات؛
رفتار توأم با پرخاشگری و لجبازی؛
بروز رفتارهای بچگانه که مناسب سن کودک نیست؛
عدم علاقه به مشارکت در فعالیتهای مدرسه یا وظایف خانوادگی...
🚨عوامل ایجاد استرس در کودکان چیست
کودکان در حین رشد و بلوغ یاد میگیرند که با استرس مواجه شوند و به آن واکنش نشان بدهند. بسیاری از عواملی که موجب استرس میشوند، برای بزرگسالان قابلمدیریت هستند، اما برای کودکان بسیار پیچیده و آزاردهندهاند، درنتیجه حتی تغییرات کوچک نیز میتوانند بر احساس آرامش و امنیتِ کودکان خدشه وارد کنند.
📍موارد زیر از رایجترین عوامل ایجاد استرس در کودکان هستند:
👈نگرانی درمورد تکالیف یا نمرات مدرسه؛
درد، جراحت، بیماری و …؛
👈حجم فعالیتها و مسئولیتها در مدرسه، و غیره؛
👈مشکل با دوستان، آزار دیدن و زورگوییِ سایر بچهها یا فشارهایی که از سمت گروه به کودک وارد میشود؛
👈تغییر مدرسه، نقل مکان یا مسائل و مشکلات خانوادگی، و غیره؛
👈داشتن افکار منفی نسبت به خود؛
👈تغییرات جسمی و فیزیکی (مثلا در دورهی بلوغ) در دختران و پسران؛
👈وجود مشکلات در خانواده؛
🚨چطور به کاهش استرس کودکان در مدرسه کمک کنیم؟
شاید کودکان از استرسی که بر آنها وارد میشود باخبر نباشند. والدین میتوانند با مشاهدهی علائم و نشانههای فیزیکی و احساسی یا تشدید حالات نامناسب کودک، از وجود استرس در کودکان خود باخبر شوند.
🚨نشانههای فیزیکی استرس در کودکان
👈کاهش اشتها یا تغییرات دیگر در
👈عادات غذایی کودک؛
👈سردرد؛
👈دلدرد یا دردهای شکمی بیدلیل؛
👈نشانههای فیزیکی خاص بدون وجود بیماری یا مشکلی مشخص؛
👈کابوسهای شبانه؛
👈اختلال در خواب کودک.
🚨نشانههای رفتاری یا احساسی استرس در کودکان:
👈نگرانی و اضطراب؛
بروز یا تشدید ترس (ترس از تاریکی، تنهایی یا غریبهها)؛
ناتوانی در استراحت کردن؛
وابستگی شدید به والدین؛
عصبانیت، گریه و ناله؛
ناتوانی در کنترل احساسات؛
رفتار توأم با پرخاشگری و لجبازی؛
بروز رفتارهای بچگانه که مناسب سن کودک نیست؛
عدم علاقه به مشارکت در فعالیتهای مدرسه یا وظایف خانوادگی...
🚨والدین میتوانند برای درمان استرس در کودکان از توصیههای زیرکمک بگیرند:
۱. درمورد استرس با کودک حرف بزنید
وقتی احساس میکنید کودکتان با مشکلی روبهروست، با او حرف بزنید. سعی کنید احساس ناخوشایند او را به زبان بیاورید و درمورد آن صحبت کنید. مثلا بگویید: «بهنظر میاد هنوز از اتفاقی که توی زمینِ بازی افتاده ناراحتی عزیزم.» نباید کودک را متهم کنید. به هیچ عنوان نگویید: «هنوز ناراحتی؟ حالا مگه چی شده!» کودک را مقصر ندانید. با او همدردی کنید و نشان بدهید که به کودک خود توجه میکنید و میخواهید درمورد مشکلش بیشتر بدانید.
۲. به حرفهای کودکتان گوش بدهید
از کودک خود بپرسید که مشکلش چیست؟ بهدقت به صحبتهایش گوش بدهید و علاقه، حوصله و توجه بهخرج بدهید. از قضاوت کردن، مقصر دانستن و نصیحت کردن کودکتان بپرهیزید. تنها کاری که باید بکنید این است که به حرفها و احساسات کودکتان گوش بدهید. سعی کنید با پرسیدن سؤالات مختلف، تمام قضیه را بفهمید. مثلا در خلال صحبتهایش از او بپرسید: «خب، بعدش چی شد؟» و سؤالاتی از این قبیل. برای حل مشکلات فرزندتان وقت بگذارید.
۳. احساسات خود را درمورد استرس کودکتان بروز بدهید
نسبت به مشکلی که کودکتان تجربه میکند، واکنش نشان بدهید، مثلا میتوانید بگویید: «میدونم که چقدر برات سخت و ناراحتکننده بوده عزیزم» یا به او بگویید حق دارد از اینکه دوستانش او را به بازی راه ندادهاند، ناراحت باشد و این حرکت آنها بیانصافی بوده است. این جملات نشان میدهد که احساس کودک را میفهمید و به او توجه دارید. ابراز احساسات باعث میشود که کودک حمایت شما را درک کند. این نکته خصوصا زمانی که کودکان دچار استرس هستند، بسیار مهم است.
۴. احساس کودک را با کلمات بیان کنید
بسیاری از کودکان خردسال، نمیتوانند احساساتشان را با کلمات بیان کنند. اگر کودک شما عصبانی یا ناامید و ناراحت است، از این واژهها در وصف حال او استفاده کنید تا او هم این واژگان را یاد بگیرد. بیان احساسات در قالب کلمات، موجب میشود کودک حالات احساسی خود را بشناسد و آنها را درک کند. کودکانی که میتوانند احساسات خود را در قالب کلمات ابراز کنند، دیرتر عصبانی میشوند و برای ابراز عصبانیت و ناراحتی خود از واژهها کمک میگیرند.
۵. به فرزندتان کمک کنید تا به کارهایش فکر کند
اگر مشکل خاصی منجر به استرس کودکتان میشود، باید درمورد آن با کودک صحبت کنید و با هم بهدنبال راه چارهای برای حل مشکل باشید. کودک را به ارائهی راهکاری برای حل مشکل تشویق کنید. اگر لازم شد، میتوانید از روش طوفان فکری استفاده کنید اما همهی کارها را خودتان انجام ندهید.
مشارکت فعال کودک باعث ایجاد اعتماد به نفس در او میشود. از راهحلهای خوب او حمایت کنید و اگر لازم شد نکاتی را به آنها اضافه کنید. از او بپرسید: «نظرت دربارهی این راهحل چیه؟ موافقی؟»