🎊غدیر🎊
✅«غدیر» عصاره و نتیجه خلقت و چکیده تمام ادیان الهی و خلاصه مکتب وحی است و صرفا واقعهای تاریخی نیست. این نام مقدس، عنوان عقیده ما و اساس دین است. غدیر ثمره نبوت و میوه رسالت است غدیر تعیین کننده خطمشی مسلمانان تا آخرین روز دنیاست. غدیر ماجرایی سرنوشتساز است که «خطبه غدیر» شاخصترین و زندهترین سند آن است.
✅واقعه غدیر خم که در آخرین سال زندگی رسول گرامی اسلام صلیاللهعلیهوآله رخ داد و در آن علی علیه السلام به جانشینی آن حضرت صلیاللهعلیهوآله برگزیده شد، حادثهای تاریخی نیست که در کنار دیگر وقایع بدان نگریسته شود. غدیر تنها نام یک سرزمین نیست؛ یک تفکر است. غدیر، نشانه و رمزی است که از تداوم خط نبوت خبر میدهد. غدیر، نقطه تلاقی کاروان رسالت با طلایهداران امامت است. آری، غدیر خم یک سرزمین نیست؛ چشمهای است که تا پایان هستی میجوشد؛ کوثری است که فنا برنمیدارد؛ و افقی است بیکرانه و خورشیدی است عالمتاب.
✅رسول خدا ص فرمود: «روز غدیر خم، برترین عیدهای امت من است، و آن روزی است که خداوند بزرگ دستورداد برادرم، علی بن ابیطالب را به عنوان پرچمدار (و فرمانده) امتم منصوب کنم، تا بعد از من مردم به دست او هدایت شوند، و آن روزی است که خداوند در آن روز دین را تکمیل، و نعمت را بر امت من تمام کرد و اسلام را دین آنان قرار داد».
✅از امام صادق علیه السلام نقل شده است که فرمود: «یک درهم دادن به برادران با ایمان و معرفت در روز عید غدیر، برابر هزار درهم (در روزهای دیگر) است؛ بنابراین، در این روز به برادرانت انفاق کن و هر مرد و زن مؤمن را شاد گردان».
✅ماجرای غدیر آنقدر واضح بود که نیاز به اثبات آن نیست و در آن زمان مردمان نه به خاطر تردید در این امر، بلکه به خاطر کینه و حسادتی که نسبت به حضرت داشتند و یا ترس از حکومت وقت از زیر آن سر باز زدند.
با این همه بعدها شبهه انداختند که 👇
💢اگر علی(ع) جانشین پیامبر(ص) بود، پس چرا حضرت محمد(ص) یکبار، بر روی کاغذ این مطلب را ننوشتند تا بعنوان سند بماند؟
✅اعلان رسمی کم تر از نوشته نیست. آن هم اعلانی که در آن(غدیر) بیش از 120000 نفر حضور داشته و آن را مکتوب کنند.
در صورت مکتوب شدن، از بین بردن آن برای مخالفین کاری نداشت. همانطور که:
در ماجرای فدک نیز ابوبکر سند رسمی ای که حضرت زهرا(س) از پیامبر داشتند را پاره کرد و فدک را غصب کرد.
حدود یک قرن منع حدیث بود و تمامی احادیث مکتوب سوزانده شد.
✅در هنگامی که قرآن ها برای تهیه بهترین نسخه جمع آوری شدند، قرآنی که امیرالمؤمنین(ع) به امر پیامبر جمع آوری کرده بودند را نپذیرفتند.
کتاب های تاریخی(سنی و شیعه) امامت حضرت علی(ع) را تأیید کرده اند و این خود یک سند است.
✅با این حال پیامبر اکرم(ص) در زمان شهادت خود، هنگامی که در بستر بیماری بودند فرمودند: «قلم و کاغذ بیاورید تا چیزی بنویسم تا بعد از من اختلاف نکنید.» اما عمر گفت: «او تب دارد و هزیان می گوید.» و مانع آوردن کاغذ شد.
✅اما سخن به اثبات این واقعه واضح الثبوت هم که برسد اثبات آن از کتب اهل سنت و ارجاع ایشان به اعتراف بزرگان آنان بر واقعه غدیر شاید بر اهل دقت بصیرتی حاصل کند👇
⁉️معنای واژه "مولی" و فرار از پذیرفتن ولایت بلافصل علی ع از طرف اهل سنت
✅به اعتقاد علمای شیعه «مولی» به معنای «اولی بالتصرف»، «امام»، «خلیفه» و «سرپرست» و در حدیث غدیر هم همان معنای مذکور را دارد؛ اما غالباً علمای اهلسنت با انکار این معنا به معانی دیگری همچون «ناصر» و «محبوب» و غیره تأویل کردهاند تا از توابع و لوازم آنکه خلافت بلافصل امیرالمؤمنین علیهالسلام است بگریزند
✅درحالی که علمای بزرگی از ایشان به معنای مولی در احادیث مختلف از منابع اهل سنت این چنین اظهار کرده اند:👇
🔷النَّبِيَّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ: " مَا مِنْ مُؤْمِنٍ إِلَّا وَأَنَا أَوْلَى بِهِ فِي الدُّنْيَا وَالآخِرَةِ، اقْرَءُوا إِنْ شِئْتُمْ: {النَّبِيُّ أَوْلَى بِالْمُؤْمِنِينَ مِنْ أَنْفُسِهِمْ} [الأحزاب: 6] فَأَيُّمَا مُؤْمِنٍ مَاتَ وَتَرَكَ مَالًا فَلْيَرِثْهُ عَصَبَتُهُ مَنْ كَانُوا، وَمَنْ تَرَكَ دَيْنًا أَوْ ضَيَاعًا، فَلْيَأْتِنِي فَأَنَا مَوْلاَهُ "
🔶پیامبر اکرم فرمود:هیچ مومنی نیست مگر آنکه👈من در دنیا و آخرت به او سزاوارتر هستم(و بر او ولایت دارم) اگر میخواهید قرآن را بخوانید:👈پیامبر نسبت به مومنان از خودشان سزاوارتر است👈پس هر مومنی که بمیرد و ارثی بگذارد برای وراث اوست و هرکس دین و قرضی به جای بگذارد آن شخص نزد من بیاید👈چرا که من مولای متوفی هستم
📚📘صحیح بخاری ج۳ص۱۱۸
🔹فخر رازی ، مفسر مشهور اهل سنت در تفسیر آیه👈 « هی مولاکم وبئس المصیر (الحدید / ۱۵) » می نویسد :
👈وفی لفظ المولى ههنا أقوال : 👈أحدها قال ابن عباس : «مَوْلَاکُمْ » أی مصیرکم ، وتحقیقه أن المولى موضع الولی ، وهو القرب ،👉 فالمعنى أن النار هی موضعکم الذی تقربون منه وتصلون إلیه .
👈والثانی : قال الکلبی : یعنی أولى بکم ، وهو قول الزجاج والفراء وأبی عبیده .
🔸در لفظ (مولی) چند نظریه وجود دارد ، یکی از آن سخنان از ابن عباس است که گفته است: (مولاکم) یعنی فرجام و عاقبت . توضیح آن این است که (مَولی) از (وَلِی) به معنی نزدیک بودن است ؛👉 یعنی آتش جایگاه شما است که به آن نزدیک می شوید و به آن می رسید .
🔸👈سخن دوّم از کلبی است که می گوید : (مولی) یعنی اولی و بر تر از شما به خود شما است 👉.
📚📘الرازی الشافعی ، فخر الدین محمد بن عمر التمیمی (متوفای۶۰۴هـ) ، التفسیر الکبیر أو مفاتیح الغیب ، ج ۲۹ ، ص ۱۹۸ ، ناشر : دار الکتب العلمیه - بیروت ، الطبعه : الأولى ، ۱۴۲۱هـ - ۲۰۰۰م .
⬅️جایگاه علمی کلبی در میان اهل سنت👇
ذهبی در باره او گفته است :
محمد بن السائب الکلبی . ت . بن بشیر بن عمرو وأبو النضر الکلبی الکوفی الأخباری العلامه صاحب التفسیر .
روى عن الشعبی وأبی صالح باذام وأصبغ بن نباته وطائفه ... قال ابن عدی : لیس لأحد تفسیر أطول من تفسیر الکلبی .
🔸محمد بن سائب کلبی از کوفیان و فردی اخباری بود ، وی صاحب تفسیر و با لقب علامه مشهور است ، ابن عدی در حق وی گفته است : تفسیری به گسترده گی تفسیر کلبی از هیچ کس سراغ نداریم .
📚📘الذهبی ، شمس الدین محمد بن أحمد بن عثمان ، (متوفای۷۴۸هـ) ، تاریخ الإسلام ووفیات المشاهیر والأعلام ، ج ۹ ، ص ۲۶۷ ، تحقیق د. عمر عبد السلام تدمرى ، ناشر : دار الکتاب العربی - لبنان/ بیروت ، الطبعه : الأولى ، ۱۴۰۷هـ - ۱۹۸۷م .
🔹علامه شوکانی:
وَرَدَ أَيْضًا مَا يَدُلُّ عَلَى أَنَّ مَنْ مَاتَ مِنْ الْمُسْلِمِينَ مَدْيُونًا فَدَيْنُهُ عَلَى مَنْ إلَيْهِ وِلَايَةُ أُمُورِ الْمُسْلِمِينَ يَقْضِيهِ عَنْهُ مِنْ بَيْتِ مَالِهِمْ وَإِنْ كَانَ لَهُ مَالٌ كَانَ لِوَرَثَتِهِ أَخْرَجَ الْبُخَارِيُّ مِنْ حَدِيثِ أَبِي هُرَيْرَةَ
🔸حدیثی وارد شده که دلالت میکند👈هرکس بمیرد و دینی داشته باشد ادای دین او👈بر عهده کسی است که ولایت امور مسلمین را در اختیار دارد و دین او را از بیت المال مسلمین میپردازد چنانچه بخاری از ابوهریره نقل کرده...
📚📙نیل الاوطار ج۴ص۳۱
⬅️
🔵زمخشری:
النَّبِيُّ أَوْلى بِالْمُؤْمِنِينَ في كل شيء من أمور الدين والدنيا مِنْ أَنْفُسِهِمْ ولهدا أطلق ولم يقيد، فيجب عليهم أن يكون أحبّ إليهم من أنفسهم، وحكمه أنفذ عليهم من حكمها
🔸پیامبر به مومنان از خودشان سزاوارتر است یعنی👈در تمام امور دین و دنیا مومنان ولایت دارد وبه مومنان از خودشان سزاوارتراست و این حکم مطلق است و قیدی هم ندارد👈پس واجب است بر مومنان که پیامبر را از خودشان نیز بیشتر دوست بدارند حکم و فرمان پیامبر از حکم و فرمان مومنان برای خودشان نافذ تر است👉
📚📒تفسیر زمخشری ج۳ص۵۲۳
اما معنای مولی در حدیث غدیر 👇
🔵غزالی:
لكن أسفرت الحجة وجهها وأجمع الجماهير علي متن الحديث من خطبته في يوم غدير خم باتفاق الجميع وهو يقول: 👈من كنت مولاه فعلي مولاه. 👉فقال عمر: بخ بخ يا أبا الحسن لقد 👈أصبحت مولاي ومولي كل مؤمن ومؤمنة👉. فهذا تسليم ورضي وتحكيم. ثم بعد هذا غلب الهوي لحب الرياسة وحمل عمود الخلافة وعقود البنود وخفقان الهوي في قعقعة الرايات واشتباك ازدحام الخيول وفتح الأمصار سقاهم كأس الهوي، فعادوا إلي الخلاف الأول فنبذوه وراء ظهورهم، واشتروا به ثمنا قليلا.
🔸لكن حجت روي خود را آشكار نمود و جمعيت مردم براي شنيدن متن خطبه حديثي كه در روز غدير خم كه مورد اتفاق همه مي باشد جمع گرديدند. [در آن خطبه] پيامبر مي فرمايد: 👈«هركس من مولاي اويم علي مولاي اوست».👉 همين جا بود كه 👈عمر به علي گفت: يا ابا الحسن! تبريك، تبريك! از اين به بعد تو مولاي من و مولاي هر زن و مرد مؤمني گرديدي.👉
اين سخن عمر در حقيقت تسليم در برابر امر و رضايت و تحكيم آن بود. امّا بعد از آن بود كه هوي و هوس براي حبّ رياست بر او غلبه كرد و او عمود خلافت را به دوش گرفت. و قرار ها و پيمان ها در خفقان هوي و هوس و زد و خورد نيزه ها و ازدحام اسب ها و سپاهيان و لشكر كشي براي فتح كشور ها فراموش شد و آنها از شراب هوي و هوس سيراب گرديدند.
و به همين خاطر بود كه مردم به همان اختلافات روز اوّل بازگشتند و عهد و پيمان خود را پشت سر افكنده و آن را به قيمتي اندك فروختند.
📚📘مجموعة رسائل الإمام الغزالي، كتاب سر العالمين ص483 ، طبعة مصححة منقحة، إبراهيم أمين محمد، المكتبة التوفيقية
👈سيوطي در باره شخصيت غزالي مي گويد:
وعلي رأس الخامسة الإمام أبو حامد الغزالي، وذلك لتميزه بكثرة المصنفات البديعات، وغوصه في بحور العلم... حتي قال بعض العلماء الأكابر الجامعين بين العلم الظاهر والباطن: لو كان بعد النبي صلي الله عليه وآله وسلم نبي لكان الغزالي، وأنه يحصل ثبوت معجزاته ببعض مصنفاته.
🔸در رأس گروه پنجم إمام أبو حامد غزالي قرار دارد، واين به علّت تصنيفات نو و جديد او و غوص عميق او در درياهاي علم است... تا جايي كه بعضي از علماي بزرگ جامع بين علم ظاهر و باطن در باره او گفته اند:
اگر بعد از پيامبر صلي الله عليه وآله وسلم پيامبري مي بود هر آينه آن شخص غزالي مي بود، و معجزات او نيز با بعضي از مصنفاتش آشكار مي شد.
📚📘التنبئه بمن يبعثه الله علي رأس كل مائة، سيوطي، ص 12 .
🔵محمد بن طلحه شافعي:
فيكون معني الحديث: من كنت أولي به أو ناصره أو وارثه أو عصبته أو حميمه أو صديقه فإن عليا منه كذلك، وهذا صريح في تخصيصه لعلي بهذه المنقبة العلية وجعله لغيره كنفسه ... بما لم يجعله لغيره. وليعلم: أن هذا الحديث هو من أسرار قوله تعالي ... فإنه أولي بالمؤمنين وناصر المؤمنين وسيد المؤمنين. وكل معني أمكن إثباته مما دل عليه لفظ (المولي) لرسول الله فقد جعله لعلي عليه السلام. وهي مرتبة سامية ومنزلة شاهقة ودرجة علية ومكانة رفيعة خصه صلي الله عليه وسلم بها دون غيره، فلهذا صار ذلك اليوم يوم عيد وموسم سرور لأوليائه.
🔸معناي حديث غدير اين است: هر كس كه من بر او أولي و سزاوارتر و يا ناصر و وارث و يا پشتيبان و دوست صميمي او هستم علي هم براي او اين چنين است. و اين كلام صريح در تخصيص علي به اين منقبت بلند بوده و او را براي ديگران مانند خود قرار داده و اين خصوصيت را براي ديگري قائل نشده است .
از اين رو دانسته مي شود كه: اين حديث از أسرار سخن خداي تعالي است ... كه [مضمون آن] در آيه مباهله نيز آمده. پس به درستي كه علي از همه كس بر مؤمنين اولي و سزاوارتر است و ناصر مؤمنين و سيد آقاي مؤمنين است. و هر معنايي كه أمكان داشته باشد از لفظ «مولي» براي رسول خدا صلي الله عليه وآله وسلّم إثبات كنيم همان را براي علي مي توان ثابت نمود. و اين مرتبه اي بلند و والا و منزلتي دست نيافتني و درجه اي عالي و مكانتي رفيع است كه پيامبر آن را به علي و نه به ديگري اختصاص داده است.
و از اين روست كه روز غدير روز عيد و موسم سرور براي دوست داران علي [عليه السلام ] گشته است.
📘📚مطالب السئول، ص 45-44
👈إسنوي در باره او مي نویسد:
كان إماماً بارعاً في الفقه، والخلاف، عالماً بالأصلين رئيساً كبيراً معظّماً ترسل عن الملوك، وأقام بدمشق بالمدرسة الأمينية.
🔸او إمامي نوآور در فقه و مسائل اختلافي است، و عالم به دو أصل و رئيس كبير و معظّم است كه از ملوك گريخت. و در دمشق در مدرسه أمينيه به تحصيل مشغول گرديد.
📚📘طبقات الشافعية،ص 418، ترجمة 1200، چاپ دار الفكر
↪️
🔷ثُمَّ قَامَ فَأَخَذَ بِيَدِ عَلِيٍّ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ فَقَالَ: «يَا أَيُّهَا النَّاسُ، مَنْ أَوْلَى بِكُمْ مِنْ أَنْفُسِكُمْ؟» قَالُوا: اللَّهُ وَرَسُولُهُ أَعْلَمُ، «أَلَسْتُ أَوْلَى بِكُمْ مِنْ أَنْفُسِكُمْ؟» قَالُوا: بَلَى، قَالَ: «مَنْ كُنْتُ مَوْلَاهُ فَعَلِيٌّ مَوْلَاهُ
🔶از زید بن ارقمروایت است:رسول خدا در غدیر دست علی علیه السلام را گرفت و فرمود:👈ای مردم چه کسی به شما از خودتان سزاوارتر است؟!گفتند:خدا و رسولش داناتر هستند.فرمود:👈مگر من به مومنان از خودشان سزاوارتر نیستم؟گفتند بله.فرمود:👈هرکه را مولای اویم علی نیز مولای اوست👉
📚📕مستدرک علی الصحیحین ج۳ص۶۱۳(سند صحیح)
📝نتیجه گیری:👇
✅پیامبر اکرم( ص) در حدیث غدیر ابتدا با استناد به آیه :النبی اولی بالمومنین من انفسهم که بیشتر راویان حدیث غدیر آن را این گونه روایت کرده اند👈 ولایت خود را بر مومنان یاد آور شده و خود را مولای مومنان میداند و واضح است که منظور ایشان از مولا صاحب ولایت و سرپرست و پناهگاه مومنان است و کسی است که با توجه به ولایت و حکومتی که دارد دیون مومن را از بیت المال پرداخت میکند↪️
✅و مولای تمام مومنان و آن که سزاوارتر از آنان به خودشان است می فرماید:👈هرکه را من مولای اویم علی نیز مولای اوست 👉
🎊💚آمد که بگیرد زعلی نقطه ی ضعفی
بیچاره ندانست که علی نقطه ندارد😍 💚
🌹❣آن ناد علی سینجلی را صلوات
آن شیر خدا شاه ولی را صلوات
بفرست اگر شیعه ی مخلص هستی
پیوسته ز جان و دل علی را صلوات❣🌹
💚 اللّهم صلّ علی مُحمّد و آلِ محمّد و عجّل فرجهم💚
حوزه علمیه خواهران الزهرا(س)خوی
🎊غدیر🎊 ✅«غدیر» عصاره و نتیجه خلقت و چکیده تمام ادیان الهی و خلاصه مکتب وحی است و صرفا واقعهای تاری
امروز_روز_مباهله
💢عیدی فراموش شده...
✅بدون شک یکی از لحظات مهم تاریخی در اثبات #حقانیت اهل بیت روز #مباهله می باشد که متاسفانه با آن کمتر پرداخته میشود.
✅اصل ماجرا؟
پیامبر نامهای به اسقف #نجران نوشت و در آن نامه از ساکنان نجران خواست که اسلام را بپذیرند. #مسیحیان برای مذاکره با پیامبر هیاتی سه نفره به مدینه فرستادند و در نهایت اسلام را نپذیرفتند و قرار شد در روز مشخص #مباهله کنند.
✅معنای مباهله؟
«مباهله» یعنی یکدیگر را لعن و نفرین کردن. «بَهَلَهُ اللهُ» یعنی خدا او را لعنت نماید و از رحمت خویش دور کند.
✅واقعه #مباهله و شرط حضور؟
بامداد روز مباهله، حضرت رسول(ص) به خانه حضرت امیرالمؤمنین(ع) آمد. دست امام حسن(ع) را گرفته و امام حسین(ع) را در آغوش گرفت، و به همراه حضرت علی(ع) و حضرت فاطمه(س) برای مباهله، از مدینه بیرون آمد. چون نصارا آنان را دیدند، ابوحارثه پرسید که اینها کیستند که با او همراهند؟ پاسخ شنید:
آن که پیش روی اوست، پسر عموی او و شوهر دخترش و محبوبترین خلق نزد اوست؛ آن دو طفل، فرزندان اویند از دخترش؛ و آن زن، فاطمه دختر اوست که عزیزترین خلق، نزد اوست.
پیامبر(ص) برای مباهله، به دو زانو نشست. سید و عاقب، پسران خود را برای مباهله برداشتند. ابوحارثه گفت: به خدا سوگند چنان نشسته است که پیغمبران برای مباهله مینشستند، و سپس برگشت. سید گفت: کجا میروی؟ گفت: اگر محمد بر حق نبود چنین بر مباهله جرأت نمیکرد و اگر با ما مباهله کند پیش از آنکه سال بر ما بگذرد، یکنصرانی بر روی زمین نخواهد ماند.
در روایتی دیگر آمده است که وی گفت: من صورتهایی را میبینم که اگر از خدا درخواست کنند کوهی را از جای خود بركَنَد، هر آینه کنده خواهد شد. پس مباهله مکنید که هلاک میشوید و یک نصرانی بر روی زمین نخواهد ماند
✅فرار نجرانی ها
سپس ابوحارثه نزد پیامبر آمد و گفت: ای ابوالقاسم! از مباهله با ما درگذر و با ما مصالحه کن بر چیزی که قدرت ادای آن را داشته باشیم. پس، حضرت با ایشان مصالحه نمود که هر سال، دو هزار حلّه بدهند که قیمت هر حلّه چهل درهم باشد، و نیز اگر جنگی با یمن روی دهد، سی زره، سی نیزه و سی اسب را به مسلمانان، عاریه دهند، و پیامبر(ص)ضامن برگرداندن این ابزار خواهد بود. پس از نوشتهشدن صلحنامه آنان برگشتند.
📚الزمخشری، محمود، الکشاف، ۱۴۱۵ ق، ج۱، ص۳۶۸.
🔺سخنرانی امشب روز مباهله ؛ توسط استاد محترم حوزه؛ سرکار خانم یوسفی
🍃اجرشان با امیرالمومنین علیه السلام
@hoze85
✍️هرکس در شب جمعه ما را یاد کند
ما هم او را نزد أباعبدا... یاد میکنیم
(شهید مهدی زین الدین)
از سمت راست شهیدان:
حاج قاسم سلیمانی
حاج مهدی زین الدین
یادگار جنگ تحمیلی:سید یحیی رحیم صفوی
و نشسته:شهید حاج حسین خرازی
#قاب_خاطرات
@hoze85