eitaa logo
خبرگزاری حوزه علمیه استان ایلام
829 دنبال‌کننده
14.9هزار عکس
4.5هزار ویدیو
229 فایل
ارتباط با ادمین @ali_m77 خبرگزاری حوزه در استان ایلام در وب : https://www.hawzahnews.com/service/province/61 کانال رسمی خبرگزاری حوزه در استان ایلام در ایتا: https://eitaa.com/hozeh_ilam
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 حدیث روز 💠 🏴 ثواب گریه برای امام حسین (ع) 🔻امام صادق علیه‌السلام: وَ مَنْ ذُكِرَ اَلْحُسَيْنُ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ عِنْدَهُ فَخَرَجَ مِنْ عَيْنِهِ [عَيْنَيْهِ] مِنَ اَلدُّمُوعِ مِقْدَارُ جَنَاحِ ذُبَابٍ كَانَ ثَوَابُهُ عَلَى اَللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ لَمْ يَرْضَ لَهُ بِدُونِ اَلْجَنَّةِ ◻️كسى كه يادى از حضرت حسين بن على عليه‌السلام نزدش بشود و از چشمش به مقدار بال مگس اشك خارج شود اجر او بر خداست و حق تعالى به كمتر از بهشت براى او راضى نيست. 📚 کامل الزيارات، جلد ۱، صفحه ۱۰۰ ‌ ‌ •┈┈••✾••┈┈• @HawzahNews
ما ملت امام حسینم ما ملت شهادتیم فرارسیدن ایام سوگواری اباعبدالله الحسین علیه السلام تسلیت باد
◼️پویش «روضه‌های خانگی» ➖معاونت خانواده و امور فرهنگی مرکز خدمات حوزه‌های علمیه برای تقویت فضای معنوی و انس هر چه بیشتر فرزندان طلاب با اهل‌بیت علیهم‌السلام به ویژه سرور و سالار شهیدان و یاران با وفایش، پویش "روضه‌های خانگی" را برگزار می‌نماید. ➖فرزندان طلاب و روحانیون گرامی به مناسب ایام شهادت سید و سالار شهیدان، خانه و محله خود را سیاه‌پوش و روضه خانگی برگزار نموده، فیلم یا عکس آن را ارسال نمایند. 🎁هدایا: 1. پنج نفر مبلغ پنج میلیون ریال 2. هفتاد و دو نفر مبلغ یک میلیون ریال 3. هفتاد و دو نفر مبلغ پانصد هزار ریال 🗓زمان ارسال آثار: یکم الی بیستم شهریور1399 📎ادامه خبر👈http://go2l.ir/gsmbd 📢 کانال روابط عمومی مرکز خدمات Go2l.ir/CSIS_Ble 🆔 : بله Go2l.ir/CSIS_Eta 🆔 : ایتا
مناسبت: روز اول محرم بیاد حضرت مسلم بن عقیل (علیه السلام) سفیر و نماینده فداکار امام حسین علیه السلام 👇🏿👇🏿👇🏿
🍂سلسله مباحث: طلبه، هویت و رسالت شماره 4 🔹موضوع: آینده کاری طلبه شاید هر طلبه‌ای در امتداد نگاه به آینده با این پرسش‌ها روبرو شده باشد که یک طلبه سرانجام چه جایگاه اجتماعی‌ای پیدا خواهد کرد و چه سرانجامی خواهد داشت؟ چه نقش‌ها و شؤون اجتماعی در انتظار او است؟ کارکردهای طلبه، و خدمات تخصصی‌ای که می‌تواند ارائه دهد، آینده کاری او و مأموریتی که باید بر عهده گیرد، غایات و مقاصدی که بر طلبگی مترتب است، اهداف کاری، و آفاق طلبگی یعنی افق‌های دوردستی که شایسته است یک طلبه برای انتهای مسیر خود در نظر گیرد چیست؟ و به دیگر زبان شؤون تخصصی حوزویان و تیپ‌های تخصصی در عالم طلبگی کدام‌اند و چگونه طبقه‌بندی می‌شود؟ در پاسخ به موضوع آینده کاری طلبه پیش از پرداختن به فروعات و جزئیات، و ارائه بحث‌های عمیق و طولانی، لازم است یک جواب کوتاه و رسا و گویا داده شود تا طلبه، گرفتار کثرت‌ها و فروعات نگردد و تکلیف خود را در یک جمله دریابد. این یک جمله پاسخ فوری و اجمالی به آن نیاز است که همواره در ذهن می‌ماند و سنگ محکی برای آزمودن جزئیات خواهد شد. اگر بخواهیم به این سوال یک جواب فوری و کوتاه دهیم و در یک جمله آینده کاری طلبه را معلوم گردانیم، باید همان گونه که در صفحات قبل نیز گفتیم این دو گزاره را به هم پیوند دهیم. الف. انّ العُلَماءَ وَرَثَةُ الأنبیاءِ[8]؛ ب. هُوَ الَّذی بَعَثَ فِی اْلأُمِّیّینَ رَسُولاً مِنْهُمْ یتْلُوا عَلَیهِمْ آیاتِهِ وَ یزَکّیهِمْ وَ یعَلِّمُهُمُ الْکِتابَ وَ الْحِکمَةَ[9] اگر علمای دین وارثان پیامبران هستند و پیامبران مأموریت تعلیم و تربیت را برعهده داشته‌اند، طلبه در آینده کاری خود یا است و یا . طلبه یک عنصر فرهنگی است که به کار تعلیم و تربیت انسان‌ها اشتغال دارد. این پاسخ فشرده را به صورتی کاملا استقرایی می‌توان تفصیل داد و تیپ‌های تخصّصی حوزویان را این‌گونه ترسیم کرد: محققان علوم دینی که به صورت تخصصی در زمینه‌های زیر به تولید علم و پژوهش مشغول‌اند؛ استنباط و تبیین عقاید اسلامی و نگرش‌های کلان دین: فلسفه، کلام، و ... . کشف و تبیین نظام‌های کلان دینی (سیاسی، اقتصادی، قضایی، مدیریتی، تربیتی، حقوقی، و ...) کشف و تبیین فرهنگ و ارزش‌های دینی: معنویت، اخلاق، آداب، سبک زندگی، ... . کشف و تبیین قانون دینی و احکام فقهی. مروجان و مبلغان آموزه‌های دینی به صورت: استاد اخلاق؛ مبلّغ و گوینده مذهبی (برای عموم مردم)؛ مبلّغان تخصّصی (برای کودکان، نوجوانان، جوانان، دانشجویان، سربازان، ورزشکاران، کارگران، زندانیان، کشورهای خارجی، کاروان‌های زیارتی، و...)؛ نویسنده و مؤلف؛ مدرّس (حوزه، دانشگاه، مدارس)؛ مربی (کودکان، نوجوانان، جوانان، و...)؛ محقّقان میانی؛ امام جماعت و مدیر مساجد، حسینیه‌ها و هیأت‌های مذهبی؛ مشاورین تخصّصی مانند مشاور امور خانواده (روحانی خانواده)، تربیت فرزند، مشاور اصناف، مشاور تولیدکنندگان آثار هنری مذهبی، و ... متصدّیان مناصب اجرایی مختصّ حوزویان مانند: ولایت فقیه (مرجعیّت دینی، سیاسی، اجتماعی)؛ مقام افتا و مرجعیّت دینی (به معنای رایج کنونی)؛ مدیران فرهنگی اجتماعی مانند نمایندگان ولی فقیه در دانشگاه و نیروهای انتظامی؛ قضاوت؛ مدیریّت مدرسه یا حوزه علمیه منابع: [8] كافی ج 1، ص 32. [9]جمعه:‌ 2 نگارنده: محمد عالم‌زاده نوري
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🍂سلسله مباحث: طلبه، هویت و رسالت شماره 5 🔹موضوع: جامعیت یا تخصص تجربه ثابت کرده که هرچه انسان‌ها جامع‌تر باشند از عمق و کیفیت کارشان کاسته می‌شود. دلیل این امر نیز روشن است. محدودیت سرمایه‌های انسانی و ظرفیت‌های افراد به گونه‌ای است که نمی‌توان از یک نفر انتظار داشت کار ده نفر را کند! کارهای ماندگار، آثار تابناک، مثال زدنی، تأثیرگذار، عمیق و متقن حاصل سال‌ها تمرکز، تلاش و اهتمام است و خلق الساعه تولید نمی‌شود. گلیم را می‌توان دوروزه بافت اما قالی ابریشمی یک عمر زحمت و رنج، و بیش از آن مهارت و ظرافت می‌خواهد. اگر رسیدن به نتیجه، مهم است و روحانیت می‌خواهد وظیفه و رسالت خود را به خوبی انجام دهد، باید نیروهای ورزیده و توانا پرورده باشد، نه همه کاره‌های هیچ کاره! اگر عمق و کیفیت و دقت و استحکامِ نتیجه، مطلوب است چاره‌ای از تخصص‌گرایی نیست. کارهای ضعیف و بی‌مایه منشأ اثر چندانی در جامعه نمی‌شود و وجود و عدمش چندان متفاوت نیست؛ هرچند چشم‌گیر و جذاب جلوه کند. کسی که نیروی خود را متمرکز نمی‌کند و در گسترة وسیعی توزیع می‌نماید مانند هیزم‌شکنی است که هر بار تبر خویش را در نقطه‌ای فرو می‌آورد. این چنین تلاشی هیچ وقت به فرود آوردن درختان کهن نمی‌انجامد. برای قطع درختان کهن و کنده‌های بزرگ هیزم باید این ضربه‌ها را به صورت متمرکز بر یک نقطه فرود آورد. شیخ بهاءالدین عاملی که از نوابغ علمای شیعه در طول تاریخ است پیوسته می‌گفت: «من بر کسانی که متخصص در همة فنون هستند غلبه کردم اما همواره متخصصان در یک فن بر من غلبه کرده‌اند. » بدین ترتیب می‌توان گفت که تخصص‌گرایی هم در کمیت کار، هم در کیفیت کار و هم در سرعت رسیدن به نتیجه تأثیر می‌گذارد. و نیز می‌توان گفت که دفاع از تخصص‌گرایی خود به نوعی دفاع از جامعیت است اما نه جامعیت در کسب همة علوم و مهارت‌ها بلکه جامعیت در انجام یک کار؛ یک بررسی جامع، یک پژوهش جامع، یک تبلیغ جامع، یک تألیف جامع و.. . 🍀 tahzib-howzeh.com
14.5M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🏴 نماهنگ | این خیمه برجاست ▪ حضرت آیت‌الله خامنه‌ای: «عزاداری را بالاخره به یک شکلی [بر پا] میکنند؛ آنچه بنده میخواهم تأکید کنم این است که در عزاداری‌ها معیار آن چیزی است که کارشناسان بهداشت به ما میگویند؛ [یعنی] ستاد ملّی کرونا. خود بنده شخصاً هر چه آنها لازم بدانند مراعات خواهم کرد. توصیه‌ی من و تأکید من به همه‌ی کسانی که میخواهند عزاداری کنند -هیئات، آقایان حضرات منبری‌ها، صاحبان مجالس، مدّاحها، نوحه‌خوان‌ها و دیگران- این است: هر کاری میکنید، [اوّل] ببینید آنها چه میگویند. یعنی ستاد ملّی کرونا اگر چنانچه یک ضابطه‌ای را معیّن کرد برای عزاداری، همه‌ی ما موظّفیم آن را عمل کنیم.» ۹۹/۰۵/۱۰ ▪ بر این اساس پایگاه اطلاع‌رسانی KHAMENEI.IR با توجه به شرایط شیوع کرونا و دستورالعمل‌هایی که ستاد مقابله با کرونا برای مراسم عزاداری محرم امسال اعلام کرده است با جمعی از سخنرانان هیئات و مجالس روضه گفتگو داشته است که بخش‌هایی از آن را در نماهنگ «این خیمه برجاست» منتشر میکند. 💻 @khamenei_ir
مداحی آنلاین - عزادار اصلی محرم - حجت الاسلام عالی.mp3
2.76M
🏴امام زمان، عزادار اصلی 👌 سخنرانی بسیار شنیدنی 🎤حجت الاسلام عالی 🤲 سلامتی امام زمان علیه السلام، صلوات
🏴 لوح | ملت حسین به رهبری حسین ◾ رهبر انقلاب: یک جریانی است که به رهبری حسین‌بن‌علی (سلام‌الله‌علیه) دارد در دنیا پیش میرود؛ و ان‌شاءالله پیش خواهد رفت و کارگشا خواهد بود و گره‌‌های ملّتها را باز خواهد کرد. ۹۶/۰۶/۳۰ 💻 @khamenei_ir
برگزاری مراسم عزاداری شب دوم محرم حوزه علمیه صاحب الزمان عج در مدرسه ۱۷ شهریور خیابان آیت الله طالقانی @hozeh_ilam
💠 حدیث روز 💠 🏴 مداحان و گریه‌کنان بر سیدالشهدا(ع) بخوانند 🔻امام صادق علیه السلام: مَنْ أَنْشَدَ فِي اَلْحُسَيْنِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ شِعْراً فَبَكَى وَ أَبْكَى عَشْراً كُتِبَتْ لَهُ اَلْجَنَّةُ وَ مَنْ أَنْشَدَ فِي اَلْحُسَيْنِ شِعْراً فَبَكَى وَ أَبْكَى خَمْسَةً كُتِبَتْ لَهُ اَلْجَنَّةُ وَ مَنْ أَنْشَدَ فِي اَلْحُسَيْنِ شِعْراً فَبَكَى وَ أَبْكَى وَاحِداً كُتِبَتْ لَهُمَا اَلْجَنَّةُ ◻️كسى كه در مرثيه حسين بن على عليهما السّلام شعرى خوانده و خود گريه كرده و ده نفر ديگر را بگرياند بهشت بر ايشان واجب مى‌گردد و كسى كه در مرثيه حسين عليه السّلام شعرى خوانده و خود گريه كرده و يك نفر ديگر را بگرياند بهشت براى هر دو واجب مى‌شود. 📚 کامل الزيارات، جلد ۱، صفحه ۱۰۴ ‌ ‌ •┈┈••✾••┈┈• @HawzahNews
برگزاری مراسمات محرم توسط حوزه علنیه ایوان. هیات محبان العباس @hozeh_ilam
ایستگاه صلواتی حوزه علمیه ایوان. . @hozeh_ilam
🔔 شرایط ثبت نام و تقاضای مدرک علمی طلاب/ صدور ۲۰ روزه ◻️ تمامی فرایند ثبت نام تا صدور مدرک سطح ۱ و ۲ از طریق سامانه dashboard.ismc.ir صورت می‌گیرد. 🔻شرایط ثبت نام و تقاضای مدرک علمی طلاب سطح ۱: ◽️تکمیل پایه های ۱ تا ۶ ◽️کسب معدل حداقل ۱۴ ◽️درج سال اتمام سطح ۱ در ارزیابی سطح ۲: ◽️کسب معدل حداقل ۱۴ ◽️درج سال اتمام سطح ۲ و رشته تحصیلی در ارزیابی ◽️مدرک سطح ۲ برای فارغ التحصیلان مراکز تخصصی، در رشته تخصصی مربوطه، برای فارغ التحصیلان سفیران هدایت، در رشته «تبلیغ و معارف اسلامی» و برای سایر طلاب، در رشته «فقه و اصول» صادر می‌شود. جزئیات بیشتر: https://hawzahnews.com/x9NfR @HawzahNews| حوزه‌نیوز
/ روز دوم موضوع: ورود کاروان حسینی به کربلا به نظر بسیاری از مورخین، کاروان امام حسین علیه السلام در روز دوم محرم وارد کربلا شدند. البته ورود ایشان به کربلا با پیشنهادهایی نیز همراه بود مثل این که زهیر بن قین به حضرت پیشنهاد می کند که در روستایی به نام «عقر» که در همان نزدیکی بود مستقر شوند که حضرت نمی پذیرند و می فرمایند: «اللهُمَّ اِنّى اَعُوذُ بِکَ مِنَ العَقر؛ [1] خدایا از نکبت به تو پناه می برم.» حضرت به محض ورود به کربلا، رو به اصحاب خود، فرمودند: «النَّاسُ عَبِیدُ الدُّنْیَا وَ الدِّینُ لَعِقٌ عَلَى أَلْسِنَتِهِمْ یَحُوطُونَهُ مَا دَرَّتْ مَعَایِشُهُمْ فَإِذَا مُحِّصُوا بِالْبَلَاءِ قَلَّ الدَّیَّانُونَ؛ [2] مردم بنده دنیا هستند و دین لقلقه زبان آنهاست با دین مدارا مى ‏کنند تا آنجا که معیشت آنان اقتضاء مى ‏کند و هنگامى که دچار بلاء شوند دینداران بسیارى کم هستند.» این جملات، گویای علت وقوع امام در بزنگاه کربلاست. یعنی، اگر نگاه دنیاپرستانه مردم نبود، چنین سرنوشتی برای امام و حجت الهی رقم نمی خورد. منابع: [1]تاریخ ‏الطبری،ج‏5،ص:409. [2] مجلسى، محمد باقر بن محمد تقى، بحار الأنوار (ط - بیروت) - بیروت، چاپ: دوم، 1403 ق، ج‏44 ؛ ص383.
🔹‏برآورد اولیه این بود که مراسم‌های محرم امسال رونق قبل را نداشته باشد! اما آن‌چه در عمل در حال رخ دادن است ثبت جلوه‌های بدیع و بی نظیر است، خالصانه تر و پر رونق تر از همیشه! دشمنت کشت ولی نور تو خاموش نشد؛ آری آن جلوه که فانی نشود نور خداست
🔴 آیت الله حائری شیرازی: من یادم هست وقتی که بچه بودم، در خانواده وقتی همه به می‌رفتند، آخر شب می‌آمدم خدمت پدر. پدرم این قصه‌های پیغمبران را در همان طفولیت برای من نقل می‌کرد و گاهی مثلاً یک قصه چندین شب طول می‌کشید و همین‌طور مقید بودم و گوش می‌کردم. وقتی این برنامه‌اش مصادف شد به ایام محرم، پدرم جریان و جریان مسافرت حضرت، جریان بیعت گرفتن از امام حسین در مدینه، جریانی که از این ماه رجب شروع شده است، به تفصیل، شب به شب نقل می‌کرد. 🔺اینها کارهای موثری است. یعنی پدر و مادر یکی از خدمات بزرگی که به می‌کنند همین است که سرگذشت اینها را برای طفل بیان کنند. این در وجود طفل از همان طفولیت اثر می‌گذارد. در اخلاقش، کردارش، رفتارش، در عبادتش، نمازش، روزه اش اثر می‌گذارد و همهٔ اینها را اصلاح می‌کند.
🍂سلسله مباحث: طلبه، هویت و رسالت شماره 6 🔹موضوع: جامعیت یا تخصص / قسمت دوم عمل معصوم تابلوی زیبایی است که باید سرمشق حرکت همة ما باشد. حوزة امام صادق نمونة مطلوب یک حوزة علمیة اسلامی است که زیر نظر شخص معصوم اداره می‌شده است. آن‌گونه که از روایات بر می‌آید اصحاب امام صادق با توانایی‌های مختلف، آمادگی‌های متفاوتی برای ارائة خدمات اسلامی متنوع کسب کرده بودند و به تناسب این آمادگی‌ها در شرایط مختلف بهره می‌رسانند. محمد بن مسلم، ابان بن تغلب و زراره بن اعین در فقه، هشام بن حکم و مؤمن الطاق در بحث‌های کلامی و عقیدتی، جابر بن حیان در علم شیمی و.. . زبان‌زد بوده و در همان رشته، خدمتی ارائه می‌کردند. گاهی امام، دانشمندانی را که برای بحث و مناظره مراجعه می‌کردند، راهنمایی می‌کردند تا با یکی از شاگردان که در آن رشته تخصص داشت، مناظره کنند. "هشام بن سالم" می‌گوید: روزی با گروهی از یاران امام صادق(علیه السلام) در محضر آن حضرت نشسته بودیم. یک نفر مرد شامی اجازة ورود خواست و پس از کسب اجازه، وارد مجلس شد. امام فرمود: بنشین. آنگاه پرسید: چه می‌خواهی؟ مرد شامی گفت: شنیده‌ام شما به سؤالات و مشکلات مردم پاسخ می‌گویید. آمده‌ام با شما بحث و مناظره کنم. امام فرمود: در چه موضوعی؟ شامی گفت: در بارة کیفیت قرائت قرآن. امام رو به حمران کرد و فرمود؟ جواب این شخص با تو است. مرد شامی گفت: من می‌خواهم با شما بحث کنم نه با حمران. حضرت فرمودند: اگر حمران را محکوم کردی، مرا محکوم کرده‌ای. مرد شامی ناگزیر با حمران وارد بحث شد. هرچه شامی پرسید، پاسخ قاطع و مستدلی از او شنید، به طوری که سرانجام از ادامة بحث فروماند و سخت ناراحت و خسته شد. امام فرمود: (حمران را) چگونه دیدی؟ گفت: راستی که حمران خیلی زبردست است، هرچه پرسیدم به نحو شایسته‌ای پاسخ داد. شامی گفت: می‌خواهم در باره لغت و ادبیات عرب با شما بحث کنم. امام رو به ابان بن تغلب کرد و فرمود: با او مناظره کن. ابان نیز راه هرگونه گریز را به روی او بست و وی را محکوم ساخت. شامی گفت: می‌خواهم در بارة فقه با شما مناظره کنم. امام به زراره فرمود: با او مناظره کن. زراره هم با او به بحث پرداخت و به سرعت او را به بن‌بست کشاند. شامی گفت: می‌خواهم در بارة کلام با شما مناظره کنم. امام به مؤمن طاق دستور داد با او به مناظره بپردازد. طولی نکشید که شامی از مؤمن طاق نیزشکست خورد. به همین ترتیب وقتی که شامی درخواست مناظره در بارة استطاعت (قدرت و توانایی انسان بر انجام یا ترک خیر و شر) توحید و امامت نمود، امام به ترتیب به حمزة طیار، هشام بن سالم، و هشام بن حکم دستور داد با وی به مناظره بپردازند و هر سه، با دلایل قاطع و منطق قوی، شامی را محکوم ساختند. با مشاهدة این وضع، ‌امام از خوشحالی تبسم فرمودند. منبع: اختیار معرفه الرجال، شیخ طوسی، ص 278. قاموس الرجال، محمد تقی تستری، ص 416، سیرة پیشوایان، مهدی پیشوایی، ص362. 🌹 @nedaye_tahzib ☘️ tahzib-howzeh.com
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌸 تصویری متفاوت از آیت‌الله بهجت + توصیه تربیتی در کتاب «به شیوه باران» صفحه ۳۹ آمده است: بچه‌ها توی خانه بازیگوشی و شیطنت می‌کردند. گاهی درمانده می‌شدیم. از آیت‌الله‌العظمی بهجت (قدس‌سره) پرسیدم: «با بچه‌ای که از دیوار راست می‌رود بالا و حرف گوش نمی‌کند، باید چه کار کرد؟» گفت: «همان‌طوری که توقع دارید خدا با شما رفتار کند، با این بچه‌ها هم همان‌طور رفتار کنید. این‌طور اگر نگاه کنید، دیگر زدن بچه‌ها یا بداخلاقی با آن‌ها به‌خاطر اشتباه، بی‌معنی می‌شود. بچه هم احساس نمی‌کند که بابایش درکش نمی‌کند». @hozeh_ilam
💠 حدیث روز 💠 🏴 رابطه اشک بر سیدالشهدا (ع) و آمرزش گناه 🔻امام رضا علیه السلام: إن بَکَیتَ عَلَى الحُسَینِ حَتّى تَصیرَ دُموعُکَ عَلى خدَّیکَ غَفَرَاللّه ُ لَکَ کُلَّ ذَنبٍ أذنَبتَهُ 🔹اگر بر حسین بگریى، چندان که اشک‌هایت بر گونه‌ات جارى شود، خداوند تمام گناهانت را مى‌آمرزد. 📚 أمالی، ج ۴۴، ص ۲۸۶ ‌ ‌ •┈┈••✾••┈┈• @HawzahNews
برگزاری مراسم عزاداری شب سوم محرم حوزه علمیه صاحب الزمان عج در مدرسه ۱۷ شهریور خیابان آیت الله طالقانی @hozeh_ilam
شروع ثبت نام و برگزاري آزمون سالانه حفظ قرآن كريم و نهج البلاغه - سال 1399