🍂سلسله مباحث: طلبه، هویت و رسالت
شماره 4
🔹موضوع: آینده کاری طلبه
شاید هر طلبهای در امتداد نگاه به آینده با این پرسشها روبرو شده باشد که یک طلبه سرانجام چه جایگاه اجتماعیای پیدا خواهد کرد و چه سرانجامی خواهد داشت؟ چه نقشها و شؤون اجتماعی در انتظار او است؟ کارکردهای طلبه، و خدمات تخصصیای که میتواند ارائه دهد، آینده کاری او و مأموریتی که باید بر عهده گیرد، غایات و مقاصدی که بر طلبگی مترتب است، اهداف کاری، و آفاق طلبگی یعنی افقهای دوردستی که شایسته است یک طلبه برای انتهای مسیر خود در نظر گیرد چیست؟ و به دیگر زبان شؤون تخصصی حوزویان و تیپهای تخصصی در عالم طلبگی کداماند و چگونه طبقهبندی میشود؟
در پاسخ به موضوع آینده کاری طلبه پیش از پرداختن به فروعات و جزئیات، و ارائه بحثهای عمیق و طولانی، لازم است یک جواب کوتاه و رسا و گویا داده شود تا طلبه، گرفتار کثرتها و فروعات نگردد و تکلیف خود را در یک جمله دریابد. این یک جمله پاسخ فوری و اجمالی به آن نیاز است که همواره در ذهن میماند و سنگ محکی برای آزمودن جزئیات خواهد شد.
اگر بخواهیم به این سوال یک جواب فوری و کوتاه دهیم و در یک جمله آینده کاری طلبه را معلوم گردانیم، باید همان گونه که در صفحات قبل نیز گفتیم این دو گزاره را به هم پیوند دهیم.
الف. انّ العُلَماءَ وَرَثَةُ الأنبیاءِ[8]؛
ب. هُوَ الَّذی بَعَثَ فِی اْلأُمِّیّینَ رَسُولاً مِنْهُمْ یتْلُوا عَلَیهِمْ آیاتِهِ وَ یزَکّیهِمْ وَ یعَلِّمُهُمُ الْکِتابَ وَ الْحِکمَةَ[9]
اگر علمای دین وارثان پیامبران هستند و پیامبران مأموریت تعلیم و تربیت را برعهده داشتهاند، طلبه در آینده کاری خود یا #معلم است و یا #مربی. طلبه یک عنصر فرهنگی است که به کار تعلیم و تربیت انسانها اشتغال دارد.
این پاسخ فشرده را به صورتی کاملا استقرایی میتوان تفصیل داد و تیپهای تخصّصی حوزویان را اینگونه ترسیم کرد:
محققان علوم دینی که به صورت تخصصی در زمینههای زیر به تولید علم و پژوهش مشغولاند؛
استنباط و تبیین عقاید اسلامی و نگرشهای کلان دین: فلسفه، کلام، و ... .
کشف و تبیین نظامهای کلان دینی (سیاسی، اقتصادی، قضایی، مدیریتی، تربیتی، حقوقی، و ...)
کشف و تبیین فرهنگ و ارزشهای دینی: معنویت، اخلاق، آداب، سبک زندگی، ... .
کشف و تبیین قانون دینی و احکام فقهی.
مروجان و مبلغان آموزههای دینی به صورت:
استاد اخلاق؛ مبلّغ و گوینده مذهبی (برای عموم مردم)؛ مبلّغان تخصّصی (برای کودکان، نوجوانان، جوانان، دانشجویان، سربازان، ورزشکاران، کارگران، زندانیان، کشورهای خارجی، کاروانهای زیارتی، و...)؛ نویسنده و مؤلف؛ مدرّس (حوزه، دانشگاه، مدارس)؛ مربی (کودکان، نوجوانان، جوانان، و...)؛ محقّقان میانی؛ امام جماعت و مدیر مساجد، حسینیهها و هیأتهای مذهبی؛ مشاورین تخصّصی مانند مشاور امور خانواده (روحانی خانواده)، تربیت فرزند، مشاور اصناف، مشاور تولیدکنندگان آثار هنری مذهبی، و ...
متصدّیان مناصب اجرایی مختصّ حوزویان مانند:
ولایت فقیه (مرجعیّت دینی، سیاسی، اجتماعی)؛ مقام افتا و مرجعیّت دینی (به معنای رایج کنونی)؛ مدیران فرهنگی اجتماعی مانند نمایندگان ولی فقیه در دانشگاه و نیروهای انتظامی؛ قضاوت؛ مدیریّت مدرسه یا حوزه علمیه
منابع:
[8] كافی ج 1، ص 32.
[9]جمعه: 2
نگارنده: محمد عالمزاده نوري
#ویژه_طلاب
6.51M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#روضه_محرم
#روضه_علما
شماره 1
#روضه_حضرت_مسلم علیه السلام
آیت الله فاطمی نیا
🌼 @nedaye_tahzib
🍀 tahzib-howzeh.com
🍂سلسله مباحث: طلبه، هویت و رسالت
شماره 5
🔹موضوع: جامعیت یا تخصص
تجربه ثابت کرده که هرچه انسانها جامعتر باشند از عمق و کیفیت کارشان کاسته میشود. دلیل این امر نیز روشن است.
محدودیت سرمایههای انسانی و ظرفیتهای افراد به گونهای است که نمیتوان از یک نفر انتظار داشت کار ده نفر را کند!
کارهای ماندگار، آثار تابناک، مثال زدنی، تأثیرگذار، عمیق و متقن حاصل سالها تمرکز، تلاش و اهتمام است و خلق الساعه تولید نمیشود.
گلیم را میتوان دوروزه بافت اما قالی ابریشمی یک عمر زحمت و رنج، و بیش از آن مهارت و ظرافت میخواهد.
اگر رسیدن به نتیجه، مهم است و روحانیت میخواهد وظیفه و رسالت خود را به خوبی انجام دهد، باید نیروهای ورزیده و توانا پرورده باشد، نه همه کارههای هیچ کاره!
اگر عمق و کیفیت و دقت و استحکامِ نتیجه، مطلوب است چارهای از تخصصگرایی نیست.
کارهای ضعیف و بیمایه منشأ اثر چندانی در جامعه نمیشود و وجود و عدمش چندان متفاوت نیست؛ هرچند چشمگیر و جذاب جلوه کند.
کسی که نیروی خود را متمرکز نمیکند و در گسترة وسیعی توزیع مینماید مانند هیزمشکنی است که هر بار تبر خویش را در نقطهای فرو میآورد. این چنین تلاشی هیچ وقت به فرود آوردن درختان کهن نمیانجامد. برای قطع درختان کهن و کندههای بزرگ هیزم باید این ضربهها را به صورت متمرکز بر یک نقطه فرود آورد.
شیخ بهاءالدین عاملی که از نوابغ علمای شیعه در طول تاریخ است پیوسته میگفت: «من بر کسانی که متخصص در همة فنون هستند غلبه کردم اما همواره متخصصان در یک فن بر من غلبه کردهاند. »
بدین ترتیب میتوان گفت که تخصصگرایی هم در کمیت کار، هم در کیفیت کار و هم در سرعت رسیدن به نتیجه تأثیر میگذارد. و نیز میتوان گفت که دفاع از تخصصگرایی خود به نوعی دفاع از جامعیت است اما نه جامعیت در کسب همة علوم و مهارتها بلکه جامعیت در انجام یک کار؛ یک بررسی جامع، یک پژوهش جامع، یک تبلیغ جامع، یک تألیف جامع و.. .
🍀 tahzib-howzeh.com
14.5M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🏴 نماهنگ | این خیمه برجاست
▪ حضرت آیتالله خامنهای: «عزاداری را بالاخره به یک شکلی [بر پا] میکنند؛ آنچه بنده میخواهم تأکید کنم این است که در عزاداریها معیار آن چیزی است که کارشناسان بهداشت به ما میگویند؛ [یعنی] ستاد ملّی کرونا. خود بنده شخصاً هر چه آنها لازم بدانند مراعات خواهم کرد. توصیهی من و تأکید من به همهی کسانی که میخواهند عزاداری کنند -هیئات، آقایان حضرات منبریها، صاحبان مجالس، مدّاحها، نوحهخوانها و دیگران- این است: هر کاری میکنید، [اوّل] ببینید آنها چه میگویند. یعنی ستاد ملّی کرونا اگر چنانچه یک ضابطهای را معیّن کرد برای عزاداری، همهی ما موظّفیم آن را عمل کنیم.» ۹۹/۰۵/۱۰
▪ بر این اساس پایگاه اطلاعرسانی KHAMENEI.IR با توجه به شرایط شیوع کرونا و دستورالعملهایی که ستاد مقابله با کرونا برای مراسم عزاداری محرم امسال اعلام کرده است با جمعی از سخنرانان هیئات و مجالس روضه گفتگو داشته است که بخشهایی از آن را در نماهنگ «این خیمه برجاست» منتشر میکند.
💻 @khamenei_ir
@Maddahionlinمداحی آنلاین - عزادار اصلی محرم - حجت الاسلام عالی.mp3
زمان:
حجم:
2.76M
🏴امام زمان، عزادار اصلی #محرم
👌 سخنرانی بسیار شنیدنی
🎤حجت الاسلام عالی
🤲 سلامتی امام زمان علیه السلام، صلوات
#امام_حسین
🏴 لوح | ملت حسین به رهبری حسین
◾ رهبر انقلاب: یک جریانی است که به رهبری حسینبنعلی (سلاماللهعلیه) دارد در دنیا پیش میرود؛ و انشاءالله پیش خواهد رفت و کارگشا خواهد بود و گرههای ملّتها را باز خواهد کرد. ۹۶/۰۶/۳۰
💻 @khamenei_ir
برگزاری مراسم عزاداری شب دوم محرم حوزه علمیه صاحب الزمان عج در مدرسه ۱۷ شهریور خیابان آیت الله طالقانی
@hozeh_ilam
💠 حدیث روز 💠
🏴 مداحان و گریهکنان بر سیدالشهدا(ع) بخوانند
🔻امام صادق علیه السلام:
مَنْ أَنْشَدَ فِي اَلْحُسَيْنِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ شِعْراً فَبَكَى وَ أَبْكَى عَشْراً كُتِبَتْ لَهُ اَلْجَنَّةُ وَ مَنْ أَنْشَدَ فِي اَلْحُسَيْنِ شِعْراً فَبَكَى وَ أَبْكَى خَمْسَةً كُتِبَتْ لَهُ اَلْجَنَّةُ وَ مَنْ أَنْشَدَ فِي اَلْحُسَيْنِ شِعْراً فَبَكَى وَ أَبْكَى وَاحِداً كُتِبَتْ لَهُمَا اَلْجَنَّةُ
◻️كسى كه در مرثيه حسين بن على عليهما السّلام شعرى خوانده و خود گريه كرده و ده نفر ديگر را بگرياند بهشت بر ايشان واجب مىگردد و كسى كه در مرثيه حسين عليه السّلام شعرى خوانده و خود گريه كرده و يك نفر ديگر را بگرياند بهشت براى هر دو واجب مىشود.
📚 کامل الزيارات، جلد ۱، صفحه ۱۰۴
•┈┈••✾••┈┈•
@HawzahNews
برگزاری مراسمات محرم توسط حوزه علنیه ایوان.
هیات محبان العباس
@hozeh_ilam