#تقویم برنامه تابستان:
🟢۳۱خرداد الی ۲۲تیر= بخش اول دوره علمی تربیتی بصیرتی #مشهد
🔴🌺۲۲تیر الی ۲۷ تیر= #اردوی تربیتی تفریحی زیارتی #شمال_وقم
⚫️۲۷تیر الی ۷مرداد= #تعطیلات
برنامه تبلیغی دهه محرم
🟢۷مرداد الی ۱۹ مرداد = بخش دوم دوره علمی تربیتی بصیرتی #مشهد
🔴۱۹مرداد الی ۳۱ مرداد= #تعطیلات
🟢۳۱مرداد الی ۶شهریور= #امتحانات
🔴۶شهریور الی ۲۶ شهریور= #تعطیلات
🟢۲۶شهریور= #شروع سال تحصیلی.
هدایت شده از حدیث نگار
💎پيامبر اکرم صلى الله عليه و آله:
مَن كانَ في طَلَبِ العِلمِ كانَتِ الجَنَّةُ في طَلَبِهِ؛
هر كس در پى آموختن دانش باشد ، بهشت در پى او است
📗[ميزان الحكمه ، ح 13784 ]
📚 @HadithNegar
مدرسه علمیه سیادت
#اطلاعیه مراسم سالگرد #رحلت امام خمینی ره #اختتامیه سال تحصیلی باحضور و سخنرانی آیت الله جاودان ه
#اطلاعیه
کلیه کلاس ها و برنامه ها فردا صبح و عصر برقرار خواهد بود
همچنین جلسه اختتامیه ظهر برقرار خواهد بود.
لیست طلاب متخلف.pdf
234.9K
لیست افرادی که به علت #غیبت یا کسب نمره زیر ۱۰ در مجموع #سه_مرحله_امتحانات کارگروه علمی اجازه شرکت در امتحانات ترم دوم رو نخواهند داشت!!!
4_995015872328237133.apk
8.77M
📲 نرم افزار اندروید:
#معرفی_نرم_افزار_پژوهشی
#کتابخانه_امام_خمینی_ره
نرم افزار روح الله
🔰کتابخانهای مجازی از آثار امام خمینی رحمة الله علیه
🔰قابلیتها:
♦️امکان دانلود هر کتاب به صورت جداگانه. (صحیفه امام خمینی و ...)
♦️جستجوی پیشرفته در متن کتابها
♦️محیط کاربری مناسب
♦️اضافه شدن کتابها به مرور زمان به برنامه و امکان دانلود کتابهای جدید
♦️ امکان تغییر نوع و اندازه قلم نرم افزار:
📥لینک دانلود:👇
https://myket.ir/app/ir.rouhollah
❇️مدرسه علمیه فاطمه الزهرا سلام الله علیها آشخانه
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
📚کانال رسمی معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان:
https://eitaa.com/joinchat/1846018082C067d491c5f
╔═🦋🌸════╗
@howzehpajohesh
╚════🌼🦋═╝
قوانین ایام امتحانات.pdf
198K
{طلاب محترم لطفا نکات ذیل را رعایت بفرمایند}
1. امتحانات راس ساعت شروع میشود فلذا 30 دقیقه قبل امتحان طلاب حتما در مدرسه حضور داشته باشند
2.مدت زمان تمامی امتحانات 90دقیقه میباشد وزمان به هیچ وجه تمدید نخواهد شد
3.ورود تلفن همراه در سالن امتحانات به هر دلیل ممنوع میباشد و درصورت مشاهده حتی خاموش برگه امتحانی گرفته میشود
4.صحبت در فضای امتحانی مطلقا ممنوع میباشد درصورت مشاهده وتذکر برگه امتحانی گرفته میشود
5.ورود هرگونه جزوه،کتاب،دفترچه،چرک نویس به سالن امتحانات ممنوع میباشد
6.امتحانات به هیچ وجه تجدیدی ندارد وهرنمره ای که طلبه بگیرد در پرتال ثبت میگردد
7.غیبت در امتحان فقط درصورت ارائه گواهی دکتر موجه ثبت میگردد والا غیر موجه ثبت میشود ونمره صفر لحاظ میگردد
8. ورود تمامی اساتید مدرسه در سالن امتحانات ممنوع میباشد
9.قبل از تحویل برگه پاسخنامه حتما با دقت جوابها را بررسی کنید
10.جواب سوالات فقط در برگه پاسخنامه نوشته شود
11.اجازه خروج وسط جلسه امتحانی به کسی داه نمیشود فلذا برنامه ریزی بفرمائید
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 راه جذب دلها، منتقل کردن سخن نیک اهلبیت (علیهمالسلام)
◀️ حضرت آیت الله خامنهای: امام علی بن موسی الرّضا (علیه الصّلاة و السّلام) به یکی از یاران خود فرمود: «رحم اللَّه عبدا احیا امرنا»؛ رحمت خدا بر آن کسی که امر ما را، مطلب ما را زنده کند. این راوی میگوید: «فقلت له کیف یحیی امرکم»؛ چه جوری میشود که امر شما، مطلب شما، موضوع مورد اهتمام شما زنده شود؟ «قال یتعلّم علومنا و یعلّمها النّاس»؛ علوم ما را فرا بگیرند، معارف اهلبیت را فرا بگیرند، آن را به مردم، به دلهای مشتاق، به ذهنهای جستجوگر منتقل کنند. «فانّ النّاس لو علموا محاسن کلامنا لاتّبعونا».
برای گسترش معارف اهلبیت هیچ لازم نیست شما به این در و آن در بزنید؛ هیچ نیازی ندارد به بداخلاقی کردن و متعرض این و آن شدن؛ همین اندازه کافی است که معارف اهلبیت را درست فرا بگیریم، آن را به دیگران منتقل کنیم. این معارف توحیدی، این معارف انسانشناسی، این معارف فراگیر نسبت به مسائل زندگی بشر، خود جذاب است، دلها را جذب میکند، آنها را دنبال راه ائمه به راه میاندازد.
۱۳۸۹/۰۸/۰۳
📙 معانی الأخبار، شیخ صدوق، ص ۱۸۰
📣مبادی و مقدمات هشتگانه اجتهاد در نگاه امام خمینی ره:
#کتاب_الاجتهاد_و_التقلید
#نقشه_راه
🟢منها: العلم بفنون العلوم #العربیّة ◇بمقدار یحتاج إلیه فی فهم الکتاب والسنّة، فکثیراً ما یقع المحصّل فی خلاف الواقع؛ لأجل القصور فی فهم اللّغة وخصوصیّات کلام العرب لدی المحاورات، فلابدّ له من التدبّر فی محاورات أهل اللّسان، وتحصیل #علم_اللّغة وسائر العلوم العربیّة بالمقدار المحتاج إلیه.
🟢ومنها: الاُنس #بالمحاورات العرفیّة وفهم الموضوعات العرفیّة؛ ممّا جرت محاورة الکتاب والسنّة علی طبقها، والاحتراز عن الخلط بین دقائق العلوم والعقلیّات الرقیقة وبین المعانی العرفیة العادیّة؛ فإنّه کثیراً ما یقع الخطأ لأجله، کما یتّفق کثیراً لبعض المشتغلین بدقائق العلوم ـحتّیٰ اُصول الفقه بالمعنی الرائج فی أعصارنا ـ و الفلسفه ،الخلطُ بین المعانی العرفیّة السوقیّة الرائجة و المبنیّ علیها الکتاب والسنّة...
🟢ومنها: تعلّم #المنطق ◇بمقدار تشخیص الأقیسة، وترتیب الحدود، وتنظیم الأشکال من الاقترانیّات وغیرها، وتمییز عقیمها من غیرها، والمباحث الرائجة منه فی نوع المحاورات؛ لئلاّ یقع فی الخطأ، لأجل إهمال بعض قواعده. وأمّا تفاصیل قواعده ودقائقه الغیر الرائجة فی لسان أهل المحاورة، فلیست لازمة، ولا یحتاج إلیها فی الاستنباط.
🟢ومنها: ـ وهو من المهمّات ـ العلم بمهمّات مسائل #اُصول_الفقه، ممّا هی دخیلة فی فهم الأحکام الشرعیّة. ◇وأمّا المسائل التی لا ثمرة لها، أو لا یحتاج فی تثمیر الثمرة منها إلیٰ تلک التدقیقات والتفاصیل المتداولة، فالأولیٰ ترک التعرّض لها، أو تقصیر مباحثها والاشتغال بما هو أهمّ وأثمر.
فمن أنکر دخالة علم الاُصول فی استنباط الأحکام، فقد أفرط؛ ضرورة تقوّم استنباط کثیر من الأحکام بإتقان مسائله، وبدونه یتعذّر الاستنباط فی هذا الزمان، وقیاس زمان أصحاب الأئمّة بزماننا مع الفارق من جهات.
◇والإنصاف: أنّ إنکاره فی جانب الإفراط، کما أنّ کثرة اشتغال بعض طلبة الاُصول والنظر إلیه استقلالاً، وتوهّم أنّه علم برأسه، وتحصیلَه کمال النفس، وصرفَ العمر فی المباحث الغیر المحتاج إلیها فی الفقه لهذا التوهّم، فی طرف التفریط، ◇والعذر بأنّ الاشتغال بتلک المباحث یوجب تشحیذ الذهن والاُنس بدقائق الفنّ، غیر وجیه!!!
◇فالعاقل الضنین بنقد عمره، لابدّ من ترک صرفه فیما لا یعنی، وبذل جهده فیما هو محتاج إلیه فی معاشه ومعاده؛ وهو نفس مسائل علم الفقه الذی هو قانون المعاش والمعاد، وطریق الوصول إلیٰ قرب الربّ بعد العلم بالمعارف. فطالب العلم والسعادة ◇لابدّ وأن یشتغل بعلم الاُصول بمقدار محتاج إلیه ـ وهو ما یتوقّف علیه الاستنباط ـ ویترک فضول مباحثه أو یقلّله، وصرف الهمّ والوقت فی مباحث الفقه، خصوصاً فیما یحتاج إلیه فی عمله لیلاً ونهاراً.
🟢ومنها: #علم_الرجال بمقدار یحتاج إلیه فی تشخیص الروایات، ولو بالمراجعة إلی الکتب المعدّة له حال الاستنباط.
وما قیل: من عدم الاحتیاج إلیه؛ لقطعیّة صدور ما فی الکتب الأربعة، أو شهادة مصنّفیها بصحّة جمیعها، أو غیر ذلک، کما تریٰ.
🟢ومنها: ـ وهو #الأهمّ #الألزم #معرفة_الکتاب_والسنّة ، ممّا یحتاج إلیه فی الاستنباط ولو بالرجوع إلیهما حال الاستنباط، والفحص عن معانیهما لغة وعرفاً، وعن معارضاتهما والقرائن الصارفة بقدر الإمکان والوسع، وعدم التقصیر فیه، والرجوعُ إلی شأن نزول الآیات وکیفیّة استدلال الأئمّة علیهم السلام بها.
❤️◇والمهمّ للطالب المستنبط #الاُنس_بالأخبار الصادرة عن أهل البیت؛ فإنّها رحی العلم، وعلیها یدور الاجتهاد، والاُنس بلسانهم وکیفیّة محاوراتهم ومخاطباتهم، من أهمّ الاُمور للمحصّل.◇❤️
فعن «معانی الأخبار» بسنده عن داود بن فرقد قال: سمعت أبا عبدالله علیه السلام یقول: (أنتم أفقه الناس إذا عرفتم معانی کلامنا..)
وعن «العیون» بإسناده عن الرضا علیه السلام قال: (من ردّ متشابه القرآن إلیٰ محکمه فقد هدی إلیٰ صراط مستقیم ثم قال ع: إنّ فی أخبارنا محکماً کمحکم القرآن، ومتشابهاً کمتشابه القرآن، فردّوا متشابهها إلیٰ محکمها، ولا تتّبعوا متشابهها دون محکمها فتضلّوا).
🟢ومنها: #تکریر تفریع الفروع علی الاُصول، حتّیٰ تحصل له قوّة الاستنباط وتکمل فیه؛ فإنَّ الاجتهاد من العلوم العملیّة، وللعمل فیه دخالة تامّة، کما لایخفی.
🟢ومنها: الفحص الکامل عن #کلمات القوم، خصوصاً ◇قدماؤهم الذین دأبهم الفتوی بمتون الأخبار، کشیخ الطائفةفی بعض مصنّفاته، والصدوقین ،ولابد للطالب من الاعتناء بکلماتهم و طرز استنباطهم فی الفقه. فإنّهم أساطین الفنّ، مع قربهم بزمان الأئمّة، وکون کثیر من الاُصول لدیهم ◇وکذا الفحص عن فتاوی العامّة، [ولا] سیّما فی مورد تعارض الأخبار، فإنّه المحتاج إلیه فی علاج التعارض، بل الفحص عن أخبارهم؛ فإنّه ربّما یعینه فی فهم الأحکام.
#نقشه_راه