eitaa logo
کانال تخصصی آیت الله وحید خراسانی
1.3هزار دنبال‌کننده
953 عکس
100 ویدیو
3 فایل
tel:+982537475
مشاهده در ایتا
دانلود
‌ ‌⚠️اطلاعیه 🌙 بنابر شهادت بعضی از موثقین، حلول ماه مبارک رمضان برای حضرت آیت الله العظمی وحید خراسانی ثابت گردید. بنابراین پنجشنبه ۳ فروردین ماه ۱۴۰۲، اول ماه مبارک رمضان ۱۴۴۴ می‌باشد. ◽️
s.m.h: 🔰توصیه آیت‌الله‌العظمی وحیدخراسانی به مبلغان رمضانی در این ماه مبارک امام زمان را به مردم معرفی کنید... ماه رمضان بهاری است که در این بهار، دل‌های مرده زنده شده و برای پرورش بذر معارف دینی و احکام شرعی مستعدّ می‌شوند. مبلغین در ماه رمضان باید بدانند که به چه دعوت نمایند؟ «ادْعُ إِلَی سَبِیلِ رَبِّکَ بِالْحِکْمَةِ» باید دعوت به سوی سبیل الرب و به حکمت باشد. حال حکمت چیست؟ یُؤْتِی الْحِکْمَةَ مَنْ یَشَاءُ وَ مَنْ یُؤْتَ الْحِکْمَةَ فَقَدْ أُوتِیَ خَیْرًا کَثِیرًا باید معیّن شود که این حکمت چیست؟ مرجع و ملاک درتفسیر کلام خدا ،بیان کسی است که مترجم وحی خداست. ابابصیر از امام صادق علیه السلام در ذیل همین آیه شریفه نقل می‌کند که حضرت فرمود: طَاعَةُ اللَّهِ‏ وَ مَعْرِفَةُ الْإِمَامِ‏ آن حکمتی که دعوت به سوی خدا با آن تحقق می یابد، آن حکمتی که به هرکس داده شود، خیر کثیر است، آن حکمت خود مبدئی و منتهائی دارد؛ مبدأ آن حکمت، «طاعة اللّٰه» است و آن حکمت «معرفةُ الامام» است. تمام اساس تکوین و تشریع از یک نقطه شروع و به یک نقطه ختم می‌شود؛ مبدأ شروع، ذات قدوس حق متعال است و منتهای این خط، امام عصر حجة بن الحسن است. تمام همت شما مبلغین باید در اینجا خرج شود اینکار شماست: دعوت به خدا و دعوت به ولیّ اعظم خدا کسی که وجود عالَم به او پا برجاست؛ در این ماه مبارک امام زمان را به مردم معرفی کنید!
‍ ♨️ بیانات آیت الله العظمی وحیدخراسانی بر محور قرآن و اهلبیت علیهم‌السلام| جزء دوم 💠شَهْرُ رَمَضَانَ الَّذِي أُنْزِلَ فِيهِ الْقُرْآنُ هُدًى لِلنَّاسِ وَبَيِّنَاتٍ مِنَ الْهُدَىٰ وَالْفُرْقَانِ...( البقره:۱۸۵)   🔰اين آيه برای اینکه كسی بفهمد چه ماهی در پيش است،كفايت می كند. در این آيه،خدا عظمت اين ماه را بيان كرده است. ماهی است كه در اين ماه نازل شده، آن هم چه قرآني؟ (بَيِّنَاتٍ مِنَ الْهُدَى وَالْفُرْقَانِ).   🌼در این آيه دو عنوان است: هم قرآن و هم فرقان. که هرکدام شرح مفصلی دارد... . اولاً زمان،ظرف است.خود زمان و آنچه در زمان واقع مي‌شود بايد ملاحظه شود. خصوصيت اين است كه خودِ زمان، استثنائی است . 📣رسول خداصلی الله علیه وآله وسلم در جمعه ی آخر شعبان خطبه خوانـد و فرمود: «قَدْ أَقْبَلَ إِلَيْكُمْ‏ شَهْرُ اللَّهِ‏ بِالْبَرَكَةِ وَ الرَّحْمَةِ وَ الْمَغْفِرَةِ»؛  ماه خدا به سوی شما اقبال كرده است عنوان، «شهر الله» است ماهی كه طرف اضافه‌اش اسم الله است. 🌙درك عظمت اين ماه از عقل بشرِ عادی بالاتر است. 🌅ايامش افضل ايام است. 🌌شب‌هايش، افضل شب‌هاست. ⏰ساعاتش، افضل ساعات است ....   🎙آیت الله العظمی وحید خراسانی 🗓۲۳مرداد۱۳۸۸ ▫️
‍ ♨️ بیانات آیت الله العظمی وحیدخراسانی بر محور قرآن و اهلبیت علیهم‌السلام| جزء پنجم 💠َنْزَلَ اللَّهُ عَلَيْكَ الْكِتَابَ وَالْحِكْمَةَ وَعَلَّمَكَ مَا لَمْ تَكُنْ تَعْلَمُ ۚ وَكَانَ فَضْلُ اللَّهِ عَلَيْكَ عَظِيمًا (نساء :۱۱۳) ...و خدا کتاب و حکمت را بر تو نازل کرد، و آنچه را نمی دانستی به تو آموخت؛ و همواره فضل خدا بر تو بزرگ است.   ----------------------- 🔰خلافت از اداره ی دین و دنیای امت است و این حق، از آن کسی است که عَملش عمل رسول خدا و حکمش حکم او باشد ، ⭐️ از خاتم حق کسی است که در عِلم و عَمل قائم مقام او باشد آن رسولی که در مورد علم او خدا فرمود: «وَعَلَّمَكَ مَا لَمْ تَكُنْ تَعْلَمُ وَ كَانَ فَضْلُ اللَّهِ عَلَيْكَ عَظِيمًا» و در خُلق او فرمود: «وَ إِنَّكَ لَعَلَى خُلُقٍ عَظِيمٍ»۱ و در گفتار او فرمود: «وَمَا يَنْطِقُ عَنِ الْهَوَى * إِنْ هُوَ إِلَّا وَحْيٌ يُوحَى» 🌟 علیه السلام در رفتار و گفتارش ثابت کرد که خلافت بلا فصل خاتم الانبیاء صلی االه علیه وآله حق اوست،... . 🎙آیت الله العظمی وحید خراسانی 🗓۱۱آبان ۱۳۷۷   📌۱ .سوره قلم :۴(و یقیناً تو بر بلندای سجایای اخلاقی عظیمی قرار داری). ۲.سوره نجم :۳و۴(و هرگز از روی هوای نفس سخن نمی‌گوید! آنچه می‌گوید چیزی جز وحی که بر او نازل شده نیست!) ▫️
‍ ♨️ بیانات آیت الله العظمی وحیدخراسانی بر محور قرآن و اهلبیت علیهم‌السلام| جزء نهم 💠لِيَمِيزَ اللَّـهُ الْخَبِيثَ مِنَ الطَّيِّبِ...(انفال :۳۷) تا خدا ناپاک را از پاک بازنماياند... ---------------- 🔰طبق روایات اهلبیت علیهم السلام در دوره ی  غیبت ، مردم به قدری آزمایش می‌شوند، تا آن خُلَّصِ ثمرۀ بعثت تمام انبیاء ظاهر بشود. 🌺«تُمَيَّزُونَ‏»، این مرحلۀ اول است. 🌷«تُمَحَّصُونَ»، مرحلۀ دوم است. 🌹«تُغَرْبَلُونَ»، مرحلۀ سوم است. در این مرحله باز، سه مرحله است؛ چراکه در روایتی امام علیه السلاموقتی به کلمه «تُغَرْبَلُوا» رسید، سه مرتبه فرمود: «تُغَرْبَلُوا ثُمَ‏ تُغَرْبَلُوا ثُمَّ تُغَرْبَلُوا» ⁉️«تمیز» چیست؟ همان که قرآن می فرماید :«لِيَمِيزَ اللَّـهُ الْخَبِيثَ مِنَ الطَّيِّبِ» ⁉️«تمحیص» چیست؟ این است که طلا را به تیزاب می‌زنند،تا همۀ غِشها گرفته بشود. تازه تمام نشده است، بعد از تمحیص، غربال می‌شود ⁉️غربال اول چه جور است؟ غربال دوم چه جور است؟ در غربال سوم، امر به آنجا می‌رسد، که فرمود کسانی از آنجا در می‌روند، که آنها از همۀ این مراحل بگذرند و مرتبۀ سوم به قدری خطرناک است، که کسانی که مو را دو نیمه می‌کنند، آنها هم وامی‌مانند. این فلسفۀ کبری است. چه غیبتی؟! غیبتی که همۀ غیبتهای انبیاء، در آن جمع است. در این غیبت، باید همۀ این مراحل طی بشود. 🌳بعد در ظهورش چه خواهد شد؟ این سیر است که پیغمبر خاتم صلی الله علیه وآله در انتظاراست... 🌴و این تکمیل است که عالم وجود در انتظار است تا برسد و گلهای سر سبد آدمیت بشکفد. 🎙آیت الله العظمی وحید خراسانی 🗓۲آذر۱۳۷۸ ▫️
‍ ♨️ بیانات آیت الله العظمی وحیدخراسانی بر محور قرآن و اهلبیت علیهم‌السلام| جزء بیست و یکم 💠وَ جَعَلْنَا مِنْهُمْ أَئِمَّةً يَهْدُونَ بِأَمْرِنَا لَمَّا صَبَرُوا وَ كَانُوا بِـٔاَيَـاتِنا يُوقِنُونَ ».( سجده، آيه ۲۴)   و قرار داديم از آنان پيشوايانى كه هدايت كنند به امر ما، چون صبر كردند و به آيات مايقين داشتند ------------------------- 🔰هردرختى را به اصل و فرع،و ريشه و ميوه‏اش بايد شناخت ؛ اصل و فرعِ  شجره ی طيّبه امامت در قرآن ، در اين آيه بيان شده است . 🌳اصل صبر و يقين به آيات خداوند است، و اين دو كلمه ، مبيّن بالاترين مرتبه كمال آدمى است ؛ يعنى امام بايد از جهت كمال عقلى به معرفت و يقين به آيات خداوند متعال  -که جمع مضاف به آن ذات قدّوس است - نايل باشد، و از جهت ارادى به مقام صبر - كه حبس نفس است از هر چه مكروه خداست و بر هر چه محبوب اوست -رسيده باشد، و اين دو جمله مبيّن علم و عصمت امام است. ☘و فرع هدايت به امر خداست ، و هدايت به امر الهى وساطت را بين عالَم خلق و عالَم امر اثبات مى‏كند، و خودِ اين فرع هم كه ظهور آن اصل است تبلور و امام است. 🌴شجره طيّبه‏اى كه آن اصل، و اين فرع اوست جز به يدِ قدرت خداوند متعال پرورش نمى‏يابد، از اين رو فرمود: « وَ جَعَلْنَا مِنْهُمْ أَئِمَّةً يَهْدُونَ بِأَمْرِنَا لَمَّا صَبَرُوا وَكَانُوا بِـَٔایاتِنا يُوقِنُونَ ».   📚برگرفته از کتاب «مقدمه ی اصول دین» آیت الله العظمی وحید خراسانی ▫️
‍ ♨️ بیانات آیت الله العظمی وحیدخراسانی بر محور قرآن و اهلبیت علیهم‌السلام| جزء نهم 💠لِيَمِيزَ اللَّـهُ الْخَبِيثَ مِنَ الطَّيِّبِ...(انفال :۳۷) تا خدا ناپاک را از پاک بازنماياند... ---------------- 🔰طبق روایات اهلبیت علیهم السلام در دوره ی  غیبت ، مردم به قدری آزمایش می‌شوند، تا آن خُلَّصِ ثمرۀ بعثت تمام انبیاء ظاهر بشود. 🌺«تُمَيَّزُونَ‏»، این مرحلۀ اول است. 🌷«تُمَحَّصُونَ»، مرحلۀ دوم است. 🌹«تُغَرْبَلُونَ»، مرحلۀ سوم است. در این مرحله باز، سه مرحله است؛ چراکه در روایتی امام علیه السلاموقتی به کلمه «تُغَرْبَلُوا» رسید، سه مرتبه فرمود: «تُغَرْبَلُوا ثُمَ‏ تُغَرْبَلُوا ثُمَّ تُغَرْبَلُوا» ⁉️«تمیز» چیست؟ همان که قرآن می فرماید :«لِيَمِيزَ اللَّـهُ الْخَبِيثَ مِنَ الطَّيِّبِ» ⁉️«تمحیص» چیست؟ این است که طلا را به تیزاب می‌زنند،تا همۀ غِشها گرفته بشود. تازه تمام نشده است، بعد از تمحیص، غربال می‌شود ⁉️غربال اول چه جور است؟ غربال دوم چه جور است؟ در غربال سوم، امر به آنجا می‌رسد، که فرمود کسانی از آنجا در می‌روند، که آنها از همۀ این مراحل بگذرند و مرتبۀ سوم به قدری خطرناک است، که کسانی که مو را دو نیمه می‌کنند، آنها هم وامی‌مانند. این فلسفۀ کبری است. چه غیبتی؟! غیبتی که همۀ غیبتهای انبیاء، در آن جمع است. در این غیبت، باید همۀ این مراحل طی بشود. 🌳بعد در ظهورش چه خواهد شد؟ این سیر است که پیغمبر خاتم صلی الله علیه وآله در انتظاراست... 🌴و این تکمیل است که عالم وجود در انتظار است تا برسد و گلهای سر سبد آدمیت بشکفد. 🎙آیت الله العظمی وحید خراسانی 🗓۲آذر۱۳۷۸ ▫️
این ایام ،ایام مصیبت علیهم السلام است ایام عروج است 👆قرآنی نازل شد و قرآنی بالا رفت آن قرآنی که بالا رفت توصیف  آن دیگر گفتنی نیست همین اندازه بس است  که وقتی بالا رفت، جبرئیل گفت: تهدمت والله ارکان الهدی  خراب شد والله ارکان هدایت،گسیخته شد. عروة الوثقی...  این صاعد است  😭مصیبت این است ،که ما نشناختیم چه قرآنی آمد  و چه قرآنی رفت... . 🎙آیت الله العظمی وحید خراسانی 🗓۱شهريور ۱۳۸۷ ◼️
‍ ♨️ بیانات آیت الله العظمی وحیدخراسانی بر محور قرآن و اهلبیت علیهم‌السلام| جزء بیستم 💠«وَ لَقَدْ أَرْسَلْنَا نُوحاً إِلَى قَوْمِهِ فَلَبِثَ فِيهِمْ أَلْفَ سَنَةٍ إِلاَّ خَمْسِينَ عَاماً فَأَخَذَهُمُ الطُّوفَانُ وَ هُمْ ظَالِمُونَ» (العنكبوت‏: ۱۴) و به راستى، نوح را به سوى قومش فرستاديم، پس در ميان آنان نهصد و پنجاه سال درنگ كرد، تا طوفان آنها را در حالى كه ستمكار بودند فراگرفت. ------------------------------- 🔰حضرت نوح در قومش به حسب نصّ قرآن، نهصد و پنجاه سال، درنگ نمود. باید مشقّت‌هایی را که حضرت نوح تحمل کرده ملاحظه کرد، بعد از همۀ این مشقّت‌ها که شرحش بهت‌آور است، خدا برای دلداری او و برای این که از افسردگی این همه آزار درآید، این قضیه را طرح کرده که: « فَلاَ تَبْتَئِسْ بِمَا كَانُوا يَفْعَلُونَ * وَ اصْنَعِ الْفُلْكَ»۱ 🚢دستور آمدسفینه ای ساخته شود بعد عذاب الهی نازل شد...  حضرت نوح انتخاب شده، هیچ پیغمبری به اندازۀ نوح چنین شدّتی تحمل نکرده است. آن وقت خاتم صلی الله علیه وآله هم فرموده است: «مَا أُوذِيَ‏ نَبِيٌّ‏ مِثْلَ مَا أُوذِيت‏»۲،هیچ پیغمبری اذیت نشده، به آن اندازه که من اذیت شدم. اینها قابل درک نیست ، ⁉️مگر چه کردند با ختم المرسلین ؟ دندانش را شكستند، خاكستر بر سرش ريختند... ⁉️با چه کردند؟ اینها گفتنی نیست  🌟شخص اول عالم بود، به آن وضع با او معامله كردند، بعد گفت: «اللّهُمَّ اهدِ قَومى فإنهم لا يعلمون»۳. به جای آن همه عذاب كه از مردم كشيد، دعا كرد...   ⁉️از خدا چه خواست؟! «اللهم اهد قومي». بعد قيامت اين است: دنبال «اللهم اهد…» كلمه‌ی «قومی» است. قومش همانهایى بودند که او را میزدند، او را طرد میکردند، او را تهدید به قتل میکردند، این‌همه بر او زحمت وارد مى‌آوردند، او پیش خداى متعال اصرار میکند که خدایا، اینها را نجات بده، اینها را هدایت کن!آن هم با تعبیر «قومی» آن مردم جزيرة العرب را به خودش منسوب كرد كه جلو عذاب را بگيرد. بعد آنچه عقل را حيران مي‌كند، اين است كه آخر هم براي خود آن‌ها عذرخواهي كرد؛ علت آورد، گفت: «فإنهم لا يعلمون»؛ ببخش اين‌ها را كه جاهل هستند. عذرشان را بپذير. 🎙آیت الله العظمی وحید خراسانی 📌۱....پس، از آنچه می‌كردند غمگين مباش* و بساز كشتى را.. (هود :۳۶-۳۷) ۲. مناقب آل أبی طالب، ج۳، ص۴۲ منابع اهل تسنن: تفسير رازی ، ج۴ص۱۷۵ ۳. مناقب آل أبي طالب ج ‏۱، ص ۱۹۲؛ بحار الأنوار، ج ‏۲۰، ص ۱۱۷؛  ▫️
⁉️چگونه الله علیه وآله را از خودمان راضی کنیم؟؟ 🖍ارکان محدّثین و مفسّرین عامه، بر این نقل متفق اند که رسول خداصلی الله علیه واله به علی مرتضی علیه السلام فرمود: "أنت منّی وأنا منک"، این دو جمله است اما دریائی است." تو از منی، من از تو ام". 🔰معنی این حدیث این است: آن علم کل، آن عقل کل، آن کل عقل، آن خُلق کل، آن کل خُلق، آن مکارم علمی، آن فضائل عملی، که موسی، عیسی، ابراهیم، همه تحت الشعاع اویند، همه آنها دو قسمت شده: یک قسمت ، یک قسمت . این است معنای این کلمه ◀️نتیجه این است هر کس خدمتی کند برای احیاء اسم امیرالمومنین علیه السلام، آن خدمت به خود پیغمبرصلی الله علبه وآله است. 💠این است که باید از خواب غفلت بیدار شویم نام علی علیه السلام را فراگیرکنیم بیست و یکم ماه مبارک رمضان که هییات و دستجات عزاداری درمصیبت امیرالمومنین علیه السلام حرکت میکنند این کاراثر اولش این است که پیغمبر خاتم از شما راضی است. 🎙آیت الله العظمی وحید خراسانی 🗓۴ شهريور ۱۳۸۷ ▪️
 ♨️ بیانات آیت الله العظمی وحیدخراسانی بر محور قرآن و اهلبیت علیهم‌السلام| جزء بیست و ششم 💠وَ لِكُلٍّ دَرَجَاتٌ مِمَّا عَمِلُوا...( احقاف : ۱۹) برای هریک برابر اعمالی که انجام داده اند درجاتی است ------------------------------- 🔰تمام درجات در نظام حكمت و عدل، بر طبق عمل است. عمل بايد شناخته شود، طريق ،عمل به حكمت است. قواعد اقتضا می‌كند كه در هر عملی ما به سه نقطه نظر كنيم: 1⃣يكی ريشۀ عمل، كه مبدأ عمل است. 2⃣يكی ميوۀ عمل، كه منتهای عمل است. 3⃣نظر سوم، نظر به نفس عمل است.... 📚 مصباح ج ۱ ،آیت الله العظمی وحید خراسانی ▫️ # ماه_رمضان
 ♨️ بیانات آیت الله العظمی وحیدخراسانی بر محور قرآن و اهلبیت علیهم‌السلام| جزء بیست و هفتم 💠...وَمَا الْحَيَاةُ الدُّنْيَا إِلَّا مَتَاعُ الْغُرُور(الحدید:۲۰) و زندگانى دنيا جز كالاى فريبنده نيست ------------------------------- 📚آیت الله العظمی وحید خراسانی 🗓۱۶مرداد۱۳۸۹ ▫️کلام_فقیه # ماه_رمضان