🔸 #هواشناسی
🔹کاهش ۷ تا ۱۰ درجهای دما در استانهای ساحلی دریای خزر، اردبیل و شمال آذربایجان غربی و شمال آذربایجان شرقی پیشبینی میشود.
🔹در ساعات بعد از ظهر، در شمال شرق کشور و خصوصاً زابل و همچنین در استانهای سمنان، جنوب تهران، شمال و شرق اصفهان و یزد و وزش باد شدید و خیزش گرد و خاک پیشبینی میشود.
🆔 @hvasl_ir
✅ در گالری خانه عکاسان حوزه هنری صورت پذیرفت؛
💢 رونمایی از اقتدار نظامی ایران در نمایشگاه «سیلیهای سخت»/ ارسال ۳۰ اثر در کمتر از چهار روز
📌 مدیر مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری افزود: موفقیت سامانههای موشکی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران در هدف قرار دادن هواپیمای پیشرفته بدون سرنشین گلوبال هاوک، هشداری قاطع به تمامی حکومتهای متجاوز و متخاصم علیه ملت ایران دارد تا دیگر چنین خطایی نکنند.
http://hvasl.ir/news/72434
🆔 @hvasl_ir
✅ نگاهی به ابزارهای فشار و تهدید آمریکا از بمباران اتمی تا مسئله حقوق بشر؛
♨ حقوقبشر آمریکایی؛ چاقو در دست زنگی مست!
✍ سعید درویشی
💢 ترور نافرجام مقام معظم رهبری در مسجد ابوذر تهران، شهادت دکتر بهشتی و یارانش در فاجعه هفتم تیر ، بمباران شیمیایی سردشت، ترور شهدای محراب و شلیک به هواپیمای مسافربری توسط ناو آمریکایی در خلیج فارس، همگی یادآور اتفاقات تلخی هستند که در طول دهه 60 و در فاصله 6 تا 12 تیرماه رخ دادهاند. نکته مشترک در همه این حوادث تروریستی، نقش مستقیم و غیرمستقیم آمریکا در طراحی، پشتیبانی و یا حمایت همهجانبه در آن هست. به همین مناسبت و برای بزرگداشت یادوخاطره شهدا و بازماندگان این رویدادها ششم تا دوازدهم تیرماه هرسال بهنام «هفته حقوقبشر آمریکایی» نامگذاری شده است تا یادمان نرود که مدعی اصلی حقوقبشر در جهان چگونه به پدرخوانده سازمانهای تروریستی در سطح جهانی بدل شده است و بالاتر از آن، چگونه این رژیم به عنوان یک حکومت تروریسممحور توانسته از هر چیزی حتی «حقوقبشر» استفاده ابزرای نماید.
💢 بعد از جنگ جهانی دوم و ضعف گسترده طرفهای مختلف شاهد بودیم که آمریکا توانست با استفاده از قدرت نرم خود به عنوان کعبه آمال بسیاری از کشورهای جهان تبدیل شود. از دیگر سو ابهت نظامی و بیهمتای اولین دارنده سلاح اتمی باعث شده بود تا کشورهای دیگر هم از ترس برخورد تنبیهی این کشور، آن را به عنوان قدرت مطلق در منازعات جهانی قبول کنند.
💢 سینما، هنر و رسانه سه محور اصلی ماشین قدرت نرم این کشور در جهان بود. فرانسس ساندرس، پژوهشگر و روزنامهنگار انگلیسی، در سال 1999 کتابی منتشر کرد با عنوان «جنگ سرد فرهنگی: سیا و جهان هنر و ادب». این کتاب که به گفته منتقد برجسته انگلیسی، ویلارد منس، «یکی از حیرتآورترین و افشاگرترین» کتب درباره سرویس اطلاعاتی ایالاتمتحده است، توانست به خوبی نحوه استفاده این سازمان امنیتی- اطلاعاتی را از فرهنگ و هنر به عنوان یک ابزار جاسوسی و اعمال قدرت نشان دهد.
💢 به گفته ساندرس، کورد مهیر، رئیس بخش عملیات بینالمللی سیا، و دوست او، آرتور شلزینگر (پسر)، طبق طرحی که ملوین لاسکی ارائه داد، حرکتی را آغاز کردند که به ایجاد شبکه فرهنگی غولآسایی در سراسر جهان انجامید. ساندرس این شبکه را «ناتوی فرهنگی» مینامد. بودجه این عملیات در سال 1950، یعنی در زمان دولت ترومن، 34 میلیون دلار در سال بود. سیا در چارچوب عملیات جنگ سرد فرهنگی شبکه مطبوعاتی جهانشمولی ایجاد کرد که از ایالاتمتحده تا لندن و اوگاندا و خاورمیانه و آمریکای لاتین گسترش داشت، و در تمام این دوران مطبوعات روشنفکری متنفذی مانند پارتیزان ریویو، کنیان ریویو، نیولیدر، انکاونتر، درمونات، پرووه، تمپو پرزنته، کوادرانت و غیره از سیا کمکهای مالی مستقیم یا غیرمستقیم دریافت میکردند. به تعبیر ساندرس، سیا در مقام «وزارت فرهنگ بلوک غرب» عمل میکرد. مثلاً، از جکسون پولاک و نقاشی آبستره به شدت حمایت میکرد با این هدف که، در عرصه هنر، رئالیسم سوسیالیستی را شکست دهد و یا در هالیوود، مأموران سیا کارگردانان را ترغیب میکردند که در فیلمهای خود سیاهپوستان را هر چه بیشتر نمایش دهند، آنان را آراسته و خوشلباس به تصویر کشند و از این طریق ایالاتمتحده را جامعهای آزاد و دمکرات بنمایانند.
👇👇👇👇👇
http://hvasl.ir/news/72748
🆔 @hvasl_ir
🔘 این سه مرحله را باید بگذرانیم تا گناه و نافرمانیِ خدا برای ما حرمت پیدا کند:
🔻 #گناه_و_توبه (جلسه بیست و سوم)
🔸 اگر موضوع معصیتِ خدا و «گناه نکردن» برای مؤمنین، خیلی مهم و محوری تلقی میشود، باید بدانیم که این مسئله بهمرور اتفاق میافتد؛ یعنی آدمها از همان روز اول، نمیتوانند نسبت به این موضوع، حساس بشوند.
🔸 سه مرحله را باید بگذرانیم تا گناه و نافرمانیِ خدا برایمان حرمت پیدا کند:
📌 مرحلۀ اول این است که دنبال منافع حداکثری خودمان باشیم و بفهمیم که گناهنکردن و اجرای دستور خدا به نفع خودمان است.
📌 مرحلۀ دوم اینکه بفهمیم اگر خدا به ما دستور داده و برایش بهشت و جهنم گذاشته، بهخاطر محبت و عشق خدا نسبت به ما بندگان است؛ چون خدا نمیخواهد بندگانش ضرر کنند.
🔸 دو مرحلۀ فوق؛ یعنی «علاقۀ به منفعت» بهاضافه «علاقۀ به محبوبیت و احساس امنیت پیش خدایی که دوستمان دارد» انسان را وادار میکند به اینکه فرمانهای خدا را گوش کند.
📌 مرحلۀ سوم این است که وقتی از خدا فرمان ببریم، کمکم حرمت خدا در دلمان مینشیند و خوف از مقامش پیدا میکنیم و از او حساب میبریم. آنوقت اگر معصیت کنیم، جدا از اینکه میدانیم به ضرر خودمان عمل کردهایم، از خودِ خدا حیا میکنیم و خجالتزدهاش میشویم، چون احساس میکنیم حرمتش را شکستهایم.
👤علیرضا پناهیان
🚩مسجد امامصادق(ع)- ۹۸.۰۳.۱۰
🆔 @hvasl_ir
✅ در شهرکرد؛
💢 تربیت مدرس تبیین گام دوم انقلاب با حضور حجت الاسلام راجی
📌 نخستین دوره تربیت مدرس تبیین گام دوم انقلاب با حضور حجت الاسلام راجی چهارشنبه 12 تیرماه در شهرکرد برگزار می شود.
http://hvasl.ir/news/72766
🆔 @hvasl_ir
🔴 تمرین برای اجرای نمایش مبتذل بدون مجوز
📌 یک گروه نمایشی، با وجود مردود شدن و نداشتن مجوز اما ضمن دریافت مبالغ هنگفتی از مردم و ارگانها همچنان در یکی از تالارهای وابسته به شهرداری تهران به تمرین خود ادامه میدهد!
🔸 اخیراً اخباری درباره تمرین نمایشی با محوریت یکی از اسطورههای ایران باستان منتشر شد.
🔹 اما براساس پیگیریها این نمایش فاقد مجوز است و شورای نظارت و ارزشیابی اداره کل هنرهای نمایشی وزارت ارشاد، آن را رد کرده است. از جمله دلایل ندادن مجوز اجرا به این اثر –علاوه بر افراط در ابتذال- ضعف کارگردانی و فقدان سابقه اجرای تئاتر در کارنامه کارگردان این نمایش است!
🔸 علیرغم نداشتن مجوز اجرا اما کارگردان این نمایش با وعده دادن فرصت بازیگری، از دهها دختر جوان مبالغ هنگفتی را دریافت کرده تا آنها را روی صحنه این نمایش بیاورد اما ضمن خلف وعده، این مبالغ را هم به آنها پس نداده است. به طوری که مجموع مبالغ دریافت شده از سوی کارگردان این نمایش از افراد و برخی از مراکز، حدود ۴۰۰ میلیون تومان برآورد شده است!
🔹 نکته قابل تأمل، مصاحبه و حمایت یک روزنامه زنجیرهای از این به اصطلاح کارگردان است که این اتفاق و پشتیبانی رسانهای، گویای بخشی از پروژه نفوذ و دخالت جریانهای سیاسی و اقتصادی در هنرهای نمایشی است.
🔸 همچنین شهرداری تهران، تالاری را در اختیار تمرین و اجرای این نمایش قرار داده که با هزینهای بسیار بالا ساخته شده است. تالارهای عمومی و رسمی کشور که با بودجه بیتالمال ساخته شدهاند در حالی در اختیار اجرای نمایشهای مبتذل و ضدفرهنگی قرار میگیرد که معمولاً تقاضای گروهها یا نمایشهای مذهبی و انقلابی برای اجرا در این تالارها با پاسخ منفی مواجه میشود!
🆔 @hvasl_ir
✅ در حسینیه هنر مشهدمقدس؛
⬅ نبرد پارلمان ها در سی و پنجمین «گفتار عصر»
📌 سی و پنجمین نشست «گفتار عصر» در حسینیه هنر مشهدمقدس با عنوان «نبرد پارلمان ها» عصر امروز دوشنبه دهم تیرماه برگزار می شود.
http://hvasl.ir/news/72744
🆔 @hvasl_ir
✅ مسئول کارگروه تربیت جبهه فرهنگی همدان خبر داد:
💢 تشکیل شبکه مربیان تربیتی با هدف معرفی الگوهای کارآمد/ هم اندیشی مدیران تربیت محور برگزار می شود
📌 حجت الاسلام قصری فر مسئول کارگروه تربیت ستاد مردمی جبهه فرهنگی استان همدان در گفتگو با حلقه وصل به تبیین روند شکل گیری حرکت کارگروه تربیت از سال 97 پرداخت و گفت: اولین گام به سمت حرکت جبهه ای، یافتن، متشکل کردن و در حدود ممکن تشویق و حمایت است.
📌 مسئول کارگروه تربیت ستاد مردمی جبهه فرهنگی استان همدان تبادل تجربیات و معرفی الگوهای کارآمد را از ثمرات تشکیل شبکه مربیان تربیتی دانست و افزود: وحدت رویه مربیان بر اساس اصول و مبانی تربیت اسلامی و تولید محتوای بومی برای گروههای تربیتی از دیگر مزایای تشکیل شبکه مربیان است.
http://hvasl.ir/news/72797
🆔 @hvasl_ir
✅ مهران را هم خدا آزاد کرد؛
♨ «کربلای یک» مهران را دروازه کربلاکرد/آزادسازی مهران در گمنامی
🔸 امروز ۱۰ تیرماه مصادف با سالروز آزادسازی مهران قهرمان است، شهری که طی ۱۰ روز نبرد سخت در عملیات کربلای یک آزاد شد تا امروز شاهد این باشیم که برای زائران حسینی دروازه کربلا شود.
🔸 شهر مرزی مهران در ۱۰۰ کیلومتری جنوب مرکز استان ایلام واقع شده است، این شهر در گذشته منصورآباد نام داشت که در سال ۱۳۰۹ به تصویب فرهنگستان زبان فارسی بنام مهران نامگذاری شد.
🔸 پارهای از درگیریهای عراق با ایران در دوره پهلوی بر سرتصاحب این دهلیز صورت گرفت و ارتفاعات مهم آن چند بار اشغال شد. هرچند آغاز رسمی جنگ سی و یک شهریور ۵۹ بود ولی مهران قبل از این تاریخ زیر آماج گلولههای خمپاره وتوپ بود.
🔸 انقلاب نوپا وعدم استقرار بیشتر ادارات، سازمانها و همچنین نیروهای نظامی و انتظامی به ویژه در مناطق محروم و دوردست کشور یکی از علل عدم سازماندهی برای مقابله با حملات پراکنده حکومت عراق بود و همین امر باعث شده بود مردم این منطقه به جای تخلیه شهر، اسلحه ر ابه دست گرفته و به عنوان نیروی مردمی در کنار رودخانه کنجانچم با احداث سنگر وخاکریز در مقابل ارتش عراق ازسرزمین وشهر خودبه دفاع بپردازند.
🔸 بالاخره در آخرین روزهای شهریور ۵۹ ارتش عراق از زمین و هوا مرزهای ایران اسلامی را مورد تجاوز قرار داد و شهرهای مرزی کشور را به اشغال خود در آورد و مهران هم با وجود مقاومت مردم تصرف شد، که بعد از ۳۵ ماه درعملیات والفجر۳ به آغوش میهن بازگشت.
🔸 عملیات موفق «والفجر ۸» که به تصرف شبه جزیره فاو و کوتاه کردن دست عراق از شمال خلیج فارس انجامید روحیه ارتش عراق را به کلی تضعیف کرد. رژیم بعث عراق پس از ناکامی در بازپسگیری فاو از رزمندگان ایرانی و برای جلوگیری از حملات گسترده ایران، در پی حملات متعدد در غرب کشور، شهر مهران را به تصرف درآورد و با هیاهو آن را به رخ جهانیان کشید.
🔸 صدام اعلام کرد مهران مهریه فاو است و تا زمانی که ایران در فاو است، آنها هم محکم و استوار در مهران خواهند ماند و ایران فکر نکند ما ضعیف هستیم و به دوشرط عقب نشینی میکنیم اول اینکه ایران و عراق به مرزهای بینالمللی عقبنشینی کرده و در مسائل داخلی یکدیگر دخالت صورت نگیرد و دوم عقبنشینی ایران از فاو در مقابل عقبنشینی عراق از مهران خواهد بود.
🔸 این تبلیغات تا سطحی بود که حضرت امام «ره» به موضوع حساس شدند و شخصاً از فرمانده سپاه پیگیری کردند که تکلیف مهران را روشن کند و بعثیها را وادار به عقب نشینی کند.
🔸 با پیگیریهای حضرت امام «ره» و جلسات متعدد فرماندهان و اقدامات مختلف تیمهای شناسایی، تصمیم بر انجام عملیات کربلای ۱، گرفته شد. به رغم اینکه اغلب فرماندهان یگانهای سپاه اعلام کرده بودند که نیرو و تجهیزات کم است اما به دلیل حساسیتی که امام در این موضوع نشان دادند، همه به میدان آمدند. با نزدیک شدن زمان حمله، جابجایی و نقل و انتقالات شروع شد.
🔸 در این هنگام طوفان نسبتاً شدیدی همراه با گرد و غبار در گرفت و سطح منطقه عملیاتی و عقبه نیروهای خودی را پوشاند بطوری که دشمن امکان دید را از دست داد. بدین ترتیب در ساعت ۲۲:۳۰ دقیقه مورخ نهم تیرماه سال ۱۳۶۵ عملیات آزادسازی مهران تحت عنوان «کربلای ۱» و با رمز «یا ابوالفضل العباس ادرکنی» آغاز شد.
🔸 طراحی این عملیات پنج مرحله بود که در همان مرحله اول و دوم قوای اسلام به اهداف مورد نظر دست یافتند و شهر مهران بعد از ۴۵ روز اشغال و همچنین بیش از ۱۷۵ کیلومتر مربع ازاراضی اشغال شده شامل ارتفاعات قلاویزان، کله قندی، روستاهای رضاآباد، پاسگاه مرزی بهرام آباد، جاده مهران_دهلران به تصرف رزمندگان اسلام شهرهای بدره و زرباطیه عراق زیر دید و تیر قوی نیروهای اسلام درآمد.
🔸 نیروهای سپاه اسلام در عملیات آزادسازی مهران در مجموع موفق به انهدام دو تیپ ۴و ۵ گارد ریاست جمهوری عراق، تیپهای ۴۳۳ از لشکر ۶۶ ،۵۰۷ ،۱۷ کماندویی، ۷۲ ،۷۱ ،۱۱۳ ،۹۳، ۳۵ از لشکر ۳۵ و دو گروهان پیاده این کشور بین ۵۰ تا ۱۰۰ درصد شدند.
🔸 در حالی که دیوارهای شهر مهران به نوشته «مهران آزاد شد، قلب امام شاد شد»، مزین شده بود، مرکز مطالعات استراتژیک لندن در گزارشی اعلام کرد که کارشناسان نظامی در لندن معتقدند عملیات مهران پدیده جدیدی را به وجود آورد. به اسارت درآمدن بسیاری از افسران عالی رتبه ارتش عراق که در میانشان فرمانده تیپ و جانشین لشکر و فرمانده واحدهای مختلف ارتش هم هستند و علت این اسارتها عدم ایمان افسران عالی رتبه و پرسنل و سربازان ارتش عراق به ادامه جنگ و بیهوده انگاشتن ایستادگی در برابر نیروهای ایران است.
🆔 @hvasl_ir
✅ جنگ مردم علیه مردم با نمایش خشونت؛
♨ اسلحه ای که پیشانی مردم را هدف گرفته است
✍صادق فرامرزی
🔷🔹موضوع خشونت در جامعه چندوقتی است که ذهن جامعه را درگیر خود کرده است، صادق قرامرزی در مطلبی در روزنامه وطن امروز به این مووضع پرداخته است که در ادامه خواهید خواند. خشونت بخشی جداناشدنی از تاریخ بشریت بوده است، چه از آن جهت که تقریبا نخستین «روایت» از مناسبات آدمی پس از هبوط به زمین را میتوان در داستان برادرکشی قابیل جستوجو کرد و چه از این زاویه انتقادی که خیلیها تاریخنگاری بشریت را مستندسازی جنگها و نبرد قدرت دانستهاند و به دلیل نپرداختن به سایر وجوه زیست بشری آن را واجد کمترین ارزش دانستهاند. با این همه آیا میتوان خشونت را بهعنوان پدیدهای رایج که خود را به هیچ ظرف زمانی و مکانی محدود نکرده است نادیده گرفت و آن را به چشم فعل و رفتاری روزمره فاقد ارزشی برای مساله شدن دانست؟ جواب این سوال را با قاطعیتی بیمثال میتوان با عبارت «خیر» داد و سخن از کمیت و کیفیت خشونت آورد؛ کمیتی که خود را در ظرف آماری نشان میدهد و کیفیتی که در جنبه بازنمایی شده خشونت به چشم میآید. هرقدر که بخش اول را میتوان با عدد و رقم و کاهش و افزایش جرائم نشان داد اما بخش دوم در سایهای از ابهام تعریف میشود. پرداختن به کیفیت این خشونتورزی و جلوههای عینیت یافتن آن میتواند کمک شایان توجهی به درک عمومی از حوادث و مصادیق خشونت بهوجود آورد.
💢 خشونت به شرط تصویربرداری
🔷🔹در یک سال گذشته چه مصادیقی از خشونت ذهن جامعه ایرانی را درگیر خود کرده است؟ به احتمال قریب به یقین میتوان عمده آنها را خشونتهایی دانست که به شکلی عامدانه به تصویر کشیده شدند؛ از تصاویر آزار دختری سیرجانی که در لایو اینستاگرام یک پسر پخش میشد و ترور طلبه همدانی که قاتل مسلحش لحظاتی قبل و بعد از قتل در چند استوری به آن پرداخته بود تا مورد اخیر در حیوانآزاری جمعی که باعث زجرکش شدن یک خرس شد و مهمتر از همه اینها درگیریهای متعدد اجتماعی که در پویش «دوربین ما اسلحه ما» مسیح علینژاد پیگیری شد. شاید عامل ممیزه کیفیت این خشونتها در قیاس با سایر خشونتهای رایج غلبه و اصالت پیدا کردن عنصر «تصویر» باشد، به گونهای که اگر عمدتا تصورات از چنین خشونتهایی ماهیتی جنایتی داشت و افراد سعی میکردند اثر جرمی از خشونت خلاف هنجار خود به جای نگذارند، در این موارد شاهد «تعمد» برای ثبت کردن تصویر خشونت بودیم. مصنوعی جلوه کردن خیلی از خشونتهای اجتماعی در یک سال اخیر بخوبی یادآور این پیشفرض بود که گویا در خیلی از این موارد و بر حسب نقشهای قبلی با نیتهای مختلف از جمله نیتهای سیاسی، طرفی از درگیری دنبال ثبت خشونت خود است؛ اتفاقی که فراتر از حیطه مرزی ایران نیز در قالب عملیات تروریستی نیوزیلند و قتلعام نمازگزاران که به شکل زنده از یک شبکه اجتماعی نشان داده میشد، خود را به نمایش گذاشت.
💢 تروریسم؛ تصویر و تصور ترس
🔷🔹نسبت خشونت و تصویر به معنای حوزه رسانهای آن را میتوان بهعنوان صورتمسالهای جدید مورد مطالعه قرار داد. عمده مباحثی نیز که در این حوزه طرح شدهاند تمرکز خود را روی تصویر کردن صحنههای خشن در آثار هنری و تاثیر آن بر مخاطبان گذاشتهاند، به گونهای که کمتر موردی وجود داشته است که تمرکز خود را بر خشونت «نمایشی» و «عامدانه» بگذارد. با این همه شاید بتوان مقاله «ژان بودریار» با عنوان «روح تروریسم» پس از حادثه 11سپتامبر را مهمترین تحلیل در این زمینه دانست. بودریار در بخشی از مقاله خود نوشته بود: «در تمام این تحولات غیرمنتظره آنچه بیش از همه با ما خواهد ماند رویت تصاویر است. ضربه و افسون این تصاویر آن چیزی است که الزاما در خاطره ما خواهد ماند، چرا که خواهناخواه این تصاویر صحنه آغازین ما هستند. میتوان گفت رویدادهای نیویورک در عین حال هم وضعیت جهان را رادیکالیزه کردهاند و هم رابطه بین واقعیت و تصویر را. در حالی که پیش از این با وفور مداوم تصاویر عادی و جریان ممتد رویدادهای مصنوعی سروکار داشتیم، اقدام تروریستی در نیویورک جان تازهای به رویدادها و تصاویر بخشید. از جمله سلاحهای دیگر متعلق به نظام که تروریستها علیه آن بهکار گرفتند بهرهگیری از «تصاویر زنده» و انتقال لحظهای آن به سراسر جهان بود. درست به همان صورتی که از معاملات بورس، اطلاعات الکترونیکی و ترافیک هوایی بهرهگیری کردند. نقش تصاویر اما بسیار مبهمتر است؛ تصاویر هم میتوانند رویداد را تجلیل کنند و هم آن را به گروگان بگیرند. تصاویر هم میتوانند رویداد را در بینهایت ضرب کنند و هم به صورت عامل تحریف و خنثی کردن آن عمل کنند. تصویر رویداد را میبلعد، یعنی آن را جذب میکند و مجددا برای مصرف ارائه میکند.
http://hvasl.ir/news/72777
🆔 @hvasl_ir