eitaa logo
انجمن بین المللی دانش اجتماعی مسلمین
359 دنبال‌کننده
46 عکس
28 ویدیو
4 فایل
👤 ارتباط با ما: @H_iranpour
مشاهده در ایتا
دانلود
👤دکتر حسین حاج‌محمدی: 🔸مفهوم حکمرانی اجتماعی بمعنای نقش آفرینی فعال جامعه در فرایند حکمرانی است. یعنی مشارکت آحاد مردم صرفا بعنوان رای دهنده نباید، بلکه در فهم و حل و نظارت بر مسائل اجتماعی هم مردم نقش آفرین باشند. و در حکمرانی اجتماعی دولت نه بر مردم که با مردم حکمرانی می‌کند. 🔸اگر بخواهیم شاخص هایی از حکمرانی اجتماعی را در رفتار مدیریتی شهید رئیسی دنبال کنیم لاجرم باید به چند نکته توجه بیشتری داشته باشیم.اول حضور میدانی ایشان بجای اتکای صرف به گزارش‌ها. ایشان چه زمانی که در جایگاه ریاست قوه قضائیه بودند در ریاست دولت، عدالت را بعنوان راهبردی بنیادین برای خودشان قرار داده بودند و آنچه رویکردشان‌ را متمایز می‌کرد مردمی‌سازی عدالت بود. 🔸در این سفر ها طبق آمار منابع رسمی بیش از ۱۲ هزار میلیارد تومن بودجه زیرساختی تخصص پیدا کرد که از طریق طرح مالیات‌های نشان‌دار به مناطق مورد نیاز برسد.و این مدل از تخصیص منابع نمونه‌ای از عدالت مالیاتی بود. 🔸به عدالت بعنوان یک ماموریت ایمانی نگاه می‌کرد و تاکید داشت نقطه آغاز حرکت ما جایی است که سخن از حق مردم است و باید دستگاه ما مامنی‌ برای مردم باشد.ایشان عدالت را با حضور میدانی و اولویت‌بندی منابع و ساختارشکنی در نظام‌های بوروکراتیک تحقق می‌بخشیدند و رویکرد اخلاقی و ایمانی داشتند. 🔸یکی دیگر از ارکان حکمرانی اجتماعی توجه به سرمایه اجتماعی است. یعنی مشارکت مردم و انسجام مردم و همچنین همدلی بین مردم و حاکمیت. شهید رئیسی سرمایه اجتماعی را هم منبع تصمیم گیری هایش می دانست و هم ابزاری برای تحقق عدالت. گفتگوهای مکرری که ل مردم و دانشگاهیان و ... داشت. 🔸پاسخگویی صادقانه و حضور در صحنه بحران‌ها چهره‌ای برجسته از ایشان ساخته بود. حتی در سخت‌ترین شرایط از پاسخ دادن و حاضر بودن طفره نمی‌رفت.مثلا در بحران کرونا مستقیما در جلسات ستاد شرکت و گفتگو می‌کرد.در رسانه‌ها حضور مستقیم داشت. سعی داشت رابطه ای افقی و هم‌عرض بین ملت و دولت برقرار کند. 🔸از گروه‌های مردمی می‌خواست بر نحوه توزیع اعتبارات نظارت داشته باشند و در برنامه‌های توسعه روستایی و توسعه اجتماعی از مردم استفاده می‌کرد.نشان می داد که دولت اسلامی باید رابطه‌ای گفتگویی و نظارتی و مشارکتی با مردم داشته باشد. و در نگاه ایشون بدون مردم نه عدالت، نه پیشرفت و نه امنیت ممکن نیست. 🔸در زمانی که جامعه ما با بحران‌هایی مواجه است، بازخوانی سیره و عملکرد ایشان می‌تواند امیدوارکننده و راهگشا باشد. 🌐 به کانال انجمن علمی علوم اجتماعی اسلامی دانشگاه تهران بپیوندید 👇 🆔 @saissut
👤حجت السلام و المسلمین دکتر حمید پارسانیا: 🔸آنچه که درباره‌ی حکمرانی شهید رئیسی مورد نظر من هست حرکت ایشان بین امت و ملت بود. 🔸اولا عرض کنم حکمرانی ما در جمهوری اسلامی همه آن‌چیزی نیست که در قوه‌ای مثل قوه مجریه است، حکمرانی اگر به‌معنای سیاست‌گذاری کلان یا اجرای آن باشد قوای مجریه در بخشی از آن قرار گرفته و قوای مقننه و قضائیه هم در تعامل با هم قرار دارند. 🔸کلمه‌ی امت یک مفهوم قرآنی است که بیشتر ناظر به هویت انسجام اجتماعی است. یعنی امت آن مجموعه‌ای از افراد هستند که یک قصد و آهنگ مشترکی اینها را جمع کرده. یا می‌خواهند زندگی کنند یا به قدرت برسند یا به لذت برسند؛ یک امر مشترکی موجب شده در عمل منتهی به آن غرض و مقصد با هم زیست داشته باشند و نظمی متناسب با آن غرض خودبخود می‌جوشد. 🔸تعبیر مفهوم امت در آیات قرآن اینگونه است: سوره اعراف آیه ۳۴، و لکل‌ امّه اجل؛هر امتی یک عمری متناسب با خودش دارد. برخی انسجام ها می‌تواند طولانی‌تر باشد، برخی می‌تواند به اقتضای غایت و غرضی که دارند با چالش‌هایی مواجه شوند. 🔸و لکل امه جعلنا منسکا. هر امتی روش متناسب با خودش را برای بقا دارد. آیه ۴۴ سوره مؤمنون. ثم ارسنا رسلنا‌ تثرا، کل... کذبوا. برای هر امتی یک رسولی فرستادیم و برای هر امتی که رسولی آمد آن را تکذیب کردند. امت لازم نیست در مسیر هدایت باشد و می‌تواند مخالف آن هم باشد. 🔸و تری کل امّه‌ جاثیه‌ و.... . امت‌ها با هم مشهور می‌شوند و امم مختلفی هستند و هر کدام را می‌بینی که به زانو افتاده و پاسخگوست. پس هویت امت فقط در این دنیا نیست و در آخرت هم با هویت امتی خودش محشور می‌شود. 🔸اما ملت هم مفهومی است که به کار رفته. یک امت خاصی است که قصد خاصی داشته که از املاء گرفته شده. اگر قصد و غرض الهی باشد و با املاء الهی و با مسیری که تکوین می‌کند شکل بگیرد این امت اسمش‌ ملت است. لذا ملت را همواره با نام آن کسی که واسطه ابلاغ الهی است، ملت موسی و ملت عیسی و...‌ یا کتبی که تحت عنوان ملل و نحل. ملل ناظر به گروه‌هایی هستند که بر مدار شاکله‌ای الهی شکل گرفتند. 🔸جامعه انسجامش‌ بر مدار امت است. ما یک امت اسلام داریم که می‌شود ملت. یک امت مسلمانان‌ داریم‌. این واقعیت عینی کف صحنه است.لذا فاصله بین امت و ملت مسیر مدیریت هست و مسیر برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری است. شما نمی‌توانی ملت ابراهیم داشته باشی اما امت ابراهیم وجود نداشته باشد. وقتی قصد در متن جامعه و مردم باشد آن عینیت پیدا می‌کند والا هرگاه نبی‌ای آمد آن را کشتند. ما در تاریخ بسیاری مواقع ملت نداریم اما امت داریم. 🔸حاکمیت اینست که در واقعیت جامعه باشی و نظر به ظرفیت موجود داشته باشی. همواره بین وضعیت موجود که امت مسلمان است با آنچه که باید باشد فاصله وجود دارد. 🔸شهید رئیسی وقتی در سازمان ملل می‌رود هویت ملت اسلامی، این چفیه‌ای که می‌زند را برجسته می‌کند. یعنی هویت ملت برایش مهم است. وقتی قرآن را در دست می‌گیرد هویت ملت برایش مهم است. از ظرفیتی که ملت اسلام با جمعیت انبوه خودش دارد و ظرفیتی که کشورهای اسلامی دارد توجه داشت. 🌐 به کانال انجمن علمی علوم اجتماعی اسلامی دانشگاه تهران بپیوندید 👇 🆔 @saissut
🔊 صوت نشست بررسی ابعاد حکمرانی اجتماعی شهید رئیسی 🔶برگزارشده در دانشکده علوم‌اجتماعی دانشگاه تهران در تاریخ ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۴ صوت‌ها به تفکیک سخنران منتشر می‌شود👇
⭕️ انعکاس نشست بررسی ابعاد حکمرانی اجتماعی شهید رئیسی در روزنامه وطن‌امروز 🌐 به کانال انجمن علمی علوم اجتماعی اسلامی دانشگاه تهران بپیوندید 👇 🆔 @saissut