36.58M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔻 اگه بعد از تورم و نرخ دلار و وضعیت خودرو و قیمت مسکن (که دغدغه مشترک هممون هست) وضعیت و آینده فضای مجازی هم براتون مهمه، این چند دقیقه توضیح رو با هم ببینیم.
🔻 *متاسفانه لیستهای معروف خالی از افراد متخصص در حوزه فضای مجازی هست و این یعنی مجلس آینده هیچ وزن و تخصصی در این حوزه نداره.* موضوع مهم اینه که در دورهی بعد مجلس باید قانون جرایم رایانهای رو بازبینی کنه، باید لایحه حریم خصوصی و مالکیت داده رو بررسی کنه و باید تکلیف لایحه هوش مصنوعی (وچندتا طرح و لایحه مهم دیگه) رو تعیین تکلیف کنه. اما با چه توان کارشناسی؟ با کدوم نماینده سرشناس؟
🔻 دغدفهمندان فضای مجازی اگر امروز با هم همفکر و متحد نشن، مجلس آتی از افرادی تشکیل میشه که نه شناختی از فضای مجازی دارن و نه اقتضائات مدیریت و قانونگذاری این فضا رو میشناسن.
🔹 خواهش ما اینه که حداقل این پنج نفر از حوزه تهران رو حمایت کنید تا وزن تخصص نمایندگان مجلس بعد در حوزه فضای مجازی بالا بره:
🔺 *آقای رضا تقیپور انوری با کد 2797؛* حوزه تخصص صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات
🔺 *آقای مجتبی توانگر با کد 2838؛* حوزه تخصص کسب و کارهای دیجیتال
🔺 *آقای ابوالفضل روحانی با کد 4581؛* متخصص امنیت سایبر
🔺 *محسن رضایی صدرآبادی با کد 4475؛* متخصص رمزارزها و اقتصاد دیجیتال
🔺 *سیدعلی علوی با کد 6241؛* متخصص هوش مصنوعی و فناوریهای نوین
‼️ *اگر لیست نمایندگان مورد نظرتون کامل نیست یا اگر از لیستی که میخواید رای بدید افرادی رو نمیپسندید، بخاطر آینده خودمون و ایران عزیز در حوزه فضای مجازی به این پنج نفر هم رای بدید.*
👉 🆔 @ICTV24 👈
🔺 *اصل حرف؛ اینکه فرمود: «اگر ماها عقل داشته باشیم نباید دنبال ریاست بیفتیم»*
🔻 *اول؛* خواهشم از بزرگواران و عزیزانی که اصرار دارند یکی از رایهایشان را به من اختصاص دهند این است که این کار را نکنند. *بنده بدلیل مشغلههای شخصی موفق به انصراف رسمی نشدم ولی با حضور 5 برادری که سابقا معرفی شدند، رسما از شرکت در انتخابات منصرف شدهام.* امید دارم که با ورود چند نفر از این عزیزان، مجلس جرات تقنین در حوزه فضای مجازی را پیدا کرده و بیش از این موجب تضییع حق مردم نشود.
🔻 *دوم؛* صادق شهبازی را هر کسی بشناسد، صدق نیت و پایبندی ایشان به آرمانهای انقلاب را تایید میکند. من در همه انتخابات به اسامی که ایشان معرفی کرده بود اعتماد داشتم و هنوز هم دارم. اما بدلیل نگرانیام برای فضای مجازی، از لیست اعلامی صادق شهبازی برخی افراد را حذف کرده و بجایش نامزدهایی با تخصص فضای مجازی را جایگزین کردم.
در مجموع لیستی که برای تهران پیشنهاد میدهم به قرار زیر است:
1-روح اله ايزدخواه1973
2- اميرحسين ثابتی منفرد 2875
3-علی خضريان3783
4- محمدطاهر رحيمی4283
5- زهره طبيب زاده نوري5798
6- ابوالفضل ظهره وند5839
7- كامران غضنفري6377
8- سعيد فتحی سارانی 6496
9- حسين صمصامی مزرعه5715
10- مهدي عسگري 6172
11-احمدعلی يوسفی 9252
12- بيژن نوباوه وطن 8657
13- حميد رسائی4325
14- اسماعيل كوثري7238
15- مهدي كوچك زاده 7241
16- محمد خوش چهره جمالی3856
*17- محمدیاسر ترابی2749
18- سیدعلی علوی 6241
19- ابوالفضل روحانی 4581*
20- مالك شريعتی نياسر 5292
*21- رضا تقیپور 2797*
*22- محسن رضایی صدرآبادی 4475*
23- صادق خليليان3816
24- محمدحسين حسين زاده بحرينی 3439
*25- منصور حقیقت پور 3557*
26- خانم زهره سادات لاجوردي 7372
27- سيدمحمود نبويان 8489
28- سميه گل پورچمركوهی 7298
*29- سید حامد خسروانی3757*
*30- مجتبی توانگر 2838*
توضیحات؛ *یاسرترابی* از خبرگان اقتصاد کشاورزی است و حضورش در مجلس باعث خیر خواهد بود. *آقای حقیقتپور* را هم از قبل میشناسم. با اینکه در لیست اصلاحطلبان است ولی میدانم دل در گرو نظام دارد و جرات و جسارتش به درد مجلس میخورد.
🔻 *آخر؛* انشاءالله فردا در مشهد هستم و در انتخابات شرکت خواهم کرد. *در این حوزه فقط آقایان پژمانفر و ظهوریان را میشناسم و به ایشان اعتماد دارم.*
در شبی که کنگره طرح فروش اجباری تیکتاک یا مسدودسازی آن در آمریکا را به تصویب رساند، دومین صفحه دفتر حفظ نشر آثار مقام معظم رهبری در اینستاگرام پس از چند روز فعالیت مجددا مسدود شد.
👉 🆔 @ICTV24 👈
آیسیتیوی دریچهای نو به فضای مجازی
https://ble.ir/ictv24
❤️🔥 ۳۷ سال پیش روز ۲۲ بهمن سوار یه مینیبوس قرمز شد و رفت. همون شب مادرم خواب دید امام خمینی ره پیام فرستاده: *جناب آقای سیدعنایت اله مرادی حجتان مقبول باشد* و ۳۷ روز بعد، یعنی 28 اسفند 1365 پدر شهید شد.
❤️🩹 مادرم میگفت رفتن بار آخرش با همیشه فرق داشت. این سری آخری وصیت کرد و گفت: ازت خواهش میکنم که برای بچههام از جون مایه بذار. گفتم منظورم چیه؟ گفت میخوام بچههام رو برای این نظام تربیت کنی.
مادر میگه توی 37 روز آخر زندگیش بارها و بارها بهم زنگ زد. کاری که هیچ وقت نمیکرد. بعضی وقتها که میرفت لبنان تا ماهها ازش بیخبر بودم و فقط گاهی نامهای بهمون میداد. یا وقتایی که میرفت کردستان یا خوزستان از وقتی که میرفت تا وقتی که میومد هیچ خبری ازش نمیشد. ولی این سری هر چند روز یکبار و حتی روزی چندبار بهم زنگ میزد. توی هر تماسش هم بهم میگفت: اون خواهشی که ازت کردم رو فراموش نکن.
⛔ مخاطب این خاطرهام همه مسئولانی هستن که توی 12 سال فعالیتم در مرکز ملی فضای مجازی مورد نقد قرار گرفتن. چه اونهایی که بزرگوارانه زبری نقدهام رو تحمل کردن و چه اونهایی که ناجوانمردانه از جایگاهشون برای تحت فشار قرار دادن و ساکت کردنم استفاده کردن.
شاید اصول نقد رو رعایت نکرده باشم یا اقتضائات مرسوم تعامل با مسئولان رو به رسمیت نشناسم، ولی خدا رو شاهد میگیرم که همیشه خیرخواه مسئولان بودم و در تمام این سالها نیتی جز کمک به نظام نداشتم. اگر میتونستم نسبت به مسائل و مشکلات نظام بیتفاوت باشم حتما خیلی وقت پیش کنار میکشیدم و عطای اصلاح امور رو به لقاش میبخشیدم. ولی این دلبستگی به نظام و نگرانی برای وضعیت فعلی محصول دعای پدر و تلاش مادرم هست که در اعماق وجودم ریشه دوونده و شعلهای هست که شاید بارها و بارها کم شده باشه ولی هیچ وقت خاموش نشد و هر بار به اذن خدا دوباره گُر گرفت.
🔴 مثل تمام لُرها صاف و صادقم و اهل زیر و رو کشیدن نیستم. تلاشی اگر داشتم برای بهتر شدن امور بود و اگر نقدها رو در اختیار کسانی قرار میدادم که مورد پسند شما نبودن، دلیلش تلاش برای تخریب شما نبود بلکه بخاطر بسته بودن مسیر گفتگو و اصلاح از طریق روالهای موجود بود.
🔻ادعا ندارم که همیشه به بهترین شکل شما رو نقد کردم یا اینکه در مسیر نقد، اخلاق و انصاف رو بطور اتم و اکمل رعایت کردم. پس اگر در این مسیر، که قطعا از روی خیرخواهی و برادرانه بود نه کینهورزی و تخاصم، خبطی سر زده یا دلخوری حاصل شده یا حقی به گردنم بار شده از شما حلالیت میطلبم. امیدوارم که خداوند علم و حکمت نقد کردن رو در این ماه مبارک بهم عطا کنه که بیش از این شرمنده شما نشم.
والسلام علینا و علی عبادالله الصالحین
سیدعباس مرادی
قرآن که به سر میگیریم و خدا را 150 بار به خودش و چهارده معصوم قسم میدهیم، شاید پیامش این باشد که از خدا بخواهیم ما را تا سال بعد زیر سایه قرآن مکتوب و در خدمت قرآن ناطق نگهدارد.
خوشا آنانکه سودای ته دیرند
که سر پیوسته در پای ته دیرند
بهدل دیرُم تمنای کسانی
که اندر دل تمنای ته دیرند
خوشا آنانکه تن از جان ندانند
تن و جانی به جز جانان ندانند
خوشا آنانکه پا از سر ندونند
مثال شعله، خشک و تر ندونند
کنشت و کعبه و بتخانه و دیر
سرایی خالی از دلبر ندونند
خوشا آنانکه هر شامان ته وینند
سخن با ته گرند، با ته نشینند
مو که پایم نبی کایم ته وینم
بشم آنان بوینم که ته وینند
👉 🆔 @ICTV24 👈
آیسیتیوی دریچهای نو به فضای مجازی
https://ble.ir/ictv24
*دروغ گوبلزی؛ اینستاگرام چهل میلیونی*
یا
روشی برای محاسبه تعداد کاربران فعال روزانه شبکههای اجتماعی
🔻 *مقدمه*
آدولف هیلتر در کتاب نبرد من اینگونه مینویسد: «در دروغ بزرگ همواره نیروی قابل باور بودن موجود است». گوبلز (وزیر تبلیغات هیتلر) معتقد بود که دروغ هر چه بزرگ تر باشد، باورش برای مخاطبان راحتتر است! بر پایه همین دیدگاه، او موجهای تبلیغاتی بزرگی را به راه میانداخت که حتی گاهی دشمنان آلمان را هم تحت تأثیر قرار میداد. این تکنیک که با اصطلاح «دروغ بزرگ» یا «دروغ گوبلزی» شهرت یافته است، به دفعات مورد استفاده نازی ها قرار گرفت و نازیها آن را برگرفته از روشهای سرمایهداران یهودی آلمانی، پیش از آغاز جنگ جهانی اول میدانستند.
🔺 *اینستاگرام چهل میلیونی*
خبر چهل میلیونی شدن اینستاگرام مصداق بارزی از دروغهای گوبلزی است. این دروغ آنقدر بزرگ است که مخالفانش (از شدت مضحک بودن یا از شدت باورپذیری) واکنشی به آن نشان ندادهاند و همین سکوت به مرور خبر چهل میلیونی شدن اینستاگرام را بعنوان یک گزاره مقبول و غیرقابل تردید تبدیل خواهد کرد.
♦️ *روش محاسبه تعداد کاربران شبکههای اجتماعی در ایران*
از سال ۹۴ تاکنون ایسپا بصورت دورهای میزان استفاده ایرانیان از شبکههای اجتماعی داخلی و خارجی را پیمایش کرده و اطلاع رسانی نموده است. تصویر فوق سیر تغییرات تعداد کاربران را از آن سال تا دیماه ۱۴۰۲ نشان میدهد.
⚠️ *نکته اول: ضریب نفوذ اینترنت و تعداد کاربران اینترنت دو عدد متفاوت است.* ضریب نفوذ اینترنت در ایران بیش از ۱۱۰ درصد است ولی از کل جمعیت ۸۸ میلیون نفری ایران، حدودا ۸۰ درصد کاربر اینترنت هستند. بعبارت دیگر تعداد کاربران اینترنت در ایران حدود ۷۰ میلیون نفر است.
⚠️ *نکته دوم: ۸۰ درصد کاربران اینترنت در ایران، عضو شبکههای اجتماعی داخلی یا خارجی هستند.* یعنی از مجموع ۷۰ میلیون نفری که در اینترنت فعالیت میکنند، حدودا ۵۷ میلیون نفر عضو شبکههای اجتماعی داخلی و یا خارجی هستند.
⚠️ *نکته سوم: باید به این نکته دقت داشت که ایسپا تعداد کاربران فعال روزانه را بصورت دورهای معرفی و اعلام میکند.* کاربران فعال روزانه آن دسته از کاربرانی هستند که بصورت روزانه به شبکه اجتماعی مراجعه میکنند. منظور از کاربران فعال ماهانه نیز کسانی هستند که در طول ماه حداقل یکبار به شبکه اجتماعی یا پیامرسان مراجعه میکنند.
❗️ در آخرین آمار اعلامی ایسپا (مربوط به دیماه ۱۴۰۲) حدود ۴۶.۵ درصد از کاربران شبکههای اجتماعی در ایران بصورت روزانه از اینستاگرام استفاده میکند. *یعنی در دیماه ۱۴۰۲ از مجموع ۵۷ میلیون نفر ایرانی که عضو شبکههای اجتماعی (داخلی یا خارجی) هستند، حدود ۲۶ میلیون نفر بصورت روزانه از اینستاگرام استفاده میکنند.*
‼️ براساس همین آمار، بالاترین تعداد کاربران اینستاگرام مربوط به خرداد ماه ۱۴۰۱ (سه ماه پیش از مسدودسازی) و برابر ۵۳.۱ درصد است. از انجا که جمعیت ایران در خرداد سال ۱۴۰۱ حدود ۸۴ میلیون نفر بوده است، با همان فرض ۸۰ درصد کاربر اینترنت و ۸۰ درصد کاربر شبکه اجتماعی بودن، جمعیت کاربران اینستاگرام پیش از فیلترینگ حداکثر ۲۹ میلیون نفر بوده است.
✳️ با توجه به اعداد فوق، در دیماه ۱۴۰۲ تعداد کاربران روزانه واتساپ حدودا ۲۰ میلیون نفر، تلگرام حدودا ۱۹.۵ میلیون نفر، ایتا حدودا ۱۴.۲ میلیون نفر و روبیکا حدود ۱۳.۵ میلیون نفر هستند.
💢 *اگر آمار ایسپا را با آمار اعلامی وزارت ارتباطات از پیامرسانهای داخلی مقایسه کنیم، این اعداد صحیح بوده و نشاندهنده دقت آمار اعلامی ایسپاست. بنابراین اگر از این به بعد شخصی یا رسانهای آمارسازی کردند، با همین روش میتوانید با دقت بالای ۹۵ درصد ادعای آنها را صحتسنجی کنید.*
👉 🆔 @ICTV24 👈
آیسیتیوی دریچهای نو به فضای مجازی
https://ble.ir/ictv24
🔺 بخش صنعت در ۲۰۲۳ پیشگام معرفی مدلهای جدید ماشین لرنینگ بود
🔺 از ۱۴۹ مدل قابل توجه ۶۵.۷ درصد انها به صورت متن باز در اختیار عموم قرار گرفتن.
🔺 ۶۱ مدل توسط نهادها و شرکتهای آمریکایی ساخته شدن و اتحادیه اروپا ۲۱ و چین با ۱۵ مدل در ردههای بعدی قرار دارند.
👉 🆔 @ictv24 👈
آیسیتیوی دریچهای نو به فضای مجازی
https://ble.ir/ictv24
هزینههای سرمایهای ۴ شرکت بزرگ تک روی هوش مصنوعی به ۴۴ میلیارد دلار رسیده است.
*از کانال مسعود مجیدی
👉 🆔 @ictv24 👈
آیسیتیوی دریچهای نو به فضای مجازی
https://ble.ir/ictv24
❇️ وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به عاملیت اندیشکده حکمرانی شریف، در بازه شش ماهه شهریور تا اسفند ۱۴۰۲ نسبت به افکارسنجی کاربران شبکههای اجتماعی اقدام نموده است. فایل این پیمایش در پست بعدی تقدیم حضور شده است.
‼️ *نقش اندیشکده حکمرانی شریف در مدیریت فضای مجازی طی دولت سیزدهم نیازمند کنکاش است که بعد از انتخابات به آن خواهیم پرداخت.*
✅ مهمترین گزارههای مستخرج از این پیمایش به شرح زیر است:
1⃣ درصد تقریباً یکسانی از جامعه کاربران ایرانی (حدود بیست درصد) یا صرفا از پیامرسانهای داخلی استفاده میکنند و یا فقط از پیامرسانهای خارجی.
2⃣ در این نظرسنجی کاربران فعال ماهانه سکوها پیمایش شده و از این منظر نمیتوان دادههای به دست آمده را با روند منتشره ایسپا تطبیق داد.
3⃣ ۵۷ درصد کاربرانی که بصورت مشترک از سکوهای داخلی و خارجی استفاده میکنند، میزان استفاده از خدمات داخلی برابر-بزرگتر از نمونههای خارجی است.
4⃣ در شاخص «اولویت اول استفاده کاربران»، روبیکا و ایتا بالاتر از تلگرام و واتساپ و پایینتر از اینستاگرام قرار دارند.
5⃣ ایتا و تلگرام رقابت تنگاتنگی در تبدیل شدن به «اولویت اول استفاده» دارند. امتیاز واتساپ در این شاخص ریزشی بوده و از اولویت خارج شده است.
6⃣ جامعه کاربران سکوهای داخلی نگرانی از بابت حریم خصوصی خود ندارند و با گذشت زمان (اسفند ۱۴۰۲ نسبت به شهریور ۱۴۰۲) این نگرانی کمتر هم شده است. (از ۱۷.۱ به ۱۴.۶) با این حال کیفیت پایین خدمت بیشترین سهم را از دغدغه کاربران سکوهای داخلی دارد.
7⃣ در میان مشکلات اصلی کاربران اینترنت، «افزایش قیمت اینترنت» بیشترین جهش را داشته و تقریباً دو برابر شده است. مشکل «محدودیت یا فیلترینگ» از رتبه دوم در شهریورماه به رتبه سوم در اسفندماه تنزل پیدا کرده است و مشکل «کندی اینترنت» همچنان بالاترین امتیاز را دارد.
8⃣ داده مربوط به میزان استفاده کاربران از فیلترشکن با دیگر پیمایشها مطابقت ندارد. بعنوان مثال قبل از مسدودسازی اینستاگرام ۵۵ درصد کاربران از فیلترشکن استفاده میکردند ولی در این گزارش ۳۴ درصد عنوان شده است. از سوی دیگر تدوینکنندگان گزارش درصد استفاده کنندگان از فیلترشکن را از کل جمعیت ایران محاسبه کردهاند و همین امر موجب کاهش عدد اعلامی از ۸۳ درصد به ۶۶ درصد شده است.
9⃣ اینستاگرام با ۴۱ درصد بالاترین اولویت کاربران برای رفع فیلتر است و زنان ۱۵تا۲۹ سال بیشترین متقاضیان این سکو هستند. اما رفع فیلتر این سکو منجر به کاهش مصرف کاربران از فیلترشکن نخواهد شد چون همچنان ۵۰ درصد کاربران خواهان استفاده از تلگرام، واتساپ یا یوتیوب هستند.
🔟 نرخ کاربرانی که از سکوهای داخلی استفاده نمیکنند ولی در صورت ادامه مسدودسازی به این سکوها داخلی مهاجرت میکنند، سعودی بوده و به ۲۵ درصد رسیده است.
❇️ فیلترینگ موجب کاهش ضریب نفوذ سکوهای خارجی در جامعه کاربران ایرانی شده و در مقابل، ضریب نفوذ سکوهای داخلی در تمام گرایشات سیاسی رشد ۱۰۰ درصدی داشته است.
⚠️ *انتخابات پیش رو مهمترین فرصت برای تشدید کاهش مرجعیت خدمات خارجی و افزایش مرجعیت نمونههای داخلی است. بطوریکه میتوان امید داشت در صورت برنامهریزی صحیح، مرجعیت رسانهای از سکوهای خارجی تا حد چشمگیری به سکوهای داخلی منتقل شود.*
👉 🆔 @ictv24 👈
آیسیتیوی دریچهای نو به فضای مجازی
https://ble.ir/ictv24