May 11
⛔️ آنچه درباره رقابت نمیگویند؛ پاسخ به شبهات وارده به پیشرفت چشمگیر پیامرسانهای داخلی در سه ماه اخیر - بخش اول
⏺ وزیر ارتباطات با انتشار تصویری در کانال خود آخرین آمار استفاده از پیامرسانهای داخلی را اعلام کرد. تحلیل این آمار و تبیین ابعاد مسئله مهاجرت در سه ماه اخیر در مطلب جداگانهای مورد بررسی قرار خواهد گرفت. آنچه باید اکنون پاسخ داده شود مسئله «رقابت در زمان فیلترینگ» است.
⚠️ مخالفان و منتقدان پیامرسانهای داخلی در نقد آمار ارائه شده توسط وزیر ارتباطات مدعی هستند که رشد پیامرسانهای داخلی در سه ماه اخیر مرهون مسدودسازی نمونههای مشابه خارجی است و بر همین اساس، توسعه آنها در این چندماه فاقد ارزش هستند.
🔶 در پاسخ به این شبهه باید ابتدا مفهوم «رقابت» و ابعاد آن را مشخص کرد. اگر بنا به رقابت نمونههای داخلی و خارجی باشد، باید بستر رقابت برای همه طرفین یکسان باشد. اگر نقطه شروع مسابقه برای یکی از طرفین کیلومترها جلوتر از دیگران باشد، قطعا نمیتوان از لفظ رقابت برای چنین مسابقهای استفاده کرد.
✴️ در تشریح رقابتپذیری پیامرسانهای داخلی با نمونههای خارجی باید سه بخش را مورد توجه قرار داد:
1⃣ رقابتپذیری در زیرساخت ارتباطی: زیرساخت ارتباطی کشور متشکل از شبکه شرکت زیرساخت و شبکههای توسعه یافته توسط اپراتورهای ثابت (مخابرات، شاتل، هایوب، آسیاتک و...) و سیار (همراه اول، ایرانسل و رایتل) هستند.
شرکت زیرساخت بصورت مستقیم به شهروندان ارائه خدمت نمیکند بلکه از طریق فراهمسازی بسترهای انتقال، سعی در گسترش شبکه ارتباطی کشور دارد. با این حال باکیفیتترین و پایدارترین بخش شبکه ارتباطی کشور متعلق به شرکت زیرساخت است. دیگر شبکههای ارتباطی به نسبت تعداد کاربران و گستردگی شبکه از کیفیتهای متفاوتی برخوردارند. منظور از کیفیت، مجموعهای از شاخصهای بهم مرتبط از جمله سرعت اتصال، پایداری ارتباط، گستردگی شبکه دسترسی، قیمت دسترسی و ... است.
برای سنجش و مقایسه کیفیت دیگر شبکههای ارتباطی بهترین شاخص، سهم بازار آنان است. بر همین اساس میتوان گفت، شبکه اپراتورهای همراه بعد از شرکت زیرساخت با کیفیتترین شبکه ارتباطی را در کشور دارند.
⛔️ در اینجا لازم است به این نکته اشاره شود که برتری کیفی شبکه ارتباطی سیار نسبت به شبکههای ثابت نشانه نقص و توسعه نامتوازن است. این شکل از توسعه را معمولاً در کشورهای جنگزده یا توسعه نیافته مشاهده میکنیم. به همین دلیل زارعپور مهمترین برنامه خود را بر توسعه کمی و کیفی شبکههای پهنباندثابت گذاشته است.
❇️ براساس آنچه تاکنون گفته شد، در حال حاضر با ظرفیتترین، با کیفیتترین و پایدارترین بخش زیرساخت ارتباطی کشور متعلق به شرکت زیرساخت است. میزبانی خدمات در این شبکه موجب ارائه خدمات با کیفیتتر و پایدارتر میشود. در رتبه دوم، میزبانی از خدمات در زیرساخت اپراتورهای همراه موجب ارتقای کیفیت خدمات نسبت به دیگر نمونهها خواهد شد.
☢ اولین چالش رقابت پیامرسانهای داخلی این است که ترافیک نمونههای خارجی توسط شرکت زیرساخت مدیریت و توزیع میشود. این موضوع باعث میشود که ترافیک پیامرسانهای خارجی با بالاترین کیفیت، کمترین محدودیت و بیشترین پایداری در دیگر شبکههای ارتباطی توزیع شده و به دست کاربران ایرانی برسد. اگر توزیع و مدیریت همین ترافیک را به یکی از اپراتورهای ثابت یا سیار واگذار کنیم، بدلیل محدودیت در پهنایباند و کیفیت پایینتر آن (نسبت به شرکت زیرساخت) حتما با چالشهای جدی روبرو میشد و کیفیتی به مراتب پایینتر از حالت فعلی پیدا میکرد.
✅ وزارت ارتباطات برای حل این چالش (و تا زمان بهبود کیفیت شبکههای ارتباطی ثابت و سیار کشور)، تصمیم گرفته است که مدیریت و توزیع ترافیک پیامرسانهای داخلی را به شرکت زیرساخت واگذار نماید. به همین دلیل است که پیامرسانهای داخلی نسبت به اغتشاشات آبان ۹۸ و قطعی اینترنت در آن بازه زمانی از کیفیت و پایداری بسیار بالاتری برخورد بودهاند و شاهد کمترین قطعی در سه ماه اخیر بودهایم.
👉 🆔 @ICTV24 👈
آیسیتیوی دریچهای نو به فضای مجازی
https://ble.ir/ictv24