فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#سلام_آقا_جانم
🔹 السَّلامُ عَلَيْكَ يَا مِيثاقَ اللّٰهِ الَّذِي أَخَذَهُ وَوَكَّدَهُ،
🔺 سلام بر تو ای پیمان خدا که آن را برگرفت و استوارش کرد،
╭━═━⊰🌸☘️🌸⊱━═━╮
https://eitaa.com/joinchat/2145189898C7cc2144b55
🍃🌸هر هفته با تفسیر فرازهایی از جامعه کبیره🌸🍃
🍃کانال محبان امام الرئوف (ع)🍃
https://eitaa.com/joinchat/2145189898C7cc2144b55
🍃🌸 ﷽ 🌸🍃
🌷مهدی شناسی ۱۱۱🌷
🌹ﻭ ﺗَﺮَﺍﺟِﻤَﺔً ﻟِﻮَﺣﯿِﻪِ🌹
🔹زیارت جامعه کبیره🔹
☘ﺷﻤﺎ ﺩﺭﺧﺖ ﺭﺍ ﺑﺒﯿﻨﯿﺪ. ﺷﺎﺧﻪﯼ ﺩﺭﺧﺖ ﺭﺍ ﻫﻢ ﺑﺒﯿﻨﯿﺪ. ﺁﻥ ﺷﺎﺧﻪﻫﺎﯼ ﺑﺎﻻﺗﺮ ﺭﺍ ﻫﻢ ﺑﺒﯿﻨﯿﺪ.ﺁﻥ ﺑﺎﻻﯼ ﺷﺎﺧﻪﻫﺎ ﺭﺍ ﻫﻢ ﺑﺒﯿﻨﯿﺪ. ﯾﻌﻨﯽ ﻫﺮﭼﻪ ﺍﯾﻦ ﺩﺭﺧﺖ ﺑﺎﻻ و ﺑﺎﻻﺗﺮ ﻣﯽﺭﻭﺩ ﺩﺍﺋﻢ ﻧﺤﯿﻒ ﻭ ﻧﺤﯿﻒ ﺗﺮ ﻣﯽﺷﻮﺩ. ﺳﺴﺖ ﺗﺮ و ﺗﺮﺩ ﺗﺮ و ﺷﮑﻨﻨﺪﻩ ﺗﺮ ﻣﯽﺷﻮﺩ ﻭ ﻫﺮ ﭼﻪ ﺑﻪ ﺭﯾﺸﻪ ﻧﺰﺩﯾﮏ ﺗﺮ ﻣﯽﺷﻮﺩ ﻗﻄﻮﺭﺗﺮ و ﺗﻨﻮﻣﻨﺪ ﺗﺮ ﻣﯽﺷﻮﺩ.پس ﺗﻨﻪﯼ ﺩﺭﺧﺖ ﭼﻮﻥ ﺑﻪ ﺭﯾﺸﻪ ﻧﺰﺩﯾﮏ ﺍﺳﺖ ﺧﯿﻠﯽ ﻗﺮﺹ ﻭ ﻣﺤﮑﻢ ﻭ ﻗﺎﺑﻞ ﺍﺗﮑﺎﺳﺖ.
☘ﺧﺪﺍ ﺭﯾﺸﻪﯼ ﻣﺎ ﺁﺩﻡﻫﺎ ﺍﺳﺖ. ﻫﺮ ﮐﺴﯽ ﺍﺯ ﺍﯾﻦ ﺭﯾﺸﻪ ﺑﻪ ﻫﺮ ﺍﻧﺪﺍﺯﻩﺍﯼ ﮐﻪ ﻓﺎﺻﻠﻪ ﺑﮕﯿﺮﺩ ﺷﮑﻨﻨﺪﻩ ﺗﺮ و ﺁﺳﯿﺐ ﭘﺬﯾﺮ ﺗﺮ ﻣﯽﺷﻮﺩ. ﺑﻪ ﻫﻤﯿﻦ ﺧﺎﻃﺮ ﺍﻫﻞ ﺑﯿﺖ ﺁﻣﺪﻧﺪ تا ﺍﯾﻦ ﻓﺎﺻﻠﻪ ﺭﺍ ﺑﺮﺩﺍﺭﻧﺪ. ﯾﻌﻨﯽ ﻣﺎ ﺭﺍ ﺍﺯ ﺁﻥ ﺣﺎﻟﺖ ﺷﺎﺧﮕﯽ ﺑﻪ ﺣﺎﻟﺖ ﺗﻨﻪ ﮔﯽ ﺑﺮﺳﺎﻧﻨﺪ. ﯾﮏ ﺍﺳﺘﺤﮑﺎﻣﯽ ﺑﻪ ﻣﺎ ﺑﺪﻫﻨﺪ.
☘ ﺑﺮﺍﯼ ﺍﯾﻦ ﮐﺎﺭ ﻫﻢ ﯾﮏ ﺍﺑﺰﺍﺭﯼ ﺩﺍﺭﻧﺪ. ﺍﺑﺰﺍﺭﺷﺎﻥ ﻗﺮﺁﻥ ﮐﺮﯾﻢ ﺍﺳﺖ.ﻗﺮﺁﻥ ﻫﻢ ﻣﺜﻞ ﺩﺭﯾﺎﺳﺖ.ﯾﮏ ﺳﻄح و ﯾﮏ ﻋﻤﻘﯽ ﺩﺍﺭﺩ ﻭ ﻫﺮ ﭼﻪ هست ﺩﺭ ﻋﻤﻖ ﺩﺭﯾﺎﺳﺖ .ﺩﺭ ﺳﻄﺢ ﺩﺭﯾﺎ ﺷﻤﺎ ﭼﯿﺰﯼ ﻧﻤﯽﺑﯿﻨﯿﺪ.ﺟﺰ ﺍﻣﻮﺍﺟﯽ ﮐﻪ ﺑﺎﻻ و ﭘﺎﯾﯿﻦ ﻣﯽﺷﻮﻧﺪ ﻭ ﺟﺰﺭ ﻭ ﻣﺪ ایجاد می کنند. ﺍﻟﺒﺘﻪ این هم ﺗﻤﺎﺷﺎﯾﯽ ﺍﺳﺖ ﻭﻟﯽ ﻫﺮ ﭼﻪ ﺍﺳﺖ ﺩﺭ ﺩﺭﻭﻥ ﺩﺭﯾﺎﺳﺖ. ﺍﮔﺮ ﻣﺮﻭﺍﺭﯾﺪﯼ ﺍﺳﺖ ﺩﺭ ﺩﺭﻭﻥ ﺩﺭﯾﺎﺳﺖ ﺩﺭ ﻗﻌﺮ ﺩﺭﯾﺎﺳﺖ ﻭ ﻗﺮﺁﻥ ﻫﻢ ﺩﻗﯿﻘﺎ ﻫﻤﯿﻦ ﻃﻮﺭ ﺍﺳﺖ. ﺳﻄﺤﯽ ﺩﺍﺭﺩ ﮐﻪ ﻫﻤﻪﯼ ﻣﺎ ﻣﯽﺑﯿﻨﯿﻢ ﻭ ﻋﻤﻘﯽ ﺩﺍﺭﺩ ﻫﺮ ﭼﻪ هست ﺩﺭ ﺍﯾﻦ ﻋﻤﻖ ﺍﺳﺖ.
☘ﺍﻫﻞ ﺑﯿﺖ ﺗﻨﻬﺎ ﮐﺴﺎﻧﯽ ﻫﺴﺘﻨﺪ ﮐﻪ ﺑﺎ ﺍﯾﻦ ﻋﻤﻖ ﺍﺭﺗﺒﺎﻁ ﺩﺍﺭﻧﺪ ﻟﺬﺍ ﺁﻥﻫﺎ ﻣﯽﺗﻮﺍﻧﻨﺪ ﺗﺮﺟﻤﺎﻥ ﺑﺎﺷﻨﺪ. ﺗﺮﺟﻤﻪ و ﺑﯿﺎﻥ و ﺭﻭﺷﻦ ﺑﮑﻨﻨﺪ ﺁﻥ ﺣﻘﺎﯾﻖ ﻗﺮﺁﻧﯽ ﺭﺍ ﮐﻪ ﺍﮔﺮ ﺁﻥ ﺣﻘﺎﯾﻖ ﺑﺮ ﻣﺎ ﺭﻭﺷﻦ ﺷﻮﺩ ﺍﯾﻦ ﻓﺎﺻﻠﻪﻫﺎ ﺑﺮﺩﺍﺷﺘﻪ ﻣﯽﺷﻮﺩ...
#مهدی_شناسی
#جامعه_کبیره
▒•••✾🍃🌸🍃✾•••▒
🍃کانال محبان امام الرئوف (ع)🍃
https://eitaa.com/joinchat/2145189898C7cc2144b55
▒•••✾🍃🌸🍃✾•••▒
🍃🌸 ﷽ 🌸🍃
🌷مهدی شناسی ۱۱۲🌷
🌹ﻭَ ﺍَﺭْﻛﺎﻧﺎً ﻟِﺘَﻮْﺣﯿِﺪِﻩِ🌹
🔸زیارت جامعه کبیره🔸
🌺ﺷﻤﺎ ﻣﯽﺧﻮﺍﻫﯿﺪ ﮔﻼﺏ ﺩﺍﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﯿﺪ،ﺍﯾﻦ ﮔﻼﺏ ﺷﺪﻥ ﺍﺭﮐﺎﻧﯽ ﺩﺍﺭﺩ. ﯾﮏ ﺭﮐنش ﮔﻞ ﺍﺳﺖ. ﺍﮔﺮ ﮔﻞ ﻧﺒﺎﺷﺪ ﭼﻄﻮﺭﯼ ﻣﯽﺧﻮﺍﻫﺪ ﺍﯾﻦ ﺁﺏ ﮔﻼﺏ ﺷﻮﺩ؟ ﯾﮏ ﺭﮐﻨﺶ ﺁﺗﺶ ﺍﺳﺖ. ﺁﺗﺶ ﻧﺒﺎﺷﺪ ﺍﺗﻔﺎﻗﯽ ﻧﻤﯽﺍﻓﺘﺪ. ﯾﮏ ﺭﮐﻨﺶ ﺩﯾﮓ و ﻇﺮﻑ ﺧﺎﺹ ﺧﻮﺩﺵ ﺍﺳﺖ. ﺁﻥ هم ﻧﺒﺎﺷﺪ ﺍﺗﻔﺎﻗﯽ ﻧﻤﯽﺍﻓﺘﺪ.
🌺ﻣﻮﺣﺪ و ﯾکتا ﭘﺮﺳﺖ ﺷﺪﻥ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﻫﻢ ﻣﺜﻞ ﮔﻼﺏ ﺷﺪﻥ ﺁﺏ ﺍﺳﺖ. ﺁﻥ ﻫﻢ ﯾﮏ ﺍﺭﮐﺎﻧﯽ ﺩﺍﺭﺩ. ﺍﺭﮐﺎﻧﺶ ﺍﻫﻞ ﺑﯿﺖ ﻫﺴﺘﻨﺪ.ﯾﻌﻨﯽ ﺍﮔﺮ ﮐﺴﯽ ﺑﺨﻮﺍﻫﺪ ﺑﻪ ﺗﻮﺣﯿﺪ و ﯾﮑﺘﺎ ﭘﺮﺳﺘﯽ ﺑﺮﺳﺪ ﺑﺪﻭﻥ ﺍﻫﻞ ﺑﯿﺖ ﺍﻣﮑﺎﻥ ﻧﺪﺍﺭﺩ. ﭼﻮﻥ ﯾﺎ ﻣﯽﺍﻓﺘﺪ ﺩﺭ ﺩﺍﻡ ﺷﺮﮎ و ﻣﺸﺮﮎ ﻣﯽﺷﻮﺩ ﯾﺎ ﻣﯽﺍﻓﺘﺪ ﺩﺭ ﺩﺍﻡ ﮐﻔﺮ ﻭ ﮐﺎﻓﺮ ﻣﯽﺷود.
☘قدیم ترها ﺧﺎﻧﻪﻫﺎ ﻣﺮﻏﺎﺑﯽ ﺩﺍﺷﺘﻨﺪ. ﺩﺯﺩﯼ ﺍﮔﺮ ﻣﯽﺁﻣﺪ ﻣﺮﻏﺎﺑﯽﻫﺎ ﺳﺮ ﻭ ﺻﺪﺍ ﻣﯽﮐﺮﺩﻧﺪ. ﺻﺎﺣﺐ ﺧﺎﻧﻪ ﻣﺘﻮﺟﻪ ﻣﯽﺷﺪ.پس ﺩﺯﺩ ﺑﻪ ﺳﻤﺖ ﺧﺎﻧﻪﺍﯼ ﮐﻪ ﻣﺮﻏﺎﺑﯽ ﺩﺍﺷﺖ ﻧﻤﯽﺭﻓﺖ.
☘ ﺍﻣﺎﻡ ﺻﺎﺩﻕ علیه السلام می فرمایند:ﺍﮔﺮ ﯾﮏ ﺭﻭﺯﯼ ﮔﻔﺘﯽ ﺍﮔﺮ ﻣﺮﻏﺎﺑﯽﻫﺎ ﻧﺒﻮﺩﻧﺪ ﺩﯾﺸﺐ ﺧﺎﻧﻪﯼ ﻣﺎ ﺩﺯﺩ ﻧﻤﯽﺯﺩ ﺍﯾﻦ ﺷﺮﮎ ﺍﺳﺖ و ﺗﻮ ﻣﺸﺮﮎ ﻫﺴﺘﯽ. ﭼﻮﻥ ﻣﺮﻏﺎﺑﯽ ﺭﺍ ﺻﺎﺣﺐ ﺗﺎﺛﯿﺮ ﺩﯾﺪﯼ. ﺩﺭ ﺣﺎﻟﯽ ﮐﻪ ﺗﻨﻬﺎ ﻣﻮﺛﺮ ﺩﺭ ﻋﺎﻟﻢ ﺧﺪﺍﺳﺖ.
پس ﺍﮔﺮ ﺷﻤﺎ ﺍﻣﺎﻡ ﺻﺎﺩﻕ ﻧﺪﺍﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﯽ ﻣﺸﺮﮎ ﻫﺴﺘﯽ و ﺑﻪ ﺩﺍﻡ ﺷﺮﮎ ﻣﯽﺍﻓﺘﯽ.
☘ﺣﺎﻻ ﺻﺒﺢ ﺗﺎ ﺷﺐ ﻣﺎ ﭼﻘﺪﺭ ﺍﺯ ﺍﯾﻦ ﺟﻤﻠﻪﻫﺎ ﺩﺍﺭﯾﻢ؟ ﮐﻪ ﺍﮔﺮ ﻓﻼﻥ ﺩﮐﺘﺮ ﻧﺒﻮﺩ ﭼﻪ ﺍﺗﻔﺎﻗﯽ ﺑﺮﺍﯼ ﺑﭽﻪ ﻣﻦ ﻣﯽﺍﻓﺘﺎﺩ؟ ﺍﮔﺮ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺩﺳﺘﺶ ﺩﺭ ﺩﺳﺖ ﺍﻫﻞ ﺑﯿﺖ ﻧﺒﺎﺷﺪ ﯾﺎ ﺑﻪ ﺷﺮﮎ ﮐﺸﯿﺪﻩ ﻣﯽﺷﻮﺩ ﯾﺎ ﺑﻪ ﮐﻔﺮ ﮐﺸﯿﺪﻩ می شود.
#مهدی_شناسی
#جامعه_کبیره
▒•••✾🍃🌸🍃✾•••▒
🍃کانال محبان امام الرئوف (ع)🍃
https://eitaa.com/joinchat/2145189898C7cc2144b55
▒•••✾🍃🌸🍃✾•••▒
🍃کانال محبان امام الرئوف (ع)🍃
https://eitaa.com/joinchat/2145189898C7cc2144b55
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✍امام رضا علیهالسلام می فرمایند:
اَلْمُؤْمِنُ اَلَّذِی إِذَا اَحْسَنَ اِسْتَبْشَرَ وَ إِذَا اَسَاءَ اِسْتَغْفَرَ
مؤمن کسی است که چون نیکی کند شاد گردد و چون بدی کند استغفار نماید.
📚عیون اخبار الرضا علیه السلام/ ج ۲/ ص ۴
🍃کانال محبان امام الرئوف (ع)🍃
https://eitaa.com/joinchat/2145189898C7cc2144b55
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✍امام رضا علیهالسلام می فرمایند:
لَیْسَ لِلنَّاسِ بُدٌّ مِنْ طَلَبِ مَعاشِهِمْ فَلاتَدَعِ الطَّلَبَ
انسان برای معیشت چاره ای جز تلاش ندارد، پس سعی و تلاش را رها مکن.
📚وسائل الشیعة، ج ۱۲، ص ۱۸
🍃کانال محبان امام الرئوف (ع)🍃
https://eitaa.com/joinchat/2145189898C7cc2144b55
💛قرار قرآنی💛
🌸محفل انس با کلام وحی🌸
💛محبان امام الرئوف(ع)💛
🍃کانال محبان امام الرئوف (ع)🍃
http://eitaa.com/iemamrauf
1⃣
✳️تفسیر نور (محسن قرائتی)
وَ لِمَنْ خافَ مَقامَ رَبِّهِ جَنَّتانِ «46»
فَبِأَيِّ آلاءِ رَبِّكُما تُكَذِّبانِ «47»
و براى كسى كه از مقام پروردگارش بترسد، دو باغ (بهشتى) است.
پس كدام يك از نعمتهاى پروردگارتان را انكار مىكنيد؟
ذَواتا أَفْنانٍ «48»
فَبِأَيِّ آلاءِ رَبِّكُما تُكَذِّبانِ «49»
«1». واقعه، 17.
«2». زخرف، 71.
«3». صافّات، 45.
«4». انسان، 15.
جلد 9 - صفحه 403
باغهايى داراى درختان پر شاخه و با طراوت (يا نعمتهاى متنوّع و گوناگون).
پس كدام يك از نعمتهاى پروردگارتان را انكار مىكنيد؟
فِيهِما عَيْنانِ تَجْرِيانِ «50»
فَبِأَيِّ آلاءِ رَبِّكُما تُكَذِّبانِ «51»
در آن دو باغ دو چشمه هميشه جارى است.
پس كدام يك از نعمتهاى پروردگارتان را انكار مىكنيد؟
فِيهِما مِنْ كُلِّ فاكِهَةٍ زَوْجانِ «52» فَبِأَيِّ آلاءِ رَبِّكُما تُكَذِّبانِ «53»
در آن دو باغ از هر ميوهاى دو نوع موجود است.
پس كدام يك از نعمتهاى پروردگارتان را انكار مىكنيد؟
🍃محبان امام الرئوف (ع)🍃
http://eitaa.com/iemamrauf
2⃣
✅نکته ها
«أَفْنانٍ» يا جمع «فنن» به معناى شاخه تازه است و يا جمع «فان» به معناى انواع.
در بند چهلم دعاى جوشن كبير مىخوانيم: «يا خير المحبوبين» خداوند، بهترين محبوب است، پس ترس ما از مقام اوست، نه ذات او، مقام آگاهى و حضور و عدل و احاطه او.
خوف از مقام الهى، عامل پيشگيرى از گناه و رسيدن به بهشت است، چنانكه در آيه 40 سوره نازعات مىخوانيم: «وَ أَمَّا مَنْ خافَ مَقامَ رَبِّهِ وَ نَهَى النَّفْسَ عَنِ الْهَوى فَإِنَّ الْجَنَّةَ هِيَ الْمَأْوى» آنكه از مقام پروردگارش خوف داشته و نفس خود را از هوسها باز دارد، پس قطعاً بهشت موعود جايگاه اوست.
سرچشمه خوف بايد معرفت و شناخت مقام پروردگار باشد، «خافَ مَقامَ رَبِّهِ» چنان كه اشكى ارزشمند است كه بر اساس شناخت باشد. «تَفِيضُ مِنَ الدَّمْعِ مِمَّا عَرَفُوا مِنَ الْحَقِّ» «1» يعنى به خاطر شناخت و معرفتى كه پيدا كردند، اشك مىريختند.
در سوره انسان، درباره اهل بيت عليهم السلام مىخوانيم كه غذاى خود را سه روز پىدرپى به يتيم و مسكين و اسير دادند و گفتند؛ ما از پروردگار و روز قيامت مىترسيم، «إِنَّا نَخافُ مِنْ رَبِّنا يَوْماً عَبُوساً قَمْطَرِيراً» «2» و در اين آيه مىخوانيم: «وَ لِمَنْ خافَ مَقامَ رَبِّهِ جَنَّتانِ» پس اهل بيت عليهم السلام قطعاً بهشتى هستند.
در روايات آمده است كه هركس در دنيا از خداوند خوف داشت، در آخرت در امان است و
«1». مائده، 83.
«2». انسان، 10.
جلد 9 - صفحه 404
هر كس در دنيا احساس امنيّت كرد، در آخرت در خوف است. «1»
🍃محبان امام الرئوف (ع)🍃
http://eitaa.com/iemamrauf
3⃣
امام صادق عليه السلام فرمود: «من علم ان الله يراه و يسمع ما يقول من خير و شر فيحجزه ذلك عن القبيح من الاعمال فذلك الذى خاف مقام ربه و نهى النفس عن الهوى» «2» هر كس باور كند كه خداوند او را مىبيند و هر چه بگويد مىشنوند و اين ايمان، او را از كارهاى زشت بازدارد، پس او همان كسى است كه از مقام خداوند خائف بوده و نفس خود را از هوس باز داشته است.
در حديث مىخوانيم كه رسول خدا صلى الله عليه و آله به امام على عليه السلام فرمود: چند چيز سبب نجات است كه يكى از آنها خوف از خداوند در نهان و آشكار است. «3»
رابطه تنگاتنگ با عالم ربّانى، سبب تقويت خوف از مقام خداوند است. در حديث مىخوانيم: «من مشى فى طلب العلم خطوتين و جلس عند العالم ساعتين و سمع من المعلم كلمتين اوجب الله له جنتين كما قال: «وَ لِمَنْ خافَ مَقامَ رَبِّهِ جَنَّتانِ»» «4» هر كس براى تحصيل علم دو قدم بردارد و نزد عالم دو ساعتى بنشيند و از استاد دو كلمهاى فرا گيرد، خداوند براى او دو باغ بهشتى واجب مىنمايد و آنگاه به اين آيه قرآن استناد كرد.
خوف از مقام خداوند در دنيا، وسيله درامان ماندن از همه خوفها در آخرت است. چنانكه در آيات ديگر قرآن، اين عبارت تكرار شده است: «أَلا إِنَّ أَوْلِياءَ اللَّهِ لا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَ لا هُمْ يَحْزَنُونَ» «5»
ميوههاى بهشتى، نه زحمت چيدن دارد، «جَنَى الْجَنَّتَيْنِ دانٍ» نه دسترسى به آنها زمان مىبرد، «قُطُوفُها دانِيَةٌ» «6» نه محدوديّت دارد، «فاكِهَةٍ كَثِيرَةٍ» «7» و نه موسم خاص. «لا مَقْطُوعَةٍ وَ لا مَمْنُوعَةٍ» «8»
لقمان به فرزندش سفارش كرد، آن گونه خوف الهى داشته باش كه عبادت جنّ و انس تو را آرام نكند و آن گونه به فضل خداوند اميدوار باش كه گناه ثقلين تو را مأيوس نكند. مشابه
«1». تفسير كنزالدقائق.
«2». تفسير نورالثقلين.
«3». تفسير كنزالدقائق.
«4». ارشادالقلوب، ج 1، ص 195.
«5». يونس، 62.
«6». حاقّه، 23.
«7». واقعه، 32.
«8». واقعه، 33.
جلد 9 - صفحه 405
اين كلام از حضرت على عليه السلام نيز نقل شده است. «1»
امام باقر عليه السلام از رسول اكرم صلى الله عليه و آله نقل مىكند كه هيچ كس به اعمال خود تكيه نكند، بلكه تنها به فضل و رحمت خداوند تكيه كنيد. «2»
🍃محبان امام الرئوف (ع)🍃
http://eitaa.com/iemamrauf