2⃣
✅نکته ها
«رَفْرَفٍ» نوعى پارچه سبزرنگ است كه ظاهرى شبيه بوستان سرسبز دارد. «عَبْقَرِيٍّ» در اصل به معناى مكان مخصوص جنّ است كه براى عموم ناشناخته است، سپس به هر چيز كمياب و نادر گفته مىشود و در اينجا مقصود فرشهاى نادر و كمياب است.
در ميان ميوههاى بهشتى، خرما و انار جايگاه ويژهاى دارند و لذا در كنار عنوانِ كلّى «فاكِهَةٌ» كه شامل همه گونه ميوه مىشود، اين دو ميوه جداگانه ذكر شده است.
كاميابىهاى دنيا معمولًا همراه با غفلت و گناه است، ولى در بهشت، هرگز چنين نواقصى راه ندارد و ويژگى همسران بهشتى زيبايى درون و برون در مكانهاى اختصاصى، «خَيْراتٌ حِسانٌ» و پوشش مناسب «حُورٌ مَقْصُوراتٌ فِي الْخِيامِ» است.
پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله فرمود: زنان بهشتى داراى اخلاق نيك و صورت زيبا هستند. «خيرات الاخلاق حسان الوجوه» «1»
«حُورٌ مَقْصُوراتٌ» غير از «خَيْراتٌ حِسانٌ» هستند. جمله «لَمْ يَطْمِثْهُنَّ» براى «حُورٌ مَقْصُوراتٌ» است نه براى «خَيْراتٌ حِسانٌ». زيرا با حوريهها هيچ انسان و جنّى آميزش نكرده است، ولى خيرات حسان، زنان دنيوى هستند. در روايات مىخوانيم: «خَيْراتٌ حِسانٌ» زنان صالحه دنيا هستند كه در قيامت زيباتر از حورالعين مىباشند. «2»
«1». تفسير نورالثقلين.
«2». كافى، ج 8، ص 156.
جلد 9 - صفحه 412
ميان دو دسته باغهايى كه در اين سوره مطرح شده است، تفاوتهايى است، از جمله:
الف) در دو باغ اول، حتّى پوشش داخلى بسترها ابريشم است، «بَطائِنُها مِنْ إِسْتَبْرَقٍ» ولى در باغ دوم، تنها ظاهر پارچهها، زيبا و رنگارنگ است. «رَفْرَفٍ»
ب) در دو باغ متقين، از هر ميوه دو نوع وجود داشت، «فِيهِما مِنْ كُلِّ فاكِهَةٍ زَوْجانِ» ولى در دو باغ مؤمنان عادّى تنها به وجود ميوه اشاره شده است. «فِيهِما فاكِهَةٌ»
ج) در مورد همسرانى كه در دو باغ اول هستند، تعبير «قاصِراتُ الطَّرْفِ»* آمده و در دو باغ دوم «مَقْصُوراتٌ فِي الْخِيامِ».
د) آنچه كه در چهار باغ يكسان است، باكره بودن همسران است. در هر دو مورد آمده است: «لَمْ يَطْمِثْهُنَّ إِنْسٌ قَبْلَهُمْ وَ لا جَانٌّ»
در تمام قرآن، عبارت «ذُو الْجَلالِ وَ الْإِكْرامِ» دو بار آمده، آنهم در همين سوره است.
آغاز سوره با «رحمن» و پايان آن با «اكرام» است، يعنى سرچشمهى آن همه نعمت، رحمت و كرامت خداوند است.
🍃محبان امام الرئوف (ع)🍃
http://eitaa.com/iemamrauf
3⃣
✅پیام ها
✨1- گاهى تشويق بايد به وسيله چيزهايى باشد كه براى انسان مأنوس، معروف و مورد علاقه است. «فاكِهَةٌ وَ نَخْلٌ وَ رُمَّانٌ»
✨2- از افراد و اشياى ويژه بايد جداگانه نام برد. در كنار عنوان ميوه، نام خرما و انار جداگانه آمده است. «وَ نَخْلٌ وَ رُمَّانٌ»
✨3- زنان بهشتى هم نيكو سيرتند، «خَيْراتٌ» هم نيكو صورت. «حِسانٌ»
✨4- پرده و پوشش حتّى در بهشت يك ارزش است. «حُورٌ مَقْصُوراتٌ فِي الْخِيامِ»
✨5- خداوند، سرچشمه همه خيرها و بركتهاست و تبرّك جستن به نام مبارك او شايسته است. «تَبارَكَ اسْمُ رَبِّكَ»
✨6- تمام نعمتها و زيبائىها و كيفرها و پاداشها، نمودى از ربوبيّت خداوند
جلد 9 - صفحه 413
است. «تَبارَكَ اسْمُ رَبِّكَ»
✨7- جلال و شكوه خداوند همراه با اكرام و محبّت است. «ذُو الْجَلالِ وَ الْإِكْرامِ»
«والحمدللّه ربّ العالمين»
جلد 9 - صفحه 415
📚منبع: سایت دانشنامه اسلامی
🍃محبان امام الرئوف (ع)🍃
http://eitaa.com/iemamrauf
🍃کانال محبان امام الرئوف (ع)🍃
https://eitaa.com/joinchat/2145189898C7cc2144b55
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
آقا جون دلتنگتونیم پسر فاطمه
😭😭😭😭
33.12M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✍امام رضا علیهالسلام می فرمایند:
لا يَكُونُ الْمُؤْمِنُ مُؤْمِنًا حَتّى تَكُونَ فيهِ ثَلاثُ خِصال:۱ـ سُنَّةٌ مِنْ رَبِّهِ. ۲ـ وَ سُنَّةٌ مِنْ نَبِيِّهِ. ۳ـ وَ سُنَّةٌ مِنْ وَلِيِّهِ. فَأَمَّا السُّنَّةُ مِنْ رَبِّهِ فَكِتْمانُ سِرِّهِ. وَ أَمَّا السُّنَّةُ مِنْ نَبِيِّهِ فَمُداراةُ النّاسِ. وَ أَمَّا السُّنَّةُ مِنْ وَلِيِّهِ فَالصَّبْرُ فِى الْبَأْساءِ وَ الضَّرّاءِ.
مؤمن، مؤمن واقعى نيست، مگر آن كه سه خصلت در او باشد:سنّتى از پروردگارش و سنّتى از پيامبرش و سنّتى از امامش. امّا سنّت پروردگارش، پوشاندن راز خود است،امّا سنّت پيغمبرش، مدارا و نرم رفتارى با مردم است،امّا سنّت امامش، صبر كردن در زمان تنگدستى و پريشان حالى است.
📚تحف العقول،ج۲ ، ص۳۰۸.
🍃کانال محبان امام الرئوف (ع)🍃
https://eitaa.com/joinchat/2145189898C7cc2144b55
#نهج_البلاغه
▫️وَاعْلَمُوا أَنَّهُ (مَنْ يَتَّقِ اللهَ يَجْعَلْ لَّهُ مَخْرَجاً) مِنَ الْفِتَنِ، وَ نُوراً مِنَ الظُّلَمِ
🟤بدانيد آن کس که تقوا پيشه کند، خداوند راهى براى رهايى از فتنه ها به رويش مى گشايد و نور در دل تاريکيها به او اعطا مى کند.
📚#خطبه_183
╭━═━⊰🌸☘️🌸⊱━═━╮ https://eitaa.com/joinchat/2145189898C7cc2144b55
به پاس نعمت هايش عصيان مكن
#نهج_البلاغه
◽️لَوْ لَمْ يَتَوَعَّدِ آللّهُ عَلَى مَعْصِيَتِهِ لَكَانَ يَجِبُ أَلاَّ يُعْصَى شُكْراً لِنِعَمِهِ
🟤اگر خداوند تهديد به عذاب در برابر عصيان نكرده بود باز واجب بود كه به پاس نعمتهايش نافرمانى او نشود»
📘#حکمت_290
╭━═━⊰🌸☘️🌸⊱━═━╮ https://eitaa.com/joinchat/2145189898C7cc2144b55
#نهج_البلاغه
▫️صِحَّةُ الْجَسَدِ، مِنْ قِلَّةِ الْحَسَدِ
🟤تندرستى، از كمى حسادت است
📘#حکمت_256
╭━═━⊰🌸☘️🌸⊱━═━╮ https://eitaa.com/joinchat/2145189898C7cc2144b55
🍃کانال محبان امام الرئوف (ع)🍃
https://eitaa.com/joinchat/2145189898C7cc2144b55
33.72M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✍امام رضا علیهالسلام می فرمایند:
إنّ لِكُلِّ إمامٍ عَهدا في عُنُقِ أوليائهِ و شِيعَتِهِ ، و إنّ مِن تَمامِ الوَفاءِ بالعَهدِ و حُسنِ الأداءِ زيارَةَ قُبُورِهِم ، فَمَن زارَهُم رَغبَةً في زيارَتِهِم و تَصدِيقا بما رَغِبُوا فيهِ كانَ أئمَّتُهُم شُفَعاءَهُم يَومَ القِيامَةِ.
هر امامى به گردن دوستان و شيعيان خود عهدى دارد كه وفاى كامل به اين عهد ، و بجاى آوردن نيكوى آن ، با زيارت قبور آنان است. پس ، كسانى كه با رغبت و علاقه به زيارت ايشان و باور داشتن آنچه آنان ترغيب كرده اند، زيارتشان كنند ، امامانِ آنها در روز قيامت شفيعشان باشند.
بحارالانوار ۱۰۰/۱۱۶/۱.
🍃کانال محبان امام الرئوف (ع)🍃
https://eitaa.com/joinchat/2145189898C7cc2144b55
گریه بهانهایست که عاشقترم کنی
شاید مرا کبوتر جلد حرم کنی
آقای من! کلاغ به دردت نمیخورد؟
فکری به حال رنگ سیاه پرم کنی
زشتم قبول؛ بچه آهو که نیستم!
باید نگاه معجزه بر جوهرم کنی
باید تو را به پهلوی زهرا قسم دهم
تا عاقبت به خیرترین نوکرم کنی
مادر سپرده است به دست شما مرا
گفته فقط شما ببری کربلا مرا
میلاد آقا علی بن موسی الرضا المرتضی علیه السلام مبارک باد 🌺☘🌺☘🌺☘🌺☘🌺☘🌺☘
🍃کانال محبان امام الرئوف (ع)🍃
https://eitaa.com/joinchat/2145189898C7cc2144b55