eitaa logo
أینَ مُـــــــنتَقِّم...🇮🇷🇵🇸
180 دنبال‌کننده
10.4هزار عکس
5.3هزار ویدیو
772 فایل
⚘من به فدای عزیز فاطمه زهرا(س)⚘ ⚘اللَّهمَّ صَلِّ عَلَى مُحمَّدٍ وآلِ مُحَمَّد وَ عَجِّل فَرَجَهمُ⚘ خُداوندا! گُذران عُمرمرادرراه هدفی که برای آن خَلقم نِمودی، قرارده ⚘ مناجات حضرت زهرا(س)⚘
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰 غسل با بدن نجس 💠 سؤال: اگر انسان، عضوی از بدن را هم با نیتِ طهارت و هم با نیتِ غسل بشوید، آیا غسل او صحیح است؟ ✅ جواب: اگر عضو، نجس باشد باید پیش از غسل، آن را تطهیر کند سپس به نیتِ غسل بشوید.
💠 حالت‌های دست در نماز 🔹 مستحب است دست‌های نمازگزاردر حال قیام، روی ران‌ها باشد. 🔸در حال رکوع، انگشتان باز و روی زانو‌ها باشد. 🔹 در حال سجود، انگشتان بسته و در مقابل گوش‌ها باشد. 🔸در حال نشستن، روی ران‌ها باشد. 🔹در حال قنوت، مقابل صورت و انگشتان به جز انگشت شست بسته باشد.
❇️ تفاوت حد ترخص و مسافت شرعی ❇️ 💠 * طبق نظر آیت الله خامنه ای مسافت شرعی هشت فرسخ (حدود ۴۱ کیلومتر) است، هرچند به صورت رفت و برگشت باشد، البته در این صورت باید مسیر رفت حداقل ۲۰/۵ کیلومتر باشد، ولی حد ترخص مکانی است که در آنجا اذان شهر شنیده نمی شود. 💠 * طبق تحقیقات انجام گرفته حد ترخص از آخر شهر حدود ۱۳۵۰ متر می باشد. 💠 * نکته: مسافری که از شب قبل قصد سفر کرده و پیش از ظهر به مسافرت میرود، نمی تواند تا قبل از رسیدن به حد ترخص روزة خود را افطار کند و درصورتی که پیش از آن افطار کند، بنابر احتیاط کفارة افطار عمدی روزة ماه رمضان بر او واجب است. البته چنانچه از حکم مسأله غافل بوده، کفاره ندارد.
💢 وظیفه کثیرالشک 💠 الف: شک در رکعات اگر طرف بیشتر شک، نماز را باطل نمی کند، بنا را بر بیشتر می گذارد. مثل شک بین سه و چهار بنا را بر چهار بگذارد. اگر طرف بیشتر شک، نماز را باطل می کند، بنا را بر کمترمی گذارد. مثل شک بین چهار و پنج بنا را بر چهار بگذارد. ب:شک در اجزای نماز اگر انجام دادن آن نماز را باطل نمی کند: باید بنا بگذارد که آن را به جا آورده؛ مثلا شک کند یک سجده به جا آورده یا دو سجده؛ بنا می گذارد بر انجام دادن دو سجده. اگر انجام دادن آن نماز را باطل می کند: باید بنا بگذارد که آن را انجام نداده؛ مثلا شک کند یک رکوع به جا آورده یا دو رکوع؛ بنا می گذارد بر انجام یک رکوع.
💢 حکم شرعی گذاشتن تصاویر بدون صورت در فضای مجازی 💠 سوال: 🔷 آیا به اشتراک گذاشتن عکس موی سر خانم ها برای جذب مشتری توسط بعضی از آرایشگاه ها از لحاظ شرعی اشکال دارد ؟ ✅ پاسخ: ◀️ در هر صورت، گذاشتن تصاویر مذکور در فضای مجازی یا دیدن آن توسط نامحرم، اگر مستلزم مفسده بوده و یا خوف ارتکاب گناه در میان باشد، جایز نیست. و تشخیص موضوع بر عهده خود مکلف است.
حکم دست دادن به خواهر زن 💠 سوال: آیا دست دادن با خواهرزن و نگاه به موهای او جایز است؟ ✅ پاسخ: خواهر زن با داماد نامحرم است و حکم سایر افراد نامحرم را دارد. خواهر زن به داماد نامحرم است ولی چون خواهر او را براى خود عقد کرده است(دائم یا موقت)، تا وقتى که آن زن در عقد اوست نمى‏تواند با خواهر آن زن ازدواج نماید.[1] از آنجایی که خواهر زن به داماد نامحرم است، نگاه کردن جاهایی از بدن او که واجب است پوشانده شود، چه با قصد لذت و چه بدون آن حرام است.[2] نکته: در اسلام چیزی به نام نامحرم و نامحرم تر وجود ندارد و اشخاص یا محرمند یا نامحرم و رابطه خویشاوندی سبب کم شدن نامحرمی نیست. روایت: احمد بن ابی نصر بزنطی (که از اصحاب عالیقدر امام رضا -علیه السلام - است) می گوید ازحضرت امام رضا علیه السلام سؤال کردم آیا برای مرد جایز است که به موی خواهر زنش نگاه کند؟ فرمود خیر. گفتم پس خواهر زن و بیگانه یکی است؟ فرمود بله. (وسائل جلد 3، صفحه 25)
💠 اقسام قیام 1️⃣. رُکن قیام هنگام تکبیرةالاحرام قیام پیش از رکوع (متصل به رکوع) 2️⃣. غیررُکن غیررُکن قیام بعد از رکوع ❇️واجبات قیام 🔸به جایی یا چیزی تکیه نکند. 🔹بدن را حرکت ندهد و به طرفی خم نشود. 🔸روی دو پا بایستد. 🔹پاهایش را بیش از اندازه باز نگذارد.
🔰 خوردنى‏ها در حالات معنوى‏ 🔸1. خوردن و آشاميدن در حال حرام است و نماز را باطل مى‏كند. (1) 👈 اگر ذراتى از غذا و مانند آن در دهان باشد و موقع نماز فرو برد نماز را باطل نمى‏كند. 👈 اگر در بين نماز غذايى را كه لاى دندان‏ها مانده فرو ببرد نمازش باطل نمى‏شود و اگر قند و مانند آن در دهان مانده باشد و در حال نماز كم كم آب شود و فرو رود نمازش اشكال پيدا مى‏كند. برخى از مراجع همچون آيات عظام سيستانى، زنجانى و صافى فرموده‏اند نماز اشكال ندارد. (2) 👈 خوردن در حال اشكال ندارد ولى بهتر است از كارهايى كه حضور قلب را هنگام وضو از بين مى‏برد پرهيز شود. (3) 🔸2. خوردن و آشاميدن در حال واجب همچون روزه رمضان حرام است. 🔸3. خوردن گوشت شكار بر حرام است، چه خودش شكار كند يا غير خودش. (4) 👈 خوردن غذاى معطر، نعنا و ساير گياهان و سبزى‏هاى خوشبو بر مُحرِم حرام است. (5)
🔰 آب انگورى كه جوش آمده‏ 🖌 مسأله: آب انگورى كه خود به خود آيد فقط به سركه شدن پاك و حلال‏ مى‏شود و آب انگورى كه با پخته شدن به جوش آمده با كم شدن دو قسمت آن به وسيله جوشيدن حلال مى‏شود. (1) 🖌 مسأله: خوردن آب انگورى كه جوش آمده پيش از آن كه دو قسمت آن كم شود حرام است. (2) 🖌 مسأله: اگر در يك خوشه غوره يك دانه يا دو دانه انگور باشد چنانچه به آبى كه از آن گرفته مى‏شود آب غوره بگويند و اثرى از شيرينى در آن نباشد و بجوشد پاك و خوردن آن حلال است. (3) 🖌 مسأله: چيزى كه معلوم نيست غوره است يا انگور اگر جوش بيايد حرام نمى‏شود. (4) 🖌 مسأله: اگر آب انگور با آب مخلوط شود سپس بجوشد و دو سوم آن تبخير شود، در حلال بودن آن اشكال است مگر اين كه دو سوم آب انگور از بين رفته باشد. (5) 🖌 مسأله: اشكالى ندارد كه قبل از جوشيدن دو سوم آب انگور، چيزى مانند سيب و گلابى در آب انگور ريخته شود و در آن بپزد تا دو سوم آن از بين برود. (6) 🖌 مسأله: خرما و مويز و كشمش و آب آنها اگر جوش بيايند، پاك و خوردن آن حلال است. (7)
پرسش: خوردن پلويى كه كشمش يا خرماى جوشيده در آن استفاده شده چه حكمى دارد؟ ✅ پاسخ: همه مراجع به جز بهجت: اشكال ندارد. (8) 👈 بهجت: كشمش را اگر همراه غذا مثل برنج بپزند يا سرخ كنند، احتياط واجب آن است كه از آن پرهيز شود. (9) 📌 خلاصه اين كه انگور سه مرحله دارد: 1. غوره 2. انگور 3. كشمش. ♦️ آنچه نوشيدنش از نظر مراجع حرام است آب جوشيده شده است نه آب غوره و كشمش پخته.
📚 سن بلوغ دختران 💠 سؤال: کسی طبق فتوای مجتهدی عمل نموده که سن بلوغ دختر را سیزده سال می دانسته و اکنون از مجتهدی تقلید می کند که سن تکلیف دختر را نُه سال قائل است؛ حکم نماز و روزه های قبلی که با استناد به فتوای مجتهد سابق نخوانده چیست؟ ✅ جواب: باید آنها را قضا کند. ادامه دارد...
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا