eitaa logo
پژوهشکده الهیات و خانواده
283 دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
70 ویدیو
25 فایل
پژوهشکده الهیات و خانواده اداره کل پژوهش دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان
مشاهده در ایتا
دانلود
🔶🔴چگونه برای همسر خود جذاب باشیم؟ راهکار ششم: قاطعیت یعنی جذابیت؛ کسانی که شخصیت قاطعی دارند و دارای هدف های مشخص، ارزش های معین و برنامه منظمی هستند، جذاب اند. کسانی که قدرت «نه» گفتن دارند و بازیچه این و آن نمی شوند، جذاب اند. کتاب شور زندگی
🔴🔶چگونه برای همسر خود جذاب باشیم؟ راهکار هفتم: امیال و غرایز خود را کنترل کنید. کسانی که شخصیتی مسلط دارند و بر غرایز و امیال خود تسلط بیشتری دارند، کسانی که بر میل جنسی، شهوت، میل به غذاخوردن، هیجانات و عواطف خود مسلط هستند، جذابیت معنوی دارند و تأثیری روانی می گذارند و از وجودشان انرژی سرشاری به بیرون می تابد. بر امیال خود مسلط باشید. نگویید دیگران چه می دانند که من تا چه حد برخودم مسلط هستم. کاهش انرژی ذهنی و جذابیت درونی و روانی شما، به هر حال خود را به شکلی نشان می دهد که از جانب دیگران کاملا درک می شود. کتاب شور زندگی
🔴🔶 سلوک اخلاقی شوهر با همسر در اندیشه اسلامی نویسنده: حسن سراج زاده در میان اعضای خانواده ارتباط‌های مختلفی مانند ارتباط عاطفی، حقوقی، فقهی و ... وجود دارد. یکی از انواع ارتباط‌ها میان مرد و زن در خانواده، رابطه اخلاقی میان آن دو است. این رابطه، گاهی از سوی مرد و گاهی از سوی زن مطرح می‌شود؛ هم‌چنان‌که رابطه اخلاقی ممکن است از منظر اثباتی و ذکر فضایل و باید‌ها بررسی شود و ممکن است از منظر سلبی و بیان رذایل و نباید‌ها. آنچه در این پژوهش کانون توجه بوده، بررسی رابطه اخلاقی و بیان بایسته‌های اخلاقی شوهر در رابطه با همسر از نگاه اسلام است. پرسش اصلی این است که سخن اسلام درباره سلوک اخلاقی شوهر با همسر چیست و چه باید‌ها و فضایلی را برای معاشرت مرد با همسر در روابط زناشویی مطرح می‌کند. در پاسخ به این پرسش و با بررسی برخی آیات و روایات، به شیوه توصیفی‌تحلیلی، به این نتیجه رسیده‌ایم که افزون بر غلبه نگاه اخلاقیِ دین به روابط مرد و زن و پیش‌بینی ضمانت‌های اجرایی لازم، از نظر قرآن، اصلِ محوری‌ای که مرد باید در روابط میان خود و همسرش مراعات کند، معاشرت نیکوست. روایات نیز افزون بر این‌که به طور کلی بر معاشرت نیکو با همسر تأکید کرده‌اند، مصادیقی از این معاشرت و سلوک اخلاقی را بیان داشته‌اند که در این پژوهش، ده مصداق از آن، در گفتار و رفتار اولیای دین ذکر شده است. آدرس دریافت مقاله:http://akhlagh.morsalat.ir/article_21279.html
🔴🔶 نسخه قرآن حکیم برای درمان تفاخر نویسنده:علی رضا کوهی تفاخر یکی از بیماری‌های روانی و رذایل اخلاقی است که انسان امروز، برخلاف پیشرفت‌های مادی چشمگیر، بیش از گذشته به آن مبتلا شده است. از ابتدا که انسان احساس کرد چیزی دارد که دیگری ندارد و لذا احساس برتری کرد، صفت تفاخر در او به وجود آمد. این پژوهش با روش توصیفی‌تحلیلی انجام شده و در آن از قرآن کریم، تفسیرهای قرآن و کتاب‌های حدیث و اخلاق استفاده شده است. درمان تفاخر مقدماتی دارد. نسخۀ قرآنی تفاخر در دو بخش فردی و اجتماعی دسته‌بندی می‌شود. در نسخۀ فردی می‌توان به مطالبی چون ایمان به معاد، اندیشه در حساب ‌و ‌کتاب قیامت، یادآوری قدرت الهی و ضعف خویش، همچنین اندیشه در منشأ پیدایش خود اشاره کرد و نسخۀ اجتماعی آن شامل احسان به دیگران و تفکر در سرگذشت نیاکان است. این نوشتار درپی بررسی مفهوم‌شناسی تفاخر و ارائۀ نسخۀ قرآنی درمان آن است. آدرس دریافت اصل مقاله: http://akhlagh.morsalat.ir/article_21253.html
🔴 🔶 اخلاق اسلامی و طب روحانی نویسنده: اصغر هادی طب روحانی یکی از سه دیدگاه مطرح در برخورد با مسائل اخلاقی در میان دانشمندان اخلاق اسلامی است؛ در این دیدگاه، روح انسان همچون جسم انسان، گرفتار انواع بیماری‌ها می‏شود و برای درمان آن باید از طبیب روحانی و داروهای معنوی بهره گیرد تا روحی سالم، پرنشاط، و ملکوتی پیدا کند. پژوهش حاضر در صدد پاسخ به این پرسش است که: تبیین روایات از اخلاق اسلامی بر اساس طب روحانی چیست؟ و به روش تحلیلی‌استنطاقی، تبیینی متفاوت از اخلاق، برگرفته از روایات مأثور و با نگاه طب روحانی ارائه‌ می‌دهد. در این مقاله پس از بیان چیستی طب روحانی و طبیبان روحانی، رابطه طبیبان روحانی و بیماران روحانی نیز از دیدگاه روایات، تبیین شده است. نتیجه این تحقیق آن است که اخلاق اسلامی با این نگرش، از اخلاق با اهداف مادی و صرفاً دنیوی متمایز می‌گردد، چرا که در این نگاه، ثمره اخلاق، قلب سلیم و هدف آن قرب به خداوند و لقاء الله است، و اخلاق بندگی و ویژگی‌های معنوی که در دیگر مکاتب اخلاقی از آن خبری نیست، برجسته‌ می‌گردد آدرس دریافت اصل مقاله :http://akhlagh.morsalat.ir/article_21429.html
32.83M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔶🔴کرونا را در خانه شکست می دهیم قسمت اول دکتر زهره سعادتمند دکترای تخصصی تعلیم وتربیت وعضوشورای سیاستگذاری آموزش خانواده استان اصفهان
38.35M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔶🔴کرونا را در خانه شکست می دهیم قسمت دوم دکتر زهره سعادتمند دکترای تخصصی تعلیم وتربیت وعضوشورای سیاستگذاری آموزش خانواده استان اصفهان
🔶🔴«خانواده و فرهنگ کتابخوانی» خانواده‌، اولين‌  پایگاه و مدرسه‌اي‌ است‌ كه‌ فرزند در آن‌ آموزش می بیند  واساسی ترین ساختار های تربیتی در آن شکل می گیرد. پس بدون شک نخستین عامل در انگیزه سازی و ایجاد لذت و عادت به کتاب و کتابخوانی در خانواده شکل می گیرد. بدون تردید امروزه نقش مطالعه و کتابخوانی  در رشد ذهنی، اجتماعی و احساسی کودکان اثبات شده و تأثیر کتاب، به‌ویژه بر رشد و توانایی‌های زبانی و خلاقیت کودکان را نباید نادیده گرفت. سوالی که در این میان مطرح می شود این است که کتاب در خانواده های ما چه نقش  جایگاهی دارد؟ آیا به عنوان یک ضروت فرهنگی در سبد خرید کالاهای فرهنگی خانه دیده می شود؟ آیا به همان میزان که برای تغذیه جسم آنان هزینه می کنیم به فکر تقویت روح آنها نیز هستیم ؟ پدر و مادر چند ساعت از وقت شبانه روزی خود را در حضور فرزندان به مطالعه می پردازند؟ حتما تاکنون به چنین سوالاتی در ذهن اصلا توجهی نداشته ایم حال که متوجه شده ایم چه باید کردچه راه کارهایی می تواند در این امر ما را کمک کند. چگونه پدر و مادر، می‌توانند فرزندان خود ‌را به این مهم علاقه‌مند و تشویق کنند و باعث توسعه و تعمیق فرهنگ مطالعه در جامعه گردند؟روش‌های زیادی وجود دارد که به مواردی اشاره می کنیم: • یکی از مهم ترین روش های تربیتی شیوه ی الگودهی و ارائه مصداق است.تأثير الگو و نقش‌پذيري‌ یک امری طبیعی و ماندگار است که در نهاد همه ی انسانها نهفته است.با استفاده از غريزه‌ تقليد والدين‌ مي‌توانند  فرزندان خود را در خصوص امور تربیت و ارزشی همراه خود سازند و ازین طریق مهارت های اجتماعی را به آنان بیاموزند. • قصه گویی در سنین کودکی و نوجوانی یکی از راه های ترغیب به مطالعه و کتابخوانی است.در این میان مادران نقش اصلی را در انگیزه سازی دارند. قصه گویی علاوه بر تقویت روابط عاطفی و تکامل ذهنی به عنوان پل ارتباطی می تواند فرزندان را به کتاب علاقمند سازد و عادت انها را به کتابخانی بیشتر کند. • خواندن کتاب با صدای بلند، علاوه بر این که  دایره لغات بچه ها را بهبود می بخشد به آنها می آموزد که چگونه با حالت و لحن مناسب بخوانند. با این شیوه ی جذاب کتاب را بلند خوانی و بازخوانی کنید تا درآنان میل و شوق به خواندن ترغیب شود و لذت درک آن را از طریق تصاویرذهنی که شما از لحن و نوع خواندن انتقال می دهید را حس کنند. • درصورت امکان همراه  فرزندان خود در کتابخانه های عمومی عضو شوید و به صورت امانی از آن ها کتاب امانت بگیرید.همچنانکه وقت می گذارید و برای خرید مواد غذایی به فروشگاه های بزرگ می روید به صورت خانوادگی نیز به کتابفروشی ها و نمایشگاه های کتب سر بزنید خرید کنید و لذت و ارزش خرید کالاهای فرهنگی بالاخص کتاب را به آنان انتقال دهید. • در ایام و مناسبت های مختلفی که  هدایا و جوایزی برای فرزندان خریداری می کنید کتاب را فراموش نکنید . این کار نیکو  باعث می شود تا فرزند شما یاد بگیرند که به دوستان،همسالان و کسانی که دوست شان دارد کتاب هدیه کند و این فرهنگ را نیز خودبخود به آن ها انتقال دهند. بنابراین از آنجایی که  که زمینه ی  اولیه فرهنگ  ترویج کتابخوانی از خانواده شروع می‌شود و والدین نقش آغازین و مهمی در ترویج فرهنگ مطالعه در جامعه ایفا می‌کنند والدین همواره به عنوان الگوهای رفتاری نقش بسزایی در تربیت روانی، فکری  و اجتماعی شدن فرزندان خود دارند.و بدون شک، بهترین و آسان ترین راه ترویج فرهنگ مطالعه از خانواده آغاز می‌شود. . باید تلاش کرد هر چه بیشتر  نسبت به ترویج و تعمیق فرهنگ کتاب و کتاب‌خوانی اقدام کنیم ، تا هم جامعه‌ای بالنده و پویا باشیم و هم فرزندان خوبی را تربیت کنیم.
📕 هدف اصلى کتاب زندگی برازنده‌ی من ایجاد نوعى آگاهى و بیدارى درونى است تا شما بتوانید با استفاده از این اطلاعات مهم درونى راه شادکامى و موفقیت زندگى خود را ببیند و دنبال کنید. بدون این آگاهى، انسان هویت، ارزش‌هاى باطنى، و راه شادکامى و رضایت زندگى خود را نمى‌شناسد و در نوعى بى‌اطلاعى درونى به‌ سر مى‌برد. در بخشی از کتاب زندگی برازنده‌ی من می‌خوانیم: با بیدار کردن چهار کهن‌الگوى معصوم، یتیم، جنگجو، و حامى مى‌توانیم براى سفر اسطوره‌اى آماده، و از بند چالش‌هاى خانواده اولیه‌مان رها شویم. این چهار کهن‌الگو در حقیقت خانواده درونى ما را تشکیل مى‌دهند. داستان‌هاى آماده شدن براى سفر اسطوره‌اى به همین خانواده درونى مربوط مى‌شود: کهن‌الگوهاى معصوم و یتیم به قسمت‌هاى بازیگوش و آسیب دیده کودک درون ربط دارد. کهن‌الگوهاى حامى و جنگجو به قسمت‌هاى تربیت‌کننده و پشتیبان پدر و مادر درون مربوط مى‌شود. دریافت متن کتاب در : @ketaabdar
🔶🔴 «إِنَّ مَعَ الْعُسْرِ يُسْراً» «پس [بدان كه‌] با دشوارى، آسانى است.» سختی‌ها و مشکلات جزیی جداناپذیر در زندگی انسان‌هاست؛ هرکسی در مراحل زندگی خود با رنج‌هایی دست‌وپنجه نرم می‌کند. خداوند متعال فرموده است ما انسان‌ها را در رنج و سختی آفریده‌ایم. حال سؤال این است که در این رنج‌ها و سختی‌ها حکمتی وجود دارد. قطعاً وجود رنج‌ها بدون دلیل نیست و حکمتی در آن‌ها نهفته است. انسان‌ها در این دنیا به تکامل و توسعه وجودی نیاز دارند که این نیاز بدون مقدمه حاصل نخواهد شد. یکی از مقدمات این تکامل، مواجهۀ انسان با رنج‌ها و مشکلات است. سیر تکاملی انسان از ناپختگی به‌سوی بالغ‌شدن در گرو وجود رنج‌هاست. اگر مشکلات نباشند چگونه انسان می‌تواند خود را دریابد و در مسیر حل آن‌ها برآید. تدوام سرخوشی در زندگی، انسان‌ها را به غرور و تکبر و حتی ملال می‌کشاند. اگر انسان با مشکلی روبه‌رو نشود، به‌دنبال حل آن مشکل هم نخواهد رفت. پس مشکلات موهبت‌هایی هستند تا انسان تکانی به خود بدهد و مقدمات بلوغ خود را فراهم کند. چه‌بسار افرادی که در تاریخ بشر از سرخوشی به طغیان رو آورده‌اند یا حتی به ملال رسیده‌اند که حتماً غرور و تکبر و ملال حس‌هایی نابالغانه در زندگی انسان‌هاست. دستاوردهای رنج‌ها در زندگی چه بسیارند و معدود افرادی از این دستاوردها آگاهی می‌یابند و در مسیر تکامل خود از آن‌ها بهره می‌برند. برخی از این دستاوردها عبارت‌اند از: 1. تغییر بینش‌ها و باورها در زندگی؛ 2. فرصتی برای تأمل دربارۀ مسائل زندگی؛ 3. کنترل نفس و رسیدن به خودآگاهی؛ 4. احساس نیاز به منبعی فرابشری و چنگ‌زدن به آن؛ 5. تقویت روحیۀ انعطاف‌پذیری و امید؛ 6. رهایی از رکود و تلاش برای رسیدن به راه‌حل‌ها؛ 7. اصلاح رفتارهای نابالغانه در مواجهه با سختی‌ها؛ 8. رهایی از حس عجز و ناتوانی در مشکلات؛ 9. تقویت خودباوری و رسیدن به حس ارزشمندی. بر این اساس، تمام این دستاوردها انسان‌ها را به آسانی و «یسر» سوق می‌دهند. دلیل اینکه در آیه شریفه سختی و آسانی را هم‌زمان و به‌دنبال هم بیان کرده، همین است. در هر سختی و رنجی هم‌زمان آسانی و راحتی وجود دارد که این راحتی در گرو رسیدن به این دستاوردهاست. رنج ها تکرار می‌شوند و توقع انسان از اینکه در آینده دچار درد و رنجی نشود، بیجاست. دردها متنوع هستند و هر دردی بخشی از زندگی انسان را هدف می‌گیرد. این دستاوردها هستند که متناسب با رنج‌ها در مسیر زندگی، بخشی از روح انسان را صیقل می‌دهند و او را به «یسر» و راحتی می‌رسانند. خلاصه اینکه دردها و رنج‌ها با خود راحتی و «یسر» را به‌دنبال دارند. این ما هستیم که تصمیم می‌گیریم چگونه از سختی‌ها عبور و تهدیدها را به فرصت تبدیل کنیم؛ به درد خود بسوزیم و بسازیم یا به‌دنبال دستاوردها باشیم. قطعاً کسی که می‌سوزد و می‌سازد، دستاوردهایی جز افسردگی، حسرت گذشته و ترس از آینده نخواهد داشت؛ ولی کسی که می‌اندیشد و به‌دنبال راحتی است، فکری به حال خود می‌کند و در مرداب مشکلات الماس‌ها و جواهر وجودی خود را می‌یابد تا به «یسر» و راحتی برسد. محمد کاظمی
🔴🔶معرفی مقاله: راهکارهای اخلاقی برای مقابله با آسیب‌های بافتی اینترنت در نهاد خانواده نویسنده:سید مهدی سلطانی رنانی انسان موجودی اجتماعی است و به‌همین‌دلیل، از برقراری ارتباط با دیگران ناگزیر است؛ به‌طوری‌که برقراری روابط اجتماعی از نیازهای فطری بشر به‌شمار می‌رود. ازجمله عرصه‌های ارتباطی انسان در اجتماع، فضای مجازی و اینترنت است؛ به‌گونه‌ای‌که اینترنت به‌منزلۀ نماد بارزی از فناوری اطلاعات و ارتباطات در دنیای کنونی، به‌ویژه در خانواده‌ها، جایگاهی خاص پیدا کرده و فارغ از مرزبندی‌های اخلاقی رواج یافته و دست‌یابی به اطلاعات مسموم و غیراخلاقی را بدون هیچ‌گونه نظارت و محدودیتی آسان کرده است. درواقع، گسترش اینترنت و نفوذ سریع آن در خانواده‌ها، معضلات جدی بسیاری را در پی داشته است. بنابراین، برای پیشگیری از گسترش پیامدهای منفی اینترنت و نیز آگاهی از آسیب‌های آن در خانواده لازم است راهکارهای اخلاقی مقابله با آسیب‌های بافتی (ذاتی) اینترنت در این نهاد اجتماعی بررسی شود. مهم‌ترین این راهکارها عبارتند از: استفادۀ هدفمند و منطبق بر قواعد و اصول اخلاقی از اینترنت، نظارت اخلاقی بر فرزندانی که زیاد از اینترنت استفاده می‌کنند، تبدیل تهدیدهای اخلاقی به فرصت‌ها و ارزش‌ها، توجه خانواده‌ها به خلوت حقیقی و خودآگاهی، زنده نگه‌داشتن یاد خدا و ترویج آن در نهاد خانواده، توجه به سلامت جسمی، روحی و اخلاقی خانواده‌ها، اهمیت دادن به زندگی حقیقی و ترویج ارزش‌های سبک زندگی اسلامی با رویکرد و رفتارهای اخلاقی. نگارنده در این مقاله کوشیده است به شیوۀ کاربردی و با روش توصیفی- تحلیلی راهکارهای یادشده را تبیین کند. هدف از بررسی این راهکارها، ارتقای ارزش‌های اخلاقی در نهاد خانواده و افزایش آگاهی خانواده‌ها در استفاده از فضای مجازی، به‌ویژه اینترنت، در جامعۀ اسلامی است. آدرس دریافت اصل مقاله : http://akhlagh.morsalat.ir/article_65451.html
🔶🔴بستر عافیت هر روز برای رسیدن به محل کار از خیابانی می‌گذرم که تمام جزئیات آن را می‌دانم؛ هر روز مغازه‌ها، درختان، پیاده‌روها و دست‌اندازهای آن را از نظر می‌گذرانم. همه چیزش برایم تکراری شده است. شاید بتوانم چشم‌بسته و بدون راهنما از آن عبور کنم. وقتی شخصی از مکانی در این خیابان سؤالی می‌پرسد، بدون درنگ جوابش را می‌دهم؛ انگار همین الان در آن مکان ایستاده‌ام. دیگر از تماشای این خیابان لذت نمی برم؛ چون ویژگی جدیدی در آن نمی‌بینم که برایم تازگی داشته باشد. تمام جزئیاتش هر روز برایم تکرار می‌شود. این تمام ماجرای من و آن خیابان نیست. روزی یکی از دوستانم به پارکی در آن خیابان اشاره کرد و از زیبایی‌های آن پارک سخن گفت؛ از درختان زیبای کهن‌سالش، از جوی آبی که در وسط پارک می‌گذرد و... . تمام این‌ها را دیده بودم؛ ولی برایم تکراری شده بود به‌طوری که هیچ‌وقت به این ویژگی‌ها دقت نکرده بودم. تکراری‌شدن آن‌ها چشمانم را کور کرده بود؛ فقط آنچه با ذهنم انس گرفته بود، می‌دیدم و دیدن‌های تکراری برایم ملال‌آور بود. انسان‌ها غالباً با پدیده‌هایی که هر روز تکرار می‌شوند، اُنس می‌گیرند و به‌مرور زمان لذت آن پدیده برایشان تکراری می‌شود و حتی کار به‌جایی می‌رسد که بودن آن را در زندگی فراموش می‌کنند. حضور خداوند، زنده‌بودن، سلام هر روز خورشید، شنیدن صدای طرب‌انگیز پرندگان و... ازجمله پدیده‌هایی هستند که حضور مستمرشان، ذهن را به نفی وجودشان می‌کشاند. نکتۀ اساسی در اینکه انسان‌ها عاشق شمردن مشکلات هستند، همین است؛ چرا که مشکلات همیشه نیستند و گاهی از مواقع رخ می‌نمایند. اینکه مشکلات به چشم می‌آیند و ذهن را مشغول می‌کنند، به‌سبب همیشگی‌نبودنشان است؛ هرکدامشان رنگ و بویی دارند که موجب برجستگی آن‌ها می‌شوند. انسان‌ها غافل هستند از اینکه مشکلات، علف‌های هرزی هستند در باغ و بوستان عافیت و نعمت. ما هر روز در این باغ قدم می‌زنیم؛ ولی تمام لذت‌های این باغ برایمان تکراری شده است و دیگر وجودشان را احساس نمی‌کنیم، حتی اگر شخصی از درختی در این باغ سراغی بگیرد، وجودش را انکار می‌کنیم؛ درحالی‌که اگر دوباره بادقت به باغ نگاه کنیم، آن درخت را باهیئتی سرزنده و بانشاط می‌یابیم. مشکلات در زندگی بسان نقطۀ سیاهی هستند بر صفحه‌ای سفید که شاهد، خیره در نقطۀ سیاه شده است و بستر سفیدِ نقطۀ سیاه را نمی‌بیند. نقطۀ سیاه امری است جدید و متنوع که در میان هزاران‌هزار نقطۀ سفید درهم تنیده، عرض اندام می‌کند و می‌شود دل‌مشغولی ناظر. اگر صفحۀ سفیدی نبود، عرصه‌ای هم برای رقاصی نقطۀ سیاه نبود. حکیمی می‌گوید: «انسان‌ها عاشق شمردن مشکلاتشان هستند؛ اما لذت‌هایشان را نمی‌شمارند. اگر آن ها را هم می‌شمردند، می‌فهمیدند که به اندازه کافی از زندگی لذت برده‌اند... .» نعمت‌ها اینقدر زیاد هستند که به شمارش محدود نمی‌شوند و وقتی از دایرۀ شمردنی‌ها خارج شدند، بسان بستری فرامو‌ش‌شده می‌شوند؛ ولی مشکلات همیشه شمارش‌پذیرند و نشان از کمی میزانشان نسبت به نعمت‌هاست. حاجی سبزواری می‌گوید: «یا من هو اختفی لفرط نوره، الظاهر الباطن فی ظهوره» محمد کاظمی