eitaa logo
«مسعا» | مرکز مطالعات سیاست‌گذاری علوم انسانی-اسلامی
192 دنبال‌کننده
168 عکس
26 ویدیو
21 فایل
ارتباط با ادمین @projectsystem ihisps.ir Institute for Humanities–Islamic Sciences Policy Studies
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از فلسفه زبان اسلامی
شیعه تاریخ را نپذیرفت؛رهبری و حاکمیت آنهایی را که بر تاریخ تسلط یافتند و در جامه جانشینی رسول و حمایت اسلام و جهاد علیه کفر، اکثریت خلق را فریفتند، نفی کرد و پشت به مسجدهای مجلل و کاخهای پر شکوه امام و خلیفه اسلام، رو به خانه گلین و متروک فاطمه نهاد.. ————- فلسفه زبان اسلامی در ایتا 🆔@projectsystem 🌐@kiamojtabaphd
هدایت شده از فلسفه زبان اسلامی
همزمان با سالروز تأسیس شورای انقلاب فرهنگی برگزار می‌شود ✔️ نشست «شورای انقلاب فرهنگی و دینداری امروز ایرانیان» 👤با حضور استادان: حمیدرضا مظاهری سیف، کارشناس اخلاق و عرفان مجتبی رستمی‌کیا، پژوهشگر فلسفه دین 🧭 زمان: یک‌شنبه 18 آذرماه، ساعت 10 تا 11 صبح 🏠 مکان: شهرک قدس، کوچه 31، پلاک 3 🌐 رسانه حوزه انقلابی (رحامدیا) 🆔 @rahamedia ————- فلسفه زبان اسلامی در ایتا 🆔@projectsystem 🌐@kiamojtabaphd
هدایت شده از رحا مدیا
🔻باموضوع: 💢 شورای انقلاب فرهنگی و تدیّن امروز ایرانیان مهمان: 👤مجتبی رستمی کیا؛ پژوهشگر فلسفه دین 🌐 رسانه حوزه انقلابی (رحامدیا) 🆔 @rahamedia
هدایت شده از رحا مدیا
صوت استاد رستمی کیا.MP3
زمان: حجم: 12.86M
⭕️ فایل 💢 01:00 بروکراسی در فضای فرهنگ و دانش دینی 💢 04:09 روند دینداری جدید درجامعه و تقابل آن با بروکراسی 💢 08:30 مرجعیت های جدید دینی و غفلت شورای عالی انقلاب فرهنگی 🌐 رسانه حوزه انقلابی (رحامدیا) 🆔 @rahamedia
هدایت شده از رحا مدیا
🔸 مدیریت روندهای کلی دانش؛ کار کلیدی شورای عالی انقلاب فرهنگی 🔸 🎙دکتر مجتبی رستمی‌کیا، در مورد مقوله «شورای عالی انقلاب فرهنگی» گفت: ▫️این شورا حداقل دو نظام کلی را در بخش سیاست گذاری باید حمایت کند؛ یکی در حوزه فرهنگ که خرده نظام‌های متعددی مثل هنر، فرهنگ، سینما، دینداری و غیره دارد و قسمت دیگر آن، بحث دانش است. ☑️ دکتر رستمی‌کیا با اشاره به روندهای کلی دانش و لزوم حرکت در این مسیر عنوان کرد: باید برنامه‌ریزی‌هایی صورت بگیرد که در کوتاه‌مدت و میان‌مدت بتوان فضای دانش را بهبود بخشید تا ما را به لبه مرز دانش برساند. 📎 دریافت متن کامل 🌐 رسانه حوزه انقلابی (رحا مدیا) 🆔 @rahamedia
هدایت شده از فلسفه زبان اسلامی
وقتی شما با یک روش شناسی غلط به دنبال تولید علم دینی بودی و بهش نرسیدی، دلیل بر این نمیشه از اساس انکارش کنی! علم دینی و دیسیپلین آن تحقق یافته است، بیش از آنی که به فکر یا بنیادهای عقل نظری احتیاج داشته باشد به مشاهده نیاز دارد. علم دینی و بومی قابل دسترس است اما نه با روش شناسی بنیادین. ————- فلسفه زبان اسلامی در ایتا 🆔@projectsystem 🌐@kiamojtabaphd
گروه آموزشی، فرهنگی و اجتماعی مرکز تحقیقات اسلامی مجلس با همکاری میز فقه صنایع خلاق گروه فقه ارتباطات، هنر و رسانه مرکز فقهی ائمه اطهار (ع) برگزار می کند: نشست علمی: سناریوهای تغییر در صنایع خلاق در ایران (دورنمایی از خط‌ مشی گذاری و تقنین در فضای آینده) ارائه دهنده: دکتر مجتبی رستمی کیا پژوهشگر هنر و صنایع فرهنگی ناقد: حجت الاسلام دکتر احمد کوهی عضو هیئت علمی دانشگاه تهران دبیر علمی: حجت الاسلام حامد مهدوی یکتا سمت: پژوهشگر هنر و صنایع خلاق زمان: ۱۶ اسفند 1403 ساعت 16 الی 1۸ مکان: مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی 📡 لینک مجازی: https://www.skyroom.online/ch/m.faghih64/eb جهت شرکت حضوری (نام و نام خانوادگی +عبارت «هنر») را به سامانه 30001913 تا 15 اسفند ساعت 12 ارسال فرمایید. کانال مرکز تحقیقات اسلامی مجلس: 🆔@cmir_parliran
سناریوهای آینده علوم انسانی اسلامی در ایران نوع مقاله : علمی-پژوهشی ✍مجتبی رستمی کیا  دانش آموخته دکتری مبانی نظری اسلام، دانشگاه معارف اسلامی، قم چکیده لازمه برنامه‌ریزی هوشمندانه برای آینده دانش های انسانی، داشتن تصویری از چگونگی شکل گیری ویژگی های آنها در دنیای آینده است؛ بدون توجه به تغییراتی که در آینده به وقوع خواهد پیوست، برنامه ریزی ها و سیاستگذاری ها حتی در صورتی که کاملا دقیق و اصولی باشد متناسب با شرایط گذشته و حال است و نمی تواند برای شرایط آینده از کارآیی و اثربخشی لازم برخوردار باشد، برای مواجهه با آینده ای مبهم و چندگانه نیازمند « برنامه ریزی پابرجا» هستیم که مبتنی بر شرایط آینده تدوین شده باشد و با وقوع اتفاقات جدید پایدار و تاب آوری خود را از دست ندهد. علوم انسانی اسلامی از چند جهت در معرض تغییرات زمانه است؛ اولا موضوعاتی که در این دانش مورد بحث قرار می گیرد متناسب با شرایط زمان، مساله های روز و سؤالاتی که پرسیده می شود تغییر می کد؛ ثانیا روش های به کار رفته در علوم انسانی اسلامی بدون نسبت با تحولات روش شناسی در سایر علوم نیست. از سوی دیگر باید به تحولاتی که در بکارگیری نشر توزیع علم و دستاوردهای آن اتفاق می افتد، اشاره کرد.علوم انسان اسلامی را می توان از منظر جهانی و از منظر کشور ایران اسلامی، مورد بحث قرار داد و آینده نگاری های متفاوتی را این دو رویکرد طلب خواهند کرد که این نگاشته بر روی آینده پژوهی در ایران اسلامی متمرکز شده است و روندهای جهانی شدن علوم و حرکت پرشتاب علوم به سمت دانش های انسانی را تنها به عنوان تأثیرات کلان محیط دانش محسوب خواهد کرد. این مقاله می کوشد تا با بررسی کلان روندهای گذشته علوم انسانی اسلامی در ایران، تحلیل واقع بینانه ای از وضعیت موجود این دانش در ایران ارائه داده و در پرتو پیشران های آینده وضعیت این دانش را در چهار سناریو « پایان علوم انسانی و جنگ در فضای ابری»، « ایمنی گله ای و استراتژی های تدافعی»، « تخصص گرایی» و « عمومی سازی دانش اسلامی» مورد بررسی قرار می دهد. کلیدواژه‌ها آینده پژوهی آینده نگاری آینده علوم انسانی اسلامی پایان علوم انسانی جنگ ابری ایمنی گله ای دریافت مقاله 👇 https://elmodin.ihcs.ac.ir/article_9894.html ————- فلسفه زبان اسلامی در ایتا 🆔@projectsystem 🌐@kiamojtabaphd
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📌 دو رویکرد حوزوی به علم و مباحث جدید و سنت 🏷 (تقریر دقایق پایانی مناظره استاد و استاد با عنوان "ظرفیت‌های علوم عقلی در حل مسائل علوم شناختی" در مدرسه تابستانی دارالعلم) 👤 استاد امینی‌نژاد: 🔸 [دقت کنیم] و معرفت‌شناسی که مبتنی بر داده‌های منطقی و فلسفه ماست این حکومتش رو باید حفظ کنیم؛ سیطره‌اش رو بر همه حوزه ها حفظ کنیم و الّا تحیّرهایی که در دنیا [پیش آمده، ما هم دچارش می‌شویم]. 🔸 بله؛ واقعا ما نقاط فقدان فراوانی داریم و نقص‌ها گسترده و فراوان است که باید خیلی کار صورت بگیرد. 🔸 ولی اگر به نحو بنیادین، ما معرفت‌شناسی که در فلسفه‌اسلامی و منطق اسلامی مطرح می‌شود، اگر این رو از دست بدیم و بیاییم در فضای فلسفه غرب، بدونید که اغتشاش‌های ذهنی بسیار گسترده‌ای روی خواهد داد که نمی‌شود اونا را سر و سامان داد. 🔸 و [اصلا] غلط هم هستند! مثلا کانت رو شما ببینید. خیلی آدم مهمی است، ولی من همیشه برایم سوال بود چرا اینقدر توجه به کانت می‌شود؟ [درحالی‌که] شما وقتی بحث‌های اساسی کانت رو نگاه می‌کنید -به نظر من- در حد فخر رازی یا ابعاد فلسفی غزالی است. [بنابراین آنچه در مواجهه با علوم و مباحث جدید مهم است، توجه به حفظ] فلسفه اسلامی است. 👤 استاد قائمی‌نیا: 🔹 (با تلاش‌هایی که محققان ما انجام می‌دن) چه بسا ما بتونیم به جایی برسیم و ببینیم از فضای علوم جدید بیشتر بتوانیم استفاده کنیم. . نه اینکه دنبال سنت به‌تمامه باشید. این دوتا متفاوت است و من با این رویکرد [بحث‌های جدید را دنبال می‌کنم.] 🔹 مثلا ممکن است من تقریری از الهیات اسلامی ارائه بدهم (به عنوان مثال عرض می‌کنم) که در نهایت ببینید [از سنت فلسفی موجود] است در تبیین کتاب و سنت. البته همه این‌ها نیاز به کار دارد. 🎧 فایل صوتی و تحلیل 👇 🎧 eitaa.com/aliebrahimpour_ir/1784 @aliebrahimpour_ir
استاد قائمی‌نیا و استاد امینی‌نژاددو رویکرد به علم و سنت در بیان استاد امینی‌نژاد و قائمی‌نیا.mp3
زمان: حجم: 2.41M
🏷 (دقایق پایانی مناظره استاد و استاد با عنوان "ظرفیت‌های علوم عقلی در حل مسائل علوم شناختی" در مدرسه تابستانی دارالعلم) 📌 - تا وقتی دست علی یارتونه نترسید! ✨ این فایل را بارهاوبارهاوبارها بادقت گوش بدید و تقریرش را بخوانید! به نظر من، این ۳دقیقه، این مناظره بود که ارزش تامل و تدبر و تعمق دارد. موضوع که به سرانجام نرسید و طبیعی هم بود، ولی دو استاد در اینجا، درونی خودشان را شفاف بروز دادند. 🌱 من هردو استاد را از نزدیک می‌شناسم، هر دو احیاکننده‌ی من هستند و توفیق شاگردی‌شان را داشته و دارم و به آن مفتخرم: هر دو دغدغه‌ی پاسداری از دارند؛ هر دو به ضعف‌های و کارهای نشده معترفند؛ ☘ اما: 🔰 یکی معتقد است باید با تمام توان حکومت و سیطره فلسفه صدرایی را حفظ کرد. 🔰 یکی معتقد است باید با تمام توان سراغ مباحث علمی سنت‌های گوناگون قدیم و جدید رفت و از همه به اندازه قدشان استفاده کرد. ✅ این رویکردها، چیزی نیست که راحت بیان شوند! مفت از دست ندهید! 🌝 هر طلبه و اهل‌علمی بالاخره یکجایی در گوشه ذهنش باید در این دوگانه‌ی نسبت با علم و سنت، انتخاب کند. 😬 و جمله شوخی حاج‌آقای رضا قائمی‌نیا هم، در اوج شوخی، جدی بود و نکته داشت! 《تا وقتی دست همراهتونه، نترسید!》 ✴️ مهم اینجاست: 🖐 اگر داشته باشیم، چه مباحث سنتی چه مباحث جدید، قابل استفاده اند و می‌توانند به قرآن و سنت کمک کنند؛ 🖐 اگر نداشته باشیم، نه فقط از مباحث جدید، از مباحث سنتی هم باید بترسیم! که ما را دچار و و می‌کنند. @aliebrahimpour_ir