فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻صحبتهای حجت الاسلام پناهیان:
ما زیادی داریم در کشور همه چیز رو قانونمند میکنیم و زیادی داریم به افراد سخت میگیریم!
✍ به امید روزی که از روند #بروکراتیزه کردن کشور خارج شویم، صحبتهای بسیار متین حجت الاسلام پناهیان قابل توجه بود، تجربه حضور حقیر در 5 سال گذشته در همکاری با مرکز پژوهشهای مجلس، مرکز تحقیقات اسلامی مجلس و شورای عالی انقلاب فرهنگی فرمایشات ایشان را تایید می کند
در صوت ذیل کوشش کردم روند بروکراتیزه شدن دانش حوزوی را عرض کنم
👇
————-
مرکز مطالعات سیاستگذاری علوم انسانی (#مسعا)
@ihispsir
@projectsystem
22[1].mp3
7.73M
بروکراتیزه کردن حوزه
🎙 دکتر مجتبی رستمیکیا
در این صوت سعی کردم در ذیل بحث هویت نخبگان این کلان روند و آسیب هاش رو بررسی کنم
————-
مرکز مطالعات سیاستگذاری علوم انسانی (#مسعا)
@ihispsir
@projectsystem
هوش تجاری اسلام
✍دکتر مجتبی رستمی کیا
▫️الویس اسپرنگر شرق شناس قرن نوزدهم می گوید: « اعراب مخترعان تجارت جهانی» هستند. بسیاری از قبایل معروف عرب همچون قریش جایگاه خود را مدیون موفقیت در تجارت بودند نه در جنگ؛ اعراب بین اروپا، هند و چین تجارت می کردند، این را از طریق بازرگانی کاروانی دنبال می کردند که خود شامل چالش های تدارکاتی گسترده ای بود: آمادهسازی کالا، انتخاب کارکنان، تجهیز شترها و کشتیها، ترتیبات مالی پیچیده، تامین امنیت سفرها؛
▫️مهمترین ویژگی تاجران عرب، ایجاد مکانیسم سرمایه گذاری مخاطره آمیز ( ریسک پذیر) و فراهم کردن زمینه تجارت واسطه ای است، در این تجارت اعراب تلاش می کردند به روشی شبیه C2C مشتریان را به مشتریان متصل کند، این شبه شرکت ها، همانند شرکت های سرمایه گذاری فعلی کاملا ساختاری مخاطره آمیز داشت؛ این مسئله باعث شده است مستشرقان، اعراب را پایه گذار تجارت جهانی بدانند.
▫️خدیجه ـ درود خدا بر او باد ـ برجسته ترین سرمایه گذار مکه بود. آشنایی خدیجه با محمد ـ درود خدا بر هر دو باد ـ از همین سبد سرمایهگذاری آغاز شد.
▫️بی راه نیست خدیجه ـ درود خدا بر او باد ـ را « هوش تجاری» اسلام بدانیم. نحوه گسترش اسلام نشان می دهد که این روش دقیقاً به همین صورت برای گسترش اسلام به کار گرفته شد؛ بر خلاف تبلیغات بوقچیهای پهلوی، اسلام بیش از شمشیر ( جنگ) با اقتصاد ( بازار = مارکتینگ) خود را در غرب و شرق عالم توسعه داده است. قهرمان این روش جدید هم خدیجه است. اسلام با اقتصاد بازار جدید گسترش پیدا کرده است و این گونه نبوده است که به « اقتصاد غنائمی» متکی باشد. ظرفیت اسلام اولیه برای تولید ثروت قابل توجه بوده است.
▫️پیامبر گرامی اسلام، در مدینه هم دو نهاد را شکل داد: مسجد و بازار، محمد – درورد خدا بر او باد - چندین دهه تجربه تجاری خود را با صدور مجموعه ای از مقررات مالی و تجاری به اجرا گذاشت. او تجارت در بازار مدینه را معاف از مالیات اعلام کرد و برای تأمین مالی پرداخت های تأمین اجتماعی مالیات وضع کرد. او همچنین مجموعه ای از مشوق های تجاری را تعیین کرد: او حمایت از مصرف کننده را بهبود بخشید. دستورالعمل هایی در مورد چگونگی تنظیم قراردادهای تجاری ارائه کرد. به قول ایزوتسو، یکی از پر رنگترین میدانهای معنایی قرآن کریم و اسلام اولیه، میدان بارزگانی و تجاری است.
▫️ از سوی دیگر، استعداد محمد در تجارت اولیه در اسلام منحصر به فرد نبود. سه جانشین اول او همگی بازرگانان حرفهای سابق بودند که قراردادهای تجاری را به عنوان قلمرو اسلام از یک جامعه مدنی در مقیاس کوچک به یک امپراتوری تغییر دادند. بی شک خلفای اولیه، شاگردان تز فکری اقتصادی « خدیجه» بوده اند. این ها همه نشان می دهد، ما امروز با خدیجه ای به وسعت تاریخ و جغرافیای اسلام مواجهیم.
▫️بعدها مسلمان با تکیه بر سه پایتخت مدینه، دمشق و بغداد، منطقه تجاری را از اقیانوس اطلس تا چین ایجاد کردند، از جمله برکات اسلام برای اروپا می توان به موارد زیر اشاره کرد: تعیین اولین برنامه بازنشستگی دولتی در جهان، پایه گذاری دینارـطلا یا ارز طلا، تعیین واحد پولی برای بازار واحد و یکپارچه، بانکداری کامل، صرافی های ویژه، اختراع چک، ایجاد ساختارهای غیر مستقیم مالی همچون تاسیس نهادهای آموزش عالی ( همچون بیت الحکمه) و تبدیل پول بارزگانی به پول در خدمت تولید، کارآفرینی، تجارت جهانی، اشکال جدید شرکت های بزرگ ریسک پذیر، رژیم پولی جدید، اختراع تراست های خیریه، مراکز تجارت فراساحلی، گمرک و ...؛
▫️ آنها از طریق اقتصاد، ادیان هند را کاوش کردند و مطالعات پزشکی، ریاضیات و جغرافیا را پیش بردند. برای جامعهای که از تجارت با سرزمینهای دور ثروتمند شد، جغرافیا به وضوح مفید بود، همانطور که ریاضیات نیز مفید بود زیرا شمارش برای اداره یک تجارت بسیار مهم بود. اولین گزارشهای جهان که نشان میدهد چگونه سود مرکب را محاسبه میکند، در بغداد قرن دهم ظاهر شد.
▫️رشد اقتصادی اسلام را در فتوحات آن باید جدی گرفت، نقش « هوش تجاری» اسلام، خدیجه بنت خویلد در این مسیر غیر قابل انکار است، بانوی اول « ثروت، قدرت و شرافت» را برای مسلمانان به ارمغان آورده است. کارآفرین بزرگ عرب الگوی بسیاری از اقتصاددان ها امروزی شد. خوانش حضرت خدیجه می تواند مدل « زن تراز اسلام» را در تعمیمی بزرگ بازسازی نماید.
▫️ درورد خدا بر او باد که پیامبر گرامی اسلام در مورد او فرمود: خدیجه! کجاست مانند خدیجه! زمانی که همه مرا تکذیب کردند، او مرا تصدیق کرد، و زمانی که همه مرا رها کردند، خدیجه یاری ام کرد. با همه ثروت خود دین خدا را کمک کرد، خدا مرا دستور داد تا خدیجه را به بهشت بشارت دهم. ( بحار، ج 43، ص 131)
———-
مرکز مطالعات سیاستگذاری علوم انسانی (#مسعا)
@ihispsir
@projectsystem
درس استراتژی
✍فادی قرآن (فعال اجتماعی اردن)
ترجمه: دکتر مجتبی رستمیکیا
تحلیل متفاوت این فعال مدنی را در پست بعدی مطالعه کنید
👇
———-
مرکز مطالعات سیاستگذاری علوم انسانی (#مسعا)
@ihispsir
@projectsystem
درس استراتژی
✍فادی قرآن (فعال اجتماعی اردن)
ترجمه توییت: دکتر مجتبی رستمیکیا
در مورد حمله ایران:
▫️ در استنفورد، در یک استاد کلاس استراتژی نظامی شرکت کردم که توسط فردی با چندین دهه تجربه، از جمله خدمت در بالاترین سطوح در ارتش و دولت، رهبری میشد.
▫️یکی از درس هایی که از او به یاد دارم این بود: از ما پرسید: «بگویید ایالات متحده تصمیم گرفت با جت رادارگریز جدیدی که قبلاً از آن استفاده نکرده بود به عراق حمله کند و همه رادارها را دور زد؟ حمله موفقیت آمیز بود. استراتژیک بود؟
▫️ بسیاری از کلاس دستان خود را بالا بردند و گفتند "بله، به هدف خود رسید." اما پروفسور گفت: شاید اینطور نبوده است. چرا؟
▫️«زیرا اکنون دشمنان شما تواناییهای شما را میدانند و زمان زیادی است که راههایی برای دور زدن آنها بیابند. اگر این حمله را میتوانست با سلاحهای معمولی انجام دهد، بهتر است تا زمانی که به آنها نیاز دارید، سلاحهای برتر خود را نگه دارید. استفاده از آنها باعث ایجاد ضرر می شود.»
▫️ تحلیل من این است که مقیاس حمله ایران، تنوع مکانهایی که هدف آن قرار گرفت و تسلیحاتی که استفاده کرد، اسرائیل را مجبور کرد که اکثر فناوریهای ضد موشکی آمریکا و این کشور را در سراسر منطقه لو بدهد.
▫️ احتمالاً ایرانیها اکنون تقریباً نقشه کاملی از ظاهر سیستم دفاع موشکی اسرائیل و همچنین مکانهایی که آمریکا در اردن و خلیج فارس دارد، دارند. همچنین می داند که چقدر طول می کشد تا آنها را آماده کند، جامعه اسرائیل چگونه واکنش نشان می دهد ... و غیره این هزینه استراتژیک هنگفتی برای اسرائیل است، در حالی که رژیمهای عربی اکنون از سوی مردم خود، بهویژه سلطنت اردن، به خاطر اینکه کاری برای حفاظت از غزه انجام ندادهاند اما تمام تلاش خود را برای حفاظت از اسرائیل انجام ندادهاند، مورد انتقاد قرار میگیرند.
▫️مهم این است که ایران اکنون میتواند تمام اطلاعات جمعآوریشده از این حمله را مهندسی معکوس کند تا حمله مرگبارتر را ویرانبارتر کند. در حالی که ایالات متحده و اسرائیل باید به دور از مدل فعلی خود که به خطر افتاده است، دوباره طراحی کنند. بنابراین موفقیت آن ها در گرو این یک طراحی شده بسیار پرهزینه دیگر است.
▫️علاوه بر این، با تهدید یک جنگ منطقهای که نه ایالات متحده و نه رژیمهای عربی آنرا نمیخواهند احتمالاً فشار آنها بر اسرائیل برای عقبنشینی افزایش مییابد و آتشبس را عملیتر میکند.
▫️هر کسی که فرض کند این حمله فقط جنبه نمایشی داشته است، زمینه ارزیابی استراتژی در مقابل تاکتیک توسط ارتش را از دست داده است. نمایش عامل مهمی است، اما جمعآوری اطلاعات از وضعیت «دشمن» ارزشمندتر است، به خصوص اگر کسی معتقد باشد که در یک جنگ فرسایشی طولانی قرار دارد.
▫️نتانیاهو و دولت اسرائیل یک جنگ سریع و فوری را ترجیح میدهند تا بتوانند آمریکا را وارد جنگ کنند. ایرانیها اما جنگ فرسایشی طولانیتری را ترجیح میدهند که تواناییهای بازدارندگی اسرائیل را از بین ببرد و آن را به وابسته اعراب و ایالات متحده تبدیل کند.
▫️در نهایت، اگر شما فردی هستید که از جنگ متنفر هستید، اگر خواهان صلح هستید، بهترین و تنها راه برای رسیدن به آن در منطقه حمایت از مبارزات فلسطینی ها برای آزادی، عدالت و کرامت است. تا زمانی که فلسطینی ها تحت سیستم ظالمانه آپارتاید زندگی می کنند، صلح پایدار امکان پذیر نیست.
———-
مرکز مطالعات سیاستگذاری علوم انسانی (#مسعا)
@ihispsir
@projectsystem
هدایت شده از خبرگزاری حوزه
🔻رئیس کمیته سیرهوتاریخ و تمدناسلامی جایزه جهانی شهید صدر در گفتگو باحوزه:
❇️ تسهیل ارتباطات علمی بین المللی بزرگترین دستاورد جایزه شهید صدر است
◻️ مقدم داشتن تولید علم بر #عرضه علم یکی از عوامل کمبود ارتباطات علمی بینالمللی حوزویان است.
◻️باید دانش علمسنجی را در حوزههای علمیه جدی بگیریم
📎 مشروح گفتوگو
@HawzahNews / حوزهنیوز
کارل رانر کشیش مسیحی عبارت #مسیحیان_گمنام را برای کسانی به کار برد که دل در گرو مسیح دارند اما به دلیل محذوراتی تغییر دین نمی دهند، بعد از دفاع واکنشی ایران در مقابل رژیم آپارتاید صهیونیستی شما شاهد #شیعیان_گمنام در سراسر جهان خواهید بود. این یکی از بهترين پیشران های آینده شیعه بود.
#آینده_اسلام
#آینده_دینداری
———-
مرکز مطالعات سیاستگذاری علوم انسانی (#مسعا)
@ihispsir
@projectsystem
هدایت شده از فلسفه زبان اسلامی
cyber war e cyber security ( PDFDrive ).pdf
1.55M
ضربه های بیت به مثابه ضربه های بمب
✍دکتر مجتبی رستمی کیا
▫وقتی گرمِ حادثه هستیم، متوجه نمی شویم. در حال جنگ شناختی و سایبری قوی هستیم و احتمالاً فاقد استراتژی خاص؛ قدرت بلوک غرب را نه در قدرت پدافند و نه در قدرت حمله، بلکه امروز بیش از همه باید در « رسانه» و « جنگ شناختی» دید. به قول «امانوئل گرکو» پژوهشگر ایتالیایی در جنگ سایبری: ضربه های بیت به مثابه ضربه های بمب عمل می کنند، اما خب زمین بازی شان ادراک و شناخت انسان هاست.
▫کتاب پیوست شده با عنوان « جنگ سایبری و امنیت سایبری» ـ قانون تعارض بین المللی فناوری اطلاعات، زمینه راهبردی، پیشگیری و ابزارهای تضاد ـ کوشیده است در ضمن تعریف جنگ سایبری و شناختی، استراتژی اتحادیه اروپا، ایالات متحده و ناتو در جنگ سایبری را مورد بررسی قرار دهد.
✍ براستی استراتژی ما برای این جنگ شناختی چیست؟ در ساده ترین جنگ های سایبری و شناختی همچون ارز و دلار و حجاب، فاقد استراتژی هستیم و طراحی این امر دیگر با نیروهای انتظامی نیست. فقدان پیوست شناختی در مواجهه با امور فرهنگی، وضعیت را ویرانگرتر می کند و چه بسا بازی کردن در زمین دشمن باشد. به استراتژی نیاز داریم. و به این اعتقاد داشته باشیم که ضربه های بیت به مثابه ضربه های بمب تخریب کننده اند. شاید برای اصلاح یک امر فرهنگی باید از فضای مجازی شروع کرد. آنچه در عالم واقع در حال اتفاق است محصول یک جنگ شناختی پیچیده است و نیاز به دقت و طراحی دارد.
————-
فلسفه زبان اسلامی در ایتا
🆔@projectsystem
🌐@kiamojtabaphd
دبیر ستاد علم و فناوری و نوآوری شورای عالی انقلاب فرهنگی:
🔺طرح رتبهبندی و اعتبار سنجی موسسات آموزش عالی کشور تهیه می شود
🔹دبیر شورای ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور بیان کرد: در این جلسه برخی عوامل اثرگذار بر وضعیت دانشگاههای ایران در نظامرتبهبندی «کیو-اس» از جمله تأثیر حوزههای علوم داده و هوش مصنوعی که به تازگی در این رتبهبندی مورد توجه قرار گرفتهاند، سیاستهای دانشگاههای رقیب در منطقه و جهان و تأثیر کاهش اقبال دانشآموزان به حوزههای علوم پایه و مهندسی بر تنزل جایگاه دانشگاهها در این حوزهها، و مشکلاتی که دانشگاههای کشور در حوزههای زیرساختی، تأمین منابع و ارتباطات بینالمللی با آنها مواجه هستند، مورد بررسی قرار گرفت.
✍مجتبی رستمیکیا
شاخص کیو اس به دلیل توجه به بین المللی کردن آموزش باعث مهاجرت زود هنگام می شود و بی خود نیست که دانشگاه شریف رتبه اول دانشگاه های ایرانی در این رتبه بندی را کسب کرده باشد.
به نظر می رسد رتبه بندی تایمز و شانگهای معتبرتر و نسبت به اهداف آموزش عالی مثمر به ثمرتر باشند
کیو اس یک سیستم رتبه بندی مبتنی بر نسل 4 دانشگاه هاست و برای همین است که ماساچوست فراتر از هاروارد همواره در صدر است
———-
مرکز مطالعات سیاستگذاری علوم انسانی (#مسعا)
@ihispsir
@projectsystem
هدایت شده از فلسفه زبان اسلامی
بیش از 20 رساله و پایان نامه را در حوزه و دانشگاه راهنمایی یا مشاوره کرده ام، اما صرفا به دلیل اینکه نخواستم #هیات_علمی بشوم، دانشجویان و طلاب را در چاه ویل بروکراسی و مجوز انداخته اند.
حوزه و وزارت علوم نمی خواهند فکری برای #پژوهشگران_مستقل کنند؟دانشجویان و طلاب چه فکری می کنند؟
#پژوهش_بروکراتیک
————-
فلسفه زبان اسلامی در ایتا
🆔@projectsystem
🌐@kiamojtabaphd
هدایت شده از فلسفه زبان اسلامی
🤔سلام علیکم وقت به خیر، بنده طلبه و دانشجوی دکتری مدرسی مبانی نظری هستم، یه سوالی برام پیش آمد که شما چرا نمیخواهید هیات علمی بشید؟ چون هیات علمی شدن هدف خیلی هاست، و اگر مساله خاصی در این هست بفرمایید که شاید بنده هم تغییر هدف بدم.
ممنون
Dr rostamikia:
سلام و احترام
▫️حداقل سه چهار سالی هست که در حال مقاومت برای هیات علمی شدن هستم و احساس می کنم هیات علمی شدن #استقلال_علمی طلاب را سرکوب می کند. دوست دارم اگر زمانی مجبور به پذیرش هم شدم به این شرط هیات علمی بشم که #پروژه_فکری خودم را به ثمر برسانم.
▫️ساعت ها پای درد هیات علمی ها نشستم که چطور دانشگاه و پژوهشگاه ها آن ها را از مسیر خود جدا کرده یا حرکت شان را کند کرده است.
▫️تا کنون هیات علمی نشدم چون دوست داشتم پژوهش هایم از گزند تحریف ارزیابان و معاونت ها و گروه های علمی در امان بماند.
▫️هیات علمی را شیوه ای برای مهار استعدادها می بینم نه پرورش آن و شاید این تا حدودی به جامعه علمی محافظه کارمان برگردد ولی هیات علمی شدن را فعلا به صلاح نمی بینم
▫️تا کنون هیات علمی نشدم چون همیشه هراس این را داشته ام که برای ارتقا رتبه، ارتباطم و راهنماییم برای طلاب و دانشجویان مشروط شود
▫️از سوی ديگر روند آینده نشان می دهد جریان علم از آکادمی خارج شده و در شرکت ها و موسسات تجاری دنبال خواهد شد. هیات علمی ها به نظر می رسد در آینده نزدیک جزو کسادترین شغل های تاریخ بشوند
————-
فلسفه زبان اسلامی در ایتا
🆔@projectsystem
🌐@kiamojtabaphd
«مسعا» | مرکز مطالعات سیاستگذاری علوم انسانی-اسلامی
بیش از 20 رساله و پایان نامه را در حوزه و دانشگاه راهنمایی یا مشاوره کرده ام، اما صرفا به دلیل اینکه
میفرماید: حوزه و وزارت علوم، نمیخواهد فکری برای پژوهشگران مستقل کند؟
علی: حوزه و وزارتخانه نباید فکری کنند، چون این افراد، خارج از جریان آب رسمی قدم میزنند. آنها مخالف تفکر رسوبیافته هستند و نباید دیدهشوند. چون اگر دیده شوند، خانهی ما را آب میبرد! مشتری ما را میبرند! دَک و پُز ما از بین میبرد! دژ محکم و خانهامن دور ما سوراخ میشود!
@ihispsir
«مسعا» | مرکز مطالعات سیاستگذاری علوم انسانی-اسلامی
🤔سلام علیکم وقت به خیر، بنده طلبه و دانشجوی دکتری مدرسی مبانی نظری هستم، یه سوالی برام پیش آمد که شم
اضافه کنم:
اگر آدم ملّایی در میدان علم حضور دارد و خودش آنقدر خلاقیت دارد که یک بساطی پهن کند و چند نفری را جذب دُکانش کند، چرا باید داغ بردگی پاساژهای مندرس و فاسد را به جان بخرد؟
اگر کسی بتواند نیاز مالی و بیمهای اش را تامین کند و خودش جوشش کار علمی داشته باشد (بنویسد، بخواند، بگوید، منتشر کند، خودش را در معرض نقد قرار دهد، در اتمسفر میدان علم حضور داشته باشد)، چرا سر سالمش را دستمال ببند؟
دوره هیئتعلمی شدن گذشته؛ چنانکه دوره اسبسواری گذشته. دیری نیست که نقش هیئتعلمیشدن را مثل اسب، فقط اطراف سواحل خزر و دور میدان نقش جهان خواهیم دید؛ این چیزی است که کلانروندهای عرصه علم به وضوح نشان میدهند.
البته واقعا سخت است، دور ریختن تصور شیک و باپرستیژ هیئتعلمیشدن را (تصوری که یک آدم میدان علم، حداقل ۱۵سال آن را در ذهنش پرورانده)؛ همانقدر که برای پدرومادرهای نسل قبل، سخت بود تصور اینکه شغل باپرستیژی غیر از کارمندشدن هم وجود دارد!!
@ihispsir
هدایت شده از مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه
📌 مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه برگزار می کند؛
❖ دوره جامع بهاره «ماجرای امتداد حکمت»
🔸 نسل سوم : آیت الله شهید محمد حسینی بهشتی
🔸 با ارائه : استاد مجتبی رستمی کیا
🔹 لینک ثبت نام
💻 https://nsayeh.com/?p=6800
•
•
•
༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
اگر #ایده_دانشگاه در ایران با #دارالفنون رقم خورد، ایده #دانشگاه_مدرن_انسانی را آقا علی مدرس در مدرسه #سپهسالار رقم زد. این مسئله گام بزرگی در امتداد بخشی حکمت متعالیه در ساخت آموزش عالی است. جزو اولین اقدامات رضاخان برای مرجعیت بخشی به #دانشگاه_تهران، تبدیل مدرسه سپهسالار به مدرسه ارامنه بود.
———-
مرکز مطالعات سیاستگذاری علوم انسانی (#مسعا)
@ihispsir
@projectsystem
مقام معظم رهبری:«اگر این آیندهنگری امروز در حوزهی قم انجام نگیرد و به وضع موجود راضی باشیم؛ به همینی که حالا حوزه را یک جوری اداره کنیم؛ به این اگر قناعت کنیم، فردا یا حوزهای نداریم یا حوزهای رو به انحطاط خواهیم داشت
✍️ این سخنرانی بیش از 15 سال پیش ایراد شده است
#آینده_حوزه
#آینده_ایران
———-
مرکز مطالعات سیاستگذاری علوم انسانی (#مسعا)
@ihispsir
@projectsystem
گردش مالی در سال 1402
در صنعت نشر 12 همت
در صنایع خلاق حدودا 30 همت
و در شرکت های دانش بنیان 430 همت بوده است
اما همچنان دانشگاهیان و حوزویان به #نمایشگاه_کتاب بیشتر اهمیت می دهند تا #اینوتکس
باز هم تاکید می کنم مرز آکادمی در حال کمرنگ شدن است و جریان دانش به شرکت های بزرگ منتقل می شود
———-
مرکز مطالعات سیاستگذاری علوم انسانی (#مسعا)
@ihispsir
@projectsystem
معروفه که خیرین 17 بار برای آیت الله شهید سید محمد باقر صدر خانه خریدند، تمامی منازل را به شاگردان خود هبه کرد، استدلالش این بود:
"خیرین مجددا برای من خانه می خرند اما شاگردانم این فرصت را پیدا نخواهند کرد"
هر گونه فروکاست مفهوم استاد در حوزه به هیأت علمی و... خیانت به علمای بزرگی همچون ایشان است
———-
مرکز مطالعات سیاستگذاری علوم انسانی (#مسعا)
@ihispsir
@projectsystem