eitaa logo
اندیشکده شهر اسلامی ایرانی
183 دنبال‌کننده
93 عکس
20 ویدیو
4 فایل
حکمرانی شهری و سیاستگذاری حوزه معماری و شهرسازی با رویکرد هویتی و بوم محور ارتباط با مدیر کانال: 🆔️ @iic_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
📣 اندیشکده شهر اسلامی- ایرانی برگزار می کند: نشست تخصصی: 🔴بررسی و نقد طرح مردمی سازی حکمرانی (مدیریت یکپارچه شهری و روستایی و الگوی انتخاب شهردار) با حضور: 🔹دکتر محسن پیرهادی(نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی) 🔹دکتر میثم بصیرت(عضو هیئت علمی دانشکده شهرسازی دانشگاه تهران) 🔹دکتر مسعود نصرتی(معاون توسعه مديريت و منابع سازمان شهرداری ها و دهیاری ها) دبیر نشست: 🔸دکتر رامین خورسند(کارشناس‌ارشد اندیشکده شهر اسلامی ایرانی، پژوهشکده شهید صدر) 🕑زمان: سه شنبه ۲۷ دی ماه ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۴ الی ۱۷ ▪️محل نشست: تهران، پژوهشکده شهید صدر ❗️نشست به صورت حضوری و مجازی برگزار می‌گردد. 📲لینک حضور مجازی: https://gharar.ir/r/78798bec 🆔 https://eitaa.com/iic_thinktank
🔰«بررسی و نقد طرح مردمی سازی حکمرانی» 🔸 پیرو تصویب «طرح مردمی سازی حکمرانی» در کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور در مجلس شورای اسلامی و به واسطه ضرورت ، اهمیت و تأثیر بسزای این طرح در ساختار مدیریتی حکمرانی شهرها و روستاهای کشور، نشست تخصصی «بررسی و نقد طرح مردمی سازی حکمرانی» بعداز ظهر سه شنبه 27 دی ماه ۱۴۰۱ با حضور جمعی از اساتید و پژوهشگران برگزار شد. در این جلسه ابتدا دکتر محسن پیرهادی (نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور) و دکتر میثم بصیرت (عضو هیئت علمی دانشکده شهرسازی دانشگاه تهران) نکته نظرات خود پیرامون این طرح را ارائه نمودند، سپس اساتید، پژوهشگران و حاضران در نشست به تبادل نظر و بحث در باره مدیریت یکپارچه شهری و محتوای طرح تهیه شده در مجلس پرداختند. 🔹مهم ترین محورهای مورد بحث در این نشست موارد زیر بود: - مفهوم مردمی سازی حکمرانی و مدیریت یکپارچه شهری و روستایی - موانع و چالش های ساختاری، مدیریتی، حقوقی، اجتماعی، اقتصادی طرح - تمهیداتی که در ساختار مدیریتی و حکمرانی کشور در جهت نیل به هدف باید اتخاذ شود. - نقاط قوت و ضعف طرح تهیه شده و نکاتی که بایستی در تکمیل و اصلاح آن مد نظر قرار گیرد. 🔺گزارش کامل این جلسه به‌زودی منتشر می شود. ‌‌✅ اندیشکده شهر اسلامی- ایرانی 🆔 @iic_thinktank
🔰«بررسی و نقد طرح مردمی سازی حکمرانی» 🎙دکتر محسن پیرهادی (نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور) 🔹مشکل اصلی در موضوع مدیریت یکپارچه شهری و روستایی و طرح مردمی‌سازی حکمرانی عدم وجود یکپارچگی و عزم جدّی جهت به ثمر رساند طرح‌ است. 🔹علت عمده مخالفت‌ها با این طرح عدم تمایل نهادها به واگذاری وظایف و کاهش اختیارات است. 🔹یکی از اهداف اصلی این طرح به صورت کلان، پاسخگو شدن نهادهای محلی در برابر کژکارکردی‌های موجود در چالش‌های شهری و روستایی است. این اتفاق مانع از در مظان اتهام قرار گرفتن دائمی کلیت نظام می‌گردد. 🔹تخصص‌محوری در فرایند انتخاب اعضای شوراهای شهر یکی از کلیدهای اساسی در موفقیت مدیریت شهری است که در اصلاح قانون انتخابات شوراهای شهر در کمیسیون امور داخلی و شوراهای مجلس در حال پیگیری است. ‌‌✅ اندیشکده شهر اسلامی- ایرانی 🆔 @iic_thinktank
🔰«بررسی و نقد طرح مردمی سازی حکمرانی» 🎙دکتر میثم بصیرت (عضو هیئت علمی دانشکده شهرسازی دانشگاه تهران) 🔹طرح پیشنهادی مردمی سازی حکمرانی از فقدان یک مبانی نظری و چارچوب مفهومی مشخص و منسجم رنج می‌برد و مشخص نیست به صورت کلان مدیریت شهری و روستایی به چه سمت و سویی قرار است حرکت کند. 🔹با وجود این که طرح در سطح کلان خود مردمی‌سازی حکمرانی و مشارکت را قرار بوده پیگیری نماید ولی در عمل موضوعاتی همچون شورایاری‌های محله‌ای و تشکل‌های مردمی در آن جایگاه چندانی ندارند. 🔹به دلیل حجم مواد و موضوعات مطرح شده در طرح به نظر می‌رسد این قانون تبدیل به یک سنگ بزرگی شده است که زده نخواهد شد. توصیه اکید می‌شود که طرح‌های مختصرتر و هدفمندتر زودتر و بهتر می‌تواند به نتیجه برسد. ‌‌✅ اندیشکده شهر اسلامی- ایرانی 🆔 @iic_thinktank
🔰«بررسی و نقد طرح مردمی سازی حکمرانی» 🎙دکتر غزال راهب (رئیس بخش مسکن و سیستم‌های ساختمانی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی وزارت راه و شهرسازی) 🔹طرح اساسا طوری نگاشته شده که در بین ذی‌نفعان و ذی‌نفوذان نمی‌تواند اجماع ایجاد کند. 🔹لازم است معیارهای سنجش مناسب حکمروایی محلی تدوین گردد. 🔹جایگاه واسطه‌گری و فرهنگ‌سازی نخبگان جهت انتقال مفاهیم و رویکردها به مردم و مسئولین در مدیریت شهری نادیده گرفته شده است. ‌‌✅ اندیشکده شهر اسلامی- ایرانی 🆔 @iic_thinktank
🔰«بررسی و نقد طرح مردمی سازی حکمرانی» 🎙دکتر سلمان نقره کار (عضو هیئت علمی دانشکده مهندسی معماری و شهرسازی دانشگاه شهید رجایی) 🔹مشخص نیست چه رابطه‌ای مابین شعارهای اسلامی و انقلابی نظام و به صورت خاص دستیابی به حیات طیبه در حوزه شهرسازی و معماری و شعور حاکم بر طرح مردمی‌سازی حکمرانی وجود دارد. 🔹موضوعاتی مانند مسجد محوری و توجه به گروه های جهادی در راستای تحقق مشارکت مردمی بومی در طرح مغفول است. ‌‌✅ اندیشکده شهر اسلامی- ایرانی 🆔 @iic_thinktank
🔰«بررسی و نقد طرح مردمی سازی حکمرانی» 🎙دکتر نسیم اشرافی (عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پردیس) 🔹حکمرانی در سه سطح سیاست‌گذاری، تنظیم‌گری و ارائه خدمات عمومی باید به صورت منسجم و یکپارچه مد نظر قرار گیرد. 🔹در این بین موضوع تنظیم‌گری به وسیله‌ی مقررات و آیین نامه‌ نویسی، ساختارسازی و رصد و ارزیابی از اهمیت به سزایی برخوردار است. 🔹برای شکل دادن و دستیابی به شهرهای مطلوب نیازمند گفتمان سازی، فرهنگ سازی و ذائقه سازی برای مردم هستیم. ‌‌✅ اندیشکده شهر اسلامی- ایرانی 🆔 @iic_thinktank
🔰«بررسی و نقد طرح مردمی سازی حکمرانی» 🎙دکتر بهزاد عمران زاده (مسئول اندیشکده شهر اسلامی_ایرانی و عضو هیئت علمی دانشگاه جامع امام حسین (ع)) 🔹طولانی شدن زمان تهیه و پیگیری طرح مردمی سازی حکمرانی (طرح جامع مدیریت شهری سابق) و پرداختن به ابعاد و مسائل مختلف در آن، باعث متورم شدن این طرح شده است و دایره ذی نفعان مربوط به طرح را گسترده کرده است که دستیابی به اجماع مورد نظر جهت پیشبرد طرح را تقریبا غیر ممکن نموده است. 🔹به نظر می رسد باید با اولویت بندی مسائل حوزه مدیریت شهری و محور قرار دادن چند مساله مهم و اولویت دار، در کنار برگزیدن یک مبنای علمی و نظری هویت پایه، از حجم طرح و تعداد ذی نفعان مرتبط با آن کاست تا امکان اجماع و تصویب آن فراهم گردد. 🔹یکی از واقعیت های موجود فساد در شهرداری ها و شوراهای شهری است؛ به همین دلیل هم سرمایه اجتماعی نهادی شهرداری در پایین ترین حد ممکن قرار دارد؛ در واقع مساله اساسی دیگری که باید در این طرح و موضوع افزایش کارکردها و حوزه های فعالیتی شهرداری مد نظر قرار گیرد، این است که همزمان با بسط کارکردی شهرداری ها و شوراها چگونه می توانیم از گسترش دامنه فساد موجود در این نهاد به حوزه ها و بخش های الحاقی جلوگیری کنیم! ‌‌✅ اندیشکده شهر اسلامی- ایرانی 🆔 @iic_thinktank
🔰«بررسی و نقد طرح مردمی سازی حکمرانی» 🎙دکتر رامین خورسند (کارشناس ارشد اندیشکده شهر اسلامی- ایرانی، پژوهشکده شهید صدر) 🔹علی رغم اینکه عنوان طرح مردمی سازی حکمرانی است اما مشارکت جدی و فعال مردم در مدیریت شهر و روستا دیده نشده و تغییر رویکرد خاصی در ارتباط با ورود مردم به عرصه حکمرانی محلی دیده نمی‌شود. 🔹در طرح به نقش و جایگاه روستاها و شهرها تقریبا یکسان نگاه شده. 🔹روستاها مظهر تولید کشاورزی، دامپروری، تأمین امنیت غذایی و خودکفایی کشور هستند. مدیریت روستایی باید با نگاه به این مؤلفه‌ها ساختار و سازمان یابد و هدف گذاری شود وگرنه نقش مهم خود در این مؤلفه‌ها را از دست خواهد داد. ‌‌✅ اندیشکده شهر اسلامی- ایرانی 🆔 @iic_thinktank
ایده‌هایی‌برای‌پیشرفت‌ایران مدرسه تفکر و نوآوری نگاه با مشارکت اندیشکده زیست‌شهر و اندیشکده شهر اسلامی- ایرانی پژوهشکده شهید صدر برگزار می‌کند: 🔻دوره‌ فشرده‌ی معرفی‌ایده ......... زیست‌شهرهای نوینِ مولِّد ......... تعدادجلسات: ۸ جلسه ۵۰ دقیقه‌ای زمان برگزاری: چهارشنبه و پنج‌شنبه‌ (۱۰ و ۱۱ اسفندماه) ساعت ۱۴ الی ۱۸ شیوه برگزاری: حضوری و مجازی() قم، بلوار الغدیر، کوچه ۱۰، ساختمان مفید، طبقه ۴ : 💎اعطای گواهی پایان دوره از طرف پژوهشکده شهیدصدر، وابسته به دانشگاه امام حسین(ع) 💎راهبری و توانمندسازی شرکت‌کنندکان جهت کنشگری فعال و جهت‌مند در حوزه مسکن و شهرسازی 🎴ثبت‌نام از طریق: http://www.negahschool.ir/product/zist-shahr/ جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن ۰۹۹۰۷۶۲۹۸۸۲ در و در ارتباط باشید. اندیشکده شهر اسلامی_ایرانی 🆔 @iic_thinktank
📖گزارش تحلیلی- راهبردی ارزیابی آثار و پیامدهای طرح تفکیک وزارتخانه راه و شهرسازی 🔹وزارت راه و شهرسازی حجیم‌ترین وزارت‌خانه‌ کشور محسوب می‌گردد گستردگی وظایف سبب شده چالشهایی در ارتباط با یکی بودن وزارت راه و شهرسازی و یا جدا شدن حوزه شهرسازی و مسکن از حوزه راه و ترابری و ایجاد دو وزارتخانه به یک چالش جدی در ساختار مدیریتی این بخش مبدل شود. 🔹آنچه که باعث شده دوباره موضوع تفکیک این وزارتخانه مطرح گردد کیفیت عمل به حوزه‌های مسئولیتی و نیل به اهداف است. 🔹برخی مسئولین کشور در سطح دولت و مجلس پیشنهاد طرح تفکیک این وزارتخانه و تشکیل دو وزارتخانه با عنوان «وزارتخانه مسکن، شهرسازي و امور شهرداريها» و «وزارتخانه راه و ترابری» را مطرح نمایند که در قالب این طرح البته وزارت کشور نیز دستخوش تغییر میگردد و سازمان شهرداريها و دهياريهاي کشور از آن وزارتخانه منفک و به وزارتخانه جدید ملحق میشود. 🔹در این گزارش با توجه به حساسیت موضوع، به ارزیابی و تحلیل مزایا و پیامدهای طرح تفکیک این وزارتخانه پرداخته شده است. بدین‌منظور ابتدا پیشینه تشکیل و تحولات ساختاری این وزارت‌خانه مورد بررسی قرار گرفته سپس نظرات تخصصی 30 نفر از اساتید دانشگاه، مسئولان مربوطه و کارشناسان اخذ شده و مقایسه تطبیقی این دیدگاه‌ها و همچنین نتایج پیشینه تفکیک و ادغام این وزارت‌خانه مورد ارزیابی قرار گرفته است. سپس با رویکردی انتقادی و تحلیلی به بررسی آثار و پیامدهای طرح تفکیک پرداخته و درنهایت پیشنهادات و جمع بندی ارائه شده است. 🆔 @iic_thinktank
🔴«فراخوان دعوت به همکاری اندیشکده شهر اسلامی_ایرانی» 🔷 محورهای فعالیتی اندیشکده: ▪️پژوهش در حوزه‌ معماری و شهرسازی در ابعاد حاکمیتی، برنامه ریزی، سیاست گذاری، وضعیت سنجی و... ▪️طراحی و پیشبرد طرح های نوآورانه به منظور کمک به حل نظام مسائل کلان حوزه معماری و شهرسازی ▪️تولید محتوای ترویجی و آموزشی 🔷 شرایط همکاری: ▪️این فراخوان مختص دانشجویان و فارغ التحصیلان مقطع کارشناسی ارشد و دکتری رشته های: معماری، شهرسازی، طراحی شهری، برنامه ریزی شهری، برنامه ریزی منطقه‌ای، مدیریت شهری و دیگر رشته های مرتبط با حوزه معماری و شهرسازی (با اولویت دانشگاه های برتر) است. ▪️همکاری به شکل تمام وقت و پاره وقت امکان پذیر است. ▪️امکان همکاری در قالب پروژه های کسر و جایگزین خدمت سربازی وجود دارد. 🔷 مهارت های مورد نیاز(توانایی حداقل در یکی از زمینه ها): ▪️مهارت های پژوهشی (سیاست پژوهی، تهیه گزارش‌های راهبردی، تحلیلی و...، دارا بودن رزومه پژوهشی مرتبط الزامی است) ▪️برنامه نویسی و داده پژوهشی ▪️طراح و اجرا امور رسانه‌ای و تولید محتوا 🔷 نحوه‌ی درخواست همکاری: ▪️درخواست همکاری خود را به همراه روزمه کامل به پست الکترونیکی زیر ارسال نمایند: iic.thinktank1400@gmail.com ▪️مهلت ارسال تقاضای همکاری و رزومه: ۳۱ فروردین ۱۴۰۲ است. ▪️لطفا نحوه همکاری خود (پاره وقت، تمام وقت و یا متقاضی کسر و جایگزین خدمت) را مشخصا ذکر کنید. 🔷 جهت دریافت اطلاعات تکمیلی به صفحات اندیشکده در پیامرسان‌های بله، ایتا و اینستاگرام مراجعه نمایید: آدرس ایتا و بله: @iic_thinktank آدرس اینستاگرام: iic_thinktank
🔰 موافقان و مخالفان بلندمرتبه‌سازی چه می‌گویند؟ 🔸 مروری بر عوامل شکل‌گیری بلندمرتبه‌سازی، دلایل موافقان و مخالفان و راهکارهای رفع آسیب‌های بلندمرتبه‌سازی 🔻۱۰ و ۱۱ اسفندماه ۱۴۰۱، دوره فشرده «زیست‌شهرهای نوین مولد» ذیل پرونده «ایده‌هایی برای پیشرفت ایران» با ارائه اساتید حوزه و دانشگاه در مدرسه نگاه برگزار شد. در ادامه بخش‌هایی از ارائه دکترعمران‌زاده، مسئول اندیشکده شهر اسلامی- ایرانی پژوهشکده شهید صدر دانشگاه جامع امام حسین (ع) را می‌خوانید. 💠 برخی دلایل موافقان بلندمرتبه‌سازی ۱.راه‌حل طبیعی برای اسکان مردم و پاسخ به رشد جمعیت شهرهای بزرگ ۲.صرفه‌جویی در هزینه ساخت و کاهش قیمت تمام شده هر واحد مسکونی ۳.صرفه‌جویی در استفاده از زمین ۴.امکان استفاده بیشتر از زمین خصوصا در مراکز شهرها و مناطق پرتراکم ۵.صرفه‌های اقتصادی ناشی از تجمع ۶.تامین بهتر امنیت و خدمات برای ساکنان 💠 برخی دلایل مخالفان بلندمرتبه‌سازی ۱.جداسازی انسان‌ها از یکدیگر و ایجاد زمینه‌ی وقوع جنایات ۲.تنزل کیفیت زندگی شهری ۳.عدم تناسب با ارزش‌ها و سنت‌های قدیمی در کالبد و سیمای شهرها ۴.تنزل مفهوم مسکن به عنوان محل آرامش خانواده ۵.ایجاد تراکم بیش از حد و ازدحام جمعیت در مناطق شهری خاص و افزایش ترافیک ۶. افزایش تنش‌های اجتماعی به‌علت عدم هماهنگی گروه‌های قومی و نژادی مختلف ۷.کاهش حریم سکنه ۸.انزوای اجتماعی و آسیب‌های هویتی ۹.ایجاد اخلال در عملکرد کامل واحدهای اجتماعی مهمی چون خانواده و محله ✍️گزارش مختصر جلسه در ادامه مطلب. 🆔 @iic_thinktank
🔹️ارزیابی عملکرد دستگاه‌های مسئول در نهضت ملی مسکن 🎙با حضور: دکتر بهزاد عمران زاده مسئول اندیشکده شهر اسلامی-ایرانی ⏰شنبه ۲۰ خرداد ماه ساعت ۱۵ 💻 پخش از: tv.snn.ir 🆔 @iic_thinktank
پژوهشگر اندیشکده شهر اسلامی-ایرانی در گفتگو با خبرگزاری دانشجو: سایه‌ی سیاه سرمایه داری بر سر شهر‌ها آسایش خانواده‌ها در ساختمان‌های بلند گم شده است. رامین خورسند، پژوهشگر اندیشکده شهر اسلامی – ایرانی، گفت : ساخت ساختمان‌های بلندمرتبه، مورد مطالبه عمومی شهروندان نیست و عموم شهروندان امکان خرید و استفاده از چنین بناهایی را ندارند. 🖋متن کامل گزارش را از طریق لینک زیر دریافت نمایید: 📲 snn.ir/004Wmo 🆔 @iic_thinktank
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
در گفتگو با تلویزیون خبرگزاری دانشجو یک‌ سال و سه‌ ماه است وزارت راه و شهرسازی هیچ‌ گزارش رسمی و مکتوبی در خصوص نهضت ملی مسکن ارائه نکرده‌ است دکتر بهزاد عمران زاده ، مسئول اندیشکده شهر اسلامی-ایرانی پژوهشکده شهید صدر(ره) ⭕️ طبق قانون، وزارت راه و شهرسازی مکلف است تا هر ۳ماه یکبار، گزارش عملکرد خود در خصوص نهضت ملی مسکن را ارائه کند. متاسفانه تاکنون فقط یکبار، پایان سال ۱۴۰۰ این اتفاق افتاده است. ⭕️ ۱۵ماه است هیچ گزارش رسمی و مکتوبی از سوی وزارت خانه ارائه نشده است. کمتر از ۴۰۰هزار واحد طبق بررسی ها تا کنون به مرحله انعقاد قرارداد با سازنده رسیده که این آمار نشان می‌دهد متاسفانه خیلی از دستگاه ها به تکلیف قانونی خود در طرح نهضت ملی عمل نکرده‌اند. 🆔️ @iic_thinktank