eitaa logo
پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
6.4هزار دنبال‌کننده
13.3هزار عکس
676 ویدیو
154 فایل
🔶 مجالی برای #نواندیشی_دینی 🔶 ارتباط با مدیر کانال و تبادل: @public_relation 🌐 پایگاه رسمی اطلاع رسانی: ▶️ www.iict.ac.ir ❇️ ایتا / سروش / بله / آپارات: ▶️ @iictchannel 💢 اينستاگرام: ▶️ instagram.com/iict_ac_ir
مشاهده در ایتا
دانلود
▫️اسلامی سازی علوم از منظر آیت‌الله مصباح یزدی 🔰سخنرانی حجت‌الاسلام عضو شورای علمی پژوهشگاه ◾️یک از ویژگی‌های مخصوص علامه، تأکیدشان بر عدم قضاوت علوم انسانی غربی قبل از فهم درست آن‌ها بود. از این رو بود که ایشان به فعالیتی که در دفتر همکاری حوزه و دانشگاه داشتند، اکتفا نکردند و آن را یک نقطه آغاز برای حرکت‌های مفصل بعدی خود دانستند. ◾️شدت تأکید ایشان بر فهم دقیق و شایسته‌ علوم انسانی غربی به حدی بود که بعضی مؤسسه را متهم به تربیت روانشناس و جامعه‌شناس غربی می‌کردند و این در حالی بود که هدف ایشان، نقد نکردن علوم غربی بدون علم بود. 🆔 @iictchannel
▫️قاعده روح معنا پیشینه روایی دارد 🔰سخنرانی حجت‌الاسلام در نشست علمی نگاه هدف‌محور به قاعده روح معنا در ◾️قاعده روح معنا برای نخستین بار از سوی امام محمد غزالی در قرون گذشته مطرح شد، ولی با تتبع گسترده‌ای که انجام داده‌ام بر این باورم که قاعده معنا در روایات ریشه دارد، مثلاً فردی از امام صادق(ع) درباره آیه شریفه ۲۹ حج سؤال کرد و آن حضرت علاوه بر تطبیق آیه بر زدودن آلودگی‌های ظاهری بدن و وفای به نذر و طواف دور کعبه، بر زدودن آلودگی‌های باطنی از روح هم تأکید فرمودند که منطبق بر روح معناست. 🆔 @iictchannel
▫️ام‌البنین تربیت کننده یاور برای امام حسین(ع) 🔰یادداشت دکتر عضو هیات علمی گروه پژوهشگاه 📌 به مناسبت سالروز وفات حضرت ام‌البنین(س) منتشر شد؛ ◾️فاطمه بنت حزّام ملقب به ام‌البنین همسر امیرالمؤمنین و مادر حضرت اباالفضل العباس بودند. ام‌البنین لقبی بود که اعراب به هر زنی که صاحب ۴ پسر و بیشتر داشت اعطا می‌شد. ◾️وقتی حضرت ام‌البنین به ازدواج حضرت علی علیه‌السلام درآمد، امام حسن و امام حسین علیهما السلام ۲۳ساله و ۲۱ ساله بودند. حضرت زینب سلام‌الله علیها همسن ام‌البنین بود و ۱۹ساله بود. 🆔 @iictchannel
🔴 هم اکنون در حال برگزاری... 🔸 درس گفتار نظریات توسعه سیاسی معاصر 🔻 جلسه اول 🎙 با ارائه دکتر 📡 حضور مجازی از طریق: 🌐 join.skype.com/AqrufgG7NeNz 🆔 @iictchannel
🔖 | جامعه اسلامی درحال ساخت 🎙 حجت الاسلام 🔻 انقلاب اسلامی عنوان عامی است که از عناصر پنجگانه نهضت، نظام، دولت، جامعه و تمدن تشکیل شده است. 📍 برای مطالعه ادامه این مطلب کلیک کنید. 🆔 @iictchannel
🔰 آزاد اندیشی در فضای امنیتی 🎙 حجت الاسلام 🔹 طبیعتا در فضای امنیتی عالمان محتاطانه به نظریه پردازی می‌پردازند و فرایند نظریه‌پردازی کُند می‌کند. 📍 برای مطالعه ادامه این مطلب کلیک کنید. 🆔 @iictchannel
🔖 | تفقه بدون تخصص 🎙 حجت الاسلام 🔸 پرداختن به فقه‌های مضاف یک ضرورت پر آسیب است که اگر این آسیب‌ها شناسایی و برطرف نشود ما در فقه‌های مضاف به یک اضافات تصنعی و بی‌بنیان می‌رسیم. 📍 برای مطالعه ادامه این مطلب کلیک کنید. 🆔 @iictchannel
🔷 ریل آسیب دیده فرهنگ ✍ 🔸 درد فرهنگ رنج‌آورترین بیماری جامعه ما و ام‌الامراض آن فقدان عدالت است. 📍 برای مطالعه ادامه این مطلب کلیک کنید. 🆔 @iictchannel
🔸 کرسی آزاداندیشی ضرورت و الزام نظام‌وارگی در رویکرد فقه حکومتی 🔰 توسط گروه پژوهشگاه با همکاری انجمن مطالعات سیاسی حوزه علمیه قم برگزار می شود: 🎙با حضور: ⏰ سه شنبه 28 دیماه، ساعت 10 🏢 قم، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 📡 حضور مجازی از طریق: 🌐 join.skype.com/JONdv0BQy0Ie 🆔 @iictchannel
▫️لزوم دوری دولتمردان از الگوی توسعه غربگرا در اقتصاد، سیاست و فرهنگ 🔰گفتگوی حجت‌الاسلام عضو هیات علمی گروه پژوهشگاه ◾️کابینه این دولت عمدتاً شامل تکنوکرات های تحصیل کرده در غرب بودند که ضمن مشاهده پیشرفت صنعتی غرب تلاش می‌کردند توسعه ایران را نیز در آن مسیر قرار دهند. از این رو اصلاحات اقتصادی آقای هاشمی از همان ابتدا با یک ویژگی خاص و متمایز با محور غرب گرایی همراه بود 🆔 @iictchannel
🔸 کرسی آزاد اندیشی نقش عدالت سیاسی در تحقق بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی 🔰 توسط گروه پژوهشگاه با همکاری پژوهشگاه حوزه و دانشگاه برگزار می شود: 🎙با حضور: ⏰ سه شنبه 28 دیماه، ساعت 12:45 🏢 قم، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 📡 حضور مجازی از طریق: 🌐 join.skype.com/JONdv0BQy0Ie 🆔 @iictchannel
▫️مسئولیت کیفری مطلق در فساد اقتصادی یقه سفیدان 🔰 حجت الاسلام و المسلمین عضو هیأت علمی گروه فقه و حقوق پژوهشگاه در کرسی علمی تبیین کرد: ◾️ با توجه به آثار مخرب یقه سفیدان در ابعاد مختلف اقتصادی، سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و دینی در جوامع اسلامی، تقدم حفظ منافع نظام بر مصالح دیگر، غلبه سو ظن حاکم نسبت به کارگزاران و ملاک مؤاخذه نسبت به جاهل مقصر از جمله قرائنی است که بیانگر جواز واکنش متفاوت در برابر مفاسد یقه سفیدان می‌باشد. 🆔 @iictchannel