eitaa logo
پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
5.9هزار دنبال‌کننده
12.2هزار عکس
643 ویدیو
149 فایل
🔶 مجالی برای #نواندیشی_دینی 🔶 ارتباط با مدیر کانال و تبادل: @public_relation 🌐 پایگاه رسمی اطلاع رسانی: ▶️ www.iict.ac.ir ❇️ ایتا / سروش / بله / آپارات: ▶️ @iictchannel 💢 اينستاگرام: ▶️ instagram.com/iict_ac_ir
مشاهده در ایتا
دانلود
🖼 | فلسفه تفسیر عرفانی و مسئله اصلی آن ◽️ فلسفه تفسیر عرفانی، از جمله فلسفه‌های مضاف است که با نگاه بیرونی به تفسیر عرفانی می‌نگرد و درباره آن با شیوه‌ای عقلانی سخن می‌گوید. تعاریف اصل عرفان مشتمل بر چند نوع است که عبارت‌اند از: تعاریف ناظر به عرفان عملی، تعاریف ناظر به عرفان نظری و تعاریف ناظر عرفان عملی و نظری. ◽️ مسئله اصلی تفسیر عرفانی، وضعیت این نوع از تفسیر و چیستی تفسیر عرفانی مطلوب می‌باشد؛ تفسیری که مورد تایید شرع و متناسب با ظواهر کتاب و سنت، و منطبق با قواعد استنباط است. درباره مشروعیت تفسیر عرفانی و ضرورت آن، سه نظر مشهور وجود دارد: نفی کلی این نوع تفسير و عدم فایده‌مندی آن؛ پذیرش و ضرورت آن؛ قبول آن با شرایطی خاص. 📖 برگرفته از کتاب جستارهایی در فلسفه عرفان (دفتر دوم)، نوشته حجت‌الاسلام والمسلمین ، عضو گروه عرفان پژوهشکده حکمت و دین‌پژوهی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 📌 جهت سفارش این کتاب به لینک زیر مراجعه نمائید: ➡️ poiict.ir/21679 🆔 @iictchannel
🖼 | تردید ناپذیری وجود نظام در فقه اسلامی 👤 دکتر ، عضو هیأت علمی گروه فقه و حقوق پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی: 🔺 کسانی که در سطح کلان در نظامات کار کرده‌اند نظام فقهی حقوقی اسلام را مستقل از همه نظامات حقوقی برمی‌شمارند و حتی برخی متفکران غربی هم بر آن تاکید دارند. پس درباره اینکه مجموعه فقه اسلامی نظام محسوب می‌شود تردیدی نیست و فقط شاهد انباشتی از یکسری گزاره‌ها نیستیم و این نظام در عرصه بین‌المللی هم با عنوان ارکان نظام اسلامی کاملا مشخص است. 🔺 ما در سطح برونی نباید تردیدی داشته باشیم و ایجاد تردید درست هم نیست زیرا ساختار و منابع و مبانی و منطق استنباط و نهادهای معین و تحولات تاریخی دارد. مثلا به تدریج اصول فقه و قواعد فقهیه پدید آمدند و غربی‌ها هم این مسیر را طی کردند و بر برخی آثار خودشان ۹۶ هزار شرح نوشتند و بعد دیدند با شروح نمی‌توان کار کرد لذا آن را به اصول کلی حقوقی تبدیل کردند و دوره اصول نویسی اروپا شکل گرفت و در بین ما هم به عنوان قاعده‌نویسی شکل گرفت. 🆔 @iictchannel
🖼 | تعادل دو جنبه علوی و سفلی انسان ◼️ دین، ایدئولوژی‌ای است که تکیه‌اش بر سرشت روحانی انسان، یعنی بر شناساندن انسان است؛ بر آگاه کردن انسان به این سرشت و پرورش دادن این جنبه وجود انسان و برقراری تعادل میان دو جنبه وجودی انسان است. تمام تعالیم دین، گذشته از جنبه‌های اجتماعی، یک جنبـه انسانی و تربیتی دارد؛ یعنی برای احیا و زنده کردن جنبه علوی انسان است تا تعالی در وجود انسان حاکم شود. ◼️ پس اگر انسان می‌خواهد واقعاً در طريق تكامـل قدم بردارد، باید تلاش خود را مافوق همه هدف‌های مادی قرار دهد؛ یعنی انسان را موجودی بدانیم که می‌تواند دارای پایگاهی عقیدتی، مافوق پایگاه طبقاتی و غیرطبقاتی و امثال اینها باشد. برای نمونه، مبارزه انسان می‌تواند صددرصد ماهیت آرمانی، اعتقادی و ایمانی داشته باشد. این مبارزه است که از درون انسان آغاز می‌شود و اینها تنها در آموزه‌های انبیـا اسـت. شـما در تعلیمات غیر انبیا چنین نمونه‌های شکوهمندی نمی‌بینید. 📖 برگرفته از کتاب دین‌شناسی، نوشته حجت‌الاسلام والمسلمین ، عضو هیأت علمی گروه فلسفه پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 📌 جهت سفارش این کتاب به لینک زیر مراجعه نمائید: ➡️ poiict.ir/21679 🆔 @iictchannel
🖼 | فقه اسلامی و نظام 👤 آیت‌الله ، عضو هیأت علمی گروه فقه و حقوق پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی: 🔹 در مورد وجود نظام، دو نظریه وجود دارد؛ یکی اینکه ما غیر از احکام و قواعد، در شریعت مطهر سیستم و نظامی داریم مانند آنچه شهید صدر بیان کرده و نظریه دوم این است که ما آنقدر که در فقه کار کرده‌ایم چیزی به نام نظام ندیده‌ایم؛ قائلان به این نظر بین شریعت و فقه تمایزی ایجاد نکرده‌اند و از منظر این افراد، اسلام در هر زمینه‌ای احکام جزئی و قواعد دارد ولی چیزی به عنوان نظام ندارد. 🔹 بنده معتقدم اسلام نظام دارد و فقیه هم باید دنبال استنباط باشد ولی هر کاری قرار است بکند باید در استنباط اول انجام دهد. مثلا در احتکار ابتدا ادله را ببیند و احکام را هم ببیند و بعد قواعد استخراج و فتوا نتیجه‌گیری شود. بنابراین کسی منکر توجه فقیه به مقاصد شریعت نیست ولی نمی‌توان منکر شد که افرادی هم در این مسئله گرفتار خطا شده‌اند. 🆔 @iictchannel
✴️ کرسی نقد کتاب "الگوی سوم(الگوی رفتاری زن در جامعه و خانواده) 🎙با حضور: 🔸 دکتر 🔸 حجت اسلام دکتر (اعضای هیأت علمی گروه فقه و حقوق پژوهشگاه) ⏰ دوشنبه ۳۰ آبانماه، ساعت ۹ صبح 🏢 گلستان، تالار اندیشه موسسه فرهنگی میردادماد •┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈• 🄶 🆔 @hedayatnia_ir
🔸هم اندیشی علمی جایگاه دانش کلام و فلسفه دین در دوران معاصر 🔻 توسط گروه کلام پژوهشگاه با همکاری مجتمع آموزش عالی بنت الهدی برگزار می شود: 🎙 با حضور: ⏰ دوشنبه 30 آبانماه، ساعت 10 🏢 قم، تالار معرفت پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 🔍 مشروح خبر👇 🌐 iict.ac.ir/hamandishikalam 🆔 @iictchannel
🔴 هم اکنون در حال برگزاری 🔸نشست علمی ظرفیت‌های فلسفه اسلامی برای معرفت‌شناسی معاصر 🎙 با حضور و ارائه 💬 دبیر علمی: 🏢 قم، سالن فرهنگ پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 📡 حضور مجازی از طریق: 🌐 skyroom.online/ch/iict/hekmat 🆔 @iictchannel
💢💢 . پیش فروش کتاب او فاطمه(س) است آغاز شد. . ❇️ ۱۵ درصد تخفیف+ ارسال رایگان+ امضا نویسنده و... . 📚کتاب حاضر، حاصل تلاش خانم یزدان‌پناه در گزینش و بازنویسی فرازهایی از اثر گرانسنگ دانشنامه فاطمی است، که با هدف بهره‌گیری آسان‌تر مخاطبان غیرتخصصی، به‌ویژه بانوان، دختران و نیز قشر جوان و دانشگاهی جامعه نگاشته شده است. نویسنده کوشیده است، به اقتضا سلیقه مخاطب، متنی با نثر روان و ساده، و به دور از تکلف‌های پژوهشی، بنگارد؛ و در عین حفظ نویافته های علمی و مطالب استدلالی، اثری خوشخوان پیش روی او قرار دهد. . 🔶ویژگی کتاب: -جامعیت -نثر روان - مرور سریع تاریخ -طراحی جذاب -بیان دیدگاه‌های مهم حضرت زهرا(س) . ⏳مهلت ثبت سفارش: ۲۸ آبان الی ۲ آذر 📬زمان ارسال کتاب: ۳ آذر 💳ثبت سفارش: ۱.🌐http://yun.ir/odnlu6 ۲.📞۰۲۱-۸۸۵۰۳۳۴۱(داخلی ۲) . 🆔 @iictchannel
◽️ بررسی روایت زن ایرانی در ادبیات داستانی انقلاب اسلامی 🔻 گزارشی از نشست علمی روایت زن ایرانی در ادبیات داستانی انقلاب اسلامی ◾️ همانطور که می‌دانید ادبیات داستانی نسبت به شعر قدمت کمتری دارد و سابقه داستان‌نویسی در کشورمان حدودا یک قرن است. در نیمه اول این قرن، نویسندگان زن حضور نداشتند و در نیمه دوم یعنی از دهه ۱۳۳۰ به بعد، این نویسندگان ظهور پیدا می‌کنند. 🔍 ادامه را بخوانید👇 🌐 iict.ac.ir/ddarm 🆔 @iictchannel
🔴 هم اکنون در حال برگزاری... 🔸 نشست نقد و بررسی کتاب "مدارس کلامی شیعه" 🎙 با حضور 📡 حضور مجازی از طریق: 🌐 skyroom.online/ch/iict/naghdketab 🆔 @iictchannel
◽️ احساس عقب افتادگی در عرصه تکنولوژی موجب سوء برداشت برخی روشنفکران ایرانی شد 🔸 حجت الاسلام و المسلمین رئیس پژوهشکده حکمت و دین پژوهی پژوهشگاه در نشستی عنوان کرد: ◾️ احساس عقب افتادگی در زمینه های تکنولوژی و اجتماعی موجب سوء برداشت عده ای از روشنفکران ایرانی شد و آن ها این عقب افتادگی را به اسلام نسبت دادند. این در حالی بود که این افراد بیشترین زمان مطالعاتی خود را در دانشگاه های غربی و بر روی منابع آن بلاد گذاشته و از مطالعه تعمیقی قرآن کریم و آموزه های اسلامی باز مانده بودند. 🔍 ادامه را بخوانید👇 🌐 iict.ac.ir/shobahattarikh 🆔 @iictchannel
🖼 | قانون مطلوب، تامین‌گر حقوق شهروندان 🔸 بر مبنای منطق قرآن کریم، قانونی که خاستگاهی الهی دارد عادلانه است؛ زیرا فرستنده آن، عدل محض است. در ساحتی دیگر، همۀ افراد جامعه در قبال آن، برابر می‌باشند. این قانون، حق‌مدار، عام، فراگیر، تکامل‌بخش و منسجم است؛ لذا همۀ ساحت‌های زندگی انسان‌ها را در بر می‌گیرد و کسی به دلیل جایگاه یا ثروت و قدرتی که دارد از امتیازی ویژه برخوردار نمی‌گردد یا از دایره آن بیرون نمی‌شود. 🔸 ویژگی این قانون آن است که با توجه به مصالح فرد و جمع توازن و تعادل را در جامعه به وجود می‌آورد، بستر رسیدن به عدالت سیاسی اجتماعی را فراهم می‌سازد و راه رسیدن به هدف نهایی آن، یعنی کمال معنوی جامعه را هموار می‌کند. 📖 برگرفته از کتاب عدالت سیاسی در قرآن کریم، نوشته ، مدیر گروه سیاست پژوهشکده نظام‌های اسلامی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 📌 جهت سفارش این کتاب به لینک زیر مراجعه نمائید: ➡️ poiict.ir/6336 🆔 @iictchannel
🖼 | الگوی فعلی فقه پاسخگوی نیازها نیست 👤 آیت‌الله ، رئیس و موسس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در همایش ملی فلسفه فقه نظام‌ساز: ◽️ ساختار کنونی فقه از زمان محقق حلی در شرایع بنانهاده شده است و الگوی او ۵۲ باب فقهی است، ما در این الگو بازبینی کرده و ساختار جدیدی چیده‌ایم و جوهره این الگو هم برگرفته از روایتی از امام صادق(ع) است و البته با اینکه این روایت مشکل سندی دارد ولی شمیم ولایت و امامت در آن جاری است. روایت امام صادق(ع) معطوف به روابط چهارگانه انسان با خدا، با خود، دیگران و طبیعت است که در این روایت ذکر فرمودند و بنده در ذیل هر کدام از این روابط هفت رابطه را ذکر کرده‌ام؛ ما این را الگو قرار دادیم و تصور بنده این است که الگوی دقیقی است حتی اگر از معصوم صادر نشده باشد. ◽️ جوهره فقه نظام‌ساز، فقه ارتباطات و روابط و مناسبات است؛ فقه فردی به شرط شیء و فقه جامعه و جوامع به شرط پیوند و رابطه با دیگران و روابط بین‌المللی و … است؛ رساله‌های عملیه فقه فرد به شرط لا است یعنی یک فرد چگونه اعمال فردی شرعی خود را انجام دهد ولی فقه نظام اینطور نیست. اگر بناست فقه نظام‌ساز طراحی شود باید فرد هم به شرط ارتباط با افراد دیگر دیده شود؛ ذات نظام هم طبعا یک عنصر اجتماعی است و نظام‌ساز وقتی معنا دارد که پای جامعه در میان است. 🆔 @iictchannel
🖼 | توجه به شعر و ادب در عصر ایلخانان 🔺 شعر و ادب صوفیانه در عصر ایلخانان منبع ارزشمندی برای بررسیهای تاریخی، اجتماعی و سیاسی است. حجم عظیم آثار تولید شده در این عصر در مقایسه با ادوار تاریخی قبل و بعد از خود بسیار شگفت‌انگیز و مهم‌تر پرسش‌برانگیز است. اینکه صوفیان و شعرای عصر ایلخانی در دورانی می‌زیستند که حمایت از هنر گسترده بود و در عالی‌ترین محافل مورد تشویق قرار می‌گرفت، در نوع خود ماهیت این دوران را آشکار می‌کند. 🔺 خاندان جوینی حامیان جدی تعدادی از شعرا بودند که شخصیت شاخص آنها سعدی شیرازی است. مکاتبات میان شمس‌الدین صاحب دیوان (وزیر اعظم) و برادرش عطاملک جوینی حاکم بغداد با سعدی شیرازی قابل ملاحظه و بیانگر روابط صمیمی مابین آنها بوده است. عنایت آنها بر این شاعر در داستانی درباره ملاقات سعدی با آباقا نمود یافته است. 📖 برگرفته از کتاب جستارهایی در فلسفه عرفان (دفتر دوم)، نوشته حجت‌الاسلام والمسلمین ، عضو گروه عرفان پژوهشکده حکمت و دین‌پژوهی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 📌 جهت سفارش این کتاب به لینک زیر مراجعه نمائید: ➡️ poiict.ir/21679 🆔 @iictchannel
🖼 | ماموریت فقه فقط ساخت نظام نیست 👤 آیت‌الله ، رئیس فرهنگستان علوم اسلامی در همایش ملی فلسفه فقه نظام‌ساز: 🔹 موضوع اصلی سرپرستی تکامل اجتماعی هم تکامل نظام اختیارات در عرصه قلب و ذهن و جوارح، سیاست و فرهنگ و اقتصاد است، لذا ماموریت فقه فقط ساخت نظام نیست و تکامل حیات اجتماعی هم جزء ماموریت‌های فقه است. ما همانطور که فقه را باید در قاعده هرم توسعه دهیم باید آن را به راس هم تسری دهیم، حتما مفاهیمی که از علم کلام به فقه و اصول سرریز می‌شوند باید فراوری و تبیین شوند تا تکامل فقه و اصول هم مقنن شود. طبیعتا بر همین اساس یک مفهوم محوری از علم کلام به نام پرستش داریم که به فقه و اصول هم سرریز می‌شوند و این مفهوم از طریق فلسفه علم کلام وارد فقه و اصول می‌شود. 🆔 @iictchannel
◽️ دوره تربیت مدرس 🗂 کلاس کارگاهی "آموزش تفکرگرا و مهارت محور" برگزار شد 🎙 با ارائه: حجت الاسلام و المسلمین عضو هیأت علمی گروه منطق فهم دین پژوهشگاه 🔍 جهت دریافت فایل های ارائه شده در این دوره به صورت کامل به لینک زیر مراجعه نمائید👇 🌐 yun.ir/r1fqif 🆔 @iictchannel
◽️ کتاب چیستی و نحوه وجود فرهنگ در بوته نقد و نظر 🔸 کتاب چیستی و نحوه وجود فرهنگ تالیف حجت‌الاسلام والمسلمین سیدیدالله یزدان‌پناه با حضور اندیشمندان این حوزه در قم بررسی شد. ◾️ نشست نقد و بررسی کتاب چیستی و نحوه وجود فرهنگ؛نگرشی نوین به فلسفه فرهنگ تالیف حجت‌الاسلام والمسلمین سیدیدالله یزدان‌پناه از پیش نشست های همایش ملی با دبیری حجت‌الاسلام و المسلیمن دکتر مسعود اسماعیلی و با مشارکت گروه فرهنگ پژوهی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در دانشگاه باقرالعلوم(ع) شهر مقدس قم برگزار شد. 🔍 ادامه را بخوانید👇 🌐 iict.ac.ir/rfarrhang 🆔 @iictchannel
🔴 هم اکنون در حال برگزاری... 🔸هم اندیشی علمی جایگاه دانش کلام و فلسفه دین در دوران معاصر 🏢 قم، تالار معرفت پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 🆔 @iictchannel
Olgo Zan.mp3
6.82M
💯🔊 🔰 ویژه برنامه رادیویی 🔹 با موضوع "نگاهی فقهی-حقوقی به الگوی سوم زن" / قسمت سوم 🔖 بررسی و نقد ادله قائلین الگوی اول: خانه نشینی زن 🎙با حضور: حجت اسلام عضو هیأت علمی گروه فقه و حقوق پژوهشگاه) ❇️ این برنامه ضمن تبیین الگوی اول یعنی خانه نشینی زن به موضوعاتی همچون بیان ویژگی های الگوی اول، بیان ادله قائلین الگوی اول یعنی خانه نشینی زن، نقد و پاسخ به ادله قائلین الگوی اول می پردازد. 📻 رادیو سراسری معارف؛ ۱۰ آبانماه ۱۴۰۱ •┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈• 🄶 🆔 @hedayatnia_ir
◽️ اخلاق توحیدی مبتنی بر سه مولفه توحید، عبودیت و محبت است 🔻 گزارشی از کرسی علمی با موضوع “اخلاق توحیدی اجتماعی و رسانه در اندیشه علامه طباطبایی(رض)” با ارائه حجت الاسلام دکتر ◾️ مکتب اخلاق توحیدی علامه طباطبایی(ره) بر یک اعتدال گرایشی خاص و منحصر مبتنی می باشد، از منظر علامه وقتى ايمان و گرایش انسان به خدا شدت می‌گیرد، دلش مجذوب تفكر درباره پروردگارش می شود، هميشه دوست می دارد به ياد او باشد و اسماء حسناى محبوب خود را در نظر بگيرد. اين محبت هم چنان زياد می شود و شدت مى ‏يابد، تا جايى كه پيوند دل از هر چيز مى ‏گسلد و تنها با محبوب متصل می شود. 🔍 ادامه را بخوانید👇 🌐 iict.ac.ir/tohidi-2 🆔 @iictchannel
💠 نشست تخصصی "دین و اقتدار فرهنگی و نقش آن در هندسه جهانی" 🎙 با حضور: حجت الاسلام دکتر عضو هیأت علمی گروه معرفت شناسی پژوهشگاه ⏰ پنج‌شنبه ۳ آذر ۱۴۰۱، ساعت ۸ صبح ❇️ حضور مجازی از طریق: ➡️ skyroom.online/ch/feghahat_aqr/sco 🆔 @iictchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💯‼️ 📸 گزارشی ویژه و اختصاصی از همایش ملی فلسفه فقه نظام‌ساز 🔻 با تأکید بر افکار و آرای شهید آیت‌الله محمدباقر صدر(ره) 🎙 با سخنرانی: ⏰ چهارشنبه ۲۵ آبانماه ۱۴۰۱ 🏢 قم، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 🔍 اخبار همایش را اینجا بخوانید👇 🌐 iict.ac.ir/ffnezam 🆔 @iictchannel
🖼 | تهاجم فرهنگی دشمنان بعد از انقلاب اسلامی 🔺 پس از انقلاب، شرایط فرهنگی به کلی تغییر کرد و انقلاب، آشکارا و قاطعانه در برابر تجدد غربی و فرهنگ مادی و ولنگارانه آن سربرافراشت و جامعه نیز با این رویکرد همدلی و همراهی کرد، اما دشمن دست از توطئه و نفوذ و تهاجم برنداشت. در طول دهه‌های گذشته یکی از خطوط مستمر و عمده تهاجم دشمن، تهاجم فرهنگی بوده و متعلق و موضوع این تهاجم نیز بیش از هر چیز، سبک زندگی ایرانی - اسلامی بوده است. 🔺 قابل انکار نیست که بخش‌ها و اضلاعی از این تهاجم مؤثر بوده و ما دچار لطمات و صدماتی شده‌ایم، از جمله آسیب‌های اجتماعی می‌توانند نمود و جلوه‌ای از این امر باشند. در مقابل، ما باید راهبرد استحکام ساختِ درونی نظامِ فرهنگی را در پیش گیریم و در عین اینکه حصارها و حریم‌های فرهنگی خویش را از طریق منع فرهنگی مقاوم و پایدار می‌کنیم و مجال نفوذ فرهنگی و ولنگاری فرهنگی نمی‌دهیم. 📖 برگرفته از کتاب درآمدی بر اندیشه فرهنگی آیت‌الله خامنه‌ای، نوشته ، عضو هیأت علمی گروه فرهنگ‌پژوهی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 📌 جهت سفارش این کتاب به لینک زیر مراجعه نمائید: ➡️ poiict.ir/19036 🆔 @iictchannel