eitaa logo
پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
5.9هزار دنبال‌کننده
12.6هزار عکس
655 ویدیو
151 فایل
🔶 مجالی برای #نواندیشی_دینی 🔶 ارتباط با مدیر کانال و تبادل: @public_relation 🌐 پایگاه رسمی اطلاع رسانی: ▶️ www.iict.ac.ir ❇️ ایتا / سروش / بله / آپارات: ▶️ @iictchannel 💢 اينستاگرام: ▶️ instagram.com/iict_ac_ir
مشاهده در ایتا
دانلود
پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
◽️پاسخ به شبهات آلوسی به دلالت حدیث غدیر بر ولایت بلافصل حضرت ‌امیر(ع) ✍️ نوشتاری از حجت الاسلام و
◽️پاسخ به شبهات آلوسی به دلالت حدیث غدیر بر ولایت بلافصل حضرت ‌امیر(ع) ✍️ نوشتاری از حجت الاسلام و المسلمین رئیس پژوهشکده حکمت و دین پژوهی پژوهشگاه؛ 3️⃣ بخش سوم ✅ وقتی که پیامبر اکرم(ص) بعد از اینکه ولایت امام علی (ع) را علنی اعلام نمود بلافاصله به اصحاب امر فرمود که به‌ایشان به عنوان «امیرالمؤمنین» سلام دهند، این بهترین قرینه است بر اینکه مراد پیامبر از «ولی» یا «مولی» و یا «اولی» اولویت تصرف و ولایت و امامت بر مؤمنین بوده است نه هیچ معنای دیگری... 🔖 این نوشتار در چهار قسمت، پاسخ‌هایی است مستدل به ادعاهای سه‌گانه جناب آلوسی در مورد دلالت حدیث غدیر. 🔍 ادامه را بخوانید👇 🌐 iict.ac.ir/hadisghadir-3 🆔 @iictchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸 (مدظله العالی): ‌ 🔰 مهمترین پیام تعیین «امامت» به عنوان ضابطه و قاعده حکومت در اسلام است ‌ 💠 واقعه غدیر، پایه گذاری قاعده حکومت در است و نشان می دهد اسلام به غیر از ضابطه امامت و ولایت، مدل های حکومت های سلطنتی، شخصی، زر و زور، زیاده خواه، متکبر، پیرو شهوات و اشرافی را قبول ندارد. ‌ 🌺 فرارسیدن عید سعید ، عید ولایت و امامت را تبریک و تهنیت عرض می نمائیم. 🆔 @iictchannel
🔹 پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله: 🔸 هر كس دوست دارد كه به دين من چنگ زند و پس از من، بر كشتى نجات بنشيند، به على بن ابى طالب اقتدا كند، و با دشمن او دشمنى و با دوست او دوستى ورزد؛ چرا كه او ، هم در زندگى‌ام و هم پس از مرگم، وصىّ من است. او جانشين من در ميان امّتم و پيشواى هر مسلمانى و امير هر مؤمنى پس از من است. سخن او، سخن من است و فرمان او، فرمان من و نهى او، نهى من و پيرو او، پيرو من و ياور او، ياور من، و آن كه از يارى دادن به او دست كشد، از يارى دادن به من دست كشيده است 📖 كمال الدين، صفحه260 💌 🆔 @iictchannel
◽️ کانون اندیشه جوان با همکاری قطب علمی فلسفه دین اسلامی پژوهشگاه و موسسه حکمت بالغه برگزار می کند: 🔸 نشست تخصصی هوش مصنوعی و علوم انسانی 🎙 با حضور: ✍️ دبیر علمی: ⏰ یکشنبه ۱۸ تیرماه۱۴۰۲، ساعت۱۳ 📡 حضور مجازی از طریق: 🌐 meeting.iict.ir/qotb 🆔 @iictchannel
◽️رویکرد اصلی شارع مقدس درباره حجاب فرهنگی است نه کیفری 💢 حجت‌الاسلام دکتر عضو هیأت علمی گروه فقه و حقوق پژوهشگاه در نشست علمی عنوان کرد: 🔸 سیاست جنایی در پیشگیری اجتماعی، متأثر از سیاست اسلام است و حاکمیت، نهاد‌های مدنی و آحاد جامعه باید در این زمینه چهار اقدام انجام دهند. اول اصل وجوب حجاب را تبیین کنند، دوم فلسفه حجاب را تبیین کنند، سوم موانع حجاب را رفع کنند و چهارم تبلیغ و تشویق کنند. 🔸 درباره تبیین فلسفه وجوب حجاب نیز شارع مقدس به این مسئله اهتمام داشته و باید حاکمیت و آحاد جامعه در این زمینه بکوشند و از جمله فلسفه‌های حجاب، حفظ سلامت روابط اجتماعی است. انسان مسلماً با دیگران ارتباط دارد و آنچه شارع مقدس به دنبال آن است این است که رابطه اجتماعی، رابطه اجتماعی باقی بماند و به جاذبه‌های جنسی آلوده نشده و یا تبدیل به تبرج نشود تا این رابطه اجتماعی مخرب نشود. 🔍 ادامه را بخوانید👇 🌐 iict.ac.ir/hejaab-4 🆔 @iictchannel
◽️ جشن میلاد امام موسی کاظم(ع) 🎙 با سخنرانی: حجت الاسلام و المسلمین مدیر گروه فقه و حقوق پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 📅 شنبه ۱۷ تیرماه ۱۴۰۲، همزمان با نماز مغرب 🕌 ساوه، حرم مطهر امامزاده سیداسحاق(ع) •┈┈••••✾•🌿❤️🌿•✾•••┈┈• ‏ 🆔 @balaghemobeen
پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
◽️پاسخ به شبهات آلوسی به دلالت حدیث غدیر بر ولایت بلافصل حضرت ‌امیر(ع) ✍️ نوشتاری از حجت الاسلام و
◽️پاسخ به شبهات آلوسی به دلالت حدیث غدیر بر ولایت بلافصل حضرت ‌امیر(ع) ✍️ نوشتاری از حجت الاسلام و المسلمین رئیس پژوهشکده حکمت و دین پژوهی پژوهشگاه؛ 💢 بخش پایانی ✅ اگر به گفته آلوسی مفاد حدیث غدیر این است که حضرت امیر(ع) در زمان خلافتش پس از دو دهه دیگر اولویت تصرف دارد پس چرا خلیفه دوم همان جا برخاست و گفت: مبارک باد ای پسر ابوطالب تو مولای من و مولای هر مسلمانی گردیدی! 🔖 این نوشتار در چهار قسمت، پاسخ‌هایی است مستدل به ادعاهای سه‌گانه جناب آلوسی در مورد دلالت حدیث غدیر. 🔍 ادامه را بخوانید👇 🌐 iict.ac.ir/hadisghadir-4 🆔 @iictchannel
⁉️ چرا انسانها خود قوانین جامعه خود را تعیین نکنند و آن را به خدا واگذار کنند که در نهایت منجر به استبداد رای و جلوگیری از آزادی عقاید شود؟ ✅ حجت الاسلام دکتر مدیر گروه منطق فهم دین پژوهشگاه در ویژه برنامه چراغ به این شبهه مهم پاسخ جامع می دهند. 🎥 شبکه جهانی ولایت 📅 ۱۴ تیرماه ۱۴۰۲ 🔴 این برنامه را به صورت کامل، در آپارات مشاهده کنید: 🌐 aparat.com/v/udkav 🆔 @iictchannel
🔸 نشست تخصصی نقد نگره نئوداروینیسم در تعارض تصادف تکاملی و فاعلیت خداوند 🔰 توسط قطب علمی فلسفه دین اسلامی و گروه منطق فهم دین پژوهشگاه به صورت مجازی برگزار می‌شود: 🎙 با حضور: ⏰ شنبه ۲۴ تیرماه۱۴۰۲، ساعت۱۳ 📡 حضور مجازی از طریق: 🌐 meeting.iict.ir/qotb 🔍 مشروح خبر👇 🌐 iict.ac.ir/gotb402-2 🆔 @iictchannel
🔸 علیه السّلام: ‌ 🔰 بهترین بعد از شناختن خداوند،‌ انتظار فرج و گشایش است. ‌ 📚 تحف العقول، ص۴۰۳ ‌ 🌺 فرارسیدن ولادت باسعادت هفتمین اختر تابناک آسمان امامت و ولایت حضرت امام موسی کاظم(ع) را تبریک و تهنیت عرض می نماییم. 🆔 @iictchannel
◽️شیعه واقعی از نگاه امام کاظم(ع) 🔸نوشتاری از حجت‌الاسلام دکتر مدیر گروه تخصصی علوم انسانی قرآنی پژوهشگاه؛ 🔹 امام کاظم(ع) فرمود: اگر شیعیانم را زیر و رو کنم، جز ادعا چیزی دیگری ندارند و اگر آنان را آزمایش کنم سر از ارتداد درآورند و اگر ایشان را تصفیه نمایم از هزار نفر جز یک نفر خالص و بی‌غش نباشد و اگر غربالشان کنم با من جز خواص و نزدیکانم نمانند، فراوانند افرادی که برپشتی‌ها تکیه می‌زنند و می‌گویند: ما شیعه علی(ع) هستیم. شیعه علی(ع) کسی است که کردارش گواه رفتارش باشد... 🔍 ادامه را بخوانید👇 🌐 iict.ac.ir/vagheei 🆔 @iictchannel
❗️اطلاعات و داده‌ها، امروزه نفت جدید هستند 🔸 دکتر مدیر گروه مطالعات انقلاب اسلامی پژوهشگاه؛ ✅ محدودیت‌های جدید توییتر اولین نشانه‌های حضور در کشورها نیست. ✅ امروز و داده، جدید هستند، کسی که بر آن‌ها مسلط باشد بر آینده و صنعت آینده مسلط خواهد بود. ✅ به انبوه اطلاعات نیاز دارد. شبکه و رد پای دیجیتال کاربر روی پلتفرم به جا می‌ماند و کسی که این اطلاعات را دارد می‌تواند روی پیش‌قراول آینده یعنی هوش مصنوعی سرمایه‌گذاری کند. ✅ هزینه بازکردن بی‌محابای دروازه‌های کشور در دهه ۹۰ به پلتفرم‌ها همین از دست رفتن نفت جدید است. هوای دیجیتال کشور، هوای سال‌های ۱۳۲۸ش است. آن زمانی که نفت ایران به ثمن بخس سوخت کشتی‌های انگلیسی می‌شد و سر مردم بی‌کلاه می‌ماند. ✅ اینترنت به‌هیچ وجه چیز رایگانی نیست. زیرساختی است که شغل‌ها و اقتصاد آینده روی آن در حال سوار شدن هستند و برندگان آینده کسانی هستند که داده‌ها را در اختیار دارند و می‌توانند با ارائه خدمات و محتوا مردم را به پلتفرم‌های خود دهند. ✅ آن‌ها با توسعه خدماتشان و پلتفرم‌هایشان (و نه صرفا با اعمال محدودیت ) در حال ساختن شبکه هستند و می‌خواهند از مواهبش بهره‌مند شوند. درست مثل همان زمانی که کشتی‌های انگلیسی با نفت ایرانی جهان را در می‌نوردیدند... 🆔 @iictchannel
پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
💢 #بشنوید I ویژه برنامه رادیویی #فقه_پویا 💠 بررسی لایحه عفاف و حجاب «برنامه چهارم» 🔹 ادامه بررسی
05 14020411.mp3
9.28M
💢 I ویژه برنامه رادیویی 💠 بررسی لایحه عفاف و حجاب «برنامه پنجم» 🔹 اهمیت و ضرورت حجاب 🔹 ابهام واژگانی در لایحه 🎙با حضور: جناب آقای (عضو هیأت علمی گروه فقه و حقوق پژوهشگاه) 📻 رادیو سراسری معارف؛ 📅 ۱۱ تیرماه۱۴۰۲ 🆔 @iictchannel
🖼 |توسعه هوش مصنوعی به حکمت متعالیه مغالطه است 👤 حجت‌الاسلام دکتر عضو هیأت علمی گروه معرفت شناسی و علوم شناختی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی: 🔸 حکمت متعالیه به صورت طبیعی در مورد ماشین بحث نکرده است؛ ما در عالم ماده با سیستم‌های طبیعی، سیستم‌های بشری و سیستم‌های مصنوعی مواجه هستیم. در دو نوع سیستم اول، نوخواستگی وجود دارد ولی در نوع سوم جای بحث وجود دارد و حکمت متعالیه چون به دوره‌ گذشته متعلق است، به سیستم‌های مصنوعی و ماشین و فناوری توجه نکرده است. ❌ برخی ممکن است برخی مباحث این نوع فلسفه را به هوش مصنوعی توسعه دهند که به نظر بنده یا مغالطه هستند و یا نوعی خلط بحث. 🔹 آگاهی به معنایی که در فلسفه ذهن است و در هوش مصنوعی هم به آن توجه شده را نباید با بحث آگاهی در حکمت متعالیه یکسان بگیریم؛ ارتباط میان نفس و بدن در حکمت متعالیه وجود دارد که هم باعث پیچیده شدن قضیه شده و آگاهی بدنی هم بازگشت به همین موضوع دارد. ◽️ نشست علمی «هوش مصنوعی و علوم اجتماعی محاسباتی» 📎 بیشتر بخوانید: 🌐 iict.ac.ir/hmasnoei 🆔 @iictchannel
◽️ علوم انسانی در نگاه مردم باید جایگاه شایسته خود را پیدا کند 🔹 گفت وگو با دکتر عضو هیأت علمی گروه معرفت شناسی و علوم شناختی پژوهشگاه؛ 🔸 در دنیا جهت دهنده به کل دانش، صنعت و فناوری است. امروزه مسائل و مشکلات جوامع دارای ابعاد مختلف اقتصادی، مدیریتی، سیاسی، حقوقی، اخلاقی، فرهنگی، جامعه شناختی و... است، پس علوم انسانی می تواند یا باید در همین ابعاد، به حل مسأله یا برطرف کردن مشکالت جامعه مدد برساند، اما این یک وضعیت مطلوب است و ما اکنون در کشورمان با این وضعیت، قدری فاصله داریم. ➕ هر چند اتفاقات خوبی در این عرصه به وقوع پیوسته است، ولی همچنان تا رسیدن به وضعیت مطلوب، راه درازی در پیش است. متناسب سازی علوم انسانی موجود با جامعه و زیست بوم ایرانی و نیز فرهنگ اسلامی که ما در آن زندگی و تنفس می کنیم، گام مهمی در همین راستاست. لذا «حکمرانی خوب» هیچگاه نمی تواند و نباید علوم انسانی را نادیده بگیرد. 📖 روزنامه ایران،‌ ویژه تحقیقات علوم انسانی و اسلامی 🆔 @iictchannel
📚 مدرسه تابستانی علوم انسانی اسلامی 🎙 با حضور: حجت الاسلا دکتر مدیر گروه تخصصی علوم انسانی قرآنی پژوهشگاه 📌عنوان نشست: سنت های الهی و علوم اجتماعی اسلامی 🗓زمان: چهارشنبه ۲۱ تیرماه ۱۴۰۲| ساعت ۸:۳۰ 🔗 لینک نشست: ⬇️ room.nahad.ir/ch/pajouheshgah 🆔 @iictchannel
◽️ نگاهی به پیشینه جشن و سرور شیعیان در عید غدیر خم 🔸نوشتاری از حجت الاسلام 🔹 بررسی پیشینه جشن عید غدیر نشان می‌دهد که از همان روز واقعه غدیر خم در سال ۱۰ هجری برگزاری جشن و سرور اتفاق افتاده است. بنابر آنچه که در کتاب خصائص الائمه نقل شده است، حسان بن ثابت، در روز عید غدیر در حضور پیامبر اکرم (ص) میان جمعیت مسلمانان حاضر در غدیرخم، اشعاری را با صدای بلند خواند. غدیریه حسان بن ثابت در توصیف واقعه غدیر ابیاتی اورده است.... 🔍 ادامه را بخوانید👇 🌐 iict.ac.ir/ghkhomm 🆔 @iictchannel
◽️عدم استناد و احتجاج ائمه(ع) به حدیث غدیر، نادرست است 🔸 حجت‌الاسلام و المسلمین ، عضو هیأت علمی گروه فرهنگ پژوهی پژوهشگاه در نشست علمی عنوان کرد: 💢 این مطلب که عترت به حدیث غدیر احتجاج نکرده‌اند مطلبی کاملا ناتمام است؛ برخی از این احتجاجات، عمومی بوده است و امیرالمؤمنین(ع) فرموده‌اند من در این مسئله، مظلوم واقع شده‌ام؛ در فرمایشات سایر اهل بیت(ع) بارها تاکید شده است که حق امامت و ریاست و خلافت مسلمین برای ما بود و دیگران آن را غصب کردند. 🔍 ادامه را بخوانید👇 🌐 iict.ac.ir/hghadir 🆔 @iictchannel
🧕 همایش تبیین و ترویج فرهنگ عفاف و حجاب 🎙 با حضور: حجت الاسلام دکتر (عضو هیأت علمی گروه فقه و حقوق پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی) 📆 چهارشنبه ۲۱ تیرماه ۱۴۰۲ | ساعت ۱۷ 🏢 سالن همایش دانشکده مائده گرگان •┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈• 🄶 🆔 @hedayatnia_ir
◽️ بشر با هوش مصنوعی بر محدودیت‌های معرفتی غلبه می‌کند 💢 حجت‌الاسلام دکتر عضو هیأت علمی گروه معرفت شناسی و علوم شناختی پژوهشگاه در نشست علمی عنوان کرد: 🔸 ورود هوش مصنوعی به علوم انسانی حاکی از یک نوع تغییر پارادایم معرفتی است و حاکی از این است بشر می‌خواهد به کمک هوش مصنوعی بر برخی محدودیت‌های معرفتی خودش غلبه کند. به عنوان مثال یک جامعه‌شناس به اطلاعات زیادی نیاز دارد و با رفتن به خیابان نمی‌تواند این اطلاعات را به دست بیاورد لذا معرفت اجتماعی دچار محدودیت‌هایی شده است. این اقتضا می‌کند پژوهشگر از هوش مصنوعی استفاده کند. در زمینه‌های دیگر هم همینطور است. 🔍 ادامه را بخوانید👇 🌐 iict.ac.ir/hooshh 🆔 @iictchannel
◽️ مروری بر کتاب «آمریکاستیزی چرا؟» نوشتۀ روژه گارودی 📌 به بهانه سالروز حمله ددمنشانه ناوگان آمریکایی به هواپیمای مسافربری ایرانی!!! 🔹نوشتاری از واحد محتوا و رسانۀ سازمان انتشارات پژوهشگاه منتشر شده در روزنامه جوان 🔸 گارودی در کتاب «؟» می‌گوید نوعی از فرهنگ به‌نام فرهنگ آمریکایی وجود دارد و تنها مختص کسانی که در آمریکا زاده‌ شده‌اند نیست، بلکه به تمام کسانی اطلاق می‌شود که با این فرهنگ خاص زندگی می‌کنند و بسیاری از مردم آمریکا نیز قربانی این فرهنگ هستند؛ 🔸بر‌این‌اساس مفاهیم جغرافیایی و نژادی در این بحث جایی ندارد. خصوصیت اصلی این فرهنگ «تحمیلی‌بودن» آن است؛ یعنی تحمیل خواسته‌های گروه کوچکی از افراد بر تمام بشریت. گارودی برای فهم بهتر این فرهنگ، تا ورود اولین مهاجران اروپایی به قارۀ ناشناختۀ آمریکا عقب می‌رود و مسیر ایالات متحده آمریکا را از تاسیس تا دوران معاصر پی می‌گیرد. 📖 قفسه کتاب - روزنامه جوان آنلاین 🆔 @iictchannel
◽️ فارابی از یک فلسفه سکولار و الحادی حکمت و فلسفه الهی ایجاد می کند ✍️ نوشتاری از حجت الاسلام دکتر عضو هیأت علمی گروه سیاست پژوهشگاه؛ 🔹 مدینه فاضله فارابی جامعه ای محسوب می شود که در دوره نبوی شکل گرفته است و در رأس آن پیامبر اکرم(ص) حضور دارد و ویژگی هایی که از حکومت مطرح می کند با ادبیات فلسفی و اما با مفهوم دینی حکومت اسلامی تعریف می شود ✖️ متأسفانه ما نتوانستیم فارابی را در حوزه های مختلف بازسازی کنیم و تا حدودی وی را در حوزه فلسفه مطلق و فلسفه سیاسی احیا کردیم، بخصوص اینکه این فیلسوف بزرگ در الهیات، فلسفه مطلق و موسیقی اقدامات زیادی انجام داده است. 🔻 امروزه در زمانی که به تولید علم دینی، اسلامی سازی و بومی سازی دانش نیاز داریم، خوانش فارابی برای ما دارای اهمیت است. فارابی قبل از اینکه فیلسوف باشد یک فقیه است و در آثارش نگاه های فقیهانه دیده می شود. 📖 روزنامه ایران،‌ ویژه تحقیقات علوم انسانی و اسلامی 🆔 @iictchannel
◽️ بررسی و ارزشیابی لایحه برنامه هفتم از منظر حکمرانی سایبری 💢 برگزاری نشست علمی «ارزشیابی لایحه برنامه هفتم از منظر حکمرانی سایبری» توسط پژوهشگاه؛ 🔸 وقتی از حکمرانی سایبری صحبت می‌شود نیاز به تبیین دو مسئله است. اول این‌که حکمرانی سایبر با حکمرانی سایبری متفاوت است. وقتی فضایی را تصور کنیم که فناورانه ساخته شده و امتداد اجتماعی دارد، که بعضا به آن فضای مجازی یا فضای سایبر اطلاق می‌شود، نیازمند روشی برای مدیریت، مقرره‌گذاری و سیاست‌گذاری و اجرا و کنترل است. این حکمرانی سایبر یا حکمرانی فضای مجازی است. اما در یک نگرش متعالی و آینده‌نگرانه حکمرانی، سایبری می‌شود و شده است. 🔸یعنی جنس حکمرانی، سایبری شده و اقتضائات سایبری دارد. به عبارت دیگر مدل اداره کشور سایبری شده و تغییر کرده است، مخصوصا وقتی در افق پنج‌ساله نگریسته شود. گسترش هوش مصنوعی و به‌ویژه هوش مصنوعی مولد، نیازمند برنامه‌ی منسجی برای هم‌گرایی و هم‌افزایی همه‌ی ظرفیت‌ها است. 🔍 ادامه را بخوانید👇 🌐 iict.ac.ir/hcyberi 🆔 @iictchannel