eitaa logo
پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
5.9هزار دنبال‌کننده
14.4هزار عکس
756 ویدیو
157 فایل
🔶 مجالی برای #نواندیشی_دینی 🔶 ارتباط با مدیر کانال و تبادل: @public_relation 🌐 پایگاه رسمی اطلاع رسانی: ▶️ www.iict.ac.ir ❇️ ایتا / سروش / بله / آپارات: ▶️ @iictchannel 💢 اينستاگرام: ▶️ instagram.com/iict_ac_ir
مشاهده در ایتا
دانلود
◽️ فقه حکمرانی، از سیاست‌گذاری تا تنظیم‌گری و تصدی‌گری 💢 حجت‌الاسلام و المسلمین عضو هیأت علمی گروه فلسفه پژوهشگاه: 🔹فقه حکمرانی یا «فقه الحوکمَة»، فرایند و پروسه‌ای است که از سیاست‌گذاری شروع می‌شود تا تنظیم‌گری و در نهایت تصدی‌گری. گاهی سندهای بسیار زیبایی وجود دارد که در جامعه قابل پیاده شدن نیست، چرا که نگاه حکمرانی وجود نداشته است. سیاست، یک رکن حکمرانی و رکن دیگر آن تنظیم‌گری است. نسبت سیاست‌ها با مقررات، نسبت مقررات با ساختار، نسبت ساختار با نظارت و ... تا اینکه به تصدی‌گری برسیم. 🔸ما به فقهی نیاز داریم که احکام حلال و حرام و باید و نباید سیاسی که همان رابطه حاکم با مردم و مردم با حاکم را بیان کند، و همان «فقه السیاسة» است که عبارت است از ولایت فقیه و مشروعیت انتخابات و مشروعیت حزب و مشروعیت ولیّ فقیه. علاوه بر آن ما نیاز به فقه حکمرانی داریم. بدین معنا که در مقوله‌های مختلف، فقه و احکام فقهیِ سیاست‌گذاری و تنظیم‌گری و تصدی‌گری آن مقوله را نیز کار کنیم. خلأیی که حوزه‌های ما بدان نپرداخته‌اند. اگر در حوزه این اتفاق بیفتد، نسل جدیدی از حوزه شکل می‌گیرد. 🔹باید بپذیریم به فقه حکمرانی نیازمندیم، این حکمرانی عرصه‌های مختلفی دارد، حکمرانی مسکن، حکمرانی دارو و سلامت، حکمرانی امنیت قضایی، حکمرانی گمرک، حکمرانی بازرگانی، حکمرانی پلتفرم‌های فرهنگی، حکمرانی جمعیت، حکمرانی فضای مجازی، حکمرانی تعلیم و تربیت، حکمرانی خانواده، حکمرانی امنیت و ده‌ها مقوله دیگر. 🔍 ادامه را بخوانید👇 🌐 iict.ac.ir/hokmrani-27 🆔 @iictchannel
🏷 مدرسه تابستانه حدیث 💠 همبستگی قرآن و حدیث؛ نقش متقابل قرآن و حدیث در فهم قرآن و اعتبارسنجی حدیث 🎙با حضور: حجت‌الاسلام دکتر عضو هیأت علمی گروه معرفت شناسی و علوم شناختی پژوهشگاه 🔻 با موضوع: نظریه موافقت معنایی حدیث با قرآن؛(چیستی و کاربست ها) 🗓زمان برگزاری: ۲۵ و ۲۶ مردادماه ۱۴۰۲ 📥 لینک ثبت نام: ➡️ maaref.org/hadith_school 🆔 @iictchannel
18.69M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📺 I تعدد بی‌ضابطه مراکز علمی و بی‌ارزش شدن علم 1️⃣ بخش اول گفتگو با دکتر عضو هیأت علمی گروه مدیریت اسلامی پژوهشگاه؛ 💢 نظام ارزشیابی که امروزه در نهاد علمی ما وجود دارد باعث تشدید فساد علمی و تقلب شده است. لذا اگر قرار است با این مشکل علمی و اجتماعی مقابله شود، باید با شاخص‌هایی مقابله کرد که در وزارت علوم وجود دارد. 🔹 دانشجویان وقتی مشاهده می‌کنند برخی اساتید از خروجی و برون‌داد دیگران و حتی دانشجویان استفاده و به نحوی استثمار می‌کنند، آنها هم چنین کاری را از استاد خود یاد خواهد گرفت. 🔻 تعدد مراکز علمی که بی‌ضابطه در کشور ما به شکل دولتی، غیردولتی، عمومی و امثالهم وجود دارد در دامن زدن به بی‌ارج شدن علم مؤثر است. بسیاری از دانشجویانی که در این مراکز ثبت‌نام می‌کنند به دنبال علم نیستند. 🔍 مشروح گفتگو👇 🌐 iict.ac.ir/marakaz 🆔 @iictchannel
▫️تلاش تشکل‌ها برای رسیدن به منافع کلان جامعه در حکومت اسلامی 🔸 گفت‌وگو روزنامه قدس با حجت‌الاسلام دکتر رئیس پژوهشکده نظام های اسلامی پژوهشگاه؛ 📆 به بهانه ۲۲ مردادماه، روز تشکل‌ها و مشارکت‌های اجتماعی 🔻 اگر در جامعه ای مردم حضور اجتماعی و سیاســی نداشته باشــند، آن جامعه فاقــد حیات بــوده، زنده نخواهــد بود و فعالیتهای ناظر به تحــول، امنیت و آســایش در آن وجود نخواهد داشت. 🔍 ادامه را بخوانید👇 🌐 iict.ac.ir/tashakol 🆔 @iictchannel
◽️حلقه مفقوده نظام مدیریت کشور در گرو حکمرانی اندیشه‌ بنیان‌ها 🔸حجت‌الاسلام ، دستیار رییس مرکز رشد پژوهشگاه در نشست ایران خلاق مطرح کرد: 💢برکت اندیشه جوان ایرانی؛ بخاطر وجود عنصر نوآوری و خلاقیت، عامل برون رفت از چالش‌ها و ترویج مبتکرانه ارزش‌های دینی است. ایجاد شبکه اندیشه بنیان‌ها بستری لازم برای جلب، حمایت و تدقیق ایده‌های خلاق در اتصال به حاکمیت و راهبردی مناسب برای ارتقای کارکردی و رشد رویکردی در نظام حکمرانی است. 💢ایجاد شبکه اندیشه بنیان‌ها در طراحی نظام دانش در برون رفت از ساختارها و اتصال مردم به حاکمیت و حل مسائل مردم توسط مردم محقق خواهد شد. طراحی نظام دانش باید با تغییر رویکردی و کارکردی بشکل خلاقانه همراه شود. تغییر رویکردی به معنای تشویق و امید آفرینی در جوان ایرانی برای تولید اندیشه خلاق و تغییر کارکردی پیاده سازی الگوی پیشرفت نظام آموزش عالی در کشور به معنای بازطراحی ساختاری و فرایندی آن در تولید اندیشه است . ◽️تزریق قدرت و توانمند سازی الگوی مدیریت کشور در تشکیل نظام حکمرانی اندیشه بنیان‌ها؛ برنامه اصلی مرکز رشد پژوهشگاه است. 🆔 @iictchannel
◽️ نخستین نشست شورای راهبری مدرسه تنظیم‌گری برگزار شد 💢 به همت و اندیشکده حکمرانی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی؛ 🔹اولین نشست شورای راهبری مدرسه تنظیم‌گری، مردادماه جاری با حضور آقایان دکتر حسین بابایی مجرد رییس اندیشکده حکمرانی، دکتر احسان کیانخواه رییس مرکز مطالعات فضای مجازی، مهرداد حیدری عضو هیات علمی پژوهشگاه فضای مجازی، محمد عظیم‌زاده آرانی عضو هیأت علمی پژوهشگاه نیرو، و دیگر اعضای و اساتید حاضر در این جلسه برگزار شد. 🔍 ادامه را بخوانید👇 🌐 iict.ac.ir/shrah 🆔 @iictchannel
◽️ گرامیداشت مقام استاد حجت‌الاسلام والمسلمین موسویان(ره) 📌 به همت اندیشکده حقوق بانکی دانشگاه امام صادق(ع) و موسسه حقوق تطبیقی دانشگاه تهران برگزار شد؛ 🔹به همت اندیشکده حقوق بانکی دانشگاه امام صادق(ع) و موسسه حقوق تطبیقی دانشگاه تهران، مدرسه تابستانه حقوق ارزی همراه با گرامیداشت مقام استاد حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر سیدعباس موسویان(ره)، در سالن حکیم ابوالقاسم فردوسی بانک ملی ایران برگزار شد. 🔹در پایان افتتاحیه «مدرسه تابستانه حقوق ارزی» و در سومین سالگرد درگذشت مرحوم حجت‌الاسلام والمسلمین عضو هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، از خانواده این اقتصاددان برجسته و عالم جلیل‌القدر ملقب به فقیه‌الاقتصاد تقدیر و قدردانی به عمل آمد. 🔍 ادامه را بخوانید👇 🌐 iict.ac.ir/bmosaviann 🆔 @iictchannel
✴️💬 دوره آمــوزشی مجازی 👩‍❤️‍👨 حق معاشرت زوجین و معاضدت در تربیت فرزندان 🎙 با حضور: (عضو هیأت علمی گروه فقه و حقوق پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی) 🗓 یکشنبه ۵ شهریورماه ۱۴۰۲ 🏷 اعطای گواهی شرکت در دوره 📲 ثبت نام و کسب اطلاعات بیشتر: ارتباط با شماره ۰۹۹۳۴۱۴۷۳۵۳ در پیامرسان ایتا •┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈• 🄶 🆔 @hedayatnia_ir
▫️کتاب کمیته‌های انقلاب اسلامی از تاسیس تا ادغام 🔰توسط پژوهشگاه و به قلم در گروه مطالعات انقلاب اسلامی پژوهشگاه منتشر شد. 🔹پاسداران تهران از مناطق چهارده‌گانه در قالب گردان امام موسی بن جعفر(ع)، سازماندهی و به جبهه‌های خونین شهر(خرمشهر) و آبادان اعزام شدند. از زمان شروع جنگ، کمیته‌های انقلاب اسلامی علاوه بر وظایف سابق خود به‌ همراه نیروهای شهربانی، ژاندارمری و بسیج، وظایف دیگری را نیز بر عهده گرفتند که اهم آن‌ها عبارت بودند از: انتظامات شهرهایی که بمباران می‌شدند؛ امنیت راه‌های خروجی شهرها؛ حفاظت اموال مردم، حراست از منازل خالی از سکنه؛ کمک به مجروحان و مصدومان؛ انتقال مردم به نقاط امن؛ حمل و نقل مسافران، ارزاق و مواد مورد نیاز مردم. 🔍 اطلاعات بیشتر👇 🌐 iict.ac.ir/komite 🆔 @iictchannel
◽️راهکارهای فرهنگ‌پذیر نمودن دین از مهمترین رسالت‌های دینی است 💢 کرسی ترویجی «الگوی ساخت به مثابه راهکاری برای فرهنگ پذیرنمودن امور دینی با مطالعه موردی حجاب» برگزار شد؛ 🔹وقتی در برهه‌ای از فراز ونشیب تاریخ فرهنگ یک جامعه، دلایل عقلی یا نقلی برای اثبات یک مسئله دینی از جمله حجاب و امثال آن با اقبال کمتری مواجه می‌شود، این الگو و البته برخی سیاست‌های خرد، متوسط و کلان فرهنگی می‌تواند تأثیرات مثبت خود را سریعا نشان خواهد داد؛ لذا ضرورت و اهمیت استفاده از این روش روشن‌تر خواهد گردید. 🔹“الگوی ساخت‌گرا” می‌تواند در رویکردهای مختلف مورد تامل قرار گیرد، ولی آنچه در اینجا مد نظر ماست این است که با تکیه بر برخی مبانی جهان‌بینی و تحلیل‌های علم‌النفسی و همچنین با توجه به برخی دیدگاه‌های فلسفه فرهنگ نظیر رابطه و نسبت فرهنگ و دین، با هدف راهکارجویی برای دین‌گستری و فرهنگ‌پذیر نمودن برخی مسائل دینی در این راستا می‌توان اقدام کرد. 🔍 ادامه را بخوانید👇 🌐 iict.ac.ir/fpdiin 🆔 @iictchannel
◽️دشمنی مهاجران اپوزیسیون شده از صهیونیست‌ها بدتر است 🔸 مصاحبه‌ دکتر عضو هیات علمی گروه پژوهشگاه؛ 💢 در خیلی از کشور‌ها که مهاجرت اتفاق می‌افتد، اغلب به معنای مهاجرت قطعی و دائمی نیست، مثلاً از هند، فیلیپین و کشور‌های دیگر که مهاجر‌فرست هستند می‌روند، اما ارتباط خود را با کشور مادری حفظ می‌کنند؛ مثلاً پول می‌فرستند و یکی از عوامل ارزآوری برای کشورشان هستند، بنابراین مثلاً هند هم از اینکه کارگر به عربستان، قطر، امارات و جا‌های دیگر بفرستد استقبال می‌کند. 🔍 ادامه را بخوانید👇 🌐 iict.ac.ir/mhajran 🆔 @iictchannel
◽️حجاب در قرآن بخشی از یک هندسه بزرگ برای سلامت محیط اجتماعی است 🔸 در گفتگو با حجت الاسلام عضو هیأت علمی گروه قرآن پژوهی پژوهشگاه عنوان شد: 🔻 مسئله حجاب در قرآن بخشی از یک هندسه بزرگ برای سالم سازی محیط اجتماعی است تا شهروندان و به طور ویژه بانوان از حق آزادی برای فعالیت اجتماعی، بیشترین استفاده را بکنند. برای تبیین این مطلب باید به منطق قرآن درباره حجاب توجه کنیم. 🔻حجاب «بخشی از یک مجموعه» سازوکارهای اسلام برای این است که هر کدام از عناصر سامان دهنده محیط شخصی و خانوادگی و محیط اجتماعی در همان محدوده بمانند و با ورود به محیط دیگر موجب اختلال در کارکردهای خانواده یا اجتماع نشوند. برای همین در قرآن کریم حجاب بخشی از یک هندسه بزرگ را تشکیل می‌دهد. 🔍 متن کامل بخش اول مصاحبه را اینجا بخوانید👇 🌐 iict.ac.ir/hejjab-2 🆔 @iictchannel