⚠️ هشدار جهانی
❌ رژیم صهیونیستی یک تهدید جدی برای جهان است.
#فلسطین
#روز_قدس
#طوفان_الاحرار
🆔 @iictchannel
پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
💠 همزمان با ایام ماه مبارک رمضان ✍️ سلسله یادداشت های حجتالاسلام دکتر #محمدجواد_رودگر عضو هیأت علم
💠 همزمان با ایام ماه مبارک رمضان
✍️ سلسله یادداشت های حجتالاسلام دکتر #محمدجواد_رودگر عضو هیأت علمی گروه عرفان و معنویت پژوهشگاه؛
🔻 بخش نهم
یکی از دست یابی به مدارج معنوی و معارج عرفانی "تفسیر" معنوی از هستی خود و جهان و سپس "تغییر" در خود و حالات وجودی خود هست، زیرا تفسیر معنوی عامل تغییر معنوی همه جانبه در ساحات بینشی، گرایشی و کنشی خواهد شد. به تعبیر عالم ربانی میرزا جواد ملکی تبریزی که ضمن نامهای به میرزا محمد حسین اصفهانی از قول میرزا حسینقلی همدانی نقل میفرمایند:
🔸 "باید فکر را تغییر داد و همهی صورتها و موهومات را محو کرد و فکر در عدم کرد و اگر انسان این را ملکه نماید، لابد تجلّی سلطان معرفت خواهد شد"(علی سعادت پرور(پهلوانی)، رسائل عرفانی، ص ۲۹۷) و تفسیر توحیدی از عالمِ وجود ما را به تغییری سوق و سیر کمی دهد که بتدریج ماسوای الهی را عدم محض(معرفت شناختی) دیده و حجابِ خود و انانیت را از میان برداریم و به درک و دریافت فقرمحض و نیاز نفسی خویش نائل شویم و عالم و آدم را تحت ولایت اطلاقی خدای سبحان ببینیم و در واقع جهان را عدمی دیده و در عدمِ خود تفکر کنیم که به تعبیر علامه طباطبایی(رض):
🔹 "مراد از فکر در عدم، عدم استقلال خود است و مراد عرفا از اینکه میگویند همه چیز غیر حق معدوم است، همین است. یعنی همه چیز به او موجود است، چون پردهای که در حرکت است؛ در واقع میتوان گفت به خود حرکت ندارد، دستی است که پرده را حرکت میدهد. در توحید افعال به این نظر، فاعل حق است، و در توحید صفات و اسماء همه از اوست نه از اشیاء و در توحید ذات، جز یک ذات دیده نمیشود)(همان).
🔻 بنابراین آرام آرام می توان به وجودِ استظلالی نه استقلالی خود دست یافت و خود را مظهر حق تعالی و مجلای الهی یافت و این نوع تفسیر و تلقی از خود موجب و موجد حیات روحانی، معقول و معنوی شده:
➖ "يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اسْتَجِيبُوا لِلَّهِ وَلِلرَّسُولِ إِذَا دَعَاكُمْ لِمَا يُحْيِيكُمْ وَاعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ يَحُولُ بَيْنَ الْمَرْءِ وَقَلْبِهِ وَأَنَّهُ إِلَيْهِ تُحْشَرُونَ"(انفال:۲۴) و حیات طیبه را در پرتو ایمان و عمل صالح رقم زده، تقدیر کرده و محقق می سازد:" مَنْ عَمِلَ صَالِحًا مِنْ ذَكَرٍ أَوْ أُنْثَى وَهُوَ مُؤْمِنٌ فَلَنُحْيِيَنَّهُ حَيَاةً طَيِّبَةً وَلَنَجْزِيَنَّهُمْ أَجْرَهُمْ بِأَحْسَنِ مَا كَانُوا يَعْمَلُونَ"(نحل:۹۷) و خوشا بحال صاحبان حیات طیبه که سعادت دنیا و آخرت را تحصیل کرده اند.
🤲 والحمدلله رب العالمین
#یادداشت
#ماه_رمضان
🆔 @iictchannel
6.39M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔸🔶 دعای روز بیست و ششم ماه مبارک رمضان
🔹 اللهمّ اجْعَل سَعْیی فیهِ مَشْکوراً و ذَنْبی فیهِ مَغْفوراً و عَملی فیهِ مَقْبولاً و عَیْبی فیهِ مَسْتوراً یا أسْمَعَ السّامعین.
💠 خدایا کوشش مرا در این ماه قدردانـى شده قرار بده و گناه مرا در این ماه بیامرز و کردارم را در آن مورد قبول و عیب مرا در آن بپوشان؛ اى شنواترین شنوایان.
#ماه_رمضان
🆔 @iictchannel
◽️ آغاز حرکت قرآنی حوزه علمیه از زمان علامه طباطبایی(ره)
🔻 در گفتوگو با حجتالاسلام و المسلمین #عبدالکریم_بهجت_پور عضو هیأت علمی گروه قرآن پژوهی پژوهشگاه مطرح شد:
🔸 حوزه علمیه از زمان علامه طباطبایی حرکت قرآنیاش را به نحو شایستهای آغاز کرد و آن را از حاشیه به متن آورد. انقلاب اسلامی به عنوان یک فرصت، شتابدهنده این حرکت عظیم قرآنی در حوزه علمیه بود و شخصیتهایی همچون شهید صدر و آیتالله معرفت، حلقههای مفقودهای را اضافه و پر کرده و زنجیره فعالیتهای قرآنی در حوزه را تکمیل کردند.
🔍 ادامه را بخوانید👇
🌐 iict.ac.ir/aghhaz
#سخنرانی
🆔 @iictchannel
◽️ هوش مصنوعی؛ ابزاری کمکی در مطالعات قرآنی
🔸 حجت الاسلام دکتر #علیرضا_قائمی_نیا عضو هیأت علمی گروه معرفت شناسی و علوم شناختی پژوهشگاه در نشست علمی «هوش مصنوعی و آینده مطالعات قرآنی» عنوان کرد:
🔹 هوش مصنوعی میتواند بسیاری از اطلاعات را از قرآن یا روایات استخراج کند؛ برای مثال قدمای ما برای پیدا کردن یک مطلب، بعضا دوره صد جلدی بحار الانوار را مطالعه میکردند اما امروزه هوش مصنوعی با دادهکاوی به بهبود کیفیت مطالعات قرآنی و حدیثی کمک میکند.
➕ هوش مصنوعی میتواند به شبیه سازی بسیاری از روایتها و ماجراهایی که در قرآن وجود دارد کمک کند؛ لذا علوم دیجیتال و هوش مصنوعی نقشی ارزندهای در مطالعات قرآنی دارد.
🔍 ادامه را اینجا بخوانید👇
🌐 iict.ac.ir/hosh-masnoei-2
#سخنرانی
#هوش_مصنوعی
🆔 @iictchannel
◽️ بالاترین شرافت برای انسان آن است که آزار دیگران را ترک کند
🔻 حجتالاسلام دکتر #غلامرضا_پیوندی مدیر گروه فقه و حقوق پژوهشگاه در گفتگویی مطرح کرد:
🔹 یکی از بحث های مهمی که در جامعه در حوزه اخلاق اجتماعی و در ارتباط با دیگران باید به آن پرداخته شود، موضوع مهم «آزار و اذیت دیگران» است؛ به این معناکه رفتاری از ما سربزند که سبب آزار و اذیت دیگران شود.
🔹 ممکن است این مسئله علیرغم حرام شمرده شدن در فقه برای افراد دارای اهمیت نباشد در حالی که در آیات و روایات به آن پرداخته شده است.
🔍 ادامه را بخوانید👇
🌐 iict.ac.ir/sherafat
#مصاحبه
🆔 @iictchannel
پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
💠 همزمان با ایام ماه مبارک رمضان ✍️ سلسله یادداشت های حجتالاسلام دکتر #محمدجواد_رودگر عضو هیأت علم
💠 همزمان با ایام ماه مبارک رمضان
✍️ سلسله یادداشت های حجتالاسلام دکتر #محمدجواد_رودگر عضو هیأت علمی گروه عرفان و معنویت پژوهشگاه؛
🔻 بخش دهم
برگردیم به پرسش های اول: از کجا، چگونه و با چه روشی شروع کنیم؟ پرسش های کلیدی که اگر پاسخ های کلیدی بیابند عامل فوز و فلاح و سعادت و رستگاری خواهند شد.
🔸 انسان هشیار و بیدار، به خودحقیقی اش عرفان یافته و از خود پنداری اش(ناخود) فاصله میگیرد و البته جداسازی و فاصله گیری خود و ناخود بسیار دشوار است، اما اگر انسان با خود خلوت واقعی کند و در خود تمرکز و تفکر نماید توانایی چنین کاری را خواهد داشت...راهکارش این است که به خودآزمایی بپردازیم، همین الان با خود خلوت کنیم، باخود تنها شویم و در خود فرو رفته و تفکر کنیم. به یقین به دستاوردهای زیاد و انرژی بخشی خواهیم رسید. از جمله آنها عبارتند از:
1️⃣ ما آینه خدا نما هستیم
2️⃣ آینه را باید پاک و زلال نگه داشت و در صورت گرد و غبار آلودگی آن را پالوده و گردزدایی و غبارروبی کرد.
3️⃣ طهارت باطن شرط خدایابی در درون است، پس مراقبه درونی لازم است.
4️⃣ سه عنصر کلیدی را باید در تعالی وجودی توآمان داشت:
➖ تزکیه نفس(نزاهتِ نفس از آلودگی ها)
➖ تذکیه عقل( هوشمندی، فطانت و فراست عقلی)
➖ تضحیه نفس( قربانی کردن نفس و نیل به مقام فنای فی الله)
✅ هرگاه چنین شد، انسان از قدرت نرم بالا و انرژی متراکم برای «شدن»، «گردیدن» و تصعید وجودی برخوردار خواهد شد و این حقایق با مجاهدت، تحمل ریاضت، مراقبت از واردات و صادرات امکان پذیر خواهد بود.
🔹 در واقع نفس مومن زمینه و ظرفیت استکمال علمی و عملی را تا بالاترین مراتب سلوکی و والاترین مقامات معنوی و فتوحات غیبی پیدا خواهد کرد و بتدریج به جایی می رسد که:« المؤمن مرأة المومن» و چون یکی از اسمای الهی« مومن» هست(ر. ک:" هُوَ اللَّهُ الَّذِي لَا إِلَه إِلَّا هُوَ الْمَلِكُ الْقُدُّوس السَّلَامُ الْمُؤْمِنُ الْمُهَيْمِنُ الْعَزِيزُ الْجَبَّارُ الْمُتَكَبِّرُ سُبْحَانَ اللَّهِ عَمَّا يُشْرِكُون"( حشر: ۲۳) در حقیقت مومن آینه مومن یعنی خدا خواهد شد. فتدبر جیدا.
🤲 والحمدلله رب العالمین
#یادداشت
#ماه_رمضان
🆔 @iictchannel
🔸 یکصدمین سال بازتاسیس حوزه علمیه قم
◽️ نشست علمی گرایش های دانش سیاسی حوزه علمیه قم در سده اخیر
🎙 با حضور:
حجت الاسلام و المسلمین #سیدسجاد_ایزدهی
🗓 شنبه ۱۸ فروردین ماه ۱۴۰۳، ساعت ۲۰:۳۰
🌐 پخش زنده:
📺 livehowzeh.ir/tv
#تبلیغ
#فعالیت_اعضا
🆔 @iictchannel
📸 #گزارش_تصویری
🔹 جلسه ۱۲۶۱ و نخستین جلسه سال جدید شورای پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
🏢 تهران و قم(ارتباط ویدئو کنفرانس)
📅 شنبه ۱۸ فروردین ماه ۱۴۰۳
#شورای_پژوهشگاه
🆔 @iictchannel
◽️ لزوم نگاه و شناخت عميق به مساله فلسطين
🔻 حجتالاسلام دکتر #سیدکاظم_سیدباقری مدیر گروه سیاست پژوهشگاه در هم اندیشی علمی قدس الامة؛ تاملی بنيادين تاکید کرد:
🔹 برای اینکه به شناخت درست و دقیق از مسائل برسیم چارهای نداریم که به جنایات اسرائیل و مسائل پیرامون آن به طور دقیق و حساب شده عمق ببخشیم.
🔹 برای اسرائیل امنیت از همه جهت مهم است که با حضور رزمندگان و عملیات ۷ اکتبر این مساله شکسته شد و آن امنیت پوشالی فروریخت و این مساله و جنايتهاي رژيم صهيونيستي در شش ماه گذشته، نه تنها فلسطین را از مساله جهان عرب خارج کرد بلکه تبدیل به مساله جهان اسلام کرد و با توجه به وجدانهای بیدار جهان تبدیل به مساله اول انسانیت کرد
🔍 ادامه را بخوانید👇
🌐 iict.ac.ir/palestine-2
#سخنرانی
🆔 @iictchannel
پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
🔸 فراخوان مقاله نخستین همایش ملی«مطالعات نظری- دینی علوم زیستی و زیست فناوری » 🔰 محورهای همایش:
‼️ تمدید شد‼️
🔸 فراخوان مقاله نخستین همایش ملی«مطالعات نظری- دینی علوم زیستی و زیست فناوری »
🔰 محورهای همایش:
➖ فلسفه ی علوم زیستی بر اساس حکمت اسلامی
➖ الاهیات و زیست فناوری
➖ حقوق و زیست فناوری
➖ اخلاق و زیست فناوری
➖ فقه و زیست فناوری
➖ تمدن و زیست فناوری
➖ فرهنگ و زیست فناوری
➖ امنیت ملی و زیست فناوری
➖ زیست فناوری و اقتصاد و زیست فناوری
➖ آینده پژوهی و زیست فناوری
➖ مدیریت و حکمرانی و زیست فناوری
📅 مهلت ارسال چکیده مقالات:
تا ۳۰ خرداد ماه ۱۴۰۳
📆 مهلت ارسال اصل مقالات:
تا ۳۰ مرداد ماه ۱۴۰۳
📥 ارسال از طریق:
🏷 inandin.ir/event-biotechnology
📝 کانال اخبار و اطلاعات همایش:
▫️ble.ir/tararikhteh
▫️eitaa.com/biologycal
🟠 کسب اطلاعات بیشتر: @m_esmaelii
#همایش
#فراخوان_مقاله
#زیست_فناوری
#مرکزرشدونوآوری
🆔 @iictchannel
◽️ بيانيه تحلیلی شعار سال ۱۴۰۳
🔹 رهبر معظم انقلاب اسلامی امام خامنهای شعار سال ۱۴۰۳ هجری شمسی را «جهش تولید با مشارکت مردم» نامگذاری نمودند. درباره اهمیت این نامگذاری و چیستی، چرایی و چگونگی تحقق آن لازم است مطالبی به اطلاع مردم عزیز ایران، دولت محترم، نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی و سایر نهادهای تصمیمگیر برسد:
➖ تعيين شعار سال توسط رهبر معظم انقلاب اسلامی بدان معناست که باید اولویت و فوریت همه نهادهای حاکمیتی و مردمی تحقق آن شعار باشد و همه مسئولان و مردم باید با تمام توان خود برای رفع موانع و ایجاد زمینههای تحقق آن شعار تلاش کنند.
➖ معنای صحیح مشارکت مردم در جهش تولید آن است که عموم فعالان اقتصادی، در فرایند اقتصادی، هم مالک باشند، هم عامل و هم مدیر و جریان کارگری و اجیر شدن اکثر فعالان اقتصادی برای دولت، یا عده محدودی از سرمایهداران، به جریان واقعی مشارکت عموم فعالان اقتصادی در مالکیت، عاملیت و مدیریت فرایند تولید تبدیل شود، به گونهای که عموم فعالان اقتصادی، خود مالک منابع تولیدی، کار و محصول کار خود گردند.
🟡 بی تردید مقصود رهبر معظم انقلاب از مشارکت مردم، تنها مشاركت عدهای سرمایهدار در بخش خصوصی نیست؛ بلکه مقصود، مشارکت عموم فعالان اقتصادی براساس الگوهای واقعی مشارکت است. بنابراین لازم است دولت محترم چنین شرایطی را برای عموم فعالان اقتصادی فراهم آورد...
✍️ حجت الاسلام دکتر #احمدعلی_یوسفی مدیر گروه اقتصاد پژوهشگاه؛
🔍 ادامه را بخوانید👇
🌐 iict.ac.ir/shoarsal403
#یادداشت
#شعار_سال
#جهش_تولید_با_مشارکت_مردم
🆔 @iictchannel