#قیام_15_خرداد
🔻 ۱۵ خرداد سالروز قیام خونین علیه ظلم ستم شاهیان گرامی باد.
▪️اداره روابط عمومی و اطلاع رسانی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
🆔 @iictchannel
#بازنشر
#مصاحبه
#فعالیت_اعضا
🔶 گفتگو با حجت الاسلام استاد #سید_عباس_موسویان عضو هیأت علمی گروه #اقتصاد_اسلامی پژوهشگاه:
🔰 وجود سازمان ارتباطی میان حاکمیت و حوزه علمیه ضروری است.
⚜️ مشروح خبر:
🌐 iict.ac.ir/sazman
🆔 @iictchannel
#دیه
#یادداشت
#فعالیت_اعضا
🔶 یادداشتی از دکتر #حسینعلی_بای عضو هیأت علمی گروه #فقه_حقوق پژوهشگاه:
🔰 پرداخت دیه از #بیت_المال؛ مبانی، قلمرو و تشریفات #دادرسی؛
⚜️ مشاهده مطلب:
🌐 iict.ac.ir/beytolmal
🆔 @iictchannel
#بازنشر
#مصاحبه
#فعالیت_اعضا
🔶 حجت الاسلام دکتر #سید_سجاد_ایزدهی رئیس پژوهشکده #نظام_های_اسلامی پژوهشگاه:
🔰 هنر امام(ره) افزودن #رویکرد_دینی به ساختارهای مدرنیته بود.
⚜️ مشروح خبر:
🌐 iict.ac.ir/modernite
🆔 @iictchannel
#بازنشر
#مصاحبه
#فعالیت_اعضا
🔶 حجت الاسلام دکتر #محسن_مهاجرنیا عضو هیأت علمی گروه #سیاست پژوهشگاه عنوان کرد:
🔰 #بیانیه گام دوم؛ جدیدترین نسخه #فقه_حکومتی امام(ره)؛
⚜️ مشروح خبر:
🌐 iict.ac.ir/feghhokomati
🆔 @iictchannel
پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
#دیه #یادداشت #فعالیت_اعضا 🔶 یادداشتی از دکتر #حسینعلی_بای عضو هیأت علمی گروه #فقه_حقوق پژوهشگاه:
#دیه
#یادداشت_هفته
✒️ مختصری از یادداشت دکتر #حسینعلی_بای
✅ پرداخت دیه از #بیت_المال؛ مبانی، قلمرو و تشریفات #دادرسی؛
💢 جبران خسارت از بزهدیده، از دیر باز دیر باز مورد توجه جوامع انسانی و نظامهای حقوقی بوده است. در گذشته که سیاست کیفری، بیشتر معطوف به بزه و یا بزهکار بود، جبران خسارتها نیز از جهات متعددی محدودیت داشت زیرا اولا: جبران خسارتها ناظر به خسارتهای مادی (مانند قطع عضوی از اعضای یک شخص) بود ثانیا جبران کننده خسارت تنها شخص بزهکار و نهایتا اقوام او بودند و دولتها و حکومتها در این زمینه مسئولیتی نداشتند و ثالثا جبران خسارت تنها نسبت به شخصی که مستقیما از جرم متضرر شده بود، به عمل می آمد.
🆔 @iictchannel
♨️ در دهه های اخیر ، همزمان با معطوف شدن سیاست کیفری یا جنایی به شخص بزهدیده و پیدایش اندیشه لزوم حمایت هر چه بیشتر از بزهدیده ، قلمرو جبران خسارتهای بزهدیده در تمامی ابعادش توسعه یافت که مهمترین آن امکان – و بلکه لزوم- جبران خسارت توسط دولتها، نهادهای عمومی است . امروزه چنان بر لزوم جبران صدمات جسمی، روحی – روانی و مادی وارده بر مجنی علیه، وفاق و اجماع همگانی به وجود آمده است که سازمانهای مردم نهاد ( ان جی اُ ) متعددی در این زمینه مشغول فعالیتند.
🔰نظام حقوقی اسلام را باید پیش رو در سیاست حمایت از بزه دیدگان – در دستکم در مقررات مربوط به دیه – دانست. نگاهی به مقررات دیه و مسئولین متعددی که اسلام برای پرداخت دیه در چهارده قرن پیش پیش بینی کرده است، پیشگامی و جامع نگری نظام حقوقی اسلام را به رخ هر پژوهشگر و محقق منصفی میکشد. این اهتمام ویژه و نگاه خاص در لزوم جبران خسارتی که بر مجنیعلیه یا خانواده او وارد شده است، ناشی از جایگاه انسان و مقام رفیع او در این آیین نشات گرفته است.
🔴نسخه کامل این مطلب را در لینک زیر مطالعه بفرمایید👇
🌐 iict.ac.ir/beytolmal
🆔 @iictchannel
پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
#هگل #فلسفه #حکمت_هنر_اسلامی 📒 «زیباییشناسی هگل و حکمت هنر اسلامی» ✒️ نویسنده: #محمد_مهدی_حکمت_مه
#هگل
#فلسفه
#حکمت_هنر_اسلامی
📒 «زیباییشناسی هگل و حکمت هنر اسلامی»
✒️ نویسنده:
#محمد_مهدی_حکمت_مهر
🔻 در این کتاب می خوانیم:
یکی از روشهای تحلیل و بررسی یک نظریه یا مکتب، «مقایسه تطبیقی» با جریانهای رقیب است. حکمت اسلامی را میتوان جدیترین هماورد فلسفه دوره جدید دانست. از اینرو در این تحقیق برای آفتابی کردن زیباییشناسی هگل از مقایسه و تطبیق آن با حکمت هنر اسلامی بهره برده شده است.
🆔 @iictchannel
♨️ شایان ذکر است، در عالم اسلام هرچند هنر و آثار هنری در دورههای مختلف مورد توجه بوده است، لیکن علم مستقل و مدونی که کل این مباحث در آن طرح شود و آموزههای مستقل و منسجم درباره هنر و زیبایی به دست بدهد، به وجود نیامده است. اصولا حکمای اسلامی نیز در مباحث حکمی خویش اهتمامی برای تبیین نظری هنر اسلامی نداشتهاند. حتی در حکمت اسلامی فصل و مبحثی درباره هنر اسلامی وجود ندارد. ازاینرو «حکمت هنر اسلامی» تأسیس نشده است.
🆔 @iictchannel
🔻با همه این اوصاف در تمدن اسلامی هنر اسلامي اصیلی وجود داشته است که در هنرهای خاص همچون خوشنویسی، معماری، شعر، نگارگری و سایر هنرهای دستی تعین یافته است و این هنرها کم وبیش ملهم از تعالیم اسلامی هستند. از سوی دیگر حکمت اسلامی در واقع تبیین عقلانی همان معارف و تعالیم اسلامی هستند. از اینرو هرچند در تمدن اسلامی فاقد حکمت (فلسفه) هنر دینی هستیم. اما با وجود این میتوان با عنایت به تعالیم حکمت اسلامی، در خصوص هنر اسلامی نظریهپردازی نمود. بیتردید این حکمت هنر در واقع تبیینی از آثار هنری اصیل اسلامی بدست میدهد. سرّ این امر در مشترک بودن منبع هنر اسلامی و حکمت اسلامی است.
🆔 @iictchannel
♨️ بنابراین هرچند بحث مدونی در خصوص هنر در حکمت اسلامی وجود ندارد، اما میتوان با اتکاء به تعالیم حکمت اسلامی، از «حکمت هنر اسلامی» سخن گفت. در بحث از «حکمت هنر اسلامی» ناگزیر باید به مقومات هنر در حکمت اسلامی توجه نمود تا از این طریق به مبانی حکمی هنر اسلامی دست یافت. از اینرو در بحث از هنر اسلامی ناگزیر باید به مقومات هنر در حکمت اسلامی توجه نمود تا از این طریق به مبانی حکمی هنر اسلامی دست یافت.
🆔 @iictchannel