eitaa logo
پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
6هزار دنبال‌کننده
13.3هزار عکس
676 ویدیو
153 فایل
🔶 مجالی برای #نواندیشی_دینی 🔶 ارتباط با مدیر کانال و تبادل: @public_relation 🌐 پایگاه رسمی اطلاع رسانی: ▶️ www.iict.ac.ir ❇️ ایتا / سروش / بله / آپارات: ▶️ @iictchannel 💢 اينستاگرام: ▶️ instagram.com/iict_ac_ir
مشاهده در ایتا
دانلود
🔶 حجت الاسلام دکتر عضو هیأت علمی گروه پژوهشگاه عنوان کرد: 🔰 گام دوم؛ جدیدترین نسخه امام(ره)؛ ⚜️ مشروح خبر: 🌐 iict.ac.ir/feghhokomati 🆔 @iictchannel
پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
#دیه #یادداشت #فعالیت_اعضا 🔶 یادداشتی از دکتر #حسینعلی_بای عضو هیأت علمی گروه #فقه_حقوق پژوهشگاه:
✒️ مختصری از یادداشت دکتر ✅ پرداخت دیه از ؛ مبانی، قلمرو و تشریفات ؛ 💢 جبران خسارت از بزهدیده، از دیر باز دیر باز مورد توجه جوامع انسانی و نظامهای حقوقی بوده است. در گذشته که سیاست کیفری، بیشتر معطوف به بزه و یا بزهکار بود، جبران خسارتها نیز از جهات متعددی محدودیت داشت زیرا اولا: جبران خسارتها ناظر به خسارتهای مادی (مانند قطع عضوی از اعضای یک شخص) بود ثانیا جبران کننده خسارت تنها شخص بزهکار و نهایتا اقوام او بودند و دولتها و حکومتها در این زمینه مسئولیتی نداشتند و ثالثا جبران خسارت تنها نسبت به شخصی که مستقیما از جرم متضرر شده بود، به عمل می آمد. 🆔 @iictchannel ♨️ در دهه های اخیر ، همزمان با معطوف شدن سیاست کیفری یا جنایی به شخص بزهدیده و پیدایش اندیشه لزوم حمایت هر چه بیشتر از بزهدیده ، قلمرو جبران خسارتهای بزهدیده در تمامی ابعادش توسعه یافت که مهمترین آن امکان – و بلکه لزوم- جبران خسارت توسط دولتها، نهادهای عمومی است . امروزه چنان بر لزوم جبران صدمات جسمی، روحی – روانی و مادی وارده بر مجنی علیه، وفاق و اجماع همگانی به وجود آمده است که سازمانهای مردم نهاد ( ان جی اُ ) متعددی در این زمینه مشغول فعالیتند. 🔰نظام حقوقی اسلام را باید پیش رو در سیاست حمایت از بزه دیدگان – در دستکم در مقررات مربوط به دیه – دانست. نگاهی به مقررات دیه و مسئولین متعددی که اسلام برای پرداخت دیه در چهارده قرن پیش پیش بینی کرده است، پیشگامی و جامع نگری نظام حقوقی اسلام را به رخ هر پژوهشگر و محقق منصفی میکشد. این اهتمام ویژه و نگاه خاص در لزوم جبران خسارتی که بر مجنیعلیه یا خانواده او وارد شده است، ناشی از جایگاه انسان و مقام رفیع او در این آیین نشات گرفته است. 🔴نسخه کامل این مطلب را در لینک زیر مطالعه بفرمایید👇 🌐 iict.ac.ir/beytolmal 🆔 @iictchannel
#آثار #آشنایی_با_اعضا 📚 آشنایی با آثار به چاپ رسیده اعضای هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی: 🔰 حجت الاسلام دکتر #احمد_علی_یوسفی 🔶 مدیر گروه #اقتصاد_اسلامی پژوهشکده نظام های اسلامی 🆔 @iictchannel
#هگل #فلسفه #حکمت_هنر_اسلامی 📒 «زیبایی‌شناسی هگل و حکمت هنر اسلامی» ✒️ نویسنده: #محمد_مهدی_حکمت_مهر 🔰 کاری از گروه فلسفه #پژوهشکده_حکمت و دین پژوهی 🆔 @iictchannel
پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
#هگل #فلسفه #حکمت_هنر_اسلامی 📒 «زیبایی‌شناسی هگل و حکمت هنر اسلامی» ✒️ نویسنده: #محمد_مهدی_حکمت_مه
📒 «زیبایی‌شناسی هگل و حکمت هنر اسلامی» ✒️ نویسنده: 🔻 در این کتاب می خوانیم: یکی از روش‌های تحلیل و بررسی یک نظریه یا مکتب، «مقایسه تطبیقی» با جریان‌های رقیب است. حکمت اسلامی را می‌توان جدی‌ترین هماورد فلسفه دوره جدید دانست. از این‌رو در این تحقیق برای آفتابی کردن زیبایی‌شناسی هگل از مقایسه و تطبیق آن با حکمت هنر اسلامی بهره برده شده است. 🆔 @iictchannel ♨️ شایان ذکر است، در عالم اسلام هرچند هنر و آثار هنری در دوره‌های مختلف مورد توجه بوده است، لیکن علم مستقل و مدونی که کل این مباحث در آن طرح شود و آموزه‌های مستقل و منسجم درباره هنر و زیبایی به دست بدهد، به وجود نیامده است. اصولا حکمای اسلامی نیز در مباحث حکمی خویش اهتمامی برای تبیین نظری هنر اسلامی نداشته‌اند. حتی در حکمت اسلامی فصل و مبحثی درباره هنر اسلامی وجود ندارد. ازاین‌رو «حکمت هنر اسلامی» تأسیس نشده است. 🆔 @iictchannel 🔻با همه این اوصاف در تمدن اسلامی هنر اسلامي اصیلی وجود داشته است که در هنرهای خاص همچون خوشنویسی، معماری، شعر، نگارگری و سایر هنرهای دستی تعین یافته است و این هنرها کم وبیش ملهم از تعالیم اسلامی هستند. از سوی دیگر حکمت اسلامی در واقع تبیین عقلانی همان معارف و تعالیم اسلامی هستند. از اینرو هرچند در تمدن اسلامی فاقد حکمت (فلسفه) هنر دینی هستیم. اما با وجود این می‌توان با عنایت به تعالیم حکمت اسلامی، در خصوص هنر اسلامی نظریه‌پردازی نمود. بی‌تردید این حکمت هنر در واقع تبیینی از آثار هنری اصیل اسلامی بدست می‌دهد. سرّ این امر در مشترک بودن منبع هنر اسلامی و حکمت اسلامی است. 🆔 @iictchannel ♨️ بنابراین هرچند بحث مدونی در خصوص هنر در حکمت اسلامی وجود ندارد، اما می‌توان با اتکاء به تعالیم حکمت اسلامی، از «حکمت هنر اسلامی» سخن گفت. در بحث از «حکمت هنر اسلامی» ناگزیر باید به مقومات هنر در حکمت اسلامی توجه نمود تا از این طریق به مبانی حکمی هنر اسلامی دست یافت. از این‌رو در بحث از هنر اسلامی ناگزیر باید به مقومات هنر در حکمت اسلامی توجه نمود تا از این طریق به مبانی حکمی هنر اسلامی دست یافت. 🆔 @iictchannel
#کرسی #ذات_مندی #فطرت_مندی 🔶 با همکاری گروه #کلام و گروه #تخصصی_علوم_انسانی_قرآنی پژوهشگاه: 🔰 کرسی گذر از #ذات_مندی_ارسطویی به #فطرت_مندی قرآنی برگزار می‌شود. ⚜️ مشاهده مطلب: 🌐 iict.ac.ir/arastoei 🆔 @iictchannel
📸 یکصد و هفتاد و پنجمین شورای پژوهشکده پژوهشگاه با حضور آیت‌الله 📌 تهران؛ 20 خردادماه ۹۸ 🆔 @iictchannel
📢 #عکس_نوشت | ارتباط سیستمی بین حوزه و حاکمیت وجود ندارد 🔰 حجت الاسلام استاد #سید_عباس_موسویان عضو هیأت علمی گروه #اقتصاد_اسلامی پژوهشگاه: 🔶 متاسفانه نه #حاکمیت پل ارتباطی ایجاد کرده است تا بتواند از ظرفیت های #حوزه_علمیه در ابعاد حاکمیت استفاده کند 🔶 و نه حوزه علمیه خواسته است در مسائل روز جامعه باشد و نیازها را به صورت سیستمی برطرف سازد.98/03/18 🆔 @iictchannel
#تبلیغ #فعالیت_اعضا 🔰 #دوره‌ی آشنایی با اندیشه‌های مقام معظم رهبری، با محوریت #بیانیه_گام_دوم_انقلاب 🔹 همراه با اعطای گواهینامه 📍 با حضور: 🔶 حجت الاسلام دکتر #علی_ذوعلم 🔶 #مهدی_جمشیدی 📆 تهران؛ 28 تیر الی 5 مرداد ماه 98 🆔 @iictchannel
🔶 حجت الاسلام عضو هیأت علمی گروه پژوهشگاه در جدیدترین یادداشت خود مطرح کرد: 🔰 ؛ آغازی برای تولید بومی. ⚜️ مشاهده مطلب: 🌐 iict.ac.ir/tafsirsiasi 🆔 @iictchannel