eitaa logo
پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
5.9هزار دنبال‌کننده
12.5هزار عکس
655 ویدیو
150 فایل
🔶 مجالی برای #نواندیشی_دینی 🔶 ارتباط با مدیر کانال و تبادل: @public_relation 🌐 پایگاه رسمی اطلاع رسانی: ▶️ www.iict.ac.ir ❇️ ایتا / سروش / بله / آپارات: ▶️ @iictchannel 💢 اينستاگرام: ▶️ instagram.com/iict_ac_ir
مشاهده در ایتا
دانلود
🖼|تحول در صنعت کشاورزی با پیروزی انقلاب اسلامی ◼️بخش کشاورزی قبل از انقلاب، هیچ‌گاه به‌عنوان بخشی پیشرو مطرح نشد و با اتکا بیش از حد به درآمدهای نفتی و بی‌توجهی به بخش کشاورزی، تأمین مایحتاج کشور از خارج صورت می‌گرفت و کشاورزی ما رسماً ورشکسته اعلام گردید. به روستاها اهمیتی داده نشد و مهاجرت، بیکاری، فقر عمومی، حاشیه‌نشینی و شکاف درآمدی گسترده‌تر و توزیع درآمد ناعادلانه‌تر شد. ◼️پس از پیروزی انقلاب اسلامی، به کشاورزی اهمیتی ویژه داده شد و به اوضاع بخش کشاورزی و روستانشینی توجه بیشتری شد. به‌طوری که علاوه بر تامین نیاز داخلی، صادرات هم داشته‌ایم. سهم صادرات محصولات سنتی و کشاورزی غیرنفتی افزایش یافت و از طرفی، سهم واردات این بخش به کل واردات کشور سیر نزولی داشت. 📖 برگرفته از کتاب اقتصاد ایران قبل و بعد انقلاب اسلامی، نوشته 🆔 @iictchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻 نقل شده است که علامه امینى فرمودند: شب و روز تاسوعا و عاشورا، براى سلامتى امام زمان(عجل اللّٰه تعالی فرجه الشریف) صدقه دهید، چون قلبِ حضرت، اندوهناک جَدِّ غریب ‌شان، حضرت سیدالشهداء است. ◾️ فرا رسیدن روزهای غم بار تاسوعا و عاشورای حسینی و شهادت مظلومانه سالار شهیدان و سرور آزادگان حضرت امام حسین(ع) و یاران باوفایش را تسلیت عرض می نمائیم. 🆔 @iictchannel
◽️ زیارت امام حسین(ع)، حقیقتا زیارت خدا است 📝 یادداشتی به قلم حجت الاسلام عضو هیأت علمی گروه فلسفه پژوهشگاه؛ ◾️ «مَنْ‏ زَارَ الْحُسَيْنَ‏(ع) يَوْمَ عَرَفَةَ كَانَ كَمَنْ زَارَ اللَّهَ فِي عَرْشِه» (هر کس در روز عرفه حسین را زیارت کند همانند آن است که خدا را در عرشش زیارت کرده است). ◾️ «مَنْ‏ زَارَ الْحُسَيْنَ ع فِي النِّصْفِ مِنْ شَعْبَانَ... هُوَ فِي حَدِّ مَنْ زَارَ اللَّهَ‏ فِي‏ عَرْشِهِ‏» (هر کس در نیمه شعبان حسین را زیارت کند او در جایگاه کسی است که خدا را در عرشش زیارت کرده است). ◾️ «مَنْ زَارَ قَبْرَ أَبِي‏ عَبْدِ اللَّهِ‏ بِشَطِّ الْفُرَاتِ‏ كَانَ كَمَنْ زَارَ اللَّهَ‏ فَوْقَ‏ كُرْسِيِّه‏»(هر کس أبا عبدالله حسین(ع) را در کنار شط فرات زیارت کند همانند آن است که خدا را در بالای کرسی فرمانرواییش زیارت کرده است). 🔍 ادامه را بخوانید👇 🌐 iict.ac.ir/ziaratemamhosein 🆔 @iictchannel
◽️ علاقه‌مندان به ادبیات عاشورا هنوز هم تشنه هستند 🔸 در گفتگو با عضو هیأت علمی گروه ادبیات اندیشه پژوهشگاه مطرح شد: ◾️ تعداد داستان‌های بلندی که در حوزه عاشورا نوشته شده‌اند کم هستند، هنوز هم جا دارد در این حوزه کار شود. علاقه مندان به این حوزه تشنه شنیدن روایت‌های ناب، جذاب و عمیق هستند. ◾️ در مورد ادبیات عاشورایی باید تقسیم‌بندی موضوعی و مضمونی داشت، درباره بسیاری از اصطلاحاتی که در حوزه ادبیات از آن‌ها استفاده می‌شود، منشا و مرزهای ادبی مشخص می‌شود و این تفکیک باید صورت بگیرد. گاهی از مفاهیم در قالب موضوع و گاهی در قالب مضمون استفاده می‌کنیم. 🔍 ادامه را بخوانید👇 🌐 iict.ac.ir/adabiatashaora 🆔 @iictchannel
◽️ بی کرانگی حیات عاشورا در تاریخ 📝 نوشتاری از  عضو هیات علمی گروه فرهنگ‌پژوهی پژوهشگاه؛ ◾️ قافلۀ حسین از حرکت بازنایستاده است و همچنان در متن “تاریخِ حیاتِ باطنیِ انسان”، سیر می‌کند و تکرار می‌شود و حماسه‌ها و خیزش‌ها و صیرورت‌های قدسی می‌آفریند. این او بود که به تاریخ، معنای تازه بخشید و خوبان هر نسل و عصر را از تاریک‌خانۀ تعلّقاتِ زندگی برگزید و به قافلۀ خویش افزود. ◾️ او در “دل تاریخ”، جاری‌ست؛ همچون چشمه‌ای زلال، می‌جوشد و جان اصحابِ حقیقت را سیراب می‌کند. و این “مقاومت” است که تاریخ می‌آفریند، نه “محافظه‌کاری”. محافظه‌کاران از زمانۀ خویش فراتر نمی‌روند و در فردای تاریخ، به شمار نمی‌آیند. 🔍 ادامه را بخوانید👇 🌐 iict.ac.ir/bikaranegi 🆔 @iictchannel
▫️نبایدهای عاشورا 🔸 نوشتاری از حجت الاسلام و المسلمین مدیر گروه قرآن پژوهی پژوهشگاه 🔻 در بعد رعایت ترک محرمات و مکروهات: ▪️ قمه زنی؛ رهبری معظم گفته اند قمه زنی نشود. این بدان علت است که اولا این کار و زخم کردن عمدی سر و بدن خود کار جایز نیست ثانیا ربطی به عزاداری ندارد زیرا دستور داریم همانگونه که برای کسان خود عزاداری می‌کنید برای اهل بیت هم عزاداری نمایید. ثالثا این کار نه تنها برای امام حسین(ع) سودی ندارد که ضرر هم دارید زیرا مشاهده این صحنه‌ها هیچکس را به امام حسین(ع) علاقه‌مند نمی‌کند بلکه تأثیرهای منفی دارد... 🔍 ادامه را بخوانید: 🌐 iict.ac.ir/n-ashoura 🆔 @iictchannel
◼️ 🔰 همزمان با ایام سوگواری شهادت سرور و سالار شهیدان حضرت ابا عبدالله الحسین(ع) و شهدای دشت کربلا، دومین سالگرد ارتحال عالم ربانی، فقیه الاقتصاد 🔻 استاد عضو هیات علمی گروه پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 🔹 سه شنبه ۱۸ مردادماه ساعت ۱۸ 🕌 حرم مطهر حضرت معصومه(س)، صحن امام رضا(ع)، مقبره ۱۷ 🆔 @iictchannel
◽️ راز جاودانگی واقعه عاشورا 🔸 در گفتگوی خبرگزاری ایکنا با حجت الاسلام والمسلمین تببین شد: ◾️ شاید به جرات بتوان گفت در تاریخ بشریت نهضتی عظیم‌تر و ماندگار‌تر از نهضت عاشورا وجود ندارد. این واقعه ویژگی‌هایی منحصر به‌فردی داشت که همین ویژگی‌ها موجب جاوانگی آن شده است. ◾️ نباید جهاد تبیین را دست‌کم بگیریم. پیام عاشور، که مورد نیاز جامعه جهانی است، باید از طریق فضای مجازی به مردم دنیا انتقال داده شود تا مردم را با امام حسین(ع) و نهضت حسینی آشنا کنیم. امروز دشمن با به خدمت گرفتن تمام ظرفیت‌های خود در عرصه رسانه به دنبال پوشاندن چهره حقیقت و پیام عاشوراست... 🆔 @iictchannel
◽️ در جنگ اخلاق و بی اخلاقی دنیای امروز چگونه می‌توان حسینی زیست؟ 🔸حجت الاسلام والمسلمین عضو هیأت علمی گروه فلسفه پژوهشگاه در گفتگویی تشریح کرد: ◾️ اگر رهبر بزرگی چون امام خمینی(ره) شاگرد مکتب امام حسین (ع) نبودند قطعاً این انقلاب به پیروزی و موفقیت نمی‌رسید، حسینی زیستن بصیرت به ارمغان می آورد. ◾️ حاج قاسم با همان نگرش حسینی که توحیدی بود به خانواده و فرزندان شهدا توجه داشت حتی به دختر و پسری که ظاهر مذهبی نداشتند محبت می‌کرد، این نگرش توحیدی به همان اندازه برای حاج قاسم ارزشمند است که آن نگرش نظامی را در میدان نبرد داشت. 🆔 @iictchannel
◽️ حجاب یک امر الزامی و شرعی است یا اخلاقی؟ 🔰 حجت الاسلام والمسلمین عضو هیأت علمی گروه پژوهشگاه در نشستی علمی تبیین کرد: ◾️ آنچه گفته می شود که امر حجاب یک امر اخلاقی است اصلا با تعاریفی که برای اخلاق شده سازگار نیست؛ بلکه مسئله حجاب یک امر و دستور فقهی است. ◾️ اسلام علاوه بر اینکه دستور به عفاف داده، دستور به حجاب نیز می دهد؛ اینکه بعضی ها تصور کنند آن که اصالت دارد عفت است و حجاب اصالت ندارد، نادرست بوده و در واقع هر دو اهمیت دارد. 🔍 ادامه پاسخ ایشان را بخوانید👇 🌐 iict.ac.ir/elzamii 🆔 @iictchannel
▫️ آخرین شهید کربلا در شام 🔸 نوشتاری از حجت الاسلام و المسلمین عضو هیأت علمی گروه قرآن پژوهی پژوهشگاه 🔻 ارائه مستنداتی در جهت اثبات وجود نازنین حضرت رقیه(س) ▪️درباره حضرت رقیه(س) بین برخی محققان مباحثاتی در جریان بوده و هست، ولی به نظر می‌رسد مستندات این وجود مقدس محکم‌تر از آن است که بتواند مورد انکار قرار گیرد. مهم‌ترین مستندات تاریخی حضرت رقیه(س) به قرار ذیل است: 📖 بیهقی متوفای ۵۶۵ هجری قمری در لباب الانساب (ج۱، ص ۳۴) از ایشان نام برده است: «اما الحسینیة فهم من أولاد الحسین بن علی و لم یبق من أولاده إلا زین العابدین و فاطمه و سکینه و رقیّة».... 🔍 ادامه را بخوانید: 🌐 iict.ac.ir/akharinshahid 🆔 @iictchannel
🖼|علم و ادراک حسی 🔘مسئله علم و ادراك حسی و نحوه پيدايش آن از مسائل مهم در تاريخ فلسفه است. در ديدگاههای مشهور ادراك حسی، صورت حاصل از مواجهه با خارج است و با انحفاظ، انشا يا انتزاع ماهيت از حدود خارجی محقق می‌شود. علامه طباطبايی در تبيين كيفيت ادراك حسي، بر خلاف جريان رايج و متكي بر مباني خاص، از تقدم شهود و مواجهه مثالی بر علم حصولی سخن گفته است. 🔘علامه ادراك و معرفت حسی را به مشاهده حضوری علل مجرد، تفسير كرده و تحقق علم حصولي را حاصل اعتبار، سنجش و مقايسه تلقی می‌کند. عرفان نظری نيز مبادی تصوری و تصديقی خود را مبتنی بر شهود و اعتبار عرفانی تعينات در بستر وجود مطلق تلقی كرده است. ✂️ دکتر ، استاديار گروه فلسفه و كلام اسلامی دانشگاه علوم اسلامی رضوی، برگرفته از شماره 89 فصلنامه علمی پژوهشی «ذهن» پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 🆔 @iictchannel
🖼|خداشناسی، پایه دین 🔸زیربنای همه افکار، معتقدات، اخلاقیات و دستورالعمل‌های دینی خداشناسی است. اگر دین را به یک کتاب علمی تشبیه کنیم که دارای فصل‌ها و مسائل و استدلال‌ها و اصول متعارفه و موضوعه است، باید بگوییم که خداشناسی، باید بگویم که خداشناسی اولین اصل دین است. 🔸الفبای دین شناسی، خداشناسی است. خداشناسی در درس عملی و تربیتی و فکری دین، به منزله حروف‌شناسی دین است. اگر انسان خداشناس شد، می‌تواند خط دین را بخواند و مقصود دین آگاه شود، ولی اگر حروف‌شناس نشد، کلمات دین را که همان دستورات دین است غلط خواهد خواند و غلط ترجمه خواهد کرد. برگرفته از کتاب خداشناسی، نوشته 🆔 @iictchannel
▫️آیا وجود امام زمان(عج) در دوران پیشرفت همه جانبه علم وتکنولوژی ضرورت دارد؟ 🔸 حجت الاسلام و المسلمین عضو هیأت علمی گروه قرآن پژوهی پژوهشگاه در نوشتاری تبیین کرد: ▪️بشر برای بقای حیات اجتماعی خود به قانون نیاز دارد، علاوه بر آن ضرورت عقلی دارد که حکومتی شکل بگیرد تا این قوانین ضمانت اجرا داشته باشند. از طرفی خداوند (به جهت داشتن علم بی نهایت و نیز «بی نیازی» و صمدیت) تنها فرد صلاحیت دار برای قانون گذاری جهت حیات بشری است، لذا قانون‌های زندگی را در قالب کتب آسمانی در اختیار بشر قرار می‌دهد. 🆔 @iictchannel
❇️ شاکرترین انسان ها... 💠 حدیثی اخلاقی از امام سجّاد عليه السلام ✍️ حجت الاسلام و المسلمین عضو هیأت علمی گروه قرآن_پژوهی پژوهشگاه 🔹 برخی تصور می کنند در برابر هر نعمت، وقتی از خداوند سپاسگزاری نمایند، کافی است. چون او منشأ همه خیرات و خوبی هاست و هرکس هر چه دارد نیز، از خداست... ▪️ ولی آموزه های دینی به ما می آموزد که از واسطه های فیض الاهی نیز باید تشکر کرد. کسانی که تلاش و کوششی برای رفع گرفتاری های ما کردند و یا شادی را برای ما به ارمغان آوردند نیز، مستحق شکر و سپاس و قدردانی هستند. به ویژه میان همسران، باید سپاس گزاری زبانی و خشنودی رفتاری، به روشنی نمایان گردد. 💢 امام سجاد علیه السلام، می فرماید :خداوند در قیامت به بنده اش می گوید، آیا از فلانی تشکر و قدردانی کردی؟ او در پاسخ می گوید : نه! ولی شکر تو را به جا آوردم... خداوند می فرماید :«لَمْ تَشْكُرْنِي إِذْ لَمْ تَشْكُرْهُ؛ وقتی از آن شخص سپاس گزاری نکردی، شکر مرا هم به جا نیاوردی». 💢 سپس امام سجاد علیه السلام، فرمود : «أَشْكَرُكُمْ لِلَّهِ أَشْكَرُكُمْ لِلنَّاسِ؛ سپاس گزارترين شما از خدا، سپاس گزارترين شما از مردم است». 📚 کافی، ج 2، ص 99 ▪️ فرارسیدن سالروز شهادت زین العابدین امام سجاد علیه السلام را تسلیت عرض می نمائیم. 🆔 @iictchannel
❇️ نهضت چند ماهیتی 💠 نهضت یک نقطه عطف در تاریخ اسلام است. از آن روز، دیگر مسئله خلافت با اسلام تفکیک می شود و مردم فهمیدند که اسلام را با خلافت نباید یکی دانست؛ حقیقت اسلام جای دیگری است. این تفکیک را حسین بن علی(ع) با ریختن خونش در راه اسلام انجام داد. نهضت امام حسین، یک انقلاب آگاهانه است؛ یک انقلاب اسلامی و نه یک انفجار. انقلاب آگاهانه ای از ناحیه امام، اهل بیت و یارانش. 🔸 نهضت ها و حرکت های انسانها می تواند نهضتی تک معنایی و تک مقصدی باشد و یا در آن واحد، مقصدها و هدف های مختلف داشته باشد. هرچند همه آن هدف ها بازگشتشان به یک هدف اصلی باشد. در قضایای امام حسین(ع)، عوامل زیادی مؤثر است که این عوامل سبب شده است که نهضت امام، یک نهضت چند ماهیتی باشد نه تک ماهیتی. 💢 اگر یک نهضت، ماهیت عکس العملی داشته باشد، می تواند یک عکس العمل منفی باشد در مقابل یک جریان، و یا عکس العملی مثبت باشد در مقابل جریان دیگر. اینها در نهضت امام حسين وجود دارد. این است که این نهضت،یک نهضت چند ماهیتی شده است. 📖کتاب ، دفتر سی و سوم از مجموعه کتاب‌های چلچراغ حکمت، به قلم حجت الاسلام و المسلمین 🆔 @iictchannel
📘 معرفی کتاب سایه روشن‌های «سایه» 💢 به بهانه درگذشت هوشنگ ابتهاج از بزرگترین غزلسرایان شعر معاصر ایران؛ 🔰 پاسخ به سوالات زیر را در این کتاب بخوانید: ▪️ غزل چیست و چه سابقه و سنتی دارد و غزل معاصر چه ویژگی‌هایی و جایگاهی در ادب معاصر دارد؟ ▪️ شعر نو چیست و چه سابقه‌ای دارد ؟ آیا شعر نو خود به سنت تبدیل نمی‌شود یا نشده است ؟ ▪️ شعر «ابتهاج»(سنتی یا نو)چه ویژگی‌هایی دارد؟ ▪️ ارزش شعر «ابتهاج» متنی است یا فرامتنی؟ ▪️ موضوعات و محتواهای اصلی شعر«ابتهاج» کدام است؟ ▪️ آیا «ابتهاج» شاعر نوگرایی است؟ ▪️ آیا «ابتهاج» شاعر مهمی است؟چرا؟ 🖌 هم اکنون برای تهیه این اثر ارزشمند کلیک کنید: 🌐 poiict.ir/4591 🆔 @iictchannel
◼️ 📸 گزارش تصویری دومین سالگرد ارتحال عالم ربانی، فقیه الاقتصاد، استاد عضو هیات علمی گروه پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 🕌 قم، حرم مطهر حضرت معصومه(س) 🆔 @iictchannel
🖼|تفکر اومانیستی ◽️اومانیست‌ها انسان را معیار و ملاک همه‌چیز می‌دانند و محکوم بودن انسان نسبت به نیروهای مافوق طبیعی را به کلی انکار می‌کنند و به جای خدامحوری یا طبیعت‌محوری، انسان‌محوری را قرار می‌دهند. آنها بر این باورند که به همه‌چیز و از جمله تفسیر و توجیه جهان، بینش‌ها و ارزش‌های فلسفی، هنری، حقوقی، اخلاقی و ... باید با محوریت انسان نگریست. ◽️صرف نظر از اشتباه بنیادین که اومانیسم در تعیین جایگاه انسان در هستی مرتکب شده، در تأکید بر انسان به جای انسانیت نیز دچار خطا شده است. یکی از لوازم اومانیسم، صلح کل و توجه به انسان، فارغ از نوع فکر و مذهب و مسلک و کردار او است. برگرفته از کتاب انسان شناسی، نوشته 🆔 @iictchannel
🖼|بد حجابی زنان و دختران در مراسمات عزاداری بسیار زننده است ✍🏻نوشتاری از حجت‌الاسلام والمسلمین مدیر گروه قرآن‌پژوهی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی: ◼️بدحجابی بلایی است که متاسفانه در ایران قابل مشاهده است و در مراسم محرم هم بکرات مشاهده می‌شود که سینه‌زنان و زنجیر زنان در وسط خیابانند اما در کناره‌های خیابان گروه‌های بسیاری از دختران و زنان بدحجاب قرار دارند و این منظره‌ای بسیار زننده است و نیز گاهی در این مراسم و پیاده‌روها و یا در روضه‌ها زنان و مردان مخلوط شده‌اند و در شلوغی‌ها تن به تن یکدیگر می‌زنند. 🆔 @iictchannel
💠|انکار وجود حضرت رقیه(س) از پشتوانه علمی مناسبی برخوردار نیست ✍🏻حجت‌الاسلام والمسلمین عضو هیأت علمی گروه پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی: 📎 انکار وجود حضرت رقیه (س) از پشتوانه علمی مناسبی برخودار نیست و تطبیق او بر دختر چند ساله شام و واقعه او مؤیداتی دارد. بله، بسیاری از داستان‌هایی که به ویژه در برخی منابع متأخر و به ویژه کتاب‌های داستانی که دهه‌های اخیر منتشر شده است، بی‌اساس است. 🖇 افزون بر مطالب فوق، یک نکته نیز قابل توجه است هرچند به لحاظ علمی چندان قابل استناد نیست ولی مؤیدی است که به سادگی نمی‌توان از کنار آن عبور کرد و آن حضور حضرت رقیه(س) با شکل و شمایل یک دختربچه در شماری از تجربه‌های مرگ موقت یا وقایع زندگی پس از زندگی است که در شبکه ۴ به نمایش درآمد. 🆔 @iictchannel
🖼|چیستی ناواقع گرایی 🔻ناواقع‌گرایی در مقابل واقع‌گرایی مشتمل بر طیف‌های مختلفی است و به صورت کلی سه حوزه هستی‌شناختی، معرفت‌شناختی و زبان‌شناختی را در بر دارد. هدف از مطرح‌کردن ایمان‌گرایی ناواقع‌گرا ایجاد وجه جمع میان دین و مدرنیته در دنیای جدید و ملموس‌تر نمودن دین در وجود انسان و درنتیجه تعامل راحت‌تر با خدای درونی‌ شده است. 🔺ناواقع‌گرا در عین نفی مبدأ و معاد معتقد است محور مشترک میان واقع‌گرایان و ناواقع‌گرایان هنوز موجود است؛ زیرا «خدا» به معنای آن چیزی است که پرستیده می‌شود و این مفهوم در هر دو نوع تفکر یکی است. دو پشتوانه اصلی ناواقع‌گرایی با قرائت دان کیوپیت یعنی پوزیتیویسم منطقی و عقل‌گرایی انتقادی خود گرفتار آسیب‌های معرفتی بوده و سزاوار مقدمه قرارگرفتن برای نظریه‌ای دیگر نیستند. ✂️ ، عضو گروه کلام پژوهشکده حکمت و دین‌پژوهی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، برگرفته از شماره 103 فصلنامه علمی پژوهشی «قبسات» پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 🆔 @iictchannel
🖼|یگانه منطق مستحکم انسانیت 🕋خداشناسی، نه تنها پایه دین است، زیربنا و پایه انسانیت نیز می‌باشد. اگر بخواهیم اخلاق و انسانیت را روی اصلی پایدار بنا کنیم، آن اصل، توحید خواهد بود. همه اصول اخلاقی از معنویت‌ها و در جهت مخالف مادیات و منافع فردی است. 🕋امکان ندارد که از سرسلسله معنویت‌ها و ریشه و سرچشمه آنها یعنی خداشناسی چشم بپوشیم و در عین حال بتوانیم اصول معنوی داشته باشیم. انسانیت از خداشناسی جدا نمی شود، یا خداشناسی است یا سقوط در حیوانیت و منفعت‌پرستی؛ یا باید بنده خدا بود و یا بنده شکم و دامن و جاه و پول. خداشناسی یگانه منطق صحیح و مستحکم انسانیت است. 📖برگرفته از کتاب خداشناسی، نوشته 🆔 @iictchannel
🖼|نگرش علامه طباطبایی در ادراك حسی ▪️نگرش علامه در ادراك حسی مبتنی بر نگاه وجودی محض و مبنای تشكيك اخص عرفانی صورت گرفته است كه معتقد به وحدت حقيقت وجود بوده است. علامه كثرت را از وجود به مظاهر و تعينات اعتباری آن منتقل نموده و برای كثرات وجود حقيقی قائل نيست. ▪️ هستی‌شناسی علامه نيز مبتنی بر كمالات ذاتی حقيقت وجود و ظهور و بطون آنها در نظام اسما و صفات عرفانی و ترتيب و احاطه سعی و اطلاقی عوالم بر يكديگر تبيين می‌شود. علامه با التزام به وحدت واقعيت مطلق، همه كثرات ماهوی و مظاهر را امور اعتباری و ساخته دستگاه علم حصولی انسان، متأخر از حقيقت وجود و شهود و حاصل ظهور و انعكاس حقيقت وجود در دستگاه ادراكی علم حصولی تلقی می‌نمایند. ✂️ ، استاديار گروه فلسفه و كلام اسلامی دانشگاه علوم اسلامی رضوی، برگرفته از شماره 89 فصلنامه علمی پژوهشی «ذهن» پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 🆔 @iictchannel
🖇|مشکلات مربوط به حجاب معلول خلا زیربنایی در این حوزه است ✍🏻حجت‌­الاسلام دکتر ، عضو هیأت علمی گروه پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 🔚آن­چه در این روزها و البته از دیرباز، در فضای فکری و فرهنگی جامعه دیده می‌­شود، خلأ بسیار بزرگی در خصوص مسائل زیربنایی یادشده (در مورد حجاب) و نیز نبودِ برنامه منسجم و همه­‌جانبه برای رفع آن خلأ است که مشکل امروز ما بیشتر معلول این غفلت در گذشته، و تشدید آینده آن نیز، باز معلول تداومِ این فراموشی است و این همان روندی است که بدخواهان جامعه به دنبال آن هستند. 🆔 @iictchannel