eitaa logo
پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
5.9هزار دنبال‌کننده
12.5هزار عکس
655 ویدیو
150 فایل
🔶 مجالی برای #نواندیشی_دینی 🔶 ارتباط با مدیر کانال و تبادل: @public_relation 🌐 پایگاه رسمی اطلاع رسانی: ▶️ www.iict.ac.ir ❇️ ایتا / سروش / بله / آپارات: ▶️ @iictchannel 💢 اينستاگرام: ▶️ instagram.com/iict_ac_ir
مشاهده در ایتا
دانلود
🖼|تفکر اومانیستی ◽️اومانیست‌ها انسان را معیار و ملاک همه‌چیز می‌دانند و محکوم بودن انسان نسبت به نیروهای مافوق طبیعی را به کلی انکار می‌کنند و به جای خدامحوری یا طبیعت‌محوری، انسان‌محوری را قرار می‌دهند. آنها بر این باورند که به همه‌چیز و از جمله تفسیر و توجیه جهان، بینش‌ها و ارزش‌های فلسفی، هنری، حقوقی، اخلاقی و ... باید با محوریت انسان نگریست. ◽️صرف نظر از اشتباه بنیادین که اومانیسم در تعیین جایگاه انسان در هستی مرتکب شده، در تأکید بر انسان به جای انسانیت نیز دچار خطا شده است. یکی از لوازم اومانیسم، صلح کل و توجه به انسان، فارغ از نوع فکر و مذهب و مسلک و کردار او است. برگرفته از کتاب انسان شناسی، نوشته 🆔 @iictchannel
🖼|بد حجابی زنان و دختران در مراسمات عزاداری بسیار زننده است ✍🏻نوشتاری از حجت‌الاسلام والمسلمین مدیر گروه قرآن‌پژوهی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی: ◼️بدحجابی بلایی است که متاسفانه در ایران قابل مشاهده است و در مراسم محرم هم بکرات مشاهده می‌شود که سینه‌زنان و زنجیر زنان در وسط خیابانند اما در کناره‌های خیابان گروه‌های بسیاری از دختران و زنان بدحجاب قرار دارند و این منظره‌ای بسیار زننده است و نیز گاهی در این مراسم و پیاده‌روها و یا در روضه‌ها زنان و مردان مخلوط شده‌اند و در شلوغی‌ها تن به تن یکدیگر می‌زنند. 🆔 @iictchannel
💠|انکار وجود حضرت رقیه(س) از پشتوانه علمی مناسبی برخوردار نیست ✍🏻حجت‌الاسلام والمسلمین عضو هیأت علمی گروه پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی: 📎 انکار وجود حضرت رقیه (س) از پشتوانه علمی مناسبی برخودار نیست و تطبیق او بر دختر چند ساله شام و واقعه او مؤیداتی دارد. بله، بسیاری از داستان‌هایی که به ویژه در برخی منابع متأخر و به ویژه کتاب‌های داستانی که دهه‌های اخیر منتشر شده است، بی‌اساس است. 🖇 افزون بر مطالب فوق، یک نکته نیز قابل توجه است هرچند به لحاظ علمی چندان قابل استناد نیست ولی مؤیدی است که به سادگی نمی‌توان از کنار آن عبور کرد و آن حضور حضرت رقیه(س) با شکل و شمایل یک دختربچه در شماری از تجربه‌های مرگ موقت یا وقایع زندگی پس از زندگی است که در شبکه ۴ به نمایش درآمد. 🆔 @iictchannel
🖼|چیستی ناواقع گرایی 🔻ناواقع‌گرایی در مقابل واقع‌گرایی مشتمل بر طیف‌های مختلفی است و به صورت کلی سه حوزه هستی‌شناختی، معرفت‌شناختی و زبان‌شناختی را در بر دارد. هدف از مطرح‌کردن ایمان‌گرایی ناواقع‌گرا ایجاد وجه جمع میان دین و مدرنیته در دنیای جدید و ملموس‌تر نمودن دین در وجود انسان و درنتیجه تعامل راحت‌تر با خدای درونی‌ شده است. 🔺ناواقع‌گرا در عین نفی مبدأ و معاد معتقد است محور مشترک میان واقع‌گرایان و ناواقع‌گرایان هنوز موجود است؛ زیرا «خدا» به معنای آن چیزی است که پرستیده می‌شود و این مفهوم در هر دو نوع تفکر یکی است. دو پشتوانه اصلی ناواقع‌گرایی با قرائت دان کیوپیت یعنی پوزیتیویسم منطقی و عقل‌گرایی انتقادی خود گرفتار آسیب‌های معرفتی بوده و سزاوار مقدمه قرارگرفتن برای نظریه‌ای دیگر نیستند. ✂️ ، عضو گروه کلام پژوهشکده حکمت و دین‌پژوهی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، برگرفته از شماره 103 فصلنامه علمی پژوهشی «قبسات» پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 🆔 @iictchannel
🖼|یگانه منطق مستحکم انسانیت 🕋خداشناسی، نه تنها پایه دین است، زیربنا و پایه انسانیت نیز می‌باشد. اگر بخواهیم اخلاق و انسانیت را روی اصلی پایدار بنا کنیم، آن اصل، توحید خواهد بود. همه اصول اخلاقی از معنویت‌ها و در جهت مخالف مادیات و منافع فردی است. 🕋امکان ندارد که از سرسلسله معنویت‌ها و ریشه و سرچشمه آنها یعنی خداشناسی چشم بپوشیم و در عین حال بتوانیم اصول معنوی داشته باشیم. انسانیت از خداشناسی جدا نمی شود، یا خداشناسی است یا سقوط در حیوانیت و منفعت‌پرستی؛ یا باید بنده خدا بود و یا بنده شکم و دامن و جاه و پول. خداشناسی یگانه منطق صحیح و مستحکم انسانیت است. 📖برگرفته از کتاب خداشناسی، نوشته 🆔 @iictchannel
🖼|نگرش علامه طباطبایی در ادراك حسی ▪️نگرش علامه در ادراك حسی مبتنی بر نگاه وجودی محض و مبنای تشكيك اخص عرفانی صورت گرفته است كه معتقد به وحدت حقيقت وجود بوده است. علامه كثرت را از وجود به مظاهر و تعينات اعتباری آن منتقل نموده و برای كثرات وجود حقيقی قائل نيست. ▪️ هستی‌شناسی علامه نيز مبتنی بر كمالات ذاتی حقيقت وجود و ظهور و بطون آنها در نظام اسما و صفات عرفانی و ترتيب و احاطه سعی و اطلاقی عوالم بر يكديگر تبيين می‌شود. علامه با التزام به وحدت واقعيت مطلق، همه كثرات ماهوی و مظاهر را امور اعتباری و ساخته دستگاه علم حصولی انسان، متأخر از حقيقت وجود و شهود و حاصل ظهور و انعكاس حقيقت وجود در دستگاه ادراكی علم حصولی تلقی می‌نمایند. ✂️ ، استاديار گروه فلسفه و كلام اسلامی دانشگاه علوم اسلامی رضوی، برگرفته از شماره 89 فصلنامه علمی پژوهشی «ذهن» پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 🆔 @iictchannel
🖇|مشکلات مربوط به حجاب معلول خلا زیربنایی در این حوزه است ✍🏻حجت‌­الاسلام دکتر ، عضو هیأت علمی گروه پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 🔚آن­چه در این روزها و البته از دیرباز، در فضای فکری و فرهنگی جامعه دیده می‌­شود، خلأ بسیار بزرگی در خصوص مسائل زیربنایی یادشده (در مورد حجاب) و نیز نبودِ برنامه منسجم و همه­‌جانبه برای رفع آن خلأ است که مشکل امروز ما بیشتر معلول این غفلت در گذشته، و تشدید آینده آن نیز، باز معلول تداومِ این فراموشی است و این همان روندی است که بدخواهان جامعه به دنبال آن هستند. 🆔 @iictchannel
🖇|جلوه‌گری‌ها در بیرون از منزل سبب آسیب به عنصر خانواده می‌شود 🔻حجت‌الاسلام والمسلمین ، عضو هیأت علمی گروه پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی: ☑️ اگر بنا باشد زن با آرایش و بدون حجاب بیرون بیاید این فقط برای خودش ضرر ندارد، بلکه به جامعه نیز زیان می‌رساند. ما نمی‌توانیم به مردها بگوییم چشم هایشان را فرو اندازند و مانع فیزیکی برایشان ایجاد کنیم؛ آنها تحت‌الشعاع این رفتارها قرار می‌گیرند. ◽️وی با اشاره به برخی از نتایج بی‌حجابی گفت: یکی از نتایجی که کارشناسان دینی بیان کرده‌اند این است که جلوه‌گری‌ها در بیرون از منزل سبب آسیب به عنصر خانواده می‌شود؛ به تعبیر شهید مطهری اگر مردی در بیرون بخواهد زنان متعدد را با آرایش یا جلوه‌گری‌ها نگاه کند، دیگر زن او برایش جذابیت ندارد. 🆔 @iictchannel
🖼|زیارت سیدالشهدا همان زیارت خدا است ✍🏻 حجت‌الاسلام والمسلمین عضو هیأت علمی گروه پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی: ◾️در احادیث زیادی، به این نکته توجه داشته شده‌ است که زیارت پیامبر و ائمه، همان زیارت خدا است؛ این ادعا مخصوصا در مورد حضرت سید الشهداء بیشتر مطرح گشته است به گونه‌ای که در کتاب کامل الزیارات (ص ۱۴۷) که از معتبرترین کتب روایی شیعه است یک باب از این کتاب با عنوان «باب من زارالحسين‏ كان كمن زارالله‏ في عرشه‏» به همین موضوع اختصاص داده شده و احادیث متعددی و با مضامین مختلفی در این‌باره روایت شده است. 🆔 @iictchannel
🖼|حاکم اسلامی در حکومت اسلامی ✅ حکومت اسلامی در جامعه‌ای تصور می‌شود که اکثر افراد آن مسلمان باشند. قوانین چنین جامعه‌ای، قوانین الهی و حاکمان آن هم الهی‌اند؛ یعنی فردی صلاحیت رهبری و هدایت جامعه اسلامی را دارد که در مدیریت، اقوی، در امور دین، اعدل و اعلم، زاهدترین، متخلق‌ترین به اخلاق الهی و برای امت مهربان‌ترین و دلسوز‌ترین فرد باشد. 🔰افرادی صلاحیت رهبری جامعه اسلامی را دارند که به خدا و کمالات الهی تقرب بیشتری داشته باشند. اگر رهبر جامعه اسلامی روزی این صفات را از دست بدهد، دیگر صلاحیت رهبری ندارد و از چنین مقام رفیع و والایی عزل می‌شود. تصور نمی‌شود عاقلی این صفات رهبر جامعه اسلامی را تصور کند، سپس به حکومتی گردن ننهد. 📖برگرفته از کتاب حکومت اسلامی نوشته ، عضو گروه فقه و حقوق پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 🆔 @iictchannel
🕋|ولایت خداوند دارای منطقی است که تا پایان تاریخ معتبر و موجه است. ✍🏻حجت‌الاسلام والمسلمین عضو هیأت علمی گروه پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی: 👤 {بشر امروزی} هنوز هم نمی‌داند حیات اخروی چه نوع حیاتی است و نمی‌داند مصالح حیات اخروی چیست وبرای سعادت اخروی باید چه الزاماتی را در حیات دنیایی خود مراعات کند. بعد از هزاران سال هنوز در مورد ماهیت بُعد روحی خود اطلاعاتی ندارد تا بداند این بخش از وجود خود را چگونه باید سعادتمند سازد و چه اعمالی در این دنیا می‌تواند به شقاوت روحی او منجر شود. باتوجه به آنچه گفته شد ولایت خداوند و به تبع و اذن او ولایت افرادی که برگزیده او هستند، دارای منطقی است که تا پایان تاریخ معتبر و موجه است. 🆔 @iictchannel
🖼|سایه ناامنی بر سر زنان غربی ◼️امروزه یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌های زنان در جهان، عدم امنیت است. براساس برخی گزارش‌ها، امروزه اغلب کشورهای پیشرفته، بیشترین آمار تجاوز را دارند؛ به گونه‌ای که امنیت زنان در این جوامع به صورت رؤیای تعبیر نشدنی درآمده است. ☠️ مطالعات نشان می‌دهد که از هر ۵ نفر در دنیا، روزانه یک نفر مورد توهین و آزار جنسی واقع می‌شود. از جمله حکمت‌های حکم حجاب بیمه شدن نسبی زنان از آزار و اذیت مردان و به‌دست آوردن احساس امنیت است. 📖 برگرفته از کتاب حریم حجاب، نوشته استادیار گروه فقه و حقوق پژوهشکده نظام‌های اسلامی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 🆔 @iictchannel
🖼|استحکام پیوند خانوادگی 🔺 یکی از عوامل مهم انسجام و تحکیم خانواده، اختصاص‌یافتن هرگونه التذاذ جنسی به محیط خانواده و رعایت پوشش کامل و مناسب در خارج از کادر ازدواج، در برابر نامحرمان و بیگانگان است؛ زیرا اگر هرگونه التذاذ و روابط جنسی فقط به محیط خانواده محدود شود و در بیرون از محیط خانواده، حجاب کامل رعایت شود، نه‌تنها جوانان به ازدواج تمایل بیشتری خواهند داشت، بلکه خانواده‌های تشکیل شده نیز ثبات بیشتری خواهند یافت. 🔺 در برابر، آرایش و خودنمایی و دلبری در محیط اجتماع و رواج پیدا کند و التذاذ و بهره‌های بصری و برقراری رابطه جنسی در بیرون از محیط خانواده نیز میسر شود، نه‌تنها جوانان مسئولیت‌های سنگین ناشی از ازدواج را نخواهد پذیرفت و به هزینه‌های سنگین آن تن در نخواهند داد، بلکه خانواده‌های تشکیل شده نیز دچار تزلزل و بحران خواهد شد. 📖 برگرفته از کتاب پوشش و حجاب، نوشته 🆔 @iictchannel
🔰 امیرالمؤمنین عليه السلام: العاقِلُ يَتَقاضى نَفسَهُ بِما يَجِبُ عَلَيهِ 🔹 خردمند، درباره حقوقى كه بر او واجب است، از خود، بازخواست مى كند. 📚 غرر الحكم، حدیث 2066 🆔 @iictchannel
▫️بی‌حجابی؛ حلقه‌ای از زنجیره‌ی هویت‌زدایی 🔸تازه‌ترین یادداشت عضو هیأت علمی گروه فرهنگ‌پژوهی پژوهشگاه: ▪️حجاب، تنها یکی از مرحله‌های برنامۀ ناگفتۀ جریان غیرانقلابی برای «عبور از ایدئولوژی انقلابی» است. ازاین‌رو، اگر این «سد» شکسته شود، باید در برابر مرحله‌های دیگر نیز «عقب‌نشینی» کنیم. ما با یک «خطّ» و «زنجیره» روبرو هستیم که معطوف به «هویّت‌زدایی از جامعۀ ایران» است. 🆔 @iictchannel
▫️عاشورا معناداری زندگی و سبک زندگی موحدانه را به تصویر می‌کشد 🔸 در گقتگو با دکتر سردبیر فصلنامه قبسات پژوهشگاه عنوان شد: ◾️عاشورا تجلی تام و تمام توحید و معاد و ارائه‌دهنده سبک زندگی موحدانه است و معناداری زندگی را به تصویر می‌کشد. در واقع سبک زندگی موحدانه پیروی از همه خوبی‌ها یعنی امام حسین(ع) و خاندان او تلقی می‌شود و تبری از طرف مقابل که مظهر همه شرارت‌هاست. 🆔 @iictchannel
▫️نگاهی به مدیریت عاشورا 🔸نوشتاری از حجت‌الاسلام و المسلمین مدیر گروه مدیریت اسلامی پژوهشگاه ◾️ سخن در مدیریت است همان مدیریتی که بعد از قریب 1400 سال درخشنده و تحسین برانگیز است این مدیریت به عمق اهدافش رسید؛ دستاورهای شگفت انگیزی را به ارمغان آورد و درس ها و عبرت های فراوانی را عرضه کرد. ◾️ ، دانش و هنر بکارگیری منابع برای دست یابی به اهداف است، گاهی به جای بکارگیری، از واژه هدایت و یا بسیج منابع استفاده می شود، منابع شامل افراد، تجهیزات، اطلاعات و اعتبارات می شود. امام حسین(ع) منابع را جهت تحقق اهداف بکارگرفت. 🆔 @iictchannel
◽️نشست علمی پژوهشی 🔸 پاسخ به شبهات اخیرپیرامون آیات حجاب "شرعی بودن یا عرفی بودن حجاب " 🎙با حضور: حجت الاسلام و المسلمین (عضو هیأت علمی گروه قرآن پژوهی پژوهشگاه) 📅 سه شنبه 25 مرداد ماه - ساعت 10 ⚜️ حضور مجازی از طریق: 🌐 skyroom.online/ch/alzahrafarhangi/hejab 🆔 @iictchannel
▫️دلالت آیات بر وجوب حجاب و حدود آن 🔸نوشتاری از حجت‌الاسلام و المسلمین عضو هیأت علمی گروه فقه و حقوق پژوهشگاه؛ ◾️ آیه ۳۱ سوره نور در خطاب به زنان مومن با نهی از آشکار کردن زینت باطنی (پنهانی) و مواضع آن و امر به پوشاندن سر، گردن و گریبان، به روشنی بر وجوب حجاب بر زنان و حدود آن دلالت دارد. ◾️ در این آیه نیز خداوند نمی‌فرماید: زنان از خمار استفاده کنند بلکه می‌فرماید: این خماری را که زنان استفاده می‌کنند به گونه‌ای باشد که گردن و گریبانشان را بپوشاند. به دیگر بیان، عرف رایج درباره شیوه استفاده از خمار برای پوشش سر بین زنان کامل و درست نیست و شارع می‌خواهد آن را کامل کند. 🆔 @iictchannel
🖼|راهکارهای محجبه ساختن کودکان 👤حجت‌الاسلام والمسلمین ، مدیر گروه اخلاق پژوهشکده نظام‌های اسلامی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی: ◼️حجاب پیش زمینه دارد؛ یکی از پیش زمینه‌ها گفتاری است؛ از همان سنی که بچه ممیز می‌شود باید برایش توضیح داده شود تا خوب و بد برایش روشن گردد؛ حداقل کاری که می‌توان انجام داد تکریم حجاب و محجبه در ذهن دختر بچه‌هاست. اصل روحیه بچه است که باید با این چیزها انس بگیرد و یکی از راه‌هایش بیان زشتی بی‌حیایی و تقبیح آن است. ◼️والدین باید از خودشان شروع کنند و در کلام، پوشش، حرکات و… باید حواسشان باشد که بچه می‌بیند و می‌فهمد؛ حریم‌ها نباید جلوی بچه‌ها شکسته شود، زیرا بچه هرچیزی را که ببیند، ثبت و ضبط می‌کند. نباید سخت‌گیری کرد که خدایی نکرده دختر عقده‌ای شود و از طرفی نباید بی‌تفاوت بود؛ ولی وقتی دختر به سن بلوغ رسید، باید همراه با ملاطفت و مهربانی و در عین جدیت با او برخورد کرد. 🆔 @iictchannel
🖼 | طهارت قلوب؛ فلسفه وجوب حجاب 👤حجت‌الاسلام والمسلمین ، عضو هیات علمی گروه فقه و حقوق پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی: 🔸در بحث حجاب، شارع مقدس آن را امری الزامی دانسته و فلسفه وجوب آن را هم تشریح کرده است؛ اصل وجوب حجاب با اینکه برخی در آن خدشه می‌کنند مورد اتفاق است؛ آیه ۵۹ احزاب و آیات ۳۰ و ۳۱ سوره نور هم مؤید وجوب است. همچنین در امان ماندن زنان مسلمان و طهارت قلوب مؤمنان از جمله فلسفه‌های حجاب بیان شده است. 🔸درباره تعزیر ارتکاب عمل حرام؛ برخی از فقها می‌گویند برای کسانی است که عمل حرامی مرتکب شده و قصد دست برداشتن از آن را هم ندارند و برخی دیگر معتقدند مربوط به گناهان اجتماعی است و بعضی هم می گویند مربوط به گناهان کبیره است. بنابر تمامی این نظرات، امکان جرم‌انگاری بی‌حجابی از سوی حکومت ممکن است و حاکمیت می‌تواند به عنوان کبیره و حرامی که مفسده اجتماعی دارد، با آن مواجه شود. 🆔 @iictchannel
🖼|بدحجابی باعث احساس نگرانی جمعی و سلب آرامش می‌شود 👤دکتر ، عضو هیأت علمی گروه فرهنگ‌پژوهی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی: 🔸در دنیای امروز و در وضعیت جهانی‌شدن، روزی نیست که رسانه‌های جمعی از مسئله و بحرانی جدید سخن نگویند. حجاب و مسئله پوشش زنان، از جمله این مسائل بحث‌برانگیز و دامنه‌دار است که با رویکردها و برداشت‌های مختلفی مواجه بوده است. پوشش اگر نه صرفا راهی برای محافظت از بدن بلکه به عنوان امر و عملی اجتماعی و معنادار فرض شود، باید آن را در همان قالب‌های تحلیلی معطوف به معنای اجتماعی، تفسیر نمود. 🔸اگر پوشش و حجاب امری اجتماعی و نمادین باشد، بی‌حجابی یا بدحجابی، زمانی که ذهنیت افراد جامعه را دغدغه‌مند کند و نظم موجود را برهم زند، حقوق متقابل افراد و جامعه را بر هم زده و به عنوان مسئله‌ای اجتماعی قلمداد می‌شود. بنابراین احساس نگرانی جمعی و سلب آرامش از تمامیت، نشانه‌های مسئله اجتماعی است و به وجود آورنده آسیب‌های دیگر فردی و اجتماعی نیز می‌تواند باشد که در هر جامعه‌ای نیازمند مواجهه و مقابله است. 🆔 @iictchannel
🖼|نقش حجاب در روابط اجتماعی ◽️یکی از فلاسفه که می‌توان برای حکم حجاب برشمرد، حفظ سلامت روابط اجتماعی زن و مرد و آلوده نکردن آن به جاذبه های جنسی است که خداوند در قرآن کریم می فرماید:« و لا تبرجن تبرج الجهلیه الأولی: و همچون دوران جاهلیت نخستین در میان مردم ظاهر نشوید.» تبرج زن به معنای آشکار کردن زینت و زیبایی‌هایش برای مردان می‌باشد و حقیقت آن اظهار چیزی است که پوشاندنش نیکوتر می‌باشد. امام صادق(ع) در روایتی تبرج را ضد حجاب دانسته‌اند. ◽️بنابراین، یکی از حکمت‌های حکم حجاب این است؛ آنگاه که زنان در جامعه حضور می‌یابند، درصدد آشکار و زیبایی‌های خود نباشند و روابط اجتماعی را به جاذبه‌های جنسی خود در نیامیزند تا روابط اجتماعی از امور جنسی به دور ماند و سلامت آن متاثر نگردد. 📖برگرفته از کتاب حریم حجاب، نوشته استادیار گروه فقه و حقوق پژوهشکده نظام‌های اسلامی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 🆔 @iictchannel
🖼|قرآن در سوره احزاب پوشش خاص و شرعی را بر زنان مسلمان واجب می‌شمارد ✍️حجت‌الاسلام والمسلمین ، عضو هیأت علمی گروه فقه و حقوق پژوهشگاه: 🔺یکی از آیات، آیه ۵۹ سوره احزاب می‌باشد که خداوند در این آیه خطاب به پیامبر(ص) می‌فرماید: يَأَيهُّا النَّبىِ‏ قُل لّأِزْوَاجِكَ وَ بَنَاتِكَ وَ نِسَاءِ الْمُؤْمِنِينَ يُدْنِينَ عَلَيهْنَّ مِن جَلَبِيبِهِنَّ ذَالِكَ أَدْنىَ أَن يُعْرَفْنَ فَلَا يُؤْذَيْنَ وَ كاَنَ اللَّهُ غَفُورًا رَّحِيمًا. اى پيامبر! به همسران و دخترانت و زنان مؤمن بگو: «جلباب‌ها [روسرى‏هاى بلند] خود را بر خويش فروافكنند، اين كار براى اينكه شناخته شوند و مورد آزار قرار نگيرند بهتر است (و اگر تا كنون خطا و كوتاهى از آنها سر زده توبه كنند) خداوند همواره آمرزنده رحيم است. 🔺نکته قابل توجه این‌که خداوند در این آیه نمی‌فرماید: به زنان بگو از جلباب استفاده کنند، بلکه می‌فرماید: به زنان بگو این جلبابی را که استفاده می‌کنید، اطرافش را به هم نزدیک کنید تا حجاب شما حجاب شرعی گردد. یعنی استفاده از جلباب بین زنان عصر پیامبر رواج داشته است، اما قرآن عرف رایج درباره شیوه استفاده از جلباب را نمی‌پذیرد و شیوه درست استفاده از آن را بیان می‌کند. لذا این آیه نیز با بیان جمله خبری پوشش خاص و شرعی را بر زنان مسلمان واجب می‌شمارد. 🆔 @iictchannel
26Tir1401.mp3
8.95M
💯🔊 🔰 ویژه برنامه رادیویی 🔻 تهدیدات برون خانوادگی امنیت خانواده 1️⃣ ناشی از افراد حقیقی و انسانی (بیان نمونه ها) 2️⃣ ناشی از اشخاص حقوقی و سازمان ها و نهادها (بیان نمونه ها) 🎙با حضور: حجج اسلام و المسلمین و اعضای هیات علمی گروه پژوهشگاه 📻 رادیو سراسری معارف؛ 26 تیر ماه 1401 🆔 @iictchannel