🖇#عکس_نوشت|جلوهگریها در بیرون از منزل سبب آسیب به عنصر خانواده میشود
🔻حجتالاسلام والمسلمین #سعید_داودی، عضو هیأت علمی گروه #قرآن_پژوهی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی:
☑️ اگر بنا باشد زن با آرایش و بدون حجاب بیرون بیاید این فقط برای خودش ضرر ندارد، بلکه به جامعه نیز زیان میرساند. ما نمیتوانیم به مردها بگوییم چشم هایشان را فرو اندازند و مانع فیزیکی برایشان ایجاد کنیم؛ آنها تحتالشعاع این رفتارها قرار میگیرند.
◽️وی با اشاره به برخی از نتایج بیحجابی گفت: یکی از نتایجی که کارشناسان دینی بیان کردهاند این است که جلوهگریها در بیرون از منزل سبب آسیب به عنصر خانواده میشود؛ به تعبیر شهید مطهری اگر مردی در بیرون بخواهد زنان متعدد را با آرایش یا جلوهگریها نگاه کند، دیگر زن او برایش جذابیت ندارد.
#سخنرانی
#حجاب_عفاف
🆔 @iictchannel
🖼#عکس_نوشت|زیارت سیدالشهدا همان زیارت خدا است
✍🏻 حجتالاسلام والمسلمین #حسین_عشاقی عضو هیأت علمی گروه #فلسفه پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی:
◾️در احادیث زیادی، به این نکته توجه داشته شده است که زیارت پیامبر و ائمه، همان زیارت خدا است؛ این ادعا مخصوصا در مورد حضرت سید الشهداء بیشتر مطرح گشته است به گونهای که در کتاب کامل الزیارات (ص ۱۴۷) که از معتبرترین کتب روایی شیعه است یک باب از این کتاب با عنوان «باب من زارالحسين كان كمن زارالله في عرشه» به همین موضوع اختصاص داده شده و احادیث متعددی و با مضامین مختلفی در اینباره روایت شده است.
#یادداشت
🆔 @iictchannel
🖼#عکس_نوشت|حاکم اسلامی در حکومت اسلامی
✅ حکومت اسلامی در جامعهای تصور میشود که اکثر افراد آن مسلمان باشند. قوانین چنین جامعهای، قوانین الهی و حاکمان آن هم الهیاند؛ یعنی فردی صلاحیت رهبری و هدایت جامعه اسلامی را دارد که در مدیریت، اقوی، در امور دین، اعدل و اعلم، زاهدترین، متخلقترین به اخلاق الهی و برای امت مهربانترین و دلسوزترین فرد باشد.
🔰افرادی صلاحیت رهبری جامعه اسلامی را دارند که به خدا و کمالات الهی تقرب بیشتری داشته باشند. اگر رهبر جامعه اسلامی روزی این صفات را از دست بدهد، دیگر صلاحیت رهبری ندارد و از چنین مقام رفیع و والایی عزل میشود. تصور نمیشود عاقلی این صفات رهبر جامعه اسلامی را تصور کند، سپس به حکومتی گردن ننهد.
📖برگرفته از کتاب حکومت اسلامی نوشته #حسینعلی_بای، عضو گروه فقه و حقوق پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
#برشی_از_کتاب
🆔 @iictchannel
🕋#عکس_نوشت|ولایت خداوند دارای منطقی است که تا پایان تاریخ معتبر و موجه است.
✍🏻حجتالاسلام والمسلمین #محمد_عابدی عضو هیأت علمی گروه #قرآن_پژوهی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی:
👤 {بشر امروزی} هنوز هم نمیداند حیات اخروی چه نوع حیاتی است و نمیداند مصالح حیات اخروی چیست وبرای سعادت اخروی باید چه الزاماتی را در حیات دنیایی خود مراعات کند. بعد از هزاران سال هنوز در مورد ماهیت بُعد روحی خود اطلاعاتی ندارد تا بداند این بخش از وجود خود را چگونه باید سعادتمند سازد و چه اعمالی در این دنیا میتواند به شقاوت روحی او منجر شود. باتوجه به آنچه گفته شد ولایت خداوند و به تبع و اذن او ولایت افرادی که برگزیده او هستند، دارای منطقی است که تا پایان تاریخ معتبر و موجه است.
#یادداشت
🆔 @iictchannel
🖼#عکس_نوشت|سایه ناامنی بر سر زنان غربی
◼️امروزه یکی از اصلیترین دغدغههای زنان در جهان، عدم امنیت است. براساس برخی گزارشها، امروزه اغلب کشورهای پیشرفته، بیشترین آمار تجاوز را دارند؛ به گونهای که امنیت زنان در این جوامع به صورت رؤیای تعبیر نشدنی درآمده است.
☠️ مطالعات نشان میدهد که از هر ۵ نفر در دنیا، روزانه یک نفر مورد توهین و آزار جنسی واقع میشود. از جمله حکمتهای حکم حجاب بیمه شدن نسبی زنان از آزار و اذیت مردان و بهدست آوردن احساس امنیت است.
📖 برگرفته از کتاب حریم حجاب، نوشته #علی_محمدی استادیار گروه فقه و حقوق پژوهشکده نظامهای اسلامی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
#برشی_از_کتاب
#حجاب_عفاف
🆔 @iictchannel
🖼#عکس_نوشت|استحکام پیوند خانوادگی
🔺 یکی از عوامل مهم انسجام و تحکیم خانواده، اختصاصیافتن هرگونه التذاذ جنسی به محیط خانواده و رعایت پوشش کامل و مناسب در خارج از کادر ازدواج، در برابر نامحرمان و بیگانگان است؛ زیرا اگر هرگونه التذاذ و روابط جنسی فقط به محیط خانواده محدود شود و در بیرون از محیط خانواده، حجاب کامل رعایت شود، نهتنها جوانان به ازدواج تمایل بیشتری خواهند داشت، بلکه خانوادههای تشکیل شده نیز ثبات بیشتری خواهند یافت.
🔺 در برابر، آرایش و خودنمایی و دلبری در محیط اجتماع و رواج پیدا کند و التذاذ و بهرههای بصری و برقراری رابطه جنسی در بیرون از محیط خانواده نیز میسر شود، نهتنها جوانان مسئولیتهای سنگین ناشی از ازدواج را نخواهد پذیرفت و به هزینههای سنگین آن تن در نخواهند داد، بلکه خانوادههای تشکیل شده نیز دچار تزلزل و بحران خواهد شد.
📖 برگرفته از کتاب پوشش و حجاب، نوشته #علی_محمدیآشنانی
#برشی_از_کتاب
#حجاب_عفاف
🆔 @iictchannel
🔰 امیرالمؤمنین عليه السلام:
العاقِلُ يَتَقاضى نَفسَهُ بِما يَجِبُ عَلَيهِ
🔹 خردمند، درباره حقوقى كه بر او واجب است، از خود، بازخواست مى كند.
📚 غرر الحكم، حدیث 2066
#حدیث_هفته
🆔 @iictchannel
▫️بیحجابی؛ حلقهای از زنجیرهی هویتزدایی
🔸تازهترین یادداشت #مهدی_جمشیدی عضو هیأت علمی گروه فرهنگپژوهی پژوهشگاه:
▪️حجاب، تنها یکی از مرحلههای برنامۀ ناگفتۀ جریان غیرانقلابی برای «عبور از ایدئولوژی انقلابی» است. ازاینرو، اگر این «سد» شکسته شود، باید در برابر مرحلههای دیگر نیز «عقبنشینی» کنیم. ما با یک «خطّ» و «زنجیره» روبرو هستیم که معطوف به «هویّتزدایی از جامعۀ ایران» است.
#یادداشت
#حجاب_عفاف
🆔 @iictchannel
▫️عاشورا معناداری زندگی و سبک زندگی موحدانه را به تصویر میکشد
🔸 در گقتگو با دکتر #محمد_محمدرضایی سردبیر فصلنامه قبسات پژوهشگاه عنوان شد:
◾️عاشورا تجلی تام و تمام توحید و معاد و ارائهدهنده سبک زندگی موحدانه است و معناداری زندگی را به تصویر میکشد. در واقع سبک زندگی موحدانه پیروی از همه خوبیها یعنی امام حسین(ع) و خاندان او تلقی میشود و تبری از طرف مقابل که مظهر همه شرارتهاست.
#یادداشت
🆔 @iictchannel
▫️نگاهی به مدیریت عاشورا
🔸نوشتاری از حجتالاسلام و المسلمین #علی_آقا_پیروز مدیر گروه مدیریت اسلامی پژوهشگاه
◾️ سخن در مدیریت #عاشورا است همان مدیریتی که بعد از قریب 1400 سال درخشنده و تحسین برانگیز است این مدیریت به عمق اهدافش رسید؛ دستاورهای شگفت انگیزی را به ارمغان آورد و درس ها و عبرت های فراوانی را عرضه کرد.
◾️ #مدیریت، دانش و هنر بکارگیری منابع برای دست یابی به اهداف است، گاهی به جای بکارگیری، از واژه هدایت و یا بسیج منابع استفاده می شود، منابع شامل افراد، تجهیزات، اطلاعات و اعتبارات می شود. امام حسین(ع) منابع را جهت تحقق اهداف بکارگرفت.
#یادداشت
🆔 @iictchannel
◽️نشست علمی پژوهشی
🔸 پاسخ به شبهات اخیرپیرامون آیات حجاب "شرعی بودن یا عرفی بودن حجاب "
🎙با حضور:
حجت الاسلام و المسلمین #سعید_داودی
(عضو هیأت علمی گروه قرآن پژوهی پژوهشگاه)
📅 سه شنبه 25 مرداد ماه - ساعت 10
⚜️ حضور مجازی از طریق:
🌐 skyroom.online/ch/alzahrafarhangi/hejab
#نشست
#حجاب_عفاف
🆔 @iictchannel
▫️دلالت آیات بر وجوب حجاب و حدود آن
🔸نوشتاری از حجتالاسلام و المسلمین #علی_محمدی_جورکویه عضو هیأت علمی گروه فقه و حقوق پژوهشگاه؛
◾️ آیه ۳۱ سوره نور در خطاب به زنان مومن با نهی از آشکار کردن زینت باطنی (پنهانی) و مواضع آن و امر به پوشاندن سر، گردن و گریبان، به روشنی بر وجوب حجاب بر زنان و حدود آن دلالت دارد.
◾️ در این آیه نیز خداوند نمیفرماید: زنان از خمار استفاده کنند بلکه میفرماید: این خماری را که زنان استفاده میکنند به گونهای باشد که گردن و گریبانشان را بپوشاند. به دیگر بیان، عرف رایج درباره شیوه استفاده از خمار برای پوشش سر بین زنان کامل و درست نیست و شارع میخواهد آن را کامل کند.
#یادداشت
#حجاب_عفاف
🆔 @iictchannel
🖼#عکس_نوشت|راهکارهای محجبه ساختن کودکان
👤حجتالاسلام والمسلمین #محمد_جداریعالی، مدیر گروه اخلاق پژوهشکده نظامهای اسلامی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی:
◼️حجاب پیش زمینه دارد؛ یکی از پیش زمینهها گفتاری است؛ از همان سنی که بچه ممیز میشود باید برایش توضیح داده شود تا خوب و بد برایش روشن گردد؛ حداقل کاری که میتوان انجام داد تکریم حجاب و محجبه در ذهن دختر بچههاست. اصل روحیه بچه است که باید با این چیزها انس بگیرد و یکی از راههایش بیان زشتی بیحیایی و تقبیح آن است.
◼️والدین باید از خودشان شروع کنند و در کلام، پوشش، حرکات و… باید حواسشان باشد که بچه میبیند و میفهمد؛ حریمها نباید جلوی بچهها شکسته شود، زیرا بچه هرچیزی را که ببیند، ثبت و ضبط میکند. نباید سختگیری کرد که خدایی نکرده دختر عقدهای شود و از طرفی نباید بیتفاوت بود؛ ولی وقتی دختر به سن بلوغ رسید، باید همراه با ملاطفت و مهربانی و در عین جدیت با او برخورد کرد.
#گفتگو
#حجاب_عفاف
🆔 @iictchannel
🖼 #عکس_نوشته| طهارت قلوب؛ فلسفه وجوب حجاب
👤حجتالاسلام والمسلمین #علی_محمدیجورکویه، عضو هیات علمی گروه فقه و حقوق پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی:
🔸در بحث حجاب، شارع مقدس آن را امری الزامی دانسته و فلسفه وجوب آن را هم تشریح کرده است؛ اصل وجوب حجاب با اینکه برخی در آن خدشه میکنند مورد اتفاق است؛ آیه ۵۹ احزاب و آیات ۳۰ و ۳۱ سوره نور هم مؤید وجوب است. همچنین در امان ماندن زنان مسلمان و طهارت قلوب مؤمنان از جمله فلسفههای حجاب بیان شده است.
🔸درباره تعزیر ارتکاب عمل حرام؛ برخی از فقها میگویند برای کسانی است که عمل حرامی مرتکب شده و قصد دست برداشتن از آن را هم ندارند و برخی دیگر معتقدند مربوط به گناهان اجتماعی است و بعضی هم می گویند مربوط به گناهان کبیره است. بنابر تمامی این نظرات، امکان جرمانگاری بیحجابی از سوی حکومت ممکن است و حاکمیت میتواند به عنوان کبیره و حرامی که مفسده اجتماعی دارد، با آن مواجه شود.
#گفتگو
#حجاب_عفاف
🆔 @iictchannel
🖼#عکس_نوشته|بدحجابی باعث احساس نگرانی جمعی و سلب آرامش میشود
👤دکتر #حسین_فخرزارع، عضو هیأت علمی گروه فرهنگپژوهی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی:
🔸در دنیای امروز و در وضعیت جهانیشدن، روزی نیست که رسانههای جمعی از مسئله و بحرانی جدید سخن نگویند. حجاب و مسئله پوشش زنان، از جمله این مسائل بحثبرانگیز و دامنهدار است که با رویکردها و برداشتهای مختلفی مواجه بوده است. پوشش اگر نه صرفا راهی برای محافظت از بدن بلکه به عنوان امر و عملی اجتماعی و معنادار فرض شود، باید آن را در همان قالبهای تحلیلی معطوف به معنای اجتماعی، تفسیر نمود.
🔸اگر پوشش و حجاب امری اجتماعی و نمادین باشد، بیحجابی یا بدحجابی، زمانی که ذهنیت افراد جامعه را دغدغهمند کند و نظم موجود را برهم زند، حقوق متقابل افراد و جامعه را بر هم زده و به عنوان مسئلهای اجتماعی قلمداد میشود. بنابراین احساس نگرانی جمعی و سلب آرامش از تمامیت، نشانههای مسئله اجتماعی است و به وجود آورنده آسیبهای دیگر فردی و اجتماعی نیز میتواند باشد که در هر جامعهای نیازمند مواجهه و مقابله است.
#یادداشت
#حجاب_عفاف
🆔 @iictchannel
🖼#عکس_نوشته|نقش حجاب در روابط اجتماعی
◽️یکی از فلاسفه که میتوان برای حکم حجاب برشمرد، حفظ سلامت روابط اجتماعی زن و مرد و آلوده نکردن آن به جاذبه های جنسی است که خداوند در قرآن کریم می فرماید:« و لا تبرجن تبرج الجهلیه الأولی: و همچون دوران جاهلیت نخستین در میان مردم ظاهر نشوید.» تبرج زن به معنای آشکار کردن زینت و زیباییهایش برای مردان میباشد و حقیقت آن اظهار چیزی است که پوشاندنش نیکوتر میباشد. امام صادق(ع) در روایتی تبرج را ضد حجاب دانستهاند.
◽️بنابراین، یکی از حکمتهای حکم حجاب این است؛ آنگاه که زنان در جامعه حضور مییابند، درصدد آشکار و زیباییهای خود نباشند و روابط اجتماعی را به جاذبههای جنسی خود در نیامیزند تا روابط اجتماعی از امور جنسی به دور ماند و سلامت آن متاثر نگردد.
📖برگرفته از کتاب حریم حجاب، نوشته #علی_محمدی استادیار گروه فقه و حقوق پژوهشکده نظامهای اسلامی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
#برشی_از_کتاب
#حجاب_عفاف
🆔 @iictchannel
🖼#عکس_نوشت|قرآن در سوره احزاب پوشش خاص و شرعی را بر زنان مسلمان واجب میشمارد
✍️حجتالاسلام والمسلمین #علی_محمدیجورکویه، عضو هیأت علمی گروه فقه و حقوق پژوهشگاه:
🔺یکی از آیات، آیه ۵۹ سوره احزاب میباشد که خداوند در این آیه خطاب به پیامبر(ص) میفرماید: يَأَيهُّا النَّبىِ قُل لّأِزْوَاجِكَ وَ بَنَاتِكَ وَ نِسَاءِ الْمُؤْمِنِينَ يُدْنِينَ عَلَيهْنَّ مِن جَلَبِيبِهِنَّ ذَالِكَ أَدْنىَ أَن يُعْرَفْنَ فَلَا يُؤْذَيْنَ وَ كاَنَ اللَّهُ غَفُورًا رَّحِيمًا. اى پيامبر! به همسران و دخترانت و زنان مؤمن بگو: «جلبابها [روسرىهاى بلند] خود را بر خويش فروافكنند، اين كار براى اينكه شناخته شوند و مورد آزار قرار نگيرند بهتر است (و اگر تا كنون خطا و كوتاهى از آنها سر زده توبه كنند) خداوند همواره آمرزنده رحيم است.
🔺نکته قابل توجه اینکه خداوند در این آیه نمیفرماید: به زنان بگو از جلباب استفاده کنند، بلکه میفرماید: به زنان بگو این جلبابی را که استفاده میکنید، اطرافش را به هم نزدیک کنید تا حجاب شما حجاب شرعی گردد. یعنی استفاده از جلباب بین زنان عصر پیامبر رواج داشته است، اما قرآن عرف رایج درباره شیوه استفاده از جلباب را نمیپذیرد و شیوه درست استفاده از آن را بیان میکند. لذا این آیه نیز با بیان جمله خبری پوشش خاص و شرعی را بر زنان مسلمان واجب میشمارد.
#یادداشت
#حجاب_عفاف
🆔 @iictchannel
26Tir1401.mp3
8.95M
💯🔊 #بشنوید
🔰 ویژه برنامه رادیویی #فقه_پویا
🔻 تهدیدات برون خانوادگی امنیت خانواده
1️⃣ ناشی از افراد حقیقی و انسانی (بیان نمونه ها)
2️⃣ ناشی از اشخاص حقوقی و سازمان ها و نهادها (بیان نمونه ها)
🎙با حضور:
حجج اسلام و المسلمین #غلامرضا_پیوندی و #فرج_الله_هدایت_نیا
اعضای هیات علمی گروه #فقه_حقوق پژوهشگاه
📻 رادیو سراسری معارف؛ 26 تیر ماه 1401
#صوت
🆔 @iictchannel
🖼#عکس_نوشته|حجاب برای کرامت زن است
👤حجتالاسلام والمسلمین #محمدعلی_ایازی، قرآنپژوه و استاد دانشگاه آزاد اسلامی:
🔹آن چیزی که قرآن در حجاب هم در سوره احزاب و هم در سوره نور خطاب کرده است، خطاب به مؤمنان و مؤمنات و زنان پیامبر و نساء مؤمنین است؛ یعنی ترتب تعمدی در کار بوده است که ابتدا اسلام و ایمان ایجاد و بعد حجاب لحاظ شود؛ یعنی اول باید اعتقاد در فرد ایجاد شود، سپس رعایت کند. حجاب تکلیفی شرعی است، مؤمنین باید آگاه و تربیت شوند تا آن را رعایت کنند.
🔹در قرآن کریم فلسفه حجاب جدایی مرز زنان مؤمن از دیگران بیان شده است؛ حجاب برای کرامت زن است و مؤمنان برای جلوگیری از آزار جنسی باید حجاب داشته باشند، حتی در غرب هم بحث آزار جنسی مطرح است. حجاب امری دینی است، ولی جرم و جنایت نیست و فلسفه آن حفظ کرامت زن مؤمن است و هنر دینداران ایجاد زمینه مقبولیت بیشتر برای زنان است. چیزی که پیامبر گرامی اسلامی هوشمندانه به این مسئله توجه داشتند.
🔖 برگرفته از نشست «بررسی مبانی فقهی و حقوقی الزام حجاب توسط حکومت»
#گفتگو
#حجاب_عفاف
🆔 @iictchannel
◽️ عبور از خطوط قرمز به بهانه نوشتن درباره معصومین(ع) جایز نیست
🔸 #احمد_شاکری عضو هیأت علمی گروه ادبیات اندیشه پژوهشگاه در نشستی علمی عنوان کرد:
◾️ برخی تصور میکنند که نوشتن داستان در مورد موضوعات مذهبی مانند عاشورا و غدیر امری واجب یا مستحب شرعی است و بدین ترتیب مجوزی برای عبور از خطوط قرمز محسوب میشود، در حالی که آسیب آن بیشتر از ننوشتن است.
◾️ نباید زندگی معصومین(ع) را عرصه آزمون و خطا برای داستاننویسی تاریخی بدانیم و باید مسیری میانه را انتخاب کنیم. نوشتن در مورد معصومین(ع) و قرار دادن امام معصوم(ع) در جایگاه قهرمان داستان بسیار دشوار است.
#سخنرانی
🆔 @iictchannel
▫️ویژگی شاخص یاران امام حسین علیه السلام
🔸نوشتاری از حجتالاسلام و المسلمین #علی_فضلی مدیر گروه عرفان پژوهشگاه؛
◾️پس از مطالعه در رفتارها و گفتارهای امام حسین(ع) و یاران باوفایش مهمترین ویژگی یاران امام را حق شناسی و حق محوری و حق پذیری دیدم و این در بینش و منش آنان در صحنه کربلا به گونه واضحی مشهود بود.
◾️ آنچه که در زندگی آنان به چشم میآید، چند ویژگی است:
1️⃣ ویژگیهای ایجابی: خردمندی، پاکدلی، پرهیزگاری، فروتنی، سحرخیزی، استقامت ورزی و بلند همتی و دیگری.
2️⃣ ویژگیهای سلبی: اهل آزار خلق نبودند، حرام خور نبودند، لجوج و لجباز نیز نبودند.
#یادداشت
🆔 @iictchannel
◽️ غرب نگران عدم توافق هستهای با ایران
📝 یادداشتی به قلم حجتالاسلام والمسلمین #محمد_ملک_زاده عضو هیات علمی گروه #سیاست پژوهشگاه
🔻برای ایران به نتیجه نرسیدن مذاکرات و عدم بازگشت آمریکا به برجام بسیار بهتر و کم هزینهتر از شکل گیری توافقی ضعیف با آمریکا و اروپا است. جمهوری اسلامی ایران مصمم به لغو یا تضعیف آثار تحریمهای ظالمانه، غیرقانونی و ناحق میباشد؛ اما چنین هدفی الزاما از مسیر توافق با غرب نیست.
🔹 این در حالی است که عدم توافق برای آمریکا و اروپا هزینه های زیادی به دنبال دارد. برای همین اندیشکده کوئنسی با ابراز نگرانی از فروپاشی توافق هستهای و ضرورت توافق فوری با ایران خطاب به مقامات غربی می نویسد: «مقامات اروپایی که اکنون تا حد زیادی درگیرِ جنگ اوکراین هستند باید بدانند که فروپاشی توافق هستهای با ایران میتواند نه تنها به تشدید تقابل بینجامد، بلکه همچنین میتواند مشکلات اروپاییها را در بازار جهانی انرژی چند برابر کند. آنها باید برای مقابله با این خطرات، قویا از مسیرِ دیپلماسی و تعامل با ایران حمایت کنند».
🔹 در این شرایط غرب آشکارا نگران عدم احیای برجام است و تحلیل گران غربی بر ضرورت توافق فوری اروپا و آمریکا با ایران تاکید می کنند. جمهوری اسلامی همواره موافق مسیر دیپلماسی برای حل و فصل اختلافات بوده و میز مذاکره را ترک نمی کند اما هیچ نیازی هم به حصول توافق با کشورهای بدعهد و بدسابقه در عمل به تعهدات بین المللی ندارد.
🔍 ادامه را بخوانید👇
🌐 iict.ac.ir/thastehi
http://instagram.com/iict_ac_ir
📻 ویژه برنامه رادیویی #فقه_پویا با موضوع "تنظیم رفتار اجتماعی"
🔖 تبیین زوایای مختلف امر به معروف و نهی از منکر و جایگاه آن در جامعه
🎙با حضور:
🔸 دکتر #محمود_حکمت_نیا
🔸 حجت اسلام دکتر #فرج_الله_هدایت_نیا
(اعضای هیات علمی گروه #فقه_حقوق پژوهشگاه)
📻 رادیو سراسری معارف
📅 از دوشنبه ۲۳ مردادماه
🔊 دوشنبه تا چهارشنبه ساعت ۱۴:۵۰
#فعالیت_اعضا
🆔 @iictchannel
◽️ اسناد قرآنی مشروعیت اجبار به حجاب در حکومت دینی
📝 یادداشتی به قلم حجتالاسلام و المسلمین #حسین_عشاقی عضو هیات علمی گروه #فلسفه پژوهشگاه؛
🔻از موضوعاتی که امروزه مورد توجه است بکارگیری نیروی قهرآمیز برای باحجاب کردن بانوان می باشد. در این یادداشت برخی از اسناد قرآنی برای مشروعیت اجبار به حجاب را مورد بحث قرار میدهیم.
🔹طبق مفاد آیه ۴۱ سوره حج، از مشخصات مؤمنان این است که اگر در سرزمینی قدرت یافته و به حکومت رسیدند، آنها با تکیه بر قدرت و حاکمیتشان امر به معروف و نهی از منکر میکنند. پس نداشتن چنین مشخصهای نقیصهای در ایمان مؤمن است و بنابراین در این آیه، داشتن چنین مشخصهای به عنوان یک وظیفه ایمانی و تکلیف دینی معرفی شده است...
🔍 ادامه را بخوانید👇
🌐 iict.ac.ir/hejabefaf-2
#یادداشت
#حجاب_عفاف
🆔 @iictchannel
🖼#عکس_نوشت|رسانه در کمین نوامیس
✍️#مهدی_جمشیدی، عضو گروه فرهنگپژوهی پژوهشکده فرهنگ و مطالعات اجتماعی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی؛
🔺از جمله مهمترین مشوّقها و محرّکهای بدحجابی در زنان، رسانههای نوپدید هستند، از قبیل شبکههای تلویزیونیِ ماهوارهای و فضای مجازی. ازیکسو، ما قدرتِ اثرگذاریِ محتوایی بر این ابزارها نداریم و نمیتوانیم برای آنها تعیین کنیم که چگونه باشند و چگونه نباشد، و ازسویدیگر، بسیاری از آنچه که در داخل برای حاکمگردانیدنِ فرهنگِ حجاب و عفاف انجام میدهیم، بهواسطۀ تأثیرِ مخرّب و خنثیکنندۀ این رسانهها، از دست میرود.
🔺تنها راهی که باقی میماند، کوشش در امتدادِ مرزبندیِ فرهنگی است؛ یعنی باید حصارها و حریمهای فرهنگیِ خویش را، مستحکم سازیم و مجالِ نفوذ و رخنه ندهیم. این امر میسّر نیست، مگر از طریقِ کنارنهادنِ رویکردِ رهاسازیِ رسانهها و پایاندادن به سیاستِ درهای بازِ فرهنگی که در حقیقت، بر ولنگاریِ فرهنگی دلالت دارد.
#یادداشت
#حجاب_عفاف
🆔 @iictchannel