🖼#عکس_نوشته|حجاب برای کرامت زن است
👤حجتالاسلام والمسلمین #محمدعلی_ایازی، قرآنپژوه و استاد دانشگاه آزاد اسلامی:
🔹آن چیزی که قرآن در حجاب هم در سوره احزاب و هم در سوره نور خطاب کرده است، خطاب به مؤمنان و مؤمنات و زنان پیامبر و نساء مؤمنین است؛ یعنی ترتب تعمدی در کار بوده است که ابتدا اسلام و ایمان ایجاد و بعد حجاب لحاظ شود؛ یعنی اول باید اعتقاد در فرد ایجاد شود، سپس رعایت کند. حجاب تکلیفی شرعی است، مؤمنین باید آگاه و تربیت شوند تا آن را رعایت کنند.
🔹در قرآن کریم فلسفه حجاب جدایی مرز زنان مؤمن از دیگران بیان شده است؛ حجاب برای کرامت زن است و مؤمنان برای جلوگیری از آزار جنسی باید حجاب داشته باشند، حتی در غرب هم بحث آزار جنسی مطرح است. حجاب امری دینی است، ولی جرم و جنایت نیست و فلسفه آن حفظ کرامت زن مؤمن است و هنر دینداران ایجاد زمینه مقبولیت بیشتر برای زنان است. چیزی که پیامبر گرامی اسلامی هوشمندانه به این مسئله توجه داشتند.
🔖 برگرفته از نشست «بررسی مبانی فقهی و حقوقی الزام حجاب توسط حکومت»
#گفتگو
#حجاب_عفاف
🆔 @iictchannel
◽️ عبور از خطوط قرمز به بهانه نوشتن درباره معصومین(ع) جایز نیست
🔸 #احمد_شاکری عضو هیأت علمی گروه ادبیات اندیشه پژوهشگاه در نشستی علمی عنوان کرد:
◾️ برخی تصور میکنند که نوشتن داستان در مورد موضوعات مذهبی مانند عاشورا و غدیر امری واجب یا مستحب شرعی است و بدین ترتیب مجوزی برای عبور از خطوط قرمز محسوب میشود، در حالی که آسیب آن بیشتر از ننوشتن است.
◾️ نباید زندگی معصومین(ع) را عرصه آزمون و خطا برای داستاننویسی تاریخی بدانیم و باید مسیری میانه را انتخاب کنیم. نوشتن در مورد معصومین(ع) و قرار دادن امام معصوم(ع) در جایگاه قهرمان داستان بسیار دشوار است.
#سخنرانی
🆔 @iictchannel
▫️ویژگی شاخص یاران امام حسین علیه السلام
🔸نوشتاری از حجتالاسلام و المسلمین #علی_فضلی مدیر گروه عرفان پژوهشگاه؛
◾️پس از مطالعه در رفتارها و گفتارهای امام حسین(ع) و یاران باوفایش مهمترین ویژگی یاران امام را حق شناسی و حق محوری و حق پذیری دیدم و این در بینش و منش آنان در صحنه کربلا به گونه واضحی مشهود بود.
◾️ آنچه که در زندگی آنان به چشم میآید، چند ویژگی است:
1️⃣ ویژگیهای ایجابی: خردمندی، پاکدلی، پرهیزگاری، فروتنی، سحرخیزی، استقامت ورزی و بلند همتی و دیگری.
2️⃣ ویژگیهای سلبی: اهل آزار خلق نبودند، حرام خور نبودند، لجوج و لجباز نیز نبودند.
#یادداشت
🆔 @iictchannel
◽️ غرب نگران عدم توافق هستهای با ایران
📝 یادداشتی به قلم حجتالاسلام والمسلمین #محمد_ملک_زاده عضو هیات علمی گروه #سیاست پژوهشگاه
🔻برای ایران به نتیجه نرسیدن مذاکرات و عدم بازگشت آمریکا به برجام بسیار بهتر و کم هزینهتر از شکل گیری توافقی ضعیف با آمریکا و اروپا است. جمهوری اسلامی ایران مصمم به لغو یا تضعیف آثار تحریمهای ظالمانه، غیرقانونی و ناحق میباشد؛ اما چنین هدفی الزاما از مسیر توافق با غرب نیست.
🔹 این در حالی است که عدم توافق برای آمریکا و اروپا هزینه های زیادی به دنبال دارد. برای همین اندیشکده کوئنسی با ابراز نگرانی از فروپاشی توافق هستهای و ضرورت توافق فوری با ایران خطاب به مقامات غربی می نویسد: «مقامات اروپایی که اکنون تا حد زیادی درگیرِ جنگ اوکراین هستند باید بدانند که فروپاشی توافق هستهای با ایران میتواند نه تنها به تشدید تقابل بینجامد، بلکه همچنین میتواند مشکلات اروپاییها را در بازار جهانی انرژی چند برابر کند. آنها باید برای مقابله با این خطرات، قویا از مسیرِ دیپلماسی و تعامل با ایران حمایت کنند».
🔹 در این شرایط غرب آشکارا نگران عدم احیای برجام است و تحلیل گران غربی بر ضرورت توافق فوری اروپا و آمریکا با ایران تاکید می کنند. جمهوری اسلامی همواره موافق مسیر دیپلماسی برای حل و فصل اختلافات بوده و میز مذاکره را ترک نمی کند اما هیچ نیازی هم به حصول توافق با کشورهای بدعهد و بدسابقه در عمل به تعهدات بین المللی ندارد.
🔍 ادامه را بخوانید👇
🌐 iict.ac.ir/thastehi
http://instagram.com/iict_ac_ir
📻 ویژه برنامه رادیویی #فقه_پویا با موضوع "تنظیم رفتار اجتماعی"
🔖 تبیین زوایای مختلف امر به معروف و نهی از منکر و جایگاه آن در جامعه
🎙با حضور:
🔸 دکتر #محمود_حکمت_نیا
🔸 حجت اسلام دکتر #فرج_الله_هدایت_نیا
(اعضای هیات علمی گروه #فقه_حقوق پژوهشگاه)
📻 رادیو سراسری معارف
📅 از دوشنبه ۲۳ مردادماه
🔊 دوشنبه تا چهارشنبه ساعت ۱۴:۵۰
#فعالیت_اعضا
🆔 @iictchannel
◽️ اسناد قرآنی مشروعیت اجبار به حجاب در حکومت دینی
📝 یادداشتی به قلم حجتالاسلام و المسلمین #حسین_عشاقی عضو هیات علمی گروه #فلسفه پژوهشگاه؛
🔻از موضوعاتی که امروزه مورد توجه است بکارگیری نیروی قهرآمیز برای باحجاب کردن بانوان می باشد. در این یادداشت برخی از اسناد قرآنی برای مشروعیت اجبار به حجاب را مورد بحث قرار میدهیم.
🔹طبق مفاد آیه ۴۱ سوره حج، از مشخصات مؤمنان این است که اگر در سرزمینی قدرت یافته و به حکومت رسیدند، آنها با تکیه بر قدرت و حاکمیتشان امر به معروف و نهی از منکر میکنند. پس نداشتن چنین مشخصهای نقیصهای در ایمان مؤمن است و بنابراین در این آیه، داشتن چنین مشخصهای به عنوان یک وظیفه ایمانی و تکلیف دینی معرفی شده است...
🔍 ادامه را بخوانید👇
🌐 iict.ac.ir/hejabefaf-2
#یادداشت
#حجاب_عفاف
🆔 @iictchannel
🖼#عکس_نوشت|رسانه در کمین نوامیس
✍️#مهدی_جمشیدی، عضو گروه فرهنگپژوهی پژوهشکده فرهنگ و مطالعات اجتماعی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی؛
🔺از جمله مهمترین مشوّقها و محرّکهای بدحجابی در زنان، رسانههای نوپدید هستند، از قبیل شبکههای تلویزیونیِ ماهوارهای و فضای مجازی. ازیکسو، ما قدرتِ اثرگذاریِ محتوایی بر این ابزارها نداریم و نمیتوانیم برای آنها تعیین کنیم که چگونه باشند و چگونه نباشد، و ازسویدیگر، بسیاری از آنچه که در داخل برای حاکمگردانیدنِ فرهنگِ حجاب و عفاف انجام میدهیم، بهواسطۀ تأثیرِ مخرّب و خنثیکنندۀ این رسانهها، از دست میرود.
🔺تنها راهی که باقی میماند، کوشش در امتدادِ مرزبندیِ فرهنگی است؛ یعنی باید حصارها و حریمهای فرهنگیِ خویش را، مستحکم سازیم و مجالِ نفوذ و رخنه ندهیم. این امر میسّر نیست، مگر از طریقِ کنارنهادنِ رویکردِ رهاسازیِ رسانهها و پایاندادن به سیاستِ درهای بازِ فرهنگی که در حقیقت، بر ولنگاریِ فرهنگی دلالت دارد.
#یادداشت
#حجاب_عفاف
🆔 @iictchannel
🖼#عکس_نوشته|نوع مواجهه دولت اسلامی با حجاب
✍️#مهدی_جمشیدی، عضو گروه فرهنگپژوهی پژوهشکده فرهنگ و مطالعات اجتماعی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی؛
🔸باوجودِ اینکه حجاب و عفاف، مقولاتی فرهنگی هستند و باید در درجۀ نخست، از سازوکارهای فرهنگی برای علاج و اصلاحِ آنها استفاده کرد، امّا نباید از اجرای حدودِ الهی نیز منصرف شد و به روشهای نرم و گفتاری و توصیه و موعظه بسنده کرد، بلکه باید قدرتِ قهریۀ دولتِ اسلامی را به صحنه آورد.
🔸اگر کسانی آگاهانه و قاطعانه، اصرار بر فضیلتسوزی و لجنپراکنی در عرصۀ عمومی دارند، دولتِ اسلامی نباید از ترسِ متهمشدن به خشونت و تندروی و قشریگری و اجبار و تحمیل، از زیرِ بارِ اجرای احکامِ الهی، شانه خالی کند و با بیاعتنایی و اغماضِ خویش، زمینه و بستر را برای شیوعِ هرچهبیشترِ منکرِ بدحجابی و برهنگی، فراهم سازد. کسانی که با «دلیل» و «برهان»، بدحجابی را کنار نمیگذارند، باید بهسببِ هراس از هیبتِ و اقتدارِ دولتِ اسلامی، حجاب را محترم و لازم بشمارند.
#یادداشت
#حجاب_عفاف
🆔 @iictchannel
🖼#عکس_نوشت|تقید به حجاب در ایران باستان
👤حجتالاسلام والمسلمین #قاسم_بابایی، مدیر گروه بینش و اندیشه مرکز پژوهشهای جوان:
⬅️اهمیت و ارزش حجاب مازاد بر دینی بودن در فرهنگ ما نیز حضور داشته است، حتی ایرانیان باستان نیز تقید به حجاب داشتند. باید توجه داشت که دربخش فرهنگی به فرموده قران: فَاعْتَدُوا عَلَیْهِ بِمِثْلِ مَا اعْتَدى عَلَیْکُمْ هر کس به شما تجاوز کند، به مانند آن بر او تجاوز کنید. تعدی و تهاجم دشمن یک شکل نیست.
✔️حجاب در جامعه اسلامی به قدری روشن بوده است که فقها از شیخ صدوق در قرن چهارم آن را از امور مسلم فقهی گرفتهاند و بر اساس آن، احکام دیگر فقهی را بنا نهادهاند. بررسیهای تاریخی نیز نشانگر حساسیت خاص مسلمانان در طول تاریخ نسبت به حجاب میباشد. اما متاسفانه برخی نویسندگان در مقدار پوشش در زمان پیامبر(ص) ایجاد تردید میکنند.
#گفتگو
#حجاب_عفاف
🆔 @iictchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 #ببینید | شرط ولایت در حدیث سلسلةالذهب
👤 آیتالله #علی_اکبر_رشاد، رئیس و موسس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی:
◽️ اصل حدیث سلسلةالذهب قدسی است، ولی امام رضا(ع) یک ذیلی را بهعنوان معصوم اضافه فرمودند که در آن ذیل به نقش ولایت در توحید اشاره شده است.
◽️ گرچه حضرت به انواع شروط که تصریح نکردند، اشاره کردند که این کلمه شروطی دارد ولی مهمترین شرط رو ایشان تصریح بهش کردند که شرط ولایت است.
#پادکست
🆔 @iictchannel
🖼 #عکس_نوشت | حفظ امنیت زنان فلسفه حجاب
✍️ حجتالاسلام والمسلمین #علی_محمدیجورکویه، عضو هیات علمی گروه فقه و حقوق پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی؛
💠 از جمله حکمتهای حکم حجاب - که از گزارههای اسلامی بهدست میآید - ایمن شدن نسبی زنان از آزار و اذیت مردان و به دست آوردن احساس امنیت است. در آیه 57 سوره احزاب خداوند متعال به صراحت بیان میکند که یکی از حکمتهای دستور به زنان برای رعایت حجاب این است که آنان از تعرض در امان بمانند. زیرا نوع پوشش زن خواسته یا ناخواسته پیامی را به بینندگان او منتقل میکند و این پیام میتواند منعکننده بینندگان از طمع در اذیت و آزار او باشد، چنانکه میتواند ترغیبکننده آنان به آزار و اذیت وی باشد و دریافت هر کدام از این پیامها، تابع نیت و میل درونی زن نیست و صرف انتقال هر کدام از این دو پیام موجب وسوسه شدن یا خودداری مردان نسبت به زن خواهد شد. از اینرو، خداوند در ادامه دستور به زنان برای رعایت حجاب میفرماید: داشتن حجاب برای اینکه به عنوان زنان پاکدامن شناخته شوند و در نتیجه از طمع و وسوسه مردان در امان بمانند نزدیکتر است.
#یادداشت
#حجاب_عفاف
🆔 @iictchannel
🖼 #عکس_نوشت | تقید به حجاب در صدر اسلام
✍️ حجتالاسلام والمسلمین #محمدحسن_جواهری، عضو هیات علمی گروه قرآنپژوهی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی؛
🔺پس از آماده شدن زمینههای لازم برای فرود آمدن حکم مهم حجاب که هم آثار فردی داشت و هم اجتماعی و نیز نمادی برای جامعه مسلمان به شمار میرفت، ابتدا در سال چهارم یا پنجم بعد از هجرت حکم حجاب ابتدایی نازل شد. در این مرحله افرادی که حجاب گرفتن از آنها لازم نبود و نیز زنهایی که مناسب ازدواج نبودند، استثنا شدند. چند سال بعد و پس از فراهم شدن شرایط لازم، حکم حجاب کامل نازل شد: «يَا أَيُّهَا النَّبِيُّ قُلْ لِأَزْوَاجِكَ وَبَنَاتِكَ وَنِسَاءِ الْمُؤْمِنِينَ يُدْنِينَ عَلَيْهِنَّ مِنْ جَلَابِيبِهِنَّ ...». این حکم نهایی بود و تکمیل کننده حکم پیشین.
🔺منظور از «جلباب» به حکم بلاغت تضمین در «يُدْنِينَ عَلَيْهِنَّ» بالاپوشی است که نه به بدن بچسبد و نه از آن فاصله گیرد؛ یعنی چیزی که هم مصداق «یدنین» باشد و هم «یضعن علیهن» در تضمین را از دست ندهد؛ که مهمترین مصادیق آن «چادر» و «عبای عربی» است.
#یادداشت
#حجاب_عفاف
🆔 @iictchannel
📺 ویژه برنامه تلویزیونی ثریا
🔻 خلق پول بانک ها، همچنان بدون توقف!
🔹 ضرورت اصلاح نظام بانکی، مهمترین گام برای کنترل تورم
🎙 با حضور:
حجت الاسلام و المسلمین #احمدعلی_یوسفی
مدیر گروه اقتصاد پژوهشگاه
📆 امشب ۲۳ مرداد ۱۴۰۱، ساعت ۲۳
🖥 شبکه یک سیما
#فعالیت_اعضا
🆔️ @iictchannel
◽️ ضرورت تبیین کلامی در مسائل و آسیب های اجتماعی
📝 یادداشتی به قلم حجتالاسلام و المسلمین #محمدصفر_جبرئیلی عضو هیات علمی گروه #کلام پژوهشگاه؛
🔻یکی از مشکلات و آسیبهای اجتماعی بویژه دردهه اخیر معضل بیحجابی و بدحجابی در جامعه اسلامی است، چیزی که در واقع دل هر مسلمان دغدغهمند را به درد می آورد و هر انسان دلسوزی را به فکر وا میدارد که راه کار اصلاح آن چیست؟
🔹راه کارهای ارائه شده نیز گاه با افراط و تفریط مواجه است و هریک دیگری را نفی کلی میکند و خود زمینهساز معضل اجتماعی و حتی سیاسی و فرهنگی دیگری می شود. به نظر میرسد مساله حجاب و دیگر مسائل فکری و فرهنگی جامعه با نگاه تبیینی با رویکرد کلامی بهتر حل میشود تا بانگاه فقهی و فقاهتی..
🔍 ادامه را بخوانید👇
🌐 iict.ac.ir/tabeinkalam
#یادداشت
#حجاب_عفاف
🆔 @iictchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 #ببینید I ممنوعیت خلق پول توسط بانکهای غیر دولتی
💢 خلق پول توسط بانک مرکزی با شرایطی جائز است، لکن توسط بانکهای غیردولتی ممنوع است.
💠 حجت الاسلام والمسلمین #احمدعلی_یوسفی، مدیر گروه اقتصاد پژوهشگاه در ادامه این نشست خبری یادآور شد بانکهای غیردولتی از دو طریق خلق پول میکنند:
◀️ نخست ازطریق جمع آوری سپرده های مردم، می توانند در یک فرآیند بانکی 100 میلیون سپرده مردم را به 500 میلیون مبدل کنند و از این منبع به مردم وام پرداخت کنند و از منافع آن بهرهمند شوند.
⏪ راه دوم، خلق پول از «هیچ» است. بانک ها می توانند حساب اشخاص حقیقی و حقوقی را چند هزار میلیارد تومان شارژ کنند و این پول به عنوان دارایی و ملک بانک ها به حساب می آید. در واقع بانک ها بدون هیچ فعالیت اقتصادی موثر می توانند هزاران میلیارد تومان از طریق عنوان خلق پول، صاحب ملک و دارایی شوند.
🔻 انحصار خلق پول برای بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران می باشد و بانک مرکزی باید بر اساس نیاز بخش واقعی اقتصاد، اقدام به خلق پول کند و عدم اضرار به ثروت مردم و توزیع منافع خلق پول در راستای منافع مردم را به عنوان شروط خلق پول رعایت کند.
#در_رسانه_ها
🆔 @iictchannel
◽️ اختیارات قضایی حکومت نبوی
📝 یادداشتی به قلم حجتالاسلام و المسلمین #محمد_عابدی عضو هیات علمی گروه #قرآن_پژوهی پژوهشگاه؛
◾️ پیامبر(ص) علاوه بر وظیفه ابلاغ و اجرای شریعت، شان قضاوت هم داشت. او افرادی را برای ازدواج و طلاق، ثبت اسناد و املاک، نظارت برخرید و فروش در بازار معین یا در برخی مناطق قاضی نصب میکرد. در مورد آیات قضاوت میتوان گفت این آیات چند دسته هستند.
🔍 ادامه را بخوانید👇
🌐 iict.ac.ir/ekhtiarat
#یادداشت
🆔 @iictchannel
◽️ کشف واقعیت های حجاب
💠 نشست علمی "بررسی مسائل حقوقی درباره حجاب"
🎙 با حضور:
حجت الاسلام #فرج_الله_هدایت_نیا
عضو هیأت علمی گروه فقه و حقوق پژوهشگاه
📆 سه شنبه ۲۵ مردادماه ۱۴۰۱، ساعت ۱۶
🔺 حضور مجازی از طریق:(انتخاب گزینه مهمان)
➡️ online.shahramookht.ir/ch/gapogoft
#فعالیت_اعضا
#حجاب_عفاف
🆔 @iictchannel
📸 گزارش تصویری
🔸 سیامین جلسه #هیات_ممیزه_مشترک استان تهران پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
📅 دوشنبه 24 مردادماه ۱۴۰۱
🏢 تهران، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
🆔 @iictchannel
🖼 #عکس_نوشت | آموزش موثر و هوشمندانه حجاب بسیار ضعیف است
👤 حجتالاسلام والمسلیمن #علی_ذوعلم، استادیار گروه فرهنگپژوهی پژوهشکده فرهنگ و مطالعات اجتماعی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی:
◽️ امروز جامعه ما تحت تأثیر هجوم فرهنگی غرب و تبلیغات بسیار شدیدی که علیه حجاب صورت میگیرد؛ در درجه اول بانوان و دختران هستند که زیان میبینند. در مدارس به خصوص دوره ابتدایی تا دبیرستان، آموزش موثر و هوشمندانه حجاب بسیار ضعیف است. حتی ما در تبلیغات دینی نیز تبیین درست و جامع از مساله حجاب و یک نوع اصلاح نگرش در این مورد را کمتر شاهد هستیم.
◽️ در محیط جامعه که میبینیم اکثر دختران، خانمها و دانش آموزان و دانشجویان حجاب را در حد قابلقبول رعایت میکنند، عدهای هستند که به خاطر عدم آموزش دچار کمحجابی هستند، رعایتی که باید را نمیکنند و حتماً نیاز به آموزش دارند و درصد بسیار قلیلی داریم که اگرچه درصد کمی است، اما بسیار مهم است، چون محیط را دچار آلودگی می کند. آنها اساساً تلاششان این است که روز به روز با وضعیت مستهجنتری وارد جامعه شوند که اساساً این روند ممکن است که یک روند برنامه ریزی شده از طرف دشمنان فرهنگی جامعه ما باشد.
#گفتگو
#حجاب_عفاف
🆔 @iictchannel
🖼 #عکس_نوشت | کربلا آموزگار عفاف و حجاب
👤 دکتر #محمدرضا_سنگری، مدیر گروه ادبیات اندیشه پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی:
🔸حضور زنان در قیام بزرگ و تاریخی حضرت سیدالشهدا(ع) چه در مراحل آغاز حرکت، چه در طول مدت حرکت و چه در صحنه کربلا و حوادث پس از آن برجسته و از ابعاد گوناگونی مانند شجاعت، رشادت، دلاورمردی، حیا و عفاف، پیامرسانی این نهضت بزرگ، دفاع از مقام امامت و ولایت و بسیاری ابعاد دیگر قابل بحث و بررسی است. در حقیقت میتوان حضور زنان در این انقلاب بزرگ را بخش جداناپذیر آن دانست که بدون آن، تصویر کامل نخواهد بود.
🔸رنج بانوان و دختران کربلا از تشنگی، گرسنگی، اسیری، بیپدری و موارد اینچنینی نیست. آنها مراقب حفظ حریمها بودند و نگران از اینکه ارزشهایی مانند عفاف و حجاب در کنار حرمت امام زمان(ع) مورد تعرض قرار میگرفت. درواقع کربلا آموزگار عفاف و حجاب است. زنان ما اگر به حضرت زینب(س) و به شهدای کربلا و در رأس آنها حضرت سیدالشهدا(ع) ارادت دارند، باید عفاف و حجاب را از آنها بیاموزند و در وهله اول با حجاب زینبگونه در جامعه حاضر شوند.
#سخنرانی
#حجاب_عفاف
🆔 @iictchannel
🖼 #عکس_نوشت | بازی با حجاب، یک دسیسه برای عبور از ایدئولوژی انقلاب
✍️ دکتر #مهدی_جمشیدی، عضو هیات علمی گروه فرهنگپژوهی پژوهشکده فرهنگ و مطالعات اجتماعی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی:
🔸 میتوان با تدبیر حکیمانه و هوشمندانه، «تحوّل فرهنگی» در سبک پوشش ایجاد کرد و مجال نداد که جامعه بیش از این در مرداب برهنگی و ولنگاری فرو برود. پیامدهایی که جریان غیرانقلابی از آن سخن میگوید، همگی برساخته و جعلی هستند یا بسیار مبالغهآمیز؛ میخواهند هم جامعه را تحریک به «مقاومت» و «بازدارندگی» کنند و هم حاکمیّت را دچار «انفعال» و «وادادگی». این در حالی است که ترکیب «قاطعیّت» و «عقلانیّت»، گرهگشای معضل دیرینۀ حجاب است.
🔸حجاب، تنها یکی از مرحلههای برنامۀ ناگفتۀ جریان غیرانقلابی برای «عبور از ایدئولوژی انقلابی» است. ازاینرو، اگر این «سد» شکسته شود، باید در برابر مرحلههای دیگر نیز «عقبنشینی» کنیم. ما با یک «خطّ» و «زنجیره» روبرو هستیم که معطوف به «هویّتزدایی از جامعۀ ایران» است. باید در پشت این بهظاهر جزییّات روزمرّه، آن «طرح پنهانی» را دید و فهمید که اگر این «چرخه» به حرکت درآید، «فرایند ایدئولوژیزدایی» را در هیچ نقطهای متوقف نخواهد کرد.
#یادداشت
#حجاب_عفاف
🆔 @iictchannel
🖼 #عکس_نوشت | حجاب به مثابه یک امر اجتماعی
👤 حجتالاسلام والمسلمین #قاسم_ترخان، دانشیار گروه کلام پژوهشکده حکمت و دینپژوهی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی:
🔹برخی از دستورات دین آنگاه که به حوزه رفتار میآیند، جنبه اجتماعی پیدا خواهند کرد و از این جهت ممکن است در آنها اجبار و زور مطرح شود؛ به عنوان مثال اعتقاد به روزه اجباربردار نیست، اما از روزهخواری در ملاء عام از آن جهت که به حوزه رفتار و عرصه عمومی مربوط است، برای رعایت حقوق دیگرانی که روزهدارند، ممانعت به عمل میآید. حجاب هم از جمله دستوراتی است که به حریم عمومی مرتبط است و اساسا به منظور ایجاد امنیت روانی و… کسانی که در جامعه حضور مییابند وضع شدهاست.
🔹حجاب نیز تا آنجا که در حریم زندگی خصوصی افراد است، یک امر فردی و خصوصی است و کسی نمیتواند دخالت کرده و تجسس نماید، ولی آنگاه که به یک امر اجتماعی تبدیل شد و با حقوق دیگران ارتباط پیدا کرد، حکومت و حاکم میتواند از باب نهی از منکر و صیانت از اخلاق و معنویت جامعه، آن را الزامی کند و برای آن مجازات تعیین نماید.
#یادداشت
#حجاب_عفاف
🆔 @iictchannel
🖼 #عکس_نوشت | هویتنمایی با حجاب
👤 خانم #فاطمه_فلاحتفتی، نویسنده کتاب «حاکمیت و حجاب و عفاف»:
◽️ بحث حجاب اهمیت فوقالعادهای داشته و در عرصههای مختلف سیاسی، فرهنگی، بینشی و اعتقادی اثرگذار است. تا جایی که باعث هویتنمایی و هویتخواهی مسلمانان در عرصههای مختلف جهان شده و در مسائل و روابط بینالمللی نیز مؤثر است. علاوه براین، بحث حجاب به لحاظ فردی هم برای خود فرد مفید است و حفظ آن برای عفاف عمومی جامعه مسأله پراهمیتی است که نمیتوان از آن غافل شد.
◽️ مسأله مسئولیت حکومت اسلامی همواره از مسائل مهم محافل حقوقی، فقهی و سیاسی بوده است. امروزه در برخی رسانههای معاند تلاش میکنند این مسئولیت را با تعبیر حجاب اجباری مطرح کنند. اگر بخواهیم بحث حجاب را در حوزه مباحث فقهی و حقوقی مطرح کنیم، محدوده بحث وارد حوزه فقه حکومتی میشود که مسئولیت حکومت در بحث حجاب و عفاف جامعه چه خواهد بود.
🔖 برگرفته از نشست «حاکمیت و حجاب»
#گفتگو
#حجاب_عفاف
🆔 @iictchannel
▫️فهم سنّت های تکوینی قرآنی، کلید سناریوی آینده مطلوب انقلاب اسلامی است
🔸 حجت الاسلام والمسلمین #محسن_مهاجرنیا عضو هیأت علمی گروه سیاست پژوهشگاه در نشستی مطرح کرد:
◾️ در قرآن آیات فراوانی در خصوص عاملیت خدا، سنّت های الهی، معنویت، باورهای دینی، اعتقادات و متافیزیک وجود دارد و به ما متذکر می شود که این سنّت ها و قانونمندی هایی که در نظام هستی وجود دارد، تحقق می یابد. لذا فهم سنّت های تکوینی قرآنی، کلید سناریوی آینده مطلوب انقلاب اسلامی است.
◾️ در شرایط امروزی، لازم است که محققان و اهل فکر و نظر و صاحبنظران و حوزویان و دانشگاهیان، با تبیینهای درست، امید دادن به مردم و تبیین حقایق انقلاب اسلامی، به تقویت مبانی نظری و بنیادهای فکری و اعتقادی مردم کمک کنند و مردم را در مقابل این مشکلات امیدوار و مقاوم کنند، که این یک جهاد حقیقی است.
#سخنرانی
🆔 @iictchannel
📙 شماره ۹۳ ـ ۹۴ فصلنامه انتقادی نظری کتاب نقد توسط انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی منتشر شد.
💢 علم دینی و علوم انسانی اسلامی از منظر شهید سیدمحمدباقر صدر(ره)
🔸 عناوین مقالات این شماره از فصلنامه کتاب نقد:
1️⃣ بررسی زیست علمی ـ اخلاقی سیدمحمدباقر صدر(ره)/ مریم برادران حقیر
2️⃣ بررسی و تحلیل شاخصههای علم دینی در اندیشه شهید صدر(ره)/ سیدمهدی سلطانی رنانی
3️⃣ علم دینی از منظر شهید صدر(ره) با تأکید بر علوم انسانی اسلامی/ صفورا سادات امین جواهری و سیدامید مؤذنی
4️⃣ گذری انتقادی بر امتداد علمی ـ اجتماعی شهید سیدمحمدباقر صدر(ره) در توسعه علوم انسانی اسلامی/ قاسم بابائی
5️⃣ تأملاتی در کاربست استقرار در علوم انسانی با تأکید بر دیدگاههای شهید سیدمحمدباقر صدر(ره)/ مهدی میری
6️⃣ بررسی و تحلیل نظام حقوق طبیعی و سنتهای تاریخی از منظر شهید صدر(ره)/ قاسم بابائی و سیدحسین فاطمینژاد
7️⃣ رویکرد قرآنی شهید صدر(ره) درباره عوامل شکلگیری تغییر و هدایت اجتماعی (در گفت و گو با استاد عبدالکریم بهجتپور) فقه و تمدن از نگاه شهید آیتالله صدر(ره)/ سیدمحمدمهدی میرباقری
⚠️📚 جهت سفارش این فصلنامه به لینک زیر مراجعه نمائید...
➡️ poiict.ir/22511
🆔 @iictchannel