📢 #عکس_نوشت | ارتباط سیستمی بین حوزه و حاکمیت وجود ندارد
🔰 حجت الاسلام استاد #سید_عباس_موسویان عضو هیأت علمی گروه #اقتصاد_اسلامی پژوهشگاه:
🔶 متاسفانه نه #حاکمیت پل ارتباطی ایجاد کرده است تا بتواند از ظرفیت های #حوزه_علمیه در ابعاد حاکمیت استفاده کند
🔶 و نه حوزه علمیه خواسته است در مسائل روز جامعه باشد و نیازها را به صورت سیستمی برطرف سازد.98/03/18
🆔 @iictchannel
#یادداشت
#فعالیت_اعضا
#تفسیر_سیاسی_قرآن
🔶 حجت الاسلام #محمد_عابدی عضو هیأت علمی گروه #قرآن_پژوهی پژوهشگاه در جدیدترین یادداشت خود مطرح کرد:
🔰 #تفسیر_سیاسی_قرآن؛ آغازی برای تولید #معرفت_سیاسی بومی.
⚜️ مشاهده مطلب:
🌐 iict.ac.ir/tafsirsiasi
🆔 @iictchannel
پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
#یادداشت #فعالیت_اعضا #تفسیر_سیاسی_قرآن 🔶 حجت الاسلام #محمد_عابدی عضو هیأت علمی گروه #قرآن_پژوهی پژ
#یادداشت_هفته
#تفسیر_سیاسی_قرآن
✒️ مختصری از یادداشت حجت الاسلام #محمد_عابدی
✅ #تفسیر_سیاسی_قرآن؛ آغازی برای تولید #معرفت_سیاسی بومی.
💢 به رغم تمام بی مهریها به علوم انسانی در جهان سوم، امروزه این باور جمعی به بلوغ خود رسیده است که علوم انسانی پیشران و تدبیر کننده حیات جمعی بشر است و با توجه به این نقش «تقابل علوم سیاسی وارداتی» با «معرفت سیاسی قرآنی» به یکی از اساسیترین دغدغهها در مباحث فلسفه سیاسی عصر ما تبدیل شده است. کافی است نگاهی به وضعیت تدبیر حیات سیاسی در کشورهای اسلامی در دهههای گذشته بیندایم تا حاصل سلطه علوم انسانی و بویژه علوم سیاسی با مبانی غیر دینیِ وارداتی بر مدیریت زندگی اجتماعی و سیاسی شهروندان را در مسائلی چون مشروعیت در کسب قدرت، استفاده از قدرت و حفظ آن؛ غایات و اهداف حکومت و…. مشاهده کنیم.
🆔 @iictchannel
♨️ در کشور ما نیز البته فارغ از محصولات این دانش در زمان پهلوی، باید توضیح داد که در مراحل تشکیل و نیز استمرار نظام سیاسی اسلامی، مهمترین دشمنیهای علمی با آن، از طریق مبارزات زیرساختی و تشکیک در مبناهای حاکمیت اسلامی وپاسخهایی سامان مییافت که این نظام به مسائل مهم فلسفه سیاسی(مانند اهداف و غایات فراملی حکومت؛ مسئله عدالت سیاسی و اجتماعی؛حق یا تکلیف بودن مشارکت سیاسی و…. )میداد. نهایت اینکه سرگذشت مدیریت جامعه اسلامی ما را ملزم به «تحول در علوم انسانی» از جمله در سیاست میسازد.
🔰علوم انسانی در یک تلقی، شامل سه دسته گزاره”بایدها و نبایدها، شایدها و نشایدها،و هستها و نیستها” است که در این بین سرنوشت دو گروه اول در گرو نوع نگاه به گروه سوم است و جملگی این امور با تفسیر سیاسی قرآن کریم به صورت جامع و معتبر و منضبط در اختیار خواهد بود و با تولید معرفت سیاسی قرآنمحور، مانع مهمی در مسیر سلطه مذکور پدید خواهد آمد.
🔴نسخه کامل این مطلب را در لینک زیر مطالعه بفرمایید👇
🌐 iict.ac.ir/tafsirsiasi
🆔 @iictchannel
هدایت شده از پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
#ویدئو
#آپارات
#روابط_عمومی
👉👉👉 www.aparat.com/iictchannel
✅ صفحه ویدیویی #پژوهشگاه_فرهنگ_و_اندیشه_اسلامی
🔶 گپی با نویسندگان، اعضا هیأت علمی
🔶 تماشای ویژه برنامههای تلویزیونی، گفتگوها و غیره...
با ما همراه باشید...
🎥 هم اکنون در #آپارات بروز هستیم.
🆔 @iictchannel
#سیاست
#ثبات_سیاسی
📒 «ثبات سیاسی در جمهوری اسلامی ایران»
✒️ نویسنده:
#مسعود_پورفرد
🔰 کاری از گروه #سیاست #پژوهشکده_نظام_های_اسلامی
🆔 @iictchannel
پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
#سیاست #ثبات_سیاسی 📒 «ثبات سیاسی در جمهوری اسلامی ایران» ✒️ نویسنده: #مسعود_پورفرد 🔰 کاری از گرو
#سیاست
#ثبات_سیاسی
📒 «ثبات سیاسی در جمهوری اسلامی ایران»
✒️ نویسنده:
#مسعود_پورفرد
🔻 در این کتاب می خوانیم:
در این تحقیق، ثبات سیاسی ابتدا در "وضعیت مطلوب" وسپس در "وضعیت موجود جمهوری اسلامی ایران" (مدل نظام مردم سالار دینی) مورد بررسی قرار گرفته است که نشانهها حاکی ازثباتی است که وقوع آن مستلزم فراهم آمدن شرایط هشت گانه در فرآیند تغییرات سیاسی و اجتماعی است و بالعکس، بیثباتی سیاسی در جمهوری اسلامی ایران پدیدهای سادهای خواهد بود که با از بین رفتن یکی از این شرایط، ممکن است ظهور و بروز یابد.
🆔 @iictchannel
♨️ بدیهی است که هر کدام از عوامل سه شاخص ثبات سیاسی آسیب پذیر شوند وضعیت نظام سیاسی موجود جمهوری اسلامی ایران احتمالاً با بی ثباتی روبرو خواهد شد. ونیز این نکته حائز اهمیت است که چگونه تحولات سیاسی، اجتماعی و اقتصادی در نظام سیاسی جمهوری اسلامی ایران در عین مثبت بودنشان مانع از ثبات سیاسی تلقی نشوند.
🆔 @iictchannel
🔻شایان ذکر است رویکرد در این تحقیق جامعه شناسی سیاسی است و موضع محقق برمحور نظم وتضاد اقتضایی است وهیچکدام را اصل قرار نمیدهد زیرا هر دو جزء مفاهیم اساسی جامعه شناسی سیاسی است، نظم و تضاد دوپارادیم در حال چالش با یکدیگر تصور شده و به فرا خور اقتضائات جوامع اهمیت مییابند و تلفیقی از این دو حکایت از تحول پذیری یک نطام سیاسی واز طرف دیگر ثبات و نظم را دارد، منتهی وزن اصلی بر اساس شرایط وزمینه های منطبق با مصالح اسلام است. همچنان که در دوره گفتمان پهلوی معارضه وتضاد با رژیم از مصالح اسلام ناب محمدی بود و در دوره گفتمان علی (ع) معارضه گروهها بر خلاف مصالح اسلام تلقی میشود.
🆔 @iictchannel
#دیدار
#تعاملات
#گزارش_تصویری
📸 دیدار دکتر #علی_دیواندری رئیس پژوهشکده پولی مالی بانک مرکزی با ریاست پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی آیت الله #علی_اکبر_رشاد
📌 تهران، ۲۲ خرداد ۹۸
🆔 @iictchannel