eitaa logo
روابط عمومی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره
9هزار دنبال‌کننده
10.5هزار عکس
1.1هزار ویدیو
301 فایل
مرجع رسمی اخبار، اطلاعیه‌ها و مطالب علمی، آموزشی و پژوهشی اختصاصی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) 🖥 لینک کانال: @iki_ac_ir 💠 ارتباط با مدیریت: @admin_iki_ac_ir
مشاهده در ایتا
دانلود
روابط عمومی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره
✳️ همایش «مرزبان تشیّع: بازکاوی مواضع آیت‌الله العظمی بروجردی (ره) درباره تقریب مذاهب و بهائیت» شنب
2️⃣ قسمت دوم 🔷 اولين سخنران همایش حجت‌الاسلام و المسلمين محمدصادق ابوالحسنی کارشناس تاریخ معاصر بود. وي با بيان سه تفسيرِ «همراهی»، «مدافع» و «مقابله» درباره موضع آيت‌الله العظمي بروجردي در قبال بهائيت گفت: شواهد و اسناد تاریخی بوضوح نشان می‌دهد تفسير و نسبت درست، همان مقابله و براندازی و ریشه‌کن کردن بهائیت به عنوان فرقه ضاله و تعطیلی پایگاه‌های فساد آنان و انجام فعالیت‌های تبلیغی برای تبدیل آنان به عنوان شیعه معتقد توسط آیت الله بروجردی است. 🔷 این کارشناس مسائل تاريخ روحانيت معاصر، در ادامه با ارائه مدارک و اسناد متعدد تاریخی، یادآور شد: دیدگاه و مواضع تاریخی آیت‌الله بروجردی درباره بهائیت با تعابیری مانند تشکیلات منسجم، حزبی با پیامدهای تروریستی با ژست اخلاقی، حزب فرقه‌ای و... بیان شده است و اثری از حمايت و دفاع ايشان از حقوق این فرقه در آثار تاریخی و سخنان شاگردان و نزدیکان ایشان دیده نمی‌شود. 🔷 در ادامه این همایش آیت‌الله سید‌‌محمد حسيني قزوینی، عالم برجسته شيعه‌شناسي و منتقد وهابيت، به دیدگاه‌های آیت‌الله بروجردی درباره تقريب مذاهب پرداخت. از نظر ايشان، سیره آیت‌الله بروجردی در تقریب مذاهب، اعتلای تشیع و ترویج سخنان و معارف حقه اهل بیت(ع) بود؛ نه اینکه عقاید شیعه نادیده گرفته یا تضعیف شود. 🔷 آيت‌الله حسيني قزويني، با رويکرد مستند و علمي به نقد تحريف‌ها و نسبت‌های نادرست به آیت‌الله بروجردی در خصوص عدم اهتمام به واقعه غدیر، توهین به علامه امینی، دست‌برداشتن از منصوصات مربوط به خلافت اهل بیت(ع)، نیز تمجید از خلفا و ... پرداختند. 🔷 آيت‌الله قزويني،‌ با بيان سه رويکرد «افراطي»، «تفريطي» و «معتدل» در موضوع نحوه تعامل شيعيان با اهل سنت، رويکرد صحيح که همان آيت‌الله بروجردي بوده است را رويکرد سوم يعني معتدل دانست. در اين رويکرد، در عين تلاش براي يافتن مشترکات با اهل سنت و وحدت با آنها در قبال کفار و استعمارگران و نقد رويکرد جريان تشيع انگليسي، اما به اصول تشيع پايبندي وجود دارد و برخلاف جريان تفريطي، نسبت به هضم‌شدن تشيع در اهل سنت حساسيت وجود دارد. 🔷 دکتر محمدحسن رجبی دوانی، نیز در ادامه این همایش با اشاره به روابط پدرشان مرحوم حجت‌الاسلام و المسلمين استاد علي دواني با مرحوم آيت‌الله العظمي بروجردي، و عنايت خاص آيت‌الله بروجردي به تحقيقات و پژوهش‌هاي استاد دواني، چگونگی شکل‌گیری نگارش کتاب «شرح زندگی آیت الله العظمي بروجردی» توسط مرحوم دواني را توضيح دادند. دکتر دواني با اشاره به جامعيت اين کتاب گفتند: اين اثر، اولين کتاب درباره آیت‌الله بروجردی(ره) است که در چهلم رحلت ایشان منتشر شده گردید. بعدها دو بار توسط خود نويسنده تغييرات و اصلاحاتي بر روي آن انجام شد. در ويراست اخير که به تازگي منتشر شد، با رعايت امانت، اسناد و مطالب زيادي در آن اضافه گرديد و توسط پژوهشکده تاريخ معاصر انتشار يافته است. 🌐 کانال مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) 🔰 @iki_ac_ir
روابط عمومی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره
✳️ همایش «مرزبان تشیّع: بازکاوی مواضع آیت‌الله العظمی بروجردی (ره) درباره تقریب مذاهب و بهائیت» شنب
3️⃣ قسمت سوم 🔷 دکتر رجبی در ادامه، با اشاره به مواضع آیت‌الله بروجردی در قبال مسأله تقریب مذاهب و نیز مقابله با فرقه بهائیت، به نکاتی از کتاب دراین خصوص پرداخت و مواضع آیت‌الله بروجردی را تبیین کرد. ایشان گفتند: مبارزه با بهائیت توسط آیت‌الله بروجردي، از زمانی که در بروجرد بودند آغاز شده بود و اين مسأله، تا آخرین روزهای عمرشان، از دغدغه‌های جدی ايشان به شمار مي‌آمد. آيت‌الله بروجردي معتقد بود بهائیت زائیده استعمار است و یک تهدید برای جامعه اسلامی است و از همین رو به مقامات رسمی و مسئولین اعلام خطر می‌کردند؛ هم از شخص شاه می‌خواستند که دولت را از بهائیان تصفیه کند و هم از مجلسيان انتظار داشتند قوانینی وضع کنند که فرق ضاله حق اشغال مناصب دولتي را نداشته باشند. 🔷 آخرين سخنران اين همايش، حجت‌الاسلام و المسلمين دکتر محسن انبیائی، از اساتيد عالی فقه و اصول حوزه قم، به بررسی حکم فقهی بهائيان و ديدگاه آيت‌الله بروجردی پرداخت. ايشان با ذکر فتاوای مراجع تقلید، پاسخ آيت‌الله بروجردی به استفتای صورت گرفته از ايشان درباره بهائيت را بيان کردند که غذا‌خوردن، مهمانی، حضور در اجتماعات، اجاره دادن و ... نسبت به بهائیان را جایز ندانستند. 🔷 حجت‌الاسلام انبيائی، ضمن اشاره به دسته‌بندی کفار و نیز ذکر حقوق متعدد برای افراد بشر، گفت: مشکل آنجاست که برخی آقایان با اثبات یک حق در يک مورد خاص می‌خواهند سایر حقوق را نیز برای گروه‌های متعدد کفار ثابت کنند و این مسئله نه تنها قیاس منطقی نیست بلکه استقراء هم نیست. استاد سطح عالی حوزه علمیه قم در ادامه بيان کردند: عنوان اقلیت مذهبی، شهروند، فرقه مذهبی، و حتی عنوان کافر بر بهائیان صدق نمی‌کند، چراکه اینان عنوان فرقه و در اصطلاح جامعه‌شناسی «کالت» هستند؛ یعنی گروهی که در دل یک جامعه، منافع اکثریت را در نظر نداشته و منافع تشکیلات و سازمان را ترجیح می‌دهند. انبيايي با ذکر موارد متعدد از جمله در کشورهاي غربي، گفتند چنين افراد و گروه‌هايي، در بیشتر مناطق دنیا از سوی دولت‌ها با محدودیت در فعالیت مواجه مي‌شوند و هیچ نهادی از آنان دفاع نمی‌کند. 🔶 در این مراسم که با حضور جمع زيادي از محققان، اساتيد و طلاب برگزار گرديد، از کتاب "شرح زندگانی آیت‌الله العظمی بروجردی" اثر ماندگار حجت‌الاسلام و المسلمين مرحوم علی دوانی که جدیدا توسط فرزند ایشان دکتر محمدحسن رجبی دوانی ویراست جديد و اضافات زيادي در آن صورت گرفته است، رونمایی گرديد. اين اثر توسط پژوهشکده تاريخ معاصر (موسسه مطالعات تاريخ معاصر ايران) به تازگی روانه بازار شده است. 🌐 کانال مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) 🔰 @iki_ac_ir
✅ بیست و یکمین نشست سه‌شنبه‌های علوم انسانی 👤 سخنران: آقای دکتر رفیعی آتانی، مسئول مرکز تحقیقات مجلس ✳️ موضوع: ‌چگونگی و فرايند تبديل يافته‌های علمی به مواد قابل طرح و استفاده در مسير تقنين 🗓 این هفته استثنائا دوشنبه 1 آبان 1402 ⏰ 10 🔷 ویژه اعضای محترم هیئت علمی مؤسسه 🏢 سالن اندیشه 🌐 کانال مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) 🔰 @iki_ac_ir
✳️ گروه فلسفه مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با همکاری دبیرخانه کرسی‌ها برگزار می‌کند ✅ موضوع: تکنولوژی، موجودی اصیل یا اعتباری با تأکید بر اندیشه علامه مصباح(ره) 👤 ارائه‌کننده: حجت الاسلام و المسلمین دکتر 👤 ناقد: حجت الاسلام و المسلمین دکتر 👤 مدیرکرسی: حجت السلام و المسلمین دکتر 🗓 یکشنبه 30 مهرماه 1402 ⏰ 18:30 🏢 مکان: بلوار جمهوری اسلامی، موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره)، طبقه پنجم، سالن اندیشه 🌐 حضور مجازی👇 🌐 iki.ac.ir/live 🌐 کانال مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) 🔰 @iki_ac_ir
📚 آیا می‌دانید 80 اثر از آثار علامه مصباح یزدی(ره) با 200 عنوان، به زبان‌های زیر ترجمه شده است؟ 1️⃣ عربی 2️⃣ انگلیسی 3️⃣ آلبانیایی 4️⃣ اندونزیایی 5️⃣ اسپانیولی 6️⃣ تایلندی 7️⃣ روسی 8️⃣ آلمانی 9️⃣ هندی 🔟 ایتالیایی 1️⃣1️⃣ ترکی آذری 2️⃣1️⃣ ترکی استانبولی 👈👈قسمت اول 🔷 پایگاه اطلاع‌رسانی آثار حضرت آیت‌الله مصباح یزدی(ره) 🌐 http://mesbahyazdi.ir 🔶 کانال حضرت آیت‌الله مصباح یزدی(ره) 🌐 https://eitaa.com/mesbahyazdi_ir 🌐 کانال مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) 🔰 @iki_ac_ir
📚 آیا می‌دانید 80 اثر از آثار علامه مصباح یزدی(ره) با 200 عنوان، به زبان‌های زیر ترجمه شده است؟ 1️⃣ عربی 2️⃣ انگلیسی 3️⃣ آلبانیایی 4️⃣ اندونزیایی 5️⃣ اسپانیولی 6️⃣ تایلندی 7️⃣ روسی 8️⃣ آلمانی 9️⃣ هندی 🔟 ایتالیایی 1️⃣1️⃣ ترکی آذری 2️⃣1️⃣ ترکی استانبولی 👈👈قسمت دوم 🔷 پایگاه اطلاع‌رسانی آثار حضرت آیت‌الله مصباح یزدی(ره) 🌐 http://mesbahyazdi.ir 🔶 کانال حضرت آیت‌الله مصباح یزدی(ره) 🌐 https://eitaa.com/mesbahyazdi_ir 🌐 کانال مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) 🔰 @iki_ac_ir
🌷 بزرگداشت سالگرد شهادت آیت الله مصطفی خمینی 💎 با حضور حضرت آیت الله فیاضی 🗓 چهارشنبه ۳ آبان بعد از نماز ظهر و عصر 🕌 مسجد مدرسه علمیه معصومیه ✊بسیج مدرسه معصومیه قم: @basij_masoumieh 🌐 کانال مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) 🔰 @iki_ac_ir
🔰تمرین رسیدن به لقای الهی حضرت آیت الله مصباح یزدی(ره): اللَّهُمَّ اجْعَلْنِی أَخْشَاكَ كَأَنِّی أَرَاكَ 🔹اگر اوقات خلوتی که توجه ما به چیزهای دیگر معطوف نمی شود، سر و صدا و شلوغی نیست یا کار ضروری نداریم، به خصوص لااقل موقع نماز، اگر تمرین کنیم و سعی کنیم توجه داشته باشیم که ما در جایی ایستاده ایم که کسی از پشت پرده ما را می بیند و به ما توجه دارد که ببیند ما چه کار می کنیم، بعد اندک اندک تمرینمان را بالاتر ببریم به این که می توانیم با او تماس برقرار کنیم، درست است او را نمی بینیم اما می توانیم به گونه ای حرف بزنیم که او بشنود، ما هم مقصود او را درک کنیم و کم کم تمرین و تقویت کنیم، بالاتر ببریم تا حدی که گویا خودش را داریم می بینیم! حالا یک پرده نازکی واسطه است که نمی بینیم اما گویا او را می بینیم؛ كَأَنِّی أَرَاكَ. 🔹اگر خدا توفیق این کار را بدهد و آدم تمرین کند و ملکه شود آنوقت خدای متعال در آن عالم پاداشش را می دهد و رؤیتش را نصیبش می کند؛ آن چیزی که آرزوی انبیاء و اولیاء و ائمه اطهار بود. 📆90-08-08 🌐لینک دریافت صوت کامل جلسه: http://mesbahyazdi.ir/node/7752 🌐 کانال مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) 🔰 @iki_ac_ir