eitaa logo
روابط عمومی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره
9.4هزار دنبال‌کننده
11.5هزار عکس
1.3هزار ویدیو
329 فایل
مرجع رسمی اخبار، اطلاعیه‌ها و مطالب علمی، آموزشی و پژوهشی اختصاصی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) 🖥 لینک کانال: @iki_ac_ir 💠 ارتباط با مدیریت: @admin_iki_ac_ir
مشاهده در ایتا
دانلود
روابط عمومی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره
#کرسی_علمی_ترویجی285 ✳️ گروه عرفان مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با همکاری دبیرخانه کرسی‌ها
🔰در یک کرسی ترویجی؛ ادله حكم ناپذيري ذات الهي بررسی شد 🔹در عرفان و شریعت، توصیف‌های زیادی برای ذات خداوند وارد شده است که با توجه به شواهد عرفانی و شرعی حکم‌ناپذیری ذات، باید همه آنها توجیه شوند، مثلا به این صورت که گفته شود، توصیف‌های عرفانی و شرعی، همگی ناظر به توصیف ذات اقدس الهی از جهت حضور و ظهور و بروز در تعینات هستند نه توصیف ذات از آن جهت که ذات است. 🔸به گزارش روابط عمومی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره، كرسي ترويجی" بررسي ادله حكم ناپذيري ذات الهي" به همت گروه عرفان موسسه و با سخنرانی حجت الاسلام دکتر سعیدی و نقد حجت الاسلام دکتر داوود حسن زاده در سالن اندیشه این موسسه دینی در قم برگزار شد. 🔹حجت الاسلام دکتر سعیدی در ارائه خود گفت: قطعا خداوند را می‌توان شناخت و می‌توان توصیف کرد، اما در این‌که خداوند را به چه اندازه می‌توان شناخت و توصیف کرد، اختلافات زیادی وجود دارد، برخی معتقدند که خداوند را هم با علم حضوری و هم با علم حصولی می‌توان شناخت ولی اجمالا، برخی دیگر معتقدند که خداوند را فقط به صورت حصولی و از راه افعال و آثارش می‌توان شناخت. 🔹وی افزود: عرفا معتقدند که ذات خداوند را هم با علم حضوری و هم با علم حصولی می‌توان شناخت ولی به اندازه‌ای که ظهور کرده است نه به صورتی که فی‌نفسه هست به عبارت دیگر،‌ عرفا معتقدند که اولا شناخت حضوری و حصولی افعال خداوند شناخت حصولی و حضوری خداوند به صورت محدود و از ورای حجاب و از دریچه تجلیات است، ثانیا هیچ مخلوقی نمی‌تواند مستقیما و بدون حجاب تجلی و تعین، خداوند را با علوم حضوری و حصولی بیابد و توصیف کند. 🔸حجت الاسلام دکتر سعیدی ابراز داشت: سخن عارفان در نگاه اول اشکالات روشنی دارد ازاین‌رو، برخی منتقدان عرفان، اندیشة عارفان در زمینة «حکم‌ناپذیری ذات» را، به معنایی که ذکر شد، برخلاف عقل و شرع شمرده‌اند و برخی طرفداران عرفان، نسبت دادن آن را به عارفان انکار کرده‌اند. ما در این مقاله، اولا با ارائة شواهدی از متون عرفانی نشان داده‌ایم که عرفا به آموزة «حکم‌ناپذیری ذات بدون حجاب تعینات»، باور دارند و ثانیا با روش تحلیلی و توصیفی، برخی از شواهد نقلی و ادلة عقلی این اندیشه را بررسی کرده‌ و نشان داده‌ایم که برخلاف عقل و شرع نیست. 🔹وی گفت: عرفا مانند همه اندیشمندان برجسته عالم اسلام، قبول دارند که خداوند را می‌توان شناخت و می‌توان توصیف کرد. اما ایشان معتقدند که شناخت ما از ذات خداوند، شناخت به حسب تعینات ذات است نه شناخت به حسب ذات. ذات آن‌چنان‌که هست، بدون در نظر گرفتن ظهوراتش، مشهود هیچ عارف و معلوم هیچ فیلسوفی نمی‌شود. به اعتقاد ایشان، ذهن انسان قادر نیست ذات الهی را بدون تعین، تصور و توصیف کند هر آنچه از ذات می‌دانیم و هر چیزی دربارة‌ ذات می‌گوییم، یک شناخت محدود و متعین از ذات است نه این‌که شناخت ذات مطلق به صورت اجمالی است. 🔸ارائه دهنده این بحث افزود: منظور از حکم ‌ناپذیری ذات الهی دقیقا همین معناست که ذات الهی صرف‌نظر از ظهورات و تعیناتش، برتر از آن است که در اندیشة مخلوق بیاید و توصیف شود به عبارت دیگر، ذات الهی صرف نظر از تعیناتش، هیچ حکم ایجابی یا سلبی ندارد البته از نظر عارفان، شناخت تعینات، مستلزم شناخت ذات نیست بلکه خود شناخت ذات است ولی از یک دریچه تنگ و محدود درست مثل این‌که ما خود آسمان را مشاهده می‌کنیم ولی به صورت محدود ما خود خورشید را مشاهده می‌کنیم ولی در آب یا آینه. 🔹وی گفت: عرفا مدعی هستند که «ذات الهی» را بی‌تعین نمی‌توان شناخت و نه به صورت ایجابی و نه به صورت سلبی نمی‌توان بدون حجاب تعین در مورد ذات سخنی گفت؛ ادعای عرفا شواهدی در آیات و روایات دارد که البته ظهور آنها در حکم‌‌ناپذیری ذات، یکسان نیست. 🔸حجت الاسلام دکتر سعیدی خاطرنشان کرد: در عرفان و شریعت، توصیف‌های زیادی برای ذات خداوند وارد شده است که با توجه به شواهد عرفانی و شرعی حکم‌ناپذیری ذات، باید همة آنها توجیه شوند، مثلا به این صورت که گفته شود، توصیف‌های عرفانی و شرعی، همگی ناظر به توصیف ذات اقدس الهی از جهت حضور و ظهور و بروز در تعینات هستند نه توصیف ذات از آن جهت که ذات است و با مبانی عقلی و فلسفی نیز می‌توان حکم‌ناپذیری ذات را ثابت کرد، یعنی می‌توان اثبات کرد که ذات الهی صرف نظر از ظهورات خود، برای مخلوق ناشناختنی و توصیف‌ناپذیر است. 🌐 کانال مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) 🔰 @iki_ac_ir
✳️ گروه علوم تربیتی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با همکاری دبیرخانه کرسی‌ها برگزار می‌کند ✅ موضوع: راهبرد تربيتی قرآن 👤 سخنران: حجت الاسلام دکتر 👤 ناقد: حجت الاسلام دکتر 👤 مدیر کرسی: حجت الاسلام 🗓 دوشنبه 14 اسفند 1402 ⏰ 13:00 🏢 مکان: بلوار جمهوری اسلامی، موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره)، طبقه پنجم، سالن اندیشه 🌐 حضور مجازی👇 🌐 iki.ac.ir/live 🌐 کانال مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) 🔰 @iki_ac_ir
✳️ گروه کلام و فلسفه دین مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با همکاری دبیرخانه کرسی‌ها برگزار می‌کند ✅ موضوع: بررسی قرآنی رابطه گوهر و صدف دین از دیدگاه اسپینوزا و صوفیه 👤 سخنران: حجت الاسلام دکتر 👤 ناقد اول: حجت الاسلام دکتر 👤 ناقد دوم: دکتر 👤 مدیر کرسی: حجت الاسلام 🗓 سه شنبه 15 اسفند 1402 ⏰ 16:00 🏢 مکان: بلوار جمهوری اسلامی، موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره)، طبقه پنجم، سالن اندیشه 🌐 حضور مجازی👇 🌐 iki.ac.ir/live 🌐 کانال مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) 🔰 @iki_ac_ir
✅ پیام اخلاقی هفته 🔸 شماره 26 ✳️ حرمت افراد 🔶 خاطره یکی از شاگردان حضرت امام خمینی ره از جلسات تدریس ایشان: «نزدیک به ده سال که سعادت شرکت در درس امام را داشتم، هیچ‌گاه به خاطر نمی‌آورم کسی را پیش شاگردان کوچک و تحقیر کرده باشند؛ بلکه هر چه بود، شخصیت دادن بود.» 💠(سرگذشت‌های ویژه از زندگی حضرت امام خمینی ره، ج 5، ص 85) 🌐 کانال مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) 🔰 @iki_ac_ir
✅ سی و نهمین سلسله نشست های علوم انسانی اسلامی 🔶 ویژه اعضای هیئت علمی موسسه 🗓 سه‌شنبه 15 اسفند ⏰ 10:00 🏢 مکان: دفتر گروه‌ها 🏢مکان گروه فلسفه: سالن اندیشه 🌐 کانال مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) 🔰@iki_ac_ir
💎 ماه شعبان یک فرصت استثنایی است؟ 🔺‌بیانات آیت الله مصباح یزدی در اهتمام به ماه شعبان ۱۳۹۷/۰۲/۰۲ 🗳 @mesbahyazdi_ir https://eitaa.com/difqom 🌐 کانال مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) 🔰@iki_ac_ir