eitaa logo
روابط عمومی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره
9.1هزار دنبال‌کننده
12.9هزار عکس
1.6هزار ویدیو
362 فایل
مرجع رسمی اخبار، اطلاعیه‌ها و مطالب علمی، آموزشی و پژوهشی اختصاصی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) 🖥 لینک کانال: @iki_ac_ir 💠 ارتباط با مدیریت: @admin_iki_ac_ir
مشاهده در ایتا
دانلود
«ولایت مومنان بر یکدیگر» 🔹️با توجه به تکیه بیانات رهبر معظم انقلاب(حفظه الله) در جمعه_نصر، بر آیه ۷۱ سوره توبه، در ادامه برخی نکات تفسیری مرحوم علامه مصباح یزدی درباره این آیه را مشاهده کنید. 🔹️آیه: «وَالْمُؤْمِنُونَ وَالْمُؤْمِنَاتُ بَعْضُهُمْ أَوْلِيَاءُ بَعْضٍ يَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَيَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْكَرِ وَيُقِيمُونَ الصَّلَاةَ وَيُؤْتُونَ الزَّكَاةَ وَيُطِيعُونَ اللَّهَ وَرَسُولَهُ أُولَئِكَ سَيَرْحَمُهُمُ اللَّهُ إِنَّ اللَّهَ عَزِيزٌ حَكِيمٌ» ترجمه: مردان و زنان باايمان، ولىّ و يار و ياور يكديگرند؛ امر به معروف، و نهى از منكر مى‌كنند؛ نماز را برپا مى‌دارند؛ و زكات را مى‌پردازند؛ و خدا و پيامبرش را اطاعت مى‌كنند؛ بزودى خدا آنان را مورد رحمت خويش قرار مى‌دهد؛ خداوند توانا و حكيم است. 📱 @mesbahyazdi_ir
🔰رابطه ولایی مومنان 🔸«المؤمنون و المؤمنات بعضهم اولياء بعض» هر مؤمنى نسبت به مومن ديگر ولى است وآنها اولياء یکديگر هستند؛ يعنى هر مومنى نسبت به مومن ديگرى ولايت دارد. نتيجه اين ولايتى كه مومنين بر ديگران دارند؛ «يأمرون بالمعروف و ينهون عن المنكر» آنها خيرخواه همديگر هستند و وقتى ببينند کسی عوضی می‌رود، منحرف مى‏شود یا مرتكب گناه و اشتباه مى‏شود، نهى از منكر و امر به معروف مى‏كنند. 🔸ممكن است همين كسى كه امروز امر به معروف و نهى از منكر كرده است، فردا خودش دچار اشتباه شود. طرف مقابل می آید آمر سابق را، امر به معروف و نهى از منكر مى‏كند. اين همان ولايت مومنین نسبت به یکدیگر است. 🔸حقيقت ولايت يك رابطه عميق قلبى بين دو موجود عاقل است كه منشاء مى‏شود كه يكى از ديگرى استفاده كند؛ در این ولایت می تواند دو فرد از همديگر استفاده كنند يا دو جامعه با هم رابطه ولايى برقرار كنند و پيمان دوستى بين دو جامعه بسته شود. همه اینها همان ولایت است. ۱۳۸۸/۰۴/۰۳ 🔰تفاوت رابطه افراد در جامعه ایمانی و کفر 🔸خداوند متعالی می‌فرماید: «زنان و مردان مؤمن نسبت به یکدیگر ولایت دارند، و در پرتو این ولایت است که امر به معروف و نهی از منکر می‌کنند». این ولایت را به هر معنایی بگیریم، چه به معنای محبت و چه به معنای نوعی سلطه و قدرت قانونی، یا به هر معنای دیگر، چنین اقتضایی دارد که مؤمنان یکدیگر را از کارهای زشت باز دارند. در فرهنگ غربی چنین حقی به کسی داده نمی‌شود تا درباره گناهان و امور دینی و معنوی دیگران دخالت کند؛ اما اسلام تأکید دارد همان‌گونه که شخص، باید خود را از گناه برهاند، در برابر دیگران هم وظیفه دارد که آنان را از آتش جهنم دور کند. آمر به معروف و ناهی از منکر برای آنکه بتواند به دیگری تذکر دهد و یا عملاً جلو معصیت را بگیرد باید نوعی ولایت و اجازه قانونی داشته باشد. شاید عبارت «الْمُؤْمِنُونَ وَالْمُؤْمِنَاتُ بَعْضُهُمْ أَوْلِيَاء بَعْضٍ» اشاره به این باشد که خداوند متعال چنین ولایت و قدرت قانونی را به مردان و زنان مؤمن داده است. 🔸البته این، یک معنای آیه است و ممکن است ولایت در آیه مزبور، به معنای دوستی نیز باشد که در این صورت مفهوم آن این است که چون مردان و زنان مؤمن به هم محبت دارند و دلسوز هم‌اند، نمی‌خواهند مبتلا به گناه شوند و راهی را در پیش گیرند که سرانجام آن، عذاب ابدی باشد. آن محبت حاکم بر مؤمنان ایجاب می‌کند که امر به معروف و نهی از منکر کنند. نیز ممکن است مراد از ولایت در این آیه، هر دو معنایی باشد که در بالا ذکر گردید. 🔸اما زمانی که در آیه ۶۷ سوره توبه، از منافقان سخن به میان آورده می‌شود، تعبیر «الْمُنَافِقُونَ وَالْمُنَافِقَاتُ بَعْضُهُم مِّن بَعْضٍ» ذکر می‌گردد. در اینجا دیگر از واژه ولایت استفاده نشده و خداوند نفرموده است: «بَعْضُهُمْ أَوْلِيَاء بَعْضٍ». همچنین به‌جای تعبیر «يَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَيَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنکرِ»، عبارت «يَأْمُرُونَ بِالْمُنکرِ وَيَنْهَوْنَ عَنِ الْمَعْرُوفِ» به‌کار رفته است. 📚 بزرگترین فریضه، صفحه ۴۴ و ۴۵ 🔰 دلسوزی و محبت در جامعه ایمانی 🔸خداى متعال...ولایتى را به مسلمانان داده است که نسبت به همدیگر بتوانند امر به معروف و نهى از منکر کنند. 🔸معناى دیگرى که مى‌توان براى ولایت ذکر همان معناى معروف «دوستى» است. یعنى چون مؤمنان و مؤمنات نسبت به همدیگر محبت دارند، یکدیگر را دوست دارند، و دلسوز همدیگر هستند، لذا نمى‌خواهند به گناه مبتلا شوند، نمى‌خواهند کارى بکنند و راهى بروند که نهایت آن، عذاب ابدى هست. آن محبت حاکم بر مؤمنان و مؤمنات ایجاب مى‌کند که امر به معروف و نهى از منکر در میان آن ها وجود داشته باشد. شاید در این آیه از هر دو معنا بتوان استفاده کرد. 📚 آذرخشی دیگر از آسمان کربلا، صفحه ۲۳۳ 🔰مسئولیت اجتماعی مومنان 🔸اسلام...وظیفه اى براى مردم قرار داده است و فرموده، شما غیر از این که باید دین خودتان را حفظ کنید، مقررات دولت اسلامى را نسبت به خودتان رعایت کنید، باید مواظب باشید که دیگران هم این مقررات را رعایت کنند؛ یعنى مسؤولیت عمومى و مشترک نسبت به دیگران وجود دارد. بر اساس آیه شریفه: «وَالْمُؤْمِنُونَ وَالْمُؤْمِنَاتُ بَعْضُهُمْ أَوْلِيَاءُ بَعْض»، براى هر مؤمنى بر مؤمن دیگرى یک نوع ولایت اثبات مى‌شود؛ ولایت امر به معروف. مؤمن ولىّ مؤمن است و باید به او دستور بدهد؛ بگوید این کار را نکن، یا وظیفه ات را انجام بده. 📚 کاوش ها و چالش ها، جلد۲، صفحه۳۱ 📱 @mesbahyazdi_ir ══════••✾••═════ روابط‌عمومی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) 🖥 @iki_ac_ir
📌دیدگاه اهل سنت دربارۀ اصل آموزۀ مهدویت چیست؟ ✍️پاسخ 1️⃣به جز افرادی انگشت شمار، سایر عالمان اهل سنت اصل آموزۀ مهدویت را پذیرفته اند. 2️⃣ ابن خلدون، رشیدرضا و احمد امین مصری از مخالفان آموزه مهدویت هستند. ابن خلدون معتقد است که روایات مهدویت، صحیحه نیستند. (تاریخ ابن خلدون، ج1، ص388 ) 3️⃣پاسخ: عالمان اهل سنت بارها بر تواتر و اعتبار روایات مهدویت تأکید کرده‌اند. برای نمونه، ابن حجر عسقلاني مي‌گويد: «اخبار به تواتر رسيده است که مهدي(علیه السلام) از امّت است، و عيسي‌بن‌مريم از آسمان فرود آيد و پشت سر او نماز مي‌خواند». ( فتح الباری، ج6، ص358.) 4️⃣رشید رضا می‌گوید که اولاً در جزئیات روایات مهدویت، تعارض بسیار است، ثانیاً این روایات به طور عمده از متون شیعیان است. 5️⃣پاسخ: اولاً تعارض در جزئیات مانع از اعتبار اصل آموزه مهدویت نیست. ثانیاً روایات مهدویت در متون اهل سنت چنان فراوان است که عالمان اهل سنت بر تواتر آنها تأکید کرده‌اند. 6️⃣احمد امین مصری نیز چنین شبهه می‌کند که احادیث مهدویت نوعی خبر دادن از غیب می‌داند و سپس به طور کلی وجود هر نوع اخبار غیبی در احادیث را منکر می‌شود. 7️⃣پاسخ: خبر دادن از غیر امر محالی نیست تا بخواهد انکار شود، چنانکه قرآن کریم نیز از آینده خبر داده که شکست و پیروزی رومیان یکی از آنهاست(روم، ۲و۳). افزون بر آن، اگر آموزۀ مهدویت در روایات معتبر آمده، دلیلی برای دست برداشتن آن نیست. 8️⃣مرکز دینی «رابطة العالم الاسلامی»، از بزرگ‌ترين مراکز وهابیت، در سال 1976 دیدگاه خود را چنین اعلام کرد: «به هنگام ظهور فساد در جهان و انتشار کفر و ستم، خداوند به وسيلۀ او (مهدی) جهان را پر از عدل و داد مي‌کند، همان‌گونه که از ظلم و ستم پر شده است ... اعتقاد به ظهور مهدي (بر هر مسلماني) واجب بوده و جزء عقايد اهل‌سنت و جماعت است و جز افراد نادان یا بدعت‌گذار، آن را انکار نمی‌کنند». ✅کانال یادداشت‌های اعتقادی 🆔@faryab110 ══════••✾••═════ روابط‌عمومی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) 🖥 @iki_ac_ir
📘کتاب: درآمدی بر سلسله های صوفیه - جلد اول - کلیات تصوف خانقاهی ◀️ نویسنده: رسول مزرئی 📚چکیدۀ کتاب: طریقه‌ها و سلسله‌های صوفیه شاخه‌ای بزرگ از درخت تنومند تصوف اسلامی‌اند که تأثیرشان، خواه مثبت خواه منفی، بر تاریخ، فرهنگ، سیاست، شعر و ادب مسلمانان جهان انکارناشدنی است. این فرقه‌ها و گروه‌ها که بازتاب و نمود اجتماعی بُعد تربیتی تصوف‌اند، در حدود سده ششم هجری قمری شکل گرفتند و در سده‌های بعدی به رشد و شکوفایی رسیدند. به سبب پیوند وثیق تصوف علمی و تصوف فرقه‌ای و همچنین نقش مؤثر این جریان اجتماعی بر تاریخ و جنبه‌های گوناگون تصوف و عرفان اسلامی، به نظر می‌رسد دانستن کلیات مباحث طریقتی و تصوف خانقاهی برای دانش پژوهان رشته عرفان اسلامی ضروری باشد. 📘 لینک خرید آنلاین کتاب 📘 انتشارات موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) @hatif_ir ══════••✾••═════ روابط‌عمومی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) 🖥 @iki_ac_ir
••✾•• «معرفی مقاله علمی پژوهشی» ✍️ محمد فنائی اشکوری: "بررسی تشخص و انسانوارگی خداوند" (دوفصلنامه علمی معرفت کلامی شماره 31، صص 59-79) 🔶خطوط کلی بحث: آیا خدا متشخص است؟ آیا خدا شخص است؟ آیا خدا انسانوار است؟ 🌍دیدگاه برآمده از فلسفه و عرفان اسلامی 🔰 قرآن کریم چه تصویری از خدا ارائه می دهد؟ (غیر شخصی؟ شخصی انسانوار؟ شخصی ناانسانوار؟ هر سه؟!) ✅ نقد دیدگاه مصطفی ملکیان ✅ بررسی دیدگاه پروفسور لگنهاوزن 🟢 http://eitaa.com/dreshkevari ══════••✾••═════ روابط‌عمومی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) 🖥 @iki_ac_ir
🔰هم اکنون 🔺پخش زنده بیانات حجت الاسلام والمسلمین دکتر مجتبی مصباح پیرامون شخصیت دبیر کل حزب الله لبنان شهید سیدحسن نصرالله پخش زنده از طریق لینک زیر قابل دسترسی است: https://telewebion.com/live/quran@mojtabamesbah_ir ══════••✾••═════ 🏢 روابط‌عمومی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) 🖥 @iki_ac_ir
7.7M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📽 | ارتباط علامه مصباح یزدی با حزب الله لبنان در کلام سید حسن نصر الله 🎞 مشاهده نسخه کامل قسمت اول مجموعه تصویری دلیل: https://aparat.com/v/wBmdV @dalil_tv @mesbahyazdi_ir ══════••✾••═════ روابط‌عمومی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) 🖥 @iki_ac_ir
2.7M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔴 برنامه زنده چراغ 👈🏼پاسخ به شبهات دین ستیزان ✅چهارشنبه ها ساعت 19:30 👈🏼کارشناس این هفته: حجت الاسلام والمسلمین دکتر محمد جعفری شبکه ولایت 📲پخش زنده در سایت و کانال روبیکا 🌐 سایت و اپلیکیشن شبکه ولایت 📡 و فرستنده ماهواره یاهست 👈🏼یاهست 11766 V 5/6 📡 @velayattv 🆔@mjafari_ir ══════••✾••═════ روابط‌عمومی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) 🖥 @iki_ac_ir
15.35M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 🎤 استاد خسروپناه : 🪴 در کرسی آزاداندیشی به چه مسائلی بپردازیم ؟! 🎷موسیقی ... 💻 هوش مصنوعی... 🧕🏻طرح حجاب و عفاف... 💥 طرح نور ... ⚡️نسل ضد ... 🆔 @tvelayat_ir ══════••✾••═════ روابط‌عمومی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) 🖥 @iki_ac_ir
📘کتاب: هم‌اندیشی معرفت‌شناسی - جلد1 ◀️ نویسنده: جمعی از دانشمندان 📚چکیدۀ کتاب: این كتاب،جلسات اول تا چهاردهم دوره نخست میزگردهای معرفت‌شناسی است که در سال‌های 1375 تا 1377 در مؤسسه‌آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) و با مدیریت علمی حضرت آیت‌الله محمدتقی مصباح یزدی‌رضوان‌الله‌علیه و حضور حجت‌الاسلام والمسلمین غلامرضا فیاضی، دکتر محمد لگنهاوسن و جناب آقای مصطفی ملکیان برگزار شده است. این مجموعه با تلاش پژوهشگر ارجمند حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر محمد سربخشی نگارش یافته و به همت‌ انتشارات مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) منتشر شده است. هدف اصلی كتاب ارائه مبانی و دیدگاه‌های فلاسفه اسلامی در حوزه معرفت‌شناسی برای پژوهشگران این حوزه است.این نوشتار، مشتمل بر گفت‌گوهایی درباره مباحثی چون اهمیت معرفت‌شناسی، موضوع و تاریخچه آن، تئوری تعریف، تعریف علم و چیستی آن، تقسیم علم بر حضوری و حصولی، علم حضوری در فلسفه غرب، اقسام و احکام علم حضوری، علم حصولی و احکام آن، است. 📘 لینک خرید آنلاین کتاب📘 انتشارات موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) 🆔 @hatif_ir ══════••✾••═════ روابط‌عمومی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) 🖥 @iki_ac_ir
22.97M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📘کتاب: هم‌اندیشی معرفت‌شناسی - جلد2 ◀️ نویسنده: جمعی از دانشمندان 📚چکیدۀ کتاب: این کتاب، جلسات پانزدهم تا سی‌وپنجم دوره نخست میزگردهای معرفت‌شناسی است که در سال‌های 1375 تا 1377 در مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با مدیریت علمی حضرت آیت‌الله محمدتقی مصباح یزدی‌رضوان‌الله‌علیه و حضور حجت‌الاسلام والمسلمین غلامرضا فیاضی، دکتر محمد لگنهاوسن و جناب آقای مصطفی ملکیان برگزار شده بود. این مجموعه با تلاش پژوهشگر ارجمند حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر محمد سربخشی نگارش یافته است. هدف اصلی كتاب ارائه مبانی و دیدگاه‌های فلاسفه اسلامی در حوزه معرفت‌شناسی برای پژوهشگران این حوزه است. این نوشتار مشتمل بر گفت‌وگوهایی درباره مباحث مربوط به علم حصولی است. همچنین، عمده بحث‌های مربوط به تصورات نیز ارایه شده است. باتوجه به تقسیم علم حصولی به تصور و تصدیق، تعریف علم حصولی تصدیقی نیز تاحدی مورد بحث قرار گرفته است. تصور و تصدیق، جایگاه جملات انشایی در منطق، تقسیم علم حصولی به بدیهی و نظری، تصورات بدیهی، ملاک بدهت در تصورات، ملاک بدهت مفاهیم بدیهی،تعریف مفاهیم نظری، تصور کلی و جزئی، کلیات و چیستی آن، تقسیم مفاهیم کلی، تفاوت معقولات، مفاهیم اعتباری و قضیه و تصدیق؛ از سرفصل‌های این کتاب است. 📘 لینک خرید انلاین کتاب📘 انتشارات موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) 🆔 @hatif_ir ══════••✾••═════ روابط‌عمومی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) 🖥 @iki_ac_ir
@Sajedi_irموانع سلامت معنوی تقرب 4_29-09-24_10-42-21-017_02-10-24_08-57-09-818.mp3
زمان: حجم: 8.22M
«موانع و مقدمات سلامت معنوی» چرا باورهای مقدماتی‌مان را دیر بدست می‌آوریم و زود از دست می‌دهیم؟ 🎧 شنوای سخن حجت‌الاسلام‌و‌المسلمین‌دکتر ابوالفضل‌ساجدی «استاد تمام فلسفه دين در موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)» 🔅 برنامه تقرب 📺 شبکه قرآن 🔰 @Sajedi_ir ══════••✾••═════ روابط‌عمومی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) 🖥 @iki_ac_ir