روابط عمومی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره
✳️ سلسله نشستهای علمی نیمروزه تاریخ اندیشه معاصر با موضوع جریانشناسی فکری سیاسی ایران ✅ چهارمین
✅ جريانشناسی روشنفکری دينی پس از انقلاب اسلامی
🔶 دهمين جلسه دوره "جریانشناسی فکری سیاسی ایران معاصر" پنجشنبه 11 آذر، با موضوع "جريانشناسی روشنفکری ديني پس از انقلاب اسلامی"، توسط حجت الاسلام دکتر محمد جعفری هرندی (دانشیار گروه کلام مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینیره) در سالن همایشهای مؤسسه امام خمینی (ره) برگزار شد.
🔶 حجت الاسلام جعفري در ابتدا با تقسيم روشنفکری به لائيک و دينی، به تفاوت اين دو اشاره کرد و گفت: "هدف روشنفکری دينی، جمع ميان دين و مدرنيته است. این جریان در ظاهر معتقد است نبايد هيچکدام را فدای ديگری کرد، اما در عمل دين را بر اساس مدرنيته بازسازی میکند".
🔶 دکتر جعفري با تاکيد بر اينکه "روشنفکری دينی" را نبايد با "نوانديشی دينی" اشتباه گرفت، افزود: "نوانديشی دينی معتقد به احياء دين است و دغدغه اصلی در سازگاری با علم و مدرنيته، حفظ دين است؛ از سوی دیگر، برخلاف سنتیها که علاوه بر مبانی، با مظاهر مدرنيته نيز مشکل دارند، جریان نواندیشی دينی با ظاهر مدرنيته مخالفت ندارد. بنابراين روشنفکري دينی نه لائيک است و نه نوانديشی دينی."
🔶 ايشان جريان روشنفکری دينی را دارای سه دوره دانست که اولين دوره آن توسط مهندس بازرگان و دکتر سحابی در دهه 20 شکل گرفت و در آن انطباق آموزههای دينی با علوم طبيعی مطرح شد. وی افزود: "اين جريان ابتدا از فقه و سازگاری آن با علوم طبيعی روز آغاز کرد، اما بعدها به مسائل اعتقادی مانند معاد هم کشيده شد و تفسيرهای طبيعی از آنها ارائه شد".
🔶 ايشان دوره دوم جريان روشنفکری دينی را انطباق آموزههای دينی با انديشههای سوسیاليستی و اگزيستانسياليستی دانست که توسط دکتر علی شريعتی در دهه 40 ايجاد شد و تا پیروزی انقلاب اسلامی ادامه داشت.
🔶 دکتر جعفری دوره سوم روشنفکری دينی را متعلق به پس از انقلاب دانست که دکتر سروش و مجتهد شبستری آن را رهبری کرده و در آن از انطباق آموزههای دينی با علوم انسانی سخن گفتهاند.
🔶 حجت الاسلام جعفری در ادامه با اشاره به مبانی اعتقادی، زمينهها و عوامل افول اين دوره از جريان روشنفکری دينی افزود: "اين جريان با طرح نظريه قبض و بسط و تجربه نبوی و مباحث بعد از آن، اساسا از دين چيزی باقی نگذارد و به روشنفکری دينی پايان داد. هرچند اين جريان از ابتدا به دليل اينکه بر پايههای مدرنيته شکل گرفته بود، با آموزههای دينی سازگار نبود."
🔶 ايشان در پايان به ظهور جريان ديگری پس از روشنفکری دينی اشاره کرد و افزود: "به دليل ضرورت مدرن بودن و نيز ضرورت معنوی بودن، از دل دوره سوم جريان روشنفکری دينی، جريان ديگری بيرون آمد که توسط آقای مصطفی ملکيان به عنوان جريان روشنفکری معنوی مطرح شده است".
🌐 کانال و سايت مؤسسه امام خمینی(ره)
🔰 @iki_ac_ir
🔰 https://iki.ac.ir
✅ تبريك انتصاب جناب حجت الاسلام و المسلمین آقای دكتر محمدرضا برته، رئیس مرکز مجازی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) به عنوان سخنگوی مركز مديريت حوزهها علميه کشور (قسمت اول)
🌐 کانال و سايت مؤسسه امام خمینی(ره)
🔰 @iki_ac_ir
🔰 https://iki.ac.ir
✅ تبريك انتصاب جناب حجت الاسلام و المسلمین آقای دكتر محمدرضا برته، رئیس مرکز مجازی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) به عنوان سخنگوی مركز مديريت حوزهها علميه کشور (قسمت دوم)
🌐 کانال و سايت مؤسسه امام خمینی(ره)
🔰 @iki_ac_ir
🔰 https://iki.ac.ir