eitaa logo
روابط عمومی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره
9هزار دنبال‌کننده
10.6هزار عکس
1.1هزار ویدیو
302 فایل
مرجع رسمی اخبار، اطلاعیه‌ها و مطالب علمی، آموزشی و پژوهشی اختصاصی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) 🖥 لینک کانال: @iki_ac_ir 💠 ارتباط با مدیریت: @admin_iki_ac_ir
مشاهده در ایتا
دانلود
🌺 جلسه دفاع کارشناسی ارشد 🌺 🔷 رشته روان‌شناسی 📚 مدل فرآیندی تنظیم هیجان براساس منابع اسلامی ✅ پديدآورنده: جناب حجت الاسلام میلاد شعبانی 🗓 ‌‌دوشنبه ۱۴۰۳/۰۶/۲۶ ⏰ ۸ ✅ مکان: پرديسان - ساختمان شماره 2 مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمينی (ره) - سالن جلسات دفاع ┄┅═══••✾••═══┅┄ 🏢 روابط‌عمومی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) 🖥 @iki_ac_ir
آیا دین با آزادى انسان سازگارى دارد؟ (بخش اول) 🔸این پرسش تاکنون به صورت‌هاى مختلفى طرح شده است، که مجموع آن‌ها را به دو شکل: درون دینى و برون دینى، مى‌توان تقسیم کرد. 🔸...[در شکل درون دینی این شبهه می گویند] اسلام براى آزادى انسان احترام زیادى قائل شده است و بر اساس آیات متعدّدى انسان موظّف به اطاعت از کسى نیست. به عنوان نمونه: 🔸در سوره مبارکه غاشیه آیه 22 خطاب به پیامبر آمده است: «لَسْتَ عَلَيْهِمْ بِمُصَيْطِر؛ اى پیامبر، تو بر مردم سیطره و تسلّط ندارى» پس مطابق این آیه پیامبر نباید درامور دیگران دخالت کند. 🔸وقتى پیامبر که بالاترین انسان است حق تصرّف در امور دیگران را ندارد قهراً امام معصوم‌(علیه السلام) و فقیه، و هیچ شخص دیگرى نیز چنین اجازه‌اى ندارد. 🔸آیه ۹۹ سوره مائده: «وَ مَا عَلَى الرَّسُولِ اِلاَّ الْبَلاَغ؛ بر پیامبر وظیفه‌اى جز ابلاغ نیست؛» یعنى پیامبر تنها بایدپیام‌هاى الهى را به مردم برساند و مردم اگر خواستند عمل مى‌کنند، و اگر نخواستند عمل نمى‌کنند. پاسخ: 🔸اوّلاً، باید توجه داشت که اینگونه شبهات در زمان ما جهت تضعیف تئورى ولایت فقیه القاء مى‌شود تا به این وسیله اطاعت از ولى أمر و حاکم دینى را مخالف با آزادى انسان، و حتّى خود دین جلوه دهند. 🔸ثانیا: آیات مذکور بر حسب بیانى که این عدّه دارند با برخى آیات دیگر قرآن تناقض دارد زیرا در آیه شریفه 36 سوره احزاب مى‌فرماید: «وَمَا كَانَ لِمُؤْمِن وَلاَ مُؤْمِنَة اِذَا قَضَى اللَّهُ وَرَسُولُهُ أَمْراً اَنْ يَكُونَ لَهُمُ الْخِيَرَةُ مِنْ أَمْرِهِمْ»؛ یعنى وقتى خدا وپیامبر‌(صلى الله علیه وآله) چیزى را براى مردم مقرّر کردند، هیچکس حق اختیار و انتخاب در مقابل آنها را ندارد.» 🔸...اینجا یا باید قائل به وجود تناقض در آیات الهى شویم ـ در حالى که ساحت قرآن منزّه از این پندار است ـ و یا باید آیات را با توجّه به آیات دیگر و بهره‌گیرى از احادیث معتبر معصومین‌(علیهم السلام) معنا کنیم. 🔸با بررسى صدر و ذیل و سیاق آیات معلوم مى‌شود که مورد [برخی از] آیات، کفّار هستند و خداوند، پیامبر گرامى اسلام (صلى الله علیه وآله) را دلدارى مى‌دهد که...از اینکه عده ‌اى جهنّمى مى‌ شوند، نگران مباش. وظیفه تو ابلاغ و بیان حق است. ایمان آوردن مردم تکلیف تو نیست. در این جهت ما به انسان ها اختیار داده‌ایم و در آینده به اعمال آنها رسیدگى مى‌شود. 🔸بنابراین نتیجه این دو دسته از آیات چنین مى‌شود که ابتدائاً وظیفه پیامبر ابلاغ دین است و خواه ناخواه جمعى مى‌پذیرند و جمعى انکار مى‌کنند. اما دسته‌اى که پذیرفتند باید بدون چون و چرا از دستورات الهى و دینى پیروى کنند. 🔸...پس در اصل پذیرش اسلام، اجبارى نیست «لا اکراه فى الدین» و اعتقاد به خدا و پیامبر (صلی الله علیه و آله) و قیامت قابل تحمیل بر دیگران نیست؛ اما بعد از پذیرش اسلام باید به احکام و فرامین آن عمل نمود و بعنوان مثال باید نماز خواند، باید روزه گرفت، و باید از اوامر پیامبر اسلام (صلى الله علیه وآله) و امام (علیه السلام) پیروى کرد و همین طور باقى مقرّرات دینى را بدون استثنا باید رعایت نمود. 🔸در این زمینه (لزوم پیروى از تمامى دستورهاى دینى) در سوره مبارکه نساء، آیه ۱۵۰ و ۱۵۱ با صراحت مى‌فرماید: «اِنَّ الَّذِینَ يَكْفُرُونَ بِاللَّهِ وَ رُسُلِهِ وَ يُرِیدُونَ أَنْ يُفَرِّقُوا بَيْنَ اللَّهِ وَ رُسُلِهِ وَ يَقُولُونَ نُؤْمِنُ بِبَعْض وَ نَكْفُرُ بِبَعْض وَ يُرِیدُونَ أَنْ يَتَّخِذُوا بَيْنَ ذَلِكَ سَبِیلاً اُولَئِكَ هُمُ الْكَافِرُونَ حَقّاً وَ أَعْتَدْنَا لِلْكَافِرِینَ عَذَاباً مُهِیناً؛ یعنى آن کسانى که مى ‌خواهند دین را تجزیه کنند و بگویند که یک بخش را قبول داریم و یک بخش را قبول نداریم، این ها حقیقتاً دین را قبول ندارند و کافر هستند زیرا همه احکام از طرف خداوند است و از این جهت میان آن ها فرقى نیست. پس انکار بعضى از دین بمنزله انکار جمیع دین و مستلزم کفر و عذاب الهى است.» 📚 پرسش‎ها و پاسخ‎ها، جلد۲، صفحه ۲۱۶ - ۲۱۹ 📱 @mesbahyazdi_ir ┄┅═══••✾••═══┅┄ 🏢 روابط‌عمومی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) 🖥 @iki_ac_ir
🌺 جلسه دفاع کارشناسی ارشد 🌺 🔷 رشته روان‌شناسی 📚 بسته آموزشی تغییر نگرش زنان مسلمان ایرانی نسبت به سقط جنین عمدی با تاکید بر منابع اسلامی ✅ پديدآورنده: جناب حجت الاسلام جعفر سحرخیز 🗓 ‌‌سه شنبه ۱۴۰۳/۰۶/۲۷ ⏰ ۸ ✅ مکان: پرديسان - ساختمان شماره 2 مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمينی (ره) - سالن جلسات دفاع ┄┅═══••✾••═══┅┄ 🏢 روابط‌عمومی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) 🖥 @iki_ac_ir
- 📷 دیدار جمعی از مدیران موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره با حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر حسینی نماینده ولی فقیه و امام جمعه کاشان 🔸در این دیدار ضمن ارائه گزارشی از فعالیت‌های موسسه، برخی از آخرین آثار تولید‌شده در موسسه به ایشان تقدیم شد. 🔹در ادامه این دیدار، که مدیر حوزه علمیه و رئیس بسیج اساتید کاشان نیز حضور داشتند درباره نحوه همکاری‌ها بین حوره های علمیه و دانشگاه‌های کاشان و موسسه نیز گفت‌و‌گو صورت پذیرفت. ┄┅═══••✾••═══┅┄ 🏢 روابط‌عمومی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) 🖥 @iki_ac_ir
آیا دین با آزادى انسان سازگارى دارد؟(بخش دوم) 🔸این پرسش تاکنون به صورت‌هاى مختلفى طرح شده است، که مجموع آن‌ها را به دو شکل: درون دینى و برون دینى، مى‌توان تقسیم کرد. 🔸...[در شکل برون دینی،] شبهه گاهى به این صورت مطرح مى‌شود که...فرق انسان با سایر حیوانات در این است که آن‌ها مجبورند طبق غریزه عمل کنند، اما انسان موجودى مختار است که بر طبق انتخاب خود عمل مى‌کند. 🔸حال اگر دین با یک سلسله احکام و مقرّرات بخواهد مردم را ملزم کند که کارهایى را انجام دهند یا از انجام اعمالى بپرهیزند یا از افراد بخواهد که از پیامبر‌(صلى الله علیه وآله) و امام‌(علیه السلام) و نایب امام اطاعت کنند، با اساس انسانيّت انسان مخالفت کرده است. به عبارت دیگر قوانین و احکام دینى مستلزم سلب انسانیت و آزادى انسان است. 🔸ما با دو مقام روبرو هستیم یکى مقام تکوین و هست‌ها و واقعیت‌ها، و دیگرى مقام تشریع و بایدها و ارزش‌ها. 🔸اشکال کننده‎ای مى‌گوید: درک کننده «هست‌ها» عقل نظرى، و درک کننده «بایدها» عقل عملى است و این دو کاملا از یکدیگر مستقلّند. از راه هست‌ها و دانش‌ها به بایدها و ارزش‌ها نمى‌توان گذر کرد و این راه منطقاً بسته است. و مثلا نمى‌توان گفت چون انسان تکویناً مخلوق خداوند هست، پس باید از احکام الهى تبعيّت کند. پاسخ این شبهه بطور مختصر این است که: 🔸اولا، این اشکال با مبناى خودتان در تناقض است. زیرا، شما، خود، در صددید از هست به باید برسید. مى‌گویید انسان موجود مختارى است پس«باید» او را آزاد گذاشت و «نباید» او را ملزم به اطاعت کرد. 🔸ثانیاً، طبق گفته شما به هیچ کس در هیچ جا و هیچ حکومتى نمى‌توان الزام کرد و باید هر کس هر کارى که خود خواست بتواند انجام دهد چون قانون و الزام، سلب آزادى انسان و سلب آزادى هم سلب انسانیت انسان است. و نتیجه این سخن چیزى جز توحّش، بربریت و قانون جنگل نیست که هیچ انسان عاقلى آن را نمى‌پذیرد. 🔸اگر هر کسى در جامعه هر طور دلش مى‌خواهد رفتار کند، هر کس را خواست کتک بزند، و هر سخنى را ـ هر چند اهانت و ناسزا به دیگران باشد ـ بتواند بر زبان بیاورد، و...، آیا دیگر از زندگى بر پایه خرد و هوشمندى خبرى خواهد بود؟ فصل مقوّم و مميّز انسان عقل اوست و لازمه عقل داشتن مسئولیت داشتن و پذیرش قانون است. اگر قانون نباشد مدنيّتى نیست و اگر مسئولیتى نباشد انسانيّتى نخواهد بود. بنابراین پاسخ اصلى شبهه این است که: 🔸معناى آزادى و اختیار انسان، بعنوان فصل مميّز، داشتن قدرت تکوینى بر اختیار و انتخاب است، اما از بُعد تشریعى باید مسئولیت و قانون‌پذیر باشد و حدودى براى اعمال و گفتار خویش قائل شود و الاّ از انسانیت خارج خواهد شد. البته بحث از محدوده قانون و چگونگى آن سخن دیگرى است که در جاى خود باید بررسى شود. 📚 پرسش‎ها و پاسخ‎ها، جلد۴، صفحه ۲۱۹ - ۲۲۱ 📱 @mesbahyazdi_ir ┄┅═══••✾••═══┅┄ 🏢 روابط‌عمومی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) 🖥 @iki_ac_ir
💠 آئین افتتاحیه سال تحصیلی ۱۴۰۴-۱۴۰۳ موسسه آموزشی و پژوهشی‌امام‌خمینی (ره) با سخنرانی آیت الله اعرافی مدیر محترم حوزه‌های علمیه و با حضور جمعی از اساتید، فضلا، اعضای هیئت علمی و دانش پژوهان در سالن اجتماعات موسسه برگزار شد. 🎙 آیت الله اعرافی در این مراسم گفت: از ممیزات قم جدید توسعه مرزهای علوم اسلامی و انسانی است و باید در این زمینه به چند نکته دقت داشته باشیم. باید تمام علوم سنتی در چارچوب خود، بسط پیدا کنند.گام بلندی که در این برهه ها برداشته شده این است باید این علوم سنتی پیشین به صورت تخصصی ادامه داده و بسط داده شوند. 🔸 وی افزود: زیرساخت علوم انسانی از منظر دینی متوقف بر فقه، فلسفه، تفسیر و علوم پایه حوزه های علمیه است که باید همه حوزه های علمیه در این راستا کار و تلاش وافری داشته باشند و امروز حوزه علمیه منظومه فکری مشخصی برای آینده دارد. 🔹مدیر حوزه های علمیه خاطرنشان ساخت: بدون توجه به هویت طلبگی و رسالت حوزوی، رسیدن به نتیجه مطلوب حاصل نخواهد شد. کسی که بتواند هویت اخلاقی و معنوی را کسب کند، آقا و سرور عالم خواهد بود. ┄┅═══••✾••═══┅┄ 🏢 روابط‌عمومی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) 🖥 @iki_ac_ir
روابط عمومی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره
💠 آئین افتتاحیه سال تحصیلی ۱۴۰۴-۱۴۰۳ موسسه آموزشی و پژوهشی‌امام‌خمینی (ره) با سخنرانی آیت الله اعراف
👇🏻ادامه خبر... 🎙 حجت‌الاسلام والمسلمین اسدی معاونت آموزش موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) نیز در این مراسم گفت: رهبر معظم انقلاب اسلامی تحول در علوم اسلامی را محقق شده نمی دانند و می‌فرمایند باید در زمانی مشخص، تحولات در علوم اسلامی را شاهد باشیم. 🔸وی افزود: برای تحول در علوم انسانی و اسلامی نیاز به انجام مقدمات لازم است که یکی از آنها تربیت شاگردان است که خوشبختانه موسسه امام خمینی(ره) در این زمینه اقدامات گسترده ای را انجام داده است. 🔹معاونت آموزش موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، باز طراحی نظام آموزشی را یکی دیگر از ملزومات تحول در علوم اسلامی عنوان و ابراز کرد: موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در این زمینه نیز اقدامات قابل توجهی را به منصه ظهور رسانده و برنامه های مختلفی در دست اقدام دارد. ┄┅═══••✾••═══┅┄ 🏢 روابط‌عمومی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) 🖥 @iki_ac_ir
💠 معاونت آموزش موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره): «اسلامی‌سازی علوم انسانی با روش اجتهادی امکان پذیر است» 🔹حجت الاسلام والمسلمین دکتر اسدی گفت: اسلامی سازی علوم انسانی با روش اجتهاد انجام می شود و این امر مهم به یک رویکرد و سیاست اصلی در موسسه تبدیل شده است و در این راستا و برای تقویت فقه و اصول ۸ اقدام موثر انجام شده است. 🔸به گزارش روابط عمومی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره، حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر اسدی در آیین افتتاحیه سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۴ موسسه که امروز با حضور آیت الله اعرافی در سالن اجتماعات این نهاد علمی برگزار شد ضمن ارائه گزارشی از فعالیت های صورت گرفته، گفت: رهبر معظم انقلاب اسلامی تحول در علوم اسلامی را محقق شده نمی دانند و تاکید دارند که باید در زمانی مشخص، تحولات در علوم اسلامی را شاهد باشیم. ┄┅═══••✾••═══┅┄ 🏢 روابط‌عمومی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) 🖥 @iki_ac_ir
روابط عمومی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره
💠 معاونت آموزش موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره): «اسلامی‌سازی علوم انسانی با روش اجتهادی امکان
🔸در ادامه حجت الاسلام والمسلمین دکتر اسدی باز طراحی نظام آموزشی را یکی از ملزومات تحول در علوم اسلامی عنوان کرد و افزود: موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در این زمینه نیز اقدامات قابل توجهی را به منصه ظهور رسانده و برنامه های مختلفی در دست اقدام دارد. 🔹وی افزود: برای تحول در علوم انسانی و اسلامی نیاز به انجام مقدمات لازم است که یکی از آنها تربیت شاگردان است که خوشبختانه موسسه امام خمینی(ره) در این زمینه اقدامات گسترده ای را انجام داده است. 🔸حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر اسدی با اشاره به لزوم توجه به نخبگان و استعدادهای برتر اظهار داشت: یکی دیگر از فعالیت های انجام شده در معاونت آموزش موسسه امام خمینی(ره) پشتیبانی و حمایت از دانش پژوهان است. همچنین موسسه در زمینه جذب نخبگان هم اقدامات بسیار خوبی را انجام داده است. 🔹وی تاکید کرد: اسلامی سازی علوم انسانی با روش اجتهاد انجام می شود و این امر مهم به یک رویکرد و سیاست اصلی در موسسه تبدیل شده است و در این راستا و برای تقویت فقه و اصول ۸ اقدام موثر انجام شده است. 🔹معاونت آموزش موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در پایان بیان داشت: در سال گذشته ۵۲ فارغ التحصیل در مقطع کارشناسی داشتیم و همچنین در مقاطع مختلف نیز فارغ التحصیلان بسیاری را در موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) شاهد بودیم. ┄┅═══••✾••═══┅┄ 🏢 روابط‌عمومی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) 🖥 @iki_ac_ir
💠 تاکید آیت الله اعرافی؛ نهج البلاغه و صحیفه سجادیه در سبد مطالعه حوزویان باشد/ شهید صدر نماد سرباز فداکار به انقلاب اسلامی بود 🔹باید طلاب و حوزه های علمیه فصلی را برای انس با نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه در کنار قرآن کریم قرار دهند و آنان را در سبد مطالعات خود قرار دهند. 🔸به گزارش روابط عمومی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره ؛ آیت الله اعرافی مدیر حوزه های علمیه امروز در آیین افتتاحیه سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۴موسسه که در سالن اجتماعات این نهاد علمی برگزار شد در سخنانی با اشاره اهمیت اخلاق در اسلام و سیره معصومان علیهم السلام در این عرصه گفت: باید طلاب و حوزه های علمیه فصلی را برای انس با نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه در کنار قرآن کریم قرار دهند و آنان را در سبد مطالعات خود قرار دهند. 🔹مدیر حوزه های علمیه با تاکید بر اهمیت توجه و اهتمام به نهج البلاغه و به خصوص به ابعاد توحیدی و معرفتی بلند آن، عنوان کرد: این توصیه را به همه دارم که نهج البلاغه را در کنار دست خودمان داشته باشیم و به خصوص به توحید در نهج البلاغه که بنیان همه رشد و تعالی ما می باشد نیز اهتمام و اعتنای ویژه داشته باشیم. ┄┅═══••✾••═══┅┄ 🏢 روابط‌عمومی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) 🖥 @iki_ac_ir
روابط عمومی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره
💠 تاکید آیت الله اعرافی؛ نهج البلاغه و صحیفه سجادیه در سبد مطالعه حوزویان باشد/ شهید صدر نماد سرباز
- 💠آیت الله اعرافی با اشاره به اینکه در نهج‌البلاغه درآمیختگی اخلاقی و درآمیختگی آن با ادبیات هنر بسیار جذاب و دارای جلوه ای خاص و در بسیاری از موارد منحصر به فرد است تاکید کرد: اخلاق در نهج‌البلاغه با جهاد گره خورده است؛ حضرت امیرالمومنین علیه السلام در کنار این که انسانی مجاهد و حاکم است، بیانات اخلاقی و راهگشای معنوی را عمل و بیان می کنند که نشان می دهد سیره عملی و جهادی آن حضرت با نظام اخلاقی آن امام گره خورده است و این به معنای این است که می توان اخلاق را در میدان عمل پیاده کرد. 🔹 وی با بیان این که همه می بایست ذیل عنایات نهج البلاغه و سخنان امیرالمومنین(ع) زندگی کنیم، ابراز کرد: نهج البلاغه باید کتاب کنار دست یک روحانی باشند؛ نهج البلاغه باید آمیزه قلب و درآمیخته با جان و روح ما باشد و اگر این کتاب در وجود ما برنامه و زندگی ما حضور داشت حتما با یک رنگ و بوی دیگر الهی و آسمانی پیدا خواهیم کرد. 🔸امام جمعه قم با اشاره به خطبه ۸۹ نهج‌البلاغه گفت: بدون توجه به هویت طلبگی و رسالت حوزوی؛ رسیدن به نتیجه مطلوب حاصل نخواهد شد کسی که بتواند هویت اخلاقی و معنوی را کسب کند، آقا و سرور عالم خواهد بود همانگونه که امام راحل ره حتی زمانی که انقلاب اسلامی نیز تشکیل نشده بود واقعا آقا و سرور بودند. 🔹آیت الله اعرافی در ادامه سخنان خود با اشاره به اهمیت و جایگاه علوم انسانی اسلامی و لزوم توجه حوزه به آن گفت: در حوزه و ساحت علوم انسانی، همواره حوزه های علمیه پای کار بوده و شهید صدر نماد سرباز فداکار به انقلاب اسلامی است و کتاب های ایشان منهج های بسیار خوبی را پیشگامی کرده است. 🔸امام جمعه قم گفت: امروز باید فقه معاصر و فلسفه های مضاف در حوزه های علمیه توسعه پیدا کند و غیر از فقه اصول و فقه، به درس های اجتهادی بیش از پیش بها داده شود. 🔹مدیر حوزه های علمیه خاطرنشان ساخت: از ممیزات قم جدید توسعه مرزهای علوم اسلامی و انسانیست و باید در این زمینه به چند نکته دقت داشته باشیم. باید تمام علوم سنتی در چارچوب خود، بست پیدا کند اما گام بلندی که در این برهه ها برداشته شده این است باید این علوم سنتی پیشین به صورت تخصصی ادامه داده و بست داده شوند. 🔸آیت الله اعرافی ابراز داشت: زیرساخت علوم انسانی از منظر دینی متوقف بر فقه، فلسفه، تفسیر و علوم پایه حوزه های علمیه است که باید همه حوزه های علمیه در این راستا کار و تلاش وافری داشته باشند و امروز حوزه های علمیه منظومه فکری مشخصی برای آینده حوزه های علمیه دارد. 🔹وی با اشاره به لزوم بازسازی و توسعه علوم بیان داشت: بسیاری از علوم سنتی گذشته با رویکرد سنتی، امروز جوابگوی جامعه نیست و باید در علوم کلام و فقه و تفسیر، غنای لازم بر این علوم بخشیده شده و فربه شوند تا مرزهای دانش را توسعه دهیم, البته مراد ما از تخصصی شدن علوم و توسعه آن رسیدن به قله هاست. 🔸مدیر حوزه‌های علمیه در پایان سخنان خود با بیان اینکه حوزه جای پرورش بندگان خدا و نیایش گران الهی می باشد اظهار داشت: این حس معنوی و این احساس عبودیت و بندگی خداوند جزء ذات ما است که این ذاتی غیرقابل تفکیک از حوزه است، همانطور که علم و اندیشه ورزی جزء ذات حوزه است که اگر آن را از حوزه بگیریم هیچ چیز نخواهد ماند و این حس معنوی، پرستش، عبودیت و بندگی در پیشگاه خداوند بسیار مهم است. ┄┅═══••✾••═══┅┄ 🏢 روابط‌عمومی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) 🖥 @iki_ac_ir
- 💠 دیدار نماینده شورای تحول علوم انسانی اسلامی با جمعی از اعضای کمیته نکوداشت روز علوم انسانی اسلامی 🔹 موسسه امام خمینی ره یک ظرفیت بی‌بدیل در کشور است؛ دستاوردهای این موسسه آموزشی و پژوهشی در عرصه‌های آموزشی، پژوهشی، ترویجی، گفتمان سازی و تربیت نیروی انسانی، نشان می‌دهد پایه‌ریزی‌ علامه مصباح ره در این عرصه کاملا هوشمندانه و با رویکردی آینده‌نگرانه بوده است. 🔸به گزارش روابط عمومی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره؛ دکتر رضا داوودی نماینده شورای تحول علوم انسانی اسلامی امروز در نشست با اعضای کمیته نکوداشت روز علوم انسانی اسلامی که در سالن جلسات موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره برگزار شد در سخنانی گفت: موسسه امام خمینی ره یک ظرفیت بی‌بدیل در کشور است؛ دستاوردهای این موسسه در عرصه‌های آموزشی، پژوهشی، ترویجی، گفتمان سازی و تربیت نیروی انسانی، نشان می‌دهد پایه‌ریزی‌ علامه مصباح ره در این عرصه کاملا هوشمندانه و با رویکردی آینده‌نگرانه بوده است. 🔹وی افزود: آیت‌الله مصباح ره از زمان خودشان جلوتر بودند و در مقایسه با دیگر اندیشمندان هم‌عصر خود، به ویژه در رویکردی آینده‌پژوهانه در عرصه علوم انسانی، دیدگاه‌های پیشرفته تر و عالی‌تری داشتند. 🔸گفتنی است: در ادامه این جلسه نسبت به افزایش همکاری‌های شورای تحول علوم انسانی اسلامی و موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره برای برگزاری هرچه بهتر برنامه‌های روز علوم انسانی اسلامی تبادل نظر صورت گرفت. ┄┅═══••✾••═══┅┄ 🏢 روابط‌عمومی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) 🖥 @iki_ac_ir
📢 کتاب صوتی «جرعه‌ای از دریای راز» در پایگاه اطلاع‌رسانی آثار حضرت‌آیت‌الله مصباح یزدی رضوان‌الله علیه بارگذاری شد. 💠 این کتاب، شرح و بررسی وصایای امام باقرعلیه‌السلام به جابربن‌یزیدجعفی، و حدیثی از امیر مؤمنان علی‌علیه‌السلام درباره ایمان است. 💠 مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمينی‌ رحمة‌الله‌عليه پيش از اين علاوه بر انتشار کتاب‌های مرحوم علامه مصباح يزدی رضوان‌الله‌‌عليه، امكان دسترسی علاقه‌مندان به انديشه و آثار آن حكيم فرزانه را در قالب پایگاه اطلاع‌رسانی، نرم‌افزار، و کتابخوان همراه فراهم كرده است. 💠 علاقه‌مندان می‌توانند اين كتاب صوتی‌ را از آدرس زیر در پایگاه اطلاع‌رسانی آثار مرحوم علامه مصباح يزدی رضوان‌الله‌عليه دريافت كنند. 🌐https://mesbahyazdi.ir/node/5360 💠 گفتنی است، در ادامه اين روند، آثار ديگری از اين عالم ربانی در دست تهیه است که ان‌شاءالله به زودی در اختيار علاقمندان قرار می‌گيرد. 💻 https://mesbahyazdi.ir/ 🌐 @mesbahyazdi_ir ┄┅═══••✾••═══┅┄ 🏢 روابط‌عمومی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) 🖥 @iki_ac_ir
⚫️واپسين‌ سفارش‌هاي امام حسن عسکري به جامعة‌ شيعيان 🖊احمدحسين شريفی (ع) در جملاتي که گويا ايشان به جامعه پيروان بوده است؛ نکات بسيار مهمي را به شيعيان گوشزد مي‌کند؛ نکاتي که مي‌توان گفت همه ابعاد زيست اسلامي و شيعيان را پوشش مي‌دهد: ابعاد عبادي و غيرعبادي؛ فردي و اجتماعي، معاشرت‌هاي خانوادگي و همسايگي و شهروندي و بين ‌المذاهبي و امثال آن را ◾️أوصِيكُمْ؛ شما را وصيت مي‌کنم به: 1.بِتَقْوَى اللَّهِ؛ تقواي الهي را مراعات کنيد؛ 2.وَ الْوَرَعِ فِي دِينِكُمْ؛ مواظب دين خود باشيد؛ 3.وَ الِاجْتِهَادِ لِلَّهِ؛ براي خدا کار و تلاش کنيد؛ 4.وَ صِدْقِ الْحَدِيثِ؛ سخن راست بگوييد؛ 5.وَ أَدَاءِ الْأَمَانَةِ إِلَى مَنِ ائْتَمَنَكُمْ مِنْ بَرٍّ أَوْ فَاجِرٍ؛ امانت‌ را به کسي که شما را امين کرده است، برگردانيد، چه نيکوکار باشد و چه فاجر. 6.وَ طُولِ السُّجُودِ؛ سجده‌هاي طولاني کنيد. 7.وَ حُسْنِ الْجِوَارِ فَبِهَذَا جَاءَ مُحَمَّدٌ ص؛ همسايه‌داران خوبي براي همسايگانتان باشيد که پيامبر به اين مبعوث شد (سفارش پيامبر بود) 8.صَلُّوا فِي عَشَائِرِهِمْ وَ اشْهَدُوا جَنَائِزَهُمْ وَ عُودُوا مَرْضَاهُمْ وَ أَدُّوا حُقُوقَهُمْ‏؛ (دربارة مخالفان و منکران ولايت اهل بيت. شما را سفارش مي‌کنم که) در ميان آنان نماز بخوانيد؛ در تشييع جنازة آنان حاضر شويد؛ به عيادت بيمارانشان برويد و حقوقشان را ادا کنيد. 🔸«فَإِنَّ الرَّجُلَ مِنْكُمْ إِذَا وَرِعَ فِي دِينِهِ وَ صَدَقَ فِي حَدِيثِهِ وَ أَدَّى الْأَمَانَةَ وَ حَسَّنَ خُلُقَهُ مَعَ النَّاسِ قِيلَ هَذَا شِيعِيٌّ فَيَسُرُّنِي ذَلِكَ؛ زيرا وقتي کسي از شما در دينش پارسايي بورزد و در سخنش راست‌گو باشد و امانت را ادا کند و با مخالفان و مردم، اخلاق نيک داشته باشد، گفته مي‌شود که اين شيعه است و همين مرا شاد مي‌کند. 9.اتَّقُوا اللَّهَ وَ كُونُوا زَيْناً وَ لَا تَكُونُوا شَيْناً؛ پرواي خدا را داشته باشيد و زينت [ما] باشيد و ماية ننگ [ما] نشويد. 10.جُرُّوا إِلَيْنَا كُلَّ مَوَدَّةٍ وَ ادْفَعُوا عَنَّا كُلَّ قَبِيحٍ فَإِنَّهُ مَا قِيلَ فِينَا مِنْ حُسْنٍ فَنَحْنُ أَهْلُهُ وَ مَا قِيلَ فِينَا مِنْ سُوءٍ فَمَا نَحْنُ كَذَلِكَ لَنَا حَقٌّ فِي كِتَابِ اللَّهِ وَ قَرَابَةٌ مِنْ رَسُولِ اللَّهِ وَ تَطْهِيرٌ مِنَ اللَّهِ لَا يَدَّعِيهِ أَحَدٌ غَيْرُنَا إِلَّا كَذَّابٌ؛ محبت‌ها را به سوي ما جلب کنيد و زشتي‌ها را از ما دور کنيد؛ زيرا هر چه از خوبي در حق ما گفته شود، ما اهل آنيم؛ و هر عيبي به ما نسبت دهند ما چنان نيستيم. ما را در کتاب خدا حقي است و با رسول خدا پيوندي و از جانب خدا طهارت و عصمتي؛ هيچکس غير از ما چنين ادعايي نمي‌کند؛ جز دروغگو. 11.أَكْثِرُوا ذِكْرَ اللَّهِ؛ فراوان ياد خدا کنيد؛ 12.وَ ذِكْرَ الْمَوْتِ؛ فراوان در انديشه مرگ باشيد؛ 13.وَ تِلَاوَةَ الْقُرْآنِ؛ فراوان قرآن تلاوت کنيد؛ 14.وَ الصَّلَاةَ عَلَى النَّبِيِّ ص فَإِنَّ الصَّلَاةَ عَلَى رَسُولِ اللَّهِ عَشْرُ حَسَنَاتٍ؛ و فراوان بر پيامبر خدا صلوات بفرستيد؛ چرا که صلوات بر رسول الله ده حسنه دارد. 15.احْفَظُوا مَا وَصَّيْتُكُمْ بِهِ؛ وصيت و سفارش مرا به خاطر بسپاريد. 🖐و أَسْتَوْدِعُكُمُ اللَّهَ وَ أَقْرَأُ عَلَيْكُمُ السَّلَامَ. شما را به خدا مي‌سپارم و بر شما سلام مي‌فرستم. 🆔 https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964 ┄┅═══••✾••═══┅┄ 🏢 روابط‌عمومی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) 🖥 @iki_ac_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا