فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#نکوداشت
#حکیم_مجاهد
💯📽 #ببینید
🔰 تیزر نکوداشت علمی "آیت الله علامه #محمدتقی_مصباح_یزدی"
📅 چهارشنبه ۲۴ دی ماه ۹۹ ساعت ۱۸:۳۰
📣 پخش زنده و مستقیم از :
🌐 aparat.com/iictchannel/live
🔰 @iki_ac_ir
🔰 https://iki.ac.ir
هم اکنون سخنرانی حضرت آیت الله رجبی در لینک پخش زنده
http://aparat.com/iictchannel/live
#نکوداشت
#حکیم_مجاهد
🔴 هم اکنون در حال برگزاری...
🔸 سخنرانی آیت الله #محمود_رجبی قائم مقام موسسه علمی- پژوهشی امام خمینی(ره) و عضو شورای عالی حوزه های علمیه
🔰 نکوداشت علمی "آیت الله علامه #محمدتقی_مصباح_یزدی"
📣 پخش زنده و مستقیم از :
🌐 aparat.com/iictchannel/live
🔰 @iki_ac_ir
🔰 https://iki.ac.ir
هدایت شده از MESBAHYAZDI.IR
20.92M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 #ببینید | #نماهنگ «عالم مجاهد و پارسا»
🔺️مرور سریع پیام تسلیت مقام معظم رهبری، در پی درگذشت آیت الله محمد تقی مصباح یزدی
💻@khamenei_ir
🏴 @mesbahyazdi_ir
9.71M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✅ مصباح انقلاب(5)
❇️ ویژگی های شخصیتی حضرت علامه آیت الله محمدتقی مصباح یزدی(رضوان الله علیه)
✳️ از زبان آیت الله عباس کعبی
⬅️ اداره کل تبلیغات اسلامی چهارمحال و بختیاری
#عمار_انقلاب
🔰 @iki_ac_ir
🔰 https://iki.ac.ir
🔴درسهايي که بايد از علامه مصباح آموخت
🔸قسمت چهارم: پايبندي به عقل و استدلال
🖊حجت الاسلام و المسلمین آقای دکتر احمدحسين شريفي عضو هیئت علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)
🔸از جمله درسهاي مهمي که در زندگي علمي آيتالله مصباح آموختني است، پايبندي به عقلانيت است؛ نوشتهها و گفتههاي آن علامه فقيد نشان ميدهد که هيچ سخني را بدون استدلال نميپذيرفت. او نمونة برجسته فيلسوفاني است که حق عقل و عقلانيت را به خوبي ادا کردند.
🔸علامه مصباح هرگز در مسائل فکري و معرفتي، دچار جوزدگي نميشد. احساسات و عواطف را در مسائل عقلي و استدلالي دخالت نميداد. عليرغم آنکه به افرادي مثل علامه طباطبائي عشق ميورزيد و حقيقتاً شيفته منش و رفتار او بود، اما هرگز مواجهه مقلدانه و متعبدانه با انديشههاي آن استاد بزرگ نداشت؛ جديترين نقدها به انديشههاي فلسفي علامه طباطبائي را در تعليقهاي که بر نهاية الحکمه نوشتند، بيان کردند. قسمت زيادي از تعليقه بر نهاية الحکمه را در زمان حيات خود علامه طباطبائي تدوين کرده بودند.
🔸در مواجهه با انديشهها و افکار غربيان نيز همين سبک و شيوه را داشت؛ در نقد افلاطون و ارسطو و اپيکوريان و رواقيان تا نقد مارکسيسم و کمونيسم و ليبراليسم و اومانيسم، معيار و ميزان او، عقل و استدلال بود. سخنان مستدل و مبرهن آنها را تأييد ميکرد و نادرستي سخنان غيرمستدل آنها را به صورتي مستدل و مبرهن نشان ميداد. نگاهي به کتاب آموزش فلسفه، فلسفه اخلاق و نقد و بررسي مکاتب اخلاقي اين حقيقت را به خوبي نشان ميدهد.
#علامه_مصباح
🔰 @iki_ac_ir
🔰 https://iki.ac.ir
🔺🔺🔺اذعان « بی بی سی» به کم توجهی دگراندیشان به نظریات دکتر سروش در سال های اخیر
📡 نویسنده متن بالا در سایت «بی بی سی» چنین می نویسد:
⚫️«با شکست پروژه سیاسی اصلاحات تاثیر و حد مطرح بودن نظریات نواندیشان دینی در جامعه کم رنگ و به حوزه متخصصان و گروهی کمشمار محدود شد که مباحث فقهی و عرفانی را دنبال میکنند.
⚫️بخش مهمی از مخاطبان قبلی سروش و دیگر اصلاحطلبان دینی به بحثهای تخصصی فقهی و عرفانی و تفسیرهای مختلف از مولانا علاقهای ندارند و برای آنها جذابیت چندانی ندارد.»
🔆با توجه به اذعان مزبور «بی بی سی» الان بهتر می توان فهمید که چرا دکتر سروش پس از ارتحال آیت الله مصباح یزدی یک ساعت سخنرانی می کند و در تمام سخنرانی به فحاشی و هتاکی به آیت الله مصباح پرداخته است.
🔐 یکی از اهداف سروش را می توان جلب توجه محافل غربی و دگراندیشان به خودش و انتقام گیری از جریان آیت الله مصباح و پیروانش در قبال شکست و بی توجهی اخیر به پروژه روشنفکری دینی دانست.
📝 حجت الاسلام والمسلمین آقای جواد گلی
🔰 @iki_ac_ir
🔰 https://iki.ac.ir
آنچه حضرت علامه مصباح از خود بر جای گذاشت
1) یک روز ایشان گفتند: «حوزههای علمیه با علوم انسانی آشنا نبودند از اینرو همّتمان را قرار دادیم تا این علوم را وارد حوزه کنیم» با تشکیل دفتر همکاری حوزه و دانشگاه و مؤسسهی امام خمینی، در همهی رشتههای علوم انسانی، فارغالتحصیلان و صاحبنظرانی توانمند تربیت کرد.
2) آقای مصباح همیشه میگفتند؛ هر کسی در هر شاخهای که میخواهد تخصص پیدا کند، باید یک دوره تفسیر موضوعیِ قرآن بخواند، تا نگاهی نظاممند به اسلام داشته، و روح کلی معارف قرآن، بر پژوهشها و اندیشههای او حاکم باشد؛
یک دوره تفسیر موضوعی تدریس کرده و متن همان تدریسها امروزه تبدیل به دورهی معارف قرآن شده و به دانشپژوهان تدریس میشود.
3) ایشان هر سال در ابتدای طرح ولایت میگفتند: «من در طول عمرم هیچ کاری با برکتتر و مهمتر از این طرح انجام ندادهام»؛ آقای مصباح در هر دوره، بیش از دویست استاد، در قالب هفتصد اعزام، با چند هزار مخاطبِ دانشجو، به دانشگاهها میفرستاد و کلاسهایی با محوریت اندیشههای زیربنایی، برگزار میکرد؛ بیش از بیست دوره از این طرح اجرا شده و همچنان ادامه دارد؛
4) آقای مصباح در اوائل دورهی اصلاحات که به طور جدی وارد فضای سیاسی شدند یک روز در سخنرانیشان فرمودند: «مقاممعظم رهبری توصیه کردند، که در این راه، بیهمرهی همراهان وارد نشوم»، از اینرو جریان قدرتمندی در فضای سیاسی برای دفاع از مبانی انقلاب اسلامی تربیت کرد که همیشه حاضر در صحنهاند.
ادامه دارد...
🔰 @iki_ac_ir
🔰 https://iki.ac.ir
آنچه حضرت علامه مصباح از خود بر جای گذاشت (2)
5- آقای مصباح تازه از سفر واتیکان برگشته بود، در یک سخنرانی عمومی، میگفت: «پس از دیدار و گفتگو با پاپ، برای بدرقه تا کنار ماشین آمد، درِ ماشین را باز کرد و پس از اینکه من سوار شدم، درِ ماشین را بست و از پنجرهی ماشین رو به من کرد و گفت: وقتی به ایران برگشتید اسلامشناسانتان را به واتیکان بفرستید تا با معارف اسلام آشنا شویم!»؛ آقای مصباح برگشت و امروز پس از گذشت چند سال، اسلامشناسانی به اقصا نقاط جهان فرستاد، یکی از اساتید میگفت: «در ایتالیا خانمی جلویم را گرفت و پرسید؛ این آقای مصباح کیست که هر جا میرویم مینیاتوری از ایشان را مشاهده میکنیم؟!» بدون شک سخن آن خانم از نگاه خودش بوده و الا فضلائی که در کشورهای دیگر حضور دارند هر کدامشان، متفکری توانمند هستند.
6) آقای مصباح بارها میگفتند؛ باید برای گسترش اخلاق در حوزه فکری کرد، ایشان مرکزی آموزشیپژوهشی در زمینهی اخلاق تأسیس کردند که آثار این جریان و تربیتیافتگان آن مشهود است،
اینها کارهایی است که آقای مصباح بر جای گذاشت و آنها را تبدیل به جریانهای ماندگار کرد؛ بیش از صد جلد کتاب نیز تا کنون از او منتشر شدهاست.
🔰 @iki_ac_ir
🔰 https://iki.ac.ir
⚫️ آئین نکوداشت مقام علمی، اخلاق و شخصیت بین المللی فقیه و حکیم مجاهد مرحوم آیت الله علامه مصباح یزدی (رضوان الله علیه)
سخنرانان:
🔸 آیت الله رمضانی؛ دبیر کل مجمع جهانی اهل بیت (علیهم السلام)
🔸 آیت الله رجبی؛ قائم مقام موسسه امام خمینی(ره)
🔸 حجت الاسلام و المسلمین عباسی؛ رئیس جامعة المصطفی العالمیة
✅ با حضور علماء، شخصیت های علمی و جمعی از شاگردان و ارادتمندان آن فقیه مجاهد
🔹 زمان: پنجشنبه 99/10/25 ⏰ 10
🔹 مکان: قم، میدان جهاد، مجتمع امام خمینی(ره)، سالن قدس
مجازی و حضوری (با رعایت پروتکل های بهداشتی)
🌐 لینک ورود https://vcpro.ir/nekodasht
🔰 @iki_ac_ir
🔰 https://iki.ac.ir
💠نشست علامه بصیر
🔸️گرامیداشت علامه مصباح یزدی(رضوان الله تعالی علیه) در استان اردبیل
🔸️باحضور حجت الاسلام و المسلمین دکتر احمد ابوترابی؛ رییس دائرة المعارف علوم عقلی اسلامی وابسته به موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)
🔹️نوحه سرایی کربلایی بهنام سیفی
🔹️پنجشنبه ۲۵ دی ماه ساعت: 10:30
🔸 دانشگاه آزاد اسلامی
🔰 @iki_ac_ir
🔰 https://iki.ac.ir
✅ آقای دکتر امیر خواص عضو هیئت علمی موسسه امام خمینی(ره):
🔸 سروش مغالطات در مواجهه با آیت الله مصباح یزدی رضوان الله علیه
به نام خدا و با سلام و تحیت. سخنانی که آقای دکتر سروش درباره استاد علامه مصباح یزدی رضوان الله تعالی علیه بیان کرده بود را گوش دادم که جای تاسف بسیار داشت هم چنین نقد آن سخنان ناصواب را که توسط برادر و همکار اندیشمندم جناب آقای دکتر شریفی بیان شده بود و نکات ارزشمندی را بیان کرده بودند گوش دادم و جای دارد بسی سپاس از ایشان داشته باشم. در اینجا بنده تنها به چند مغالطه ای که در سخنان آقای سروش رخ داده و از آن مغالطات در تبیین دیدگاههای نا صواب خود بهره برده است اشاره می کنم:
۱. ایشان مدعی است که آقای مصباح چنانچه یارانش نقل می کنند هیچگاه اهل سیاست نبود و به زندان نرفت. این دقیقا مغالطه نقل قول ناقص است. اگر آقای سروش به همه نقل قول ها در باره استاد علامه مراجعه می کرد و به گفتار کسانی که مبارزات استاد را تایید کرده اند و اسنادی که در این رابطه وجود دارد توجه می کرد هرگز نمی توانست چنین داوری غیر منصفانه ای بکند ثانیا مگر انقلابی بودن تنها نشانه اش به زندان رفتن است؟ اگر چنین باشد باید بسیاری از عالمان انقلابی را چون سابقه زندان نداشته اند اهل سیاست و مبارزه و ... ندانیم.
۲. ایشان مبارزه استاد مصباح با دکتر شریعتی را یک سرگرمی برای ایشان می دانست. این دقیقا مغالطه تفسیر نادرست است. آیا نقد اندیشه های نادرست شریعتی سرگرمی بوده است؟ پس خود شما نیز در این سخنرانی که به نقد شخصیت استاد مصباح پرداخته اید مشغول سرگرمی هستید و وقت مخاطبان را که برای تفسیر کتاب کیمیای سعادت غزالی جمع شده اند تلف کرده و در برابر آنها مسئول هستید. جالب است که در ادامه سخنش گویا نکته قبلی را فراموش کرده و از قول پوپر نقل می کند که باید اندیشه ها با هم به نبرد و جدال بپردازند، خوب آیا نقد استاد مصباح به اندیشه های دکتر شریعتی مگر چیزی جز نبرد اندیشه ها بوده است پس چرا به ناحق این جدال فکری را به سرگرمی متهم می کنید که این خود مغالطه دیگری به نام توهین و استهزاء است.
۳. ایشان از یک سو مدعی دوستی ۴۰ ساله آقای دکتر احمدی با استاد مصباح می شود و از سوی دیگر می گوید آقای دکتر احمدی که در بحث دفتر همکاری حوزه و دانشگاه رابط تهران با قم بود بعد از یک جلسه صحبت با آقای مصباح انصراف داد و گفت من دیگر نمی توانم رابط باشم چون بعد از یک ساعت صحبت با ایشان در ساعت دوم باید دعوا کنیم. اولا این جا هم یک مغالطه دروغ رخ داده است زیرا صدر و ذیل این دو نقل قول با هم سازگار نیست زیرا چگونه دو نفر با هم می توانند چهل سال دوست باشند اما دو ساعت نتوانند با هم گفتگو کنند؟ دو انسان عادی به چنین دوستی ادامه نمی دهند چه رسد با دو عالم. ثانیا دکتر احمدی تا اواخر عمرشان با موسسه امام خمینی ارتباط داشت و به خود بنده هم می گفت اگر برای گروه کلام و فلسفه دین درس دارید برای بنده درس بگذارید که برای تدریس بیایم .
۴. ایشان می گوید آقای مصباح در صدر چند روحانی مدرسه در راه حق را پیش از انقلاب برای مبارزه با مسبحیت راه انداخته بود. و در ادامه می گوید آقای مصباح تا آقای (امام )خمینی زنده بود جایگاهی نداشت. اولا مدرسه درست نیست و موسسه در راه حق درست است. ثانیا آقای مصباح بنیان گذار آن موسسه نبوده است. ثالثا فعالیت موسسه در راه حق منحصر در مبارزه با تبشیر مسیحی نبوده است. رابعا بر طبق اسناد غیر قابل انکار خود حضرت امام رضوان الله علیه هزینه بخش آموزش موسسه در راه حق را نه تنها تا آخر عمر پذیرفت بلکه خواستار دو برابر شدن فعالیت آن شد. همه این سخنان ناشی از جهل آقای سروش و به تبع آن مبتلا شدن به مغالطه تحریف و دروغ گویی است.
۵. ایشان مدعی می شود که بواسطه خدمت آقای مصباح به دستگاه قدرت در عوض دانشگاه باقرالعلوم را برای ایشان درست کردند که تا کنون هم وجود دارد. این سخنان هم دچار آفت و مغالطه دروغ و توسل به جهل است چرا که بنیاد باقرالعلوم اولا دانشگاه نبود. ثانیا مزد دستگاه قدرت به ایشان نبود بلکه ساختمان دو طبقه ای برای دوره تحصیلات تکمیلی بود که یک شخص خیر در اختیار استاد علامه گذاشته بود و ثالثا در سال ۷۴ به فعالیتش پایان داد.
۶. ایشان مدعی می شود که بضاعت علمی استاد تنها فلسفه اسلامی بوده و مقداری هم تفسیر. این سخن نیز دقیقا مغالطه توسل به جهل است. توضیح آنکه اگر کسی عدم علم خود را دلیل بر اثبات یا نفی مدعایی قرار دهد دچار چنین مغالطه ای شده است که هم جنبه اثباتی دارد و هم جنبه سلبی مانند اینکه مدعی شود وجود جن خرافه است و جن وجود ندارد(جنبه سلبی) و در اثبات این مدعا بگوید چون من تا کنون کتابی در زمینه وجود جن ندیده ام اینجا جهل خود را دلیل نفی وجود جن قرار داده است...👇👇👇
🔰 @iki_ac_ir
🔰 https://iki.ac.ir