هدایت شده از انجمنمدرسانبیانیهگامدوم
💠 نقدی علمی بر روشهای متناقض تعیین خلیفه در اندیشه سیاسی خلفا
🔹قسمت دوم (پایانی)🔹
🖌 دکتر ابوذر یاسری
عضو هیئت علمی دانشگاه
🔹2⃣🔹ماجرای تعیین خلیفه دوم کاملا انتصابی و غیر انتخابی و غیر شورایی است. تاریخ نقل می کند، خلیفه اول در بستر احتضار، به عثمان گفت حاضر شود و وصیّت او را نسبت به تعیین خلیفه بعد بنویسد و گفت:
بنویس: بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحیم...
ولی بیهوش شد.
عثمان از جانب خودش نوشت:
اَمّا بَعْدُ فَاِنّى قَدْ اسْتَخْلَفْتُ عَلَیْکُمْ عُمَرَ بْنِ الْخَطّابِ وَ لَمْ آلُکُمْ خَیْراً»؛
من عمر بن خطاب را خلیفه بر شما قرار دادم و از هیچ خیر و خوبى فرو گذار نکردم.
خلیفه به هوش آمد و گفت: چه نوشتی؟
او خواند و ابوبکر تکبیر گفت و در حقّ او دعا کرد. (۱۰)
🔹از این روش انتصاب خلیفه، نتیجه گیری میشود که در واقع «عثمان» خلیفه دوم را منصوب نموده است. و اگر فرضاً «خلیفه» به هوش نمیآمد این وصیتنامه به عنوان خلیفه و وصیت «ابوبکر» منتشر میشد.
این روش انتصاب چنانکه بیان شد، از نوع غیر دموکراتیک و غیر شورایی و بدون دخالت شورا صورت گرفت در حالیکه بنابه سیره سقیفه، شیخ و خلیفه اول، می بایست انتخاب خلیفه را به روش دموکراتیک شورا می سپرد نه به عثمان.
🔹3⃣🔹نکته قابل توجه و دارای اهمیت بعد اینکه، خلیفه اول در بستر بیماری و در حال غلبه بی هوشی است. این حالت دقیقا بر خلاف روش ایشان در رفتار با روش پیامبر عظیم الشأن (ص) است.
دقیقا به همین دلیل، خلیفه دوم وصیت رسول اعظم (ص) را غیر نافذ خوانده و گفته بود: همانا این مرد [چون در بیماری است و -نعوذ بالله-] هزیان می گوید [بنابراین وصیتش در این حال قابل قبول نیست. (۱۱)
🔹4⃣🔹نکته شگفتانگیز تر اینکه روش انتخاب خلیفه سوم با هر دو روش گذشته متفاوت بود.
این بار خلیفه دوم، اعضایی را برای شورای اصطلاحا خبرگان رهبری با ترکیبی کاملا به خواست و میل شخصی خویش منصوب نمود و چون تعداد عددی آن زوج (۶ نفره) بود دستور داد اگر ۳ به ۳ اختلاف کردند نظر آن نیمه ای نافذ است که عبدالرحمن عوف، داماد عثمان در آن است.
🔶🔹از منظر علم سیاست و اندیشه سیاسی، روش تعیین خلیفه با آنچه بیان شد محل نقد جدی علمی است.
این مهمترین نکته ای است که هر محقّق علوم سیاسی دینی باید به آن پاسخ دهد.
این موضوع، قطعا از بحث درباره واژه «ولایت، مولا» در نتیجه بحث حکومت دینی مؤثرتر و روشن تر است.
🔻پینوشتها:
۱۰. کامل ابن اثیر، ج ۲، ص ۴۵۲.
۱۱. صحیح بخاری، ج۱، ص۳۷، ج۴، ص۶۶، ج۵، ص۱۳۷-۱۳۸، ج۷، ص۹؛ صحیح مسلم، ج۵، ص۷۵-۷۶؛ ابن سعد، الطبقات الکبری، ج۲، ص۲۴۲-۲۴۵.
🅾 eitaa.com/ANALYSTS
🍃
هدایت شده از انجمنمدرسانبیانیهگامدوم
14.52M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔺انقلابی در صنعت ساختمان ایران
🏗 دانش و فناوری ساخت ۶ ماهه یک ساختمان ۱۲ طبقه بهدست جوانان متخصص ایرانی تولید شد.
🏢 فنآوری #ساخت_سریع ساختمانهای بلند مرتبه که در انحصار چند شرکت معدود چینی، ژاپنی و استرالیایی بود، در #ایران بومی شد و به مرحله #تولید_صنعتی رسید.
مازیار حسینی با اشاره به اهمیت خودکفایی در این عرصه می گوید: با تکیه و بهرهگیری از دانش جوانان متخصص کشور یک #غیرممکن، ممکن شد. #قدرت_ما تخصص جوانان و طراحی ویژه شرکت های دانش بنیان داخلی است.
باماهمراهباشید🔻
🅾 eitaa.com/ANALYSTS
🍃
هدایت شده از انجمنمدرسانبیانیهگامدوم
🌀 هر زنی سیمین دانشور نمیشود!
فراری دادن ورزشکاران ایرانی صاحب افتخار و مطرح، جزئی ازبرنامه ناراضی کردن جوانان و مردم بود. هم مدیران و عناصر داخلی درناراضی کردن این ورزشکاران موثر بودند هم دستهای بینالمللی که هدفشان تقابل مردم ایران با نظام سیاسیشان بود! گرچه برخیشون پاداش بالایی هم گرفتند اما باز رفتند!
اما چه کنیم که هر زنی سیمین دانشور همسر جلال آلاحمد نمیشود؛ آنجا که به برنامهی شب شعر درسفارت آلمان دعوت شد تا به بهانه شب داستان و شعر، به سانسور درایران اعتراض کند اما پاسخ داد:
🔹 "من چرک رختهایم را در حیاط همسایه هم نمی شویم"!
از دردهای کشور گفتن با #وطن_فروشی تفاوت دارد!
تقابل بین دو ورزشکار ایرانی در #المپیک_توکیو مصداق عینی جنگ نرم برای افزایش نارضایتی اجتماعی است. شعار "ورزش از سیاست جداست" یک دروغ بزرگ است. پشت پردههای المپیک نشان داد آنها از ورزش هم نهایت استفاده را میکنند تا حس نارضایتی در کشورمان را افزایش دهند.
لبه دیگر این قیچی، عملکرد فاجعه آمیز مدیران و مسئولینی است که در سیستم اجرایی کشور کاملاً در پازل تحریمها بازی کرده و در سالهای اخیر، این نارضایتی را افزایش دادند!
باماهمراهباشید🔻
🅾 eitaa.com/ANALYSTS
🍃
هدایت شده از @طلا / نوجوان
در قرن 16 میلادی ملکه الیزابت افتخار می کرد که سالی چهاربار به حمام می رود...😂😂👀
💪و این در حالی است که 800 سال قبل از آن مسلمانان احکامی مثل وضو و غسل داشتند و پیامبر اکرم نظافت را نشانه ایمان معرفی کرده بودند.
🆔https://eitaa.com/talaaraghi
هدایت شده از انجمنمدرسانبیانیهگامدوم
🎦 ۳۸۴مین گفتگوی زندهٔ @jebheh
💬 با موضوع: غدیر؛ مکتبی زنده نه میراثی تاریخی
🎙 ناقد: دکتر ابوذر #یاسری
⏰ ساعت ۱۵ چهارشنبه
🗓 ۶ مرداد ۱۴۰۰
📡 در بله، آیگپ، بالونت و در هر کجای اینترنت👇🏻
👉🏻 http://live.24on.ir/?eitaafly
📡 ایتا👆🏻👇🏻
👉🏻 https://eitaa.com/jebheh
📡 گپ👇🏻
👉🏻 https://gap.im/jebheh
📡 روبیکا👇🏻
👉🏻 https://rubika.ir/jebheh
📡 سروش+👇🏻
👉🏻 https://splus.ir/jebheh
📣 این برنامه توسط خبرگزاریهای صداوسیما، میزان، فارس، آنا، تسنیم، مهر و جهاننیوز و روزنامههای رسالت و جوان و کانالهای بیداری ملت، خبر فوری، سدید، پخش زنده مذهبی و هر صبح یک آیه، پوشش رسانهای داده میشود.
📜 لیست برنامهها در👇🏻
👉🏻 https://balo.me/jebheh
🎁 جهت دریافت سیمکارت مخصوص کودکونوجوان با اینترنت، پیامک و مکالمه رایگان، عدد 220 را به شماره 30006860 پیامک کنید.
🤝 کاری مشترک از اندیشکده فضای مجازی ژرفا @jsrc_ir + دانشگاه جامع امام حسین (ع) + دانشگاه رفاه + دانشگاه صداوسیما + دانشگاه سوره + جبههٔ #انقلاب اسلامی در فضای مجازی
✊🏻 @jebheh
💠 eitaa.com/ANALYSTS
هدایت شده از انجمنمدرسانبیانیهگامدوم
ابوذر یاسری۳۸۴ - غدیر؛ مکتبی زنده نه میراثی تاریخی.mp3
زمان:
حجم:
13.75M
🎧 صوت ۳۸۴مین گفتگوی زندهٔ @jebheh
💬 با موضوع: غدیر؛ مکتبی زنده نه میراثی تاریخی
🎙 ناقد: دکتر ابوذر #یاسری
🎛 این برنامه زنده، ۶ مرداد ۱۴۰۰، ساعت ۱۵ از کانالهای جبهه و سایت 24on.ir پخش شد.
📥 مشاهده و دانلود فایل تصویری در
📺 آپارات👇🏻
👉🏻 https://aparat.com/JTV
📺 روبیکا👇🏻
👉🏻 https://Rubika.ir/jebheh
به #انجمنمدرسانبیانیهگامدوم بپیوندید👇
💠 eitaa.com/ANALYSTS
هدایت شده از مدرسه سیاست بینش مطهر
6.2M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌻🍃 آشنایی با سیر مطالعاتی نظام فکری انقلاب اسلامی بر مبنای اندیشه استاد مطهری
#تیزر_ویژه_سیر_مطالعاتی🔻
🍃https://www.aparat.com/v/wcgeO/
آغاز مرحله چهارم🔻
#رایگان
#مجازی
🔸پنجشنبه ۱۴ مرداد
🔸ساعت ۲۱:۰۰
#لینک_جلسه_اول🔻
https://www.skyroom.online/ch/virtualtums/nahad-rahbari-uni
پس از ورود نام خود را ثبت بفرمایید. حضور و غیاب و میزان حضور بر اساس سامانه انجام می پذیرد.
#مدرسه_سیاست_بینش_مطهر🔻
❇️ eitaa.com/SyasatMotahar
هدایت شده از مدرسه سیاست بینش مطهر
🌻 آشنایی با سیر مطالعاتی نظام فکری انقلاب اسلامی بر مبنای اندیشه استاد مطهری
🍃 https://www.aparat.com/v/wcgeO/
#مدرسه_سیاست_بینش_مطهر🔻
🍃eitaa.com/SyasatMotahar
هدایت شده از انجمنمدرسانبیانیهگامدوم
My Recordingbinesh-4-1-1.mp3
زمان:
حجم:
11.66M
🔊 #بشنوید
✳️ نظام فکری انقلاب اسلامی بر مبنای اندیشه استاد مطهری
🔸مرحله چهارم
🔹کتاب تربیت و رشد اسلامی
🔸مقرری اول - بخش اول
🔹پنجشنبه 14 مرداد 1400
🔸ساعت 21:00 تا 23:00
🔹مدرس:
دکتر ابوذر یاسری
🔸جهت #ثبتنام در این دوره به آیدی زیر پیام دهید👇
👉 @analyst
#مدرسه_سیاست_بینش_مطهر🔻
❇️ @Syasatmotahar
◼️برنامه عزاداری دهه اول محرم◼️
▫️مرکز فرهنگی عاشقان ولایت -هیئت امام حسن مجتبی ع شهرستان فردوس
https://t.me/imam_mojtaba_h
هدایت شده از مدرسه سیاست بینش مطهر
12.77M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#استاد_مطهری
✳️ چرا اقامه عزای سیدالشهدا علیهالسلام، با گذشت حدود چهارده قرن همچنان #ضرورت دارد؟
#مدرسهسیاستبینشمطهر🔻
❇️ eitaa.com/syasatmotahar
🍃
هدایت شده از انجمنمدرسانبیانیهگامدوم
کانال #انجمن_مدرسان_بیانیه_گام_دوم در پیامرسان روبیکا آغاز به کار کرد.
سلسله نشست های:
🔺تحلیل قیام عاشورا با الهام از بیانیه گام دوم
▫️دکتر ابوذر یاسری
🔹 #پخش_زنده
🔹پیامرسان #روبیکا
🔹نشست اول:
▫️سه شنبه ۱۹ مردادماه
▫️ساعت ۱۲:۱۵ تا ۱۲:۴۵
با ما همراه باشید🔻
🌐 rubika.ir/analysts_ir
🌐 eitaa.com/ANALYSTS
🍃