eitaa logo
مجتمع آموزش عالی حکمت و مطالعات ادیان
1.8هزار دنبال‌کننده
6.9هزار عکس
635 ویدیو
785 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
اطلاعیه مهم در خصوص ثبت لینک آثار تبلیغی مبلغین محترم مجازی در سامانه جامع /// پرداخت کمک هزینه اینترنت (دوره تبلیغی محرم الحرام1399)
💠 💠 💎 مرز ایمان و کفر 🔻امام باقر عليه‌السلام: حُبُّنا إيمانٌ و بُغضُنا كُفرٌ ◻️دوست داشتن ما، ايمان است ◼️و دشمن داشتنمان، كفر. 📚 الكافي: ج ۱، ص ۱۸۸، ح ۱۲ ‌
46.39M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
راهنمای ثبت گزارش های تبلیغی در فضای مجازی در ایام ماه محرم
با سلام ثبت نام طلاب و اساتید و کارکنان آغاز شد. 🔰🔰🔰لطفا دقت فرمایید که آغاز ثبت نام برای خانواده های طلاب و اساتید و کارکنان از اول مهرماه ( 99/7/1) می باشد.
💠 💠 ❓چرا به امام زین العابدین (ع)، "سجاد" می‌گویند؟ 🔻امام باقر علیه‌السّلام: كانَ أثَرُ السُّجُودِ فِي جَميعِ مَواضِعِ سُجُودِهِ فَسُمِّىَ السَجّادُ لِذلِكَ ◼️ اثر سجده در تمام مواضع هفت‌گانه سجده او (امام سجاد علیه السلام) نمايان بود؛ از اين جهت «سجّاد» ناميده شد. 📚 بحار الأنوار، ج ۴۶، ص ۶
ثبت نام وام المصطفی(ص) سهمیه شهریور ماه
💠 💠 💎 چهار توصیه کلیدی از امام صادق(ع) 🔻امام صادق علیه‌السلام: تَوَاصَلُوا وَ تَبَارُّوا وَ تَرَاحَمُوا وَ تَعَاطَفُوا ◻️ به هم پيونديد ◻️و به هم نيكى كنيد ◻️و به هم مهربان باشيد ◻️و براى هم دلسوزى كنيد. 📚 اصول كافى/ ترجمه كمره‌اى، ج ۴، ص ۵۱۹
🌹اول چیزی که خدا از آن تقدیر می کند...
اطلاعیه مهم در خصوص ثبت لینک آثار تبلیغی مبلغین محترم مجازی در سامانه جامع /// پرداخت کمک هزینه اینترنت (دوره تبلیغی محرم الحرام1399)
جلسه معارفه حجت الاسلام حسینی گلپایگانی به عنوان رئیس اداره امور طلاب مجتمع آموزش عالی حکمت و مطالعات ادیان
وبینار تجلیل از مقام مرحوم آیت الله تسخیری توسط المصطفی ص
قابل توجه طلاب محترم مدرسه عمومی مجتمع حکمت // زمان و شرایط حذف و اضافه دروس
📝 وبینار/ نشست علمی پژوهشی با موضوع: "تجلی شور حسینی در اربعین و فضای کرونا" 🔷ارائه دهنده: حجت الاسلام والمسلمین احمدی قمی رئیس مشارکتهای مردمی ستاد اربعین استان قم 🕙زمان: چهارشنبه ۲۶شهریور ۹۹ ساعت ۱۲-۱۰ ❇️مکان: موسسه آموزشهای کوتاه مدت و فرصتهای مطالعاتی ✅لینک مجازی: http://miuvc.ir/bh6
دروس استاد عابدی نژاد فردا چهارشنبه تشکیل نمی شود
💠 💠 💎 عملی زشت برای مؤمن 🔻امام حسن عسکری علیه السلام: ما أقبَحَ بِالمُؤمِنِ أن تَكونَ لَهُ رَغبَةٌ تُذِلُّهُ؛ ❗️چه زشت است براى مؤمن كه خواسته‏‌اى داشته باشد كه او را به خوارى كشاند. 📚 تحف العقول، ص۴۸۹ ‌
قابل توجه طلاب محترم علاقه مند به شرکت در کلاس های مکالمه عربی
⁉️ آیا میدانید؟ در بیست و ششمین بین المللی قرآنی و حدیثی المصطفی علاوه بر هدایای نقدی در هر مرحله و هدایای نقدی نفرات برتر، در برخی رشته ها امکان معافیت از چند واحد آموزشی مرتبط برای برگزیدگان تعریف شده است؟ 🕌🕌🕌 همچنین در صورت وجود شرایط بهداشتی و ... برگزیدگان برخی رشته ها به سفر عتبات عالیات مشرف خواهند شد.🤲 اطلاعات کامل تر در دفترچه های راهنمای برگزاری: 🔻دفترچه راهنما شفاهی: http://quran.miu.ac.ir/uploads/دفترچه_طلاب_و_کارکنان_-شفاهی_283818.pdf 🔻دفترچه راهنما کتبی: http://quran.miu.ac.ir/uploads/دفترچه_طلاب_و_کارکنان_-کتبی26_283772.pdf 🔻فرصت ثبت نام را از دست ندهید: http://reg.quran.miu.ac.ir 🆔 @Quran_MIU
💠 💠 💎 پاداش سرودن شعر برای اهل بیت (ع) 🔻 امام صادق عليه السلام: مَن قالَ فِينا بَيتَ شِعرٍ بَنَى اللّهُ تعالى لَهُ بَيتا في الجَنَّةِ. هركه درباره ما يك بيت شعر بگويد، خداوند متعال در بهشت يك خانه برايش بسازد. 📚 عيون أخبار الرِّضا: ۱/ ۷/ ۱
برگزاری جلسه دفاع از پایان نامه آقای ایاز علی شاه سید
🔴خبردارید امساݪ پیاده روی اربعیݩ نداریم¿¡¡😔 دݪت پر میڪشہ برا ¿¡ باید ازاݪان خودمونا برای اربعین آماده‌ڪنیم... نباید براے ڪم بزاریم... اینجا از اݪان رنگ و بوے را میده... 🆔 @ARBAEEN_eitaat
🔶 قرآنی و حدیثی المصطفی ◀️ طلاب و دانشجویان و استادان و کارکنان 🔻دفترچه راهنما شفاهی: http://quran.miu.ac.ir/uploads/دفترچه_طلاب_و_کارکنان_-شفاهی_283818.pdf 🔻دفترچه راهنما کتبی: http://quran.miu.ac.ir/uploads/دفترچه_طلاب_و_کارکنان_-کتبی26_283772.pdf 🔻ثبت نام و ارسال اثر: http://reg.quran.miu.ac.ir 🔻دریافت منابع: http://quran.miu.ac.ir/index.aspx?siteid=135&fkeyid=&siteid=135&pageid=53746 🔻اولین آزمون های کتبی مرحله مقدماتی:(قبل از آزمون می بایست ثبت نام کرده باشید👆) http://quran.miu.ac.ir/index.aspx?siteid=135&fkeyid=&siteid=135&pageid=53752 🌷فرصت را از دست ندهید 🆔 @Quran_MIU
💠 💠 🔸امام جواد عليه السلام: هر كس نداند كارى را از كجا آغاز كند، از به سرانجام رساندن آن درماند. 📚ميزان الحكمه، جلد۳ ،صفحه ۵۴
حديث شريف امام صادق عليه السلام در تعليم يک نماز کامل و نيکو ( از نظر ظاهر ) : عَلِيُّ بْنُ إِبْرَاهِيمَ عَنْ أَبِيهِ عَنْ حَمَّادِ بْنِ عِيسَى قَالَ: قَالَ لِي أَبُو عَبْدِ الله عليه السلام يَوْماً: «يَا حَمَّادُ تُحْسِنُ أَنْ تُصَلِّيَ» قَالَ: فَقُلْتُ يَا سَيِّدِي أَنَا أَحْفَظُ كِتَابَ حَرِيزٍ فِي الصَّلَاةِ. فَقَالَ: «لَا عَلَيْكَ يَا حَمَّادُ، قُمْ فَصَلِّ». قَالَ: فَقُمْتُ بَيْنَ يَدَيْهِ مُتَوَجِّهاً إِلَى الْقِبْلَةِ فَاسْتَفْتَحْتُ الصَّلَاةَ فَرَكَعْتُ وَ سَجَدْتُ. فَقَالَ: «يَا حَمَّادُ لَا تُحْسِنُ أَنْ تُصَلِّيَ مَا أَقْبَحَ بِالرَّجُلِ مِنْكُمْ يَأْتِي عَلَيْهِ سِتُّونَ سَنَةً أَوْ سَبْعُونَ سَنَةً فَلَا يُقِيمُ صَلَاةً وَاحِدَةً بِحُدُودِهَا تَامَّةً». قَالَ حَمَّادٌ: فَأَصَابَنِي فِي نَفْسِي الذُّلُّ فَقُلْتُ: جُعِلتُ فِدَاكَ فَعَلِّمْنِي الصَّلَاةَ فَقَامَ أَبُو عَبْدِ الله عليه السلام مُسْتَقْبِلَ الْقِبْلَةِ مُنْتَصِباً فَأَرْسَلَ يَدَيْهِ جَمِيعاً عَلَى فَخِذَيْهِ قَدْ ضَمَّ أَصَابِعَهُ وَ قَرَّبَ بَيْنَ قَدَمَيْهِ حَتَّى كَانَ بَيْنَهُمَا قَدْرُ ثَلَاثِ أَصَابِعَ مُنْفَرِجَاتٍ وَ اسْتَقْبَلَ بِأَصَابِعِ رِجْلَيْهِ جَمِيعاً الْقِبْلَةَ لَمْ يُحَرِّفْهُمَا عَنِ الْقِبْلَةِ وَ قَالَ بِخُشُوعٍ «الله أَكْبَرُ» ثُمَّ قَرَأَ الْحَمْدَ بِتَرْتِيلٍ، وَ قُلْ هُوَ الله أَحَدٌ ثُمَّ صَبَرَ هُنَيَّةً بِقَدْرِ مَا يَتَنَفَّسُ وَ هُوَ قَائِمٌ ثُمَّ رَفَعَ يَدَيْهِ حِيَالَ وَجْهِهِ وَ قَالَ «الله أَكْبَرُ» وَ هُوَ قَائِمٌ ثُمَّ رَكَعَ وَ مَلَأَ كَفَّيْهِ مِنْ رُكْبَتَيْهِ مُنْفَرِجَاتٍ وَ رَدَّ رُكْبَتَيْهِ إِلَى خَلْفِهِ حَتَّى اسْتَوَى ظَهْرُهُ حَتَّى لَوْ صُبَّ عَلَيْهِ قَطْرَةٌ مِنْ مَاءٍ أَوْ دُهْنٍ لَمْ تَزُلْ لِاسْتِوَاءِ ظَهْرِهِ وَ مَدَّ عُنُقَهُ وَ غَمَّضَ عَيْنَيْهِ ثُمَّ سَبَّحَ ثَلَاثاً بِتَرْتِيلٍ فَقَالَ «سُبْحَانَ رَبِّيَ الْعَظِيمِ وَ بِحَمْدِهِ» ثُمَّ اسْتَوَى قَائِماً فَلَمَّا اسْتَمْكَنَ مِنَ الْقِيَامِ قَالَ «سَمِعَ الله لِمَنْ حَمِدَهُ» ثُمَّ كَبَّرَ وَ هُوَ قَائِمٌ وَ رَفَعَ يَدَيْهِ حِيَالَ وَجْهِهِ ثُمَّ سَجَدَ وَ بَسَطَ كَفَّيْهِ مَضْمُومَتَيِ الْأَصَابِعِ بَيْنَ يَدَيْ رُكْبَتَيْهِ حِيَالَ وَجْهِهِ فَقَالَ«سُبْحَانَ رَبِّيَ الْأَعْلَى وَ بِحَمْدِهِ» ثَلَاثَ مَرَّاتٍ وَ لَمْ يَضَعْ شَيْئاً مِنْ جَسَدِهِ عَلَى شَيْ‏ءٍ مِنْهُ وَ سَجَدَ عَلَى ثَمَانِيَةِ أَعْظُمٍ الْكَفَّيْنِ وَ الرُّكْبَتَيْنِ وَ أَنَامِلِ إِبْهَامَيِ الرِّجْلَيْنِ وَ الْجَبْهَةِ وَ الْأَنْفِ وَ قَالَ سَبْعَةٌ مِنْهَا فَرْضٌ يُسْجَدُ عَلَيْهَا وَ هِيَ الَّتِي ذَكَرَهَا الله فِي کِتَابِهِ فَقَالَ «وَ أَنَّ الْمَساجِدَ لِله فَلا تَدْعُوا مَعَ اللهِ أَحَداً» وَ هِيَ الْجَبْهَةُ وَ الْكَفَّانِ وَ الرُّكْبَتَانِ وَ الْإِبْهَامَانِ وَ وَضْعُ الْأَنْفِ عَلَى الْأَرْضِ سُنَّةٌ؛ ثُمَّ رَفَعَ رَأْسَهُ مِنَ السُّجُودِ فَلَمَّا اسْتَوَى جَالِساً قَالَ «الله أَكْبَرُ» ثُمَّ قَعَدَ عَلَى فَخِذِهِ الْأَيْسَرِ وَ قَدْ وَضَعَ ظَاهِرَ قَدَمِهِ الْأَيْمَنِ عَلَى بَطْنِ قَدَمِهِ الْأَيْسَرِ وَ قَالَ «أَسْتَغْفِرُ الله رَبِّي وَ أَتُوبُ إِلَيْهِ» ثُمَّ كَبَّرَ وَ هُوَ جَالِسٌ وَ سَجَدَ السَّجْدَةَ الثَّانِيَةَ وَ قَالَ كَمَا قَالَ فِي الْأُولَى وَ لَمْ يَضَعْ شَيْئاً مِنْ بَدَنِهِ عَلَى شَيْ‏ءٍ مِنْهُ فِي رُكُوعٍ وَ لَا سُجُودٍ وَ كَانَ مُجَّنِّحاً وَ لَمْ يَضَعْ ذِرَاعَيْهِ عَلَى الْأَرْضِ فَصَلَّى رَكْعَتَيْنِ عَلَى هَذَا وَ يَدَاهُ مَضْمُومَتَا الْأَصَابِعِ وَ هُوَ جَالِسٌ فِي التَّشَهُّدِ فَلَمَّا فَرَغَ مِنَ التَّشَهُّدِ سَلَّمَ فَقَالَ: « يَا حَمَّادُ هَكَذَا صَلِّ». 📚الکافي (اسلامیه)، جلد 3، صفحه 311، حديث 8
ترجمه: حمّاد بن عيسي مي گويد: روزي حضرت امام جعفر بن محمّد الصادق عليهما السلام فرمودند: «اي حمّاد، مي تواني نماز نيکويي بخواني؟» عرض کردم: اي آقاي من، من کتاب حريز در باب نماز را حفظم. حضرت امام صادق عليه السلام فرمودند: «مانعي ندارد اي حمّاد، برخيز و نماز بخوان» حمّاد مي گويد: رو به قبله در محضر امام عليه السلام ايستادم و نماز را شروع کردم و رکوع و سجود به جا آوردم. امام جعفر بن محمّد الصادق عليهما السلام فرمودند: «اي حمّاد، نماز نيکويي نخواندي، چقدر براي يکي از شما زشت است که شصت سال يا هفتاد سال از عمرش بگذرد و يک نماز با تمام حدودش نخواند». حمّاد مي گويد در دل خودم احساس حقارت کردم، عرض کردم: اي آقاي من فدايتان شوم، نماز نيکو را به من بياموزيد. حضرت امام صادق عليه السلام رو به قبله با قامتي راست ايستادند، دستهايشان را بر رانهايشان قرار دادند و انگشتانشان را به هم چسباندند، و دو قدم پايشان را به هم نزديک کردند به اندازه اي که بين دو قدمشان به مقدار سه انگشت باز بود، همه انگشتان پايشان را رو به قبله گرفتند و آنها را از قبله منحرف نکردند. سپس با خضوعي فرمودند: «الله أکبر» بعد از آن سوره حمد و قل هو الله أحد را با ترتيل قرائت کردند. پس از آن در حالي که ايستاده بودند، مقداري اندک به اندازه زمان نفس کشيدن صبر کردند، پس از آن در همان حال قيام دستانشان را مقابل صورتشان بالا آورده و فرمودند: «الله أکبر». سپس به رکوع رفتند و در حالي انگشتان دستشان باز بود با کف دست کاسه زانو را گرفتند، زانوهايشان را به عقب برده تا کمرشان صاف شود به گونه اي که اگر قطره اي آب يا روغن بر کمرشان قرار مي دادي به خاطر صافي کمرشان آن قطره حرکت نمي کرد. حضرت گردنشان را کشيده و چشمانشان را بستند، سپس سه مرتبه با ترتيل تسبيح گفتند و فرمودند: «سبحان ربي العظيم و بحمده». آنگاه از رکوع برخواستند و بعد از آنکه بدنشان آرام گرفت فرمودند: «سمع الله لمن حمده»، سپس در حالي که هنوز ايستاده بودند تکبير گفتند و دستانشان را مقابل صورتشان بالا آوردند. آنگاه حضرت به سجده رفتند، (و ابتدا دستانشان را بر زمين گذاشتند و سپس زانوان خود را) دو کف دستشان را باز کرده و انگشتان دستشان را به هم چسباندند، و آنها را مقابل صورتشان و دو زانويشان قرار دادند و سه مرتبه فرمودند: «سبحان ربّي الأعلي و بحمده». حضرت هيچ قسمت از بدنشان را بر قسمتي ديگر قرار ندادند. ايشان بر هشت جاي بدنشان سجده کردند: دو کف، دو زانو، دو انگشت ابهام پا، پيشاني و بيني؛ گفت: هفت مورد سجده بر آنها واجب است و آنها مواردي هستند که خداوند در کتابش فرموده: «و أنّ المساجد لله فلا تدعوا مع الله أحدا » [الجن:18] و آن هفت مورد: پيشاني، دو کف، دو زانو، دو ابهام است، و قرار دادن بيني بر زمين سنتي است مستحب. پس از آن حضرت سرشان را از سجده برداشتند و بعد از نشستن پس از آنکه بدنشان آرام گرفت فرمودند: «الله أکبر» سپس بر ران چپ نشستند و ظاهر (بيرون) پاي راستشان را بر باطن (پشت) پاي چپشان قرار دادند و فرمودند: «أستغفر الله ربّي و أتوب إليه» سپس در حالي که نشسته بودند تکبير گفتند و سجده دوم را انجام دادند و همان اذکاري را که در سجده اول فرموده بودند تکرار کردند. ايشان در رکوع و سجود هيچ قسمت از بدنشان را بر قسمتي ديگر قرار ندادند و (در سجده) دستهايشان را به صورت بال از بدنش جدا گرفتند و آرنجشان را بر زمين قرار ندادند. حضرت دو رکعت را به اين صورت خواندند و براي تشهد نشستند در حالي که انگشتان دو دستشان به هم چسبيده بود پس از تمام کردن تشهد، سلام دادند. حضرت امام صادق عليه السلام فرمودند: «اي حمّاد، اين چنين نماز بگذار و در نماز به هيچ سويي التفات مکن و با دستها و انگشتانت بازي مکن و آب دهان به راست و چپ يا پيش رويت مينداز.».