بی تردید افزون بر تلاش و کوشش برای امرار معاش دعا و ذکر نیز دارای آثار فراوان است.
دعای افزایش رزق و روزی بر اساس تعلیم حضرت امام موسی بن جعفر علیهماالسلام
گفتن استغفار همراه با دعاهای طلب رزق و روزی ، اجابت دعا را تضمین میکند ، به همین دلیل معصومین (علیهم السلام) برای حلّ مشکلات دوستان و شیعیانشان ، گاهی تلاوت استغفار را همراه با اذکار دیگر سفارش مینمودند، که این خود یکی از انواع استغفار به شمار میآید و نقش به سزایی در بر آورده شدن خواستههای انسان دارد.
ابی جعفر شامی گوید: در شام مردی به نام هلقام ابن ابی هلقام بود ، او این حدیث را برایم نقل کرد :
خدمت مولایم حضرت امام موسی بن جعفر (علیهما السلام) رفتم و عرض کردم : به من دعایی تعلیم نمایید که جامع دنیا و آخرت باشد و مختصر و کوتاه هم باشد .
امام (علیهالسلام) فرمودند :
بعد از نماز صبح تا طلوع آفتاب این ذکر را بگو:
« سُبْحانَ اللهِ العَظیمِ وَبِحَمْدِهِ ، أَسْتَغْفِرُ اللهَ ، وَأَسْأَلُهُ مِنْ فَضْلِهِ »
« منزّه است خدایی که با عظمت است و به حمد و ستایش او مشغولم ، از خداوند آمرزش می خواهم و از فضل و عنایتش طلب میکنم ».
هلقام گفت: وضعیّت مالی من در میان خاندانم از همه بدتر بود، اما به برکت این دعایی که امام تعلیمم کرد ، ناگهان ارثی از طرف شخصی به من رسید که فکر نمیکردم بین او و من پیوند خویشاوندی باشد ، به حدّی وضع مالی و اقتصادیم رونق یافت که امروز توانگرترین فرد در میان بستگان خود هستم ، این برکات نبود مگر به خاطر آنچه بنده صالح خدا ، مولایم حضرت موسی بن جعفر (علیهما السلام) به من آموخت.
متن کامل عربی و سند حدیث:
أَبُو جَعْفَرٍ اَلشَّامِيُّ قَالَ حَدَّثَنِي رَجُلٌ بِالشَّامِ يُقَالُ لَهُ هِلْقَامُ بْنُ أَبِي هِلْقَامٍ قَالَ: أَتَيْتُ أَبَا إِبْرَاهِيمَ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ فَقُلْتُ لَهُ جُعِلْتُ فِدَاكَ عَلِّمْنِي دُعَاءً جَامِعاً لِلدُّنْيَا وَ اَلْآخِرَةِ وَ أَوْجِزْ فَقَالَ قُلْ فِي دُبُرِ اَلْفَجْرِ إِلَى أَنْ تَطْلُعَ اَلشَّمْسُ سُبْحَانَ اَللَّهِ اَلْعَظِيمِ وَ بِحَمْدِهِ أَسْتَغْفِرُ اَللَّهَ وَ أَسْأَلُهُ مِنْ فَضْلِهِ قَالَ هِلْقَامٌ لَقَدْ كُنْتُ مِنْ أَسْوَإِ أَهْلِ بَيْتِي حَالاً فَمَا عَلِمْتُ حَتَّى أَتَانِي مِيرَاثٌ مِنْ قِبَلِ رَجُلٍ مَا ظَنَنْتُ أَنَّ بَيْنِي وَ بَيْنَهُ قَرَابَةً وَ إِنِّي اَلْيَوْمَ لَمِنْ أَيْسَرِ أَهْلِ بَيْتِي وَ مَا ذَلِكَ إِلاَّ بِمَا عَلَّمَنِي مَوْلاَيَ اَلْعَبْدُ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ .
منبع:
الکافی ج ۲ ص ۵۵۰
هدایت شده از امام حسین علیه السلام
👊پویش قرآنی "غزه آیه مقاومت"
🔹 تلاوت فردی و گروهی آیه ۳۰ سوره فصلت در حمایت از مردم مظلوم غزه و به یاد شهدای غزه
🔴 ارسال تلاوت به شماره:
۰۹۹۶۵۴۷۲۳۸۱
در پیامرسانهای ایتا و تلگرام
#غزة_آیة_المقاومة
#غزه_آیه_مقاومت
هدایت شده از امام حسین علیه السلام
بی تردید در میان رذائل اخلاقی هیچکدام همانند حسد ویرانگر نیست.
- از حضرت امام علی ابن ابیطالب علیه السلام نقل شده است که فرمود: «راس الرذائل الحسد؛ سرچشمه صفات رذیله حسد است» . (غرر الحکم ص ۱۸۹)
- و نیز از همان حضرت در یک تعبیر کنایی آمده است که فرمود: «لله در الحسد ما اعدله بدء بصاحبه فقتله؛ آفرین بر حسد! چقدر عدالت پیشه است، نخست به سراغ صاحبش می رود و او را می کشد» ! (الکافی ج ۲ ص ۲۳۴)
- باز از همان حضرت نقل شده که فرمود: «ثمرة الحسد شقاء الدنیا و الآخرة؛ میوه درخت حسد شقاوت دنیا و آخرت است» ! ( غرر الحکم ص ۱۸۹)
- در حدیث دیگری از امام صادق (ع) آمده است: «آفة الدین الحسد و العجب و الفخر؛ آفت دین و ایمان (سه چیز است) حسد و خود بزرگ بینی و فخرفروشی» . (الکافی ج ۲ صفحه ۳۴۵)
- امام صادق (ع) می فرماید: هنگامی که موسی بن عمران (ع) با خدا مناجات می کرد چشمش به مردی افتاد که در سایه عرش الهی قرار داشت، عرض کرد: «یا رب من هذا الذی قد اظله عرشک؛ خداوندا این کیست که عرش تو بر سر او سایه افکنده است؟ ! » فرمود: «یا موسی هذا ممن لم یحسد الناس علی ما آتاهم الله من فضله؛ ای موسی! این از کسانی است که نسبت به مردم در برابر آنچه خداوند از فضلش به آنها ارزانی داشته، حسد نورزیده» . (محجه البیضاء ج ۵ ص ۳۲۸ )
- در حدیث دیگری از پیامبر اکرم (ص) می خوانیم: «ستة یدخلون النار قبل الحساب بستة؛ شش گروهند که قبل از حساب الهی وارد آتش دوزخ می شوند به خاطر شش چیز» !
«قیل یا رسول الله من هم؟ ؛ عرض کردند ای رسول خدا! آنها کیانند» ؟
«قال: الامراء بالجور، و العرب بالعصبیة، و الدهاقین بالتکبر، و التجار بالخیانة، و اهل الرستاق بالجهالة، و العلماء بالحسد؛ ۱- زمامداران به خاطر ظلم و بیدادگری، ۲- عرب به خاطر تعصب،
۳-فئودالها و زمین داران و کدخدایان و خان ها به خاطر تکبر
۴- ، تجار به خاطر خیانت به مردم،
۵- روستاییان به
خاطر جهل.
۶- دانشمندان به خاطر حسد» !
به این ترتیب حسد در درجه اول بلای بزرگ برای دانشمندان است!
- این بحث را با حدیث دیگری از پیامبر اکرم (ص) به پایان می بریم (هر چند احادیث در این زمینه بسیار است) فرمود: «انه سیصیب امتی داء الامم! قالوا: و ماذا داء الامم؟ ! قال: الاشر و البطر و التکاثر و التنافس فی الدنیا، و التباعد و التحاسد حتی یکون البغی، ثم یکون الهرج! ؛ به زودی بیماری (بزرگ) امتهای گذشته ، امت مرا فرا نیز می گیرد! عرض کردند: بیماری (بزرگ) امتها چیست؟ فرمود:
۱- هوسرانی و
۲-عیاشی.
۳- و فزون طلبی،
۴-مسابقه در دنیاپرستی،
۵- اختلاف.
۶- نفاق.
۷- حسد نسبت به یکدیگر.
۸- سرانجام به ظلم و ستم و سپس به
هَرج و مَرج مبتلا می شوند» ! (المحجه البیضاء ج ۵ صفحه ۳۲۷ به بعد)
فَلَعَنَ اللَّهُ مَنْ قَتَلَكَ وَ لَعَنَ اللَّهُ مَنْ ظَلَمَكَ وَ لَعَنَ اللَّهُ أُمَّةً سَمِعَتْ بِذَلِكَ فَرَضِيَتْ به
🏴قصه تکرای بود و غزه نینوا...
عطش، دلهرهی کودکان، ضجه مادران و خون کودکان روی دوش پدران...
صدای زوزه تیر حرمله ها، گلوی شیرخوارها را نشان گرفته است.
مادران با دستهایی شبیه گهواره ...
سرها روی نیزه ها که نه، روی تلی از خاک
و مرثیه فرشتگان که نوحه سر می دادند:
« بای ذنب قتلت»
شهر در آتش کینه ی شمرها می سوزد و جای سیلی بمبهای تهجّر که روی صورت زمین مانده.
رقیه ها باصورت خاکی، دامن سوخته، به دنبال پناهگاهی که نیست.
اربا اربای پیکرها، علی اکبرها را تصویر می کرد...
و جسم بی جان،قاسمهایی که با استخوان شکسته از زیر آواربیرون می آمد.
اشک و ناله امام و قلب داغدار محور عالم هستی و دلهره زنان و کودکان آواره و ندای
"ان لم تکن لکم دین فتکونو احرارا فی دنیاکم " که در میان هلهله ها گم شده...
و همه باز ایستاده اند و اگر امروز بگذرد توّاب بودن را چه سود...
کفتارهای خونخوار، باردیگر درنده خوئی خود را نشان دادند، ولی این بیشه خالی از شیران حماسه ساز نیست و اکنون بیش از هر زمان دیگر، زمان چنگ زدن به ریسمان وحدت است و رمز پیروزی؛
( واعتصموا بحبل الله جمیعا)
و امروز خون مظلوم، یاری آزادی خواهان عالم را می طلبدکه؛
لَتَجِدَنَّ أَشَدَّ النَّاسِ عَدَاوَةً لِلَّذِينَ آمَنُوا الْيَهُودَ...
#غزه
#کشتار_مردم
🔷🔸💠🔸🔷