eitaa logo
شذرات/ایمان نوروزی
314 دنبال‌کننده
324 عکس
312 ویدیو
11 فایل
در اینجا یادداشت‌ها و تجربیات و خاطراتم را در حوزه‌های مختلفی چون #نظام_خانواده، #اقتصاد و #تجارت_مردمی، #وطن_توحیدی (جهان اسلام)، #طب_اسلامی و... را خواهم نوشت. طلبه‌ای که در زمان انقلاب اسلامی و در عصر خمینی (عصر جدید) تنفس کرد و بالید.
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🖥 ببینید | گناهِ برخی بانک های کشور که عذابش بیشتر از بیست بار زنای با محارم است. 🔸استاد شیخ حسین انصاریان ± توضیح ضروری : ذاتِ بانک مثل ذات شراب قابل اصلاح نخواهد بود. چراکه ربا و رباخواری، تنطیم کننده تمامی روابط مالی و پولی بانک ها است.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹طیف‌نما را کشف کرد یا ایرانیان در هزار سال قبل! 🔹در هزار سال پیش معمار ایرانی در مسجد جامع نطنز اجرایش کرده است! دکتر محسن اکبرزاده استاد دانشگاه: کلاس را به زور بردم در جامع شهر. سر می‌نشینم و درس می‌دادم. 🔹هزار سال پیش، معمار ساده ایرانی با و ، یک و یک دقیق طراحی کرده، طوری که در هر فصل سال، در هر روز موقع نماز ظهر و عصر، آبی رنگ از آن ساطع می‌شود. 🔻 یا همان را می‌گویند نیوتون اختراع کرده است. نیوتون برای ۲۵۰ سال قبل است، اما این در این ابعاد و حجم عظیم، بیش از هزار سال قبل توسط معمار ایلخانی ایرانی در نطنز ایران هوشمندانه و عامدانه طراحی شده بوده است. 🔹وقت نماز متوجه می‌شدم در گنبد خانه روزنه مثل یک طیف نما. در اذان ظهر دو روزنه، در وقت عصر چهار روزنه! از آجر خالی با زاویه بندی دقیق یک بار رنگ آبی و یک بار رنگ سرخ می‌دهد. نیوتن فقط دزدی و اشاره کرده است، معمار ما این را استفاده و اجرا کرده است! @iman_norozi
الإمامُ العسكريُّ عليه السلام : شِيعَةُ عليٍّ عليه السلام هُمُ الذينَ لا يُبالُونَ في سَبيلِ اللّه ِ أ وَقَعَ المَوتُ علَيهِم أو وَقَعُوا عَلَى المَوتِ ، و شِيعَةُ عَليٍّ عليه السلام هُمُ الذينَ يُؤثِرُونَ إخوانَهُم على أنفُسِهِم و لَو كانَ بِهِم خَصاصَةٌ ، و هُمُ الذينَ لا يَراهُمُ اللّه ُ حيثُ نَهاهُم ، و لا يَفقِدُهُم حيثُ أمَرَهُم ، و شِيعَةُ عليٍّ عليه السلام هُمُ الذينَ يَقتَدُونَ بِعليٍّ عليه السلام في إكرامِ إخوانِهِمُ المُؤمنينَ .[بحار الأنوار : 68/162/11 .] امام عسكرى عليه السلام : شيعيان على عليه السلام آنانند كه باكشان نيست در راه خدا مرگ به سراغ آنان آيد، يا آنان به پيشواز مرگ روند . شيعيان على عليه السلام آنانند كه برادرانشان را بر خود ترجيح مى دهند ، هر چند خود نيازمند باشند و آنانند كه خداوند ايشان را در آن جا كه نهى كرده، نمى بيند و در آن جا كه امر كرده، هميشه حاضر مى بيند . شيعيان على عليه السلام آنانند كه در گراميداشت برادران مؤمن خويش به على عليه السلام اقتدا مى كنند .
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
*سکانسی از فیلم سینمایی W 2008 به کارگردانی الیور استون*... ببینید تا براتون جا بیفته چرا تمام غرب مقابل جبهه مقاومت و بالاخص ایران قد علم کرده و یه لحظه راحتمون نمیذاره... تسلط بر ایران یعنی تسلط بر جهان... ایران با هیچ کشوری در جهان قابل قیاس نیست🇮🇷
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
زن که آدم نیست! روایتی از برخورد داعشی های ساخته آمریکا با زنان مشکل اصلی آمریکا و فرهنگ آنگلوساکسون‌ها ست. آمریکا و اذنابش را باید ادب کرد.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
رجزخوانی شیر پسر یمنی ! مدرسه تربیتی سیدالشهداء از یک پسر ده ساله اینچنین انسان شجاعی می‌سازد، از آن طرف مدارس مدرن از انسان یک موجود ذلیل و تحقیر شده‌ای می‌سازد که تا پنجاه سالگی هم سربار جامعه و خانواده است! به محتوای سخنانش خوب دقت کنید، این فهم در چه محیط تربیتی و مدام مدرسه تربیتی حاصل شده است! شذرات / ایمان نوروزی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
کمی سخنان توحیدی بشنویم از یک مرد ۱۴ ساله! مدرسه تربیتی دفاع مقدس که امتداد مدرسه تربیتی سیدالشهداء اینچنین در ۱۳ سالگی عارفی تربیت می‌کند که توحیدی سخن می‌گوید! شذرات؛ ایمان نوروزی
هدایت شده از مکتب اسلامی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 او را برد به دادگاه تا طلاقش بدهد این همسر شهید عبدالرحمن صبح است که همراه بنیانگذار حرکت عرین الاسود در نابلس به شهادت رسید. به همسرش گفته بود که سرانجام من شهادت است و با من بمانی همسر شهید خواهی شد. دست زنش را گرفته بود و برده بود دادگاه تا طلاقش بدهد، او اما گفته بود که می‌مانم و همسر شهید می‌شوم و ماند و همسر شهید شد؛ در میانه فیلم‌های فحاشی و پُست‌های پَست، امروز با این شیرزن جوان نفس کشیدم. سید سرباز روح الله رضوی @maktab_eslami
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 اظهارات شنیدنی تحلیلگر انگلیسی از اتفاقات ایران: فکر می‌کنید چه کسی از تغییر رژیم ایران سود خواهد برد؟ نه زنان، نه کودکان و نه ایران کوچکترین اهمیتی برای غربی‌ها ندارد! "ریچارد مدهرست" تحلیلگر انگلیسی: 🔹اگر فکر می‍کنید که غربی‌ها نگران حقوق زنان ایرانی هستند، احمق هستید؛ از سال 1979 به دنبال خلاص شدن از دست ایران هستند چون قبل از آن آمریکایی ها و انگلیسی ها منابع ایران را غارت می کردند! ـــــــــــــــــــــــ ♨️دریافت اخبار مربوط به اغتشاشات👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/1655832592Cd30cd51591
شهید مطهری در کتاب خدمات متقابل ایران و اسلام: «یکی از کسانی که در کشمیر به اسلام خدمت کرده است میرسیدعلی همدانی بود، این مرد بزرگ که از مفاخر اسلامی است هزارن اشاگرد در کشمیر تربیت کرد که هر کدام برای خود استاد شدند.»
هدایت شده از تشکل حوزوی سعداء قم
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥حاج سعید قاسمی از منتظری می‌گوید: 🔸در خانه هر حزب‌اللهی دوتا قاب عکس بود. امام و آقای منتطری 🔹آقا روح‌الله شما که گفتید من در منتظری خلاصه شدم! 🔹مادرم به من گفت بچه قاب عکس و بیار پایین، گفتم صبر کن تا فردا، عصا را آورد بالا زد زیر قاب عکس و افتاد پایین... 🔸برای تو انقلابی می‌گویم که گیج میزنی که حضرت آقا یک بار یک جایی گفت هیچ کسی برای من فلانی نمی‌شود 📣تشکل حوزوی سُعداء قم 🆔 https://eitaa.com/joinchat/603652132Ce46bba8e6a
🔹 و نظریه شهید صدر در جمع ! 🔹رییس گفت: فردا شب بچه‌ها را جمع می‌کنم، در حمام روستا منبر برو! 🔻ماه رمضان سال ۹۸ در روستای محل تولدمان (سالهای زیادی از آن محیط دور بودم) تبلیغ بودم. تبعا با مسجدی ها و بچه های بسیج ارتباط برقرار شده بود. اما مردم عادی و حتی جوان‌های غیرمذهبی مخاطب من قرار نمی‌گرفتند. 🔻رفیق مان که مسئول بسیج و از رزمندگان مدافع حرم بود و فردی فرهیخته (ارشد فلسفه) گفت: میای برویم باغ فلانی!(فلانی: که فردی مذهبی اما مخالف مسجدی ها و حزب اللهی ها بود). گفت: برایت حاشیه درست می‌شود و در روستا پشت سرت حرف خواهند زد. گفتم مسئله ای نیست برویم. بعد از مسجد و جلسه قرآن خوانی. رفتیم باغ! (در روستاها مسئله خانه_باغ و قلیان و اعتیاد خودش از آسیب های اجتماعی پیچیده است) 🔻آتش و زغال قلیان را به راه کرده بودند! اولش کمی در رودرواسی بود قلیان چاق کنند یا نه! باب گفتگو از چه تنباکویی می‌کشید شروع شد! گفتم اگر تنباکو خوانسار دارید برای ما هم چاق کنید! یخ شان باز شد. از خواص طبی قلیان و اثرات آن گفتم. و اینکه در ترک سیگار و بازسازی ریه می‌تواند موثر باشد. خودش گفت: سیگار کشیدن ۱۵ ساله را با همین قلیان کنار گذاشته است. 🔻صحبت به و سبک زندگی و معماری و بعد مسایل سیاسی هم کشید. چون جمع فرهیخته ای بودند، با زبان ساده از (در ذیل نظریه شهید صدر) و نهادسازی حضرت امام و راز ماندگاری انقلاب اسلامی در مقایسه با خیرش یا به تعبیر عرب‌ها صحبت کردیم. 🔻در ضمن بحث سبک زندگی، از معماری که صحبت به میان آمده بود. از ظرفیت‌های روستا و کارکردهای طبی و حتی اقتصادی آن گفتم. برایش جالب بود! 🔻گفته بودم ما هفته ای یا ماهی یکبار با رفقا جمع می‌شویم و در قم می‌رویم ! آداب و فلسفه حمام را مختصراً بیان کردم. (طبق کتاب ) آخر جلسه خودش پیشنهاد داد. من همه جوانان قلیانی را جمع می‌کنم. فردا شب میای با هم برویم حمام؟! همه این حرف‌ها هم اونجا بگو!
• تحلیل • ┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄ ▫️پرچین شکسته این عجیب نیست که کسی از یک سوراخ دو بار گزیده شود، یا حتی این عجیب نیست که یک ملتی از یک سوراخ دو بار گزیده شوند، ولی هیچ کدام درست نیست. یعنی باید جلوی آن را گرفت. وقتی از یک نقطه ضربه خوردیم باید مراقب باشیم که تکرار نشود. اگر دشمن هوشمندی رو به روی ما باشد حتماً از شکست ما الهامهای زیادی خواهد گرفت. ما طی این چهل سال در یکی از جنگهایی که با دشمنان خود داشتیم به طور قطعی شکست خوردیم و یک تراز راهبردی را به طور کامل از دست دادیم و آن «جنگ جمعیّت» بود. نرخ باروری یا (TFR) یعنی میانگین تعداد فرزندانی که یک زن به دنیا می‌آورد در کشور ما در حدود سه دهه گذشته به صورت حیرت انگیزی روند کاهشی داشته است؛ از ۶.۵ فرزند سال ۱۳۶۵ به ازای هر زن به 1.7 فرزند در سال ۱۳۹۸ رسیده است، که پایین‌ترین نرخ باروری در طول تاریخ ایران است. ما در حال حاضر پایین‌ترین نرخ باروری کشورهای غرب آسیا و شمال آفریقا را داریم.(مروتی، عبرتهای پروژه تحدید نسل ایرانیان) این کار برنامه ریزی شده بوده است. حداقل 150 سال روی خصوص ایران انواع نقشه ها ریخته شده و عملیاتهای موفق و ناموفق فراوانی انجام شده است و نهایتاً به دست ما به توفیق کامل رسیده است. ما در هماوردیهای فراوانی با نظام سلطه پیروزیهای درخشان داشتیم، مثل روز روشن است. اما هزیمت در موضوع فوق استراتژیک جمعیّت را هیچ جوری نمی شود توجیه کرد. بپذیریم که صحنه را از دستمان خارج کردند و الآن واقعاً در معرض خطریم! اما آیا عملیات دشمن ساده بوده است؟ خیر از روی آگاهی و مطالعۀ کامل و شناخت دقیق و حرفه ای مطلوبیتهای خود و در دل طرحی کاملاً پیچیده و چند بعدی بوده است. از قسمتهای شکستۀ پرچین بر ما یورش آوردند و دیر فهمیدیم. نکتۀ مهم اینجا است که ما هیچ بررسی درستی انجام نداده ایم که «چطوری شد که شکست خوردیم» و منظورمان از این بررسی این باشد که جلوی شکست خوردنهای این طوری را بگیریم. ما در جنگهای این طوری که می توان نام آن را جنگهای تمدنی گذاشت، شکست خواهیم خورد. ما از خود نقطه ضعف نشان دادیم و این نقطه ضعفها را برطرف نکرده ایم؛ یکی از آنها «ساده انگاری طولانی مدت» است. باید با خوف ویژه ای بهوش باشیم! جنگ تمدنی ترازی از جنگیدن است که به دید نگاههای معمولی و سطحی و ذهنهای جمع و جور نمی آید، ولو از تحصیلکردگان دانشگاهها باشند. در این تراز از جنگیدن ممکن است از لشگر مقابل بتوان سربازهای فرهیخته ای گرفت، در حالی که او متوجه این ماجرا نیست و حتی ممکن است جنگ را انکار کند. جنگ تمدنی عمیق است(یا یک تصمیم عمیق دینی راهبردی است و قابل صرف نظر کردن نیست)، گسترده و چند بعدی است، واقعاً «پرمؤلفه» است، دارای انسجام است، در لایه های متنوعی روی آن طراحی می شود، دراز مدت و باحوصله است، یک داستان و سناریوی کامل و سر و ته دار دارد، در بسیاری از رگه ها برای عموم یا بخش خوبی از جامعه بسیار موجه و خواستنی است، تکیۀ جدی به جنگ نرم دارد، ... ما «سرمایۀ راهبردی جمعیّت» را به همین واسطه از دست دادیم و یک افق حضور اجتماعی انقلاب اسلامی را به طور قطع از دست دادیم و اکنون نگران موجودیّت کشور انقلابی خود هستیم. جنگ جمعیّت یک جنگ فرهنگی نبود، یک جنگ حقوقی محض نبود، یک جنگ بهداشتی نبود، یک جنگ سیاسی و امنیتی نبود، یک جنگ اجتماعی، یک جنگ اقتصادی و رفاهی نبود، یک جنگ تعلیمی و تربیتی نبود، ... بلکه همۀ اینها بود. طراحی «جنگ جمعیّت» کامل بود و کسانی که این جنگ را طراحی کرده بودند حضوری تفننی در این میدان نداشتند، دشمن تر از آنی بودند که ساده لوحان می پنداشتند. ما حتی وزن راهبردی جمعیّت را بخصوص برای یک کشور انقلابی درک نمی کردیم و دربارۀ آن سهل انگار بودیم و سالها زمینهای خالی و بی حفاظ را در اختیار آنها قرار دادیم. ما تراز تمدنی نداشتیم و هنوز هم نداریم و به همین واسطه واقعاً در معرض خطریم. ما دشمن را امیدوار کردیم و هنوز هم متوجه این تراز از جنگیدن نشده ایم. دشمن در مقولۀ «حجاب» با ما در حال جنگیدن است و طرح کاملی هم دارد. اگر انکار کنیم از یک تراز راهبردی واجب خواهیم افتاد. «جنگ حجاب» را باید آنچنان که هست رؤیت و روایت کرد. اگر آن را صرفاً فرهنگی دیدیم خود و دیگران را در معرض خطر قرار می دهیم. ┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄ ✿شاخۀ گل یاد، هدیه به روح بلند ام المؤمنین حضرت خدیجه سلام الله علیها ☘️@faslefarhang
از معابر کوثری تا خیابانهای تکاثری تا به حال به تفاوت معابر در شهرهای سنتی و معاصر دقت کرده‌اید؟ در شهر سنتی که مصداق شهر/عبودیت بود بازار در موقعیتهای مشخصی مکان‌یابی و احداث می‌شد به نحوی که در چنین شهری، کارکرد اغلب معابر (متناسب با وجه تسمیه معبر) صرفاً عبور و مرور بود و نه تجارت و بیع. اما در شهر معاصر که مصداق شهر/ثروت است، کمتر خیابان و معبری را می‌توان یافت که بدنه آن به کاربری‌های تجاری اختصاص نیافته باشد. در چنین شهری، عملا کل شهر بر مدار تجارت شکل می‌گیرد و نه عبودیت. به نحوی که شهروندان حتی برای طی کردن مسیرهای روزمره نیز گریزی از مواجهه با انبوه ابنیه تجاری ندارند (به تفاوت دو تصویر ارائه شده در عکس فوق عنایت بفرمایید). به این ترتیب در شهر معاصر به دلیل کالایی شدن فضاهای شهری که از نتایج اقتصاد تکاثری است، شهروندان با عبور و مرور روزمره در معابر، چه بخواهند و چه نخواهند در حال بازارگردی هستند. چنین شهری، برخلاف شهر سنتی که محصول اقتصاد کوثری و فرهنگ قناعت بود، محصول اقتصاد تکاثری و فرهنگ مصرف است؛ اقتصادی که برای رفع احتیاج بازار نیست، بلکه برای ایجاد بازار احتیاج است. اینکه در اقتصاد تکاثری، بسط بازار از موقعیت‌های خاص به کل شهر، چه تاثیراتی بر روحیات و خلقیات شهروندان دارد محل تامل جدی است؛ شهری که حتی بسیاری از شهروندانش شبها را به نوعی در بازار می‌خوابند! زیرا در منازلی سکونت دارند که طبقه فوقانیِ مغازه‌ها و ابنیه تجاری است و مبرهن است که در چنین شهری، حرکت بر مدار عبودیت، از عهده هرکسی برنمی‌آید: رجال لا تلهیهم تجاره و لابیع عن ذکر الله (نور/۳۷). @baladetayyeb
قسمت دوم 🔻رفتم بازار قدیمی شاهرود. و و خریدم! یک پیام تبلیغاتی نوشتم: ؛ و کارکردهای طبی و اقتصادی . وعده ما ساعت ۱۰ شب، حمام سنتی قلعه‌نوخرقان. به همه رفقای فعال اجتماعی شهرستان هم فرستادم. 🔻خدا یار بود. یکی از رفقا تماس گرفت. گفت پدر و اجداد ما همه معمار بوده‌اند. پدرم خوشحال شده است و استقبال کرده است. در مورد هم کتابی تالیف دارد. استقبال کردم و تاکید داشتم حتما تشریف بیاورند. 🔻حدود ۲۰ نفر از جوانان قلیانی و غیر مسجدی روستا آمده بودند. حمید که مداح حرفه‌ای بود و رابطه‌اش با جوانان قلیانی خوب بود هم آمده بود. دهنی خواند.
لکن توقّع دیگری هم من دارم؛ ببینید من در یکی دو سخنرانی قبلی گفتم که علائم زیادی وجود دارد که نظم کنونی جهان دارد تغییر پیدا میکند(۲۰) و نظم جدیدی بر جهان حاکم خواهد شد. ما ایرانی‌ها، جایگاه ما ایرانی‌ها در این نظم جدید چیست؟ این یک سؤال مهم است. حالا این نظم جدیدی که بنده عرض میکنم که نظم کنونی به نظم جدید تغییر پیدا خواهد [کرد]، چیست؟ ...من سه مورد از خطوط اساسی را گفتم: انزوای آمریکا، انتقال قدرت به آسیا، گسترش جبهه‌ی مقاومت و منطق مقاومت؛ البتّه چیزهای دیگری هم میشود گفت، در ذهن من هم هست، حالا مسائل اساسی‌تر اینها است. خب، حالا در این دنیای جدید ایران چه کاره است؟ ایران کجا قرار میگیرد؟ جایگاه کشور عزیز ما کجا است؟ این، آن چیزی است که باید شما روی آن فکر کنید؛ این، آن چیزی است که باید شما خودتان را برایش آماده کنید؛ ... بیانات در دیدار دانش آموزان ۱۴۰۱/۰۸/۱۱ شذرات؛ ایمان نوروزی @iman_norozi
و تأسیس نهادهای موازی توسط حضرت امام به جهت استحاله نظامات اجتماعی غرب چالش‌های گام دوم انقلاب کجا ست؟ 1⃣ از 3⃣ راز موفقیت انقلاب اسلامی آنجا بود که حضرت امام در زمین بازی غرب و زمینی که طراحی کرده بود قدم نگذاشتند. لذا حضرت امام مبتنی بر نظریه دست به در ابتدای انقلاب زدند. یا به تعبیری نهادسازی موازی انجام دادند. تاسیس جهادسازندگی، سپاه، کمیته امداد و... محصول همین نگاه بود. به عبارت دیگر در فضای دولت- ملت (تمرکزگرایی و انسان محوری بریده از وحی) نظامات اجتماعی مثل ارتش، هلال احمر، بهزیستی، دادگستری، یونیسف(در امر فرهنگ)، فائو(غذا و کشاورزی)، صندوق بین المللی پول، سازمان جهانی بهداشت، مدارس مدرن و... شکل می‌گیرد. امام همانطور که در پیام ۱۲ فروردین سال ۵۸ به ملت ایران ضمن تبریک ایجاد حکومت الله که و هدیه خداوند به ملت ایران می‌داند تاکید می‌کنند: من از دولتها می خواهم که بدون از غرب و شرق، با و ،‏‎ ‎‏باقیماندۀ رژیم طاغوتی را که آثارش در تمام شئون کشور ریشه دارد پاکسازی کنند، و فرهنگ و دادگستری و سایر وزارتخانه ها و ادارات که با و بپا شده‏‎ ‎‏است به شکل اسلامی متحول کنند. لذا حضرت امام نه بسان طالبان و افرادی که فکر سطحی در اول انقلاب داشتند و به دنبال انحلال ارتش و... بودند با ایجاد نهادهای موازی و استراتژی نظامات اجتماعی غربی را در پیش گرفتند. در واقع با ایجاد یک هاضمه و در دل انقلاب اسلامی به دنبال استحاله نظامات رقیب تمدنی برآمدند. 🔻نقطه کانونی حرکت امام نظامات در ذیل نظام بودند. یعنی در عرصه امنیتی ما در دنیا داریم، امام ایده ۲۰ میلیونی را دادند و از دل آن شکل گرفت. در بحران‌های اجتماعی سازمان وجود دارد، امام را تأسیس کردند. در خدمات رسانی به فقرا و معلولان و خیریه‌های مدرن وجود دارد، امام کمیته امداد را بنا نهادند. در تعلیم و تربیت مدارس مدرن و کشنده استعدادها وجود دارد، امام نهضت سوادآموزی را به‌وجود آوردند. 🔻 تلقی خیلی‌ها اینست برای ریشه کن کردن بی‌سوادی بود، اما در واقع امام به دنبال تعلیم و تربیت بود. با تعطیلی دانشگاه‌ها و انقلاب فرهنگی حضرت امام به دنبال استحاله دانشگاه بود که به دلیل نبود نظریه و نیروی متخصص این اتفاق نیفتاد. بنیاد مسکن، بنیاد مستضعفان و ۲۷ نهادی که حضرت امام تاسیس کردند دنبال مردمی سازی همه امور بودند. 🔻اموری که توسط نیروهای انقلاب فهم نشد و بخاطر و روی کار آمدن دولت سازندگی و جریان غرب‌گرا و توسعه و تیزهوشی نهادهای انقلابی مثل جهادسازندگی و نهضت سواد آموزی یکی پس از دیگری یا منحل در نهادهای غربی شدند یا روند مدیریت آن‌ها به دلیل به کارگیری نظریه‌های علوم انسانی غرب استحاله شدند مثل کمیته امداد و بنیاد مستضعفان. شذرات؛ ایمان نوروزی @iman_norozi
🔹حکم مکروه فردی در ، حرام اجتماعی در است! 🔻چگونه فقه خرد و در دل جریان توسعه بازی می‌خورد! 2⃣ از 3⃣ 🔻برای تطبیق موارد فوق در جمهوری اسلامی به صورت اجمالی به بررسی وضعیت تقنین در می‌پردازیم. چگونه فقه را در زمین خودش بازی داده است و عملا آنچه در عمل اتفاق افتاده است استحاله نظامات در دل مدرنیته بوده است. 🔻ما یکبار نگاه و داریم و یکبار نگاه جزیی و گسسته در قوانین داریم. - قوانینی که مثلا در حوزه خانواده گذاشته شده است به لحاظ آیا غیرفقهی ست؟ قطعا خیر. - آیا به لحاظ یا این فرایند تقنین غیرشرعی ست؟ بله؛ و نمی‌تواند ضامن اسلامی شدن جامعه باشد! 🔻مثلا: - فرزند بعد از طلاق: طبق مشهور فقها حق حضانت پسر تا دوسال با مادر است، اما نظر آقای تا هفت سال را اولی می‌داند. (همین فتوای شاذ را گنجاندند در قانون) (۱) - بردن زن از زمین: طبق مشهور فقها زن از زمین ارث نمی‌برد. یک فتوای فقط از آقای صافی ست که قائل به ارث بردن زن از زمین هست. (این تک‌گزاره نیز از فیلتر رد و تبدیل به قانون می‌شود) - شرط عدم مرد در ضمن عقد: مشهور فقها شرط به اینکه مرد همسر دیگری نگیرد را هم از جمله شروط باطل می‌دانند و در واقع آن را مثال اصلی چنین شرطی ذکر کرده‌اند. برای مثال در می‌نویسد: «اگر شرط خلاف مشروعی کند؛ مثلاً بر سر او نیارد یا با آمیزش جنسی نکند، شرط باطل است ولی عقد و مهریه صحیح است.»(۲) هم در شرح لمعه می‌نویسد: «اگر شرط شود، شرط باطل و عقد و مهریه صحیح است، مانند اینکه شرط کند سرش زن نگیرد.»(۳) - برای خنثی کردن شرط فوق را از با بند و بیل‌های دیگری در دفترچه‌های ازدواج گنجاندند تا عملا ازدواج مجدد مرد غیرممکن یا پرهزینه شود (یعنی می‌شود از فقهی به‌گونه‌ای منظومه سازی شود، که یک حکم حلالی تبدیل به ضد حکم دیگر و ضد مقصود شارع شود) - مباحث دیگری چون و تحصیل زنان در رشته های غیر مرتبط و موارد دیگری طبق نظریه و... 🔻چند مثال بالا به عنوان نمونه اشاره‌ای بود که چگونه فقهی که با نگاه جزیی مخالفت با شرع اسلام ندارد، اما همین فقهی در کلان یا (یا به تعبیر دقیق شهید صدر ) ماهیتی و حکم دیگر و چه بسا حرمت پیدا کند. 🔻مثلا وقتی همین را در مکتب غرب یا نظامات اجتماعی طاغوت می‌بریم یک معنایی پیدا می‌کند، و در معنا و کارکرد دیگری پیدا می‌کند. به عنوان مثال برای سنجش مجموع قوانین در حوزه خانواده (یا هر نظام اجتماعی دیگری) باید با شاخصه‌های همان مکتب ارزیابی شود. پی‌نوشت: ۱- «مسئلة 1388: الام احق بحضانة الولد ان شائت اذا کانت، حرة مسلمة عاقلة مأمونة علی الولد الی سنتین و ان کان انثی، و الاولی جعله فی حضانة الام الی سبع سنین و ان کان ذکرا، و تسقط الحضانة لو تزوجت و لا تسقط لو زنت». منهاج الصالحین، سیدابوالقاسم خویی، ج2، ص285. ۲- المحقق الحلی، ابوالقاسم نجم‌الدین جعفر بن الحسن الهذلی. شرائع الإسلام فی مسائل الحلال والحرام، ص ۵۵۱ ۳- شهید ثانی، تحریر الروضة فی شرح اللمعة، تهران: سمت، هفتم، ۱۳۸۳، صص ۳۴۱–۳۴۰. شذرات؛ ایمان نوروزی @iman_norozi
🔹 ماشین امضای 🔻برآیند در و سبک زندگی در جمهوری اسلامی به شاخصه غرب نزدیک شده است! 3⃣ از 3⃣ 🔻مثلا اگر (مدنظر فیمینیست‌ها) و (مدنظر اسلام) را شاخص سنجش قرار دهیم، می‌بینیم در مجموع برآیند تقنین در حوزه ما به فضای مدنظر نزدیک شده‌ است. در واقع ما ماشین امضای شده است بدون آنکه متوجه آن باشد. 🔻همین مسئله در فضای نیز به روشنی عیان ست. مثلا مسئله وام‌های ربوی را با عقودی مثل مضاربه و... شرعی‌ و امضا کرده‌ایم، اما چون توجه به فلسفه بانک و سیستم آن نداریم، و آن را زیرمجموعه یک نظام اختاپوسی مثل سیستم سرمایه‌داری نمی‌بینیم، عملا به بسط مدرنیته ( و دور شدن حکومت اسلامی از جامعه سازی اسلامی) کمک کرده است. یعنی فقه به ضد اهداف و غایات خودش تبدیل شده است. 🔻اما اگر همین را در ذیل مکتب و نظامات اجتماعی توحیدی و شاخصه که از مختصات این است مورد سنجش قرار دهیم، می‌بینیم قوانین را طوری باید استنباط کرد که به به عنوان جامعه خللی وارد نسازد. 🔻در یک نگاه کلان وقتی بخواهیم قضاوت کنیم، می‌بینیم در فرایند قانونگذاری در جمهوری اسلامی در حوزه ما به فضای غربی و شاخصه‌های مدنظر فیمینیست‌ها که همان بوده است نزدیک شده‌ایم و از که مطلوب اسلام و خانواده اسلامی تراز انقلاب است دور شده‌ایم. 🔻لذا اگرچه قوانین به لحاظ تک گزاره ها مخالف فقه فردی ما نبوده اما عملا به بسط مدرنیته و ظلم علیه انجامیده است. و نه تنها قوانین ما به و کمکی نکرده است، بلکه بالعکس شاهد بالارفتن سن ازدواج، بالا رفتن آمار طلاق و... بوده‌ایم. 🔻جریان توسعه و غرب‌گرا و سکولار در جمهوری اسلامی (که یک سر آن در حوزه علمیه هم هست) به دنبال منظومه‌سازی از فقهی و فقه در (به جهت ساکت کردن حوزه‌ها و دور زدن شورای نگهبان) و بسط مدرنیته هستند. 🔻از آن طرف نیروهای انقلاب و جریان فقاهتی آن باید به دنبال ارتقای فقه و از فقهی و بعد از آن به دنبال و تحقق آن در جامعه باشند. از آن سو وقتی در شما خللی ایجاد شود و نتوانید نظام خانواده مطلوب شارع و توحیدی را محقق کنید، تحقق و سایر نظامات اجتماعی مثل نظام تعلیم و تربیت، ، اقتصادی مقاومتی، نظام امنیتی و... با مشکل مواجه شده است. چون نظامات اجتماعی چه در مکتب_اسلام و چه کاملا سیستمی یا نظام‌مند هستند. از این روست ایده در جمهوری اسلامی جز به بسط مدرنیته و دور شدن از آرمان‌های انقلاب اسلامی نینجامید. رهبر انقلاب در سیاست‌های کلی خانواده در ۱۳ شهریور سال ۹۵ به خوبی یک از خانواده محوری در نظامات اجتماعی را ارائه دادند: (این هم نظام‌مند بودن اندیشه ایشان را نشان می‌دهد و هم یک نمونه عینی از نظریه‌پردازی روش‌مند مبتنی بر تراث دینی ست) بند دوم این سیاست‌های کلی خانواده اینچنین است: ۲. خانواده در و مقررات، ، سیاست‌های اجرایی و آموزشی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی به‌ویژه و . قسمت اول: https://eitaa.com/iman_norozi/235 قسمت دو: https://eitaa.com/iman_norozi/236 شذرات @iman_norozi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔵 چرا تغییر رویکرد اقتصادی، آغاز نمی‌شود؟ گفت‌و‌گویی با دکتر درخشان 🔺 تصمیم‌گیران ما مقهور فضای کارشناسی هستند 🔺 دانشگاه‌ها نمی‌خواهند از چارچوب کتاب‌های درسی فراتر بروند 🔺 نیاز به جریان‌سازی فکری داریم هرچند خیلی‌ها درمقابل ما موضع بگیرند. @dr_izadkhah
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♨️ کلیپ ویژه ♨️ 🎥 ببینید | قانون دستگاه الهی 📌 نکته‌ای برای تمام کسانی که مشغول و هستند. 🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 @haerishirazi
اگر برنامه ریزی کشور، مخصوصا برنامه هفتم توسعه بر اساس چهار شاخصه اصلاح شد، ریل دولت آقای رئیسی به سمت آرمانهای انقلاب تغییر خواهد کرد در غیر این صورت باز هم باید چوب ناکارآمدی غربی ها و لیبرال ها را بخوریم. https://eitaa.com/joinchat/2372075642Cff185a47ff پ.ن چهار شاخصه برای تحول در زیست بوم وابسته کشور به زیست بوم مستقل _ مردمی: ۱. تعلیم، انگیزه سازی و حمایت از چهار شغل دامداری ، باغداری، کشاورزی و خیاطی ( لباس و پوشش ابزار دشمن برای نفوذ و تهاجم فرهنگی ) ۲. احیای قانون موات با دو غرض ؛ خانواده های اجاره نشین، زمین دار شوند. مردم بتوانند در زمین های رایگان دولت ۴ شغل برتر را راه اندازی کنند. ۳. ساخت بازار موقت اسلامی در کشور با هدف تحقق الگوی بازار ( توزیع) اسلامی ۴. ساخت خانه با الگوی دار واسعه ( ویلایی) ؛ تمرین واقعی برای تحقق واقعی اقتصاد مقاومتی https://eitaa.com/joinchat/2372075642Cff185a47ff
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 🔸خدا چگونه به انقلاب کمک میکند؟ (1)🔸 روی این مسأله دقت کنید: «این ممکلت صاحب دارد»، یک پرانتزی هم برای صاحب آن باز بگذارید!! در مورد این قسمتهایی که مربوط به ما نیست، نگران مدیریتشان نباشید. در آنچه که از حد ما خارج است، راحت بخوابید! هیچ نگران نباشید. در آنچه که در حد توانمان است، باید بی‌خوابی بکشیم؛ اما در مواردی که در حد توانمان نیست، نگران نباشیم. «ان تنصروا الله ینصرکم» یعنی:«ان تنصروا الله [فی ما تستطیعون]، ینصرکم [فی ما لا تسطیعون]» [اگر خدا را در مسائلی که در توانتان هست یاری کردید، خدا شما را در مسائلی که توانتان نیست، یاری می‌کند] حملۀ آمریکا به طبس، خارج از حدّ ما بود؛ جزء حدّ خدا بود و لذا طوفان را آورد. اما دیگر اینطور نیست که هر دفعه میرویم در عملیات، خدا یک طوفانی بفرستد و آنها را از بین ببرد! آنها حدّ خود ما است. شهید می‌دهیم و طبیعی است که بدهیم. چرا؟ چون روش تربیتی خدا این نیست که ما را تنبل و پرتوقع بار بیاورد. در آن مقطع که شما ناتوان هستید، روی توانایی خدا حساب بکنید. درست هم هست. اما وقتی شما از آن مقطع گذشتید و توان پیدا کردید، حتما باید از استفاده کنید. اگر یک دست غیبی می‌آمد و صدام را با یک نفرین از بین می‌برد، حالا کجا بودیم؟ هیج جا! هیچ جا! هیج جا! حالا دیگر قاسم سلیمانی را نداشتیم! چون قاسم سلیمانی را بخاطر این فشارها به دست آوردیم. به دلیل اینکه شب تا صبح در اتاق جنگ نشسته بدست آوردیم. بهترین کمک خدا، همین نوع است که به آدم کمک نکنند. «خیر الناصرین» یعنی همین! اگر خودت می توانی، به تو کمک نمیکنم. @haerishirazi
شذرات/ایمان نوروزی
#یادداشت_حکمرانی 🔹#فقه_خرد ماشین امضای #نظام_سرمایه‌داری 🔻برآیند #تقنین در #نظام_خانواده و سبک زند
در تکلمه یادداشت ماشین امضای https://eitaa.com/iman_norozi/237 مطلب زیر از کانال استاد حجت الاسلام یحیی عبداللهی تقدیم می‌گردد. انشالله تلاش است تقریری از اندیشه‌های فقهایی چون مرحوم امام، شهید صدر و رهبری، مرحوم سید منیرالدین حسینی و... ارائه شود تا جبهه فرهنگی انقلاب نگاهی راقی‌تر به مسائل و امامین انقلاب و امتدادهای اجتماعی آن پیدا کنند. کانال حنان؛ استاد یحیی عبداللهی https://eitaa.com/yahyayahya شذرات؛ ایمان نوروزی https://eitaa.com/iman_norozi