شذرات/ایمان نوروزی
📸 جکسن هینکل، تحلیلگر آمریکایی: 🔹ایران اولین کشوری است که آمریکا را مجبور کرد تمام پولهای بلوکه شد
🔹هزینه #مقاومت بسیار کمتر از سازش است.
شیخ ایمان ابوعلی
🔻حوزه نجف به بهانه حفظ #دماء_مسلمین و حفظ حوزه نجف و شوکت آن، پشت شهید صدر را خالی کرد.
در واقع چراغ سبز آمریکایی ها و انگلیسها به صدام و سکوت حوزه نجف شهید صدر حسین گونه و خواهرش بنت الهدی صدر آسیه گونه به شهادت رسیدند.
🔻#صدام از #تاریخ درس گرفت. وقتی #شهید_صدر برای بار اول دستگیر شد، بنت الهدی صدر زینب گونه به حرم امیرالمومنین رفت. سخنرانی حماسی کرد و غیرت مردان به جوش آمد. صدام مجبور شد محمدباقر صدر مرجع جوان حوزه نجف را آزاد و در حصر خانگی تحت مراقبت بگذارد.
🔻اما این حوزه نجف بود که پشت به #سنتهای_قرآنی کرد. و از تاریخ درس نگرفت و حمایتی از مرجعیت نجف صورت نگرفت. صدام جرئت پیدا کرد. دوباره محمدباقر صدر دستگیر شد اما اینبار به همراه خواهرش بنتالهدی صدر. صدام از اشتباه یزید درس تاریخی گرفت.
🔻 وقتی از صدام پرسیدند چرا یک زن را دستگیر کردی گفت: نمیخواهم اشتباه یزید را تکرار کنم. یزید زینب را زنده گذاشت و حکومتش با فریادهای زینب فرو ریخت.
🔻کمتر از ده سال بعد از شهادت این دو، در انتفاضه شعبانیه ده هزار نفر از شیعیان جنوب ، کربلا و نجف زنده زنده کشته شدند. و بعد از انتفاضه شعبانیه و فوت مرجع بزرگی چون آقای خویی حوزه نجف تا سقوط صدام تعداد طلبه هایش به ۲۰ نفر نمیرسیدند.
مسجد جامع خرمشهر؛ قلب تپنده مقاومت
۱۳ صفر ۱۴۴۵ .
#شلمچه در طریق الحسین
#زنان_مقاومت
#عنصر_عواطف
#عاشورا
#حوزه_نجف
#شهید_صدر
#صدام
#مرجعیت
#سنتهای_قرآنی
شذرات
@iman_norozi
🔹شیعه از #سنتهای_قرآنی و #فلسفه_تاریخ درس ها باید می گرفت و بگیرد.
✍شیخ ایمان ابوعلی
🔻#سقیفه درس بزرگی برای شیعه ست. شیعه وقتی بی اهتمام به امر #امامت و #ولایت شد خوار شد.
🔻این اتفاق در #مشروطه هم افتاد، شیعه و حتی علمای شیعه بی اهتمام به امر #امامت و #ولایت شد و سر یک فقیه و مجتهد بالای دار رفت. و چند صباحی بعد توسط انگلیسیها حدود ده میلیون نفر با #واکسنهای_یهودی در اواخر دوره قاجار قتل و عام شدند.
زمینه برای دیکتاتوری رضاخان میرپنج مهیا شد. دیگر نه خبری از روضه و مراسمات حسینی بود و نه حوزه نوپای قم درس و بحثی بود. و #عمامه ممنوع شد. برخی از طلاب من جمله #خمینی_جوان صبح علی الطلوع به #معمم به باغهای سالاریه میرفتند تا درسی بخوانند تا #روح_مقاومت در شاگردان جوانش زنده بماند!
🔻در #بحرین در سال ۲۰۱۱ بعد از خروج یکپاروه مردم علیه حاکمیت، شیخ عیسی قاسم راه آقای خویی و حوزه نجف را به راه استادش #شهید_صدر و راه خمینی که #مقاومت بود برگزید و گزینه تعامل با طاغوت را پیش گرفت نتیجه آن شکست انقلاب بحرین و ذلیل شدن شیعه و در نهایت خودش هم سلب تابعیت شد.
شیخ علی سلمان هم که راه تعامل با طاغوت را پیش گرفت و سر از سفارت آمریکا درآورد و پشت به مقاومت کرد، با تاخیری چندساله به نسبت رهبران مقاومت بحرین که از ابتدا به زندان افتادند، در نهایت با تاخیری چند ساله به زندان افتاد. او به زندان افتاد اما مبارزه او #اصالت نداشت. اعتماد به #طاغوت او را با حقارت به قعر #زندان_جو برد.
🔻اما در #نیجریه شیخ زکزکی در طول چهل سال گذشته و بخصوص از سال ۲۰۱۳ بعد از شهادت سه فرزند در روز قدس و شهادت سه فرزند دیگرش در اربعین سال بعد راه مقاومت را برگزید و خیلی از شیعیان و حتی نزدیکان شیخ شهید شدند. خود شیخ و خانمش ۶ سال زندانی شدند، اما بعد از این اتفاقات روح مقاومت نه تنها در نیجریه بلکه در غرب آفریقا در ده کشور زنده است.
شیخ میگفت: وقتی تعدادمان به ۲۷ نفر رسید خیلی خوشحال بودیم که جنبش اسلامی نیجریه از عدد انگشتان دو دست بیشتریم!
🔻او بعد از شهادت سه فرزندش در روز قدس در فتنه آمریکایی_عبری_سعودی که منتظر انتقام شیخ بودند، مردم را دعوت به صبر کرد. گفت از خون پسرانم گذشتم و تقدیم حسین بن علی. حالا جنبش اسلامی نیجریه به برکت این عمل هوشمندانه آوازهاش بیشتر شد. به سرعت گسترش بیشتری پیدا کرد. راهپیمایی اربعین از کانو به #زاریا در حال انجام بود. #حسینیه_بقیةالله به سان مسجد جامع خرمشهر قلب تپنده مقاومت در غرب آفریقا شده بود.
پینوشت: مسجد جامع خرمشهر حالا نماد مقاومت مساجد شیعه در قرن متعلق به خمینی و آغاز عصر جدید ست.
#روایت_تاریخ
#عبرت
بصره ، ۱۴ صفر ۱۴۴۵ در طریق الحسین
#عبرت
#فلسفه_تاریخ
#سنتهای_قرآنی
شذرات
@iman_norozi
🔹به ابورینب میگویم از کجا فهمیدی من طلبه ام!
🔻 در کنار مسیر به سمت #شلمچه عکسهای شهدا نصب است. هر کدام نگاه نافذی دارند. گویی با تو سخن میگویند. چشمان را فقط به عکسهایی میاندازم که نگاهشان به آسمان است. از شهدایی که زل میزنند در چشم آدم نگاهم را میدزدم.
🔻قصد ماندن در #بصره را دارم. توسلی میکنم. راه را ادامه میدهم، از مرز در کمتر از ده دقیقه عبور میکنم. عمامه ام خراب شده است. عمامه در عراق خودش رانت های معنوی زیادی دارد😊
🔻جلویم را میگیرد. میگوید: انت شیخ و طلبه.
میگویم: بله.
میگوید امشب را در بصره بمان. #رزق بعد از توسل ست. سوار مینی بوس میشوم به همراه ۲۰ نفر دیگر.
🔻ابوزینب شرکت #بازرگانی دارد. از اوکراین مرغ میآورد. مهندس ناصر اما یک شرکت بزرگ ساختمانی در بصره دارد.
🔻میگویم از #اوکراین مرغ از ایران ارزانتر در می آید؟ میگوید اره.
مهندس ناصر با تعجب میپرسد: مسافت راه چطور. میگوید: بله باز هم ارزانتر میشود.
🔻به ابوزینب میگویم از کجا فهمیدی من طلبهام؟
من فقط یک دشداشه عربی داشتم. مثل خوزستانیها. با خنده میگوید قیافه ات مشخص است.
🔻به شهرک جدیدالتاسیس در #بصره که مهندس ناصر یکی از سازندگان آن است میرویم.
شیخ جاسم به استقبال میآید و ابوزینب مرا معرفی میکند.
از شیخ عذرخواهی میکنم، از عمامه خربان شدهام میگویم. میگوید انشالله درستش میکنم.
🔻با مهندس ناصر و شیخ جاسم از جریان #معماری_اسلامی در قم میگویم. مشتاق میشود بیشتر بداند.
تلفنم را خودش مشتاقانه میگیرد. به قم دعوتش میکنم.
#معماری_اسلامی
#انتقام_نرم
#بازرگانی
#بصره
شذرات
@iman_norozi
🔹عمامهاش را هدیه میدهد.
#خاطرات_تبلیغی
🔻شیخ سرش شلوغ بود و مدام در حال مدیریت حسینیه و پذیرایی.
گفتم صبح بعد از نماز عمامه را میدهم بپیچد.
خودش و پدرش از نیم ساعت قبل از اذان مشغول نماز شب و قرآن خواندن می شوند.
پدرش از خودش نورانی تر است. خسته ام اما از خجالت بلند میشوم!
🔻بعد از نماز باز فرصت نمیکند. ماشین میآید و آماده رفتن میشویم.
شیخ میگوید عمامه نمیخواستی. میروم عمامه را بیاورم. نگاه میکند، میبیند فرصت ضیق است. میگوید چند لحظه صبر کن.
میرود و عمامه خودش را میآورد و میگذارد روی سرم.
خجالت زده میشوم از این همه کرامت.
🔻عطر یاس رازقی و روح افزا به او هدیه میدهم. سر صحبت از طب را باز میکنم.
🔻#انفیه و #داروی_جامع امام رضا هم به او میدهم. میگویم انفیه همان #سعوط است و از خواصش در روایات. تا اسم #سعوط را میآورم خودش تایید میکند و میشناسد. از درمان #تومور_مغزی با همین #سعوط میگویم.
🔻داروی جامع امام رضا و برخی فواید آن را به ایشان میگویم و عکس رویش مجدد انگشت قطع شده را به ایشان گزارش میدهم. مشتاق میشود. به قم دعوتش میکنم. فرصت کم است.
میگویم محبت امام حسین ما شیعیان را جمع کرده است انشالله انتقام نرم از یهود را با احیای نظامات اجتماعی مبتنی بر مکتب اهل بیت علیهم السلام بگیریم.
#بصره
#طب_اسلامی
#قدرت_تمدنی_طب
#مکتب_اهلبیت
#نظامات_اجتماعی
#انتقام_نرم
شذرات
@iman_norozi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
@kotob_tebi
شبکه WDR آلمان:
ما یک قرص داریم و برای آن یک بیماری میسازیم، سپس یک فرد معروف را بیمار میکنیم و اینگونه این بیماری را به مردم میشناسانیم!
حتما تا آخر ببینید
#حقیقت_پزشکی
شذرات
@iman_norozi
🔻شیخ علی یمنی با یک عطر بیماریش خوب میشود!
✨میگویم کمک کن یک #زن_یمنی بگیرم!😜 نسل ام البنینی میخواهم!
#کربلا
#شیخ_یمنی
🔹شیخ علی یمنی اهل #یمن است. از #مجاهدین است. امسال برای خادمی به موکب پدر شهیدی آمده است که دو فرزندش در #حشد_الشعبی شهید شدند.
فارسی را خوب صحبت میکند.
🔹#دو_همسر دارد یک زن یمنی در قم دارد و زن دیگرش نجفی ست.
🔹کمی بدنش گرم و سرد شده است. داروی جامع امام رضا را میدهم و خواص آن را که درمان ۲۰ و اندی بیماری ست. انگشت له شده یک مهندس را که با استفاده از دارو رویش گوشت داشته است نشانش میدهد. میگوید ما در #یمن جراحت را با #عسل_کوهی مداوا میکردیم. جز عسل چیزی نداشتیم و خوب میشد!
🔹صبح میآید میگوید شیخ کمی حساسیت فصلی دارم و مدام عطسه میزنم، کلافه شدهام. میگویم درمانش روغن مرزنجوش است، ندارم ولی روغن بنفشه را در دماغش میچکانم و رایحه عطر #نعنا_فلفلی را میزنم پشت گوشش. میگویم درمان ۲۰ مرض با همین عطر است. میگویم یک یک ربعی میسوزی و سرت گر میگیرد ولی مسیله ای نیست. کلیپ درمان #جانباز_اعصاب_روان را با #عطر_نرگس به او نشان میدهم تا دلش قرص شود.
🔹بعد از یکساعت آمد گفت شیخ این عطر را که زدی سرم گر گرفت و الان خوب شدم. این چه بود؟
🔹گفتمش: چند سال پیش به رفقایی که در حوزه یمن کار میکردند پیشنهاد دادم، یمن دو مشکل دارد، یکی سوخت و دیگری در حوزه درمان.
در حوزه سوخت ما کاری نمیتوانیم انجام دهیم ولی در حوزه طب میتوانیم #اطبا طب ایرانی اسلامی را برای رفتن به یمن سر خط کنیم. اگر ایرانی ها هم نمیتوانند #اطبای_پاکستانی ورودشان به یمن آسانتر ست. مسئول میز یمن کار را بررسی کرد. یک تنگه برای ورود هندیها به یمن برای زیارت امامزادهای میروند باز است. از آن طرف هم گزارشی آمد که مسئول وزارت الحصه #انصارالله به خاطر نبود دارو به استفاده از گیاهان دارویی اشاره کرده بود.
🔹اما مسئول پرونده یمن در ایران این حرفها را نمیفهمید. چون ذهنش فقط در فضای امنیتی قفل شده بود.
میگوید: شیخ سر فرصت بنشینیم و حرف بزنیم.
پینوشت: با خودم فکر میکنم اربعین فرصت بزرگی برای حرفهای تمدنی مکتب اهل بیت علیهم و خمینی و خامنهای ست. چرا غفلت داریم.
#حجامت_در_کامرون👇
https://eitaa.com/iman_norozi/314
#یمن
#انصارالله
#ظرفیت_طبی
#حرب
#اربعین
#تمدن
#حب_الحسین_یجمعنا
#انقلاب_اسلامی
#مدرسه_تربیتی_خمینی
شذرات
@iman_norozi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻#جانباز اعصاب و روان که با استفاده از #عطر درمان شد!
🔹#پرفسور ابراهیم سمیعی به من توصیه کرد عطر نرگس استفاده کنم. وقتی عصبی میشم خون به مغزم نمیرسد، با #عطر_طبیعی نرگس آرام میشوم.
🌱میدونستی ۴۰درصد درمان رو رائحه میتونه در بر بگیره؟
⚡️در دنیا پژوهش و دروان رایحه درمانی رواج گسترده ای دارد و علم #آرماتراپی روز به روز در حال گسترش است.
⚡️#عطر_سازی در دنیا وامدار #حکمای ما و تاکیدات زیاد اسلام است ولی بازار عطر دنیا در دست #یهودیان_فرانسوی ست!
#رایحه_درمانی
#روغن_درمانی
🌱عطرهای بدون الکل کاملا طبیعی و حکمت بنیان
🌱یه بار امتحان کنی دیگه کنار نمیزاریش
و ماهم اینجاییم که به شما آموزش بدیم چگونه به وسیله عطر یک درمان دلپذیر و بدون دردی رو تجربه کنید
کانال محصولات طبیعی و طیبات طهورا
@tahora_atr
(کانال عطر طهورا متعلق به بنده است برای ترویج و تشویق مردم به #تجارت و خرید و فروش)
🔴 شهید صدر صدر در کتاب #اقتصادنا دربارۀ تفاوت علم اقتصاد با مکتب اقتصادی میگوید:
«مکتب اقتصادی شامل هر اصل بنیادین در زندگی اقتصادی است که با اندیشۀ #عدالت_اجتماعی سر و کار دارد. اما علم اقتصادی در بردارندۀ هر نظریه است که واقعیتی از زندگی اقتصادی را به گونهای جدا از هر اندیشۀ پیشین یا #آرمان_عدالت، تفسیر مینماید. پس اندیشۀ #عدالت، #مرز میان #مکتب و #علم و نشانۀ تمایزگذار برای تشخیص #اندیشههای_مکتبی از نظریههای علمی است؛ زیرا اندیشۀ عدالت به خودی خود، عملی نیست و امری محسوس و قابل اندازهگیری یا آزمون شدن با ابزارهای علمی نیست؛ بلکه #عدالت مبنای ارزیابی و ارزشگذاری اخلاقی است.»
((شهید سید محمدباقر صدر، اقتصاد ما، ترجمه سیدابوالقاسم حسینی ژرفا، ج۲، ص۱۹؛ و اقتصادنا، ص۳۸۱))
پینوشت: شهید صدر معتقد ما چیزی بنام علم اقتصاد اسلامی و غیر اسلامی نداریم. در واقع تک گزاره ها اسلامی و غیر اسلامی ندارند، اما وقتی این تک گزاره ها را در فرایند یک مکتب میبینیم آنگاه مکتب اقتصاد اسلامی یک معنا پیدا میکند و در مکتب اقتصاد لیبرال معنایی دیگر. لذا مکتب اقتصادی اسلامی و مکتب اقتصاد لیبرال داریم.
#اقتصاد
#مکتب_اقتصادی
#عدالت_اجتماعی
شادی روحش صلوات
مخیم الحسینی؛ اربعین ۱۴۴۵
شذرات
@iman_norozi
🔻زیر قبه چه دعایی بخوانیم؟
✍توصیه استاد میرباقری
سال گذشته روز عرفه حضرت استاد میرباقری را در زیر قبه سیدالشهدا دیدم. گفتم: حاج آقا زیر قبه چه زیارتی بخوانیم؟
فرمودند: دعای #عالیة_مضامین بخوانید.
پینوشت:مستحب است دعای عالیة المضامین را بعد از زیارت هر معصوم خوانده شود.
(عکس مربوط به دیدار دو دوست قدیمی حضرت آیت الله سند از مراجع بحرینی حوزه نجف و حضرت آیت الله میرباقری در ایام عرفه امسال است)
#دعای_زیرقبه
#کربلا
#عالیة_المضامین
#استاد_میرباقری
شذرات
@iman_norozi
روایتی عجیب از اثر #طلب_خیر زیر قبه امام حسین علیه السلام
هيجدهم: از جمله اعمال در آن بارگاه بلند ارج استخاره است،
علاّمه مجلسي كيفيّت آن را ذكر كرده و اصل روايت به سند صحيح از امام صادق (عليه السّلام) در كتاب #قرب_الإسناد حميري است، كه هركسي در امري از امور درحالي كه نزد حضرت امام حسين (عليه السّلام) بايستد، و از خداي عالميان صد مرتبه طلب خير كند، و بگويد:
و الْحَمْدُ لِلَّهِ وَ لا إِلَهَ إلا اللَّهُ وَ سُبْحَانَ اللَّهِ
و خدا را به عظمت ياد كند، و حمد و ثناي حضرتش را بگويد، چنان كه سزاوار شأن حق است، البته حق تعالي آنچه در آن امر، #خير اوست به او مينماياند، و براي او #پيش_مي آورد.
و موافق روايات ديگر، به اين صورت طلب خير مي كندكه صد مرتبه مي گويد:
أَسْتَخِيرُ اللَّهَ بِرَحْمَتِهِ خِيَرَهً فِي عَافِيَهٍ
منبع: مفاتیح الجنان
شذرات
@iman_norozi
🔻 تفاوت علم اقتصاد با #مکتب_اقتصادی
✍ شهید صدر
🔹«مکتب اقتصادی شامل هر اصل بنیادین در زندگی اقتصادی است که با اندیشۀ #عدالت_اجتماعی سر و کار دارد. اما علم اقتصادی در بردارندۀ هر نظریه است که واقعیتی از زندگی اقتصادی را به گونهای جدا از هر اندیشۀ پیشین یا #آرمان_عدالت، تفسیر مینماید. پس اندیشۀ #عدالت، #مرز میان #مکتب و #علم و نشانۀ تمایزگذار برای تشخیص #اندیشههای_مکتبی از نظریههای علمی است؛ زیرا اندیشۀ عدالت به خودی خود، عملی نیست و امری محسوس و قابل اندازهگیری یا آزمون شدن با ابزارهای علمی نیست؛ بلکه #عدالت مبنای ارزیابی و ارزشگذاری اخلاقی است.»
((شهید سید محمدباقر صدر، اقتصاد ما، ترجمه سیدابوالقاسم حسینی ژرفا، ج۲، ص۱۹؛ و اقتصادنا، ص۳۸۱))
پینوشت:
#شهید_صدر معتقد ما چیزی بنام علم اقتصاد اسلامی و غیر اسلامی نداریم. در واقع تک گزاره ها اسلامی و غیر اسلامی ندارند، اما وقتی این تک گزاره ها را در فرایند یک مکتب میبینیم آنگاه مکتب اقتصاد اسلامی یک معنا پیدا میکند و در مکتب اقتصاد لیبرال معنایی دیگر. لذا مکتب اقتصادی اسلامی و مکتب اقتصاد لیبرال داریم.
#اقتصاد
#مکتب_اقتصادی
#عدالت_اجتماعی
شادی روحش صلوات
مخیم الحسینی؛ اربعین ۱۴۴۵
شذرات
@iman_norozi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ دوربین مخفی جالب و قابل تأمل |
یکی از ایرانیان ساکن لس آنجلس میره از ایرانیهای اونجا یک دلار قرض میخواد ؛ همهشون فرار میکنن حالا همین کار رو توی اربعین آزمایش کردن...
#اربعین
#عشق
#ظهور
شذرات
@iman_norozi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
از قتل عام گسترده شیعیان در دوره صدام چه میدانید؟
دکتر مصطفی خرمآبادی
در انتفاضه شعبانیه در سال ۱۹۹۱ صدام بیش از دو میلیون نفر را کشت.
بین الحرمین را که میبینید، خانههای مردم بود، مردم کربلا به حرم اهل بیت و خانه های اطراف حرم پناه آوردند. صدام تمام خانه ها را با خاک یکسان کرد. بین الحرمین خون مرد و زن و بچه عراقی ریخته شده است.
شذرات
@iman_norozi
✍️نامهای به شهید رستمعلی آقا باباپور در روز شهادتش
در هشتمین روز کمین، گلوله تک تیرانداز نشست وسط دو اَبروی رستمعلی و پیشانیش را شکافت.
صدای یا زهرایش بلند شد و مغزش پاشید روی تنم و کیسه های کمین، با پشت سر آرام نشست روی زمین، سریع عکس گرفتم، به سه ثانیه نکشید که شهید شد.
ناگهان از توی کانال یک نفر داد زد که رستمعلی نامه داری
فرمانده نامه را گرفت و باز کرد، از طرف همسرش بود ، نوشته بود :
رستمعلی جان، امروز پدر شدی،
وای ببخشید من هول شدم، سلام
عزیزم، نمیدونی چقدر قشنگه، بابا ابوالقاسم اسم پسرت رو گذاشته مهدی، عین خودته، کشیده و سبزه، کی میای عزیزم ؟
از جهاد اومده بودن دنبالت، می خوان اخراجت کنن،
خندم گرفته بود.
مگه بهشون نگفتی که جبهه ای ؟ گفتن بخاطر غیبت اخراج شدی،
مهم نیست، وقتی آمدی دوباره سر زمین ، کار می کنی، این یه ذره حقوق کفاف زندگیمون رو نمیده،
همون بهتر که اخراجت کنن.
عزیزم زود برگرد، دلم واست تنگ شده..🕊🕊🕊💔🥀🥀🥀
قرآن کریم
«گمان نکنید شهدا مرده اند بلکه زنده اند و در نزد پروردگارشان روزی میخورند»
https://eitaa.com/joinchat/2105016323C3224901930
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#کاهش_جمعیت
رمزگشایی پروژه مخوف کاهش جمعیت جهان از روی جلد مجله تایم .ریست بزرگ
#خانواده
#حجاب
#یهود
#جمعیت
شذرات
@iman_norozi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔘 مداحی حسین طاهری در دیدار فعالان دفاع مقدس با رهبر انقلاب
دیروز پدرها همه رفتند به میدان
امروز پسرها همه در خط شهیدان
#دفاع_مقدس
#رویشهای_انقلاب
شذرات
@iman_norozi
animation.gif
24.9K
#زن و زناشویی در #عرفان_اسلامی
استاد علی امینی نژاد
🔹این مقاله برآن است تا نشان دهد عرفان اسلامی تحت تعلمیات پیامبر اکرم- نگاهی متعالی در عین اعتدال و همراهی با فطرت در مساله زن و زناشویی ارائه کرده است.
🔹استاد امینینژاد نگاه عرفان به مسئله زن و زناشویی را به دوره قبل و بعد #ابن_عربی تقسیم میکند.
این مقاله در ابتدا به بررسی آثار عرفانی پیش از ابن عربی در مسئله زناشویی میپردازد و سپس اوج آن را در نگاه ابن عربی میداند؛
«اوج نگرش #عرفان_اسلامي درباره #زن و زناشويي و تبلور کامل #اندیشه_نبوی- از حیث تحلیلی و #سلوکی را باید در نگاه عارف شهیر اسلامی محیالدین ابنعربی جستجو کرد.»
🔻مقالات و گفتارهای فراوانی به مسئله زن و زناشویی در عرفان اسلامی بخصوص ابن عربی پرداخته شده است، اما آنچه مقاله استاد علی امینینژاد را #متفاوت از سایر مقالات و گفتارها در این مسئله میکند اینست که نویسنده دچار #تقریر_عرفی از آثار عرفا نشده است. لذا نویسنده سعی داشته است #بدون_سانسور گزارشی از عرفان اسلامی در مسئله زن و زناشویی بپردازد.
خلاصه مقاله فوق در چند پیام ارائه میگردد.
✨متن تایپی: goo.gl/bQDITM
✨نشریه #پژوهشهای_معنوی شماره۶،زمستان۹۱
🔻سعی داریم مسئله زن و #نظام_خانواده را از نظرگاهها و مکاتب مختلف بپردازیم و مخاطب خودش در یک #نظام_مقایسه تراز مکاتب و اندیشههای مختلف را به سنجه قضاوت بگذارد.
شذرات؛ (پراکنده نویسیهای منظومهوار یک طلبه)
https://eitaa.com/iman_norozi
🔹زن و زناشویی در عرفان اسلامی
قسمت ۱
🔻گزارش سهروردی از نقش #تعددزوجات در سلوک
✍ استاد علی امینی نژاد
🔸ابوحفص عمر سهروردی از #عارفی_خراسانی گزارش میکند که به خاطر تعدد زوجاتش مورد #عتاب و #عیبجویی #دیگر_سالکان قرار میگرفت.
🔸 عارف خراسانی در مقام پاسخ از ایشان میپرسد، آیا شده که در میان سلوک و رعایت آداب و دستورالعملهای سلوکی، #خاطر_شهوتآلودی از ذهن شما بگذرد و #قلب شما را مشغول دارد؟! پاسخ میدهند که آری چنین مواردی پیش آمده است.
🔸عارف خراسانی به آنها میگوید:
«اگر من در همه عمر بدین حالی که شما دارید و به راحتی به گذر #خطوات_گناهآلود تن در میدهید، رضایت میدادم هرگز در تمام عمر #ازدواج نمیکردم، اما چون تا خاطری پیش میآمد به #حربهی_تزویج آن را دفع میکردم، الان چهل سال است که یک #فکر_گناه برذهنم برنگذشته است.»
(سهروردی، عوارف المعارف، ص101).
منبع: استاد امینینژاد، مقاله زن و زناشویی در عرفان اسلامی؛ فصلنامه مطالعات معنوی، ۱۳۹۱
#زن_زناشویی
#عرفان_اسلامی
#سلوک
#تعددزوجات
#تمسخر_تعددزوجات
#خطوات_گناهآلود
شذرات؛ (پراکنده نویسیهای منظومهوار یک طلبه)
https://eitaa.com/iman_norozi
🔹زن و زناشویی در عرفان اسلامی
قسمت ۲
🔻نقش #اعمال_شهوت و ارضای نفس در #سلوک_صعودی!
✍ استاد علی امینینژاد
🔸تحلیل عمیقتر #سلوکی از مسئله #ازدواج و #نکاح را میتوان از بخش دیگری از کلمات #سهرودی در این باب جستجو کرد.
🔹 سهروردی بر این باور است که وقتی سالک مخالفت با #نفس را #تشدید میکند و در مسیر #ریاضت آن را از لذائذ و مشتهیاتش باز میدارد، این کنترل شدید نفس و باز داشتن او از #حظوظ_نفسانی، گاه به جایی میرسد که آنچه درد سالک بود #دواء او میشود و #إعمال_شهوات و ارضاء نفس در آن مراحل سخت، موجب #همراهی_نفس با قلب در #سلوک_صعودی میشود و در نهایت نفس مقابل و مخالف، مُعین و همراه آدمی گشته و موجب #انشراح_قلب شده و طمأنینه بر نفس حاکم میشود و در اين حال #زبان_حال_نفس در خطاب با #قلب آن است که (کن معي في الطعام اکن معک في الصلوة) در غذا همراهم باش تا در عبادت همراهت باشم.
🔹 در همین راستا تأمل در کلام #جنید_بغدادی (درگذشته به سال 297 ه ق) حائز اهمیت است. او میگوید: من به #همسر محتاجم چنانچه به غذا احتیاج دارم. این سخن دقیقا به معنای همراهی #معنویت_عرفانی در اسلام با #فطرت و #طبیعت_بشری است و این نگرش کاملاً انعکاس از برداشتهای اسلامی و دینی در این موضوع است.
#سلوک_صعودی
#جنید_بغدادی
#إرضا_نفس
#إعمال_شهوت
#انشراح_قلب
#معنویت_عرفانی
شذرات؛ (پراکنده نویسیهای منظومهوار یک طلبه)
https://eitaa.com/iman_norozi
🔹زن و زناشویی در عرفان اسلامی
قسمت ۳
🔻زناشويي در #عرفان_ابنعربي
✍استاد علی امینی نژاد
✨اما #اوج_نگرش عرفان اسلامي درباره زن و زناشويي و تبلور کامل #اندیشه_نبوی- از حیث #تحلیلی و سلوکی را باید در نگاه عارف شهیر اسلامی #محیالدین_ابنعربی (درگذشته به سال 638 ه ق) جستجو کرد.
🔸ابنعربی موضوع #نکاح را از منظر #هستيشناختي آنچنان گسترش میدهد که با #مطلق_ظهور و تجلی گره میزند و با عنوان «#نکاح_ساری» آن را در همه مراتب هستي جاري و شکلگيري و آفرينش همه اشیاء را زیر سر پدیده نکاح به شمار میآورد.
🔸درهمین راستا در #مکتب_عرفاني محیالدین حداقل #چهار مرتبهی از نکاح که عبارتند از:
«نکاح اسمائی»، «نکاح روحانی»، «نکاح طبیعی ـ ملکوتی»، و «نکاح عنصری ـ سفلی»، تبیین و تشریح میشود (قونوی، ص 378)
🔸 و چه بسا بحث و بررسی در اطراف #انواع_نکاحها در آثار ابنعربی با عنوان «#علم_النکاح» طرح میشود. (ابنعربی، ج3 و ج2، ص586).
#محیالدین_بنعربی
#مراتب_نکاح
#علم_النکاح
#نکاح_ساری
#نکاح_روحانی
#نکاح_ملکوتی
شذرات؛ (پراکنده نویسیهای منظومهوار یک طلبه)
https://eitaa.com/iman_norozi
#کثرت_نکاح
🔹زن و زناشویی در عرفان اسلامی
قسمت ۴
🔻نکاح عنصری؛ بالاترین عبودیت و #افضل_نوافل
⚡️رسیدن به رتبه #اهل_اللهی و فهم برخی #معارف_ناب_عرفانی متوقف بر #کثرت_نکاح
✍ استاد علی امینینژاد
🔸محیالدین درباره #نکاح_عنصری نیز در آنچه مربوط به انسان میشود و هماینک محل بحث و گفتگوي ما است، ابعاد مختلفی را مورد تحلیل قرارمیدهد که عمدهی آنها ذیل چند نکته ارائه میشود:
⚡️الف. در نگاه #ابنعربی ازدواج و زناشویی نه تنها موجب #عفاف و #عصمت از #گناه است، بلکه وی با توجه کامل به آنچه در #معنویت_اسلامی و در روایات پیامبر اکرم- آمده است، یادآور میشود که در دین ختمی #تبتل جای خود را به #تبعّل و #عزوبت و تجرد جای خود را به #نکاح و ازدواج داده است.
✨محیالدین در باب دوازدهم از #فتوحات_مکیه که با عنوان (فی معرفه دوره فلک سیدنا محمد-) شروع میشود میگوید:
از #سنتهاي پيامبر اکرم #ازدواج است نه #تبتّل و دوري از جنس مخالف. آن حضرت به جهت سرّي الهی، ازدواج را #عبادت_خدا قرار داده است ... واين فضيلت و همانندهاي آن از #اختصاصات_نبي مکرم اسلام است «... وکان من سنته (ای الرسول-) النکاح لا التبتل و جعل النکاح عباده للسرالالهی..... فهذا الفضل و ما شاکله مما اختص به محمد-... (ابنعربی، فتوحات مکیه، ج1، ص 146)
⚡️به نظر وی نه تنها #نکاح عبادت است، بلکه آن را #بالاترین_عبوديت و #برترین_نوافل در میان #امور_طبیعیای همچون اکل و شرب به شمار آورده و در باب هفتادم از #فتوحات ضمن بحثی پیرامون #قطب، میگوید:
«فانه لایتحقق له ولا لغیره من #العارفین عبودیة #اکثر مما یتحقق له فی #النکاح لا فی اکل و لا فی شرب و لا فی لباس لدفع مضرة» (ابنعربی، ج2، ص574)
یعنی #نکاح حتی برای #واصلان نیز #بالاترین_بندگی خدای متعال در کارهای طبیعی و امور متعارف زندگی است.
🔸از همینرو، در #وصایائی که به هریک از #سالکان و واصلان دارد، از جمله به ازدواج سفارش میکند و آثار اخروی آن را برمیشمارد و در ادامه میگوید:
«فان النکاح #افضل_نوافل_الخیرات و اقربه نسبه الی الفضل الالهی» (ابنعربی، ج 4، ص477)
⚡️و در جایی دیگر، برای #فهم برخی از #معارف_ناب عرفانی، #کثرت_نکاح ـ که در آن درهم آميختگي و انتاج و توليد وجود دارد ـ را پیشنهاد میکند و آن را #نزدیکترین راه برای رسیدن به هدف میشمارد که در نهایت موجب رسیدن به «#مقام_محبوبی» و دستیابی به رتبهی «#اهل_اللهی» میشود و در #حريم_قرب خداوند جاي ميگيرد به گونهاي که هيچ مقامي او را #مقيد نميسازد (ابنعربی، ص545، ج 3).
#نکاح_عنصری
#فتوحات_مکیه
#کثرت_نکاح
#برترین_نوافل
#فهم_معارف_ناب
#رتبه_اهلاللهی
شذرات؛ (پراکنده نویسیهای منظومهوار یک طلبه)
https://eitaa.com/iman_norozi
#نکاح_عنصری
🔹زن و زناشویی در عرفان اسلامی
قسمت ۵
🔻نکاح عنصری؛ #بالاترین_نعمت
✍استاد علی امینی نژاد
🔸ب. از نگاه ابنعربی ازدواج و نکاح #بزرگترین_نعمت خداوند است و به همین جهت، خداوند متعال #زنان را #محبوب_رسولالله - کرده و او را بر نکاح ایشان #قوت بخشیده است.
🔸 وی در باب 558 فتوحات در بحث از حضرت شکر، پس از طرح دقایقی درباره شکر، موجب آن را نعمتهای الهی میشمارد و سپس به #نحو_شگفتی در کل این بحث، تنها #نعمت_نکاح را مطرح کرده و آن را #بالاترین_نعمت معرفی میکند.
🔸محیالدین در تبیین سر این مسئله به نکته ظریفی اشاره میکند و آن این است که در همه #نظام_هستی انسان بزرگترین صنعت الهی است و #تنها ازدواج بستر را برای پدید آمدن چنین موجودی فراهم میکند. (ابنعربی، فتوحات مکیه ، ج4، ص243).
#نکاح_عنصری
#بالاترین_نعمت
شذرات؛ (پراکنده نویسیهای منظومهوار یک طلبه)
https://eitaa.com/iman_norozi
#نکاح_عنصری
🔹زن و زناشویی در عرفان اسلامی
قسمت ۶
🔻دو انگیزه متعالی در نکاح در نگاه #بن_عربی
✍استاد علی امینینژاد
ج. از منظر این #عارف_سترگ_اسلامی، اگرچه انسانها و حتی سالکان در نکاح و زناشویی میتوانند انگیزههای متعددی را تعقیب کنند، اما دو انگیزهی بسیار متعالی در #سطوح_برتر_سلوکی وجود دارد،
✨ ۱- یکی آنکه در #عالم_ماده، پدید آمدن صورتهای مختلف در پی انفعال محل منفعل شکل میگیرد و در میان محلهای انفعالی متعددی که هریک شرایط پدید آمدن صورتی را فراهم میسازند، #زن کاملترین منفعل و #برترين_پذیرنده است که بستر را برای تحقق کاملترین صورت یعنی #صورت_انسانی آماده میکند، لذا یکی از انگیزههای ظریف اهل معرفت در امر نکاح، #محبت ایشان به چنین محل منفعل ـ زن ـ است و از اسرار آنکه خداوند متعال زن را #محبوب_پیامبر خاتم- قرار داد و چنین امتنان اختصاصی را به آن جناب کرد، همین امر است (ابنعربی، ج 4، ص243).
#نکاح_عنصری
#انگیزه_متعالی
#سطوح_برتر_سلوکی
شذرات؛ (پراکنده نویسیهای منظومهوار یک طلبه)
https://eitaa.com/iman_norozi
#لذت_شهوت
🔹زن و زناشویی در عرفان اسلامی
قسمت ۷
🔻انگیزه دوم در نکاح؛ #کثرت_زوجات رسولالله تنها برای #لذت و #شهوت بوده است.
✍استاد علی امینینژاد
🔸اما #اوج کار #محیالدین_ابنعربی در تبیین #انگیزه_دوم در مسئله #نکاح و زناشویی است، چنانچه وی میگوید شاید بتوان از فضای حاکم بر اقوال و افعال و سیرهی پیامبراکرم- همین معنا را استشمام کرد.
🔸ابنعربی براين باور است #انگیزه_نهایی عارف #کامل_مکمّل از عمل زناشویی، دستیابی به #عصمت از گناه و رسیدن به عفاف #نیست، زیرا این معنا، به صورت متعارفِ آن در حق چنین فردی ـ که در حد عصمت يا نزديک به آن است ـ تقریباً بیمعناست، حتی انگیزه متعالی او، رسیدن به #فراغت_قلب و یا حتی ایجاد مثل و #استمرار_نسل نیست، بلکه #سرّ_نهایی کار #عارف_کامل_مکمّل در عمل زناشویی صرفاً #اعمال_شهوت است!
🔸#کثرت_زوجات رسول الله - از یک طرف و #قلّت_فرزندان آن جناب از سوی دیگر، نشان میدهد که مراد آن حضرت از ازدواجهای متعدد، #خود_نکاح و عمل زناشویی بوده است، ابنعربی در کلمات خود دو مورد دیگر را نشان میدهد که نکاح و #جماع در آن دو نیز #تنها برای #اعمال_شهوت است، یکی #نکاح_اهل_جنت و بهشتیان است که هیچ انگیزهای در آنجا جز #شهوت و #لذت_شهوی وجود ندارد و دیگری #نکاح_حیوانات است که در آنجا نیز گرچه تولید مثل نیز معمولاً و به صورت طبیعی وجود دارد اما هدف حیوان تنها رسیدن به لذت شهوی است. (ابنعربی، فتوحات مکیه، ج ۴، ص ۲۴۳).
#لذت_شهوی
#کثرت_زوجات
#رسولالله
#انگیزه_نهایی_عارف
#اعمال_شهوت
شذرات؛ (پراکنده نویسیهای منظومهوار یک طلبه)
https://eitaa.com/iman_norozi