🔴 آیا بستن تنگه هرمز؛ قانونی و از لحاظ نظامی امکانپذیر است؟
به دنبال خروج آمریکا از #برجام و تهدید #آمریکا به « #تحریم مطلق نفت ایران تا رساندن صادرات آن به صفر» #روحانی در سفر خود به سوئیس با تهدید تلویحی به بستن #تنگه_هرمز به آمریکاییها واکنش نشان داد. تهدید روحانی در قلب اروپا، البته با نامه تشکر سردار قاسم #سلیمانی، ضمانت و اعتبار اجرایی یافت و این پیام را به مخاطب بین المللی مخابره کرد که تهدید رئیس جمهور توخالی نیست و جدی است.
در این میان چند سوال مطرح است. یک. آیا ایران از لحاظ #حقوق بین الملل و نظامی قادر به مسدود کردن تنگه هرمز است؟ دو. تهدید به بستن تنگه هرمز صرفا یک «تهدید» و برای کوتاه آمدن طرف مقابل است یا واقعا عملی خواهد شد؟!
1⃣ در پاسخ به سوال اول باید گفت، منطقه تنگه هرمز جزء آبهای #سرزمینی #ایران و #عمان است و هیچ منطقه دریای آزاد در آن وجود ندارد. حقوق بینالملل دریاها برای عبور از تنگههای بینالمللی ۲ حالت عبور «بیضرر» (کنوانسیون 1958 ژنو) و عبور «ترانزیت» (کنوانسیون 1982 مونته گوبه) را به رسمیت شناخته است. طبق کنوانسیون «عبور بی ضرر» که مورد پذیرش ایران است، سایر کشورها حق دارند از آن عبور کنند، به شرطی که عبور آنها ضرری برای کشورهای نداشته باشد. اما طبق کنوانسیون «عبور ترانزیت»، عبور و مرور همه کشورها آزاد است. ایران عضو این کنوانسیون نیست (آمریکا هم نیست) و بر اساس عرف موجود، نظام حقوقی حاکم بر تنگه هرمز، نظام «عبور بیضرر» است.
🔻 پس از لحاظ حقوقی، ایران قادر و مجاز است مانع عبور کشتی های دیگر کشورها از تنگه هرمز شود. این موضوع در کنوانسیون ۱۹۸۲ حقوق دریاها نیز به رسمیت شناخته شده: کنوانسیون حقوق دریاها بر نظام حقوقی تنگههایی که عبور و مرور از آنها کلاً یا جزئاً بر اساس عهدنامههای خاص از مدتها پیش معمول بوده و همواره مَجراست خدشهای وارد نخواهد کرد. (ماده ۳۵)
🔻ایران، همواره بر اساس رژیم حقوقی «عبور بی ضرر»، رفتار و سلطه قانونی خود را اعمال و تثبیت کرده است. مثل برخورد ایران با ورود غیرمجاز یک کشتی تجاری آمریکایی در سال 94، برخورد با تجاوز نیروهای دریایی آمریکا در سال 94 و دستگیری آنها، دستگیری 5 ملوان انگلیسی در سال 88 که بصورت غیرقانونی وارد آبهای خلیج فارس شده بودند و..
2⃣از لحاظ #نظامی، تحدید تنگه هرمز به دو صورت امکانپذیر است: ناامن سازی تنگه و استقرار حالت جنگی در آن یا انسداد فیزیکی با کاشتن مین های دریایی، حمله به کشتی ها با قایق های تندرو، موشکهای ضد کشتی و زیردریایی ها و ... و توقف کشتی ها. ایران در جریان جنگ نفتکش ها (1980-1988) در مقابل متحدان صدام، تهدید به بستن تنگه هرمز کرده بود و با وجود آنکه امکانات نظامی خاصی نداشت، توانست باعث ایجاد شرایط ناامنی و متضرر شدن تانکرها و کشتی ها شود و سازمان ملل و #صدام را به پذیرش قطعنامه 598 و پایان جنگ با پذیرش مرزهای ایران، سوق داد. کمبود امکانات نظامی سبب شد عراق و آمریکا، پایانه نفتی خارک را بمباران و منهدم کنند و آمریکا با حمله به هواپیمای مسافربری ایران ایر، ایران را وادار به عقب نشینی از بستن هرمز و البته پایان جنگ کند. توان نظامی ایران کنونی با ایران دهه شصت، هرگز قابل قیاس نیست و آمریکاییها به خوبی درک میکنند که مسدود یا مختل کردن عبور و مرور در تنگه هرمز، برای ایران سهل و آسان است. به تعبیر یکی از فرماندهان نظامی «مثل آب خوردن آسان است».
3⃣ اما واقعا ایران قصد دارد تنگه هرمز را ببندد؟
تهدید به بستن تنگه هرمز، تهدیدی مسبوق به سابقه و مختص شرایط حاد است. علاوه بر دوره جنگ تحمیلی، ایران در سال 2011 و در بحبوحه تحریم ها نیز چنین تهدیدی کرد و جامعه جهانی این تهدید را جدی گرفت و عقب نشینی کرد. اکنون نیز با توجه به جنگ تجاری عریان آمریکا با ایران برای تحریم کامل نفت ایران، ایران به عنوان یک اهرم فشار از این گزینه کمک میگیرد. چرا که #دیپلماسی بدون ابزار و قدرت نظامی، بی اثر است. آمریکاییها و اروپاییها به خوبی میدانند کوچکترین تحرک در تنگه هرمز، (نه حتی بستن آن)، باعث افزایش قیمت #نفت و #بنزین و بالا بردن هزینه های این کشورها خواهد شد. بیش از 17 میلیون بشکه نفت خام _ یک سوم حمل و نقل نفتی جهان از راه دریا_ روزانه از تنگه هرمز عبور میکند که تحرکات نظامی سبب بالا رفتن هزینه های بیمه کشتی ها و بالا رفتن اتوماتیک قیمت نفت خواهد شد.
با توجه به روحیه کاسبکارانه دولت آمریکا، بعید است آنها این تهدید را جدی نگیرند و دست از تحریمهای غیرقانونی فزاینده علیه ایران نکشند. در غیر این صورت آنها شاهد "ضرر همگی با هم" خواهند بود.
✍متن کامل یادداشت #محمد_عبدالهی در سرمقاله روزنامه رسالت:
http://www.resalat-news.com/newspaper/item/26726
⭕ دبیرکل حزب مردمی اصلاحات:
اصلاحطلبان برای «رأی» به سلبریتیها نیاز دارند. گرچه این طرح بازگشت به «پوپولیسم» است ولی اصلاحات چارهای جز این کار ندارد؛ چرا که دولتی که به نام اصلاحات روی کار آمده، توقعات را برآورده نکرده است!
🔴بازهم تلگرام و بازهم بازی کردن شبکه نفوذ با روح و روان ملت
◀️ سواستفاده چند آشوب گر از خاکستر شدن هم وطنان
🔅 درحالی که هم وطنانمان در حادثه تصادف اتوبوس در سنندج در حال سوختن بودند، با تحریک کانال های ضدانقلاب و شبکه رای یک جریان سیاسی در داخل کشور عده ای آشوب گر به سمت نیروهای امدادی و انتظامی حمله ور شدند و مانع امداد رسانی شدند
🔅 آشوب گران اندک، به تعدادی از خودروهای دولتی صدمات جدی وارد کردند و با سنگ و چوب نیروهای امدادی و انتظامی را مورد هدف قرار دادند./
✍ظاهرا شبکه نفوذ در کشور تلگرام و اینستاگرام را برای چنین مواقعی حفظ کرده است که از هر حادثه ای بتواند با روح و روان و امنیت کشور بازی کند.
🔴
اینجا ایــران است 🇮🇷 🇵🇸🏴
🔴بازهم تلگرام و بازهم بازی کردن شبکه نفوذ با روح و روان ملت ◀️ سواستفاده چند آشوب گر از خاکستر شدن
میگن امشب قراره مردم فرانسه به نشانه ی همدردی دم سفارت ایران جمع بشن و شمع روشن کنن, کور شم اگه دروغ بگم.
عه, چرا همه جا تاریک شد؟؟؟
#کردستان_تسلیت
*رزنانس*
⭕️ گزارشی حیرت انگیز از یک رسوایی در دولت روحانی
🔸 رشوه ۶۴ تا ۱۶۸ میلیارد تومانی برای واردات چندین هزار خودرو/ برآورد خودروهای ثبت شده، ۳ برابر آمار اعلام شده است/ ۱۸ هزار خودرو با رشوه وارد شده است! / ۳۴۰۰ دستگاه خودرو توسط یک شرکت وارد شده/ارزش واردات: ۷۸۴ میلیارد تومان /۱۹۰۰ خودرو به طور کامل وارد بازار شده
👤دبیر انجمن واردکنندههای خودرو:
🔺دسترسی ما به اطلاعات دقیق محدود است، اما حدس میزنیم حدود ۱۸ هزار دستگاه خودرو با برندهای مختلف از طریق ثبت سفارش غیرقانونی و پرداخت رشوه وارد کشور شده باشد. در واقع بین واردکنندهها و افرادی که به سایت ثبت سفارش دسترسی داشتند ارتباطی برقرار شد و در ازای دریافت مبلغی، ثبت سفارش شکل گرفت.
🔺 به رغم تذکرات متعدد ما، واردکنندههای متخلف برای هر ثبت سفارش به طور میانگین ۱۰ میلیون تومان رشوه پرداخت کردند و از این طریق وارد سیستم شدند. در بین آنها، افراد مشهور هم وجود دارد، اما خیلی زیاد ثبت سفارش انجام ندادند تا به چالش بیفتند.
🔺 حدود ۳۴۰۰ دستگاه خودرو توسط یک شرکت وارد شده، اما بقیه افراد و شرکتها، بین ۲۰ تا ۳۰ دستگاه وارد کرده اند.
🔺 ۱۸ هزار دستگاه ثبت سفارش شده که این یعنی هزینه کل خودروهای حدود ۲۱۰۰ میلیارد تومان شده که ۸ درصد آن، حدود ۱۶۸ میلیارد تومان صرف پرداخت وجه غیرقانونی شده است.