مرکز نوآوری چیست؟
در سراسر دنیا بسترهایی با عنوان «مرکز نوآوری» برای شکلگیری کسب و کارهای نوین، راهاندازی شده است.مراکز نوآوری اهداف متفاوتی را به نسبت مراکز کسب و کاری دیگر دنبال میکنند. همانطور که نام مرکز نوآوری گویاست، کسب و کارهایی که در این مراکز شکل میگیرند، باید نوآورانه باشند و شکل جدیدی از محصول را ارائه دهند. به طور مشخص، یک مرکز نوآوری در پی پر کردن خلأهای بازار است. کسب و کارهایی که در یک مرکز نوآوری شکل میگیرند یا حمایت میشوند، هر کدام در تلاشِ وارد کردنِ متدی جدید برای نگاه به بازار و تولید هستند. از همین رو جمع شدن کسب و کارها در کنار یکدیگر تحت عنوانی به نام «مرکز نوآوری» به آنها کمک میکند که از تجارب یکدیگر بهره ببرند. برای کسب و کارهای نوآور، قرارگیری در یک محیط با اهداف نوآورانه بسیار حیاتی و راهگشاست. زیرا پرورش ایدههای خلاقانه نیازمند محیط است؛ مانند نیازِ بذر به آب و خاک و نور و هوا. یک مرکز نوآوری احتیاجات محیطیِ یک ایده را شناسایی میکند و سپس در فراهم کردن آن بستر، یاری میرساند.
🔴@innovation_in_humanities
🔴توسعه دانش بنیادی
مراکز نوآوری نقش مهمی در توسعه دانش بنیادی و در نهایت تبدیل آن به ثروت ایفا می کنند. موفقیت مراکز نوآوری مستلزم پژوهشهای بنیادی و در نهایت همکاری مراکز دانشگاهی، دولت و صنعت در جهت طراحی محصولات جدیدی است که بر اساس دستاوردهای این تحقیقات می توان آنها را به بازار عرضه کرد. این مراکز نوآوری باز را ترویج می کنند و به کارآفرینان این فرصت را می دهد تا به زیرساخت های فنی و تخصصی و خبرگان صنعتی دسترسی پیدا کنند.
🔴@innovation_in_humanities
🔴اهداف مرکز نوآوری
فراهم کردن بستر مناسب برای پیادهسازی ایدههای نو مبتنی بر دانش؛
فراهم کردن بستر مناسب برای ظهور و شکلگیری ایدههای نو و حمایت از آنها؛
پذیرش نوآوران و هدایت آنها به سمت شرکت در مسابقات علمی، جشنوارهها و ثبت اختراع و تسهیل راه برای ادامه فعالیت آنان؛
تسهیل شکلگیری شرکتهای دانشبنیان و حمایت از آنها؛
بسترسازی برای افزایش اشتغال و کارآفرینی؛
پل ارتباطی بین دانشگاه، صنعت و دولت؛
تأمین سرمایه.
🔴@innovation_in_humanities
🔴معرفی مرکز تخصصی نوآوری علوم انسانی شیراز
مرکز نوآوری تخصصی علوم انسانی،
با توجه به جایگاه و ظرفیتهای منحصربه فرد دانشگاه شیراز، بهویژه در حوزهی علوم انسانی، با چشمانداز توسعهی نوآوریها در حوزههای مختلف علوم انسانی ازجمله ادبیات، حقوق، اقتصاد، جامعه شناسی، روانشناسی، مدیریت، الهیات و فرهنگ و با هدف حمایت از افراد مستعد و خلاق، توسعه کسبوکارهای دانشبنیان و خلاق و ارائهی خدمات نوآورانه و تخصصی به نهادهای سیاستگذاری، دولتی، اقتصادی، صنعتی و فرهنگی ایجاد شده است.
در این مرکز، برای نوآفرینان صاحب ایده، متخصصان دارای تخصص یا مهارت و هستههای کوچک و متوسط دارای ایدههای نوآورانه قابل تجاری شدن در حوزهی علوم انسانی خدمات ارائه میشود.
🔴@innovation_in_humanities
🔴معرفی مرکز نوآوری دانشگاه امام صادق علیهالسلام
مرکز نوآوری دانشگاه امام صادق علیه السلام پس از دو سال فعالیت غیررسمی تحت عنوان «مرکز نوآوری و کارآفرینی اجتماعی دانشگاه امام صادق علیه السلام» جهت طراحی، ایجاد زیرساختها و تعیین شیوه ورود به عرصه نوآوری، در نیمه اول سال 98 با عنوان جدید «مرکز نوآوری دانشگاه امام صادق علیه السلام» معرفی شد تا فرایند نوآوری و ایدهپردازی در حوزه علوم انسانی با رویکردی نوین با قوت و سازماندهی بیشتری شتاب پیدا کند.
🔴نوآوری حاکمیتی، از اهداف اصلی مرکز نوآوری
ازجمله اهداف کلان این مرکز، نوآوری حاکمیتی است. یعنی با شناسایی مسائل نظام حاکمیتی و از طریق خلق ایده های نوآورانه به حل مسائل و مشکلات خرد یا کلان نظام می پردازد.
همچنین با توجه به ظرفیت دانشگاه امام صادق علیه السلام در حوزه علوم انسانی در کشور با تمرکز با رشته های مرتبط با اداره کلان جامعه اسلامی از جمله علوم سیاسی، مدیریت، اقتصاد، فرهنگ و ارتباطات، حقوق و الهیات با رویکرد معارف اسلامی و اشراف این رشته ها بر شیوه های اداره کشور، چنانچه تمرکز خوبی بر این هدف صورت بپذیرد، دسترسی به مقصود، دشوار نخواهد بود.
در ادامه و بطور خلاصه، مهمترین اهداف شکلگیری مرکز نوآوری را به همراه عملکردهای آن از ابتدا تا کنون بررسی میکنیم.
🔴مهم ترین اهداف مرکز
اهم اهداف مرکز نوآوری دانشگاه امام صادق علیهالسلام به شرح ذیل است:
1. فرهنگ سازی نوآوری
2. حل مسائل حاکمیت
3. شتابدهی ایدهها در حوزه علوم انسانی اسلامی
4. تربیت مربی در حوزه علوم انسانی اسلامی
🔴 @innovation_in_humanities
🔴وظایف مرکز نوآوری
صاحبان ایده را پذیرش میکند.
به ایجاد، پرورش و بقای فعالیت نوآورانه کمک میکند.
صاحبان ایده را برای پیادهسازی ایده از طریق ارائه خدمات و مشاوره موردنیاز هدایت میکند.
نوآوران را به راهاندازی کسبوکارهای دانشی تشویق و ترغیب میکند.
تسهیلات لازم را برای ادامه فعالیت در قالب پذیرش در مراکز رشد واحدهای فناور ایجاد میکند.
برای فراهمآوردن حمایتهای قانونی برای حفظ حقوق مالکیت فکری تلاش خود را میکند.
از صاحبان ایده در راستای کاربردی نمودن ایدههای علمی حمایت میکند.
🔴 @innovation_in_humanities
🔴 مرکز نوآوری قزوین
مرکز نوآوری قزوین یک زیستگاه اکوسیستم نوآوری این استان میباشد. این مرکز در بلوار نخبگان، در کیلومتر ۲ جاده باراجین، پارک علم و فناوری و ساختمان مرکزی استان قزوین قرار گرفته است.
🔴 خدمات قابلارائه در زیستبوم قزوین
تسهیلات تجاریسازی (تسهیلات مالی جهت تجاریسازی طرحهای فناورانه ارائه میکند.)
واگذاری اراضی پارک (قطعات محدودی از اراضی پارک علم و فناوری قزوین واگذار میکند.)
رویداد گیربکس (رویداد فناورانه سیستمهای انتقال قدرت و گیربکس خودرو ارائه میکند.)
رویداد تانا (تانا از مخفف کلمه“توسعه اکوسیستم نوآوری استانها” تشکیل شده است.)
فراخوان انتخاب مجری (فراخوان انتخاب مجری خانه خلاق و نوآوری سعدالسلطنه میباشد.)
رویداد پردازش تصویر و اتوماسیون (رویداد رفع نیازهای فناورانه صنعت در حوزه پردازش تصویر و اتوماسیون میباشد.)
دانشبنیانها (خدمات و اطلاعات مربوط به حوزه شرکتهای دانشبنیان میباشد.)
پروژههای فعال زیستبوم (اطلاع از نحوه پیشرفت پروژههای در حال اجرا در زیستبوم نوآوری میباشد.)
🔴 امکانات مرکز نوآوری قزوین
مرکز نوآوری قزوین دارای امکانات متعددی میباشد که این امکانات را در اختیار تیمهای مستقر در مرکز قرار میدهد.امکانات متعدد مرکز نوآوری قزوین:
فضای اختصاصی
اتاق آتریوم
فضای خصوصی
لمکده
اتاق بازی
کمد اختصاصی
فضای عمومی
اتاق کنفرانس
🔴 @innovation_in_humanities
نظام نوآوری در علوم انسانی.pdf
789.2K
🔴 نظام نوآوری در علوم انسانی
برنامه محوری پژوهش در رویکرد نظام های نوآوری مطالعه تفصیلی و میان رشته ای بر روی نهادهایی است که تعاملات آنها با یکدیگر، عملکرد نوآورانه در سطح بخشی، منطقه ای یا ملی را معین می کند. رویکرد مفهومی نظام های نوآوری در سال های میانی دهه 1980 میلادی از درون حوزه مطالعات نوآوری و سیاست گذاری علم و فناوری سر بر آورد و با سرعتی حیرت انگیز در یک مقیاس جهانی در محافل سیاست گذاری و حلقه های دانشگاهی جای خود را گشود و موقعیت خود را تثبیت نمود. در این رویکرد کمتر به علوم و فناوری های نرم پرداخته شده است و به بیان دیگر، مفهوم نوآوری در این رویکرد به طور تلویحی به ابداعات تجاری شده در قلمرو علوم طبیعی و مهندسی اشاره دارد و علوم انسانی و نوآوری در این علوم را بیرون تصویر می گذارد. در مقاله حاضر تلاش می شود تا ظرفیت های رویکرد نظام های نوآوری را برای تحلیل موضوع نوآوری در علوم انسانی جستجو کنیم و ببینیم که این رویکرد چه کمکی در دست یابی به درکی بهتر از چالش های نوآوری در قلمرو علوم انسانی می تواند به ما بکند.
🔴@innovation_in_humanities
🔴 نوآوری در علوم انسانی
علوم انسانی درست مثل علوم طبیعی و مهندسی، به توسعه محصولات و خدماتی میپردازد و علیالقاعده برای این محصولات و خدمات، مشتریانی وجود دارد. معادل بنگاههای اقتصادی، در قلمرو علوم انسانی شرکتهای مشاوره، دفاتر حقوقي، مراکز رواندرمانی، اتاقهای فکر و مراکز سیاست پژوهی و سیاستگذاری تعریف شده است، که بر مبنای دستاوردهای آن علوم، بهصورتبندی بستههای خاص مشاوره، برای مشتریان خاص خود میپردازند و از قِبل فروش این بستههای مشاوره، به «درآمد» دست مییابند. این شرکتها و سازمانها در یک بازار آزاد و رقابتی برای دست یافتن به سهم بیشتری از تقاضای موجود به رقابت میپردازند و برای اینکه رقابت پذیر باقی بمانند و رشد کنند به «نوآوری» میپردازند.کانال «نوآوری در علوم انسانی» در تلاش است ضمن آشنایی مدیران پژوهش، اعضای هیئت علمی، پژوهشگران ارجمند با مفاهیم پرکاربرد « نوآوری در علوم انسانی» نسبت به کاربردی سازی این مفاهیم اطلاعرسانی لازم را بعمل آورد.
🔴 @innovation_in_humanities