«معلوم است که بعد از معرفت اصول هیچ فرعی مثل صلوة که اصل جمیع فروع است نیست... پس بنابراین واجب باشد بر همه کس که قبله را شناسد و از برای شناختن قبله طرق کثیره ذکر شده است؛ آنچنانچه بعضی از آنها در این رساله مذکور گردد مثل دایرۀ هندی و آلت اسطرلاب. و اما کسی از برای آلت قبله نما که چه باید کرد چیزی نگفته و اگر گفته به ما نرسیده، پس از برای دانستن سمت قبله از قبلهنما که چه باید کرد طریقه مذکور میگردد...»
قبله نما (قاسمعلی قائنی، قرن11 قمری): ص2
www.inojoom.ir
@inojoom
دانستن صورت عالم و چگونگی نهاد آسمان و زمین و آنچ به میان این هر دو است از روی شنیدن و به تقلید گرفتن همچون چیزهای سخت سودمند است اندر پیشۀ نجوم. ازیراک گوش به نامها و لفظها که منجمان بکار دارند خو کند و صورت بستن معانی آن آسان گردد تا چون بعلتها و حجتهای آن بازآید و آنرا بحقیقت خواهد تا بداند از اندیشه و فکرت آسوده بود و رنج آن از هر دو سو بر او گرد نیاید . و این یادگار همچنین کردم مر ریحانه بنت الحسین الخوارزمی را که خواهندۀ او بود بر طریق پرسیدن و جواب دادن بر رویی که خوبتر بود و صورت بستن آن آسانتر...
جملات ابتدایی کتاب التفهیم لاوائل صناعة التنجیم
بخشهایی از کتاب را میتوانید از لینک زیر مطالعه نمایید:
http://www.inojoom.ir/Library/BookView?book=10
www.inojoom.ir
عید مباهله: روز بیست و چهارم ذیحجه است| بنا بر مشهور و بعضی بیست و پنجم و بعضی بیست و هفتم و بعضی بیست و یکم نیز گفتهاند. و| سبب فضیلت روز مباهله آن است که چون پیغمبر ما -صلی اللّه علیه و آله- رسولان فرستاد به سوی نصارای نجران| که اعظم ترسایان عرب بودند و ایشان به کتب خود رجوع کردند و اوصاف آن حضرت -صلی اللّه علیه وآله- را| در کتابهای جمیع پیغمبران مشاهده کردند. هفتاد نفر از علمای خود را فرستادند که ببینند آن حضرت| به آن صفات هست یا نه. چون داخل مدینه شدند صفات را موافق یافتند و حضرت رسول -صلی اللّه علیه و آله-| حجتهای شافیه بر ایشان تمام فرمود. اکثر ایشان به سبب حب ریاست و اغراض باطله مضایقه نمودند| در ایمان آوردن و حق تعالی آیهٔ مباهله را فرستاد که خلاصهٔ معنی آیه آن است که هر که با تو مجادله کند در امر عیسی بعد از آنچه آمده است به سوی تو از علم و برهان و بر ایشان خواندی و قبول نکردند.| پس بگو ای محمد بیایید بخوانیم پسران خود را و پسران شما را و زنان خود را و زنان شما را و جانهای| خود را و جانهای شما را. یعنی آنها را که به منزلهٔ جان ما و جان شما میباشند پس تضرع و دعا کنیم پس بگردانیم| لعنت خدا را بر آنها که دروغ گویند از ما و شما. پس حضرت -صلی اللّه علیه و آله- عبایی بر دوش| مبارک گرفت و حضرت امیرالمؤمنین و فاطمه و حسن و حسین -علیهم السلم- را در زیر عبا داخل| کرد و گفت پروردگارا هر پیغمبری را اهل بیتی بوده است که مخصوصترین خلق بودهاند به سوی او.| خداوندا اینها اهل بیت مناند پس از ایشان برطرف کن شک و گناه را و پاک کن ایشان را| پاک کردنی. پس جبرئیل -علیه السّلام- نازل شد و آیهٔ تطهیر را در شان ایشان آورد. پس حضرت رسول -صلی اللّه علیه و آله-| علی و فاطمه و حسن و حسین -علیهم السلام- را با خود بیرون برد از مدینه برای مباهله و چون نصاری| حقیقت آن حضرت را دانسته بودند و بعد از ایستادن حضرت با آن بزرگواران در| مقام مباهله درآمدند. آثار نزول عذاب در زمین و آسمان ظاهر شد و عالِم بزرگ| ایشان گفت به خدا قسم که من رویی چند میبینم که اگر دعا کنند که کوهی از جا کنده شود،| خواهد شد. جرات نکردند بر مباهله و استدعای مصالحه نمودند و قبول کردند که هر ساله| جزیه بدهند و حضرت ایشان را نفرین نکرده جزیه بر ایشان قرار داد. و آن حضرت با همراهان| مظفر و منصور و خوشحال و مسرور در مدینه بازگشتند. و روایات مفصلهٔ این قصهٔ| شریفه و فوایدی که از آن مستفاد میشود در کتابهای مناسب به این باب مثل کتاب حیات القلوب| مجلسی -رحمة اللّه علیه- مذکور است.
تسویة التعلیم: ص43
www.inojoom.ir
@inojoom
صورت شانزدهم| [از صور فلکی شمالی] عقاب است و او عقابی را ماند بر آن تیر افتاده روی به مشرق آورده. و| ستارگان داخل وی نه است و کوکب نسر طایر از آن جمله است. و خارج وی| شش است.
این روزها بهترین فرصت برای رصد این صورت فلکی است.
www.inojoom.ir
@inojoom
امروز روزی است که باری تعالی دعای زکریا -علیه السّلام- را استجابت نمود. يَا زَكَرِيَّا إِنَّا نُبَشِّرُكَ بِغُلَامٍ اسْمُهُ يَحْيَى ...
«تصویر: تسویة التعلیم: ص35»
www.inojoom.ir
@inojoom