eitaa logo
inojoom: نجوم در اسلام و ایران
52 دنبال‌کننده
214 عکس
0 ویدیو
0 فایل
-کتابخانه آنلاین نجومی شامل کتاب‌های چاپی، خطی و سنگی -جستجوی پیشرفته و بر اساس اصطلاح نامه -امکان مقابلۀ متن و تصویر نسخ خطی -مبدل تقویم به بیش از ده تقویم با 25 دوره -اصطلاح‌نامه با بیش از 3000 واژۀ تخصصی نجوم
مشاهده در ایتا
دانلود
👆در عمل رؤیت هلال از طریق عرض انحراف بدان که چون به طریق مذکور تقویم شمس الغروب| و قمر الغروب حاصل کردند حصة العرض حاصل کنند به این طریق| که تقویم راس الغروب از تقویم قمر الغروب نقصان کنند. و اگر تقویم راس| زیاده باشد از دور مزید نمایند بر تقویم قمر الغروب و تقویم راس| الغروب از وی نقصان کنند باقی حصة العرض بود. به حصة العرض| قمر بردارند و به ازای برج و درجات عرض از جدول تعدیل الغروب| به عرضی که خواهند انحراف بردارند و بر تقویم قمر به وقت غروب افزایند. اگر شمالی بود و بکاهند اگر جنوبی بود؛ آنچه| ماند یا برآید تقویم قمر مرئی بود به وقت غروب| و آن را تقویم قمر معدل نیز خوانند. پس| همچنان‌که گفته شد مطالع نظیر شمس الغروب| از مطالع نظیر قمر معدل بکاهند باقی را| بُعد معدل خوانند. و بُعد میان تقویم| نیرین بگیرند به وقت غروب و آن را بُعد سوا| خوانند. پس همچنان‌که سبق ذکر یافت| بُعد معدل میان ده درجه و دوازده| درجه باشد و بُعد سوا از ده درجه| بیشتر باشد ماه بتوان دیدن باریک.| و اگر بُعد معدل میان دوازده و چهارده| درجه باشد هلال بتوان دیدن| معتدل. و اگر از آن زیاده باشد ظاهر| باشد. حل و عقد: ص103 @inojoom www.inojoom.ir
و قال رسول اللّه صلّى اللّه عليه و سلّم فى هلال شهر رمضان: إذا غم عليكم فاقدروا له، رواية ابن عمر. و قال فى حديث آخر: إذا غم عليكم فاكملوا العدّة، رواية ابن عباس... الانوا: ص176 برای مطالعۀ بیشتر به متن کامل کتاب در www.inojoom.ir مراجعه نمایید. @inojoom
👆👆معنای «رمضان» در نسخ خطی نجومی رمضان: ماه نهم است| مأخوذ از رمض به معنی سوختن زیرا که می‌سوزاند گناهان را یا از ارتماض| به معنی اندوهگین شدن؛ نظر به اندوهگینی ایشان در این ماه از گرمی، گرسنگی و تشنگی یا وجه تسمیه اینکه هنگام نقل اسامی ماه‌ها از لغت قدیم و وقت تسمیهٔ این ماه| به ارمض حرّ یعنی تابیدن گرما اتفاق شده بود رمضانات و ارمضاء جماعت.| و این ماه را به مبارک وصف نمایند زیرا که محض برکت و برکت محض است.| «تسویة التعلیم فی معرفة التقویم: ص 28» @inojoom www.inojoom.ir
کتاب رساله هلالیه به قلم محمد صالح بن عبدالواسع خاتون آبادی است. در این نسخه می‌توانید دربارۀ مسائل مربوط به ثبوت رؤیت هلال ماه و احکام فقهی و تکالیف شرعی آن بخوانید. www.inojoom.ir @inojoom
آیا می‌دانید میر محمد صالح خاتون آبادی سی سال در خدمت علامه مجلسی و بیست سال نزد محقق خوانساری شاگردی کرده است. www.inojoom.ir @inojoom
www.inojoom.ir @inojoom
سرایندۀ بیست باب اسطرلاب منظوم، رسالۀ بیست باب اسطرلاب اثر خواجه نصیرالدین طوسی را به نظم درآورده و نامی از خویش نبرده است. این رساله به تازگی در www.inojoom.ir بارگزاری شده است. @inojoom
امروز خورشید داخل برج جوزاست. www.inojoom.ir @inojoom
در چنین روزی (ششم رمضان) تورات بر موسی (ع) نازل شد. www.inojoom.ir @inojoom
این ماه فرصت مناسبی برای دیدن صورت فلکی عوا در آسمان است. www.inojoom.ir @inojoom
سماک رامح از اعظم قدر اول است و از کواکب صناج است و این صناج را عوّا و بقار نیز| نامند. و صناج بر صورت مردی است که بر دست او عصای باشد و کواکب او آنچه داخل صورت است بیست و دو. و آنچه خارج است یکی که آن همین سماک رامح است و این ستاره| که با اوست او را رمح رامح خوانند و در آخر بهار به اوّل شب سماک رامح بر میان آسمان باشد. «مطالع الانوار: صص159، 160» دربارۀ دیگر ستارگان در www.inojoom.ir بخوانید.
👆👆شاخص رسول الله (ص) پیامبر اسلام - صلّى اللّه علیه و آله و سلم - دیوار مسجد النبى را در راستاى خط نصف النهار بنا نهاد و به وسیله سایه آن مسلمانان را آموزش مى‌داد. پیامبر دیوار را به اندازه قامت یک انسان معتدل ارتفاع بخشید. زراره گوید: دیوار مسجد رسول خدا به اندازه یک قامت بود و چون یک ذراع از سایه آن مى‌گذشت پیامبر نماز ظهر مى‌گذاشت و پیش از آن نافله مى‌خواند، امام باقر -علیه السّلام- فرمود: تا رسیدن سایه به اندازه یک ذراع مى‌توانى نافله بجا آورى وقتى سایه‌ات به یک ذراع رسید، نماز واجب را شروع و نافله را ترک مى‌کنى. برای خواندن ادامۀ این مطلب به www.inojoom.ir مراجعه نمایید. «هیئت و نجوم اسلامی: ص 370» @inojoom
وفات حضرت خدیجه کبری (س) تسلیت باد. @inojoom www.inojoom.ir
امروز پنج خرداد و آغاز گرماست. www.inojoom.ir @inojoom
آیا می دانید از مبدأ تاریخ ملکشاهی تا امروز 968 سال می‌گذرد. اما تاریخ ملکی: مبدا روز جمعه دهم رمضان سنهٔ احدی و سبعین و اربعه مائه هجری است.| و اول سال، روزی را گیرند که در نصف النهار آن روز، آفتاب به حمل، آمده باشد... رساله در علم هیئت قوشچی: ص35 ادامۀ این مطلب را در www.inojoom.ir بخوانید. @inojoom
فردا هفتم خرداد یکی از دو روزی است که آفتاب به هنگام ظهر شرعی در مکه (ساعت 13:48) دقیقا بالای کعبه قرار می‌گیرد (درنتیجه کعبه سایه ندارد). در این هنگام می توان در هر نقطه‌ای جهت دقیق قبله را به سادگی مشخص نمود. چنانچه در این روز شاقول یا شاخصی نصب شود، هنگام رسیدن آفتاب بالای سر مکه خلاف جهت امتداد سایه، نقطه سمت قبله خواهد بود. «هیئت و نجوم اسلامی: ص 307» @inojoom www.inojoom.ir
امروز 6 خرداد، روز خرداد از ماه خرداد است. «نام روزها در تاریخ فرس قدیم» در آینۀ نسخ خطی و چون اسابیع در میان ایشان مستعمل| نبوده هر روزی را از ایام ماهها نامی نهادهاند بر این ترتیب: /ا، اوره مزد؛ /ب، بهمن؛| /ج، اردیبهشت؛ /د، شهریور؛ /ه، اسفندارمز؛ /و، خرداد؛ /ز، مرداد؛ /ح، دیباذر؛ /ط، آذر؛ /ی، آبان؛ /یا، خور؛| /یب، ماه؛ /یج، تیر؛ /ید، جوش؛ /یه، دی‌مهر؛ /یو، مهر؛ /یز، سروش؛ /یح، رشن؛ /یط، فروردین؛ /ک، بهرام؛ /کا، رام؛ /ک ب،| باد؛ /کج، دی به دین؛ /کد، دین؛ /که، ارد؛ /کو، اشتاد؛ /کز، اَسمان؛ /کح، زامیاد؛ /کط، مار اسفند؛ /ل، انیران.| و «گویند جملۀ» این‌ها اسامی ملائکه است الّا اوره‌مز که از اسمای بزرگ اللّه تعالی است. و نام هر روزی در| هر ماهی موافق نام آن ماه باشد، آن روز را در آن ماه جشنی سازند، یعنی عیدی کنند... «شرح بیست باب نام در معرفت تقویم تام: ص17» @inojoom www.inojoom.ir
رسالۀ دیگری از حاج کریم خان کرمانی با عنوان خلاصة التقویم در پایگاه آی نجوم بارگزاری شد. پیش از این دو رسالۀ حلقۀ کریمی و مواقع النجوم از این نویسنده روی پایگاه قرار گرفته بود. www.inojoom.ir @inojoom
رسالۀ خلاصة التقویم شامل جداول مختصری از اختیارات ایّام، منازل، بروج، ساعات، دانستن تقویم شمس و قمر، ساعات ایام و لیالی، معرفت طالع‌ها و غیره است. www.inojoom.ir @inojoom
در چنین روزی در دوازدهم از ماه رمضان زبور بر داود نبی(ع) نازل شد. «زیج جامع سعیدی: ص 15» www.inojoom.ir @inojoom
کتاب رساله در هیئت (حاشیه قائنی بر هیئت شیخ بهایی) شرح قاسم علی قائنی بر هیئت فارسی شیخ بهایی است. وی ریاضیدان، فیلسوف، حکیم و فقیه قرن یازدهم هجری قمری است. متن رساله در هیئت را در www.inojoom.ir بخوانید. @inojoom
👆 👆 قاسم علی قائنی، از استاد خود شیخ احمد بن حاج محمد تونی اجازه روایت و تحقیق داشته است. مرحوم تونی درباره او نوشته: "بلغ سماعاً وتحقیقاً المولی الفاضل الکامل المحقق المدقق، مولانا قاسم علیا ایده اللّه تعالی، سماع تحقیق وتدقیق، فی مجالس آخرها وسط ربیع الاول سنة اربع وستین بعد الالف. کتبه احمد بن الحاج محمد الشهیر بالتونی."