معرفی شبکهی یکپارچهی فرآوری و ترابری (شیفت)
منبع: مرکز بررسیهای استراتژیک ریاستجمهوری
css.ir/fa/content/136465
متن کامل در لینک👆👆
منافع اصلی پیادهسازی کلانراهبرد «شیفت» در ایران:
۱- تبدیل ایران از کشور صادرکنندهی کالاها و مواد اولیه خام و نیمهخام به کشور صادرکنندهی محصولات فرآوریشده و با ارزش افزودهی بالا و حتی واردکنندهی مواد اولیه و انرژی
۲- محرومیتزدایی و بهبود عدالت منطقهای در کشور از طریق بازتوزیع حاشیه سود فرآوری کالاها به ویژه در مناطق تحت تأثیر کریدورهای حملونقل ملی و بینالمللی
۳- افزایش صرفهجویی ناشی از مقیاس (مزیت مقیاس) از طریق فعالسازی ظرفیت بلااستفادهی کارخانجات و کارگاههای موجود تولید و فرآوری
۴- مقابله با خامفروشی حملونقل و ارتقای بهرهوری ناوگان ریلی و جادهای کشور
۵- ایجاد بستر مناسب جهت اجرای صحیح هدفمندی یارانهها، قیمتگذاری انرژی، و کاهش شدت مصرف انرژی در کشور
۶- تقویت وابستگی و همبستگی اقتصادی بین استانهای داخلی کشور (و به تبع آن، رفع بحرانهای اجتماعی و امنیتی)
۷- ایجاد و تقویت چسبندگی اقتصادی بین ایران و کشورهای همسایه
۸- فراهمآوری یک ابزار عملیاتی برای افزایش قدرت چانهزنی کشور، امتیازگیری فعال از کشورهای ذینفع و اعمال سیاست «موازنهی مشروط در سرمایهگذاری»
کانال "شبکه یکپارچه فرآوری و ترابری" در ایتا و تلگرام:
eitaa.com/inpt1404
t.me/inpt1404
سلسله نشستهای شیفت- شماره ۲
نشست تخصصی، با عنوان:
راهآهن عریض روسیه در ایران؛ فرصت یا تهدید؟
گفتگو و مناظره آقایان:
دکتر بهروز عبدالوند
مهندس مرتضی ناصریان
دکتر مصطفی آیتی
مهندس مجتبی ناصریان
دکتر محمد تمنایی
تاریخ ۱۴۰۱۱۰۳۰
فایل تصویری ضبطشدهی جلسه، در لینک زیر تقدیم میگردد:
https://meet.iut.ac.ir/b/k3h-7ft-dui-igg
کانال شیفت در ایتا و تلگرام:
eitaa.com/inpt1404
t.me/inpt1404
لینک اتصال مجازی:
https://b2n.ir/inpt03
کانال "شبکه یکپارچه فرآوری و ترابری" در ایتا و تلگرام:
eitaa.com/inpt1404
t.me/inpt1404
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
سلام و عرض ادب
فایل صوتی نشست شماره ۳ شیفت (مناظره آقای دکتر آیتی و آقای مهندس علیخانی پیرامون ترانزیت، ۱۴۰۱۱۱۰۲) تقدیم میگردد.
لینک فایل تصویری:
https://meet.iut.ac.ir/b/924-l6q-fhs-jap
کانال شیفت در ایتا و تلگرام:
eitaa.com/inpt1404
t.me/inpt1404
دامغان...
نیروگاه خورشیدی تولید سالانه ۱۸ هزار مگاوات ساعت برق، جهت نیاز ۳۴ هزار نفر.
آیا ارتباطی بین این نیروگاه خورشیدی و مشارکت کشور در زنجیرهی ارزش جهانی وجود دارد؟! چرا سیاستگذاریهای متناسب برای حداکثرسازی تولید برق خورشیدی در ایران انجام نشدهاست؟ چرا ایران پهناور منابع رایگان خدادادی تولید انرژی پاک را رها کرده و حجم عظیمی (روزانه حدود ۵۰۰ میلیون مترمکعب) از منابع گازی خود (مزیت استراتژیک تجدیدناپذیر کشور) را در بخش خانگی منهدم میکند؟! آیا این مزیت استراتژیک نباید صرف تقویت صنعت داخلی و نیز صادرات به کشورهای همسایه و اروپا و آفریقا و در عوض بهرهمندی از مزیتهای نسبی آن کشورها و توسعهی زنجیرههای ارزش مولد ثروت و اشتغال شود؟ کدام زنجیرهها از طریق تخصیص و تهاتر بهینهی گاز، قابل توسعه هستند؟
انشاءالله به زودی، در یکی از سلسله نشستهای شیفت، مناظرهای در اینباره خواهیم داشت...
کانال شیفت در ایتا و تلگرام:
eitaa.com/inpt1404
t.me/inpt1404
🌺🌺🌺 تبریک ویژه 🌺🌺🌺
به جناب آقای دکتر مصطفی آیتی، عضو هستهی مسئلهمحور نخبگانی شیفت، که علیرغم فضای سنگین تبلیغات سیاسی، در انتخابات امروز، با کسب آرا از ۷۷ عضو کنوانسیون تیر، به عنوان عضو اصلی شورای تخصصی ترانزیت سازمان ملل متحد، انتخاب شدند.
هفت عضو اصلی شورای اجرایی کنوانسیون ترانزیت سازمان ملل متحد که در انتخابات امروز (۲۰ بهمن ۱۴۰۱) در ژنو سوئیس تعیین شدند:
جمهوری اسلامی ایران
اتحادیه اروپا
اتریش
هلند
ایتالیا
ترکیه
ازبکستان
https://www.farsnews.ir/news/14011120000979
کانال شیفت در ایتا و تلگرام:
eitaa.com/inpt1404
t.me/inpt1404
32.56M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌺🌺 شبکه یکپارچه فرآوری و ترابری (شیفت) 🌺🌺
کلانراهبرد شکوفایی اقتصادی عدالتمحور و پایدار ایران
فیلم ارائهی پیشنهاد در دیدار نخبگان با رهبر معظم انقلاب و دستور ایشان جهت طراحی ابتکار "شیفت"...
لینک فیلم با حجم کمتر:
www.aparat.com/v/t563b
کانال شیفت در ایتا و تلگرام:
eitaa.com/inpt1404
t.me/inpt1404
یک سؤال مهم: ترانزیت یا شیفت؟!
"با اتخاذ رویکرد حداکثری و یکپارچهسازی سامانههای حملونقل و صنایع تبدیلی، محصولات با ارزش افزوده بالا و قابلیت ثروتآفرینی و اشتغالزایی بسیار بیشتر از صرفاً ترانزیت، میتوانند در طول مسیر، تولید و به بازارهای بینالمللی صادر گردند."
دیدار نخبگان با رهبر معظم انقلاب، ۲۷ مهر ۱۴۰۱
http://www.aparat.com/v/t563b
کانال شبکه یکپارچه فرآوری و ترابری (شیفت) در ایتا و تلگرام:
eitaa.com/inpt1404
t.me/inpt1404
مشارکت در BRI چین؛ چگونه؟!
رئیسی (۲۵ بهمن ۱۴۰۱): اعلام آمادگی ایران برای اجرایی شدن طرح "کمربند-راه" (BRI)
شیجینپینگ: چین، قاطعانه معتقد به توسعه روابط با ایران است.
"روالهای اجرایی توافقنامهی راهبردی ۲۵ سالهی ایران و چین، بایستی مبتنی بر کلانراهبرد «شیفت» دنبال گردد. صادرات مواد خام و انرژی ایران به چین، بایستی متناسب با و مشروط به میزان مشارکت این کشور در توسعهی صنایع تبدیلی ایران، میزان سرمایهگذاری در تقویت زیرساختهای اولویتدار حملونقل ایران و میزان اولویتدهی به ایران جهت فرآوری کالاهای نیمهساختهی صادراتی چین به اروپا صورت پذیرد."
دیدار نخبگان با رهبر معظم انقلاب، ۲۷ مهر ۱۴۰۱
http://www.aparat.com/v/t563b
کانال شبکه یکپارچه فرآوری و ترابری (شیفت) در ایتا و تلگرام:
eitaa.com/inpt1404
t.me/inpt1404
30.85M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
کلانراهبرد جدید ایران چه باشد؟!
"نفتفروشی" تمام شد!
نقش جدید ۱۰۰ سال آینده ایران چیست؟
#احیای_کریدورها
#شیفت
کانال شبکه یکپارچه فرآوری و ترابری (شیفت) در ایتا و تلگرام:
eitaa.com/inpt1404
t.me/inpt1404
29.67M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
دنیای آینده، دنیای کریدورهاست؟
بازتعریف راهبرد مشخصِ لجستیکمحور در پازل ۱۰۰ سالهی ایران
کندن از آرزوهای پیشین و انعطاف پارادایم...
#احیای_کریدورها
#شیفت
کانال شبکه یکپارچه فرآوری و ترابری (شیفت) در ایتا و تلگرام:
eitaa.com/inpt1404
t.me/inpt1404
جایگاه ایران در شبکهی حملونقل بینالمللی...
"در زمینهی حملونقل باید بتوانیم جایگاه خودمان را پیدا کنیم. ما یک معبر پیشرفته میتوانیم در دنیا باشیم. البته احتیاج دارد به خطوط راهآهن؛ با جاده نمیشود."
رهبر معظم انقلاب، ۱۱ آبان ۱۴۰۱
#احیای_کریدورها
#شیفت
کانال شبکه یکپارچه فرآوری و ترابری (شیفت) در ایتا و تلگرام:
eitaa.com/inpt1404
t.me/inpt1404
37.53M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
سعدی اگر عاشقی کنی و جوانی
عشق محمد بس است و آل محمد
خجسته سالروز مبعث رسول اعظم حضرت محمد مصطفی (صلی الله علیه و آله) مبارکباد 🌺🌺
فرصتهای ناب "شیفت"- ۱: همکاری با آفریقا در توسعهی زنجیرههای ارزش
جلسه تخصصی برخی از اعضای کمیته دانشجویی "شیفت" دانشگاه صنعتی اصفهان با آقای دکتر جباری، فعال تجاری بخش خصوصی ایران در آفریقا، ۴ اسفند ۱۴۰۱
- آفریقا میتواند مبدأ انواع زنجیرههای ارزش خوراکی (همچون قهوه، کاکائو، انواع میوه، غلات و...) و معدنی جهت فرآوری در ایران و صادرات مجدد باشد. مزیت ایران در انرژی و گاز، باید هوشمندانه در خدمت فعالسازی این ظرفیت آفریقا قرار گیرد. در حال حاضر، بسیاری کشورهای اروپایی مواد خام را از آفریقا تهیه میکنند و با برند کشور خود به سراسر دنیا صادر مینمایند.
- نبود خطوط منظم هوایی و خطوط کشتیرانی دارای زمانبندی مشخص بین ايران و آفریقا، مانعی جدی برای شکلگیری زنجیرههای تجاری گستردهی فیمابین است.
- در آفریقا، بازار بسیار وسیعی جهت ارائهی خدمات فنی و مهندسی وجود دارد. ایران در این حوزه بسیار ضعیف عمل کردهاست و انواع خدمات (راهسازی، لوازم خانگی، مصالح ساختمانی، فولادی، دارو و...) عمدتا در اختیار چین و هند است. این دو، رقبای مهم ایران در بازار بزرگ آفریقا هستند.
- برای دستیابی ایران به جایگاه اقتصادی ممتاز در آفریقا، بایستی روانشناسی، جامعه شناسی فرهنگی، سبک زندگی و ذائقه مردم آفریقا درک گردد و متناسب با آن، زنجیرههای اولویتدار شکل گیرد.
- تعدد قوانین گمرکی، موجب سوءاستفاده شرکتهای تسهیلگر گمرکی از این قوانین و مانعی برای توسعه زنجیرههای صادراتی شدهاست.
#فرصتهای_ناب_شیفت
کانال شبکه یکپارچه فرآوری و ترابری (شیفت) در ایتا و تلگرام:
eitaa.com/inpt1404
t.me/inpt1404
پیگیری ویژهی "شیفت" در نهاد ریاستجمهوری
روز سهشنبه ۹ اسفند ۱۴۰۱ به دعوت نهاد ریاست جمهوری، نشست تخصصی پیرامون معرفی کلانراهبرد شبکهی یکپارچهی فرآوری و ترابری (شیفت) و راهکارهای استقرار این کلانراهبرد در نظام تصمیمگیری کشور، در پاستور برگزار شد.
برخی از مواردی که توسط مسئولان و کارشناسان محترم نهاد ریاستجمهوری مطرح شد:
- شیفت، بیشاز آن که یک استراتژی حملونقل باشد، یک استراتژی حکمرانی کلان مبتنی بر اقتصاد دانشبنیان است که بستری برای تلفیق پتانسیلهای حملونقل کشور و مزیتهای تولید دانشبنیان را فراهم میکند.
- لازم است رویکرد و نگاه فراملّی شیفت تقویت شود و حوزهی اثر جغرافیایی و تمدنی آن با رویکرد فراسرزمینی، گسترش یابد. توسعهی صنایع پاییندستی فراسرزمینی و کشت فراسرزمینی، از جمله مولفههای این بسط نگاه هستند.
- شیفت نباید به حوزههای ریل و جاده و دریا محدود شود. فعالسازی مزیتهای ارزشمند کشور در کریدورهای اولویتدار ترانزیت حملونقل هوایی، بایستی در شیفت دنبال گردد.
- زیرساختهای مراکز لجستیک کشور، در حال حاضر توان قرار دادن پتانسیلهای شبکههای حملونقل کشور در خدمت تولید را ندارند. شیفت بایستی با لحاظ مزیتهای نسبی منطقهای، ارائهی نقشهی راه مشخص در موضوع زیرساختهای لجستیک کشور و به ویژه بنادر خشک و گمرک، نه با نگاه صرفا حملونقل، بلکه با نگاه تلفیقی حملونقل و فرآوری، در جهت استفاده از ظرفیت حملونقل در خدمت خلق ارزش افزوده را دنبال نماید. به عنوان مثال، توسعهی بنادر خشک مرکز و شرق کشور با رویکرد ساماندهی زنجیرههای پایین دستی معدنی، و بنادر خشک غرب و شمال غرب و جنوب غرب کشور با رویکرد ساماندهی زنجیرههای پاییندستی کشاورزی، ممکن است جهتگیری مناسبی در این زمینه برای شیفت باشد.
- لازم است سند مکلف برای وزارتخانهها و سازمانهای پشتیبان شیفت تهیه گردد و تکالیف به صورت شفاف تعیین و ابلاغ شود.
- نقاط کانونی تمرکز شیفت بایستی با عنایت به استراتژی توسعهی اقتصاد دریامحور باشد. سواحل مکران، میتواند به عنوان یکی از این نقاط کانونی، مدنظر قرار گیرد.
#ریاست_جمهوری
#شیفت
کانال شبکه یکپارچه فرآوری و ترابری (شیفت) در ایتا و تلگرام:
eitaa.com/inpt1404
t.me/inpt1404
فرصتهای ناب "شیفت" - ۲: راهکارهایی ارزنده در پارادایمشیفت صنعت نفت و گاز
- تمرکز بر تکمیل زنجیرههای پاییندستی
- هدایت تولید به صادرات جهت فعالسازی سایر ظرفیتهای تجاری
- آزادسازی انرژی فسیلی مورد نیاز نیروگاهها با حرکت جدی به سمت انرژیهای تجدیدپذیر
- توسعهی مخازن ذخیرهسازی گاز
- استفاده هوشمندانه از موقعیت استثنایی شاهراهی ایران در خدمت ایجاد هاب فرآوری نفتی
#فرصتهای_ناب_شیفت
کانال شبکه یکپارچه فرآوری و ترابری (شیفت) در ایتا و تلگرام:
eitaa.com/inpt1404
t.me/inpt1404
کارگاه معرفی کلانراهبرد "شبکه یکپارچهی فرآوری و ترابری" (شیفت)
در:
نوزدهمین کنفرانس بینالمللی مهندسی حملونقل و ترافیک
اعضای پانل:
دکتر مصطفی آیتی
دکتر محمد تمنایی
دکتر مجید شاکری
دکتر بهروز عبدالوند
دکتر سبحان نظری
زمان: سهشنبه ۱۶ اسفند ۱۴۰۱ ساعت ۱۱
مکان: تهران، برج میلاد، سالن رودکی
کانال شبکه یکپارچه فرآوری و ترابری (شیفت) در ایتا و تلگرام:
eitaa.com/inpt1404
t.me/inpt1404
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
السَّلاَمُ عَلَيْكَ حِينَ تُصَلِّي وَ تَقْنُتُ...
خجسته زادروز منجی عالم بشریت حضرت صاحب الامر عجل الله تعالی فرجه الشریف بر آزادگان عالم مبارکباد🌺
پیشنیازهای کلان اقتصادی اجرای "شیفت" چیستند؟
جلسه ۴ ساعته معرفی، نقد و تحلیل کلانراهبرد شیفت، شب نیمه شعبان، ۱۶ اسفند ۱۴۰۱ و رهنمودهای جناب آقای دکتر بخشی، دانشیار اقتصاد دانشگاه اصفهان:
- طراحی نظام اقتصادی چین، بر مازاد بودجه استوار است و مبتنی بر جبران کسری بودجه سیستماتیک آمریکا میباشد. بر این اساس و نیز با توجه به عدم برخورداری از منابع عظیم انرژی، یوان چین در جهت تقویت و نه تضعیف دلار آمریکا عمل میکند.
- مزیت ژئواستراتژیک ایران، برخورداری از منابع انرژی و تنوع گستردهی معادن و منابع معدنی و نفت و گاز است.
- اقتضای تداوم بازی طراحی شدهی آمریکا برای کشورهای مبتنی بر مازاد بودجه (همچون چین، آلمان، فرانسه، کره جنوبی و...)، تداوم تامین انرژی این کشورها توسط دارندگان منابع انرژی همچون عربستان، عراق، ایران و... است. در واقع، خام فروشی منابع انرژی و معادن، در راستای تقویت طراحی مذکور است.
- هدف اصلی "شیفت"، ارتقای مشارکت ایران و کشورهای حوزهی انرژی و منابع در زنجیرهی ارزش جهانی، دقیقا نقطهی مقابل بازی مذکور است. گسترش شیفت، بویژه با ایجاد اشتراک منافع کشورهای همسایه، CIS، آفریقا و... با ایران، نظام سلطهی اقتصادی مبتنی بر مازاد-کسری را با چالش جدی مواجه میکند.
- مقابله با سفتهبازی و کنز طلا، در بسیاری کشورهای دنیا از جمله خود آمریکا و کشورهای غربی، بصورت قانونی دنبال میشود. این مقابله، پیشنیاز مهم و غیر قابل اغماض برای بهصرفهشدن فعالسازی زنجیرههای ارزش شیفت میباشد.
کانال شبکه یکپارچه فرآوری و ترابری (شیفت) در ایتا و تلگرام:
eitaa.com/inpt1404
t.me/inpt1404