eitaa logo
شبکه یکپارچه فرآوری و ترابری
789 دنبال‌کننده
658 عکس
233 ویدیو
39 فایل
ابتکار "شیفت": کلان‌راهبرد شکوفایی اقتصادی عدالت‌محور و پایدار ایران ارتباط با مدیر کانال: محمد تمنایی، دانشیار دانشکده مهندسی حمل‌ونقل دانشگاه صنعتی اصفهان @tamannaei
مشاهده در ایتا
دانلود
رهبری این بازار، برازنده‌ی ایران است رقابت امارات و عربستان بر سر رهبری بازار هیدروژن! - شرکت ملی نفت ابوظبی، ادنوک (ADNOC) در راستای قراردادهای طولانی‌مدت در صنعت هیدروژن، با شرکت‌های بین‌المللی انرژی در حال گفتگو است. این موضوع باعث ایجاد رقابت بین امارات و عربستان سعودی شده است. - این شرکت پیش‌تر اعلام کرده بود که قصد دارد به بازار هیدروژن و به‌ویژه هیدروژن تولید شده از گاز طبیعی را نیز وارد شود. در این روش گاز طبیعی به هیدروژن و دی‌اکسیدکربن تجزیه می‌شود. - سایر تولیدکنندگان نفت و گاز خاورمیانه، از جمله عربستان سعودی، در حال رقابت برای تولید هیدروژن هستند. سرمایه‌گذاران انرژی به طور فزاینده‌ای به پروژه‌های جدید علاقه دارند. - سلطان احمد آل جابر، مدیرعامل گروه ادنوک و وزیر صنعت و فناوری پیشرفته امارات متحده عربی، گفت که شرکت نفت دولتی مشتاق است در بازار هیدروژن و با همکاری بخش‌های دولتی و خصوصی هند، به‌منظور حمایت از تقاضای روزافزون هند به انرژی پاک وارد شود. - صنعت هیدروژن هنوز در مراحل ابتدایی است و می‌تواند بازی را تغییر دهد و فرصتی واقعی برای تسریع انتقال انرژی گسترده‌تر باشد. فرصتی که ادنوک و امارات متحده عربی به‌خوبی از آن استفاده می‌کنند. در حال حاضر، رقیب اصلی امارات متحده عربی، عربستان سعودی است که هدف آن کشور نیز تبدیل‌شدن به رهبر بازار هیدروژن است. پ.ن.: تصویر نمایانگر بزرگترین دارندگان گاز طبیعی جهان کانال شبکه یکپارچه فرآوری و ترابری (شیفت) در ایتا و تلگرام: eitaa.com/inpt1404 t.me/inpt1404
دو خبر همزمان! ۱. شهریور ۱۴۰۲: احداث ابر نیروگاه خورشیدی در چین آغاز شد. ظرفیت نصب: ۱۷/۱ میلیون کیلووات ساعت، میانگین تولید برق سالانه: ۱۵/۲ میلیارد کیلووات ساعت. aftabeyazd.ir/17225 ۲. شهریور ۱۴۰۲: برنامه احداث ۴۵۰۰ مگاوات واحد بخار نیروگاه‌های سیکل‌ترکیبی barghnews.com/fa/news/55217 پ.ن.: دنیا در اندیشه‌ی استحصال هیدروژن از گاز و بهره‌مندی حداکثری از انرژی تجدیدپذیر مسئولان ما همچنان در اندیشه‌ی توسعه‌ی سیکل ترکیبی! کانال شبکه یکپارچه فرآوری و ترابری (شیفت) در ایتا و تلگرام: eitaa.com/inpt1404 t.me/inpt1404
برق ما و برق آن‌ها؟! صابر گل عنبری کشور مدتی است با بحران بی‌سابقه برق و به تبع آن قطعی‌ مکرر و بی‌برنامه آن مواجه است که کلا زندگی همه مردم را مختل کرده است. همین خود فشار روانی مضاعفی را در کنار فشارهای ناشی از مشکلات معیشتی و افزایش افسارگسیخته قیمت‌ها وارد کرده است؛ تا جایی که تاب‌آوری جامعه در مواجهه با این مشکلات و امید به حل آن‌ها در آینده نزدیک در سایه نبود چشم‌اندازی روشن به سطح نازلی رسیده است. در این میان، اظهارات عجیب و سخن گفتن از مشکل برق در دیگر کشورها برای توجیه این وضعیت، مثل مشکلات "بی‌سابقه" برق در آمریکا و اروپا، در کنار آشفتگی در مدیریت معضل، فشار روانی واقعه را دو چندان کرده است. البته درست هم نیست کل تقصیر را گردن این دولت انداخت و دولت‌های پیشین با آن درآمدهای هنگفت نفتی در این ناکارآمدی سهیم هستند؛ اما خود کمبود برق و ریشه آن به کنار، دیگر این آشفتگی مدیریتی و قطعی‌های بی‌برنامه بسیار آزار دهنده و توجیه‌ناپذیر است. به جای مثال‌های دوردست، کافی است مسئولان نگاهی به حوزه پیرامونی ایران بیندازند و به این پرسش کانونی پاسخ دهند که چرا کشوری مثل مصر با آن وضعیت فشل و ناکارآمد و با جمعیتی بالغ بر یکصد میلیون نفر (۱۵ میلیون بیشتر از ایران) حدود نیمی از برق تولیدی خود را مازاد مصرف دارد و یا عربستان سعودی با جمعیت سی و چهار میلیون نفری بیش از ۷۵ هزار مگاوات برق (۲۰ هزار مگاوات بیشتر از ایران) تولید می‌کند و میزان مصرف شهروندان آن چهار برابر ایرانی‌هاست، اما با کمبود برق مواجه نیست؛ در حالی که ایران با این منابع سرشار دچار چنین کمبودی است؟ فقط دو امارت ابوظبی و دبی کشور هفت امارتِ امارات بیش از ۳۰ هزار مگاوات برق تولید می‌کنند، یعنی این دو امارت با نه میلیون نفر جمعیت بیش از نیمی از برق ایران را تولید می‌کنند. تاسف‌برانگیزتر اما آنجاست که در حالی که ما در تولید برق با همان سوخت‌های فسیلی با کمبود شدید مواجه هستیم، کشورهای منطقه برای تولید انرژی برق از منابع پاک و تجدیدپذیر در حال رقابت تنگاتنگ هستند. مصر با این وضعیت اقتصادی، حدود ۲۰ درصد از کل تولید ۵۸ هزار مگاواتی خود را از منابع تجدیدپذیر تامین می‌کند و در نظر دارد این میزان را تا سال ۲۰۳۵ به ۴۲ درصد برساند؛ در حالی که سهم ایران از تولید برق از منابع خورشیدی و بادی ۰.۹ درصد، ۸۰ درصد برق تولید کشور از سوخت‌های فسیلی، ۱۴.۸ درصد از نیروگاه‌های برق آبی، ۱.۳ درصد از انرژی اتمی و ۲.۲ درصد از نیروگاه‌های دیزلی است. مصر در سال ۲۰۱۹ بزرگ‌ترین پروژه تولید برق از انرژی خورشید را با ظرفیت تولیدی ۱۴۶۵ مگاوات یعنی معادل ۹۰ درصد از انرژی تولیدی از سد عالی راه‌اندازی کرده است و طرح‌های مشابهی را در دست اقدام دارد. و یا عربستان سعودی بر اساس سند چشم‌انداز ۲۰۳۰ در نظر دارد که انرژی تولیدی از منابع تجدیدپذیر را تا این سال به نزدیک ۵۹ هزار مگاوات یعنی بیشتر از کل تولید برق ایران برساند که ۴۰ هزار مگاوات آن از منابع انرژی خورشیدی است. در حال حاضر هم پروژه‌های عظیمی را برای تولید برق از انرژی خورشید در دست اجرا دارد و درصدد است تا سال ۲۰۳۰ بیش از نیمی از انرژی برق تولید شده از منابع تجدیدپذیر باشد. و قطر هم با نزدیک به ۳ میلیون نفر جمعیت یک پنجم برق ایران را به میزان ۱۱ هزار مگاوات تولید می‌کند و طرح‌های عظیمی برای تولید بیش از هزار مگاوات از انرژی خورشید در دست اقدام دارد. امارات نیز سال ۲۰۲۰ با وجود مشکلات ناشی از شیوع کرونا سهم تولید برق از منابع تجدیدپذیر را به ۳۲ درصد رساند و طبق سند چشم انداز ۲۰۵۰ راهبرد تولید برق را بر اساس سهم ۴۴ درصدی انرژی پاک، ۳۸ درصدی از منابع گاز، ۱۲ درصدی از زغال سنگ پاک و ۶ درصدی از انرژی اتمی (با ۵۶۰۰ مگاوات پنج برابر نیروگاه بوشهر) ترسیم کرده است. در شمال آفریقا نیز مراکش طرح "نور میدلت" برای تولید برق از انرژی خورشید را در سال ۲۰۱۹ با ظرفیت تولید ۲ هزار مگاوات کلید زد. اما در ایران هنوز ۸۰ درصد از برق از منابع قدیمی فسیلی تولید می‌شود و با اینکه یک سرزمین خشک و نیمه خشک بوده و در وضعیت فعلی با تنش آبی و در آینده نزدیک با بحران آبی مواجه خواهد شد، اما حدود ۱۵ درصد از برق تولیدی از منابع آبی است؛ در حالی که از سال‌ها قبل پر واضح بود که با این وضعیت آبی، تامین این مقدار برق با مشکل جدی مواجه خواهد بود. در مقابل، در عین حال که کویر با آن موقعیت جغرافیایی مناسب در مرکز ایران جزو گرم‌ترین مناطق جهان است و از ظرفیت بسیار عظیمی برای تولید برق از انرژی خورشیدی برخوردار است، کاملا مغفول مانده است. کانال شبکه یکپارچه فرآوری و ترابری (شیفت) در ایتا و تلگرام: eitaa.com/inpt1404 t.me/inpt1404
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
تجربیات جهانی توسعه- ۸: نیروگاه خورشیدی متمرکز (CSP) Concentrated Solar Powerplant با بازدهی بسیار بیشتر از نیروگاه پنل خورشیدی معروف به نیروگاه صحرا؛ مناسب برای مناطق کویری ایران، تامین برق معادن، کارخانجات فولاد، کارخانجات فرآوری صنعتی و... کانال شبکه یکپارچه فرآوری و ترابری (شیفت) در ایتا و تلگرام: eitaa.com/inpt1404 t.me/inpt1404
نقد و نظرات یکی از عزیزان دنبال‌کننده‌ی "شیفت"👇 ۱. اهمیت "شیمی" در خلق ارزش افزوده ۲. محصول جانبی نیروگاه خورشیدی ۳. بازی برد-برد با چین در زیرساخت‌ها ۴. راه‌آهن؛ پیونددهنده‌ی ملت‌ها ۵. پیشنهاد تغییر لوگوی "شیفت"
نقد و نظرات یکی از عزیزان دنبال‌کننده‌ی "شیفت"👇 لازم می‌دونم تشکر کنم از زحمات و تلاشی که در رابطه موضوعی که شیفت نام گذاشتید . شما در مسیری قدم برمی‌دارید که ساختار اون سیستمی نیست یعنی تبعیت مداومی از یک راهکار درست انجام نمی‌شه. وقتی یک دستگاه سیستمی نباشه بسیار سخت هست که یک راهکار درست را به صورت مداوم اجرایی کرد. بنابراین مشکل ابتدایی اینجا این است که ابتدا باید دستگاه اداره یک کشور به صورت سیستمی عمل کرده و وابسته به افراد نباشد. به هر حال تلاش شما قابل تقدیر است و امیدوارم که هر دوی این مطالب عمل شود و راهکارهای درست به صورت سیستمی وارد چرخه اداره کشور شود. ۱. اهمیت "شیمی" در خلق ارزش افزوده شیمی از نظر من بالاترین اهمیت رو در تمام تکنولوژی‌ها داره. در هرچه نگاه بکنیم شیمی که حرف اول رو می‌زنه ال سی‌دی یا ال ای دی، ساخت باتری‌ها، ظاهر شدن این عکس‌ها، نانوتکنولوژی، مواد پلیمر، لاستیک خودرو، بنزین، گاز درون کولر و یخچال، لامپ‌های ال ای دی، پلاستیک‌ها، بدنه تمام لوازم الکترونیک، ترانزیستور، رنگها، الیاف، منسوجات، آلیاژها، ابررسانه ها، فیبرنوری، داروها، سم و کود، شوینده ها، عطرها و تمام و تمام تکنولوژی روز دنیا یا مستقیم یا غیر مستقیم به علم شیمی وابسته هستند.حالا در اینجا بحث فرآوری و عدم خام فروشی مطرح است. آیا مواد معدنی و مواد نفتی و مواد آلی به چه صورت تبدیل به مواد با ارزش افزوده میشن؟ اون چیزی که در برنامه‌ریزی‌های فنی و سیاسی و اقتصادی کمی مغفول مانده بحث شیمی است. گاهی کارخانه و یا پالایشگاهی برای ساختن ماده الف ساخته می‌شه اما با یک طراحی مهندسی می‌توان در کنار ساخت ماده الف محصولات جانبی دیگر ب ج د و ... رو با آن طراحی خاص داشته باشیم که ارزش و بازده اون کارخانه را بالا تر می برد. هر ماده قیمتی (ارزشی) داره و هر محصول هم همینطور. به نظر من کل بحث شیفت بر اساس این موارد برنامه‌ریزی خواهد شد. ۲. محصول جانبی نیروگاه خورشیدی در راستای مطالب شما در مورد نیروگاه های خورشیدی ، نیروگاه های خورشید کلاً دو نوع هستند یا انواع الکتروولتایی ها یا انواع مکانیکی . نیروگاه های مکانیکی از نوع عمل‌کرد با بخار و یا با هوا . موتور استرلینگ موتور جالبی است که بدون آب و با هوا کار میکند و موتور جیمز وات با آب و بخار آب عمل میکند. موتورهای بخار در عصر انقلاب صنعتی تا حد بسیاری پیشرفت کردند اما امروزه در نیروگاه های خورشیدی تولد دوباره ای پیدا کرده اند. من چند سال پیش ویدیویی دیدم از یک نیروگاه خورشیدی در صحرایی در امارات که صد البته محصول اصلی آن برق است اما محصول جانبی آن که دست کمی از محصول اول آن ندارد تبدیل آب شور دریا به آب شیرین است. بله نیروگاه خورشیدی با موتور بخار، آب شیرین هم تولید میکند. ۳. بازی برد-برد با چین در زیرساخت‌ها سرعت پیمانکاران چین در ساخت زیرساخت ها و مواصلات و پروژه های عمرانی بسیار بالاست. چند سال پیش ناگهان دیدیم که چین در پاکستان چه کرد و چه پل ها و جاده هایی در کوهستانی ترین قسمت‌های شمال پاکستان ساخت. اگر قرار باشد از تمام قراردادهایی که می‌توان با کشور چین بست انتخاب کنیم، بالاترین و پر خیر وبرکت ترین آن‌ها قراردادهایی است که می‌توان برای اجرای پروژه های مواصلاتی در ایران بست. ۴. راه‌آهن؛ پیونددهنده‌ی ملت‌ها گاهی می‌بینم برخی هنوز اهمیت راه آهن را درک نکرده اند. البته مهم‌ترین جمله‌ای که در این زمينه من خوندم نقل به مضمون این بود: «راه آهن، پیوند دهنده ی ملت در آمریکا است» این جمله در مورد آمریکا ست اما در ایران چقدر پر مسما تر است. فکر کنید به مناطق مهجوری چون سیستان و کرمان و ایلام و اقوام ایران. لطفاً کسی با هیچ دلیل و مثال نقضی اهمیت تکمیل شبکه راه آهن را زیر سؤال نبرد. ۵. پیشنهاد تغییر لوگوی "شیفت" در مورد لوگوی شیفت به نظر من لوگوی فعلی ساده، قدیمی و فاقد معانی نهفته در ساختار شیفت است. پیشنهاد دوستانه ی من چنین طرحی است که نمادهایی از جهان، ایران، سیاست، تجارت، ارتباط، داد و ستد و مکان ایران وجود دارد.👇 لوگو کانال شبکه یکپارچه فرآوری و ترابری (شیفت) در ایتا و تلگرام: eitaa.com/inpt1404 t.me/inpt1404
لوگوی پیشنهادی یکی از عزیزان دنبال‌کننده‌ی "شیفت"
هند و روسیه راه ترانزیتی خود را از ایران کج کردند - این دو کشور به دنبال عملیاتی کردن‌ مسیر دریایی چنای - ولادی وستوک هستند و این مسیر می‌تواند مدت حمل کالاها (ترانزیت تایم) را به ۱۲ روز کاهش ‌دهد (که کمتر از نصف مدت حمل کالا از مسیر محبوب کنونی بین بمبئی و سنت پترزبورگ است). - مسیر چنای - ولادی وستوک - چنای از دریای ژاپن، دریای چین جنوبی و تنگه مالاکا می‌گذرد. این مسیر همچنین به هند امکان دسترسی به خاوردور از جمله کشورهایی مانند مغولستان و حضور در منطقه جنوب شرق آسیا را خواهد داد. - بخش خصوصی به دنبال مسیرهایی هستند که کوتاه‌تر باشد و زمان سیر محصولات و هزینه‌های مرتبط با آن را کاهش دهد. - هند برای انتقال کالا به افغانستان، مسیر پاکستان به ایران را ترجیح داده‌است. در حال حاضر دو پورت اپراتور بین المللی سطح بالا ‌در بندر کراچی حضور دارند. باید دید چرا کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران نمی‌تواند در بنادر پاکستان حضور داشته باشد؟ در پاکستان چند ترمینال اپراتور بین‌المللی مشغول به کار هستند و به تمام بنادر دیگر دنیا هم دسترسی دارند. وقتی چنین امکانی وجود داشته باشد، ضریب دسترسی به بندر افزایش پیدا می‌کند و هر کانتینری را با هر مبدا و به هر مقصدی می‌توان جابه جا کرد.  www.ilna.ir www.maritimegateway.com کانال شبکه یکپارچه فرآوری و ترابری (شیفت) در ایتا و تلگرام: eitaa.com/inpt1404 t.me/inpt1404