eitaa logo
اندیشکده مطالعات روابط بین الملل
85 دنبال‌کننده
61 عکس
20 ویدیو
25 فایل
این کانال در صدد است با بررسی سازمان های بین المللی نقش و هدف قدرت های بزرگ را از ایجاد این سازمان ها بررسی کند
مشاهده در ایتا
دانلود
معیارها برای این تقسیم بندی👆👆 داشتن توانمندی قابل اعمال و اعتماد در زمینه های ،نظامی سیاسی و اقتصادی قدرت باید معتبر و باشد. تصور از جایگاه خود به عنوان قدرت داشته باشد؛ خودش شأن ابرقدرتی داشته باشد. تصور دیگران شأن ابرقدرتی کشوری را تصدیق نمایند. ابرقدرت توانمندی در اقدام فعالانه در امنیت زایی ، تهدیدزدایی و ضمانت اجرای کارهایی که داشته باشد. توانایی ورود به اتحاد و توان عملیاتی و مداخله در همه ی نقاط دنیا را داشته باشد بعد مسافت نباید برای ابرقدرت معضل باشد. به لحاظ فرهنگی باید ارزشهای خود را به بقیه ی کشورها غالب نماید یا بتواند نشان دهد. قدرت نرم در کنار قدرت سخت مهم است. با این شاخصه ها در قرن ،۱۹ انگلیس فرانسه و روسیه ابرقدرت بوده اند. بعد از جنگ جهانی اول آمریکا و شوروی و () ابرقدرت بوده اند. بعد از جنگ جهانی دوم آمریکا و شوروی ابرقدرت بوده اند. بعد از جنگ سرد، آمریکا ابرقدرت به شمار می رود. https://eitaa.com/international20
در ادامه نهاد های رسمی قدرت های بزرگ را بررسی خواهیم کرد. که در ابتدا آمریکا را بررسی خواهیم کرد . ان شاءالله
بخش اول - پیدایش آمریکا کشور آمریکا تا کشف قاره آمریکا توسط کریستف کلمب در سال ۱۴۹۲ برای سایر کشورها ناشناخته بود. در قرن پانزدهم رقابت میان امپراتوریهای اسپانیا و پرتغال برای تصرف و دست اندازی در سرزمینهای دور دست به ویژه سرزمین هندوستان وجود داشت و تلاش های گسترده ای برای کشف مناطق آن سوی دریاها و اقیانوسها صورت گرفت.رقابت میان پرتغال و اسپانیا برای تصرف هندوستان به اعزام واسکودوگاما» و «کریستف کلمب به این منطقه انجامید. کلمب پهنه اقیانوس اطلس را طی کرد، امـا بـه جـای هندوستان وارد خاک آمریکا شد. بر این اساس اولین اروپاییانی که وارد آمریکا شدند، اسپانیایی بودند. کلمب در ابتدا مجمع الجزایر باهاما و سپس کوبا و هائیتی را کشف کرد.وی به هر جا می رسید، در پی پاسخ سه پرسش بود محل طلا؛ محل ادویه؛ مذهب بومی ها چیست؟ (۱) هنگامی که خبر کشف سرزمینهای جدید به پاپ رسید، در سال ۱۴۹۳م.الکساندر ششم پاپ اعظم،فرمانی صادر کرد و دنیای جدید را میان پرتغال و اسپانیا تقسیم نمود:برای این منظور پاپ روی یک کره مقوایی خطی از قطب شمال به قطب جنوب کشید که از سیصد و هفتاد میلی مغرب دماغه سبز می گذشت و مالکیت هر قطعه را پس از کشف در سمت شرقی این خط به پرتغال تخصیص داد؛ در حالی که مناطق غربی آن به اسپانیا تعلق داشت... در اثر صدور همین فرمان پاپ الکساندر بوژیا است که امروزه میبینیم مردم برزیل به زبان پرتغالی و اهالی آرژانتین اسپانیولی تکلم می کنند. (۱) با فرمان پاپ از استمرار اختلاف و منازعه میان اسپانیا و پرتغال در جهت اعمال نفوذ و سلطه مناطق جدید جلوگیری کرد. فرانسه، هلند و انگلستان نیز از کشورهایی بودند که برای ایجاد مستعمرات در سرزمین جدید با یکدیگر به رقابت برخاستند. دریانوردی فرانسوی بـه نـام«ژاک کارتیه در سال ۱۵۳۴م. به فرمان فرانسوای یکم پادشاه فرانسه مأموریت یافتن گذرگاه شمال غربی در شمال آمریکای شمالی را دریافت کرد. کارتیه اقیانوس اطلس را طی کرد و به سواحل«نیوفوندلند»امروزی رسید. او در امتداد سواحل به حرکت خود ادامه داد تا این که به سرزمین«کانادا» رسید. پس از کارتیه،به تدریج فرانسه نفوذ خود را در آمریکای شمالی افزایش داد و در سال ۱۵۴۰م. نخستین نا فرانسه در آمریکای شمالی تأسیس شد. میزان پیش روی و نفوذ فرانسه تا حوزه رود می سی پی ادامه یاد سرزمین های اطراف رود را متعلق به فرانسه اعلام کرد. (۲) https://eitaa.com/international20
هلند نیز برای تصرف سرزمینهای آمریکا تلاش کرد. این کشور دریانوردی انگلیسی به نام «هنری هودسن» را به استخدام در آورد و در سال ۱۶۰۹م. آب های اقیانوس اطلس را برای یافتن گذرگاه شمال غربی در نوردید و به سواحل شمالی ایالات متحده آمریکا رسید و دهانه وسیع رودی را شناسایی کرد که امروزه به نام خود او رود«هودسن» نامیده میشود و در ایالت نیویورک جریان دارد. وی در امتداد رود هودسن تا قلعه«اورانژ» پیش رفت. (۱) یکی دیگر از کشورهای اروپایی که در صدد گسترش قدرت و نفوذ خود در سرزمین جدید بر آمد، دولت انگلستان بود.به همین منظور،«جان کابوت»در سال ۱۴۹۷م. مأمور کشف سواحل آمریکای شمالی گردید.وی سواحل نيوفوندلند،نوااسکاتیا و نیوانگلند را بازدید و نقشه برداری کرد. کشفیات وی موجب طرح ادعای مالکیت این سرزمین ها از سوی انگلستان شد. (۲)از آن سیاست استعماری انگلستان در قالب مهاجرت و تجارت به سرزمین جدید ادامه یافت و مناطق بسیاری به مستعمره دولت انگلستان در آمد که آخرین آن در نواحی جنوبی اقیانوس اطلس «جورجیا بود که در سال ۱۷۴۲م.تأسیس شد.این مستعمره در سال ۱۷۵۲م. جز و ایالت سلطنتی گردید و به این ترتیب در مدت یک قرن تقریباً انگلستان توانست بر کرانه های آمریکای شمالی تسلط خود را برقرار ساخته، سیزده مستعمره را تشکیل دهد. (۳) پس سال های میان ۱۶۰۰ تا ۱۷۷۶م. را می توان دوران استعمار ایالات متحده از سوی انگلستان نام نهاد. در این دوره رقابت شدیدی میان فرانسه و انگلستان در گرفتن مستعمرات وجود داشت و میان این دو کشور چهار جنگ پیاپی در گرفت که نزدیک به هفتاد سال طول کشید و سرانجام فرانسه شکست خورد و به موجب پیمان پاریس در سال های ۱۷۶۳م. فرانسه تقریباً تمام مستعمرات خود را از دست داد و سرتاسر سرزمینهای شمالی قاره آمریکا به تسلط انگلستان در آمد. در قاره آمریکا دو قدرت رقیب یعنی انگلستان قدرتمند و اسپانیای ضعیف وجود داشتند. (۱) انگلستان در سیزده مستعمره خود رژیم های سیاسی وابسته را مستقر ساخت مستعمراتی که به موجب فرمان امتیاز تشکیل گردیده یا بر حسب مالکیت دایر شده بودند، زیر قیمومیت دربار بودند و پارلمان وست مینستر مشاورشان بود. این پارلمان در واقع یک قدرت مقننه در مورد کلیه مستعمرات با هر نوع حکومتی که داشتند اعمال می کرد و یگانه مرجع مرکزی بود که می توانست از راه دور در سطح بالا روابط تجاری و غیر تجاری را میان پایتخت و مستعمرات که در آسیا و آمریکا پراکنده بودند، زیر نظارت خود داشته باشد. (۲) سیاست های انگلستان در مستعمرات باعث نارضایتی و ایجاد زمینههای شورش گردید؛ زیرا مهاجرنشین های انگلیسی موظف بودند فراورده ها و مواد اولیه تولیدی خود را منحصراً به بازرگانان انگلیسی بفروشند و نیز وظیفه داشتند که فقط کالاهای انگلیسی را خریداری و مصرف کنند و چون این کار موجب زیان آنان می شد، کم کم مایه نارضایتی مردم مهاجرنشین ها گردید. (۳) این سیاست ها به همراه تبعیض های دیگر،باعث وقوع جنگ میان مردم مستعمرات و قوای انگلستان گردید.انگلستان در مقابل خواست مردم از نیروهای نظامی بیشتری بهره گرفت، اما تسلیم ژنرال انگلیسی بورگوین و پنج هزار سرباز وی در ۱۷ اکتبر ۱۷۷۷م.در«ساراتو گا»،باعث تحول مهمی در روند مبارزات گردید. در پی این رخداد، فرانسه به کمک شورشیان وارد جنگ شد و از سال ۱۷۷۸ تا ۱۷۸۰م.جریان جنگ به سود مردم مستعمرات بود. در تاریخ ۱۹ اکتبر ۱۷۸۱م. عملیات نظامی انگلستان برای جلوگیری از استقلال آمریکا شکست خورد و در مارس ۱۷۸۲م. نخست وزیر انگلستانلرد «نورت به علت نارضایتی عمومی مجبور به استعفاشد و سرانجام در پی معاهده پاریس در سال ۱۷۸۳م. سیزده مستعمره استقلال یافتند و «جرج واشنگتن»رهبر نیروهای استقلال طلب به عنوان رئیس جمهور آمریکا برگزیده شد. https://eitaa.com/international20
بخش دوم-چگونگی قدرت یافتن آمریکا با استقلال آمریکا و تأسیس ایالات متحده در سال ۱۷۸۳م. دو مسئله اساسی برای قدرت یافتن آمریکا حیاتی بود که یک قسمت از آن مربوط به سیاست داخلی مانند مسائل حکومتی،امنیتی،اقتصادی و فرهنگی می شد که در مجموع این موضوعات، مسائل گسترده ای را فرا راه دولت جدید قرار می داد که به طور عمده معطوف به فرایند دولت سازی می گردید. بخش دیگر مسائل دولت در حوزه سیاست خارجی بود که خود سهم ویژه ای را در توانمندسازی و قدرت یافتن آمریکا ایفا می کرد. سیاست خارجی جرج واشنگتن اولین رئیس جمهور آمریکا حفظ صلح بود؛ زیرا صلح فرصتی به وجود می آورد که جراحات ناشی از جنگ التیام یابد؛اما حوادث اروپا رسیدن به این هدف را مشکل می کرد.وقوع انقلاب فرانسه وحوادث پس از آن به صورت یکی از مسائل سیاسی آمریکا در آمد؟ زیرا فرانسه به بریتانیای کبیر و اسپانیا اعلان جنگ داده بود و از آمریکا انتظار کمک داشت. (۱)از طرفی، علاقه باطنی جرج واشنگتن و سیاستمداران معاصرش ایجاد یک نظام سلطنتی و نیز برقراری یک حکومت سرمایه داری مبتنی بر قدرت فئودال ها و سرمایه داران بزرگ بود؛لذا واشنگتن از وقوع انقلاب فرانسه و سرنگونی حکومت پادشاهی لوئی شانزدهم ناراضی بود. (۲) مطالعه راهبردهای رؤسای جمهور آمریکا در این دوره، نشان می دهد که سیاست خارجی آمریکا میان آرمان گرایی و سیاست قدرت در نوسان بود. برای مثال در حالی که جفرسون بر صیانت از آزادی به عنوان والاترین هدف کشور و راهبرد انزوا به عنوان بهترین راه حفظ و ترقی ملت تأکید می کرد، هامیلتون از نگاه واقع گرایی کلاسیک، بر سیاست قدرت تأکید داشت.وی معتقد بود:«جنگ قانون زندگی است و دولت ها نیز نه کمتر از آدمها مجبور به نزاع بر سر ابزار قدیمی جاه طلبی، یعنی ثروت و افتخار می ! باشند.... از این رو چون قدرت و نفع خودی بر سیاست جهانی غالب است، اهداف سیاست خارجی آمریکا روشن بود؛ توسعه قابلیت های لازم که ایالات متحده را قادر سازد...تا در تدبیر نظام امور آمریکا حاکم و مافوق باشد...و بتواند شرایط ارتباط بین دنیای قدیم و دنیای جدید را به دلخواه تعیین نماید». https://eitaa.com/international20
۱۶ نهاد امنیتی در آمریکا هستند که رئیسی تحت عنوان مدیر اطلاعات ملی که شخصاً به رئیس جمهور گزارش می دهد، در سال ۲۰۰۴ شکل گرفت بعد از یازده سپتامبر تصمیم گرفتند که یک نهاد واحد اطلاعاتی شکل دهند. جیمز کلپر رئیس این مجموعه شد اهدافی که جمع اطلاعاتی آمریکا دنبال می کنند ۱- جمع آوری اطلاعات و قرار دادن آن در اختیار نهادهای مهم مانند وزارت اطلاعات ۲_تولید و توزیع اطلاعات که همان اطلاعات پالایش یافته است - علاوه بر این اگر رئیس جمهور یا مقامات دولتی دستور خاصی به آن ها بدهند، آن را اجرا می کنند. یک سری از این نهادهای ۱۶ گانه مستقل اند؛ مثل CIA و یک سری زیر نظر وزارتخانه ها قرار می گیرند. پنتاگون(وزارت دفاع وزارت انرژی وزارت ،امنیتی وزارت دادگستری دو) سازمان FBI و اداره ی مبارزه با مواد مخدر)، وزارت دارایی، وزارت امور خارجه هر کدام یک یا چند سازمان اطلاعاتی دارند تحریمهای ما مربوط به وزارت دارایی یا وزارت امور خارجه است. بخش عمده اینها در مجموعه ی سیاست گذاری خارجی ایالات متحده دخیل اند. یک سری از این ها نیز مرتبط با اطلاعات شخصی هستند OPM یک مثال است که اطلاعات تمام اشخاص دولت فدرال را دارد که چند ماه پیش هک شد. یکی از انتقاداتی که به سازمان سیا می شود این است که از یازده سپتامبر به بعد به جای جمع آوری اطلاعات به حوزه ی اجرا وارد شده است؛ یعنی به جای فکر کردن بیشتر عمل می.کند سازمان سیا در چهار حوزه ورود دارد: ۱- علم و فناوری ..... اشتباهاتی نیز داشته است مثل دادن اطلاعات غلط در مورد عراق قبل از حمله آمریکا به عراق پنتاگون(وزارت دفاع آمریکا وزارت خارجه در همه ی دنیا رویکرد تعاملی دارد؛ اما وزارت دفاع سعی می کند با چنگ و دندان نشان دادن کار خود را پیش ببرد لذا همواره یک نزاع بین این دو وجود دارد هر چه نقش دیپلماسی پررنگ شود، نقش وزارت دفاع کم رنگ تر میشود وظیفه ی بالانس این دو با رئیس جمهور است؛ یعنی تصمیمی که او می گیرد. خود پنتاگون نیز بخشهای غیر نظامی زیاد دارد کارشناسانی دارد که لزوماً نظامی نیستند لذا وزیر دفاع، لباس نظامی نمی پوشد رئیس ستاد مشترک ارتش ایالات متحده نیز در جلسات حضور دارد ولی او لباس نظامی می پوشد و همیشه احترام او را رعایت می کنند. https://eitaa.com/international20
«شناخت نهادهای رسمی مؤثر بر سیاست خارجی ایالات متحده»
الف)ریاست جمهوری و معاون براساس قانون اساسی آمریکا رئیس جمهور همه کاره است وزیر ندارد؛ منشی یا دستیار است. دست رئیس جمهور در تعداد دستیاران خود باز است. رئیس جمهور ملزم نیست جلسات خاصی تحت عنوان هیئت دولت داشته باشد. رئیس جمهور مسئول سیاست خارجی است رئیس جمهور چند مسئولیت دارد که در سیاست خارجی تأثیرگذار است؛ از جمله فرماندهی کل قوا که دستور لشکر کشی و آغاز جنگ با دستور رئیس جمهور است. عالی ترین مقام اجرایی کشور است. ارسال و پذیرش سفرا با رئیس جمهور است شناسایی دولتهای خارجی انعقاد موافقت نامه های بین المللی؛ البته باید رأی دو سوم سنا را بگیرد. کنند. رئیس جمهور معمولا بر اساس سیاست داخلی انتخاب میشود مگر در مواردی که در حال جنگ باشند؛ اما پس از انتخاب شدن رئیس جمهور بیشتر در سیاست خارجی شخصیت رئیس جمهور مهم است دستورات اجرایی رئیس جمهور مهم است رؤسای جمهور آمریکا معمولا در دوره ی اول به سیاست داخلی و دوره ی دوم به سیاست خارجی می پردازند؛دلیلش این است که دیگر نیازی به رأی کنگره ندارند.عمدتا کارهای رادیکال و افراطی را در دوره ی دوم انجام میدهند.رؤسای جمهور آمریکا یک سری مشاورین دارند؛اما مسائل سیاست خارجی تا حدودی شخصی است و مشاورین میتوانند اثرگذاری زیادی داشته باشند.رئیس جمهور میتواند تصمیمات کنگره را وتو کندو کنگره نیز حق شکستن و تو را دارد رئیس جمهور را می تواننداستیضاح کنند اما معاونین او را خیر در صورت فقدان رئیس جمهور معاون جایگزین میشود معاونین معمولا از میان افرادی انتخاب می شوند که قابلیت جمع آوری رأی بیش تری از ایالت ها را داشته باشند و لزوماً افراد با کفایتی نیستند.
ب شورای امنیت ملی آمریکا .National Security Council o مسئولیت این شورا با رئیس جمهور .است در این شورا افراد نزدیک رئیس جمهور به دعوت او حضور می یابند. انتخاب اعضا، قاعده ی خاصی ندارد. بعد از جنگ جهانی دوم تغییر کرد. در سال ۱۹۴۷ ذیل نظر رئیس جمهور نقش شورای امنیت ملی سازمان دهی شد. اعضای ثابت رئیس جمهور، معاون رئیس جمهور، وزیر خارجه وزیر دفاع رئیس سیا رئیس سازمان امنیت ملی و مشاورین که رئیس آن ها مشاور امنیت ملی است. اهداف: مشورت دهی به رئیس جمهور برای اداره امور خارجی کشور ابلاغ تصمیمات رئیس جمهور مدیریت بحران مدیریت جریان اطلاعات در دستگاههای کشور کارکردها: . مشورتی به رئیس جمهور) • کمک کار وزارت خارجه؛ البته موازی کاری این شورا با وزارت خارجه محل اختلاف است. راه حل این است که معمولا تقسیم کارمی کنند. تصمیم گیری؛ جایگاه این شورا بالاست و تصمیمات شورا به طور معمول توسط سایر دستگاه ها لازم الاجراست. https://eitaa.com/international20
ج وزارت خارجه Department of State اولین وزارتخانه ای است که تشکیل شد با سابقه ترین وزارتخانه است وزیر امور خارجه دستیار اصلی رئیس جمهور در امور خارجی است. نقش وزیر اولین در میان دستگاههای برابر در سیاست خارجی است. نقش وزیر به میزانی است که رئیس جمهور می خواهد او را بازی دهد. وزارت خارجه آمریکا متشکل از دو دسته آدم است: ۱ دیپلماتهای حرفه ای که استخدام وزارت خارجه هستند و مدارج دیپلماتیک را طی کرده اند. .۲ منصوبان سیاسی که به دلیل روابط سیاسی حزبی و ... وارد وزارت خارجه شدهاند این افراد کلی نگرند و نسبت به جایگاه خود به عنوان سفیر بی توجه اند. معمولا میان این دو دسته اختلاف است. پست ها: وزیر امور خارجه در رأس اختیارات زیادی دارد ولی کمبود زمان به دلیل تعریف منافع در سرتاسر دنیا معضل وزیر خارجه آمریکاست. سفرای کشور که رؤسای دیپلماتیک در کشورهای دیگر هستند. وظایف: پیشبرد مذاکرات. دیپلماسی عمومی که گستردگی زیادی دارد؛ هزینه ی زیادی دارد و به صورت بلندمدت تأثیرگذار است. گسترش فرهنگ آمریکایی. وزارت خارجه آمریکا ۴۰ تا ۴۵ هزار نفر نیروی کار دارد در ۱۸۴ کشور از ۱۹۲) کشور سفارتخانه دارد و در ۸۴ کشورکنسولگری دارد. https://eitaa.com/international20
د.کنگره (شامل مجلس نمایندگان و سنا Hearing نقش جدی در سیاست خارجی ایالات متحده ایفا می کنند.اموری که کنگره را به سیاست خارجی مرتبط می کند: . وضع قوانين گاهی قوانین قوانین اساسی و مبنایی در زمینه سیاست خارجی هستند که اختیارات رئیس جمهور را کاهش می دهند. البته وضع قوانین در این سطح در آمریکا بسیار سخت است. قوانین رویه ای رویه ای تعیین میکنند تا رئیس جمهور در آن چهارچوب حرکت کند.تخصیص بودجه تصویب بودجه آمریکا با مجلس نمایندگان است. نظارت: نظارت کنگره از طریق جلسات استماع است؛ گزرش دهی، تحقیق و تفحص. امری زمان بر است. در امور رسانه ای از این نظارت استفاده لابی های غیر رسمی می کنند. سنای آمریکا با گرفتن دو سوم رأی معاهدات را تصویب می.کند از طریق تأیید صلاحیت وزیر خارجه و ... . اعلان جنگ با سنای آمریکاست. قانونگذاری و مصوبات مالی نیز بر عهده سناست. کمیته های مختلف امنیت داخلی و.... دارد. جمع بندی کنگره بیشتر نقش تدافعی دارد و محدودیت برای رئیس جمهور ایجاد می کند. https://eitaa.com/international20
نهادهای اقتصادی دولت آمریکا ۱ شورای اقتصاد ملی هماهنگ کننده ی مسائل داخلی و بین المللی اقتصادی آمریکاست که زیر نظر رئیس جمهور شکل گرفته و کار می کند. ۲ بانک مرکزی یک واحد مستقل است که رئیس جمهور مستقیم تعیین ش میکند و وظیفه ی تنظیم سیاست های پولی و مالی را بر عهده دارد. ۳ وزارت خزانه داری آمریکا مسئول اعمال تحریمهای آمریکاست تحریمها را رصد می کند، گزارش می دهد وعملیاتی می کند. ۴ نمایندگان تجاری ایالات متحده مشاورانی هستند که رئیس جمهور آنها را برای مذاکرات اقتصادی به کشورهای مختلف ارسال می کند. ۵ وزارت تجارت مقررات مالی وضع میکند در مورد صادرات و واردات کالا. ۶ نهاد توسعه ی بین الملل ایالات متحده در بحث های توسعه ی بین المللی در کشورهای توسعه نیافته و در حال توسعه فعالیت دارد به عبارتی ابزار جنگ نرم آمریکا در کشورهای دیگر است و کمک های خارجی ایالات متحده را تنظیم میکند. ۷ وزارت کشاورزی صادرات کالاهای کشاورزی ایالات متحده را در دست دارد؛ لذا در سیاست خارجی مؤثر است. قدرت نرم هم می تواند داشته باشد. جمع بندی معمولاً از طریق اعزام نمایندگان ،تجاری سیاستهای انبساطی و انقباضی سایر کشورها، تحریم های سایر کشورها مدیریت نهادهای اقتصادی جهانی مثل بانک جهانی و صندوق بین المللی پول و.... سیاست خارجی خود را اعمال می کنند. یکی از شئون مهم سفارتخانه،ها اقدامات اقتصادیشان است اتاقهای بازرگانی بخشی در ذیل سفارتخانه ها شکل می گیرند. برخی ذیل وزارت خزانه داری برخی نیز مستقل هستند. وزارت دادگستری ایالات متحده مهمترین تأثیرگذاری آن از طریق FBI است؛ یک همکاری مستقیم با اینترپل و مبارزه با تروریسم دارد. بحث مهاجرت و مواد مخدر را نیز بر عهده دارد. وزارت امنیت داخلی ۲۲ نهاد داخلی را ریاست میکند لذا یک سری آژانس را ایجاد کردند که بر مردم نظارت کنند. https://eitaa.com/international20
آشنایی با تعدادی از روسای جمهور آمریکا
چهل و سومین رئیس جمهور آمریکا جرج دبلیو بوش ( ۲۰۰۰-۲۰۰۸)؛ از حزب جمهوری خواه فرمانداری در تگزاس بی نظم و بی انضباط در خانوده ای منظم و فاضل! معتاد به الکل! بعد از ملاقات با یک کشیش به شدت به مذهب گرایش پیدا می کند ولی قبل از آن...!! وزیر خارجه در ابتدا کارین پاول؛ بوش با او اختلاف پیدا کرد چون او نومحافظه کار نبود. دوره ی دوم: رایس وزیر دفاع رامسفلد ۱۱ سپتامبر جهت دهی به سیاست خارجی آمریکا داد و مشکل هویتی سیاست خارجی ایالات متحده را حل کرد. مبارزه با تروریسم جایگزین مبارزه با کمونیسم شد میگویند اسلام بنیادگرا جایگزین فاشیسم و کمونیسم شده است. به لحاظ تئوریک و نظری ذهن مردم را تغییر دادند امکان بازسازی استراتژیهای نظامی آمریکا فراهم شد. البته معتقد بودند که این تغییرات بدون هزینه نیست واکنش ایالات متحده دیگر به صورت جنگ سردی نخواهدبود. ریشه های سیاست خارجی بوش پسر سه ضلع دارد: نومحافظه کاری راست مسیحی ناسیونالیسم افراطی https://eitaa.com/international20
دکترین جرج بوش دکترین جنگ پیش دستانه را مطرح کرد پس از ۱۱ سپتامبر سخنرانیهای متعددی داشت سخنرانی های تندی علیه تروریسم و کشورهای حامی آن داشت میگفت ما منتظر نخواهیم ماند تا کشورهایی که اقدام کردند، به سلاح های کشتار جمعی دست یابند(پیش دستی). بهترین دفاع یک حمله ی خوب است. در دکترین بوش به طور کلی تأکید بر یکجانبه گرایی روریکرد تهاجمی جنگهای تمام عیار، مداخله گرایی، مبارزه با سلاح های کشتار جمعی و پیشگیری و پیش دستی _حمله به افغانستان . بمباران به سبک کوزوزو حمله کماندویی به سبک سومالی حمایت از مخالفان به سبک نیکاراگوئه اهداف از حمله حضور در یک منطقه ی استراتژیک در چین آسیای غربی، خلیج فارس و ایران کنترل بر منابع نفتی بازسازی افغانستان ایجاد پایگاه های نظامی در افغانستان تلاش برای ایجاد ائتلاف جهانی علیه تروریسم بازدارندگی علیه چین و روسیه و ایران نزدیک شدن به منطقه ی کشمیر مهار بازیگران مخل منطقه ای ایجاد ذهنیتی که آمریکا هر غلطی بخواهد می کند تبدیل افغانستان به عنوان یک الگو برای ایران و عراق به محور شرارت تبدیل شدند. _اهداف از حمله به عراق: رویکرد جنگ طلبانه در خاورمیانه و مانور قدرت در منطقه استفاده از درآمدهای نفتی عراق حل مسائل منطقه ای مثل فلسطین و تثبیت هژمونی بعد از حل مسئله ی عراق زمینه سازی برای ایجاد تحولات در خاورمیانه خشکاندن ریشه تروریسم کنترل ظهور قدرتهای جدید در عرصه ی بین المللی نبود تعهد به امور بین المللی عاملی در این جهت بود. https://eitaa.com/international20
چهل و چهارمین رئیس جمهور آمریکا باراک حسین اوباما (۲۰۰۸-۲۰۱۶)؛ از حزب دموکرات ۱۹۹۶ سناتور ایالتی النوى ۲۰۰۴ به سنای آمریکا راه پیدا کرد. اولین رئیس جمهور سیاه پوست آمریکا به چپ میانه تعلق دارد دارای دیدگاه عمیق و متفکری روشن فکر و ویژگی های رفتاری پیچیده رویکرد غیر ایدئولوژیک دارد به مشورت معتقد است خود رای نیست. وزیر خارجه کلینتون و کری مشاور امنیت ملی جیمز جرج دامیلون، سوزان رایس معاون جو بایدن تیم اولیه ی اوباما یک تیم با تجربه و فاقد رابطه ی شخصی با او بودند؛ یعنی از قبل با آنها کار نکرده بود. اما تیم دوم رابطه ی شخصی داشتند و با او قبلاً کار کرده بودند https://eitaa.com/international20
سیاستهای منطقه ای حوزه ی افغانستان و پاکستان اوباما جنگ افغانستان را یک ضرورت می دانست دلایل کنترل ،ایران ،چین تسلط بر آسیای مرکزی در ابتدا رویکرد مبارزه با شورش ۱۱۶ را در دستور کار قرار دادند اقدامات پلیسی رسانه ای سیاسی برای امنیت شهروندان. بسیج عمومی، ایجاد ،نهاد برنامه ی توسعه ی کشور مدیریت ... این را جزء مردم میدانیم در رویکرد مبارزه با شورش، از طریق قدرت نرم عمل می.شود اما در رویکرد مبارزه با تروریسم به شکل سخت عمل می شود. شیوه های مبارزه با شورش کنترل جمعیت یعنی ایجاد شهرهایی خالی از حلقههای شورش از طریق قرنطینه ی مناطق، کمک به غیر نظامیان دیپلماسی ،مردم همکاری با مردم مشروعیت زدایی از شورشیان عملیاتهای اطلاعاتی انتخاب هدف به شکل دقیق. مؤلفه های رویکرد مبارزه با تروریسم: واکنش و اقدام نظامی طرف مقابل را دشمن کلاسیک میداند با همهی ابزار لازم اقدام می شود ولو این که طرف مقابل هیچ سلاحی نداشته باشد. هدف تروریسم ارعاب برای گرفتن امتیاز است اما هدف ،شورش، نوعی براندازی است. آمریکایی ها به سمت امنیت سازی بومی رفتند. فشار به پاکستان برای حمایت نکردن از تروریسم. آموزش افغان ها برای مبارزه با شورشیان. تلاش برای جلب همکاری روسیه و ایران اوباما هدف بوش در افغانستان را حداقلی و عمل گراینه کرد یعنی شکست و فروپاشی القاعده و طالبان به جای شعارهای دموکراسی به جای نابودی به دنبال مدیریتشان رفت. https://eitaa.com/international20
عراق: پایان عملیات در عراق آموزش و تجهیز نیروهای عراقی حمایت از نظامیان عراقی مبارزه با تروریسم. ولی به تعهدات خودشان عمل نکردند می گویند چون حکومت شیعی روی کار آمده هر چه کمک کنیم گویی به ایران کمک کرده ایم. ماجرای داعش نشان داد که به عراق نگاه ابزاری دارند. روابط با چین تلاش کرد از روابط ایدئولوژی زدایی .کند چین را در حوزههای مختلف دعوت به همکاری کرد. اما جنگ ارزها(جنگ دلار-یوآن)، مسائل ،تجاری فروش تسلیحات توسط آمریکا به تایوان باعث شد کمی سخت شود. نوعی جنگ سرد در پی سیاست های شیفت آمریکا به شرق به وجود آمده است. رقابتهای اقتصادی به وجود آمده است. آمریکا تلاش دارد چین را به عنوان یک بازیگر مسئولیت پذیر در اقتصاد معرفی کند در چهارچوب قواعد جهانی سهم خود را داشته باشد و مسئولیت اقدامات خود را بپذیرد چین در حال تبدیل به یک هژمونی منطقه ای است و آمریکایی ها از این مسئله نگرانی دارند. روابط با روسیه شروع مجدد ۱۱۹ روابط از مسائل کلان پیمان استارت جدید (۱۲۰) قرار بود شروع شود و به حوزه خرد برسد. آمریکا ابتدا امتیازاتی در مورد پایگاههای موشکی .داد آمریکا تلاش کرد به روابط روسیه با خارج نا توجه کند سلاحهای اتمی کاهش یابد بر ایران و کره شمالی فشار بیاورند. https://eitaa.com/international20
روابط اعراب و اسرائیل در دوره ی اوباما توجه جدی به این مسئله داشت معتقد بود خاورمیانه دو مسئله ی اصلی دارد ایران و فلسطین. در مورد ،فلسطین نماینده ی مستقلی منصوب کرد. اوباما از سیاست تأسیس دو دولت اسرائلی و فلسطینی حمایت می.کند فرمول اوباما برای متقاعد کردن اسرائیل برای پذیرش مرزهای ،۱۹۶۷ مبادله ی زمین را مطرح می.کند جاهایی که اسرائیل خارج از مرزهای ۱۹۶۷ شهرک سازی کرده، برای اسرائیل باشد و از مناطقی که شهرک سازی صورت نگرفته به فلسطین داده شود بیت المقدس و مسئله ی آوارگان مورد تأکید فلسطینی هاست اوباما در وهله ی نخست به حل مسئله ی مرزها تأکید دارد. نتانیاهو تأکید دارد بر به رسمیت شناختن تمامی گروههای فلسطینی اسرائیل را قبل از مذاکره و این که اسرائیل از بیت المقدس خارج نمی شود در این ،شرایط امکان حل مسئله وجود ندارد https://eitaa.com/international20
. سیاست اوباما و جمهوری اسلامی ایران در دوران مبارزات انتخاباتی مطرح کرد که حاضر به مذاکره با ایران بدون هر پیش شرطی است. در پیام های نوروزی تأکید کرد بر اختلافات بسیار میان ایران و آمریکا ولی دیپلماسی را راه حل دانست اما با موضع گیری های سال ۸۸ تغییر کرد در ایران ابهام وجود داشت در خصوص این که اوباما راست میگوید یا نه نامههای متعددی میان اوباما و رهبرانقلاب نوشته شد. فهم و درک از جامعه ی ایرانی توسط آمریکاییها در اواخر دورهی بوش و اوایل دورهی ،اوباما، گسترش یافت. سعی کردند با مراجعه به ایرانیان حاضر در اندیشکده های آمریکا نگاه دقیق تری داشته باشند و نسبت به لایه های حکومتی ایران شناخت پیدا کنند و در آن نفوذ یابند. اتفاقات سال ۸۸ نقطه ی عطفی بود آمریکایی ها ،فشار ،توهین ادبیات ،شدیدتر تأکید بر شکاف بین حکومت و ملت، تحریم های جدی ۷۰ طرح تحریمی در دستور کار کنگره قرار گرفت را به کار بردند. تأکید کردند بر مسئله ای فشار بر سپاه هم بیشتر شد در حقوق بشر نیز فشار وارد شد موضع جمهوری خواهان نیز تقویت شد. حرکت از دیپلماسی با ایران برای حل مشکلات آمریکا تبدیل شد به حرکت برای علیه ایران نقش وزارت دفاع آمریکا بیش تر شد. مسئله ی هسته ای بیش تر به عنوان خطر مطرح شد https://eitaa.com/international20
جمع بندی دولت اوباما از ابتدا به دنبال سیاست چماق و هویج بود هرگونه اقدام دیپلماتیک را با فشار همراه کرد. تلاش کرد برای همراه کردن کشورها علیه ایران حتی توانست چین و روسیه را همراه کرد فاز جدید روابط با روی کار آمدن روحانی آغازشد. https://eitaa.com/international20
Kist ali.mp3
10.29M
《کیست؟ علی》 اثری باصدای شاعر اهل بیت حمید محمدی برای میلاد امیرالمومنین(ع) همنشین فقرا کیست؟ علی... 🌹 ⃟ ⃟🌿¦↭ (ع) 🌹 ⃟ ⃟🌿¦↭ @ghadir_16
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سه ویژگی مهم مرد شایسته 🎙حاج اقا رفیعی 🌹 ⃟ ⃟🌿¦↭ (ع) 🌹 ⃟ ⃟🌿¦↭ ° 💠‌‌‌‌‎‌‌‌‌‎‌‌‌‌‎‌‌‌‌‎‌‌‎‌‌‌‌‎‌‌‌‌‎‌‌‌‌‎‌‌‌‌‎‌‌‌‌‎‌‌‌‌‎‌‌‎‌‌‌‌‎‌‌‌‌‎‌‌‌‌‎‌‌‌‌‎‌‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‎‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‎‌‌‎‌‎‌‌‎‌‌‌‌‌‌@sticker_eitaa313